החברים של ג'ורג'

השקר הקבוע של חברון

על פי דיווחי טמקא, בעת כתיבת הפוסט הזה הסתיים פינוי "בית המריבה" החדש של חברון. מערכת הבטחון בחרה הפעם שלא לתת למתנחלים ולתומכיהם בממשלה להכתיב עובדות בשטח. ובכל זאת, צריך לומר כמה מילים על הפארסה הזו.

המתנחלים רכשו את הבית המדובר, על פי כל הדיווחים, באמצעות מהלך הונאה: הם השתמשו במשת"פים שגרמו לבעל הנכס להאמין שהוא מוכר אותו לפלסטינים, ולא למתנחלים. המתנחלים ותומכיהם טענו בימים האחרונים שהעסקה כשרה לחלוטין בעוד שתושבי חברון שרואיינו בתקשורת הישראלית טענו שהיא מפוברקת ושמדובר בזיוף. שני הצדדים לא ראו את המסמכים, ויש להניח שחלקם הגדול – כמוני – לא היה מצליח להבין אם מדובר במסמך אמיתי או מזויף.

אבל זה לא באמת חשוב. ההנחה שחוקי הקניין הרגילים חלים בגדה המערבית הם שקר מוסכם. לכולם ברור שלפלסטיני אין אפשרות לרכוש בית בהתנחלות ולמעשה גם לא להכנס אליה ללא אישור. מערכת הבטחון טענה שרכישת הבית לא קיבלה את אישור שר הבטחון, על פי סעיף בחוק שככל הידוע לא הופעל בטווח זכרונו של מישהו, וגם זה הבל.

החוק לא משנה בגדה, כי החוק הישראלי לא חל בה. אין שום סיבה להתחיל בכלל להתווכח עם המתנחלים על כן-קניתם-לא-קניתם. בגדה חל החוק הצבאי. הוא קובע שכל מה שיכול להפריע לבטחון, אסור. כל מה שאלוף פיקוד המרכז היה צריך לעשות הוא להוציא צו, שקובע שכניסת מתנחלים למבנה עשויה לגרור (אין צורך בוודאות) סכנה לבטחון האזור, על סמך מידע סודי שלא בא לו לחלוק עם תושבי המבנה, והוא יהיה רשאי לפנות אותו. זה באמת עד כדי כך פשוט. זה קורה לפלסטינים כל הזמן. כפי שאפשר לראות מהסרטון הזה, פלסטינים אפשר לפנות מבתים בחברון גם בלי דיונים בקבינט.

מי שטוען שעל המתנחלים והפלסטינים בחברון צריכים לחול שתי מערכות חוק שונות – יאיר לפיד, למשל, שאמר את הדברים לאחר שנשאל על השימוש שלו בציווי התנ"כי "תורה אחת יהיה לאזרח ולגר הגר בתוככם" – צריך להפנים שהוא תומך באפרטהייד: שתי מערכות חוק שונות פועלות באותו הרחוב ומופנות כלפי אנשים על פי מוצאם האתני.

וכמה מילים על הרטוריקה של המתנחלים. את הפינוי של אנשים שבקושי הספיקו להתמקם ממבנה שגם אליבא דמתנחלים נרכש בכחש, הם כינו "פינוי מהבית." ספק אם היה מישהו שהוזיל כל כך את הביטוי "בית" כמו המתנחלים. טיעון נוסף של המתנחלים הוא שלכל יהודי יש זכות לגור בכל מקום בפלסטין, כמו שיש לו בארה"ב. השקר שבטיעון הזה, כמובן, הוא שיהודי שעובר לגור בעיירה באריזונה לא מלווה מיד בפלוגת מג"ב שמטילה עוצר על הרחוב לעתים מזומנות ועורכת חיפושים תוקפניים על התושבים המקומיים. המתנחלים רוצים לגור בפלסטין? סבבה. שיעשו את זה מבלי להפוך את מעבר הדירה שלהם להרחבת הכיבוש.

אבל זה, כמובן, לב העניין: השתלטות מתנחלים על בניין אין לה דבר וחצי דבר עם "בית" או עם זכות הקניין. כל מטרתה היא להרחיב עוד קצת את תחום הישוב של הכיבוש. רק שכמובן, הצגת הדברים כך תקשה עליהם להסביר את עצמם לישראלים.

ועוד דבר אחד: גינתר גראס כתב שיר, שבו הוא מצביע על אמיתות לא נעימות: שישראל יש נשק גרעיני בלתי מוצהר בעוד שלאיראן אין כזה, ושהצוללות שגרמניה מספקת לישראל אמורות להיות מחומשות בנשק הגרעיני הזה, ושעליה להפסיק לספק לה כאלה עד שישראל תתחייב שלא לחמש אותן בנשק גרעיני. ערעור כזה על זכויות היתר של ישראל חצוף מאד, ועל כן אין מנוס, בתקשורת הישראלית, מלציין בהבלטה כי מי שהוא תומך נלהב זה עשורים במפלגה הסוציאל-דמוקרטית שירת באס.אס. בצעירותו, לפני שבעים שנה כמעט. מזל שיש את נשק יום הדין הזה, אחרת מישהו עוד יכול היה להתייחס לגראס ברצינות.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

49 תגובות על ”השקר הקבוע של חברון“

  1. Silver הגיב:

    הגהה: המתנחלים רוצים לגור בפלסטין? סבבה. שיעשו את זה להפוך את מעבר הדירה שלהם להרחבת הכיבוש.
    במשפט זה חסרה המילה "בלי"
    המשך יום נעים
    הכסופה מתרכזת בעיקר שנית.

  2. דורצח הגיב:

    חד מאוד. כל הוויכוח כן חוקי-לא חוקי מניח שהחוק הישראלי המוכר לנו אשכרה חל בגדה.

  3. דודו פלמה הגיב:

    נכון מאוד. מאוד.

  4. ארנון הגיב:

    לא הבנת.
    אני רק רוצה לקוות שאם היית קורא מעבר לשורה השביעית אז אולי כן היית מבין.

    • ארנון הגיב:

      התייחסתי לתגובה שמשום מה (נירנברג?) נמחקה. אזעכשיו אפשר למחוק גם את שתי אלו שלי.

      • אסףר הגיב:

        וחבל שנמחקה. למרות שהיא מעצבנת ומוטעית, לא חושב שאינה לגיטימית (אלא אם זה מפני שנכתבה בעילום-שם).

  5. דניאל הגיב:

    העובדה שנוהל ה"אני המפקד פה ואני אעשה מה שבא לי" מופעל באי-צדק כלפי הפלסטינים לא צריכה לעודד אותנו להפעיל אותו גם על המתנחלים. להיפך, אנחנו צריכים למחות נגד התנהלות ה'חוק' הצבאי והשרירותיות הלא-צודקת שלו, כפי שעושים נגד מעצרים מנהליים.

    • עדו הגיב:

      נכון. אבל גם אסור להסכים למצג השווא כאילו השטחים הם חלק ממדינת ישראל וחוקי הבעלות והרכוש הרגילים חלים עליהם.
      מגוחך שעל בית המכפלה בחברון הממשלה מכנסת דיון בקבינט כאשר אם היה מדובר בבית של ערבי זה מקסימום היה מגיע לרמת המח"ט.
      באותו אופן מגוחך לראות מתנחלים מכנים מעצר מנהלי בשם 'טרור פוליטי' בכל פעם שהנוהל הזה מופעל נגד יהודי אבל 300 ערבים נמצאים עכשיו במעצר מנהלי ואף מתנחל לא מתרגש מזה.

    • יובל א הגיב:

      ההבחנה בין המפקד לבין המתנחלים שולית ממילא. מדובר בפונקציונרים שונים באותה כנופיה. למתנחלים אין מה לחפש שם. בשם איזה חוק אליו אתה רוצה שהם כן יהיו כפופים תגן על "זכותם" להתנחל בלב חברון?

      • דניאל הגיב:

        להיפך, לא נכון בעיני להחיל על הפלסטינים או על המתנחלים את החוק הישראלי או הצבאי. לכשייפסק הכיבוש, הם ייאלצו להיות כפופים לחוק המקומי.

    • אחיה הגיב:

      לא חושב שעלה מהפוסט הרושם שזה בסדר כשזה מופעל נגד המתנחלים (ולמעשה גורביץ לא פעם יצא נגד איסורי כניסה שרירותיים של אנשי ימין לשטחים או נגד מעצרים לא מוסברים שלהם).
      רק מראים כאן לציבור שמה שקרה למתנחלים הוא פשוט עוד תוצאה של הכיבוש שמטפטף לפעמים גם לצד היהודי, ושהפלשתינים סובלים ממנו כל הזמן.

  6. א.ה. הגיב:

    מילא התקשורת הישראלית, את התגובה הרשמית של ישראל לדברי המשורר הגרמני קראת?

    http://www.haaretz.co.il/news/world/1.1679440

    " ישראל, בתגובה חריפה במיוחד, האשימה אותו באנטישמיות, “במיטב המסורת האירופית של עלילות הדם לקראת חג הפסח", נאמר בהודעת השגרירות הישראלית בברלין. "

    קריקטורה של משרד חוץ. לא יאמן.

  7. דניאל הגיב:

    העובדה שנאצי לשעבר או סופר דגול מדבר שטויות, לא משנה את השטויות שהוא מדבר, גם אם משרד החוץ מגיב בשטויות משלו.
    לא נאמר בפוסט הזה מילה או חצי מילה שתסביר מדוע הגרעין הישראלי הוא המאיים על שלום העולם ולא משמש כתעודת ביטוח שלנו מפני השמדתנו/תקיפה בנשק בלתי קונבנציונלי.

    • מני זהבי הגיב:

      לא נאמרה בתגובתך מילה או חצי מילה שתסביר מדוע הגרעין האיראני הוא המאיים על שלום העולם ולא משמש כתעודת ביטוח של איראן מפני השמדתה/תקיפתה בנשק בלתי-קונוונציונלי (או קונוונציונלי).
      מעבר לכך, אני באמת לא מבין לשם מה ממשלת גרמנהי צריכה לממן לישראל בין 30% (עכשיו) ל-100% (לפני עשור ומשהו) מעלות הצוללות. רוצה ממשלת ישראל להרגיש הבריון הכי חזק בשכונה? על חשבונה, בבקשה.

      • גלעד ב. הגיב:

        לישראל יש נשק גרעיני כחמישים שנה. היא טרם השתמשה בו, הצהירה עליו, ורבין אפילו אמר פעם שישראל לא תהיה המדינה הראשונה להציג נשק גרעיני במזרח התיכון. סך הכל הסטוריה של התנהגות אחראית.

        לעומת זאת איראן לא. לכל הגד.

        • ראסול הגיב:

          לאיראן עדיין אין נשק גרעיני ככה שהטיעון קצת ריק, אבל אם נסתכל על המעורבות של שתי המעצמות האיזוריות הנ"ל בסכסוכים המקומיים ובתרומה לחוסר יציבות האזורית אז אנחנו עשויים לגלות שגם ישראל הייתה מעורבת בכמה מלחמות אקס-טריטוריאליות ובתרומה לכמה אירגוני טרור איזוריים.

          אם ההתנהגות האחראית של ישראל מסתכמת בכך שהיא לא השתמשה בנשק הגרעיני שלה אז ע"פ אותם סטנדרטים גם צפון קוריאה היא מעצמה שוחרת שלום.

        • נתן. הגיב:

          הערה קטנה לגלעד.

          איראן לא תקפה מדינה כבר קרוב ל1000 שנה ( כולל מלחמת איראן-עראק המפורסמת שבה היא זאת שהותקפה).

    • רונן מרגלית הגיב:

      גם האיראנים רוצים נשק גרעיני כתעות ביטוח מפני השמדתם/תקיפתם בנשק בלתי קובנציונלי.
      רצוי מאוד ש"דניאל" ושכמותו יזכרו שניתן להפוך כל אחד מהתירוצים הישראליים על ראשיהם ולהפנותם אל ישראל.
      העובדה היא שישראל היא המדינה היחידה באזור עם נשק גרעיני ("לפי מקורות זרים," כמובן). איראן – לא.

  8. דניאל הגיב:

    ועוד אפרופו גראס – נראה שבימינו ההגנה הטובה ביותר של אנטישמי בארון היא האנטישמיות הגלויה שלו בעבר.

    • מני זהבי הגיב:

      לא כל מי שרוצה לרסן את כוחה של ישראל הוא אנטישמי. לא כל מי שרוצה לרסן את כוחם הכלכלי של הטייקונים למיניהם הוא קומוניסט.

    • ראסול הגיב:

      לא כל חבר אס אס בעברו הוא באמת נאצי מבחינה אידאולוגית, לפחות לא יותר מכך חייל בהגנה ב48 הוא איסלמופוב קולוניאליסט.

      כולנו תוצרים של הסביבה שלנו, גם גינטר וגם ההורים\סבים שלנו.

      • גיל ב' הגיב:

        נכון. גראס היה בן 17 והצטרף לוואפן אס.אס. שהיה תערוכת של אס.אס. עם יחידה צבאית. קשה לי להאמין שהיה אי פעם אנטישמי.

  9. מי שטוען שעל הפלשתינאים והמתנחלים צריכה לחול מערכת חוקים אחת כנראה תומך בסיפוח. אני יודע שהפיתוי לצעוק אפרטהייד הוא פשוט חזק מדי אבל מי שבכל זאת דוגל בפיתרון עתידי של שתי מדינות צריך להבין שאין לעשות שינוי במצב החוקי הדואלי.

    • עדו הגיב:

      ישעיהו ליבוביץ' הטיף לסרבנות שירות בשטחים. שאלו אותו מה יגיד אם יחליטו על פינוי השטחים אלא שמטבע הדברים זה תהליך שלוקח זמן ובינתיים חיילים צריכים לשהות שם לפחות כמה חודשים עד שהתהליך יושלם.
      "אז הייתי אומר להם לשרת שם בכל מאודם" ענה ליבוביץ'
      אם הייתה החלטה על יציאה מהשטחים אז ממילא הדיון על 'חוק אחד לנו וחוק אחד להם' היה חסר טעם. כל עוד אין החלטה כזו זה רק מדגיש את האבסורד שבשליטתנו על עם אחר.

  10. החזיר הגיב:

    יוסי, אתה באמת חושב שהגרעין הישראלי מאיים על השלום העולמי (כפי שטען גראס)? שיש סיכוי קלוש כלשהו שישראל תמחה את העם האיראני מעל פני האדמה?

      • החזיר הגיב:

        The Samson Option is a term used to describe Israel’s alleged deterrence strategy of massive retaliation with nuclear weapons as a “last resort” against nations whose military attacks threaten its existence

        "ברירת ששמשון" היא הפעלת הגרעין במקרה של תוקפנות, היא לא מאיימת על השלום העולמי מכיוון שלא תופעל במצב שלום.
        אולי אני נאיבי, אבל אני לא רואה שום תרחיש שבו ישראל תתקוף בנשק גרעיני מלבד התקפה עליה בנשק לא קונבנציונלי או איום ממשי בהשמדה.

        • ראסול הגיב:

          מכיוון שהטענה הישראלית הרווחת היא שגרעין איראני יופעל בעיקר אם איראן תותקף או אם ישראל תחליט לעשות גירוש נוסף בגדה או בעזה אז גם הגרעין האיראני הוא נועד למטרות שלום, לא?

          בכל מקרה, כל מדינה גרעינית שמאיימת להפעיל כוח גרעיני לצרכי retaliation מהווה סכנה לשלום העולם.

    • אסףר הגיב:

      כן, הגרעין הישראלי הוא גורם מסכן-יציבות ברמה גלובאלית.

      לקריאה מעמיקה יותר:

      http://blog.meirstieglitz.net/?p=42

      • החזיר הגיב:

        בלינק שנתת כתוב שתקיפה ישראלית היא גורם מסכן ברמה הבינלאומית. אבל איך הגרעין הישראלי הוא כזה?

        • אסףר הגיב:

          מדובר שם גם על המאבק של ישראל לשמירה על המונופול הגרעיני הלא-מוכרז שלה בכל מחיר, אשר מתבטא בהתנגדות , סיכול ובהרעלת האווירה כלפי כל נסיונות פירוז אזוריים ובהתאמה גם גלובאליים.

  11. נתן. הגיב:

    הרי ברור שב"שטחים" שורר משטר "אפרטהייד" לכל עיניין ודבר.

    מדובר בשתי אוכלוסיות שחיות באותו שטח, אוכלוסיית רוב(שחורים,פלשתינאים) ואוכלוסיית מיעוט( יהודים,לבנים) המיעוט נהנה מכל הזכויות של אדם חופשי במדינה דמוקרטית ובראש ובראשונה הזכות לבחור את השלטון בעוד שהרוב אינו נהנה כלל מזכויות החל בזכות הבחירה דרך זכויות חברתיות.

    השיטה הזאת נאכפת באמצעות כוח שמפעיל המיעוט על הרוב( אחרת כמובן זה לא היה עובד).

    בשטח עצמו קיימת הפרדה גמורה בין האוכלוסיות(בתי-חולים,בתי ספר,כבישים), שתי האוכלוסיות כפופות לשתי מערכות משפט שונות – (נדמה לי שזה לא היה אפילו במשטר ה"אפרטהייד" המקורי").

    ההשואה למשטר ה"אפרטהייד" המקורי עולה וגדלה בזכות הרשות הפלשתינאית שזהה לחלוטין ל"בנטסונים" בדרום אפריקה שנועדו כביכול להוכיח שהשחורים אינם נמצאים תחת שלטון הלבנים.

    כמובן שמדובר במרעית עיין,שאיש בעולם לא קנה אותה, בדיוק כמו שהצבא הדרופ אפריקאי עשה ב"בנטסונים" כראות עיניו כך גם צה"ל עושה ברמאללה וג'נין כראות עיניו כולל מעצר אנשים.

  12. יעקב הגיב:

    ומה היתה תגובתך אם בישראל, ערבי היה משתמש בהונאה שכזו בשביל לקנות בית ממישהו שלא מוכן למכור לערבים?
    ולא תמיד אי השוויון בחוק פוגע דווקא בפלשתינים. עיין מגרון…

    • עדו הגיב:

      אז זהו, שבישראל יכול להיות יהודי שלא מוכן למכור לערבים וערבי שלא מוכן למכור ליהודים. מה שאין הוא נכס שאסור לערבי לקנות אותו ולהיפך. אה.. רגע, בעצם ברובע היהודי בעיר העתיקה אסור לערבי לגור. אתה רואה? הרקבון מחלחל פנימה.

  13. רונן מרגלית הגיב:

    הקלקתי על הלינק לדף הפייסבוק של הגמד לפיד, וראיתי את השאלה שהופנתה אליו – אך לא את תשובתו. היכן היא?

  14. nachum הגיב:

    שישראל יש נשק גרעיני typo and from when g.g is someone importent in the atom bomb busines?

  15. עמית הגיב:

    שאלה שמאד חשוב לי לקבל עליה תשובה-
    אם כך, למה פסיקת בג"צ על מגרון צריכה להאכף?
    (אני לא מבין בזה)

    • עדו הגיב:

      היא לא. לבג"ץ אין שום סמכות מעבר לקו הירוק – זהו איזור שכפוף לחוק הצבאי. אבל, לפי אותו הגיון, גם המתנחלים לא אמורים להיות שם או למעשה לאף אזרח ישראלי אסור להיות מעבר לקו הירוק אלא אם הוא מבצע עבודות בשביל הצבא כדוגמת הקבלנים האזרחיים שעבדו בשביל הצבא האמריקאי בעיראק, בוודאי שלא אמורות להיות שם משפחות עם ילדים וערים כמו אריאל ועימנואל לא אמורות לקום. אז היות ויש הפרה כל כך ברורה של החוק הצבאי מכיוון אחד אין מה להתמרמר על זה שבג"ץ מיישר את העיוות מהצד השני.

  16. סתם אחד/האחד הגיב:

    מישהוא יכול להביא לינק לתרגום של השיר לעברית

  17. שי דשא הגיב:

    אני לא חושב שהביקורת על הארץ במקום. הם לא הפכו את הנושא של האס-אס למרכז הכתבה ואפילו לא נתנו לו יותר דגש מאשר לאירועים אחרים בחייו.
    אני חושב שזה רלוונטי לחלוטין לציין שאדם שישראל מאשימה בהתבטאות אנטישמית היה באס-אס.

  18. בצלאל פאר הגיב:

    השקר הקבוע של השמאל
    הערות לקביעותיו המוזרות של גורביץ

    • "… אבל זה לא באמת חשוב. ההנחה שחוקי הקניין הרגילים חלים בגדה המערבית הם שקר מוסכם." – – – חוקי קניין הם חוקי קניין. כמו שמתנחל יכול לקנות בית בחברון כך ערבי יכול לקנות בית בעופרה. השאלה אם יהיה יהודי שיסיע לו בקנייה? אני מציע לשמאלנים שלנו לנסות את התרגיל הזה במסתרים, ע"י הכשרת שמאלני שיתחזה למתנחל שירכוש בית בקדומים או בעופרה. זה יהיה אחלה תרגיל אם הוא יצליח.
    • האמירה כאילו אין חוקים בשטחים שגויה ומטעה. ביו"ש חלים חוקי הממשל הצבאי שאימץ את החוק הירדני לגבי כלל התושבים הערבים. החוק הישראלי חל על המתנחלים, בכפוף לתיקונים ולהתאמות מתבקשות ולפסיקות תקדימיות. להעביר לאלוף הפיקוד את ההרעה המשפטית אם יהודי יכול או לא לרכוש דירה ביו"ש היא חרב פיפיות לשמאל משום שההכרעה בה היא פוליטית. בקואליצית ימין רחבה, אלוף הפיקוד יאשר עסקאות אפילו בטרם שהן בוצעו, בלשון המליצה.
    • הייתי מקבל את קביעתו של גורביץ שליבהודים אסור לרכוש בית או קרקע ביו"ש במידה והוא היה מסכים לדעתי שלערבים יהיה אסור לרכוש קרקע או בית בישראל. אם היה גורביץ אמיץ דיו, הוא היה מגנה את הערבים שמסרבים למכור ליהודים בתים בכפריהם. בעבר היו מקרים שיהודים רכשו דירות, אבל לא יכלו לממש את קנייתם ונאלצו לברוח מפחד שיירצחו. המשטרה הזהירה אותם לוותר, במקום להגן עליהם בבתיהם. האם גורביץ מקבל את המציאות בה הוא לא יכול לרכוש דירה בשפרעם במידה וגורביץ מגדיר את עצמו יהודי? אורי דייוויס השמאלן העתיק והידוע הצליח להתיישב בשפרעם רק לאחר שהתאסלם ונישא לערביה מקומית (בינתיים הוא 'עשה עלייה" לרמאללה).
    • ההפרדה המשפטים בין ערבים ליהודים ביו"ש אינה אפרטהייד אלא להיפך, שמירת זכותם של הערבים המקומיים לחיים לפי ערכיהם ומידתם. עובדה שבתי דין ישראליים, אזרחיים וצבאיים, תמיד פסקו בשיקול דעת ובאיזון מתבקש. ההפרדה המשפטית מתחייבת ממעמד השטחים הכבושים צבאים והיותם "שטחים שבמחלוקת" מבחינה מדינית ומשפטית.
    • רכישה באמצעות איש-קש, "רכישה בכחש", היא רכישה חוקית ואינה מהווה שום הפרת חוק. לכן הטענה הזאת היא רק פוליטית ואין לה שום משמעות משפטית.
    • יהודי לא צריך את מג"ב שיגן עליו באריזונה, והוא כן צריך אותו בחברון או במזרח ירושלים, רק משום שהערבים הם אוייב שלא רוצה את קיום היהודים כאן, לא בשטחים וגם לא בישראל. לפי הלוגיקה של גורביץ צריך לפנות גם את ההתנחלויות שבעוטף עזה כי הן מחייבות את הצבא, מג"ב והמשטרה להגן עליהם וגם מחייבות את הגדלת ההוצאות השוטפות למיגון בתי המתנחלים שם. אינני חושב שהלוגיקה הזאת שלו מחזיקה מים.
    • גורביץ טוען טענה מוזרה שמצריכה הבהרה וזו לשונה: "המתנחלים רוצים לגור בפלסטין? סבבה. שיעשו את זה מבלי להפוך את מעבר הדירה שלהם להרחבת הכיבוש." – האם בכך מסכים גורביץ שהמתנחלים יגורו בבתיה האחרים של חברון היהודית או בקריית ארבע בבחינת שישמיכו לשבת בכיבוש? א ו לחילופין הוא מתכוון שהמתנחלים ביו"ש מוזמנים להתפנות ולרכוש דירות בפלסטין הכבושה של 'ישראל הקטנה'? לדעתי, ישנה משמעות מרחיקת לכת מבחינת גורביץ בתי הפרשנויות.
    • הישראלים מבינים היטב שמטרתם של המתנחלים היא להרחיב את התיישבותם מבחינה גיאוגרפית, והם לא תמימים כל כך כמו שגורביץ מנסה לטעון. לכן, השמאלנים נגד והימנים בעד. בינתיים השמאל ניצח והוא מוריד (זמנית) עוד בית יהודי מחברון.
    • ועוד דבר אחד: אני חייב להתנצל בשם התקשורת שהיא ציינה אמת לאמיתה שגינתר גראס הוא נאצי. אם זה פוגע בשמאלן זה או אחר זו בעייתו של השמאלן. אבל לדעתי ראוי שאזרחי ישראל והעולם יידעו מיהם התועמלנים האנטישמיים בעולמנו ואסור לתת להם להתחבא אחרי תוף של פח שעושה רעש רב ומעלה אבק של מיסוך הדעת.

טראקבקים/פינגבקים

  1. גינטר גראס איננו אנטישמי | החברים של ג'ורג'