החברים של ג'ורג'

רשמית: צבא ההגנה לסיפוח

צה"ל הודיע בתחילת השבוע – או אמצע השבוע, או חלק כלשהו אחר של השבוע, ואולי זה היה בכלל בשבוע אחר; החגים שיבשו לגמרי את תחושת הזמן שלי – שהוא מפסיק את אבטחתם של 22 ישובים בדרום ובצפון. עם זאת, הבהירו כוחותינו המזוינים שהאבטחה של ההתנחלויות תמשך כסדרה.

בצה"ל טוענים, ואתם בהחלט רשאים להאמין להם, שלהחלטה אין שום קשר לקיצוצי התקציב ושבכלל לא מדובר ב"תג מחיר" נגד משרד האוצר; ההחלטה, כך טוענים גורמים רשמיים עלומים, נובעת מכך שאין תועלת טקטית בהקצאת החיילים הזו. מותר לתהות, בהתחשב בכך שהצבא אומר היום שהאבטחה הזו היתה חסרת תועלת לאורך כל השנים – מדובר בחיילים חסרי כל הכשרה קרבית; כאחד כזה בתחילת האינתיפאדה, הסיסמה הצינית שלנו היתה "עצור או שאני עורק" – למה היא נמשכה כל כך הרבה זמן ולמה נזכרו באיחור כזה. התשובה, יש להניח, היא שכוח אדם הוא הדבר הזול ביותר בצבא שמבוסס על עבודת כפייה. מה שמעלה, שוב, את השאלה מדוע הדליף הצבא את הידיעה הזו בכלל, אם המטרה היא לא להביע את מורת רוחו מהקיצוץ המיועד בתקציב. אבל נניח שלשם שינוי צה"ל לא עובד עלינו.

אפשר בכל זאת ללמוד כמה דברים מההחלטה הזו. קודם כל, שההתנחלויות הן חתיכת נטל צבאי על צה"ל: קצין בכיר אמר ל"הארץ" שהאבטחה על ההתנחלויות (והוא לא אמר, אבל אני אוסיף, גם ובמיוחד על המאחזים) נובעת מכך שב"של פריסת הישובים היהודים בשטח, היקף האיומים עליהם גדול יותר ופחות צפוי."

בכך מאשש בעצם צה"ל את מה שבטחוניסטים אנשי שמאל – יש חיה כזו, אם כי היא בסכנת הכחדה – אמרו מאז שנות השמונים: שאין כל הגיון בטחוני בפריסה של ההתנחלויות. המטרה היא לא בטחונית, היא מעולם לא היתה בטחונית: המטרה היא סיפוח.

מקרה המאחזים יעיד. כל מאחז תוכנן ואויש בהסכמת הצבא. עדי מינץ, לשעבר מנכ"ל מועצת יש"ע, אמר ל"הארץ" ב-2004 שאין דבר כזה, מאחז פיראטי: "המאחזים אינם נוער גבעות. מדובר בתכנון מדוקדק. בתפיסה של מקומות אסטרטגיים." כל מאחז מקבל, אוטומטית, עם הקמתו שמירה צבאית; אחר כך דואגים החמושים לאפשר את משטר הטרור היומי של המתנחלים, שמטרתו היא הרחקה של הפלסטינים המתגוררים במקום מאדמותיהם. על כל זה כתבתי בהרחבה כאן. למעשה, כשכמה נערי גבעות ניסו באפריל האחרון להקים מאחז – “נצח בנימין,” הם קראו לו – בלי תיאום עם צה"ל, ופרעו בפלסטינים הסמוכים, הפלסטינים עלו על המאחז והציתו אותו בעוד הפוגרומצ'יקים נסים על נפשם.

ועכשיו צה"ל אומר לנו שהוא אישר את כל זה למרות ש"בשל פריסת הישובים היהודים בשטח, היקף האיומים עליהם גדול יותר ופחות צפוי." כלומר, צה"ל ביודעין השקיע משאבים עצומים בהקמה והגנה על מאחזים שלא רק שהם מדגרות טרור ובלתי חוקיים למשעי, גם אין בהם שום הגיון צבאי. הם מאלצים את צה"ל להשקיע כוחות עצומים בהגנה לא על קו, אלא על שורה של נקודות מנומרות בשטח. כל תריסר משפחות של מתנחלים זוכות להגנה על השטח שהן גוזלות, וכל מאחז הוא גזל, למרות שאם הצבא היה אומר "לא" – כמו שהוא אומר עכשיו 'לא' לישובי הצפון והדרום – המאחזים הללו לא היו קיימים כלל.

אז מה ההגיון? מה האסטרטגיה שעליה דיבר מינץ? לא מדובר בהגיון צבאי כלשהו, שאמור למנוע תקיפה מצד ה"החזית המזרחית" המיתולוגית, שמתה עם הסכם השלום עם ירדן ב-1994 והמסמר האחרון בארון הקבורה שלה ננעץ אחרי הכיבוש האמריקאי של עיראק ופירוק הצבא העיראקי. ההגיון איננו צבאי: הוא הגיון של סיפוח. הוא הגיון שמיועד לאפשר את המשך אחיזתה של ישראל בגדה המערבית גם אם הדבר מנוגד להגיון הצבאי. ההגיון היהודי גובר כאן על ההגיון הצבאי – האחרון היה דורש את פירוקן של רוב ההתנחלויות ורוב המאחזים, ואחיזה בקו הגנה, הראשון דורש את סיפוח "נחלת אבותינו."

צה"ל מודל 2013. בילעין

וצריך לזכור: התפיסה הזו מדריכה את צה"ל כבר יותר משנות דור. צה"ל היה השותף העיקרי של המתנחלים מתחילת שנות השבעים, כשהתנחלויות הוקמו במסווה של "בסיסים צבאיים." חלק ניכר מההתנחלויות בגדה קיימות מכוח צווי תפיסה שמוציא אלוף הפיקו, ואחרות מוקמות באמצעות התרגיל המסריח של הכרזה על אדמות כ”אדמות מדינה” – לרוב המאחזים, חשוב לציין, אין אפילו את זה, וגם התנחלות הדגל עפרה היא בעצם, מבחינה משפטית, מאחז בלתי חוקי גדול.

הכיבוש משחית, אמרו שמאלנים מרחיקי ראות בשנות השמונים. הוא השחית לא רק את המתנחלים, לא רק את החיילים והקצינים, אלא את עצם התפיסה של צה"ל את עצמו: באופן איטי אך בטוח, צה"ל הפך מארגון שהתפקיד שלו הוא הגנה על ישראל לארגון שהמטרה העיקרית שלו, זו שגוזלת את מירב כוח האדם הלוחם שלו, היא הבטחת הסיפוח בגדה המערבית. ההתנהלות הזו מבטיחה שאם יצטרך צה"ל אי פעם להתמודד עם כוח שאשכרה יודע להלחם בסד"כ שגדול מכיתה, הוא לא יידע איך להתמודד איתו. ראינו דוגמית לכך במלחמת לבנון השניה. היא מבטיחה דור שני של קצינים נטולי כל תפיסה טקטית, כל מושג אסטרטגי, שהם לא אנשי צבא – צבא הוא מקצוע – אלא אנשי בט"ש, מי שיודעים איך להפעיל פלוגה בסיוע אווירי כדי לעצור מבוקש חמוש למחצה, אבל מאבדים את העשתונות מול אתגר טיפה רציני יותר; מי שנטולים כל יכולת חשיבה טקטית או אסטרטגית.

עבור מי שמהבעיות של צה"ל כארגון – הארגון הגדול ביותר והיקר ביותר של מדינת ישראל – מטרידות אותו פחות, ומוטרד יותר מתפקידו-שלו, המסקנה צריכה להיות חד משמעית: לסרב לשרת במה שהפך השבוע רשמית להיות צבא ההגנה לסיפוח.

עוד דבר אחד: כתבתי פוסט קצר, תזכורת עונתית, על התמונה המעוותת שמציגים כלי התקשורת הישראלים של איראן בעמוד של הבלוג. אפשר לקרוא אותו כאן.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

17 תגובות על ”רשמית: צבא ההגנה לסיפוח“

  1. מני ל הגיב:

    זה מאז ומתמיד היה ברור שהמתנחלים מפקירים את ביטחון המדינה על מזבח יישובי האפרטהייד שלהם. הרי הראיה הכי מובהקת היא חברון. אם להכניס מתנחלים ללב עיר פלסטינית זה כל כך טוב לביטחון, היו עושים את זה בעוד ערים, נגיד ג'נין או טולכרם. אבל עובדה שלא עושים את זה, כי הסיבה שעומדת מאחורי הקמת ההתנחלויות לא קשורה לביטחון, אלא לאמונה ב"קדושת הארץ" או בולשיט מונותאיסטי כזה.

  2. ליברטריאן הגיב:

    על כל חוברת קומיקס שאתה מוכר, בערך 2.5 ש"ח הולכים לצבא הכיבוש ומימון ההתנחלויות, וזאת רק במע"מ שאתה מדווח ומשלם פעם בחודשיים.

    אני קורא לך לסרב לשלם מסים ולהפסיק את התמיכה בצבא ההגנה לסיפוח.

  3. גלעד הגיב:

    מאז השחרור התמזל מזלי ולא שהיתי מספיק זמן בארץ כדי להיקרא למילואים אבל החל מהשנה הבאה אני שב ארצה ומעריך שזה עניין של זמן עד שאמצא את עצמי עומד במחסום. ואמנם עברה בראשי המחשבה להתחמק מהמילואים האלה בתואנה אידיאולוגית. אבל במחשבה שניה, אם זה לא אהיה אני שם במחסום זה יהיה מישהו אחר. אז אולי כבר עדיף שאוכל להשפיע מקרוב על מה שקורה שם, למנוע מהעוברים במחסום הטרדות מיותרות ולתעד ולדווח הלאה לחבר'ה כמו יש דין במקרה ואתקל בעוולה שלא אוכל לפתור. צהל עדיין מורכב מהעם ומשמעות הסירוב לשרת היא להשאיר את ההחלטות המוסריות למישהו אחר…

    • מני ל הגיב:

      אירגון "שוברים שתיקה" מלא באנשים שהיו בטוחים שהם יוכלו "לשנות מבפנים", ושאם הם לא היו שם היה יותר גרוע. כשקוראים את העדויות שלהם, המסקנה הברורה היא שגם הם היו שותפים לפשע, ובהתחשב בסיטואציה שהם נכנסו אליה, זה בלתי נמנע. לכן האפשרות היחידה היא סירוב.

    • ygurvitz הגיב:

      מנסיון, זה לא עובד. אתה מתחיל לעשות פשרות עם עצמך עוד לפני שאתה מגיע לשם, תמיד מתוך התפיסה – שבהחלט יכולה להיות נכונה – שמישהו אחר יהיה גרוע יותר. הלחץ החברתי גדול מדי. בסופו של דבר אתה גם עושה אותו הדבר כמו כולם רק עם חיוך ומילה טובה, וגם נשבר. חבל עליך.

    • AP הגיב:

      השמאל הישראלי אומר את זה לעצמו מאז שהתחיל הכיבוש. זה… לא הצליח כל כך.

    • yankel הגיב:

      Gil'ad, I'll tell you my considerations when negotiating my own path around this issue, decades ago

      You're obviously familiar enough with the persistent deprivations being continuously inflicted on the non-Israeli local population in the West Bank

      You also sound intelligent enough to identify the underlying "grand-plan" behind these everyday wrongdoings: making a division of the land practically impossible, thus making a transfer essential for the survival of a "Jewish State". This inevitable ethnic cleansing would eventuate once the political "window of opportunity" opens

      If you, your family, your friends and your entire community were to be subjected to such gross unfairness, wouldn't you — or someone you know — be driven into considering the use of some force, maybe even violence, to resist it? j

      Serving in the occupied territories — in any occupied territories, for that matter — puts you in a position where you might practically be forced, for dear life, to use your gun against a fellow human who's only doing what they have a good reason to believe is "the right thing". j

    • ארז הוכמן הגיב:

      עמנואל קאנט היה אומר לך לעשות את מה שלדעתך כולם צריכים לעשות ולהתעלם משאר השיקולים.

    • נתן הגיב:

      זה בערך כמו שמי שמתנגד לזנות יעבוד בתור סרסור "על מנת שלא יהיה שם מישהו גרוע יותר…".

  4. איתן לרנר הגיב:

    יוסי , לא כתבת את הצועק והמובן מאליו בנוסף לכל מה שכתבת כאן והוא חשוב ונכון. הצבא החליט שלא ישמש יותר בהגנה על יישובי הצפון והדרום .כלומר הרעיון של צבא ששולט במדינה ולא ההיפך מובהר כאן בריש גלי גם למי שלא רוצה לראות את האמת. הצבא מחליט על מה לשמור ומה לא?האם זו לא תפקידה של הממשלה ?
    מעבר לכך אני מסכים עם הקריאה לסרבנות אך גם עם הקריאה של ליברטריאן אלייך ואלינו , לסרב לשלם מיסים

    • עדו הגיב:

      הממ.. לא, ההיפך הוא הנכון. הצבא יכול מבחינה מקצועית, להחליט שבאיזור מסויים צריך יותר חיילים ובאיזור אחר פחות. זה תפקידו ובשביל זה יש למפקדים נסיון צבאי ומודיעין. אוי ואבוי לנו אם פוליטיקאים יגידו לצבא "כאן תציב פלוגה ושם גדוד". בדיוק בגלל זה, אם הצבא היה פועל כצבא ולא כגוף פוליטי, הוא היה מפנה בכוח כל מאחז 'בלתי חוקי' בלי חכמות. למעשה לא הייתה קמה אפילו התנחלות אחת אם הצבא היה פועל באופן מקצועי כי השטחים הם אזור צבאי ולפוליטיקאים אין זכות דיבור בהחלטות צבאיות.
      אני מוסיף ואומר שאם כבר הייתי מצפה מאלוף הפיקוד או לפחות המח"ט בגזרה הרלוונטית להגיד על קבר יוסף שהוא לא מציב חיילים בלב שטח עוין באופן גלוי – כפי שכתוב בפוסט זהו מהלך שמנוגד לכל הגיון צבאי בסיסי – המפקד היה צריך לשים את הדרגות שלו על השולחן ולהגיד "או שאתם מאפשרים לי מסדרון מאובטח בשליטת צה"ל או שמפנים את קבר השייח' הזה". היות ואף מפקד לא עשה זאת נשלחו החיילים לתוך מלכודת ידועה מראש ו7 חיילים נהרגו שם ב2 (!) אירועים שונים.

  5. א-ב הגיב:

    משרד האוצר: משרד הביטחון דורש עוד 4.5 מיליארד ש' לתקציב 2014

    כן,כן, כותרת משלשום…
    http://www.themarker.com/news/1.2121931

  6. nachum הגיב:

    שמהבעיות של צה"ל-typo

  7. גיל ב' הגיב:

    רק לפני ימים ספורים במסגרת השידורים לציון 40 שנה למלחמת יום כיפור יכולנו לראות מה עשה צה"ל בתחילת המלחמה ברמת הגולן. בזמן קריטי זה בזמנן שהסורים מתקדמים עד לגשר בנות יקב, צה"ל היה עסוק בפינוי המתנחלים מהגולן. המתנחלים שישבו שם כדי "להגן" עלינו. אפשר רק לדמיין מה היה קורה אם כמות המתנחלים שם היתה כמו שהיא היום.

    אני זוכר שחבר שלי ששירת בחרמון במילואים סיפר לי איך, בדיון על התוכניות לפינוי יישובי רמת הגולן במקרה של מלחמה עם סוריה, הוא שאל מה עם קריית שמונה ויישובים בתוך הקו הירוק. האם יש תוכניות לפינוי שלהם? התשובה היתה שלא. כאן נחשף השקר הגדול בדבר הצורך הבטחוני של ההתנחלויות.

  8. חכם חנוכה הגיב:

    צה"ל עושה עוד הרבה דברים חוץ מלשמור בשטחים אלא אם גם קרית שמונה ושדרות הן התנחלויות מבחינתך.

  9. איתן כהן הגיב:

    על פי הנבואות בתנ"ך נגיע לכול גבולות ההבטחה של בורא עולם לשחרר את כול שטחי ארץ ישראל ע"י צה"ל. בקרוב נשחרר את לבנון ואת סוריה ונתנחל שם, אירן תכבוש את כול עירק ותעלה באש את כול שדות הנפט וגבולנו איתם.