החברים של ג'ורג'

הוא מ ז י ע

בין המהלכים התמוהים לאורך ההיסטוריה הפוליטית של ישראל ספק אם יש משהו שישתווה לתרגיל המבחיל של אמש. טוב, אולי הנורה המפורסמת של יעקב מרידור בבחירות 1981. ראש הממשלה שולף משום מקום את משה כחלון, ההוא שפרש לא כל כך מזמן לא לפני שהתלבט האם להקים מפלגה עצמאית, ומודיע – 36 שעות לפני הבחירות, כן? – על כך שכחלון ימונה לתפקיד יו"ר מנהל מקרקעי ישראל. המינוי, שספק של ממש אם הוא חוקי – הוא מצריך את אישור שר השיכון, לא את זה של ראש הממשלה – לא רלוונטי לחצי שנה הקרובה: עד אז ישרוץ כחלון בהרווארד.

למה כל זה היה טוב? כדי להודיע לאזרחים, 36 שעות לפני פתיחת הקלפיות, שהאיש שביצע את רפורמת הסלולר יהיה באיזה תפקיד ביורוקרטי שעשוי – בהנחה שהאזרחים לא שמים לב למה שקורה סביבם – להוריד מתישהו את מחירי הדירות. או, בקיצור, כי נתניהו מזיע כפי שלא הזיע כבר המון זמן.

הוא יודע שהוא הולך לאבד מחר משהו כמו 12 מנדטים, והסקרים הפנימיים שלו כנראה מדברים על יותר. כרמל שאמה לאמה דינג דונג הכהן כבר מחשב את קיצו לאחור: הוא במקום 31 והוא יודע שספק אם הוא ריאלי. הוא יודע שאחרי שליברמן יפרוש מהליכוד, מה שיקרה מיד אחרי הבחירות, הוא יעמוד עם רשימה מצומקת שבמקרה הטוב תמנה 20 ח"כים. זה יהיה, צריך לציין, לא הרבה יותר ממה שהסקרים נותנים לעבודה. ולא הרבה יותר ממה שנותנים הסקרים לבנט.

ויש לנתניהו סיבות לפחד. דו"ח שבנק ישראל מסתיר מצביע על כך שהגרעון האמיתי של ישראל עומד על חמישה אחוזים, לא ארבעה כפי שלמדנו רק לאחרונה. בנק ישראל מעריך, בניגוד להצהרות הפומביות של נתניהו, שאחרי הבחירות לא יהיה מנוס מהעלאת מסים דו"ח אחר, שמוסתר הפעם על ידי משרד האוצר – שם שכחו כנראה שהם עובדים בשבילנו, לא בשביל נתניהו – צפוי להראות שהנתח של המאיון העליון מעוגת ההכנסות הלאומית גדול יותר מזה של שלושת העשירונים התחתונים יחדיו. חשבו על המספר הזה רגע.

כדי לצאת בסדרה של גזרות כלכליות חדשות, נתניהו צריך תמיכה עממית רחבה. שישית מהכנסת זה לא זה. כי צריך לומר את זה במפורש: לנתניהו אין מנדט לגזירות כלכליות. הוא הלך לבחירות תוך שהוא מכחיש את הצורך בהן. אם הוא יטיל גזירות כאלה, ולא נראה שיהיה לו מנוס מכך, הציבור צריך לצאת לרחובות ולשתק את המדינה.סטיקר מושחת של נתניהו ביפו, היום

זה, אחרי הכל, מה שעשו הכתומים כששרון רצה לפנות 8,000 גזלנים. על גזירות שפוגעות בציבור גדול הרבה, הרבה יותר, על אחת כמה וכמה שצריך לשתק את המדינה. נתניהו יודע שהלגיטימיות שלו עומדת להתחסל, ובגלל זה הוא מזיע כל כך. עם ארבעים מנדטים, אפשר לדבר על רצון העם. עם שלושים, לפני שליברמן לוקח את שלו ואחרי שאיבדת תריסר מהם בשלושה חודשים, לא כל כך. הוא מזיע, וזה טוב.

מילה על כחלון. מעולם לא הערכתי אותו, בין השאר משום שבעוד שכולם דיברו על הרפורמה הסלולרית שלו, אני זכרתי שהוא היה גם שר הרווחה. זוכרים משהו שהוא עשה בתפקיד הזה, שטיפה יותר קריטי מאשר הורדת מחירי הסלולר? לא? בדיוק. והעובדה שהוא הסכים לרתום את המוניטין שלו לתרגיל המבוהל של נתניהו רק אומרת שהאיש מעמיד את הנאמנות למפלגה מעל הנאמנות לציבור. עם קצת מזל, ההופעה שלו אתמול חיסלה את כחלון כמועמד רציני לראשות הממשלה בעתיד.

ועוד דבר אחד: צאו להצביע מחר. לא הסתרתי מעולם למי אני מצביע – יש מודעה גדולה משמאל – אבל אם לא השתכנעתם עד עכשיו כנראה שמאוחר. רק אל תצביעו לליכוד. מפלגת שלטון שנכשלה כך, שהגיעה לבחירות מבלי להציג אפילו מצע בתקווה שהמצביעים יחשבו שזה גשם, צריכה לחטוף בעיטה בראש. הצביעו לכל מי שאיננו נתניהו. על ארבע השנים האלה צריך לבוא עונש. זו משמעה של דמוקרטיה. אני, כמובן, אעדיף שתצביעו למרצ, אבל אם תצביעו לחד"ש, דע"ם, ארץ חדשה, או העבודה, נשאר ידידים. אני לא מאמין בהצבעה אסטרטגית: הרעיון הדמוקרטי הוא שמפלגה שלא עוברת את אחוז החסימה עכשיו בהחלט יכולה, בהרבה עבודה, לעבור אותו בפעם הבאה ואף להיות מפלגת שלטון. כדי לעשות את זה, היא צריכה לבנות לעצמה קאדר של מצביעים ופעילים, וזה לא קורה ביום אחד. ואם אתם מצביעים ליאיר לפיד, אני מעדיף לא לדעת על זה. חבל לפגוע בהערכה כלפיכם.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

32 תגובות על ”הוא מ ז י ע“

  1. א.ה. הגיב:

    הסקר האחרון דיבר על 62 מנדטים לימין (60 בלי עוצמה לישראל). אם נתניהו ירכיב ממשלה כי השמאל יבזבז 2-3 מנדטים על מפלגות שלא תעבורנה את אחוז החסימה, תרגיש טוב עם זה שעודדת אנשים להצבעה בלי לחשוב על אסטרטגיה?

    • מורן הגיב:

      אם כולנו היינו מצביעים בלי לחשוב על אסטרטגיה, ייתכן ויותר מפלגות היו עוברות את אחוז החסימה.

      • א.ה. הגיב:

        אם לסבתא שלי היו גלגלים, היא הייתה ראש הממשלה ולא ביבי. בינתיים נדון במציאות? במציאות, הסיכוי של רשימות שהסקרים מראים שאינן קרובות לאחוז החסימה לעבור בכל זאת הוא אפסי.

    • אייל הגיב:

      זה מצחיק כי אתה חושב שלפיד וזועבי ישבו ביחד בממשלה אחת.

      • מני זהבי הגיב:

        הם לא ישבו בממשלה אחת.
        בתנאים הקיימים, המטרה היא לא להקים ממשלת שמאל (טוב, שמאל-מרכז), אלא ליצור מצב שבו נתניהו לא יוכל להקים ממשלה על טהרת הימין שתוכל לשרוד יותר מחצי שנה-שנה. זה עדיין אפשרי (אם כי הסיכוי אינו גדול).

    • אלון לוי הגיב:

      לפי ממוצע הסקרים האחרונים בפלוג, לימין יש 64 מנדטים בלי עוצמה. לסקר יחיד יש סטיית תקן והוא יכול להראות יותר או פחות מזה; להרבה סקרים ביחד יש סטיית תקן יותר קטנה.

      זה לא עומד להיות '92, בה השמאל ניצח בהפרש זעום ורק בגלל התחיה.

    • עמית הגיב:

      זה לא משנה אם גוש הימין יקבל 66, 62 או אפילו 56 מנדטים. ביבי יהיה זה שירכיב ממשלה אחרי הבחירות מחר. השאלה בבחירות האלה הן לא האם גוש הימין יקבל יותר מ-60 מנדטים, אלא האם גוש המרכז-שמאל (מלפיד למר"צ) יקבל יותר מ-60 מנדטים, וזה בכל מקרה לא יקרה. אם גוש השמאל יקבל מתחת ל60 מנדטים אז בלי כניסה לקואליציה של שלושת המפלגות הערביות\ש"ס\הליכוד, הם לא יוכלו להרכיב ממשלה, ואין סיכוי שהם יקבלו את תמיכת אף אחת מהמפלגות האלה.

  2. יוגב הגיב:

    התנועה הירוקה *ביזבזה* 27000 קולות בבחירות האחרונות שיכלו לקנות למרצ עוד מנדט.
    זה לא ממש בנה אותם לבחירות הנוכחיות.

    מפלגות שלא עוברות את % החסימה לרוב לא נבנות ופורצות. להיפך הן רק מתמידות שם או נעלמות.

    • מני זהבי הגיב:

      אתה מניח שכל מצביעי התנועה הירוקה היו מצביעים מר"צ לו הבינו שהקול שלהם הולך להתבזבז. לאור היכרותי עם חלק מסוים של הציבור שהצביע לתנועה הירוקה (דתיים מודרניים של ירושלים), ההנחה הזאת אינה נראית מבוססת.

  3. שירלי הגיב:

    זה מצחיק כי אתה חושב שיש איזה סינריו שבו לפיד לא יסכים לשבת בממשלה.

    • מני זהבי הגיב:

      אם כדי להרכיב ממשלה ביבי יצטרך להזמין פנימה את שתי הרשימות החרדיות, הוא יסתום בכך את הגולל על כל אפשרות מעשית של שילוב החרדים בשירות צבאי/לאומי או (חשוב יותר בעיני) הכנסת לימודי ליבה למערכת החינוך החרדית. במצב הזה, לפיד יצטרך להיות מתאבד פוליטי כדי להיכנס לממשלה. לא שהוא בלתי-מסוגל לכך, אבל בכל זאת…

  4. An Cat Dubh הגיב:

    את התחקיר של אישתון על ארץחדשה, קראת? גם ארץחדשה רחוקים מלהיות מציאה גדולה.

  5. אחד הגיב:

    המינוי לא "ספק חוקי", הוא לגמרי בלתי חוקי. לפי סעיף 4א לחוק רשות מקרקעי ישראל, התש"ך-1960 יושב ראש מועצת הרשות הוא שר השיכון. הוא ולא שרף. אי אפשר למנות אף אחד אחר במקומו סתם ככה. צריך לשנות את החוק בשביל זה.

  6. חנה ק הגיב:

    יש משהו לטובת כחלון שלא ציינת. עד כמה שהבנתי, הברוגז הגדול שלו עם נתניהו נובע מכך שלא נתן לו לעשות את מה שהוא התכוון במשרד הרווחה וסירס אותו שם. מצד שני, כחלון הצביע עם הליכוד הרבה פעמים בניגוד להשקפתו החברתית. אז זה שהוא מושך את השמיכה הקצרה על רגליו הארוכות ומסכים להיות הפודל של ביבי – לא מוסיף לו נקודות.

    • דוד הגיב:

      את באמת רואה תסריט שבט כחלון, בשיא כוחו ("תהיו כולכם כחלונים", זוכרת?)נשכב על הגדר למען תקציבי רווחה, עם שימוש מיומן בתקשורת, ולא מקבל?
      כחלון הוא בלוף. הרפורמה בסלולרי היא ככל הנראה הקלה, הזולה (במובני מחיר פוליטי) והפופולרית ביותר שיכולה להיות. נשגב מבינתי מדוע הוא זוכה לתהילה כזו עבור מעשה מובן מאליו.

  7. נמרוד הגיב:

    הבעיה עם המפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה הוא לא בכך שהן לא עוברות, אלא שהן לא מציעות תפיסת עולם יחודית ושלמה ששאר המפלגות לא מציעות. ארץ חדשה, מלבד גישה ילדותית, לא מציעים משהו שמר"צ לא מציעים. ואין צידוק למפלגה נוספת בין מר"צ לחד"ש כמו דעם. גם ככה לפיד/מופז/לבני רצים בנפרד רק בגלל שיקולי אגו (וגם ביחד אין להם צידוק שלא כח"כים שמאליים פחות במפלגת העבודה).

    היחידה שאולי יוצאת דופן היא עלה ירוק – לא בגלל הלגליזציה, שהוא נושא שיכול להידחף דרך מר"צ, למשל, אלא בגלל הצד של הליברליזם, שנעלם מהפוליטיקה הישראלית. רק שהליברליזם מתחבא מאחורי הלגליזציה, כי אם קהל היעד שלהם היה מבין את המשמעות הליברליזם הקיצוני שלהם, הוא היה בורח מהם כמו מאש.

    • סלבה הגיב:

      דיברתי עם לא מעט אנשים צעירים ומשכילים שמצביעים עלה ירוק בדיוק בגלל הליברליזם ורואים את הליגליזציה רק כבונוס או נקודה להעלות כדי לשכנע אנשים אחרים שכדאי להם גם להצביע לעלה ירוק.

      לא הייתי מזלזל בהם עד כדי כך להגיד שהם מצביעים בלי לדעת למה. הם פשוט לא רואים במדינת רווחה משהו חיובי.
      תאכלס, בהתחשב בפוליטיקת השבטים שיש בארץ קשה להאשים אותם. צריך לכידות והסכמה הרבה יותר גדולה במדינה משיש בישראל כדי לנהל מדינת רווחה מוצלחת כמו מדינות המודל שתמיד חושבים עליהן.

      • סלבה הגיב:

        במחשבה שניה, אני לוקח את זה בחזרה. אלה אנשים שגם אם היה אפשר לנהל פה מדינת רווחה כמו נורבגיה הם עדיין היו מעדיפים ליברליזם.
        זו סתם הדעה שלי שכרגע אין סיכוי לנהל כאן מדינת רווחה שתעבוד גם אם איכשהו היה אפשר להעביר את החקיקה הדרושה על הנייר.

        • נמרוד הגיב:

          יש קבוצה של ליברלים אמיתיים במדינה, ויש גם צידוק למפלגה כזו – כנראה מה שנחמיה שטרסלר מחפש, עם ימין כלכלי ושמאל מדיני. רק שעד שהם לא יפסיקו להתחבא מאחורי מפלגת "מצב רוח" כמו עלה ירוק, לא נוכל לראות את כוחם האמיתי.

          • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

            עלה ירוק(הצבעתי להם היום) היא לא מפלגת מצב רוח, היא ותיקה יותר מכמעט כל המפלגות המתמודדות בבחירות הללו, הם גם ליברלים אמיתיים ולא מתחבאים כמו כותב הבלוג תחת התווית "השמאלן הליברלי" אוקסימורון שלידו "יהודית-דמוקרטית" היא מופת של קוהרנטיות.

  8. anonymous moose הגיב:

    אם יותר לי תחזית: אני חוזה שבמקרה שמפלגות הימין+דתיים מגיעות רק ל-59 או פחות, אז תהיה ממשלת שמאל+מרכז+ש"ס (עם תמיכה של הערבים מבחוץ) כמו בימי רבין העליזים. השמאל+מרכז ירכיב גוש חוסם, יטען בצדק לראשות הממשלה, וישחד את ש"ס.

    האלטרנטיבה היא שהליכוד יגייס את לבני או לפיד, ולא סביר בעיני שזה יקרה: הרי לפיד ולבני רואים שמי שמשתף פעולה עם ביבי יוצא בסוף מטונף ומוקע (כמו ברק). אם תהיה להם דרך לשבת בממשלה בלי ביבי, הם יקפצו על ההזדמנות. למעשה, אני חושב שאם יהיה גוש חוסם כמו שתיארתי, תהיה פה ממשלת שמאל לראשונה מאז ממשלת ברק. אפילו יכול להיות שתהליך הנורמליזציה עם הפלסטינים יתקדם.

    • מני זהבי הגיב:

      לא, זה לא יקרה.
      לפיד רוכב על גל הזעם כלפי החרדים (ויש לומר לזכותו שהוא עושה את זה בדרך מכובדת יותר מזו של אביו). הוא לא ירצה להיראות כמי שהעדיף את ש"ס ואת יהדות התורה על-פני הליכוד.
      הממשלה הבאה תהיה ממשלת ביבי-לפיד. ביבי ירצה ככל הנראה להכניס לממשלה גם את בנט (ולו כדי שהליכוד ייראה גורם מרכזי ומתון בממשלה). לפיד ינסה להכניס את קדימה (לזה לא צפויה התנגדות), ואולי גם את לבני (זה שווה לפחות על-מנת לגרום לביבי לבלוע צפרדע גדולה, וגם על-מנת להציג את לפיד עצמו כמי שרוצה לקדם את המו"מ עם הפלסטינים).
      ויחימוביץ'? במקרה הטוב, תפנים את זה שאין טעם לנסות להתחפש למפלגת מרכז ותנהיג אופוזיציה שמאלית אקטיבית. בהתחשב בגישתם הכלכלית של ביבי ולפיד, אנחנו נצטרך אופוזיציה כזאת. במקרה הרע, לא תפנים כלום ותודח מהנהגת העבודה כמיטב המסורת המפלגתית.

  9. מני זהבי הגיב:

    דרך אגב, מספר הקולות שהלכו למפלגות שלא עברו את אחוז החסימה הוא כ-250,000 (3,580,000 קולות כשרים בסה"כ, מתוכם כ-3,330,000 קולות למפלגות שכן עברו).
    זה הרבה קולות שהלכו לאיבוד –יותר קולות משניתנו ליהדות התורה או ל"תנועה" של לבני — אבל נראה שבין הקולות האבודים יש יותר מצביעי ימין מאשר מצביעי שמאל.
    "ארץ חדשה", שקיבלה פחות ממפלגת הרב אמנון יצחק, הפכה לפדיחה.

    • עדו הגיב:

      בבחירות 92 הצביעו יותר אנשים לימין מאשר לשמאל. הסיבה לכך שרבין נבחר היא הפיצול בימין עם כל מיני מפלגות קיקיניות כמו זו של הרב לווינגר שעשו לשמאל את העבודה.
      מעניין שעשרים שנה אחר כך באים השמאלנים ועושים בדיוק אותו דבר ועוד אומרים שזה מרוב עודף אינטיליגנציה.

      • מני זהבי הגיב:

        לא הבנת.
        מספר הקולות ש"זקפה לישראל" לקחה לימין גדול יותר כנראה ממספר הקולות שהמפלגות הקטנות* של שמאל-מרכז לקחו מהחלק הזה של הספקטרום.
        זו אינה הבעיה הגדולה של גוש שמאל-מרכז. הבעיה הגדולה ביותר שלו היא שהוא אינו קיים 🙂

        *קטנות לעניין הזה — מפלגות שלא עברו את אחוז החסימה.

  10. ד.א. הגיב:

    מהצלחתו הכבירה של מר לפיד, אני מסיק שהחברים של ג'ורג צריך להגיע לתפוצה רחבה יותר…עשית עבודה נהדרת עם חשיפת ערוותו של היאיר, אבל…בקיצור ייאוש (בונה).

    • מני זהבי הגיב:

      דמוקרטיה לא נועדה ליצור שלטון חכם. דמוקרטיה נועדה ליצור שלטון שטיפשותו תהלום את טיפשות נתיניו.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        מזל שאתה חכם, איך היינו יודעים שאנחנו כלכך טפשים. איך לא נמאס לכם מעצמכם?

        • מני זהבי הגיב:

          אם מצאת בתגובה שלי אמירה שאני חכם, נראה לי שהבנת הנקרא שלך היא לא משהו.
          מצד שני לך תדע. היום גם מי שחושב את קופרניקוס ליווני קדום יכול להיות שר אוצר…

טראקבקים/פינגבקים

  1. לא שומעים! » מס טמטום