החברים של ג'ורג'

איכה יבשו בורות המים, כיכר השוק נותצה

מבצע “שובו פנסיות” גווע בקול ענות חלושה – וערוותם של צה”ל, הממשלה והכתבלבים הצבאיים מעולם לא היתה חשופה יותר

מי שקרא הבוקר את אתרי החדשות, יכול היה לשים לב לכותרת שחזרה פחות או יותר בכולם: מבצע “שובו פנסיות” צפוי להגמר בימים הקרובים, מאחר וצה”ל לא רוצה להגרר לתוך הרמדאן, שמתחיל ביום ראשון. מה אומרת לנו העובדה הזו? נכון, שכרגיל הכתבים הצבאיים משמשים כסטנוגרפים של משרד הפרסום הגדול ביותר בישראל, דובר צה”ל (הזכויות לביטוי שמורות לאורן פרסיקו.)

זוכרים איך, בתחילת השבוע שעבר, הבטיח לנו צה”ל חגיגית שהוא יודע שהחטופים נמצאים בחברון, שהוא סוגר עליהם, ושזה “לא עניין של שעות” אבל הנושא כמעט סגור? אז שבוע אחר כך, נאלצה הבהמה הירוקה להודות שאין לה מושג קלוש מה היא עושה. אף כתב צבאי לא בא חשבון עם הצבא על השקר הזה ולא טרח אפילו להזכיר אותו.

אז מה עושים חמושינו העליזים, אם אין להם מושג מה הם עושים בעצם? מה שהם עושים תמיד, פינקי: ממררים את חיי הפלסטינים, רק ביתר שאת. אין להם שמץ של מודיעין, אז הם מפעילים אלימות רנדומלית כלפי פלסטינים רנדומליים ורכושם. בכיר צה”ל כלשהו היה חצוף מספיק כדי לומר ש”המשימה להשבת החטופים ערכית מספיק כדי שנרוקן בריכות מים.”

אה, לא. לריקון בריכות מים, אם אין לך מודיעין ששם מוחזקים החטופים, או חוטפיהם, או מישהו שקשור אליהם, אין שום קשר ל”משימה להשבת החטופים,” והטענה ש”הערכיות” של המשימה הזו מאפשרת פגיעה במאגרי מים מתקרבת מאד להצדקת פשע מלחמה – וכן, ריקון בריכות מים של אנשים חפים מפשע, שבשל מדיניות החמס של ישראל אין להם גישה לאספקת מים שוטפת, היא פשע מלחמה. טוב שהבכיר ההוא נשאר בעילום שם, אני מניח.

עד כה, הרגו חמושינו העליזים לפחות ארבעה פלסטינים במהלך המבצע, אחד מהם נער בן 13, מוחמד דודין מדורא; אחר היה אדם לוקה בפיגור, אחמד סעיד ח’אלד, שכל חטאו היה שהוא התקרב אל החמושים. זו היתה, אגב, התגובה הרשמית של כוחותינו: הוא התקרב אל הכוח ועל כן נורה למוות. הוא לא היה חמוש ולא היווה כל סכנה, אבל החמושים שלנו מפוחדים תמיד ובעת הנוכחית, ברור שאף אחד לא יעשה להם כלום. לא שעושים להם משהו בימים שכתיקונם.

מה היה לראש הממשלה שלנו לומר על זה? הוא שיקר בלי למצמץ שכל ההרוגים הפלסטינים נבעו מ”הגנה עצמית” של החמושים הישראלים. אין ספק: ילד בן 13 ואדם לוקה בנפשו נהרגו כתוצאה מ”הגנה עצמית” של החמושים.

זוכרים איך אמרו לנו שחברון היא בירת הטרור, ואחר כך עברו לשכם? אז בינתיים, הפכה גם בית לחם לבירת הטרור, ואתמול (א’) זכתה גם רמאללה לתואר הזה. חמושינו האמיצים ביצעו בה שורה של פשיטות, שכמקובל לוו בהרס רכוש בלתי הכרחי. בין השאר, פשטו החמושים על תחנת התעמולה של פוטין, RT (רוסיה היום) ברמאללה; הם הרסו את הרהיטים במקום, ללא ספק מתוך צורך בהגנה עצמית, השמידו מחשבים והחרימו ציוד. כש-RT ניסו להבין מה לעזאזל, דובר צה”ל ענה להם שהפשיטה היתה על ערוץ אל אקצה; ב-RT ציינו ביבושת שערוץ אל אקצה בכלל נמצא בבניין אחר, ובתגובה הודיעו “לוחמי הניו מדיה שנבחרו בפינצטה” של דו”צ שאם ככה, הם התכוונו לפשוט על תחנת הטלוויזיה אל קודס; אל קודס, אל אקצה, מה זה כבר משנה. אז שאלו ב-RT מדוע, אם כך, הוחרם הציוד שלהם; מיטב בחורינו ענו שהם פשטו על כל המתחם ולא היתה להם ברירה.(דקות 00:50-01:10 לערך.) לא פאקינג ייאמן.

rt raid

וכמובן, כל ההרס הזה מלווה גם בביזה. פלסטינים רבים מדווחים על כך שהחמושים שעברו בבית שלהם והרסו את הריהוט, או את הקרמיקה, או השחיתו את המזון, גם לקחו באותה הזדמנות גם סכומי כסף גדולים. ביזה היא מהעבירות החמורות בחוק השיפוט הצבאי; אבל זה בסדר, לאף אחד לא יקרה שום דבר. אלה רק פלסטינים.

ככה נראה צה”ל מודל 2014: בריון מגושם, שמשמיד בריכות מים, מקורות מזון, רהיטים ובוזז את האוכלוסיה, הכל בשם “המשימה הערכית” של מציאת החטופים – משימה שהצבא כלל לא ערוך לה, כי אין לו מודיעין. אז כשאין מודיעין, הוא משתולל.

התפקיד של כתבים צבאיים, במצב כזה, הוא לדווח על כך שהבהמה יצאה משליטה. אבל מה שווים הכתבים הצבאיים, ראינו בהערת אגב של אור הלר, שהביאה אמש טל שניידר: לדברי הלר, רק אתמול קיבלו הכתבים הצבאיים את הזכות לשאול את דובר צה”ל שאלות און-רקורד. כלומר, רק אתמול הם יכלו לשאול את דו”צ שאלות שלתשובה עליהן הוא יהיה מחויב פומבית. עד אז, הם יכלו לשאול רק אוף רקורד – כלומר, הם יכלו לשאול, אבל הם לא יכלו לפרסם את מה שדו”צ ענה.

זו הודאה מדהימה. קשה להגדיר אותה אלא כבגידה במקצוע העיתונאי. במשך שמונה ימים משתולל כאן מבצע צבאי, והכתבים הצבאיים כובלים את עצמם מרצון לדובר צה”ל. הם מסכימים, מרצונם, לא לפרסם את העובדה שהוא לא מוכן לענות על שאלות. כלומר, במשך שמונה ימים הכתבים הצבאיים שימשו כסוכני תעמולה של דו”צ; הם לא הוסיפו ידע לציבור, הם גרעו ממנו והפיצו שקרים. כשלא הפיצו שקרים, הם העלימו את האמת. מי שהסתכל על המבזקים של ynet ביום שישי, יכול היה, בסביבות 14:30, לראות מבזק על “טענה פלסטינית” על מותו של דודין; בשעה 02:30 לערך בבוקר שבת, דיווח ynet על מחאה של מחלקת המדינה על מותו של דודין; אבל מי שיחפש שם, ב-12 השעות הללו, ידיעה – לא טענה, לא גינוי, ידיעה – על מותו, לא ימצא כזו.

לגמרי במקרה, הודיע היום השב”כ שהוא עצר את זיאד עווד כחשוד בחיסולו של קצין המשטרה נצ”מ ברוך מזרחי בערב פסח. השב”כ עצר את עווד בתחילת חודש מאי, אבל הידיעה על המעצר מגיעה היום, בזמן שמבצע “שובו פנסיות” גווע בקול נפיחה. איזה צירוף מקרים. מבצע שהתחיל במניפולציה מודיעינית מסתיים בעוד כזו.

והציבור הישראלי? הוא תומך בכל זה. אחרי הכל, הכל מתרחש למרגלות המולך בטחון.

ועוד דבר אחד: זיאד עווד הוא ממשוחררי עסקת שליט. אם אכן הוא אחראי להריגתו של מזרחי, וצריך להזכיר ששום דבר כזה עוד לא הוכח, אז עסקת שליט עלתה לנו בהרוג אחד לפחות. כלומר, שחרורו של שליט עלה בחייו של אדם אחר. מי אמר שדמו של שליט סמוק טפי? אפשר כבר לומר שמתנגדי העסקה, ביניהם הבלוג הזה, צדקו? ובאותה הזדמנות, הבטחתי ולכן אקיים: צריך להזכיר שדמו של מזרחי על ידיו של בנימין נתניהו, שביצע את עסקת שליט אף שידע – הוא אמר זאת פעם אחר פעם, עד שהדוחק הפוליטי גבר עליו – שמשוחררי העסקה ישובו להרוג. כמובן, נתניהו לא יודה בכך לעולם.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

80 תגובות על ”איכה יבשו בורות המים, כיכר השוק נותצה“

  1. מני ל הגיב:

    אין לו מדיעין. זה משפט המפתח. ואף לא עוסק במחדל הזה.

  2. אחימעץ הגיב:

    האם הנערים נחטפו? כמה שאלות-
    1. מי חטף אותם? ומדוע הדפוס שקיים של לקיחת אחריות לא התקיים?
    2. כיצד הצליחו לטלפן למוקד 100? מדוע במוקד 100 התעלמו?
    3. מדוע ההורים דיווחו רק לאחר כ"כ הרבה שעות?
    4. מדוע לא דיווחו על המכונית השרופה בצומת?
    5. מדוע האו"ם וממשלת גרמניה הגיבו בסקפטיות לגבי עצם החטיפה? מדוע מיד היה עליהום מגוחך על התגובות הללו. האם הם יודעים משהו שאיננו יודעים?
    6. מדוע הואשם החמאס באופן מיידי ואח"כ (כרגע) די ברור שזה אינו החמאס?
    7. מדוע אבו מאזן גינה בחריפות את החטיפה?
    8. מדוע נשלחו הודעות הוואטסאפ על מציאתם?
    9. אילו צרכים משמשת ה"חטיפה" ואת מי היא משרתת?
    10. מדוע שהמתנחלים לא יעברו לשלב הבא (ביום חטיפה) אחרי מה שהם כבר ביצעו לאורך השנים? שהרי כבר ברור שמטרותיהם מקדשות את האמצעים.

    האם לא הגיע הזמן לשאול כמה שאלות?

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      עד כה,‏ במקרי חטיפות מבוימים כמו של תמיר סאסי פעיל הימין והדיג'יי,‏ המפברקים חטפו את עצמם,‏ והתגלו ממש מהר.

      היה גם מתנחל מבוגר שביים את חטיפתו,‏ וטען שזה היה כדי להביא אחדות לעם ישראל.‏ בהתחשב באורגיית ה"אחדות" שיש לאחרונה,‏ והקללות על השמאלנים בתל אביב שלא עצובים ומתפללים מספיק,‏ יש בזה משהו.

    • גיל הגיב:

      לביים חטיפה, נניח, אבל אז מה קורה עם החטופים? איפה הם? מחזיקים אותם במתנ״ס של איזו התנחלות ומקווים שזה לא ייצא החוצה? מחכים עד שעם ישראל יישכח מהם? מביימים מבצע צבאי להצלתם וסומכים על שלושה נערים שיישמרו את הסוד?

      • אחימעץ הגיב:

        שאלות טובות. גם הן ראויות להשאל, אולם מופרעותם של מתנחלים מסויימים (כפי שמדגים הליצן הקטן שהגיב אחריך) לא מותירה ספק באשר למקורות העברייניים של פעולות הציבור הזה, אשר פועל באופן מתמיד נגד קיומה של מדינת ישראל. כזכור היה חוסר אמון מוחלט בעובדה ששליח הציבור הזה מסוגל לרצוח ראש ממשלה. התוצאות לדאבון לב דיברו בעד עצמן. מדוע אם כן לא להעלות את האפשרות שמתוך הציבור העברייני הזה לא תתבצע פעולה של חטיפה מפוברקת? שהרי ברור את מי היא משרתת.

    • פרענסיס הגיב:

      זה עוזר לך? הטלת הספק המטופשת הזו.
      זה מרגיע את הגירוד? זה מאפשר לך לשון יותר טוב בלילה? מה הצורך בקשקוש הזה?

      1. חמאס
      2. עם טלפון.
      3. שלא תדע צער.
      4. דווחו.
      5. הם לא יודעים.
      6. די ברור שזה החמאס, למרבית בני האדם.
      7. כי זה מתאים לאינטרסים שלו
      8. סתם. או בזדון.
      9. באמת?
      10. כי הם לא מטורפים כמותך. צריך מח מעוות במיוחד כדי להעלות על דעתו כזה רעיון אידיוטי.

      בקיצור, שאלות טפשיות, רדודות כשלולית, מזוייפות כאיפור על גופה. המשקפות בעיקר תיעוב פתולוגי למתנחלים ומח חולני, סחתיין.

      • שחר כ. הגיב:

        אחימעץ שכח לשאול שתי שאלות:
        1. מי רצח את רבין ובעידודם של מי?
        2. בהתחשב בתשובתך לשאלה 1 לעיל, האם תשנה את תשובתך לשאלה מס' 10 של אחימעץ?

        • אחימעץ הגיב:

          אכן, ושאלות נוספות עולות.
          11. האם ההורים נחקרו כראוי.
          12. מי מממן את קרקס נסיעת האמאות המיותר לז'נבה? ומי החליט שיש בו צורך?
          13. האם מאזינים לטלפונים של בני המשפחות?
          14. האם נעשה חיפוש במאחזים לא חוקיים יותר או לא חוקיים פחות?

        • פרענסיס הגיב:

          נו, זה הולך וזה בא
          1. יגאל אמיר
          2. לא. למה?

        • עדו הגיב:

          האמת היא שאם כבר יש מקום להשוואה בין טיעוני הימין שרצח רבין היה קונספירציה של השב"כ לטיעונים משמאל שהחטיפה היא קונספירציה של השב"כ. מופרך גם כאן וגם כאן.

          • שחר כ. הגיב:

            הטיעון הוא שמישהם מהמתנחלים ביימו את החטיפה. האפשרות הזאת הזוייה אבל איך אפשר לשלול אותה בהינתן מעשי המתנחלים בעבר ובהווה?

            • אסףר הגיב:

              גם הטיעון שחייזרים חטפו אותו, אפשרי עקרונית.

              אבל למי שמכיר את מדינת ישראל והאזרחים בה, אפילו מתנחלים, האפשרות נראית בלתי-סבירה בעליל.
              בכלל, ישראל היא מדינה לא טובה לקונספירציות: קטנה מדי, דברנית מדי, כולם מכירים את כולם.

            • פרענסיס הגיב:

              אני אנסה להסביר לך את זה.
              גורביץ במאמר זה טוען בעצם את הטענה הבאה; מישהו ספציפי חטף את הנערים, ארגון מסויים, אדם מסויים. אבל לא ה״פלסטינים״ ולכן, האשמת ה״פלסטינים״ בחטיפה ו/או הענשת כל ה״פלסטינים״ בגלל מעשיו של ארגון ספציפי היא נפשעת וכושלת מוסרית. זו טענה לגיטימית לגמרי, אני מניח(ככה בפראות) שאתה מסכים עם הטענה הזו.
              אבל מצד שני, אתה מאשים את ה״מתנחלים״ ברצח רבין, מעשה שנעשה על ידי אדם ספציפי או ארגון ספציפי.
              זו צביעות ומוסר כפול. מאחימעץ אני לא מצפה להרבה, האיש הוא דחליל, הוא מעוניין בחקירת ההורים שכנראה היו מעורבים בחטיפת ילדיהם לצורך כלשהו, לפרויד פתרונים.

              אבל אתה מגיב כאן לא מעט ועושה רושם של אדם יותר ראציונלי, אולי תחזור בך?

    • ארבם הגיב:

      ראשית – הלוואי ויחזרו לביתם בשלום.
      שנית – ביום חטיפה על ידי המתנחלים עצמם לא הגיוני בעליל כי שתי האפשרויות לגבי מצב החטופים בלתי הגיוניות:
      1. הנערים מוחבאים באיזה מקום – זה יתגלה במוקדם או במאוחר ויתן בק-לש מטורף. הציבור ביו"ש לא טיפש.
      2. הנערים נרצחו – אני מקווה שאני לא צריך להסביר למה זה בלתי אפשרי (במקרה והחטיפה מבוימת) ומי שחושב שכן צריך לבדוק את עצמו טוב טוב.

      יש אפשרות שלישית שעשויה לתאום את מצב הדברים:
      החטיפה בוימה אבל על ידי ארגון נוסף – כזה שמעדיף להשאר נסתר.

      מי? אין לדעת אבל יש אפשרויות – החל מארגוני טרור שאינם חמאס (חיזבאללה?) וכלה בסוכניות ביון של מדינות זרות או הפרוקסיז שלהם כמו ISIS – מדינות המפרץ בוחשות הרבה בזמן האחרון – מאז שארה"ב התעייפה ויש גם את איראן כמובן ואי אפשר לפסול את טורקיה ומצרים ואולי אפילו שאריות נאמנים של משטר אסד.
      יתכן ולעולם לא נדע.
      [מי שבטעות קורא – בבקשה לקחת הדברים בפרופרציה – זהו ניסוי מחשבתי ותו לא.]
      בתפילה שיחזרו בשלום לביתם.
      שמאלני מתל אביב.

    • אחימעץ הגיב:

      נהי בכי תמרורים. עכשיו כבר ברור, לא רק שגוויות הנערים נחטפו ע"י המתנחלים, מדינת ישראל כולה נחטפה על ידי המתנחלים הפושעים למשך כמעט 20 יום.מה שנעשה כלפי הציבור הישראלי שהובל בשקר ובכחש הוא פשע שאין כדוגמתו. מי ששמע את הקלטת המוקד ידע גם ידע שהנערים אינם בין החיים. השיבו את מדינת ישראל מחוטפיה!

  3. מאיר עציוני הגיב:

    זוכרים שגורביץ אמר לנו שברית הולכת ונרקמת לה בין אירן לארצות הברית? שהם בדרך לסוג של ירח דבש והשלמה?

    ובכן כרגיל מדובר בקפיצת וכמובן השלב ההכרחי של קבורת חמור.
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4533201,00.html
    http://www.thepost.co.il/news/new.aspx?pn6Vq=E&0r9VQ=FJJJI

    • עמית הגיב:

      לול

    • An Cat Dubh הגיב:

      גורביץ אמר שיש מצב שזה יקרה, לא שזה יקרה.

      • פרענסיס הגיב:

        השימוש במלה ״אולי״ מעקר ממשמעות. אולי מחר יפלו השמיים.

        מלבד זאת גורביץ דיבר על ״קריסת הקונספציה״ לא על ״אולי קרסה הקונספציה אבל אני לא בטוח״

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          חשבתי שהוא התכוון ל"אולי אני אופיע בוינה לילה אחד, כמו סופת אביב", לא?

        • An Cat Dubh הגיב:

          זה מקביל ל"אולי מחר יפלו השמים" אם ראית שהחיבורים של השמים קצת רופפים. אז במקום שהם נפלו שלחו את צ'יקן ליטל לתקן אותם במקום.

          • חנן הגיב:

            אם כבר, אז למה לא לדייק?
            זה מה שגורביץ כתב:

            בכלל לא בטוח שאיראן תקבל את ההזמנה האמריקאית – זה מה שזה היה – ובכלל לא בטוח שקבלת ההזמנה הזו היא רעיון חכם. יש המון עיראקים, גם עיראקים שיעים, שהם בני דור שהמלחמה באיראן היתה מלחמת חייו. כניסה של כוחות איראניים לעיראק תציף מאליה את ההבחנה בין ערבים ופרסים, הבחנה שנרדמת ומתעוררת על פי הצורך, והיא עשויה להיות מקטבת לא פחות מההבחנה בין שיעים לסונים. הרעיון שכוחות איראניים יגרמו איכשהו לרגיעה במשולש הסוני, למשל, הוא מגוחך. מותר להניח ששליטי איראן, שמורגלים היטב במשחק הדיפלומטי-הצבאי העדין, לא יפלו למלכודת הזו; יש להניח שהם רואים בעצם ההזמנה האמריקאית סוג של מלכודת.

            זה לעניות דעתי יותר "כנראה שלא" מאשר "אולי".

            • פרענסיס הגיב:

              אז הקונספציה לא קרסה ברעם? כי זו כותרת הפוסט, די פסקנית להבנתי. אבל אולי אני טועה ומדובר ב״הקונספציה הייתה עלולה לקרוס ברעם, אבל בגלל שהאיראנים לא מטומטמים היא כנראה לא תקרוס, איזה מזל יש לביבי״

              • חנן הגיב:

                זה יהיה די אידיוטי לצטט לך כאן את כל הפוסט. תקרא שוב. אולי תבין.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    מישהו באמת מאמין שהפשיטה על RT בטעות יסודה?

    • מיקי הגיב:

      כן. אני. למה אתה חושב אחרת?

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        1. כי זאת גרסא מטומטמת מדי. טובי קציני המודיעין לא יכולים לקרוא שם באנגלית על הדלת?

        2. RT הוא הממשלה הרוסית, הממשלה הרוסית ידועה בעמדותיה לגבי ישראל, סוריה, איראן וכל הג'אז הזה.

        3. כי כל המבצע הזה מריח מוזר מאוד וברור כשמש שהוא מנוצל להשגת מטרות משניות ושלישוניות בלתי רשמיות.

  5. מוטי הגיב:

    הלינק "כש-RT ניסו להבין מה לעזאזל" שבור. (אפשר למחוק את ההודעה הזו)

  6. סתם מגיב הגיב:

    אני חייב לציין שזה לא פוסט מי יודע מה-
    "זוכרים איך, בתחילת השבוע שעבר, הבטיח לנו צה”ל חגיגית שהוא יודע שהחטופים נמצאים בחברון, שהוא סוגר עליהם, ושזה “לא עניין של שעות” אבל הנושא כמעט סגור? "-
    במהלך חיפוש אחר חטופים מותר להפיץ דיסאינפורציה, זה כלי לגיטימי שלא הורג אף אחד, אבל כן יכול להלחיץ אץ החוטים.

    "”המשימה להשבת החטופים ערכית מספיק כדי שנרוקן בריכות מים.”- הוצא מהקשרו. הכוונה זהה לביטוי "נהפוך כל אבן", וברור לכל אדם סביר שאין הכוונה – נמנע מהפלסטינים מים.
    "פלסטינים רבים מדווחים על כך שהחמושים שעברו בבית שלהם והרסו את הריהוט, או את הקרמיקה, או השחיתו את המזון, גם לקחו באותה הזדמנות גם סכומי כסף גדולים" –
    אין ספק, פלסטינים רבים אומרים משהו אז הוא נכון. טיעון חלש מאד.
    אני כמובן בעד לחקור כל תלונה כזו. אבל לקבוע שהתבצעה ביזה, נמהר בעיניי.
    "זיאד עווד" – לא הבנתי מה רע בפירסום, אני הייתי בטוח שאור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר…
    לא משהו בכלל…

    • גיל הגיב:

      ”המשימה להשבת החטופים ערכית מספיק כדי שנרוקן בריכות מים.”

      לא, ממש לא ברור שהכוונה זהה לביטוי "נהפוך כל אבן", בעיקר משום המילה המוזרה והלכאורה לא שייכת – "ערכית". הפיכת אבנים איננה דורשת הצדקה מוסרית, רק תועלתנית. ברור שהצלת חיי אדם מצדיקה הפיכת כל אבן, לאבנים לא אכפת שהופכים אותן. אין לכך שום מחיר מלבד זיעה של חיילים. המשפט במשמעות התמימה שאתה מקנה לו נשמע חסר הגיון בקונטקסט הישראלי. באמת, זה מה שאמר הקצין? שחטיפת שלושת הנערים שמסעירה את כל המדינה כבר יותר משבוע חשובה מספיק על מנת שנגרום לחיילים להתאמץ ולהפוך כל אבן? נשמעת לי אמירה דלוחה, בנאלית, שמגיעה באיחור של שבוע, וחסרת כל משמעות חדשותית.

      לא, זה לא נשמע הגיוני. המילה הזו, "ערכית", מילת קוד בקרב הציבור הישראלי-יהודי, נועדה לתת הצדקה מוסרית למשהו, משהו שדורש צידוק מיוחד. המשהו הזה הוא הענישה הקולקטיבית, הטלת טרור על אוכלוסיה אזרחית, ענישה קולקטיבית, ובין השאר, גנבה של מים.

      • סתם מגיב הגיב:

        לא יודע. אני עוד לא ראיתי שמונעים מים מהפלסטינים בעקבות החטיפה. אבל כן ברור שכניסה למערות (למשל) היא פעילות חריגה שצה"ל מבצע והיא מצריכה צידוק.

        אני גם לא חושב שמדובר ב"גניבה" של מים, לא נראה לי שמישהו שואב בריכת מים באזור חברון ופורק אותה במאגר אשכול… אגב, לשאוב בריכה ולהחזיר אותה זו לא בעיה כ"כ גדולה.

        אני דווקא לא רואה "ענישה קולקטיבית" בתגובת צה"ל- למעשה היא נראית לי לא קיימת בכלל. אם בחיפושים מבית לבית אתה רואה "ענישה קולקטיבית" או "טרור על אוכלוסיה אזרחית" אני נוטה שלא להסכים איתך. זו פעולה לכל הפחות סבירה יחסית למטרה. גם הנזק, לכל היותר כמה ימים של עוצר וחיפושים- לא נוראי. זה בוודאי לא נעים, ולא מומלץ כעניין שבשגרה. אבל, לשם חיפוש אחר חטופים, נראה לי שכניסה לכל בית בעיר שיש סבירות מסוימת שהחטופים שם- פרופורציוני ביותר לתועלת.

  7. יהושע ארנבים הגיב:

    בנוגע לעסקת שליט (שאר הפוסט מצויין, דרך אגב):

    יש לי בעיה עם הניתוח שלך: אתה מתייחס ל״טרור״ הפלסטיני כמו קרימינולוג, ובכך מגביל את עצמך לפרדיגמה של נתניהו. אתה מניח שה״טרוריסטים״ הם שוורים מועדים, ואם נשחרר אותם הם ישובו להרוג, כי ככה הם. ואז אתה יכול לחשב כמה אנשים בממוצע ימותו ולהסיק מסקנות בנוגע לעלות-תועלת של עיסקת שליט.

    אז קודם כל, להרוג שוטר שמשרת בחברון זה לא טרוריזם. משטרת חברון היא חלק אינטגרלי מהכיבוש וההתנגדות לה היא לגיטימית. אבל יותר מזה, כל פלסטיני מודע פוליטית יילחם בישראל, בחמושיה ובמתנחליה כי זאת חובתו. עיסקת שליט היא לא בעייתית לכשלעצמה. מה שבעייתי הוא שישראל ממשיכה את הכיבוש. אסירים פלסטינים שיושבים בכלא עשרות שנים צריך לשחרר בלי קשר לעסקאות שבויים. צריך לשחרר אותם כחלק מתהליך סיום הכיבוש.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      הוא לא התכוון אפילו להרוג שוטר, הוא ירה באקראי. המטרה היתה יכולה להיות באותה מידה מורה או עובד סוציאלי או אח בבית חולים. לעזאזל, היה יכול להיות אפילו פלסטיני. כבר קרו דברים מעולם.

      • יהושע ארנבים הגיב:

        באמת לא ידעתי למי הוא התכוון. איזה מזל שיש כאן משתמש אנונימי, בוחן כליות ולב, שכמו אלכסנדר יעקובסון יכול לומר לנו לא רק מה אנשים עושים אלא מה הם מתכוונים לעשות ומהו טבעם האמיתי.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          אני מסתמך אך ורק על העדות של עווד כפי שפורסמה. יש לך מקור יותר טוב?

          • יהושע ארנבים הגיב:

            (כמעט) כל מקור שהוא לא השב״כ הוא מקור טוב יותר.

            • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

              מה לגבי ההגיון הבריא?
              מה הסיכוי שאדם יחסית לא מיומן, לא חבר פעיל בארגון לוחם כלשהו, יכול לקחת קלצ'ניקוב ישן וממרחק של טיווח לחסל קצין משטרה ללא מדים שנוסע ברכב אזרחי (בלי מ')? שלא לדבר על היכולת המודיעינית שנדרשת ממנו בשביל לדעת מתי ואיפה הוא מתכוון לנסוע בכביש הזה בשביל עניין פרטי כלשהו.

              מותר לך להפסיק להגיב.

  8. נגה הגיב:

    כמה מוזר אתה ביחס למשוחררי שליט. מי כמוך אמור להבין, שהאסירים הפלסטינים הם לוחמי חופש ולא פושעים. מובן מאליו שיחזרו ללחום. וכי למה שלא יעשו זאת? האם הסתיימו מעשי העוולה?
    הסכסוך הישראלי-פלסטיני עוד יגבה חייהם של רבים לצערינו, עם משוחררי שליט או בלעדיהם. הצלתו של שליט, גם אם באיחור אכזרי, היתה המעשה היחיד ever של נתניהו שבו תמכתי. המקום היחיד שבו גילה טיפה אנושיות.

  9. נתן הגיב:

    מתנגדי עסקת שליט עברו כמה שנים קשות , לאחר שהבטיחו לנו גהנום עלי אדמות ,אוטובוסים מתפוצצים אחד אחרי השני, רציחות וחטיפות המוניות , אש דם ותמרות עשן וכל זה לא קרה , הם ישבו בבית וקיוו לטוב.
    וסוף סוף כאשר מתברר כי השב"כ טוען שאחד המשוחררים היה מעורב ברצח( מעניין שפתאום יוסי גורביץ ששופך כאן מידי יום קיטונות של לעג על מערכת הביטחון מקבל את דברי השב"כ כדברי אלוהים חיים) הם פשוט לא מצליחים להסתיר את שמחתם.

    מדובר בדמגוגיה- הרצח היה יוצא אל הפועל עם עסקת שליט וכנראה גם בלי – ההבדל היחידי הוא ששליט נמצא בביית וזה צריך לשמח כל מי שעדיין מבין את משמעות המילה סולידריות

    • ygurvitz הגיב:

      רצח הוא משהו שמבוצע על ידי אדם מסוים לאדם אחר במקום מסוים בזמן מסוים. אתה רוצה ברצינות לומר לי שאם הרוצח עדיין היה בכלא, מזרחי היה נרצח כפי שנרצח? אנחנו לא יודעים מה יכול היה לקרות. אנחנו יודעים רק מה קרה.

      • נתן הגיב:

        מה שקרה הוא שגלעד שליט היה בגהינום והחברה הישראלית היתה צריכה להחליט האם היא מוכנה לקחת סיכון על מנת להחיר אותו הביתה.
        לא במקרה אלה שמדברים גבוהה גבוהה על אחדות ואהבת ישראל היו המתנגדים העיקרים למהלך הזה.

        אני מאד מתפלא על העמדה שלך.

        איך אתה חושב לשכנע את הציבור הישראלי בלקיחת הסיכון של נסיגה מהשטחים אם אתה לא מוכן לקחת סיכון על מנת לשחרר חייל מהשבי.

        • ygurvitz הגיב:

          שמת לב ששינית טיעון, כן?

          גלעד שליט לא "היה בגיהנום." הוא היה בשבי, בתנאים לא טובים אבל טובים משמעותית, נניח, מאלה של עצור מנהלי. והסיכון לא היה שווה את זה ברגע שהיה ברור שהמחיר הוא הרוג אחד לפחות. מילא אם היו מחליפים עבורו אסיר אחד, היה בזה הגיון. חמישה גם, אולי. 1,027? מה קרה? זה להגדיל באופן דיספרופורציונלי את הסיכון שמישהו אחר ימות.

          הסיבה לעסקה הזו היה סנסציונליות של התקשורת הישראלית, צורך פוליטי דוחק של ראש ממשלה משוקולדה מתקפלת, ציבור מטומטם ומשפחה חסרת מעצורים. אני מוכן לקחת סיכון של נסיגה מהשטחים ראשית משום שאני חושב שהאחיזה בהם מחסלת אותנו מעצם קיומה, שנית משום שהשהות שלנו שם לא מוסרית. אני לא מוכן לשלם מחירים מופקעים עבור חייל שנשבה. זה רק יעודד עוד חטיפות כאלה.

          • פרענסיס הגיב:

            איך התנאים של אדם בבור טובים יותר מזה של עצור מנהלי?

          • מאיה הגיב:

            ההתייחסות לתנאי השבי של שליט (בלי כל קשר או ידיעה של משפחתו היכן הוא, הרעבה, התעללות) כ"טובים משמעותית" מזה של עציר מנהלי(ביקורי קרובים, טלוויזיה, רפואה ולימודים), מוזרה ביותר ולא ישרה כ"כ.
            תרצה אולי לחזור בך מהדברים?
            (מצער אותי לקרוא זאת דווקא בשל העובדה שחידדת והעמקת את השקפותי בנושא הכיבוש ודובר צה"ל בפוסטים שלך).

        • אורי הגיב:

          לגבי הגיהנום שבו היה גלעד שליט – איפה נמצאת עכשיו משפחת מזרחי לדעתך?

          • מני ל הגיב:

            בניגוד לשליט, שהוא חייל שהשירות הצבאי נכפה עליו, מזרחי הזה לא רק היה שוטר, אלא גם היה מתנחל. הוא היה אדם בוגר ואחראי לבחירות שלו. אף אחד לא כפה עליו לשתף פעולה עם הכיבוש.

            • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

              לא נכון. אתה ממש מפיץ דיסאינפורמציה. מזרחי היה תושב מודיעין שעבד בתחום פשיעת הסייבר והפשע המאורגן. הוא נסע לקרית ארבע בשביל לעשות שם סדר פסח. אם היותו שוטר מכשירה את רציחתו (האקראית, חשוב לציין), אז גם צה"ל שהפיל פצצה על טקס סיום בית הספר לשוטרי תנועה בעזה עשה בצדק.

      • אלעד דקר הגיב:

        ואולי מה שקרה הוא שבעקבות המשך הכיבוש החליט זיאד עוואד לירות על מכוניות בכבישים בתקווה להרוג ישראלים כנקמה (לא בהכרח מוסרית) על הכיבוש שנמשך.
        שים לב לעובדה שהפיגוע התרחש לא מייד אחרי עסקת שליט אלא יותר משנה אחריה.

    • אורן הגיב:

      נתן, המושג הנכון הוא לא סולידריות, אלא הקרבה עצמית. שחרור למעלה מאלף פושעים שמסכנים כל אחד מאיתנו הוא אלטרואיזם חולני.

  10. יותם הגיב:

    יוסי, אני לא הייתי אומר שמשפחת שליט "חסרת מעצורים". הם עשו כל מה שיכלו בשביל להחזיר את הבן שלהם ואני לחלוטין מצדיק אותם. האחריות היא של הממשלה לעמוד בלחץ. חוץ מזה אני חושב שכולנו שמחנו לראות אותו חוזר בריא ושלם אז אולי גם אנחנו נושאים בחלק מהאחריות?

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    ועוד בקשר לזיאד עווד: לפי עדותו האיש פעל במשך תקופה ארוכה יחד עם בנו בסקירת צירי תנועה ואפשרויות לירות על ישראלים. הוא לא עשה עבודה חכמה או אסטרטגית במיוחד, סתם הסתובב בגבעות עם רובה ישן.
    עכשיו, אני זוכר שאחרי העסקה נתניהו הבטיח שנסתכל בזכוכית מגדלת על כל משוחרר ומשוחרר ונדאג שהם לא חוזרים לטרור. אם אי אפשר לעלות מראש על בחור עם קלצ'ניקוב ומוטיבציה קשה לי להאמין שבקשר לפעילים המתוחכמים יותר הבטחון עושה עבודה טובה יותר.

    • יהושע ארנבים הגיב:

      ואת זה השב״כ מפרסם. דברי אלוהים חיים.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        1. למה לשב"כ לשקר דווקא במקרה הזה? אם כבר, יש להם לאינטרס לנפח את מעלליו של עווד בשביל להראות יותר הירואיים ומתוחכמים.

        2. זה נשמע סביר. האיש מבוגר, מפרנס משפחה, רק יצא מהכלא וסביר להניח שיש עליו כל מיני הגבלות חוקיות. אף ארגון לא ירוץ לגייס אותו מחדש.

        3. יש לך גרסא אחרת, מגובה במקור כלשהו?

  12. יובל הלפרין הגיב:

    הטרור הפוליטי הפלסטיני לא נובע מכך שיש כך וכך טרוריסטים מחוץ לכלא. הוא נובע מהכיבוש ומהדיכוי ומ"מבצעים" כגון זה שאתה מתאר בטור זה. לא כל פעולה פלסטינית מוצדקת אבל היא תמיד תוצאה ולא סיבה. שחרור אסירים פלסטינים הוא חלק הכרחי בנסיגת הכיבוש ובסיומו ולכן הוא חלק מהפסקת התוצאה ההכרחית של הכיבוש – הטרור הפלסטיני. צבא הכיבוש יצר הרבה יותר מעשי טרור במעצרים ובהתעללות היוםמאשר בשחרור האסירים במסגרת עסקת שליט.

    • עדו הגיב:

      בנושא הזה אני מסכים עם אנשי הימין. תמיד יהיה טרור,גם אם ניסוג מהשטחים. יש טרור ש'נובע' מכל מיני פעולות של מדינת ישראל ויש טרור שנובע משנאה ולא משנה מה תעשה מדינת ישראל או אפילו אם לא תהיה קיימת יותר מדינת ישראל.

      • יובל הלפרין הגיב:

        כעת הטרור הוא טקטיקת מאבק בכיבוש, גם למי ששונא יהודים בלי קשר לכיבוש. אם לא יהיה כיבוש יהיו רק שרידים של טרור. יהיו אולי קבוצות קטנות שיתעקשו להמשיך להניח פצצות אבל זה יהיה בטל בשישים.

        • פרענסיס הגיב:

          איזה כיבוש? זה של 67׳ או זה של 48׳?
          כי אם אני לא טועה, טרור היה גם לפני 67׳ גם לפני 48׳.

          אנא תאר בקצרה מהו סיום הכיבוש. לא צריך תזה למאסטר חמש שש שורות עם העקרונות הבסיסיים. הנה תבנית.

          גבולות
          ירושליים
          פליטים
          מדינת הלאום היהודי
          אסירים

          • יובל הלפרין הגיב:

            כיבוש הוא שליטה של צבא של מדינה אחת על שטח שבו חיים אנשים שאינם אזרחים של אותה מדינה ולכן שלטון זה נכפה עליהם בכוח. כיבוש הוא משטר ולא אירוע. יפו נכבשה פעם אבל כיום יפו אינה שטח כבוש כי לא הצבא הישראלי שולט ביפו. יש קול אחד ליהודי וקול אחד לערבי בבחירות הארציות והמקומיות. כל עוד הצבא שולט בשטחים ומנהל את חייהם של מיליוני התושבים שם, וכל עוד קצינים ישראלים נותנים פקודות לאזרחים פלסטינים כאילו שהם נמצאים במחנה צבאי – זה כיבוש. כיום כיבוש קיים בכל שטחי הגדה המערבית (למרות הקמת הרשות הפלסטינית) וגם ברצועת עזה – כי ברצועת עזה הצבא הישראלי יצא החוצה אבל שולט מסביב וקובע מה ייכנס לשם ומה לא. שטחים מדינת ישראל נכבשו ב-48' אך עברו אזרוח. אם תעניק אזרחות לכל תושבי הגדה המערבית ורצועת עזה בהסכמתם זה לא יהיה כיבוש. אם הצבא יצא משם והרשות הפלסטינית תהפוך למדינה ריבונית כמו ישראל זה לא יהיה כיבוש. כל עוד הצבא שולט שם ולתושבים אין זכויות אזרח זה משטר כיבוש. ודרכם של נכבשים לנער מעליהם את אלה שדורכים עליהם ורומסים אותם ומנהלים את חייהם ואומרים להם מה לעשות עד שיעופו משטחיהם.

            • פרענסיס הגיב:

              יפה, קריטריון ברור וחד, אלא מאי, שהצבא הישראלי שולט גם על מעברי הגבול עם סוריה ושולט באופן מוחלט על מה יכנס לשם מישראל ומה לא, הגבולות האחרים של סוריה (עם טורקיה למשל) אינם בשליטת ישראל בדיוק באותו האופן שהגבולות של עזה עם מצריים אינו בשליטת ישראל. האם גם סוריה כבושה על ידי ישראל?

              עכשיו, אולי עזה כבושה ואולי לא, אבל בכל מקרה הקריטריון שאתה נתת ל״כיבוש״ אינו עומד במבחן המציאות. בהנתן העובדה שפעילות הטרור מעזה גדולה בסדרי גודל מפעילות הטרור בשטחים בהנחה ואין לך הגדרה טובה יותר ל״כיבוש״ הרי שהאקסיומה שלך ״כיבוש -> טרור״ אינה עומדת אף היא במבחן המציאות.

              משהו חייב להשתנות, או ההגדרה לכיבוש או האקסיומה.
              אבל מה?

              • יובל הלפרין הגיב:

                סתם שטויות. כל העולם יודע שזה כיבוש וזה שלטון לא לגיטימי שצריך להיפסק. רק פה אתם חושבים שהיום ימי גולדה או שמיר, שבכלל יש שאלה אם זה כיבוש ואם יש עם פלסטיני. כולם יודעים מה זה, אבל המחנה הגזעני בישראל שכל מה שהוא רוצה זה להרגיש חזק כי כל טוראי יכול להתעלל בכל פלסטיני כאוות נפשו. זה מה שמניע את הישראלי שוחר הכיבוש ומכחיש הכיבוש. אפשר רק לעכב את זה על ידי הפעלת לוביסטים בקונגרס האמריקני, שיודעים שזה כיבוש אבל לא אכפת להם שאותו כיבוש יימשך. הפלסטינים לא חייבים לאהוב אותך, אבל לנו אין מה לעשות בתוך הערים שלהם ובתוך הבתים שלהם אם אנחנו לא מוכנים לתת להם אזרחות שווה. אני מוכן דווקא. ניתן אזרחות לכולם ושישראל תישאר לנצח בחברון ובשכם. הרוב לא מוכנים הם רוצים רוב יהודי רוב יהודי רוב יהודי. אי אפשר לאכול את הארץ ולהשאיר אותה שלמה. סביר שיבחרו לא לאכול את החלקים שעלולים לסכן את הרוב היהודי.

                • פרענסיס הגיב:

                  כן, זה היה ענייני מאד. אמר פעם מישהו, שהטיעון חלש, הרם את הקול.

                  אני אסביר יותר לאט ואולי אז אקבל תשובה מבן אדם ולא משהו שתוכנת ״שמאלן 2.0״ הייתה מפיקה.

                  על פי הקריטריון שלך(לא שלי, לא של אחר) יש כיבוש בגדה, מוסכם. ולכן על פי כללי היסק פשוטים מהאקסיומה שלך לפיה ״כיבוש מביא טרור, פחות כיבוש פחות טרור״. יש טרור מהגדה. מש״ל.

                  אבל עזה לא תחת כיבוש לפי ההגדרה שלך(לא שלי, לא של אחר) ובעזה יש יותר טרור מהגדה ולכן האקסיומה שלך נכשלת, אז או שתתן הגדרה אחרת לכיבוש, או שתשנה את האקסיומה.

                  פמפלטים נרגשים על גולדה מאיר, אמריקאים, גזענים וטוראים לא מעלים ולא מורידים מאום. אז בבקשה, עם סוכר מלמעלה. התייחס בענייניות או תברח. רק בלי שמאלץ.

                • אריק1 הגיב:

                  אתה סבור שאם ישראל לא תתערב במעבר הימי לעזה הטרור משם ייפסק?

                  • יובל הלפרין הגיב:

                    עזה תחת כיבוש. צבא הכיבוש לא יצא מעזה אלא מכתר אותה ככלא בן 1.8 מיליון איש. כן, אם תהיה נסיגה ישראלית מלאה לגבולות 67', ייפסק הכיבוש בגדה וגם ברצועת עזה שגם היא כבושה בידי צה"ל, ייחתם הסכם שלום ויכוננו יחסים דפלומטים עם רוב מדינות ערב אם לא עם כולן – רמת הטרור מהשטחים האלה תהיה כמו הפער בין הפעילות נגד צה"ל מבנון לפני נסיגת ברק בשנת 2000 לבין פעילות זו היום. אז נהרגו חייל ישראלי וכמה לבנונים בכל יום. כיום זה קורה פעם בשנה. ושם אפילו לא היה הסכם.

                    • פרענסיס הגיב:

                      אתה לא מבין את משמעות המילה ״מכתר״.
                      אי אפשר לכתר משהו רק מצד אחד, יש גבול בצד השני שאינו מאוייש על ידי חיילי צה״ל אלא על ידי חיילים מצרים. כפי שדרשת הגבול הישראלי בעזה הוא בדיוק הגבול מ67׳, שוב תנאיך לסיום כיבוש מתמלאים ואתה מתעקש שלא. מדוע? מדוע חשוב לך שיהיה כיבוש גם בעזה? לא מספיק הכיבוש בגדה? או שמה במקרים בהם התאוריה שלך והמציאות מתנגשים אז המציאות טעות.

                    • גיל ב' הגיב:

                      אתה לא יכול להפריד בין עזה לבין הגדה. אם מחר לבנון תכבוש את ישראל ולאחר מכן תיסוג מכלכ השטח להוציא הגליל העליון, מה לדעתך תהיה התגובה הישראלית? האם גם אז תצפה שרק תושבי הגליל יילחמו בכיבוש ותושבי שאר הארץ יישבו בשקט? שלא לדבר שהמצב עבור הפלסטינים יותר גרוע. גם אם הצבא הישראלי לא יושב באופן קבוע בתוך עזה עדיין התושבים שם הן לא אזרחים חופשיים במדינה עצמאית. אם, כדבריך, אין כיבוש ואין כיתור האם זה אומר שמחר עזה יכולה להכריז על עצמה כמדינה עצמאית וישראל לא תתנגד? האם אפשר לבנות נמל תעופה עצמאי בעזה?

      • אין לי שם הגיב:

        צודק, ויש גם תהליך הקצנה שחלק בשמאל מודעים לו וחלק לא. כמובן שחלק מהתהליך הזה הוא באשמתה של ישראל, אבל חלק נובע כנראה משינויים כללים יותר.

        בגלל זה לאף אחד כנראה אין מתכון מנצח למה באמת לעשות הלאה (חוץ מלחק מהמגיבים כאן, שחושבים שהטרור הפלסטיני מכוון בדיוק מוחלט על "הרעים" מהצד הישראלי, ולכן חושבים שהם יכולים להיות אדישים אליו).

    • אין לי שם הגיב:

      לא כל טרור נובע מדיכוי.
      ההנחה השגויה הזו היא אולי נוחה, כי היא גורמת לך להאמין בזה שיש פתרון קסם, אבל לא תמיד יש.
      יש לא רק טרוריסטים פלסטינים בעולם ולא כל טרוריסט ב-150 שנים האחרונות הגיע מרקע של מצוקה או דיכוי.

      יש איזו אמונה קצת נאיבית בארץ שאפשר למגר את הטרור עם איזו נוסחת קסם: בימין מאמינים ב"הרתעה", שזה מושג ריק מתוכן לחלוטין. בשמאל מאמינים בלהאשים את הכיבוש בהכל, ואפילו מקצינים, כמו במקרה של מר ארנבים כאן, שמבחינתו אפשר לרסס כל ישראלי שנוסע בשטחי יו"ש.
      בפועל, כאמור, לא הכל תלוי בנו ולא הכל תוצאה של דברים טובים או רעים שישראל עושה.

    • דן הגיב:

      "שחרור אסירים פלסטינים הוא חלק הכרחי"? – נכון חלקית בלבד.
      ישנם אסירים שהם רוצחים לכל דבר ועניין כמו סמיר קונטאר שכבר שוחרר לצערינו לקול מצהלות הרוצחים (הבאים) הלבנונים.
      לא ייתכן שמי שרצח ילדים במו ידיו (ממש במו ידיו, ולא ירי אקראי לעבר המון ממנו נפגעו ילדים) –
      ייחשב רק כ"אסיר פלסטיני ששחרורו הוא חלק הכרחי בנסיגת הכיבוש".

  13. צבי הגיב:

    שלום יוסי! גם אני מתפלא על התנגדותך לעסקת שליט. רוב המתנגדים היו אנשי ימין, פטריוטים לאומניים שמבחינתם אסור לשחרר מה שהם קוראים "מרצחים עם דם על הידיים" – ולא משנה אם יש יהודי שסובל בשבי או אפילו מוצא להורג. הם (מתנגדי השחרור) מונעים משנאת פלשתינים יותר מאשר מאהבת יהודים.
    אז מה אתה עושה איתם?
    המשוחררים הם ברובם אנשים שנלחמו על שחרור עמם מהכיבוש נדמה לי שאתה מסכים איתם. המטרה הכללית היא נרמול היחסים, כך ששני העמים יחיו זה לצד זה בשלום. בדרך לשם כל אחד מהם משחרר כמה שיותר עצורים/שבויים מהצד השני. לשמחתנו אין הרבה יהודים כאלה שנמצאים אצל פלסתינים. אבל בהחלט יש לנו אינטרס להפחית עד כמה שאפשר את רמות השנאה, המרירות, העוינות, שקיימות במרחב שלנו. שחרור אסירים הוא צעד קטן בכיוון הזה.
    עד היום אין שום ראיות של ממש – מעבר להצהרות פוליטיות – שהמשוחררים באמת עסקו בטרור. אני מתכוון לטרור במובן של הכנה וביצוע של ארועי פגיעה, להבדיל מפעילות חברתית ולאומית שנועדה להעצים את החברה הפלסתינית ולסיים את הכיבוש. גם אם השב"כ לא כל כך יעיל כמו שהוא רוצה שנאמין, הרי מדובר באנשים מזוהים היטב, שמגוריהם והקשורים אליהם מוכרים, והסיכוי שהם יצליחו לעסוק בפעילות חבלנית חשאית הוא נמוך.
    אתה מן הסתם מסכים עם זה שהמאסר המחודש שנעשה בשבועות האחרונים אינו נובע מזה שהאסורים כביכול שותפים לחטיפת הנערים, אלא זה טרמפ שממשלת ישראל תפסה על הארוע הזה כדי לעצור אותם מחדש.
    צבי

    • דן הגיב:

      אכן ישנה תחושה מוזרה שגורביץ' קופץ כמוצא שלל על עוד הזדמנות להתנגח בנתניהו, גם אם הוא נאלץ להפוך את עורו בשביל זה.
      יש כאן שחיקה באמינות ובעקביות של גורביץ'.
      מיותר לציין שמי שגורס וטוען שישראל מחזיקה שלא כדין באלפי פלסטינים בבתי-הכלא על בסיס שקרים חוזרים ונשנים (כביכול) של השב"כ – לא יכול לטעון כנגד עיסקה במסגרתה שוחרר חלק ניכר מאותם אסירים.

      זהו פליק-פלאק' בסגנון טקטיקת ההגנה של משה קצב ופרקליטיו(להבדיל אלף אלפי הבדלות), כאשר הראשון טוען "להד"ם" ואילו הפרקליטים טוענים "יחסים בהסכמה". השופט שרואה את כל תמונת הטיעונים (הסותרים) מבין שמישהו כאן "מורח" אותו.

      יהיה מעניין אם גורביץ' יגיב על העניין הזה

  14. יובל הלפרין הגיב:

    אם לא יהיה כיבוש יהיה הרבה פחות טרור. לא אפס, אבל באל בשישים.

  15. אריק1 הגיב:

    עכשיו, לאחר שצה"ל מצא את הגופות וגם פירסם מיהם החוטפים האם גורביץ' יודה שהמבצע לא היה סתם?

    • ygurvitz הגיב:

      להפך. אם הגופות היו באיזה שדה, מה היתה התועלת בכל החורבן בבתים?

      • דן הגיב:

        למיטב זכרוני נחשון וקסמן ז"ל וכנראה גם גלעד שליט הוחזקו בבתים. ישנה גם סברה לפיה שלושת החטופים היו אמורים להיות מוחזקים בחיים בבית אחד או יותר, אלא שאותה שיחת טלפון למוקד המשטרה הבהירה לחוטפים שתוכניתם השתבשה ולכם הם עברו לתוכניתם החלופית, שאת מהותה אנחנו כבר מבינים היטב.
        בקיצור – החיפושים אכן צריכים להתמקד בבתים, נסיון להפריך זאת ע"י ציון מקום מציאת הגופות הוא חוכמה (קטנה מאוד) בדיעבד.

      • אריק1 הגיב:

        כי לא יכלו לדעת איפה הם ולכן חיפשו בכל מקום שיכלו.

        מה שמציאת החטופים הראתה זה שהאסטרטגיה של לחפש בהרבה מקומות הועילה