החברים של ג'ורג'

נגיף ושמו גזענות

(תודה לגלינה ווקס.)

מגפת הפוליו חוזרת לישראל, ונלווים לה צלילים צורמים במיוחד. הבהרה: הפוסט הזה לא יעסוק בוויכוח הדמה סביב שאלת החיסון. אין לי כוח לעובדי אלילים ומתנגדים למדע שממשיכים להתבסס על מחקר שהוכח כמזויף. הנושא הוא אחר, והוא שאלת יחסה של ישראל היהודית לאחרים החיים בקרבה.

הנגיף הגיע, על פי ההערכות, ממצרים. שרת הבריאות, עוד הברקה מוצלחת של יאיר לפיד, מיהרה להודיע ש"חדר לטריטוריה שלנו אויב," והרטוריקה של חלק ניכר מכלי התקשורת בהתאם. כלי התקשורת המרכזיים מסרבים לתת פתחון פה לטענה חסרת הבסיס שמקור המחלה הוא בפליטים ("מסתננים," בז'ארגון התקשורתי הישראלי, שבלע את העמדות של משרד ראש הממשלה), אבל מי שעוקב אחרי הטוקבקים ואחרי אתרי ההסתה הקבועים, כולל זה של תושבי דרום תל אביב, ימצא אותה פושה מתחת לפני השטח.

לטענה הזו אין בסיס, ומכמה סיבות. ראשית, כבר כמעט שאין הגעה של פליטים לישראל. השיטה של בניית מחנות ריכוז כנראה מוכיחה את עצמה. ראש הממשלה התהדר לאחרונה בכך שהשיעור ירד לאפס פליטים מדי חודש, אבל ככל הנראה הוא מפריז כהרגלו ומגיעים שלושה-ארבעה מהם; אלה נלקחים מיד למחנות הריכוז. ניתן היה לצפות, אם כן, שאם הם נושאי המחלה, היא תופיע במחנות. אבל לא, היא מופיעה בעיקר בערים ערביות או מעורבות – רמלה, לוד, קלנסואה, ג'לגוליה, כפר ברא והיוצאת מן הכלל היא אשדוד – וגם בקרב בדואים בנגב.

האם האשמה היא בילידים המפגרים, כפי שרומזים חלק מכלי התקשורת? לא ממש. מצב מערכת הבריאות במגזר הערבי מחפיר, שיעור תמותת התינוקות שם גבוה משמעותית מזה שבישראל היהודית, והבעיה היא בספקית שירותי הבריאות, המדינה הציונית.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, אמר בצדקנות ש"קשה לי עם שיעור החיסון הנמוך ברהט." וואלה. אם ככה, אולי רצוי היה שהוא ידאג לכך שיהיה שם צוות רפואי שיכול לספק חיסונים: ברהט אין אחיות ובפזורה הבדואית גם אין ניידות. הורים בדואים שרוצים לחסן את ילדיהם צריכים לעבור הרבה יותר מכשולים מאשר הורים יהודים.

זו לא טעות, זו מדיניות: בסוף שנת 2009, הודיע משרד הבריאות שהוא סוגר שלוש תחנות טיפת חלב בישובים הבדואים. התירוץ שלו היה שיש מחסור באחיות במחוז. כלבתא, במטותא. אם היה נרשם מחסור באחיות בישוב יהודי, קשה להאמין שמשרד הבריאות היה מושך כך בכתפיו. הוא היה מעניק לאחיות תמריצים גבוהים לטפל בחולים בישוב ההוא. אגב, הורים לילדים בדואים התלוננו על כך שהם לא יכולים לחסן את ילדיהם כבר אז.

בשנת 2010, לקח ארגון עדאלה את משרד הבריאות לבג"צ בטענה לאפליה. וראה זה פלא: כשזה הגיע לבית המשפט, הסכים משרד הבריאות לפתוח מחדש שתיים מתוך שלוש התחנות שסגר – לאחר שהודה שהוא גיבש תכנית לתמרוץ אחיות אבל, באופן משונה, לא מצא לנכון ליישם אותה. כשהסכים משרד הבריאות, בלחץ בית המשפט, לפתוח שתיים משלוש התחנות, הוא טרח להדגיש שהן תפעלנה במתכונת חלקית בלבד. ככה זה כשאתה לא יהודי במדינת כל יהודיה: החיים שלך ושל ילדיך שווים פחות.

יש רק בעיה אחת. בניגוד לפקידי משרד הבריאות ולגזענים הקטנים מהתגובות, נגיף הפוליו לא מבחין בין דם לדם. הוא משתק והורג בלי הבחנה. באירוניה מרה, ההזנחה המכוונת של משרד הבריאות חוזרת אליו כבומרנג, וכעת היא מסכנת את חייהם של בני העם הנבחר.

במדינה נורמלית יותר, אפשר היה לצפות שהממשלה ופקידיה ילמדו את הלקח: שהזנחת מגזר אחד בשל מוצאו תפגע בסופו של דבר בכולם.

אבל אנחנו חיים בישראל, אז לא הייתי בונה על זה יותר מדי.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

22 תגובות על ”נגיף ושמו גזענות“

  1. קורא כלשהו הגיב:

    התבלבלת בין התנגדות טרנדית לחיסונים – נושא ישן וטפשי שכנראה מחייב אנטי-מדעיות או אי בדיקות העובדות בשביל להאמין בו, לבין ההתנגדות לחיסון הפוליו הספציפי הזה שנובע מיותר מדי שאלות הכרחיות חסרות מענה ומספר סתירות קריטיות שהופיעו באמצעי התקשורת.
    ראה דיון של אישתון בנושא למשל: https://www.facebook.com/Eishton.Blog/posts/421804771258230

    אני חושש שזה עלול להיות ממש יום הכיפור של הקהילה הרציונלית\ספקנית\מדעית. בגלל שכ"כ רגילים להדוף את טענות מתנגדי החיסונים הקהילה אינה משתמשת בארגז הכלים הביקורתי לבדוק בציציות של כל הסיפור הזה. כל הספקות לגבי שחיתות ו\או רשלנות ממשלתית ותאגידית הפסיקו להתקיים כדי להגן על החיסון הזה.

    ציניקן יגיד שלא סתם התחילו לחסן בדרום. הרי מי ירים צעקה על זה. אחרי שמתחילים שם כבר אפשר להרחיב לכל הארץ ואז כבר יהיה מאוחר מדי להתנגד.

    • אמת מארץ הגיב:

      להפך. ההתנגדות כאן טרנדית במיוחד. שים לב אפילו לטענות של אישתון – עד כמה הן מגובלות וכמה אי-אפשר להסיק מהן (והוא עצמו אומר כך) שישנו חשד ממשי שהחיסון אינו בטוח
      משרד הביראות מנתהל כאן בשקיפות ועשה מאמץ ניכר להביא את המדיע והשיקולים בפני הציבור.

      • קורא כלשהו הגיב:

        ישנו פער בין חוסר בחשד ממשי שהחיסון אינו בטוח לבין עשיית כל מה שניתן על מנת לודא שהחיסון בטוח -והכרחי- לאוכלוסיה של מדינה שלמה.

        משרד הבריאות מסתמך על הצהרות היצרן אפילו בדברים שיכול לבדוק עצמאית כמו זהות ההרכב של החיסון הזה לחיסון ההודי (וזו לא שאלה הכי פשוטה לטעמי שהתוצאות ההודיות בכלל טובות מספיק אבל את המרוכבות הזו אשאיר למומחים).

        משרד הבריאות לא ציין אילו זנים של פוליו נמצאו בביוב (אולי זה בכלל זן מוחלש מנשאי מחוסן?).

        ישנם בתקשורת פרסומים מעוררי שאלה כמו עובדים במשרד הבריאות שמציינים שכרגע בכלל משתמשים בחיסון משנת 2004 עד שהחדש יגיע. או שאותרו 30 נשאים (איך מצאו אותם בדיוק? איזה זן הם נושאים?). אני לא נוטה להאמין לפרסומי התקשורת אבל לפחות שמשרד הבריאות יענה על השאלות הללו.

        ישנן עוד מרוכבויות בנידון. מה שברור לי הוא שאת רף "האם עושים לנו שיטת שקשוקה" החיסון הזה לא עבר. יתכן והוא לא הכרחי. יתכן שהוא גם בטוח וגם לא עשו את מה שהכרחי כדי לודא זאת. אני לא חושב שאישתון סותר את אף אחת מהטענות הללו, ואת חלקן העלה בעצמו.

        • אמת מארץ הגיב:

          אתה שם לב כמה הטענות שלך דלות? יש לך עוד בדיקה שהיית רוצה שיעשו לשטענתך לא נערכה משום שאתה סבור שיצרן התרופות מרמה אותך. שומו שמים. גם אם אתה צודק ב 100%, לכל היותר יש כאן הצעת ייעול, לא בדיוק משהו שהופך סגרי עולם
          לעומת זאת, מתנגדי החיסון כוללים מישהי שפעם למדה פיזיקה והיום מוכרת תרופות אליל ומכחישה שהמחלה קיימת, אנשים שבטוחים שבכלל לא התגלה פוליו בביוב, אנשים שטוענים שחיסון המוחלש למעשה אינו חיסון אלא המוקר למחלה, ועוד כהנה וכהנה.

          • אורן הגיב:

            אני לא מתנגד עיוור לחיסון, אבל יש שאלה האם כל בעלי מערכת חיסון חלשה (או הוריהם כשמדובר בילדים) אכן מודעים לכך – כשמחסנים אוכלוסיה בקנה מידה רחב. מישהו הגיב לי במקום אחר שכשמערכת חיסונית החלשה דיה כדי לחלות מחיסון חי-מוחלש מדובר בחולים כרוניים קשים, כמו איידס או סרטן. יכול להיות.

            • fifi הגיב:

              חלק וחלק.
              האוכלוסיה העיקרית שמוגדרת בעלת מערכת חיסון חלשה הם חולים במחלות כרוניות, או אוטואימוניות (לרוב כרוניות) או מבוגרים.
              ה1 לכמה עשרות אלפים שכן חולים מהחיסון הם האדם שהתפספס האבחון שלו כבעל מערכת חיסון חלשה. אין מה לעשות, זה קורה ועדיין זה עדיף על מצב של 1% מהאוכלוסיה חולה כי אנשים לא התחסנו. 1% זה 1 מ-100 ועם סימפטומים קשים, לא 1 מכמה עשרות אלפים.
              אני תוהה אם אתה גם מתנגד לכימותרפיה וטיפולי סרטן באופן כללי. הרי הכימותרפיה עצמה הורגת כ40% מהמטופלים, אז עושים בכולנו ניסוי? צריך לבטל את התרופה? יש לך משהו עדיף להציע?
              ומה עם חולי מחלות אוטואימוניות שמקבלים סטרואידים כל החיים? אתה יודע אילו נזקים זה גורם לכבד? כמה תופעות לואי ומחלות כרוניות ואקוטיות מתפתחות בעקבות הסטרואידים?

              ממליצה לחפש את ההרצאה של קרן לנדסמן על חיסונים וגם את המאמר שכתבה על חיסון הפוליו.

    • אלכס ז. הגיב:

      שאלת את עצמך למה ההתנגדות הרציונלית-עלק נגד החיסון הזה מובלת ע"י אנשים ללא כל ידע בסיסי בביולוגיה? אנשים שהכישורים היחידים שלהם זה ספקנות במעשי הממשלה?

      נ.ב.
      הטענות של אישתון הן מגוחכות. הוא גם דורש זהות מוחלטת בין שני החיסונים (מה שכמובן לא נחוץ – צריך זהות אפקטיבית) וגם לא מבין שסטטיסטית אפשר "לתרגם" תוצאות של מספר מחקרים בגודל בינוני כתוצאה של מחקר גדול אחד.

      • מודי תולשששש הגיב:

        אישתון טוען בעצמו שאפשר "לתרגם" את התוצאות. קוראים לזה אנליזה, ולמרות שאפשר, אף אחד לא טרח לעשות את זה.

    • יאצק הגיב:

      הנה רשימת עובדות מסמכות קצת יותר מקצועית מאישתון
      http://www.hayadan.org.il/polio-0608138

  2. anonymous moose הגיב:

    מדינה שמספקת לחלק מאזרחיה שירותי בריאות של עולם שלישי, מקבלת מגיפות של עולם שלישי.

  3. fifi הגיב:

    אני רק הערה: מהכרות אם אחד מאנשי הצוות הרפואי באחת מהתחנות- באמת יש תמריצים לאנשי צוות שמוכנים לעבוד שם וזה באמת קשה למצוא אנשי צוות דוברי ערבית שמוכנים לבוא לעבוד שם. יש עומס לא נורמלי ומוכנים לקבל עובדים בפחות מהמינימום שכל מרפאה אחרת היתה מוכנה כי הם לוקחים את מה שיש.
    לא כדי לסתור את הדברים, רק כדי לציין שהבעיה קצת יותר מושרשת מהפרטים היבשים.
    אחת התוכניות הטובות יותר מהבחינה הזו היא המסלול ללימודי סיעוד באב"ג שנפתח עבור הבדואים. באופן כללי, עידוד של לימודים בכלל ולימודים מתחומי הרפואה והפרא-רפואה באוכלוסיה הבדווית יהיו הפתרונות הכי טובים גם נקודתית למחסור בשירותי רפואה וגם לבעיה הכללית של מצבם החברתי ביחס לכל שאר המדינה, כולל ערבים.

  4. fifi הגיב:

    "פחות מהמינימום" של שעות עבודה בחודש, לא של שכר.

  5. אנונימי הגיב:

    כל קשר בין מה שכתוב בפוסט לבין העובדות, מקרי בהחלט. מתוך בג"צ 7245/10:
    במחוז דרום פרוסות כיום 45 תחנות טיפת חלב, מתוכן 25 תחנות המעניקות שירות לקהילה הבדואית: 13 תחנות בישובי קבע, 8 תחנות יבילות בפזורה הבדואית, וכן תחנות בישובים היהודים הנותנות אף הן מענה לאוכלוסייה הבדואית. בנוסף קיימת ניידת טיפת חלב מיוחדת למתן חיסונים עבור האוכלוסייה הבדואית. ניידת זו עוברת כל יום במקום אחר בכפרים הבלתי מוכרים והיא נועדה לתת חיסונים לילדים של משפחות שלא הגיעו לתחנות טיפת חלב. הניידת עובדת 5 פעמים בשבוע בין השעות 8 עד 16. שלוש תחנות בפזורה הבדואית שנסגרו נפתחו מחדש… המשיבים פועלים גם לשם תמרוץ קליטת אחים ואחיות במרפאות טיפת חלב בדרום ובפזורה הבדואית. לשם כך הוחלט על הגדלת התמריץ הכספי לעובדים אלו; על הוספת עובדי מנהלה ותקני אבטחה לתחנות; ועל הוספת תקנים לשם הנגשת השירותים לאוכלוסייה המתקשה להגיע לתחנות. בחודש יוני 2011 גובשה תוכנית תמריצים לכוח האדם בתחנות טיפת חלב במגזר הבדואי בדרום הארץ, כולל תשלום מענק עידוד, תשלום מענק התמדה, החזרי שכר דירה במקרים מסוימים, התחשבות בזמן הנסיעה אל ומהעבודה, תשלום מוגדל עבור שעות נוספות ומתן טלפון נייד לאחים ולאחיות. עוד מציינים המשיבים כי מופעלות מגשרות לצורך הנגשה תרבותית של השירותים, אשר בין תפקידיהן הסברה על חשיבות רישום מוקדם לטיפת חלב. עוד הוקם מסלול מיוחד של הכשרת אחים ואחיות מקרב המגזר הבדואי באוניברסיטת בן גוריון במימון משרד הבריאות. תלמידי התוכנית מתחייבים לעבוד עם סיום הלימודים במגזר הבדואי. לזאת יש להוסיף את הנתונים הידועים כיום על התחסנות האוכלוסייה הבדואית בנגב בחיסון ה-MMRV. לפי נתונים אלו שיעור המתחסנים בחיסון זה מקרב האוכלוסייה הבדואית גבוה משיעור המתחסנים במגזר היהודי, כאשר השיעור בקרב הכפרים הבלתי מוכרים עומד על 90%, והשיעור בקרב ישובי הקבע עומד על 93.5%.

    אז אחרי זה לבוא ולטעון שהמדינה אשמה שהבדואים לא מתחסנים? ממש לא בסדר באמת שהם בחרו לחיות בטיז אל נאבי

  6. אחד הגיב:

    תראה איזה מחסור מטורף יש באחיות של טיפת חלב בתל אביב. כמה עומס יש על כל אחות. נראה אפילו כאילו יש יד מכוונת בדבר על חשבון הבריאות של הילדים שלנו

  7. aaa הגיב:

    חבל שכתבת פוסט שלם בלי לפתוח ויקיפדיה קודם. ברהט שיעור החיסונים נמוך כי ברהט, כמו בשאר מדינת ישראל הפסיקו לחסן נגד פוליו (כי לא היה צורך).

    אם היית פותח ויקיפדיה, היית יודע שהפוליו מתפשט כתוצאה מ"אי-שטיפת ידיים" (בלשון נקיה), ולכן זה כלל לא מפתיע שהערים שבהן העיריה מאפשרת לביוב לזרום ברחובות הן אלה שנפגעו ראשונות והתחילו את המגפה.

  8. סתם אחד/האחד הגיב:

    יעל גרמן זה לא ההיא ממרץ ? (אאוץ)

    • anonymous moose הגיב:

      אאוץ' מה?

      השאלה האמיתית היא האם גרמן הייתה כלומניקית מלכתחילה, או נהייתה כלומניקית רק בסביבות החבירה ללפיד.

      • מני זהבי הגיב:

        מה, לעזאזל?
        הפוסט הזה בא בטענה כלפי גרמן בגלל ההתבטאות שלה על כך ש"חדר לטריטוריה שלנו אויב". עיון קצר מאוד בקישור לכתבה הרלוונטית מראה שה"אויב" בדברי גרמן הוא נגיף הפוליו, לא אוכלוסיה כזאת או אחרת.
        עכשיו, הנטייה לראות את כל העולם דרך המשקפת של מלחמה היא בעיה ישראלית ידועה. היא התחילה הרבה לפני גרמן, והיא תסתיים (אם בכלל) הרבה אחריה. כשרת הבריאות גרמן דווקא מתפקדת לא רע. בכלל, כשאני מסתכל על סיעת "יש עתיד", אני חושב שיש בה רק אדם אחד שמפגין שילוב יוצא דופן של יוהרה וטיפשות. למרבה הצער, האדם הזה עומד בראש הסיעה.