החברים של ג'ורג'

פוסט אורח: הילד הדחוי

בבית הספר שבו הורתי בשלוש השנים האחרונות, כאשר נפרדים התלמידים בסוף כיתה ט' מחטיבת הביניים, הם מעלים מופע בפני תלמידי הכיתות הנמוכות יותר ובפני הוריהם, ומפיקים אלבום תמונות למזכרת. צילומי האלבום נתקלים בכל שנה בקושי: התמונות הם של שלושה-ארבעה תלמידים יחד, ותמיד יהיו ילדים שאף אחד לא רוצה להצטלם איתם. בכל כיתה, זאת יודעים כולם, יש את הפחות "מקובלים". המחנך/ת בשלב זה צריך/ה לשכנע תלמידים אחרים להצטלם יחד איתם, בתמונה שעבורם תשאר להם למזכרת "לנצח".

לפעמים המחנך/ת מצליח/ה, ואז הכל טוב. אבל לפעמים יש צורך לאיים שאם אף אחד לא יצטלם עם הילדה הדחוייה (נניח), אז אף אחד לא יצטלם. או אז כמה תלמידים מקריבים את עצמם, והסדר שב על כנו. מיותר לציין שהשימוש באיום הזה הוא כבר כישלון חינוכי – ראשית משום שהגענו אל סוף השנה במצב שבו הדחייה של אותו תלמיד או תלמידה הם עד כדי כך חמורים. שנית משום שלא ניתן היה לשכנע את האחרים להתגבר על הסלידה שלהם, והיה צריך לאיים בסנקציות.

אתם אולי כבר מבינים מה הנמשל כאן. מפעל ההתנחלויות הוא אותו ילד דחוי, שאף אחד לא רוצה להצטלם איתו. אחרי ארבעים שנה הוא עדיין לא מקובל, בלתי-כריזמטי בעליל, למעשה מנודה חברתית. ומכיוון שלמורה, כלומר לממשלה, יש אינטרס שכן יצטלמו איתו, ומכיוון שהיא לא מצליחה לשכנע שהוא דווקא אחלה חברמ'ן ובעצם ממש "קול" (המלחמה ב"דה-לגיטימציה" לא ממש נושאת פרי, למעשה להפך), היא צריכה לאיים. חוק השתקת החרם החדש הוא סוג כזה של איום.

מפעל ההתנחלויות, עם כל הצלחתו לתקוע מקלות רציניים בכל הסדר עתידי שיכול להוביל לאיזשהו סוג של עצמאות פלסטינית, הוא כישלון ענק. אחרי ארבעים שנה ומאות מיליארדי שקלים, נמצאים בשטחים פחות מ-5% מאזרחי המדינה. גם מתוך אלו, רבים הם חרדים שחיפשו דיור זול לא רחוק מירושלים, או מעמד ביניים שחיפש איכות חיים במחיר מופחת. ההתנחלויות סובלות ממוניטין נורא, ודאי בעולם המערבי כולו, וגם כאן בארץ. על אף מאמצי ממשלות רבות, ההתנחלויות נותרו הילד הדחוי של מדינת ישראל.

יש לכך סיבות רבות, וודאי לא כולם מוסריות-עקרוניות. אני מניח שעבור רוב המסתייגים מהשתתפות במפעל ההתנחלויות העובדה ששכיניהם לא יזכו לאותם זכויות אזרחיות כמוהן לאו דווקא היא שמפריעה. אולי עצם הקונטרוברסליות של הכיבוש, אולי צביעת הפרוייקט בגוונים משיחיים-פנאטיים-דובון+כיפה+עוזי, אולי סתם חוסר רצון לחיות בפריפריה. כך או כך, רוב הישראלים לא ממש רוצים להתקרב לילד הזה.

אבל זה לא נגמר שם. יש לזכור שהתלמידים בבית הספר לא רוצים להצטלם עם הילדים הפחות מקובלים מסיבה אחד ברורה: כל קישור בינם לבין האחרונים ידביק גם אותם בריח הדחייה. ואת הריח הזה קשה מאוד להוריד. כך, למעשה, הימין הישראלי כיום נדבק ברשימו הזה של הדחייה, של האנטי-מקובלות. נכון, "גוש הימין" שולט שלטון מבוסס ויציב. אבל שימו לב שלפני כל בחירות הוא מבטיח שלום. ונכונות לפשרות. וכולם יודעים מה זה אומר: פרידה מהילד הדחוי.

ושימו לב מה קורה לתנועות חברתיות ימניות כיום. תנועות כאלה חייבות להסתיר את ימניותן. כך "אם תרצו" היא אך ורק תנועת מרכז, ואוי למי שיאמר אחרת. כך "ישראל שלי" (שפתחה בקמפיין נגד גלי צה"ל) מציבה תדמית כל-ישראלית, כאשר לכל דבר ועניין היא זרוע ביצועית וממומנת של מועצת יש"ע. התנועות האלה צריכות להסתתר מהימין כדי להצליח חברתית. אסור להם להיות מזוהות עם הימין, שבעצמו מזוהה עם הילד הדחוי. כי מפעל ההתנחלויות הוא עד כדי כך לא מקובל, עד שזיהוי לא איתו, אלא עם חברים שלו, יכול להפוך אותך ללא מקובל.

חוק השתקת החרם מנסה להילחם – בגמלוניות, בחוסר-חן איום – בדחייה הגורפת הזאת של ההתנחלויות. אסור לומר שום דבר רע על הילד הדחוי. אולי ככה הוא בסוף יהיה מקובל. מנסיוני כמורה אני יכול לספר לכם שזה לא יקרה. באיומים לא משיגים הכרה, ודאי לא חברות. אחרי הצילום המשותף התלמידים מתרחקים שוב מאותו ילד, ולא כדי להתראות אחרי שעות הלימודים. הם לא מחבבים אותו יותר. הם לעולם לא יחבבו אותו. למעשה, כעת הם נושאים בלבם טינה נוספת כלפיו, על כך שהכריחו אותם לסבול אותו.

והילד הדחוי, גם הוא הולך לדרכו, בודד יותר מתמיד, דחוי יותר מתמיד. גם הוא נושא בלבו טינה, כלפי התלמידים האחרים כמובן, אבל כעת גם כלפי המורה, על שכך היתה צריכה להשתדל כדי להציל את כבודו, ובעצם בכך רק הלבינה את פניו ברבים, ובצורה עמוקה מאוד השפילה אותו.

(תומר פרסיקו)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

109 תגובות על ”פוסט אורח: הילד הדחוי“

  1. דוד הגיב:

    באמת יוסי? ההתנחלויות הן הילד הדחוי? אז בוא ותסביר לי איך זה מתיישב עם הגידול המתמשך במספר המתנחלים ובתקציבים שהם מקבלים, למרות ההתנתקות. איך זה מתיישב עם העובדה שמעולם לא פונתה התנחלות גדולה אחת בגדה (להבדיל ממאחזים ומאחזונצ'יקים). איך זה מתיישב עם כך שמתנגדי המתנחלים, או אפילו סתם נפשות טובות וליברליות שחרדות לחופש הביטוי, לא הצליחו לקשש אתמול יותר מ-30 וכמה חברי כנסת.

    הייתי אומר שהילד הדחוי בכיתה הזאת היא דווקא השמאל. רק שלילד הדחוי הזה יש עוד כמה חברים דחויים, שביחד הם יושבים בפינה ומרכלים על מלכת הכיתה ועל כמה שהיא בעצם מכוערת.

    • ygurvitz הגיב:

      כואב, הא? זה בסדר, בקרוב יכאב יותר.

    • דוד היקר, תגובתך מגוחכת.
      – יש גידול במספר המתנחלים מהסיבות שנמנו בפוסט עצמו. ביקור קצר בקריית ספר/מודיעין עילית יבהיר לך מי הם המתנחלים החדשים.
      – יש גידול בתקציבים כי הליכוד משחד את הימין וקונה את יציבות הקואליציה. זה לא בדיוק משהו שלא שמענו עליו בעבר.
      – לא פינו התנחלות בגדה? גם בעזה לא פינו אף התנחלות, עד שבאה ההתנתקות ופינו את כולן.
      – האופוזיציה קוששה רק 30 חברי כנסת? הקואליציה קוששה רק 40 – זה פחות ממספר בעלי התפקידים מהקואליציה. עלוב שבעלובים.

      שיהיה לך יום טוב בישראל היהודית והדמוקרטית.

      • דוד הגיב:

        אני לא מבין, הימין והליכוד השתלטו על המדינה בכוח? אין להם לגיטימציה ציבורית משום סוג? רוב העם לא עומד מאחוריהם, בצורה כזו או אחרת?

        אני מסתכל על העובדות הפשוטות, והן כדלהלן: מעל 40 שנה ישראל בונה ומפתחת את ההתנחלויות בשטחים. זה לא קורה באופן לינארי אמנם, ועם קשיים ותלאות וקומבינות פוליטיות (מי שמע על דבר כזה באמת), אבל כל ממשלה באשר היא, ימין, מרכז או שמאל, מרגישה מחויבת ברמה כזו או אחרת למפעל הזה. במדינה שבה מחליפים תכניות לימודים במערכת החינוך מקדנציה לקדנציה, צריך להוקיר את העקביות וההתמדה לכל הפחות.

        וכן, אם אותו רוב אנטי-מתנחלי גדול וקונצנזוסיאלי לא מצליח להתנגד למשהו כמו חוק החרם, הוא כנראה לא כזה רוב גדול וקונצנזוסיאלי. זה הכל.
        בשביל רואה שחורות, אתה בהחלט מרכיב משקפיים וורודות בכוח.

        • רועי.. הגיב:

          בדיוק כמו שהרוב לא מצליח להביא לכך שתהיה תחבורה ציבורית בשבת… בדיוק כמו שהרוב לא מצליח להפסיק את הזרמת מיליארדי השקלים לחרדים ולמערכת החינוך שלהם (תוך העדפתם על פני מערכת החינוך הממלכתית), ותוך מענק פטורים גורפים משירות בצה"ל.

          כמו שהרוב לא מצליח להפחית את יוקר המחייה בארץ שיהיו קרובים לסטנדרטים אירופאים/אמריקאים – הטייקונים שולטים בכנסת (או לפחות ייצוגם בכנסת מאוד משמעותי), וכך גם השדולות של המתנחלים/החרדים.

          החלק היחסי של החרדים באוכלוסיה הוא קטן, אך עדיין אתה לא טוען שכל המדינה תומכת באורחות חייהם ובהעדפת על פני כל אזרח אחר..אותו הדבר עם ההתנחלויות.

          • דוד הגיב:

            כן, אבל זה לא שיש כל כך הרבה מפלגות שרצות על מצע של "תמיכה בטייקונים ובחרדים" וגורפות רוב בקרב חברי הכנסת. בניגוד לנושאים האלה, נושא ההתנחלויות דווקא מיוצג היטב בקמפיינים, במצעי מפלגות ובשיח הציבורי הפתוח. כך שאפשר לחשוב שיש איזשהי קורלציה בין מה שקורה בכנסת לבין מה שהציבור מאמין בו.

            • א. הגיב:

              יש קורלציה, וברור שיש ציבור שתומך בהתנחלויות. אבל רוב הציבור מסתייג מהן (ברמות שונות). אחרת, איך תסביר את רצונה של מועצת יש"ע לא להזדהות ולהתחבא תחת השם "ישראל שלי" כפי שכתב פרסיקו? ולמה ביבי דואג לדחוק את רגלי פייגלין (ואחרים) ממפלגתו?

              • דוד הגיב:

                מועצת יש"ע עושה גם לא מעט קמפיינים תחת השם שלה. אני זוכר את "הסיפור של כל יהודי" שהיה מרוח על אוטובוסים ברחבי הארץ (בגבולות הקו הירוק).
                אם ביבי היה באמת רוצה לדחוק את המתנחלים ותומכיהם מהמפלגה שלו, הוא היה צריך להסתפק לא רק בפייגלין, אלא גם בחוטובלי, בגין, דני דנון, משה יעלון ועוד ועוד. בחייך, הפכת כאן את נתניהו לאורי אבנרי?

                • א. הגיב:

                  קמפיין "הסיפור של כל יהודי" היה כישלון חרוץ, וירד אחרי שבועיים. וביבי מבין שהוא לא יכול בלי מתנחלים בכלל. אבל אלה שמנית לא מזוהים כ"מתנחלים", נכון? זה לא מה שקופץ לראש. אצל פייגלין זה כן, ולכן הוא לא.

                  • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                    יש עוד מידע על הכישלון של קמפיין "השטחים: הסיפור של כל מילואימניק"?

                  • דוד הגיב:

                    חוטובלי ודני דנון הם פחות או יותר השופר של מועצת יש"ע בליכוד. אם "מתנחלים" לא קופצים לך לראש כשאתה חושב עליהם, אתה כנראה פשוט לא מעורה במתרחש במפלגה.

                    • א. הגיב:

                      דנון לא חובש כיפה וחוטובלי היא נערה נאה. "מתנחלים" לא קופץ לי לראש כשאני רואה אותם, לא.

                      לגבי הכישלון, הפרטים שלי הם שהקמפיין שבק חיים אחרי שבועיים. נראה לי שזה מספיק.

                    • דוד הגיב:

                      אז אולי הבעיה היא בסטריאוטיפ לגבי מיהם המתנחלים ומהי האסתטיקה השלטת בקרבם.

                      למועצת יש"ע, בכל מקרה, יש מספיק התבטאויות ציבוריות תחת שמם. אם כבר, השמאל הוא זה שמקים עשרות, אם לא מאות עמותות כדי לקדם את האג'נדה שלו ומנפנף בטיקט של "זכויות אדם", משל היה האו"ם או אמנסטי אינטרנשיונל. ואז כששואלים אותו מה נסגר, הוא אומר "אנחנו רק דואגים לזכויות אדם, זה לא פוליטי".

                    • ש.ב הגיב:

                      "השמאל", להבדיל ממועצת יש"ע, איננו ארגון אלא כינוי כללי לדי הרבה דברים. לכן גם יש בו כל מני ארגונים שעוסקים בכל מני נושאים. רק מיעוטם, אגב, תחת הכותרת "זכויות אדם".

    • ריקי ישראלי הגיב:

      דוד, להזכירך כשההתנחלויות בגוש קטיף פונו – אף אחד לא התרגש מזה מלבד הימין הדתי. הם אלו שנאבקו, אך לא הצליחו לגייס תמיכה המונית. כל תמונה של הפגנה כזו מבהירה את זה באופן מוחלט.

      • דוד הגיב:

        ועם זאת, רוב הכנסת של היום מורכבת ממפלגות שהתנגדו לתכנית ההתנתקות, או היו מאוד אמביוולנטיות כלפיה (ישראל ביתנו).

        אני לא רואה את הטעם בכל ההתפלפלות הסטטיסטית היום. הימין בישראל הוא היחיד שיכול להרכיב ממשלה. זה אומר, עד כמה שאני מבין, שרוב הציבור מצביע לימין. שזה אומר בתורו שרוב העם נגד פינוי התנחלויות באופן גורף. כמה אפשר לשחק עם העובדות האלה לעזאזל?

        • רועי.. הגיב:

          דוד – ימין לא אומר בהכרח שהם נגד/בעד התנחלויות, או ליתר דיוק, לא אומר שהם בעלי רגשות חזקים בנושא הזה.

          אני בספק אם רוב מצביעי הליכוד באמת מאמינים במשנה הכלכלית של הליכוד ושל ביבי ספציפית (שוק חופשי רדיקלי, הפרטה, וכו'), אך הם עדיין בוחרים בליכוד. הרי ידוע שחלק ניכר ממצביעי הליכוד באים מהפריפריה, ותאמין לי שהם לא הצד המרוויח ממשנתו. אבל הם עדיין מצביעים ליכוד – למה?

          הסיבה למה אנשים מצביעים למפלגה מסוימת היא לא בהכרח (רק) רציונלית ומבוססת על מצע חברתי/מדיני ברור..היא מאוד אמוציונלית. וגם העובדה שאני מסכים, לדוגמא, עם מרץ בנושאים מסוימים, לא אומר שאני מסכים איתם בהכל – זה "הרע במיעוטו" כפי שנאמר..

          בקיצור, במקום לזבל לך את השכל אגיע לפואנטה – לדעתי, חלקים נרחבים מהעם (רוב?) לא באמת בעד ההתנחלויות, או ליתר דיוק לא מרגישים בחוזקה כלפיהן כמו, לדוגמא, ציבור המתנחלים, בדגש על המשיחיים ביניהם, והסיבה שהם מצביעים לליכוד או ישראל ביתנו היא לא בגלל המצע שלהם באשר להתנחלויות.. תימוכין חזק לכך תמצא בעובדה שההפגנות נגד ההתנתקות היו בעיקר רק בקרב אנשים חובשי כיפה, שחלקם הניכר מתנחלים בעצמם. יתרה מכך, כפי שהסבירו לך מקודם, העובדה שיש"ע "מתביישים" בשמם מראה שאין להם באמת רוב אוהד בקרב המיינסטרים..

          • דוד הגיב:

            אני לא חושב שמה שכתבת שם זה זיבול שכל בכלל, אלא שאלו נקודות רלוונטיות. עם זאת, אני תוהה עד כמה אותה חוסר-רציונליות ורגשיות קיימת גם במצביעים לשמאל ולמרכז. באופן כללי הייתי אומר שלא הרבה פחות. לכן אני חושב שזה לא משחק תפקיד מכריע דווקא כאן.

            ובקשר לזהות התומכים: אני בטוח שבהפגנות שמאל תמצא רוב גדול, הרבה משיעורם באוכלוסיה בכל מקרה, של אקדמאים מהמעמד הבינוני שגרים באזור שפלת החוף. זה אומר שפינוי התנחלויות נתמך על ידי אשכנזים תל אביבים בלבד? לכל מחנה יש את האוונגרד שלו ואת הרוב הגדול של התומכים הפאסיביים. זה שהליכודניקים מנתיבות או מצביעי ישראל ביתנו מנצרת עלית לא יכולים לקחת הפסקה מסדר היום העמוס שלהם בשביל להפגין בירושלים, לא אומר שהם לא קיימים, או שהם נחשבים פחות מהדתיים הלאומים.

            [עוד צריך לציין שמבחינה פוליטית, החרדים והדתיים הלאומיים הם אולי הקבוצות המאורגנות ביותר בארץ. אין פלא שהם נוכחים בכל מקום. זה אולי גם עוזר להסביר את התמיכה הגדולה יחסית שיש להם בציבור, אבל התמיכה הזאת היא בגדר עובדה נכון להיום]

          • אלברט פירות הגיב:

            רועי, רק רציתי שיהיה ברור שאתה יוצא די בור עם ההערה של "הסיבה למה אנשים מצביעים למפלגה מסוימת היא לא בהכרח (רק) רציונלית ומבוססת על מצע חברתי/מדיני ברור..היא מאוד אמוציונלית". הדרך שלך למדוד כל דבר דרך הכיס וכמה כסף הוא נותן לך זו דרך אחת. לגיטימית.

            דרך אחרת היא למדוד את העלות בחיי אדם של אידאולוגיות כאלה ואחרות. ישנן עוד דרכים לקבוע דעה פוליטית. אבל הדעה שלך אינה בהכרח הדעה הרציונלית היחידה. השאלה מה אתה מנסה למקסם. אם אתה מנסה למקסם את הכסף שלך, תעבור לארה"ב. לפי השם שלך, אתה יהודי ושם יהודים בממוצע עושים יותר כסף. וגם נמדדים כאינדיבידואלים וכקהילה (יהודית) לפי הכסף הכסף הכסף הכסף הכסף הכסף.

    • ג'ו הגיב:

      לא פינו 2 התנחלויות באיזור ג'נין בזמן ההתנתקות?

  2. שקט אבל עתיק הגיב:

    אם אתה מורה, וההקבלה שלך ל"כישלון ענק" ומסריח היא ילד שהפופולריות שלו לא משהו, זה בעיקר מדאיג. אם ככה המורים חושבים, מי יאשים את התלמידים?

    sorry, metaphor fail.

  3. ניצן הגיב:

    בזמן שאזרחי החברה הישראלית נעים לכיוון מרכז מדומיין, הפוליטיקאים נהיים יותר ויותר קיצוניים. ממש אמריקה.

  4. איה הגיב:

    הייתי רוצה להאמין שכדבריך, "מפעל ההתנחלויות הוא אותו ילד דחוי, שאף אחד לא רוצה להצטלם איתו. אחרי ארבעים שנה הוא עדיין לא מקובל, בלתי-כריזמטי בעליל, למעשה מנודה חברתית."

    לצערי אני חושבת שהמצב כזה רק למראית עין. לא רק שמפעל ההתנחלויות מקובל יותר על הציבור הישראלי ממה שנראה על פניו, אלא שנדמה כי הוא הולך וצובר פופולריות. ממש כמו שבכל בחירות עומד השמאל ומשפשפף את עיניו בתדהמה כששוב עולה הימין לשלטון ועושה שמות בארץ הזאת.

    • שי פישר הגיב:

      נראה שהימין המום מזה לא פחות, ומנסה להספיק לרדוף את הצד השני כמה שיותר לפני שייגמר.

    • עדו הגיב:

      אבל זה מה שמוזר כל כך איה.
      כששרון עלה לשלטון שקלתי ברצינות לעזוב את הארץ, הרי זה האיש שהיה צריך ללכת הביתה אחרי מלחמת לבנון (וגם אחרי מבצע קדש ולפני זה בעקבות קיביה). והנה איש הימין הנורא והאיום מפנה פתאום את גוש קטיף !! אולמרט הרוויזיוניסט מבנימינה מצהיר ש35 שנה הוא נלחם על הרעיון הלא נכון, ביבי מדבר על שתי מדינות לשני עמים ובינינו לבין השטחים נמתח גבול (נו טוב, גדר הפרדה) בחסות הימין.
      משום מה דווקא כשהימין חזק מאי פעם העמדות של השמאל שנחשבו פעם לקיצוניות עד כדי סהרוריות הופכות למובנות מאליהן ממש ואילו אנשי הימין מחפשים בהיסטריה את האוייב שצריך להאשים אותו בכך שהם לא מצליחים לממש את המדיניות שלהם (אם הם רק היו יודעים מה היא) – הקרן החדשה לישראל, בג"ץ, גדעון לוי , הפעילים הטורקים..
      די מזכיר לי את מה שקרה לחיזבאללה ולחמאס אחרי שניצחו את ישראל וגירשו את הצבא שלנו מאדמתם. פתאום הם נשארו בלי תירוצים – שרק לא נקבל מלחמה חדשה כדי להסיח את דעתו של העם מהעובדה שלימין אין בעצם מדיניות.

      • איה הגיב:

        התחושה שלי היא שבכל הנוגע ליחסי ישראל והפלסטינים, גם השמאל וגם הימין רואים עין בעין. השמאל בדרך הצודקת-ולא-חכמה שלעולם, כך נדמה, לא תשיג לו את תמיכת הציבור, והימין בדרך כל סרסור. סחר ומכר פשוט שבמהלכו נמכרים תמורות פרוטות השפיות, החילוניות, החופש, זכויות אדם. על כל צעד קטנטן ומייגע בכיוון השלום, משלם השמאל החילוני בדם. אני לא רוצה לתאר לעצמי איך תיראה המדינה הזאת כשיהיה פה שלום.

        • אלברט פירות הגיב:

          אל תדאגי. למזלנו הערבים מסביבנו יחסכו מאיתנו את הסבל הזה. בדיוק כמו שכיבוש הופך את הפלסטינים לעם, הערבים מסביבנו מלכדים אותנו הופכים אותנו לעם ככל העמים.

          ובסוף זה יגמר בהפרדת כוחות – שתי מדינות לשני עמים. באלימות, עם שפיכות דמים שבדיעבד תראה מיותרת. אבל שני השבטים לא רוצים לחיות ביחד. כמו שאר עמי העולם הנורמלים.

    • המשקיף הגיב:

      אה, זה פשוט : השמאל חי בסרט שהמדינה זה הוא (משהו סטייל לואי ה-14) ולכן הוא בטוח שרוב העם זה "הילד הדחוי" ואז הוא "נדהם" שאף אחד לא מתיחס לחרמות האינפנטילים שלו ושלהפגנות נגד החוק הגיעו בקושי מאה איש.
      בקיצור, צאו מהסרט: הילד הדחוי זה אתם, חברים.

      • ריקי ישראלי הגיב:

        אם החרמות הלל כל כך חסרי חשיבות – ממה אתם מודאגים? למה צריך לחוקק חוק האוסר עליהם?
        בכלל, כל הכנסת הזו היא התקף היסטריה-לאומני בהתגלמותו. חוק קצוני אחד מתחרה בשני. עוד זה מדבר וזה בא.
        אם כולם ימניים – ממה אתם פוחדים?

        • המשקיף הגיב:

          קודם כל, אני זה לא "אתם", ולא אמרתי שאני פוחד ממשהו.
          החוק באופן כללי, להבנתי, מיועד למנוע חרמות על ישראל שמאורגנים ע"י ישראלים מבפנים. מה לעשות, אי אפשר להשתין לתוך הסירה של כולנו שגם אתם שטים בה .
          בנוגע לאיסור חרם על התנחלויות- זה נראה לי כמו תוצר לואי של החוק (אומנם לא הכרחי לדעתי כי אין בארץ יותר מקומץ מחרימי התנחלויות של ממש).למה יש מרוץ לחוקים כאלה ? אולי בגלל שאתם לא ממש פופולרים ולכן כל ח"כ מתחיל רוצה לגזור קופון מהבוחרים ע"י זה "שיכנס בכם".
          ילדים דחויים כבר אמרנו ?

          • איתי קנדר הגיב:

            החוק בא לפגוע גם במי שמחרים את ישראל או הכיבוש מחוץ לישראל. קרא את החוק שוב.

          • יואב הגיב:

            משקיף יקר, הכי טוב לדבר במטאפורות לא ברורות, כדי להצדיק עמדות טיפשיות.

            במקום להגיד "אי אפשר להשתין בסירה שאתם חלק ממנה", תנסה להגיד "אי אפשר להתנגד למדיניות של ממשלה שאתה אזרח שלה". נשמע פתאום די מטומטם, לא?

            • המשקיף הגיב:

              מי אמר שאי אפשר להתנגד למדיניות הממשלה ? רק אתם אמרתם את זה, למשל, על הימין בהתנתקות (מישהו זוכר את החוק נגד ענידת טלאי כתום ?).
              אף אחד לא מפריע לכם להפגין או להביע את דעתכם (מה גם שרוב התקשורת הממסדית ופרקליטות המדינה נמצאים בשליטה אבסולוטית שלכם)
              מי שמנהל לוחמה כלכלית נגד ישראל (שזה ממש לא סתם "התנגדות למדיניות הממשלה" ) , גם אם הוא אזרח המדינה, שלא יתפלא אם יתקל בתגובת נגד הולמת.

              • רועי.. הגיב:

                אם זה בסדר להחרים מקום בגלל שהוא פתוח בשבת (ולקרוא לעשות זאת, כמובן), זה בסדר לקרוא להחרים מקום בגלל שהוא בהתנחלות, קרי לא חוקי.. למה זה בסדר וזה לא? חרמות זה חלק מהחיים שלנו – גם אם אנחנו לא קוראים להם בשם הזה..כמו שאני לא קונה מוצרים שנוסו על בעלי חיים (נו, שמפו וזה), וזה לגיטימי לחלוטין. אם אתה תומך בכך שזכותנו לא לתמוך כלכלית בתנובה כי הממזרים מעלים מחירים כל הזמן על חשבוננו (לדוגמא), אז זכותנו לא לתמוך כלכלית גם בחברות מההתנחלויות.

                ושוב, אתה עושה השוואות מגוחכות..לא אסרו על הכתומים להפגין, להחרים, לצעוק וכו'..אסרו עליהם לשים טלאי כתום – פגיעה מ-י-נ-י-מ-ל-י-ת בזכות לחופש הדיבור והזכות להפגין וכו'..לדעתי לא היה צריך לאסור זאת עליהם, אבל עדיין..הפגיעה היא שולית. חרם צרכני זה כלי מאוד בסיסי בדמוקרטיה – "להצביע ברגלים" זה אחד הכלים הכי חזקים בסל הכלים של האזרח הפשוט מול הממשלה/החברה/הטייקון הגדול והרע..

                • נמרוד הגיב:

                  או פשוט אפשר להודות שהאיסור על לבישת הטלאי הכתום היא אנטי-דמוקרטית ומיותרת. זה אולי זילות השואה, אבל בהחלט בתחום המותר של חופש הדיבור. שמאלני ישר צריך להתנגד לאיסור הזה בדיוק כמו שימני ישר צריך להתנגד לחוק החרם.

                  שרון אולי פינה את גוש קטיף, אבל בכל הנוגע לזכויות אדם והתנהלות דמוקרטית, הוא היה ה"דיקטטור" הכי גדול שהיה כאן מאז ימי מפא"י. העובדה שחוקים כאלו באו ממשלתו היא לא מפתיעה.

      • עדו הגיב:

        משקיף יקר. המדינה זה אנחנו בשמאל – כלומר מי שהוא שמאלני, אשכנזי וחילוני (ויהודי כמובן). כל השאר הם לא המדינה.
        לא, זה לא שאני מסתכל על השאר מלמעלה (אני כן, אבל זה כי אני שחצן) זה שהשאר מסתכלים עלי מלמטה, נוח שם למטה, נעים שם.
        כך שכאשר הליכוד יושב חזק בשלטון כבר עשורים הוא עדיין מפלגת אופוזיציה, כאשר הימין בשלטון הוא עדיין מחפש שמאלנים להאשים אותם והחוק הזה הוא רק חוליה אחת בשרשרת ארוכה של רדיפות היסטריות כאלו (קודם היתה ועדת החקירה של הכנסת לבדיקת מימון של גופי שמאל, כאילו שאם תגלה ש'שוברים שתיקה' מקבלים מימון מהחמאס זה מה שיציל את המדינה).
        כאשר יש טענות נגד 'המדינה' למי בעצם באים בטענות? כאשר כועסים על ה'ממסד' על מי בעצם כועסים?
        זה קצת כמו הילד שכועס על אבא ואמא שאשמים בהכל, הילד כבר בן 40, הוא אבא בעצמו ועושה עבודה הרבה יותר גרועה מההורים שלו שכבר מזמן בבית אבות אבל הוא עדיין הולך כל הזמן לפסיכולוגים לבכות להם על זה שאבא שפך עליו די די טי בגיל חמש, מי שצריך 'לצאת מזה' זה לא אנחנו. זה כל היתר.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          מה לעשות, הימין טיפש ומלא בעבריינים שהיו נורא רוצים להיות נאצים אבל הם נולדו יהודונים, מה שיוצר אצלם תסביך של שנאה עצמית.

        • המשקיף הגיב:

          עדו, נו באמת, הרי לא נולדנו אתמול ואנחנו לא באמת מאמינים שלרשות המבצעת שבשליטת הימין יש איזה משקל יתר בהשוואה לשליטה המוחלטת של השמאל הקיצוני ברשות השופטת ובממסד התקשורתי (שבלעדי שניהם לא ממש ניתן לבצע מדיניות כלשהיא).
          בעית המשילות של הליכוד חסר חוט השדרה היא בעיה ידועה, אם כי לא זה נושא הפוסט שכותרתו היא "הילד הדחוי" ושיוצא מתוך הנחה הזויה שכותב הפוסט מיצג יותר מ-1% מהציבור, ולכן העמדתי דברים על דיוקם. זה לא ענין של "להאשים" מישהו במשהו.

          • איתי קנדר הגיב:

            אני אני מחכה למשהו שיוכיח ואפילו במעט את שליטת השמאל ברשות השופטת ובממסד התקשורתי.
            אין, אין ראיות.
            פשוט קונספירציה מושלמת. אילומינטי, זקני ציון. כולם 'שמעו על זה מחבר' ואין ראיות.

            • המשקיף הגיב:

              אין צורך לא בזקני ציון ולא באילומינטי. פשוט תבדוק סטטיסטית את כמות הבג"צים שנפסקו לטובת הימין (בהשוואה לאלה שנפסקו לטובת השמאל).
              אחר כך תבדוק כמה עיתונאי ימין מובהקים עובדים בכלי התקשורת המרכזיים (ומנסחים את התבטאויותיהם על פי ימניותם) בהשוואה לעיתונאי שמאל, אחר כך תחזור אלינו.

              • דוד הגיב:

                זה אולי נכון, אבל צריך גם לציין שהימין באופן כללי מגיש פחות עתירות לבג"צ. הוא פשוט פחות נדרש לזה. לכן יש הרבה יותר פסיקות שמזוהות עם השמאל מאשר עם הימין.

                • המשקיף הגיב:

                  הימין האידאולוגי למד עם הזמן שאין טעם להגיש עתירות לבג"ץ שיפסוק אוטומטית לטובת השמאל הקיצוני.
                  הם מעדיפים לחשוף את ערוותו בכך שימנעו במוצהר מלפנות אליו כי הוא מוטה מראש נגדם.

                  • רועי.. הגיב:

                    אתה יודע שזה אותו בג"ץ שמאלני קיצוני שנתן את ה"חותמת המשפטית" להקמת ההתנחלויות – כן ?

                    גם כן השמאלנים הקיצונים האלה..

          • עדו הגיב:

            ברור שהשמאל שולט בתקשורת ובבתי המשפט. בהגדרה שני התחומים האלו – תקשורת עם בני אדם אחרים ורדיפת צדק הם ההיפך ממה שימני.
            לעצם העניין – לא. התקשורת היא ימנית מאד בארץ, איך אני יודע? פשוט – בכל מדינה נורמלית גופים אידאולוגיים עוסקים באידאולוגיה – מוחים, מביעים דעות וכותבים פרשנויות בהתאם לאידאולוגיה שלהם.
            במדינת ישראל גופי השמאל עסוקים כל הזמן באיסוף מידע. במקום שהטלוויזיה הממלכתית תספר לנו מה קורה או עיתונים כמו 'מעריב' ו'ידיעות' צריך כל מיני עמותות 'בצלם' או 'שוברים שתיקה' כדי לספר לנו עובדות כמו מספר ההתנחלויות שנמצאות על קרקע פלשתינאית פרטית, נתון שהתקשורת השמאלנית הייתה אמורה להביא לציבור כדי שיחליט.
            בתי המשפט גם הם ימניים מאד, מאז שאהרון ברק ה'שמאלני' התחיל עם האקטיביזם השיפוטי שלו בג"ץ פוסל כל מיני מעשים של הצבא (למשל נוהל שכן, או שהוא מורה לפנות איזה מאחז) ומכך יוצא שכל שאר הדברים שנעשים בשטחים הם 'בסדר' עובדה – עליהם בג"ץ לא אמר כלום.
            אף אחד גם לא התרעם על האקטיביזם השיפוטי כשבג"ץ דפק לקיבוצים את עיסקת הקרקעות בטענה שאין בה 'צדק חלוקתי' (מושג פוליטי מובהק שבית משפט לא אמור לעסוק בו) ובינתיים הוא גם אישר חוקים גזעניים כמו זה שאוסר על איחוד משפחות , כך שיהודי שמתחתן עם גויה יכול להביא אותה לארץ ולהפוך אותה לאזרחית אבל ערבי לא.
            הייתה תקופה שבה הייתי מקבל לחץ דם גבוה כל פעם שנתקלתי בחיוך יודע הדבר של אנשים ש'יודעים' את ההיפך מהנכון. אבל התחשלתי, יש לי משפחה חרדית והם כולם 'יודעים' בבירור שכאשר זורקים אבנים ברחוב בר אילן זה בעצם בלשי משטרה מחופשים ושלא יספרו להם סיפורים. אז אתה בחברה טובה.

            • נמרוד הגיב:

              העיתונות הישראלית ובית המשפט הם "שמאלנים" בהגדרה הישראלית (כלומר, באיזור "קדימה" בערך), אבל רחוקים מהגדרת השמאל שמקובלת בעולם.

              • עמית הגיב:

                תמיד מצחיק אותי לשמוע אנשים שחושבים שהשמאל הישראלי הוא לא שמאלני דיו. מאמרים כמו המאמר החדש בבלוג (i.e יאלה בוא נקרא לאירופה להחרים את ישראל כי העבירו חוק לא מוצא חן בעיננו), מציג שמאל מסוג שלא קיים בשום מקום אחר בעולם.

                • נירה הגיב:

                  כותב הפוסט נקרא בארץ "שמאל קיצוני", כשלמעשה הוא פשוט שמאל. מה שנקרא בארץ "שמאל" – זה מה שלא דומה לשום שמאל בעולם.
                  ואנשים כמו כותב הפוסט דווקא יש והיו תמיד בעולם, ולאו דווקא תמיד מהצד השמאלי של המפה הפוליטית. למשל: דרום אפריקאים שתמכו בסנקציות על דרום אפריקה. איראנים שתומכים בסנקציות על איראן. גרמנים שצידדו בבעלות הברית. אתה יודע, אנשים שחושבים שהמדיניות של הממשלה שלהם נפשעת, ומקווים ששאר העולם יעזור להם לתקן את המעוות כי מיעוט נדרס ומושתק בארצם.

                  • עמית הגיב:

                    כותב הבלוג נחשב לחלק המתון של ה"שמאל הקיצוני", וזה כאשר הוא למעשה שמאלה אולטרה-אולטרה קיצוני בקריאותיו במונחים של כל מדינה אחרת.כמובן, את משווה לגרמניה הנאצית, אני משווה לארה"ב ובריטניה. כל אחד והשוואותיו הוא.

                    • Rasul הגיב:

                      שטויות במיץ,

                      אני מכיר כמה שמאלנים אמריקאים קיצונים ויש ביניהם איסלאמיסטים וקומוניסטים סטאליניסטים, אתה סתם מתייג את יוסי בצורה מסוימת כי הוא נגד הכיבוש ונגד ה'מדרון החלקלק' וכי אתה authoritarian. מבחינתך כל מי שנגד איזושהי מדיניות של הממשלה הוא רדיקל.

                      יוסי (להבנתי, סליחה אם אני טועה) בעד שתי מדינות בגבולות 67, לא מדובר בדעה מעוררת מחלוקת. רק במדינה סופר דופר אקסטרה ימנית זאת בכלל נחשבת דעה שמאלנית.

                      אף שמאלני פה לא באמת קיצוני, וגם קשה לי להאמין שהם מגדירים את עצמם כרדיקליים יתר על המידה.

                    • נירה הגיב:

                      לא, הוא אולטרה-אולטרה קיצוני רק במונחים של מדינות פאשיסטיות שבהן התבטאויות נגד מדיניות הממשלה הן מחוץ לחוק. בבריטניה אתה יכול לקרוא חופשי להחרים את מי ומה שאתה רוצה עד שבריטניה תשחרר את איי המלווינס (פוקלנד), בדיוק כמו שבשנות השלושים היה חוקי לתמוך בגנדי למרות שהוא קרא להחרים תוצרת בריטית בהודו.
                      וארה"ב, למרות שהיא כבר מזמן לא דוגמה טובה לדמוקרטיה, דווקא החרימה בזמנו תוצרת בריטית בעצמה במסיבת התה המפורסמת בבוסטון, כשהם רצו עצמאות מהבריטים.

                    • עמית הגיב:

                      יש בקרב אנשי השמאל הקיצוני האמריקאי שאתה מכיר איסלמיסטים ? אני חושש שיש לנו בעיה קטנה בעניין מהי שמאלנות (או מהו איסלמיזם?).

                      לא דיברתי על יוסי באופן כללי, את עמדות המסגרת שלו אני כלל לא מכיר. מאז שהתחלתי לקרוא את הבלוג המאמרים נגעו לאירועים ספציפים, כך שאני יכול לשפוט רק על פי היחס שלו אליהם. מכמה שכן יצא לי לקרוא, אני לא בטוח שדעותיו מתמצאות בחזרה לגבולות 67, יש פה ושם נטייה לטובת "זכות שיבה", לא?

                      בכל מקרה, כן, קריאות לחרם על המדינה הן דבר שלא תמצא בשום מקום בעולם המערבי. אולי תטען כמו נירה שאין מקום בעולם המערבי שדורש זאת, אבל זה כלל לא רלוונטי. מדברים פה על מידת השמאלנות של השמאל, וזה לא משנה אם "המצב" גרם לשמאל הישראלי ללכת לפינות יותר ויותר קיצוניות או שזה משהו בעייתי באידיאולוגיה שלו, בכל מקרה הוא מצוי ברובו שמאלה במעשיו, קריאותיו ועמדותיו ביחס למדינה לעומת כל שמאל אחר במערב, ואולי גם בעולם. לכן, כאמור, מצחיק אותי שמתלוננים שהשמאל בארץ לא מספיק שמאלני.

                    • עמית הגיב:

                      לנירה –
                      ברור שאתה יכול, בחלקים מאירופה, לקרוא להחרים את מה שאתה רוצה (ובחלקים אחרים אתה לא, למשל: http://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3477001,00.html). לא תמצאי פלג בריטי שקורא להחרים את בריטניה, לכן גם לא תמצאי חוק בריטי שאוסר להחרים את בריטניה. מה היה קורה אם היה פלג כזה? עניין לספקולציה. שוב, את אולי תגידי שאין צורך להחרים את בריטניה (למה? בעיראק נהרגו פי 100, תרתי משמע פי 100, יותר אנשים מאשר מס' הפלסטינים שנהרגו בכל 80 שנות הסכסוך) ולכן אין פלג בריטי שקורא לעשות זאת, אבל שוב, זה לא רלוונטי לדיון (ע"ע התגובה הקודמת).

                    • Rasul הגיב:

                      כמו שבטח שמת לב, שמאל זה עניין יחסי, וגם אני לא ממש מתלהב מהאיסלאמיסטים השמאלנים ובכל זאת הם כן שמאלנים בהתחשב במדיניות האימפריאליסטית והאיסלמופובית של ארה"ב. האם הם גם אידיוטים עם נטיות אבדניות\רצחניות? ללא ספק, אבל הם עדיין שמאלנים, וכן, הם קיצוניים.

                      לצורך העניין מבחינתי השיח של שמאל-ימין הוא קצת מפגר, ולדעתי הביקורת היותר הולמת היא שהשמאל בארץ לא רדיקלי מספיק, לא שהוא לא "שמאל" מספיק, כי זה באמת קצת רדוד.

                      בכל זאת, קריאה לחרם כלפי ההתנחלויות היא לגיטימית, וכמו שנירה ציינה, גם באימפריה הבריטית היו לגנדי תומכים, אז לא צריך להגזים.

                      לצורך העניין אני כן מסכים שהשמאל בישראל הוא די בסדר, הבעיה היא שאנחנו מעטים, נטולי השפעה פוליטית ומאוד מאוד מאוד נאיווים. רובנו חשבנו שאוסלו הוא הסכם שלום ולא חוזה סיפוח, לצורך העניין.

                      בכל מקרה, זה קצת סתמי, יוסי ממש לא אולטרה קיצוני, הוא פשוט הומני ונגד הכיבוש וחושב שיותר חשוב לסיים את הכיבוש בכל דרך מאשר להיות נאמן לממשלה שלך (שים לב שכתבתי ממשלה, לא מדינה, כי יש הבדל מאוד גדול)

                    • נירה הגיב:

                      אין אפשרות טכנית לבריטי להחרים את תוצרת בריטניה, כמו שאין אפשרות טכנית לישראלי להחרים תוצרת ישראלית. אתה גר במדינה – אתה צורך את התוצרת שלה. כן יש אפשרות לקרוא למדינות אחרות להחרים את תוצרת המדינה שלך. ואכן היו בריטים שעשו את זה (תמכו בהחרמת המוצרים שלהם בהודו).

                    • עמית הגיב:

                      שמאל זה עניין יחסי, אבל זה לא עניין שמנותק מהגדרות לא יחסיות. פאנט-דתי (איסלמיסט) הוא בפירוש לא שמאלן, על הציר היחסי של עמדות הוא נמצא עמוק בצד הימני, כלומר, השמרני. זה שהוא גם אנטי-אמריקאי לא הופך אותו בהכרח לשמאלן קיצוני.

                      בנוגע ל"אולטרה-קיצוני" – המאמר האחרון של יוסי הוא מאמר שלא תוכל למצוא שכמותו ב(כמעט)אף מדינה אחרת מבחינת הקריאות שהוא כולל (ובראשם – הקריאה לחרם על החברה בקרבה הוא חי), והמטריד הוא (מבחינתי) שבישראל של ימינו הוא לא כזה יוצא דופן. אז כן, להגדיר את זה כאולטרה-קיצוני ביחס למקובל ב(כמעט)כל מקום אחר עולם זה לא נראה לי כזה מוגזם.
                      אבל כן, אני מסכים איתך שהשיח שמאל-ימין הוא קצת מפגר, אז בוא נרד מזה.

                      לגבי החרם – לא טענתי שקריאה לחרם על ההתנחלויות היא לא לגיטימית. היא לגיטימית ועוד איך, כמו כמעט כל סוג חרם אחר. אני טוען שהחוק בחיים לא יאכוף איסור על חרם של ההתנחלויות, על אף הכוונה הזו של חלק מתומכיו ויוזמיו. שנית אני טוען שקריאות לחרם על ישראל מצד אזרחים ישראלים הם לא לגיטימים.

                    • עמית הגיב:

                      בריטים הצדיקו את החרמת המוצרים שלהם בהודו?
                      אז הייתי אומר, (מבחינתכם לפחות), שזה קרוב יותר לחרם על ההתנחלויות מאשר לחרם על ישראל – לא?

                    • נירה הגיב:

                      כן, בריטים הצדיקו את החרמת המוצרים שלהם בהודו. לא אלו שיוצרו בשטחים הכבושים (הודו) אלא אלו שיוצרו בבריטניה.
                      ישראל היא זו הכובשת, לא המתנחלים. לכן חרם על מוצרים ישראליים (או תרבות ישראלית, או אקדמיה ישראלית) הוא לגמרי במקומו.

                    • עמית הגיב:

                      אה, כלומר זה אפילו רמה מתחת להחרמת תוצרת ההתנחלויות. זה שווה ערך לתמיכה של ישראלים בכך שפלסטינים יחרימו את תוצרת ישראל.

                      לגבי החלק השני – לא נראה לי יש לנו מספיק בסיס משותף כדי לדון על כך. אז בואי נסתפק בזה שאת הבהרת את עמדתך, ואני מבהיר שלדעתי הקריאה הזו אינה לגיטימית, ואם חברה ישראלית (או אקדמאי ישראלי או איש-תרבות ישראלי) יפגע כתוצאה מהקריאה שלך, צריכה להיות לו זכות לתבוע אותך.

                    • נירה הגיב:

                      יופי, מצאת הבדל סמנטי כמו שאתה אוהב. העניין הוא שהפלסטינאים לא יכולים להחרים את התוצרת של ישראל, כי הם שוק שבוי של ישראל. הם לא יכולים לייבא משום מקום אחר, וישראל לא נותנת להם לפתח תשתיות משלהם. אז למצער – שבמדינות אחרות יחרימו את המוצרים הישראליים.
                      ובדומקרטיות יש מה שנקרא תביעת דיבה: זכותו של מוסד או אדם לתבוע אותי אם השמצתי אותו שלא בצדק. זה שאדם או מוסד יכול לתבוע אותי כשאני אומרת את האמת – שישראל היא מדינה כובשת השוללת זכויות אדם של מליוני אנשים – זה כבר קורה רק במדינות מסוג מאוד מסויים (רמז: לא הסוג הדמוקרטי).

                    • נירה הגיב:

                      ואגב, לפי החוק הנפלא הזה גם קריאה של ישראלים לכך שפלסטינים יחרימו את תוצרת ישראל היא "עוולה אזרחית", לכן אל תכרוך את בריטניה (אפילו במאה הקודמת) בכפיפה אחת עם ישראל של המאה ה-21. ל"דמוקרטיה היחידה במזרח התיכון" יש עוד לא מעט מה ללמוד מדמוקרטיות מערביות, מסתבר.

                    • גיל ב' הגיב:

                      עמית, מה עם איטליה וגרמניה המערבית? אפשר להשתמש בהם להשוואה? מעטים השמאלנים בארץ שמתקרבים לבריגדות האדומות או לבאדר-מיינהוף.

                      ובנוגע לחרמות, העולם המערבי מלא ברשימות חרם על בסיס אידאולוגי, גם של חברות מקומיות. ההשוואה הרלוונטית לחוק החדש היא לא אם בריטי או אמריקאי קוראים להחרים את כל התוצרת הבריטית או האמריקאית. השאלה היא אם יש כאלו שקוראים להחרים חלק מהחברות על בסיס אידאולוגי, וכאלו יש רבים.

                    • עמית הגיב:

                      תפסת אותי, גיל, השמאל בישראל אכן מתון מבאדר-מיינהוף והבריגדות.

                      בקשר לחוק – אם החוק באמת יאכף בצורה שאוסרת חרם על ההתנחלויות, אז ההשוואה שלך תהיה תקפה. אבל ספק אם זה יהיה המצב.

                • חומי החום הגיב:

                  נו באמת. גם המפלגה הדמוקרטית בארה"ב היא מפלגת שמאל לשיטתך?

                  • עמית הגיב:

                    במונחים ישראליים, לא.
                    במונחיים אמריקאים, כן.
                    במונחים פילוסופים, כנראה שלא.

                    • נירה הגיב:

                      שמאל פוליטי באופן כללי קשור לכלכלה. רק בארץ שמאל-ימין זה במונחים של כיבוש או לא כיבוש. בעולם אין קשר בכלל בין הדברים. הנאצים היו סוציאליסטים (שמאלנים) וכבשו חלקים נכבדים מאירופה.

                    • עמית הגיב:

                      הנאצים לא באמת היו סוציאליסטים, אבל עם השאר אני מסכים. זו הסיבה שבגינה טענתי שבמונחים ישראלים המפלגה הדמוקרטית היא לא שמאל. זה, והעובדה שהם תמכו במלחמה במרחק 5000 קילומטר מהבית.

                    • מורה נבוכים הגיב:

                      עמית, אתה פשוט לא יודע על מה אתה מדבר. קל לזרוק "אולטרה קיצוני במונחים של כל מדינה אחרת".
                      בתור מי שחי במדינה אחרת, אתה בוודאות מדבר שטויות. אתה כרגיל, או שקרן, או טיפש, או כמו שאני מתחיל לחשוב, סתם קשקשן שלא יודע מהחיים שלו.
                      שמאל באירופה יודע להשתולל. (כמעט) בכל הפגנה אנטי נאצית יש מהומות ואלימות. זה "שמאל פוליטי". כמעט בכל הפגנה של "שמאל כלכלי" ברחבי היבשת – גם יש מהומות.
                      וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על ארגוני טרור שמאלניים (שלמרבה המזל לא ממש פעילים כיום).
                      אם אני אשים את מה שיוסי כותב כאן במטריצה גרמנית – הוא לא יהיה שונה בהרבה מאיש SPD ממוצע, שזה מה שפעם המערך היה, בערך…
                      (וכמובן שאם נבחן רבים מאנשי "הימין המתון" של הליכוד באותם התנאים נקבל משהו שהוא הרחק מעבר לקו הגבול החוקי של הנאו-נאציזם.)

                    • עמית הגיב:

                      דווקא קשה לכתוב משפט כמו "אולטרה קיצוני במונחים של כמעט כל מדינה אחרת". עכשיו כל מי שלא "שקרן-אידיוט-קשקשן" יכול להעלות דוגמא מסלובקיה ו"להפריך" את זה. או לחילופין לצאת בתגובה מלאת קללות בניסיון להשכיח שהוא בסופו של דבר טוען טיעון-נגדי אידיוטי ("במטריציה גרמנית הדעות בבלוג הן של איש SPD ממוצע") שלא יעמוד בשום מבחן של המציאות.

                    • מורה נבוכים הגיב:

                      אתה פשוט לא יודע על מה אתה מדבר ואני כן יודע על מה אני מדבר. אני מודה שלעומק ההבחנה שלך בנוגע לסלובקיה אני לא מצליח לרדת. אבל את הפוליטיקה הגרמנית בפרט והמערב-אירופאית בכלל אני מכיר טוב מספיק בשביל לבחון לאורן את העמדות של יוסי. מי שמנותק מהמציאות זה דווקא אתה, אז אל תדבר לי על טיעונים אידיוטים.

                    • עמית הגיב:

                      איש SPD שיקרא להחרים את גרמניה יועף מהמפלגה לכל הרוחות. מעבר לזה באמת שאני לא מרגיש צורך לענות. נמוך מדי.

                    • מורה נבוכים הגיב:

                      עמית – קשקשן. קשקשן. קשקשן. פשוט קשקשן בלתי נלאה. הטיעונים שלך אינם טיעונים. אפילו את העובדות אתה לא יודע (ובכל זאת מתווכח עליהן, כמו שראינו אתמול).
                      אני לא זוכר שיוסי קרא להחרים את ישראל, אבל גם אם כן – הוא "שמאל" בענין הזה כמו שהסורים והאיראנים שמפגינים לפעמים מול השגרירויות שלהם באירופה בדרישה להחרים את השלטונות שם הם "שמאל".
                      מבחינת "שמאל-ימין" "פוליטי-כלכלי-מדיני" אין בארץ שמאל קיצוני כמו שיש כמעט בכל מדינה מערב אירופית. ומן הסתם הבלוג הזה יהיה ממוקם איפשהו במרכז.
                      ואתה באמת לא צריך להרגיש צורך לענות – הטיעונים שלך ממילא ריקים.
                      אבל היי- למה לא להתווכח על מה שאין לך מושג בו – אתה הרי עושה את זה כל-כך טוב.

                    • אלברט פירות הגיב:

                      מה אתם מתעסקים במערב אירופה? עוד שנתיים הוא לא יהיה קיים. הרעיון, השיטה, התרבות, הפוליטיקה. הכל פשט שם את הרגל. וכשישפכו נהרות הדם שם, כמו באלפי הסיבובים הקודמים ובדיוק מאותן הסיבות, תמשיכו להתרפק על הפלורליזם של ווימאר או הרייך הרביעי או הגדה השמאלית, ולא תבינו מהי אסטרטגיה יציבה. בורים!

  5. רון הגיב:

    צודקת – מה שהחוק משיג, זה בעיקר העלאת המודעות לקנית מוצרים ורכישת שירותים של חברות מתנחלות.

    פוסט יפה.

  6. גבי הגיב:

    הבעיה בחקיקה הזאת שהיא חרב פיפיות עבור הימין. ייתכן בהחלט מצב בעתיד, שמתנחלים ייעצרו על אדמת אירופה, וייתבעו תביעות פליליות או אזרחיות, על הנזק שהם גורמים ועל הפשעים שהם אחראים להם. במצב כזה הם יחשבו פעמיים אם לצאת מהארץ, והוא יערער את הנוחות הזחוחה שבה הם חיים.

    ישראל מתנהגת כבריון השכונתי, שחזק על חבורת הילדים המנוזלים שתחתיו, הבעיה היא שבסוף גם הוא חוטף מכות.

    • עמית הגיב:

      אין ספק שהמתנחלים הם ילד דחוי, שמצוי במאבק מול ילד דחוי אחר (השמאל\שמאל רדיקאלי). הילד הדחוי השני כל הזמן מאיים שהוא יביא את אח שלו הגדול (אירופה) כדי לפרק את הילד הדחוי הראשון. אז הראשון מנסה בינתיים לזרוק כמה שיותר אגרופים באוויר בתקווה שמשהו יפגע.

      אם כולם היו מרגיעים קצת את השיח, כמו שהפוסט כאן מתחיל לעשות, כנראה המצב היה הרבה יותר טוב. גם מבחינת הדמוקרטיה.
      אלא דרך שכנוע רוב הציבור הישראלי: אין לנו (שמאל) עתיד. בתגובה לגבי – בינתיים יש יותר סיכוי להיות פעיל חרם, להתבע, ולהיות מורשע *באירופה* מאשר להיות מתנחל, להתבע, ולהיות מורשע.
      http://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3477001,00.html

      לא רק סיבות דמוקרטיות (שוליות ולא חשובות, כמובן) צריכות לגרום לשמאל הרדיקאלי להבין שהוא לא צריך לחפש כל הזמן להביא "גב", והדרך היחידה היא שכנוע הציבור הישראל. גם סיבות פרגמטיות. האירופאים פשוט לא מתכוונים לבוא להצלתכם.

  7. עוז הגיב:

    גבי, אני רק שאלה קטנטנה …
    איזה איש ימין דתי נוסע לאירופה? אני מכיר מתי מעט ימניים דתים שטורחים לצאת את גבולות הארץ הקדושה. בעיקר מסיבות של כשרות ומגבלות אחרות. אבל גם בגלל צרות אופקים ושנאה לכל מה שיש באירופה.
    מקסימום הם נוסעים לדודה ולדוד בברוקלין או איפשהו באמריקה שאפשר לקנות אויכל קוישר.

    • המשקיף הגיב:

      זה מה שאמרתי. גבי חי בסרט ומשליך על המתנחלים את דפוסי החשיבה של עצמו: אני מניח שאם גבי לא יוכל יותר לטוס לשופינג באירופה זה יהרוס את חייו, אבל למתנחלים זה לא יזיז את קצה הבוהן

    • ygurvitz הגיב:

      קשקוש שנובע מבורות. דתיים נוסעים כל הזמן לאירופה. יש כמה וכמה משרדי נסיעות שמתפרנסים מסיורים "כשרים".

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        מומלץ לראות טיסה לאירופה בפורים, חג הקבצנים – המוני דוסים נוסעים ללסטם את הגבירים.

      • המשקיף הגיב:

        אבל הם לא יקפצו מהגג אם לא יוכלו לטוס לשם יותר, ולכן גבי מפנטז לשווא.

        • עדו הגיב:

          ומי כן יקפוץ? אף אחד לא מתייחס לחופשות באירופה בתור מוצר יסוד, זה סתם לא נוח כמו עוד הרבה דברים שאני לא רוצה לוותר עליהם

  8. תוהה הגיב:

    גם הפוסט הזה וגם הפוסט שלפניו רואים את חוק האנטי-חרם בצורה שלדעתי מפספסת את הנקודה.

    החוק נועד להילחם בגופים שקוראים לחרם על ישראל, הפרשנות שרואה מלחמה בחרמות נגד התנחלויות אינה העיקר בחוק הזה.
    מעבר לזה, כמו כל דבר אחר שתומר כותב – מעולה.

    • ygurvitz הגיב:

      מי אמר שהיא לא העיקר? המתנחלים?

      • תוהה הגיב:

        החוק.

        קרא אותו שוב ותראה בעצמך שהחוק מונע חרמות על ישראל, הפרשנות לפיה חרם על מוצרי יו"ש אינו חוקי אפשרית אבל דחוקה.

      • אלברט פירות הגיב:

        יוסי, הוא צודק. כל התחמושת שמתבזבזת קצת מיותרת. אנשים מתווכחים מהירהורי ליבם וע"י דבילים שלא קראו את החוק. הBDS מיועד כנגד כל מדינת ישראל ולא נגד השטחים. והרי להתוכח עם זה זה שקר. כל מה שהחוק אומר זה שחרם נגד המדינה זו פעולה אנטי דמוקרטית המנסה לכפות, באלימות כלכלית, דעה פוליטית. תשאל כל אישה מוכה ופמיניסטית לעת מצוא, אלימות כלכלית היא אלימות. ומאתמול, אי אפשר להגיד לא ידעתי. הרוב אמר את דברו.

  9. מורה נבוכים הגיב:

    תוהה טועה והמשקיף צריך משקפיים חדשות. החוק הזה נועד לפגוע בעיקר במי שמארגן חרם על מוצרי ההתנחלויות. את מי שקורא לחרם על ישראל ממילא הוא לא יכול להשיג.
    ובתור מי שבעוונותיו משכיר דירת נופש בבירת הרייך השלישי לשעבר (טפו), ובעוונותיו אף מחזיק שם בארון בסט כלים כשר (חלבי בלבד!), אני יכול להעיד שהדתיים אוהבים דווקא מאוד מאוד לטייל בעולם.

    • תוהה הגיב:

      מורה נבוכים, קודם כל, כמה עולה הדירה בברלין לשבוע?

      חוצמזה, קראת את החוק? כי אני כן. החוק מדבר על מדינת ישראל, הקטע של התנחלויות הוא פרשנות אפשרית אך דחוקה.

      • עידו הגיב:

        לקרוא זה לא מספיק, צריך גם להבין את הנקרא.
        על שלושה דברים החוק אוסר: הטפה לחרם נגד מדינת ישראל, מי ממוסדותיה, או שטחים שבשליטתה.
        דא עקא, השניים הראשונים מובנים מאליהם, אך מה על השלישי? האם יוזמי החוק התכוונו לשטחי השגרירויות הישראליות ברחבי העולם? לשטחי המים הטריטוריאליים של ישראל (חרם על גז טבעי ישראלי, הממ…)?

      • איתי קנדר הגיב:

        למה אבל? למה אתה אומר שהיא דחוקה?
        מדובר על ישראל ושטחים שבשליטת ישראל. אם זה לא כולל את ההתנחלויות בצורה ברורה, מה כן?!

        • אלברט פירות הגיב:

          זו היתתממות על גבול השקר. החוק נחקק ספציפית נגד הBDS ותראה מה הם אומרים: http://www.bdsmovement.net

          בפירוש נגד ישראל ככלל. דבר וחצי דבר על ההתנחלויות. אלא אם אתה אידיוט שימושי.

      • מורה נבוכים הגיב:

        אני כאן לא בשביל ביזנס, אלא פלז'ר…
        כשעתניאל שנלר אמר ביחס לחוק "אני ומשפחתי זה לא קוטג'" – האם לדעתך הוא התכוון לכלל הישראלים או למתנחלים?

        • תוהה הגיב:

          למה שלא תשאל אותו? נהייתי הדובר של שנלר? למה לעזאזל הוא לא משלם לי???

          יש שם באמת את המשפט הזה על להחרים שטחים שבשליטת ישראל ואכן זה משאיר אפשרות לתבוע ישראלי שמחרים התנחלויות אבל החוק בכללותו והסנקציות הכתובות בו מכוונות כלפי חרמות על מדינת ישראל.

  10. אור שחר הגיב:

    אני מוכרח להודות שאם כבר ממשילים, הייתי ממשיך את ההתנחלויות לילד הבריון שתמיד טוען בסופו של דבר שהוא אינו אשם.
    אני דווקא מסכים עם מה שדוד אמר (לצערי, כמובן). הבריון מחזיק את כנופיית הממשלה בכיסו ומתלונן אחר כך שהוא דחוי.

    הילד הדחוי מעורר אמפתיה וחמלה, שרץ ההתנחלויות הבריוני צריך לעורר אצלנו רק שאט נפש וגועל, כמו גם מספר 2 שלו, ממשלת ישראל.

    • סמולן הגיב:

      מצטרף. מי יתן והילדים הדחויים בכיתות שבהם פרסיקו מלמד לא יקראו את הפוסט, ולא יבינו עם מי המורה מזדהה, ועד כמה הוא אוחז בעצמו כדי לא ללעוג להם בעצמו. מי יתן והילדים של פרסיקו – קיימים ועתידיים – לא יצטרכו לעולם ללמוד אצל מורה כמוהו. מי יתן והוא יפסיק ללמד ובמהירות. מי יתן ומערכות חינוך בארץ ובעולם לא יכילו יותר, לנצח נצחים, מורים שמחבבים בריונות ומסווגים את עצמם לפי השליט החברתי בסביבתם. חבל, החוק ראוי להרבה ביקורת, והערכתי את פרסיקו עד עכשיו.

  11. אליעזר הגיב:

    החוק הוא רע להתנחלויות מסיבה אחרת
    עד שסוף סוף התחילו לדבר בארץ על 48-
    פתאום החוק יחזיק את הדיבור ל-67
    כאילו שבלי המתנחלים היה כאן שלום
    המתנחלים הם הנציגים של כל הציבור בארץ
    מי שלא רוצה לעזור להתנחליות- שיפסיק להתשמש בבנקים או בתנובה- שלפי הרשימה שפורסמה תומכים בהתנחלויות.

    • עדו הגיב:

      הלו! המתנחלים הם לא הנציגים שלי, לא אני שלחתי אותם לשם ולא אני עודדתי אותם להתיישב באיזור שהוא מחוץ למדינת ישראל. בדיוק באותה מידה ישראלי שחצן וקולני שעושה לי בושות בהודו הוא לא הנציג שלי למרות שאני בהחלט מתבייש בו.

    • ראסול הגיב:

      בשביל להחזיק ב48 צריכים לוותר על 67 בהקדם, בעזרת השם את 48 טיהרנו כמו שצריך, כל מה שבן-גוריון אמר על "הבנים שישכחו" היה יכול להיות נכון אלמלא היינו כופים עליהם את השלטון הצבאי ב67.

      כשהפלסטינאים מדברים על 48 העולם חושב "וואלה, אולי הם באמת אנטישמים" כשהם מדברים על 67 העולם חושב "ישראל באמת מדינת אפרטהייד".

      • אליעזר הגיב:

        עדו-
        ההתנחלויות הם שליחים של הממסד לדורותיו.
        גם כשהממסד עשה קולות של אי תמיכה- הוא בפועל תמך.
        ההתנחלויות לא עוזרות לתהליך השלום. אבל הם לא הסיבה למלחמה.
        הסיבה למלחמה- היא מערכת היחסים בין יהודים וערבים- שאין בה שום הבדל בין השטחים ובין ישראל.
        רק ששם זה 'על השלחן' ובתוך ישראל זה מסווה.

      • אליעזר הגיב:

        ראסול
        המטרה שלי היא לא לשמור על 48
        אלא לפתור את הסכסוך היהודי ערבי
        ובשביל זה צריך לדבר על 48 ולא על 67.

        • Rasul הגיב:

          כל מה שצריך בשביל לפתור את הסכסוך זה שישראל תהיה מסוגלת להבליג ותתחיל להתייחס לפלסטיניים כבני אדם. דיבורים מוערכים יתר על המידה. אין פתרונות מידיים לטיהור אתני, רק נורמליזציה, השלמה, ובניה מחדש.

          דיבורים על 48 הם רומנטיקה, אתה לא יכול למכור את זה לעם רדוף ושונא זרים כמו שלנו.

  12. מזכיר לי דברים שכתבתי פעם – אצלי השוויתי בין הילד הלא מקובל של הימין לשני הילדים הלא מקובלים של השמאל ועל הרקע ההסטורי. (פיסקה לפני אחרונה) גם זה היה על רקע החרם – על אריאל
    http://radiofonia2012.wordpress.com/2010/09/01/%D7%91%D7%97%D7%96%D7%A8%D7%94-%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%A1%D7%A4%D7%A8-%D7%94%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%94-%D7%9B%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%A1%D7%A4%D7%A8-%D7%94%D7%A8%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D/