החברים של ג'ורג'

פרויקט 300: כשדובר צה”ל לא יודע איפה אזור ההרג

דובר צה”ל ממשיך להביך את עצמו, באמצעות הטאלנט שלו, סא”ל פטר לרנר

מכירים את הבדיחה על כך שאם תקשור חמור לגדר בקריה, תוך כמה זמן הוא יהיה רב סרן? אז החמור הגיע לדרגת סגן אלוף. הכוונה, כמובן, לסא”ל פטר לרנר, בכיר בדובר צה”ל. אתם עשויים לזכור את לרנר מהתמיכה שהוא הביע בארגוני הימין, מהטענה שלו שהבעת דעה איננה הבעת דעה, מההתייחסות להריגתו של מוצטפא תמימי תחת ההאשתג #fail, מהשקר על כך שמפגינה זרה נפגעה מאבן בזמן שהיא נפגעה מרימון גז צה”לי, ומשקרים אחרים.

למתי שבתי ללרנר? כי לפני מספר שבועות, קרא ארגון זכויות האדם Human Rights Watch לישראל להפסיק לירות בפלסטינים שעוברים סמוך ל”אזור ההרג” שקבעה לעצמה ברצועת עזה. הארגון מצא שישראל הרגה, מאז תחילת השנה, ארבעה עזתים ופצעה כ-60, רק בשל כניסה ל”אזור ההרג” שאיננו מוכר. עצם הכניסה אליו, גם ללא כל כוונה עוינת, די בה כדי לגרום לחמושי צה”ל לפתוח באש לעבר העזתים.

כמיטב המסורת שלו, לרנר קשקש בתגובה. הוא אמר ל-AFP ש”היו המון התקפות מאזור הגדר,” מבלי לציין אפילו אחת, הזכיר קסאמים (למה לעזאזל זה קשור?) ומנהרות (שוב, למה זה קשור?), וקינח באמירה ש”מרחב 100 המטרים” מגדר המערכת, שלטענת לרנר הוסכם בין ישראל והחמאס אחרי עמוד ענן, הוא “מוכר וידוע.” עצרו את המדפסות!

לרנר עובד בדובר צה”ל. בתחילת 2013, טען דובר צה”ל – בתגובה לארגון גישה – שהמרחב הוא מרחב של 300 מטרים. המתפ”ש (מתאם הפעולות בשטחים) טען, מצידו, שהמרחב הוא בן 100 מטרים בלבד. לרנר, שכזכור עובד בדו”צ, מאמץ עכשיו את עמדת המתפ”ש נגד עמדת הארגון שלו-עצמו.

כלומר, לרנר עצמו – כפי שהבחינו בגישהלא יודע מה עמדת הארגון שלו לגבי אזור החיץ. זה לא מפריע לו לחרטט על כך שהוא “מוכר וידוע.” הוא כל כך מוכר וידוע, שלרנר עצמו לא יודע מהו. רק אלוהים יודעת מה יודעים על כך החיילים בשטח, מה יודעים הפלסטינים, וכמה מהפלסטינים נפגעו בשל חוסר הבהירות הזה.

ובסופו של דבר, מעבר לספינים ולשקרים, מעבר לטמטום של עובדי דו”צ, מעבר לההאשמה האוטומטית של ארגוני זכויות אדם, זו העובדה החשובה: חמושי צה”ל יורים בפלסטינים בלתי חמושים כי הם נכנסים לשטח שאפילו זרועות הבטחון הישראליות לא מצליחות להגדיר. הם הרגו ארבעה בני אדם שאליבא דכולי עלמא, כולל לרנר, לא היוו סיכון – ולציבור הישראלי לא אכפת. הוא אפילו לא שמע על זה. ואם היה שומע, לא היה אכפת לו. אלה רק עזתים, אחרי הכל.

ציבור? פחחחחח. נסו אספסוף.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלו שתי תרומות, ביניהן תרומה גדולה, בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

10 תגובות על ”פרויקט 300: כשדובר צה”ל לא יודע איפה אזור ההרג“

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    דו"צ זו יחידה פח.‏ תחשוב שהם גייסו את יאיר נתניהו והעמידו בראשם את מירי רגב.‏ אין להם מושג בנושאים שהם מדבררים ואף אחד לא טורח לעדכן אותם.‏ כשצה"ל באמת רוצה להעביר מסר,‏ הוא מדלג עליהם והולך ישר לרוני דניאל.

  2. אריק1 הגיב:

    יתכן שמשהו השתנה בשנה האחרונה? או שבפועל אלו שנהרגו נכנסו לתוך תום ה100 מטר?

    היה ניסיון לפנות לדו"צ ב1014?

    • נועם א"ס הגיב:

      אמנה עטיה מחמוד קדייח, בת 58, תושבת ח'וזאעה, מחוז ח'אן-יונס, נפצעה ב-28.02.2014 בח'וזאעה, מחוז ח'אן-יונס, מירי כדורים חיים, ומתה ב-01.03.2014. לא השתתפה בלחימה פרטים נוספים: פגועת נפש. נורתה בשעות הערב ממגדל צבאי מעברה השני של גדר המערכת, בעת שהייתה בקרבתה. גופתה נמצאה על ידי בני משפחתה למחרת בבוקר. פרטים נוספים על האירוע בקישור למטה.

      איבראהים סלמאן מוחמד מנסור
      בן 35, תושב עזה, נהרג ב-13.02.2014 בעזה, מירי כדורים חיים. לא השתתף בלחימה. פרטים נוספים: נפגע בראשו מירי ממגדל צבאי בעת שעבד באיסוף חצץ וחול במרחק של כ-100 מטרים מגדר המערכת. לטענת גורמים צבאיים ניסה לחבל בגדר. פרטים נוספים על האירוע בקישור למטה.

      בילאל סמיר אחמד עווידה, בן 19, תושב בית לאהייא, מחוז צפון עזה, נהרג ב-24.01.2014 בא-סייפא, מחוז צפון עזה, מירי כדורים חיים. לא השתתף בלחימה. פרטים נוספים: נורה במרחק מטרים ספורים מגדר המערכת בעת שהסתובב עם שניים מחבריו. באזור נכחו נערים נוספים שטיילו בקרבת הגדר. לטענת גורמים צבאיים ניסה לחבל בגדר.

      עדנאן ג'מיל שיחדה אבו ח'אטר
      בן 16, תושב ג'באליא, מחוז צפון עזה, נפצע ב-02.01.2014 בג'באליא, מחוז צפון עזה, מירי כדורים חיים, ומת ב-03.01.2014. לא השתתף בלחימה. פרטים נוספים: נורה סמוך לגדר המערכת. לטענת גורמים צבאיים ניסה לחבל בגדר. מת מפצעיו למחרת היום.

      עודה ג'יהאד עודה חמד
      בן 27, תושב בית חאנון, מחוז צפון עזה, נהרג ב-20.12.2013 בבית חאנון, מחוז צפון עזה, מירי כדורים חיים. לא השתתף בלחימה. פרטים נוספים: נורה בצמוד לגדר המערכת, בעת שעסק באיסוף גרוטאות במזבלה, צפונית-מזרחית לבית חאנון.

      הווישל איסמאעיל הווישל אל-חנאג'רה
      בן 35, תושב עזה, נהרג ב-30.09.2013 בבית חאנון, מחוז צפון עזה, מירי . לא השתתף בלחימה. פרטים נוספים: נהרג לאחר שניסה לחצות את גדר המערכת ולהיכנס לישראל בלי היתר על מנת לעבוד. לאחר שנתגלה, ברח בחזרה. לאחר שחצה את הגדר לכיוון הרצועה, נורה וגופתו נמצאה במרחק של כ-400 מטרים ממנה.

      אנוור מוחמד עליאן אל-ממלוכ
      בן 19, תושב עזה, נהרג ב-11.01.2013 בסמוך לג'באליא מ.פ, מחוז צפון עזה, מירי כדורים חיים. פרטים נוספים: נהרג בעת שהיה במרחק של כ-50 מטרים מגדר המערכת, שם היה יחד עם קבוצת אנשים שניסו להתקרב לגדר. פרטים נוספים על האירוע בקישור.

      http://www.btselem.org/hebrew/statistics/fatalities/after-cast-lead/by-date-of-event/gaza/palestinians-killed-by-israeli-security-forces

      • יותם הגיב:

        חשוב לדעת ולהכיר. חבל שלא מפרסמים את זה בעיתונות.

        • נועם א"ס הגיב:

          מתוך הקישור לפרטים הנוספים:

          "החל מהמחצית השניה של חודש דצמבר חלה עלייה במספר הנפגעים מאש חיה בסמוך לגדר המערכת. תחקירן השטח של בצלם, מוחמד סבאח, תעד החל מה-20.12.13 את פציעתם בסמוך לגדר המערכת של 55 בני אדם, מהם 43 מירי חי, 10 מכדורי מתכת מצופים גומי ושניים מפגיעת רימון גז בראשם. גם נתוני משרד האו"ם לעניינים הומניטאריים (OCHA) מלמדים כי מאז המחצית השניה של חודש דצמבר 2013 חלה עליה חדה במספר האירועים בהם נפצעו אזרחים מירי חי בסמוך לגדר המערכת בעזה. […]

          "הצבא מסרב לפרסם את הוראות הפתיחה באש הניתנות לחיילים, ולכן בצלם אינו יכול לדעת על פי אילו הנחיות הם פועלים. עם זאת, מהתגובות הרשמיות המתפרסמות בתקשורת עולה החשד כי הוראות אלה מתירות ירי חי גם במצבים שבהם לא נשקפת סכנת חיים לכוחות הביטחון: בכל המקרים שלעיל, טענו הגורמים הצבאיים כי החיילים ירו כיוון שפלסטינים שהו באזור אסור וניסו לחבל בגדר."

          http://www.btselem.org/hebrew/press_releases/20140304_shooting_near_gaza_fence

          • אביבית הגיב:

            יש פה בעייה לגבי ה 100 או 300 מטר-
            אבל כן(!) סוכם (!)על איזור אסור.

            וכן יש סבירות גבוהה ל'כוונה עויינת' בעצם הכניסה לאותו איזור ,מטבע הדברים ,הרבה לפני שייתכן סיכון מאובחן לחיי חיילי צה"ל שם.

            • AP הגיב:

              כפי שאנחנו רואים מהדיווחים, הסבירות היא לא כל כך גבוהה.

              • a.c הגיב:

                מכל הדיווחים שהובאו עולה שהמקרה היה סמוך לגדר או לאחר חצייתה מה גם שלרוב מתבצע ירי אזהרה.
                מניסיוני, אם החשודים התקרבו עד לגדר, סבירות גבוהה שעשו זאת בחסות הערפל או החשכה.
                אז אם כל הכבוד, כוונה תמימה לא נראה שהייתה כאן.

  3. a.c הגיב:

    כמי ששירת בגבול עזה לפני כשנתיים, האזור האסור (עד כמה שזכור לי) נחשב לקו ה-300 מטר אך לרוב לא ננקטת פעולה (ירי באוויר בד"כ) עד למעבר קו ה-100 מ'.

    מלבד זאת, אני חושב שישנה אי הבנה בנוגע למצב בגבול עזה.
    שירתי שם כ-7 חודשים ובמהלך זמן זה, הרגנו שני בני אדם. שניהם היו חמושים מכף רגל עד קדקוד והתגנבו באישון לילה.
    בעזה שולטים ארגונים קיצוניים שלא מניחים את נשקם לרגע. המפקד בשטח עומד בפני דילמה קבועה, האם להתעלם מאדם שמסתובב ומתצפת בקו ה 100-150 מ' או לגרשו. זכור לי מקרה בו התעלמנו מאדם שנראה היה כי הוא רועה את צאנו במשך תקופה. התצפיתניות טענו כי הן חושדות בו שהניח מטען בנקודת תצפית מתה, ולאחר בדיקה, אכן נוטרל מטען כבד במקום.
    למרות זאת, עם סיטואציות כאלו אפשר להתמודד במסגרת האמצעים הטכנולוגיים הקיימים. אך מה תעשה כאשר המכ"ם מגלה מולך תנועה חשודה בלילה גשום או מעורפל כשהמצלמות לא יכולות לספק אינדיקציה? הלוחם הממוצע פותח באש כשהגוף עומד כמה עשרות מטרים ממנו (ולא מעט בעלי חיים קיפחו חייהם בסיטואציה כזו) וקשה לי לבוא אליו בטענות, כך קרה גם באחד מקרים שהזכרתי למעלה. הבעיה היא שלרוע המזל פעמים רבות המתגנבים הם נערים פלסטינים, תמימים או לא, שמתגנבים ללא כוונת נזק (מוכחת לפחות) ומקרים כאלו נפוצים למדי. למזלני, בתקופתו במקום זיהינו אותם תמיד כלא חמושים בטרם נאלצנו לפתוח באש (לא פעם לאחר שחדרו לשטח ישראל ובמקרים מסויימים תחת ירי מכיוון עזה). אני לא מקנא במפקד שלא עמד על כך בזמן.
    מקרים אלו כמו גם מקרי ירי צלפים מעזה כלל לא מפורסמים. המפקדים והחיילים באזור זה, בייחוד חסרי הניסיון שבהם, נמצאים בסטרס קבוע, כל תנועה מקפיצה אותם (ראה ערך מות סרן המודיעין טל נחמן) ובניגוד לצורת הפעולה בגדה, אני לא רואה איך אפשר להתמודד עם המורכבות בגבול בצורה חכמה יותר, אשמח אם תסביר לי אתה.

    כמובן שיתכן שהמקרים שצוינו בתגובות למעלה היו שונים, אך זו עדותי לתמונת המצב בשטח.

  4. בטטה הגיב:

    אספסוף זו הגדרה עדינה מאוד אנדר סטייטמנט.
    חזרתי אמש מברלין , וכבר בשדה התעופה בתור לבידוק באל על ואחר כך בשלב הבורדינג במטוס אתה נתקל באספסוף הזה כשהוא בפעולה .
    אגב לא רק שם הייתי בביקור ברייכסטאג .הייתי בקבוצה שרובה הגדול הורכב מתיירים אמריקאיים איזה ישראלית אחת מהקריות הפטירה בבוז על דברי המדריכה שנתנה הסבר ממצה עם פה ושם קצת הומור :"היא סתם אנטישמית שמספרת בדיחות קרש כולם פה אנטישמים " .