החברים של ג'ורג'

אשכנזי פסול עוד בטרם שוחרר

בשבועות האחרונים אנחנו חוזים בחגיגות השחרור של גבי אשכנזי: הרמטכ"ל יצא לסיור בשוק מחנה יהודה, לבוש כבר בציוויל, והתחכך עם הבוחרים. לשם שינוי, הוא גרר למקום גם את אשתו, רונית, נקודה שלא הייתי מעלה אלמלא הנ"ל שימשה ככל הנראה כ"מרכזיה" בינו ובין בועז הרפז. באותה הזדמנות, הוא גם ערך סיור מוצנע מעט יותר ב"עיר דוד", סיור שהובל על ידי דוד בארי, האיש והדריסה, שבסופו קיבלו חברי המטכ"ל – סטטיסטים בהופעה של אשכנזי – כובעים של העמותה, שלומר שהיא שנויה במחלוקת יהיה האנדרסטייטמנט של השנה. אשכנזי, מודע לבעייתיות הפוליטית ולנוכחותם של הצלמים (באמת מעניין איך הם הגיעו לשם; יכול להיות שדובר צה"ל, אבי בניהו, שימש גם כדובר השקת הקריירה הפוליטית של אשכנזי, בעודו במדים? ארור החושד בכשרים), לא חבש את הכובע.

לפני כשבוע, הבהיר אשכנזי שבניגוד למיתוס התקשורתי המקובל בעניינו (שוב, שלום לבניהו), הפקת לקחים היא לא בדיוק הצד החזק שלו. בשבוע שעבר שוב נערך השירושנור – למרות שצה"ל מקבל את חלק הארי של התקציב הישראלי, הוא עדיין חש צורך לקבץ נדבות, כנראה כי לחיילים לא נשאר מספיק אחרי שאנשי הקבע לוקחים את שלהם – ובמהלכו התייחס אשכנזי לפרשת מסמך הרפז-אשכנזי.

לאחר שהפיץ את השקרים המקובלים – לאף אחד בצבא, הוא אמר, לא היה חלק בכתיבת המסמך, מתעלם בחינניות מנסיונותיו-שלו להחזיר את הזייפן לשירות מלא ומן העובדה שמי שאחראי להדלפת המסמך הוא ראש הלשכה שלו – ולאחר שרמז בגסות שיש קונספירציה בפרשה (הוא אמר שיש לו שאלות שטרם זכו למענה וש"מתוקף הנסיבות אני לא מברר אותן"), הוא פלט את ההבל הגדול של אותו היום. במבט לאחור, אמר אשכנזי, אילו כעת היה המסמך מתגלגל לידיו, הוא לא היה מחזיק בו במשך חודשיים (ומראה אותו לראש הלשכה ומספר אלופים מעוניינים, שכח להוסיף), אלא פשוט היה גורס אותו. זה המקום לדפוק את הראש במגן המצועצע הקרוב: הלקח של אשכנזי מהפרשה שבה היה מסובך עד צוואר הוא שבפעם הבאה, במקום לפנות לפצ"ר – לשכת אשכנזי, כזכור, שיקרה בתחילת הבלגאן וטענה שעשתה זאת – הוא יעשה את הדבר הנכון וישמיד ראיות. התקשורת הישראלית דיווחה על ההצהרה יוצאת הדופן מבלי לעשות את הדבר הנדרש: להירתע לאחור, ולשאול "רגע, באמת אמרת את מה ששמעתי אותך אומר?"

אתמול, הלך אשכנזי עוד צעד קדימה בקמפיין שלו, ותקף את הממשלה. בנימין נתניהו – מלך אביון, דובר ועובר, דומה לעיוור – יצא לעוד סיבוב של ספין, והודיע שהוא פותר את הבעיה המציקה של תלמידי הישיבות בכך שבעוד חמש שנים תתחיל הממשלה להפסיק להעביר קצבאות לאברכים ובשלב כלשהו (החלק הזה של התכנית לא הגיע להצבעה אתמול), גם תפטור אותם משירות צבאי. איפה הספין פה? בכך שנתניהו לא פתר את הנושא בחקיקה. זה היה שובר את הקואליציה שלו. הוא הסתפק בהחלטת ממשלה, החלטה שכל ממשלה אחרת יכולה לשנות בהצבעה פשוטה. ויהיו כנראה שתי ממשלות בחמש השנים הקרובות. בהחלט אפשר לראות את ציפי לבני, שאת היחס שלה לבעיות דת ומדינה אפשר להגדיר כזגזוג, דוחה את יישום ההחלטה ב, נניח, חמש שנים – כלומר, עושה בדיוק מה שנתניהו עושה והופכת את הנושא לבעיה של מישהו אחר.

ההחלטה הזו של הממשלה, עד כמה שהיא הגיונית, מאד לא פופולרית בציבור, שחלק ניכר ממנו שואף נקם על כך שהוא עצמו נאלץ לשמש שלוש שנים כעובד כפיה ורוצה שהחרדים יסבלו לא פחות ממנו. אשכנזי רכב על גל הטינה הזה להחלטת ממשלת נתניהו – שהיא, כאמור, הצהרתית בעיקרה – והודיע שהוא מתנגד להצעת הממשלה: הוא חושב שצריך לשלב את החרדים בצבא.

עכשיו, כמובן שזכותו של אשכנזי לחשוב כך ולמעשה יהיה משונה אם הוא יחשוב אחרת, בהיותו הנציג הבכיר ביותר של צה"ל. זכותו להביע את העמדה הזו בפורומים פנימיים, כולל זה של הממשלה עצמה, וזכותו להתריע שאם הממשלה מקבלת החלטה שמחסלת את מודל צבא העם – כפי שבעליל עשתה – הוא לא ישלים עם זה וישאיר את הדרגות על שולחן ראש הממשלה חודשיים לפני הזמן.

מה שאסור לגנרל מכהן במדים הוא לתקוף את החלטות הממשלה לאחר שהתקבלו. הממשלה היא המפקד של אשכנזי, לא הוא המפקד שלה. זו לא הפעם הראשונה שאשכנזי מנסה להעמיד את הממשלה במקומה; לפני כשנה וחצי הוא נכנס בנתניהו בישיבת הממשלה, אם כי אז הוא מיהר להתנצל. אז עוד היו לו, כנראה, אשליות על השנה החמישית הנכספת. עכשיו אין, והוא בוחן את מסלול ההמראה לקריירה הפוליטית. הסקרים כבר מבטיחים לו הצלחה פוליטית ניכרת. אמנם, ההיסטוריה מוכיחה שכאשר גנרל פושט את מעיל הרמטכ"ל ונכנס לפוליטיקה, המניות שלו צונחות מהר יותר מאשר הקריירה של יוצא תוכנית ריאליטי, כך שעל הסקרים לא כדאי לאשכנזי להסתמך, ויש גם חוק צינון – אבל נראה שאשכנזי מתכוון, כמו עמיתו הממורמר בדימוס בוגי יעלון, לבנות את הקריירה שלו על תקיפת הממשלה שלא רצתה בשירותיו, ושהוא מתחיל בזה כבר עכשיו.

ובדיוק כמו בוגי, זה מוכיח שהוא לא ראוי לשמש בתפקיד פוליטי, משום שהוא לא מבין את מבחני היסוד של משטר דמוקרטי: אחד מהם הוא כפיפותו של הדרג הצבאי לדרג הפוליטי. בקדימה, שחושבים שאשכנזי יכול לעזור להם – לבני, על פי שורה של דיווחים, רוצה אותו כתחליף לרמטכ"ל בדימוס המעיק עוד יותר, שאול "חסר החוליות" מופז – ולצורך כך המפלגה עשויה, על פי כל מיני קולות שהיא משמיעה, לבטל את חוק הצינון. אם אכן זה יקרה, יהיה בכך נזק כפול: כניסה של אדם לא ראוי לפוליטיקה, תוך כדי שינוי כללי המשחק לצרכיו האישיים. מדינה מתוקנת איננה מתנהלת כך.

אבל, אחרי הכל, במדינה מתוקנת אשכנזי היה הולך הביתה אחרי שהסתבר שראש הלשכה שלו הדליף מסמך שמטרתו חיסול יריב במטכ"ל, או במקרה קיצוני אתמול, אחרי ההתקפה על הממשלה. ישראל תקבל את המנהיגים שהיא ראויה להם: אחרי הספינר נתניהו יבוא, בשלב כלשהו, הספינר אשכנזי, שלא הצליח להציג הישג של ממש אבל הצליח לעשות הרבה רעש על "שיקום הצבא", ושהיה מעורב עד צווארו – יותר מכל קודמיו עד אהוד ברק – בתככי לשכות, חלקם על גבול הפלילי.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

19 תגובות על ”אשכנזי פסול עוד בטרם שוחרר“

  1. טל הגיב:

    "תפטור", עם ט'.

  2. אוטו פוקוס הגיב:

    זה המקום להזכיר שהרפובליקה הרומית נפלה לאחר שמצביאים בדימוס שאפו לעמדת הנהגה פוליטית שחשבו שהיו ראויים לה רק מכח תהילתם הצבאית. בשלב מסויים אותם מצביאים (סולה, לפידוס, פומפיוס, קיסר) גם החלו לעשות שימוש בגייסות הנאמנים להם להגשמת מטרה זו, והובילו למלחמות האזרחים שפוררו את הרפובליקה מבפנים. אני מאמין שאנו עדיין מאוד רחוקים מתרחיש כזה, אבל מצד שני, גם ברומא זה לקח עשרות שנים של שחיקה איטית בערכים הרפובליקנים במוסר הציבורי הבסיסי לפני שהחלה שפיכות הדמים.

  3. אחד שקורא הגיב:

    משהו קטן על צינון – אני די בטוח שאשכנזי לא צריך צינון בגלל התקופה שבה יצא מהצבא (ונקרא לדגל חזרה כדי לכהן כרמטכ"ל). התקופה שלו בחוץ נחשבת צינון לאחר שירות – ולכן הוא יכול להתערבב בבוץ הפוליטי ללא דיחוי.

  4. עדו הגיב:

    אז אשכנזי שנהנה מתדמית של טפלון התלכלך קצת בסוף הקדנציה? מה תגיד על גלאנט שנכנס ללשכה עם סיפור של גזל קרקעות מאחוריו? שהוא פסול עוד לפני שהתחיל בכלל?

  5. גלעד ב. הגיב:

    כן כן, זה נבלה וההוא טרפה ואין למי להצביע. את כל זה ידעתי עוד לפני שקראתי את הפוסט שלך.

    אבל מה עם איזה פוסט חיובי על ח"כים נטולי קופת שרצים? תפסיק להיות שליגיטיבי כזה.

  6. לא טהרן הגיב:

    אז כן, אשכנזי כנראה מלוכלך.

    מצד שני, אם הוא יוכל להוביל מהלך של דה-נאציפיקציה לכל הזוועות של הממשלה היודונאצית הנוכחית, אז שיגרוס כמה מסמכים שבא לו, ובלבד שיגרוס יחד איתם גם את הפיהרר, הביבי-יוגנד והרבנים ההיטלראיים.

  7. אפכא מסתברא הגיב:

    אם זה ככה, אז כפי שאתה אומר זה צריך לחול על כולם לרבות הרשות השופטת.
    כולל נשיאי בית משפט בדימוס שדאגו להתערב במינוי של שר משפטים הנוכחי (רק לא פרידמן).
    כולל נשיאת בית משפט עליון שדאגה לכך שמועמדים ראויים מאוד לא ימונו לשופטים בעליון כי הם כנראה יותר טובים ומקצועיים ממנה.
    וכולל פרקליט המדינה שדאג לצאת נגד שר המשפטים הקודם באופן פומבי.
    אבל משום מה לא קרה להם כלום, כי להם מותר הכל…

    • עדו הגיב:

      לא הבנת? כן, כולם עושים פיפי בבריכה אבל לרובם יש שכל לא לעשות מהמקפצה.
      אשכנזי אפילו לא מספיק חכם כדי להבין מה אמר בעצמו – שהוא היה גורס את המסמך (מעלים ראיות) שזה משהו ששופט בימ"ש לא היה חושב להגיד, שופט גם לא היה מסתבך ככה בפרשה כזאת, מי יהיה שופט בעליון ומי לא זו סוגייה ניטרלית ותמיד אפשר לטעון שהנימוקים היו עיניניים, אבל כשאתה נותן לאיש מושחת כמו הרפז להסתובב לך בלשכה אתה מפגין קודם כל טיפשות פוליטית וזה שאפשר לעשות את זה ועדיין להיות מועמד מוביל למשרה פוליטית זה סימן מדאיג מאד.

    • דניאל ר הגיב:

      הדוגמה הראשונה לא שייכת. מדובר בה על חוסר הפרדה בין הרשויות, חוסר הפרדה שכבר מובנה בשיטה הישראלית כיוון שבוועדה למינוי שופטים מכהן שר וח"כים, אז קשה לבוא בטענות שההפרדה לא נשמרת. שופטים (רשות שופטת) אינם כפופים לשר המשפטים (רשות מבצעת) כמו שרמטכ"ל כפוף לממשלה (שניהם מהרשות המבצעת).

      • אפכא מסתברא הגיב:

        שופטים לא כפופים לשר המשפטים ושייכים לרשות נפרדת נכון, אבל ברגע שנשיא עליון לשעבר (כנראה בעצה אחת עם הנשיאה הנוכחית) דוחף מפלגה מסוימת לממשלה כדי לדאוג שלא יהיה שר שלא שייך למחנה שלו ולהשקפת העולם שלו, יש פה בעייה חמורה.
        ולגבי מינוי השופטים- לדעתי ברוב הדמוקרטיות הם ממונים על ידי הרשות המבצעת/המחוקקת- ייתכן שאני טועה.

        • יריב הגיב:

          אינך טועה לגבי מינוי השופטים, אם כי דומני שישראל מיוחדת בכך שניתן גם להדיח את השופטים (הוועדה לבחירת שופטים יכולה). מצד שני, בישראל יש רוב של משפטנים בוועדה. בכל מקרה, היחס בין שופט לממשלה שונה מזה שבין איש צבא לממשלה, כאמור. למה שתהיה בעיה במעורבות פוליטית של שופט לשעבר, אינני יודע. גם לא ברור לי מה הבעיה עם המעורבות של נשיאת בית המשפט העליון במינוי שופטים, זה חלק מתפקידה (כחברה בוועדה). אם יש לך טענות לגבי ענייניות הנימוקים שלה (שאינם מפורסמים, כמובן) זה עניין אחר, אבל לא ברור לי על מה זה מבוסס.

          • אפכא מסתברא הגיב:

            אין שום בעייה עם המעורבות שלה במינוי שופטים- יש בעייה עם למה הם לא ממונים כאשר מדובר באנשים ראויים ולא מסיבות ענייניות.
            כנראה זה באמת נראה תקין שנשיא ביהמ"ש לשעבר דואג לסכל מינוי של שר משפטים כי הוא לא נוח לזאת שהחליפה אותו בתפקיד? שיהיה.. כנראה שמותר לו..

  8. אפכא מסתברא הגיב:

    הבנתי מצויין, כל מה שאמרתי שאמות מידה צריכות להיות תקפות על כולם. לא רק על נבחרי ציבור ואנשי צבא אלא גם על אנשי מערכת המשפט שרוב הזמן מסיבה כלשהי אף אחד לא טורח יותר מידי להעלות למודעות את מעליליהם.

    מי יהיה שופט בעליון ומי לא ממזמן הפך לסוגיה פוליטית ואישית (ראה את המקרים פרופ' רות גבינזון ופרופ' נילי כהן וגם בייניש עצמה לא הצליחה להכנס לעליון עד ששמגר פרש).
    ושופט ביהמ"ש ברור שלא יגיד השאלה היא מה הוא עושה. והנה דוגמא בראש הוועדה האחרונה לבחירת היועץ המשפטי עמד תיאודור אור, כאשר השופט אור תמך בשופט משה גל לתפקיד. רק שהוא במקרה שכח לציין את ניגוד העניינים החריף בבחירת האיש. זה לא מדאיג??

    וכן לבועז הרפז המילה מושחת הייתה טובה מידי הייתי אומר, ואם אכן מה שמפורסם על הקשר של הרמטכ"ל עימו הוא באמת נכון, עם כל הערכתי אליו בתור רמטכ"ל, הוא יהיה לא ראוי לכהן כאיש ציבור לאחר מכן.

טראקבקים/פינגבקים

  1. Tweets that mention אשכנזי פסול עוד בטרם שוחרר | החברים של ג'ורג' -- Topsy.com