החברים של ג'ורג'

וכאשר שנוררתם תשנוררו: קריאה לפעולה

מזה שנתיים, פועלת בישראל "החברה לאיתור ולהשבת נכסי נספי השואה", שמטרתה לאתר ולהשיב לבעליהם נכסים שהיו שייכים במקור ליהודים שנרצחו בשואה. עד כה, הצלחתה חלקיות ביותר, בלשון המעטה. החברה הוקמה בעקבות חקירה נמרצת של הכנסת, בהנהגת ח"כ קולט אביטל (עבודה). עד כה, היא זיהתה נכסים שהיו שייכים ל-66,000 נרצחים – אך עד כה, רק עשרה (10) מיורשיהם זכו לקבל רכוש כלשהו.

 

החברה מעריכה את שווי הרכוש השייך ליורשי הניצולים בכ-750 מיליוני שקלים, שרובם נמצאים בידי בנק לאומי. הבנק הזה, גוף שהוקם כדי לשמש כבנק של התנועה הציונית, מנהל עכשיו מאבק שהיה מפרנס שורה של פנטזיות אנטישמיות כדי להמנע מלהקיא את טרפו.

 

תביעה ייצוגית כנגד בנק לאומי, על חלק מן הסכום, כבר הוגשה. הבנק משתמש בטקטיקות שלא היו מביישות את הבנקים השווייצריים, הבוזזים הגדולים האחרים של הניצולים; העיקרית שבהן היא מריחת זמן. בינתיים, מתים הניצולים.

 

זה לא חדש. הטקטיקה הזו משמשת את הבנק כבר שנים. ב-2005, הודיע הבנק שלא ישלם ולו פרוטה, עד שיועבר חוק בנושא – וזאת לאחר שוועדת החקירה של אביטל מצאה שהבנקים, ולאומי שוב מככב ביניהם, שיקרו לניצולים. לנציגיו היתה בשעתו החוצפה לטעון ש"פרסום הדו"ח [של אביטל – יצ"ג] יגרום נזק למעמדה של ישראל בעולם".

 

יש רק שיטה אחת שפועלת נגד האנשים האלה: ביושם בפומבי. אני פונה לכל מי שקורא את הפוסט הזה, ומבקש ממנו להתייצב ביום שישי הבא, ה-18 ביולי, בשעה שמונה בבוקר ליד סניף בנק לאומי כלשהו, ולשאול את העובדים המגיעים לשם איך הם מרגישים לעבוד במקום כזה. קבוצת פייסבוק כבר הוקמה.

 

הארגון הוא בשלב ראשוני מאד. לצורך השגת אפקט תקשורתי הולם, נראה לי שכדאי לארגן הפגנה גדולה יחסית מול סניף מרכזי של בנק לאומי (פרטים יבואו בהמשך), וכן שורה של הפגנות קטנות יותר מול סניפים מקומיים. אם אתם מעוניינים לארגן הפגנה בעירכם, אנא צרו קשר בדואל.

 

ומלבד זאת, יש להפסיק את רצח העם בדארפור.

 

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

11 תגובות על ”וכאשר שנוררתם תשנוררו: קריאה לפעולה“

  1. גיל הגיב:

    יוסי יהיה נחמד עם יהיה דך מסודר של העובדות שיהיה אפשר לחלק גם לעובדים ולגם ללקוחות הבנק.

    אני מוכן לטפל בסניף הבארשבעי.

  2. יובלוג הגיב:

    אני מוכן לטפל בסניף ירושלמי כלשהו (יש לי אחד 10 דקות הליכה מהבית), אבל כמו שאמר גיל – אשמח אם יהיה דף יותר מפורט עם העובדות. לא רק בשביל לחלק, אלא כדי לדעת בדיוק מה להגיד ולא סתם להתלהם.

  3. בני הגיב:

    אני יודע שאם קבעו משהו, אז בטח בדקו והכל..
    אבל אני דיי בטוח שבנק לאומי לא פועל ביום שישי. הם עברו לשבוע של חמישה ימי עבודה.
    (עכשיו בדקתי באתר שלהם, הסניף שלי סגור)

    אבל אין בעיה שתלכו להפגין, יהיה סוריאליסטי משהו, סגנון מונטי פייטון.

  4. גיא הגיב:

    לפני כמה שנים, כשטומי לפיד עוד היה שר המשפטים, הוא הורה לערוך בדיקה, בנוגע לכספים ונכסים של ניצולי שואה, שהבנקים מחזיקים ברוב חוצפתם, לאחר שהועלו חשדות על כך. הרבה צעקות והפגנות, ולא מעט כותרות בעיתונים יצאו נגד הבנקים בנושא זה, רובם יצאו מלשכתו של שר המשפטים. שלא במקרה, קרוב משפחה שלי מדרגה ראשונה מנהל בבנק לאומי, בחטיבה הראשית לכספים, וחלק מהבדיקות שנעשו היו באגף בו הוא עובד. צוות חקירה עמל שבועות רבים על מנת למצוא בדל ראיה לכך שהבנקים אכן מחזיקים ברכוש של ניצולי שואה. כל הסיפור הזה נגמר בקול ענות חלושה, כשהוועדה לא מצאה שום דבר, באף אחד מהבנקים (לפחות בבנק לאומי אני יודע על כך בוודאות).

    והנה – בימים האחרונים קמה אותה צעקה, ויוצרת כותרות ענק: “בנק לאומי מחזיק בכסף ונכסים של ניצולי שואה, בשווי כולל של כחצי מיליארד שקלים”.
    פה המקום לדיסקליימר קצר: חשוב לי להבהיר כאן, שאין לי שום קומבינה בבנק לאומי, אין לי שום הטבות כתוצאה מהעובדה שאני קרוב משפחה של מנהל בכיר בבנק, אני משלם עמלות כמו כולם, ולפעמים אני צריך להתחנן להלוואה כמו כולם. יחד עם כל חוסר האהדה שיש לי לבנקים ככלל, ככל אזרח במדינת ישראל, ראוי לציין שכל הכותרות האלה בימים האחרונים נשמעים כמו חזרה על הספינים התקשורתיים, שהיו כאן לפני כמה שנים.
    קרוב משפחתי, שרוב משפחתו נרצחה בשואה, הוא איש בעל מוסר מאוד גבוה. אם היה יודע שדבר כזה קורה באגף שלו, אני בטוח שלפחות הוא היה עושה משהו לגבי זה. אבל לא רק הוא. הכרתי לא מעט אנשים שעובדים עמו, כולל הבוס הקודם שלו, שהיה ישר כמו סרגל. אין לי ספק שגם הפעם, ההאשמות המפגרות האלה תיגמרנה בלחישה.

    עוד עובדה קטנה לציון: כשאותן האשמות עלו לפני כמה שנים, וכאשר לא נמצאה שום עובדה שמוכיחה את נכונותה, אותו קרוב משפחה היה חבר במפלגת “שינוי”, והיה חלק מפורום כלכלנים שהקימה המפלגה על מנת לבחון רעיונות שונים, בפן הכלכלי. אחרי כל הצעקות שהרים טומי לפיד, קרוב המשפחה כתב לו מכתב, שבו ביקש ממר לפיד להתנצל בפומבי על דבריו והאשמותיו, כי הוא לקח את זה באופן אישי וקשה. התגובה ממר לפיד היתה מחפירה. רק מפאת הנימוס אני לא אחזור על המילים המדויקות של התגובה משר בממשלת ישראל.

    אם עוד לא התבגרתם, עשו לעצמכם טובה – אל תאמינו לכל מה שכתוב בעיתון.

  5. איריס הגיב:

    גיא, אני מאמינה לך. הפוסט מעט פופוליסטי ונראה לי שנועד יותר ליחסי הציבור של כותבו.

  6. איריס הגיב:

    אגב, ממשלת ישראל יכולה וצריכה היתה להחליט מזמן שהיא משלמת את הכסף מקופת המדינה ואף יותר, ולאחר מכן להתחשבן עם בנק לאומי בדרכים אחרות ואפקטיביות יותר.

    ובאשר לעובדי הבנק – מה אשם כספר בסניף בנק לאומי בראשון לציון? האם יש לו השפעה על מדיניות הבנק? האם הוא צריך להפסיק ולפרנס את משפחתו? הוא מוכר סמים? סיגריות לקטינים? איזו מן הפגנה זו? אם כבר הפגנה מוטב שתעשה מול הבית של גליה מאור 24 שעות ביממה.

  7. לפחות הכותב לא מושתל של השב"כ… או שגם הוא? 😛

    מה שכן, אני מסכים שהפגנה מול ביתה של גליה מאור תהיה אפקטיבית פי כמה.

טראקבקים/פינגבקים

  1. היתוך קר למפגרים » ארכיון הבלוג » volkbank