החברים של ג'ורג'

הבהמה הירוקה ממשיכה להתפרק, האלימות החרדית ממשיכה לנצח, המבצעים המשונים של השב"כ בפולין, והסחטנות של מקורבי אולמרט: ארבע הערות על המצב

מתדרדרים והולכים: שתי ידיעות שפורסמו על הבהמה הירוקה השבוע לא זכו לתשומת הלב הנדרשת. ראשית, צה"ל החליט שממש לא מתאים לו שחיילים יסכנו את חייהם בגבול רצועת עזה, והם יועברו לבסיסים עורפיים וממוגנים. תושבי עוטף עזה, מצד שני, מתבקשים להמשיך ולספוג בשקט.

הבהמה שמה לב, לאחרונה, שיש לה בעיה עם אנשי המילואים. אז היא מצאה פתרון, לפחות לסטודנטים שבהם: להכפיף את הסטנדרטים האקדמיים לשירות הצבאי. אם אתה חייל מילואים, אוטומטית תיחשב לכשיר יותר בתחומך. אה, לא – זה לא מדויק. האחראים לרעיון העוועים הזה הם דווקא חברי הכנסת והממשלה. בהמות, מלאכתן נעשות בידי צדיקים.

מה קרה פה? קרה היפוך ערכים מוחלט. דמם של חיילים, שכל מטרת קיומם וגיוסם היא הגנה על אזרחים, הפך ליקר יותר מאלה שהם אמורים להגן עליהם. מה שקרה הוא שהצבא הפך לערך העליון של החברה, גבוה יותר מהחברה עצמה, ולכן גם סטנדרטים מקצועיים מעוקמים עבורו – וכל זה הופנם לא רק על ידי הבהמה, אלא גם על ידי החברה שהיא אמורה לשרת.

איי, איי, לא בראש: ביום שני נשרף תלמיד ישיבה למוות במהלך תאונת דרכים. כבכל מקרה של מוות אלים, בו יש חשד למעשה פשע, רצתה המשטרה לבצע נתיחה שלאחר המוות בגופה.

אלא שעובדי האלילים השולטים בארצנו מאמינים שהדמון הכביכול כל יכול שלו הם סוגדים איננו מסוגל, מסיבות שטרם הובררו עד תומן, להשיב את הגוויה לחיים אם עברה נתיחה. כלומר, אם סתם היה מדובר בגוויה שרופה, הוא היה מסתדר בלי שום בעיות, יהוה הזקן והטוב, אבל ברגע שסכין של רופא חילוני נגע בה? הלך על המסכן.

זק"א, הארגון ששם לעצמו למטרה – מאז שמטרתו הקודמת, טיפול בגופות חללי פיגועים, התפוגגה מהיעדר פיגועים – להציק לכל משפחת נפטר החורגת מכלליו, מיהר להכות בתופי הטם-טם. הצאן הקדוש יצא לרחובות, וכהרגלו הצית והשליך אבנים ותקף.

והמדינה? התקפלה מיד. ביום חמישי הודיעה הפרקליטות לבית המשפט כי היא מוותרת על הנתיחה. שוב הוכיחו חובשי הכיפות שעם קצת נחישות ומעט אלימות, אפשר להשיג בישראל הכל.

מגן ובל יחרטט: סיפור משונה מאד הופיע ב-"7 ימים" אתמול. מעשה שהיה כך היה: במהלך הנסיגה הגרמנית מפני ההתקדמות הרוסית ב-1945, פונה מחנה ההשמדה אושוויץ והחלו צעדות המוות. במהלך הצעדה, סמוך לכפר הפולני קשיאוז'ניצה, טבחו השומרים הגרמנים בלמעלה מ-40 מן הצועדים. למחרת, הגיע למקום כומר מקומי, והביא את הנרצחים לקבר אחים, כשהוא רושם את המספרים שהיו מוטבעים בזרועם. המספרים הללו, לימים, ייחרטו על מצבה שתוקם במקום.

ב-2004 הגיע למקום איש שב"כ, התרשם מאד, והחליט שהארגון יקח על עצמו את המשימה של זיהוי הנרצחים. משימה ראויה לשבח: עד כה הצליחו אנשי השב"כ, בשיתוף פעולה עם אנשי "יד ושם", לזהות 24 מן הנרצחים, ולאחרונה הוקמה במקום מצבה חדשה, שכוללת הפעם גם את סמל השב"כ.

וזה באמת מבצע ראוי לשבח. ראויה גם רגישותו של האחראי מטעם השב"כ, שהורה לאנשיו לא להסתובב כשהם עטופים בדגל ישראל על אדמת פולין, כאילו הם כובשים. די לשב"כ בכיבוש אחד.

אבל, אף שזה מבצע ראוי לשבח, מדוע מעורב בו השב"כ? שוב ושוב מספרים לנו בכתבתו של רונן ברגמן עד כמה אנשי השב"כ עסוקים בשמירה עלינו מכל איום אפשרי (ברגמן הגזים קשות כאשר תיאר את משימתו כ"הגנה מפני שואה חדשה"). אז, עם כל הכבוד – ויש, ישראל צריכה שב"כ, וכמי שנוסע באוטובוסים אני יודע היטב מה עומד ביני ובין מחבל מתאבד – למה בוזבז כל הזמן היקר הזה על משימה שאיננה קשורה לארגון? לפחות מאות, כנראה אלפי שעות אדם, הועברו בארכיונים ובתשאולים על אדמת פולין. לא היה עדיף להשקיע את כל הזמן הזה בחקירה – ולהשתמש בזמן הפנוי לחקירות קצת יותר סובטיליות מעינויים? לא היה עדיף להעביר את כל הנושא לידי "יד ושם"?

והערה עצובה לסיום: כשטבחו אנשי האס.אס. בקורבנותיהם ליד קשיאוז'ניצה, הם לא הבדילו בין יהודים ללא-יהודים. גם תושבי הכפר, שהביאו אותם לקבורה ושטיפחו את המצבה, לא עשו הבחנה כזו. עורכי "ידיעות אחרונות" דווקא עשו, ופרסמו את רשימת הקורבנות שזוהו כשהיא מחולקת ל"יהודים" ו"נוצרים". אולי חשו שקוראיהם ידרשו זאת.

הבושה, נשאוך בלי מילים: אהוד ברק ליקק השבוע את אצבעו, הניף אותה באוויר, ומשחש שהציבור מואס באולמרט בעקבות פרשת טלנסקי, מיהר להתנער ממנו בקול חלושה. ברק אמר שאי אפשר להמשיך כך, אבל ראוי לציין שנמנע מגינוי ישיר של אודי חשודי (הקרדיט לרחביה ברמן) ומעשיו.

הוא כנראה יודע למה. טל זילברשטיין, תוך קידום של קו ההגנה של אולמרט – שאמיר אורן כינה בשם הקולע "דור שלם דרש תשלום" –  הודיע שאם ברק לא יסתום את הפה, יכול להיות שיהיה לזילברשטיין מה לומר.

זילברשטיין הוא יועץ אסטרטגי לאהוד אולמרט. קודם לכן היה יועץ אסטרטגי לאהוד ברק. הוא הסתבך קשות במהלך פרשת עמותות ברק, וברק תלה אותו לייבוש. הוא לא שכח, ואני לא מאשים אותו על כך שלא סלח.

אבל מי שיודע על פשע חייב לדווח על כך. השבוע היו פרסומים על כך שברק העביר לארץ מיליון וחצי דולרים במזוודה במהלך הקמפיין של 2000. אם זילברשטיין יודע משהו על זה, הוא צריך להתייצב מיד בתחנת המשטרה הקרובה למקום מגוריו. איומים מאפיוזיים מצידו, שהם כנראה לא חוקיים, רק מוכיחים ראשית את אפסותו המוסרית של זילברשטיין, ושנית את העובדה שכשטלנסקי ומסר אומרים שהם מפחדים מאולמרט, הם כנראה יודעים על מה הם מדברים.

 

ומלבד זאת, יש להפסיק את רצח העם בדארפור.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

14 תגובות על ”הבהמה הירוקה ממשיכה להתפרק, האלימות החרדית ממשיכה לנצח, המבצעים המשונים של השב"כ בפולין, והסחטנות של מקורבי אולמרט: ארבע הערות על המצב“

  1. אסף הגיב:

    למיטב זכרוני (ויכול להיות שאני טועה) מי שיודע על פשע חייב לדווח עליו רק אם בכך ימנע את התרחשות הפשע.

    במילים אחרות – אין חובת דיווח למפרע (למעט מקרים מסויימים של פגיעה בקטינים וחסרי ישע, מה שאינו רלוונטי כאן).

  2. ענבר שני הגיב:

    בהקשר של זילברשטיין –
    הדבר שמטריד אותי בתוצאה המתבקשת (התפטרות) בפרשת אולמרט היא שהיא נותנת כח בלתי מוגבל בידיהם של אותם אנשי צללים המלווים את הפוליטיקאים שלנו. הרי כל אחד מהם יכול ללכת למשטרה בכל רגע נתון (שבו מדיניות הממשלה אינה נושאת חן בעינין) ולהעלות איזו פרשיית עבר עסיסית, ובאבחת מסיבת עיתונאים להביא לבחירות בישראל. נדמה שאנשים כמו זילברשטיין יכולים בקלות לסחוט את הבכירים שבפוליטיקאים שלנו (במקרים הנדירים שאלו אינם נענים מרצונם הם).
    נכון, זה היה נמנע אם הפוליטיקאים היו ישרים מלכתחילה, אבל זו אינה המציאות של אף מערכת פוליטית כיום. נכון, רה"מ יכול להמשיך לכהן עד שהורשע ובנתיים להוכיח את חפותו בהליך המשפטי, אבל הנה כולם מצפים מאולמרט להתפטר מרגע שהתקשורת פרסמה מספיק פרטים (ולא שאני חושב שהוא חף וטהור).
    אז מה יכול להיות פתרון אפשרי?
    או שניתן לאולמרט לנהוג כאמור בחוק (כלומר, לכהן תחת חשד ותחת הסחת דעת מתמדת) או שאולי ראוי להרתיע את אותם טלנסקיים וזילברשטיינים למיניהם בענישה משמעותית על חלקם במעשים, שלפחות תסיר את האיום בסחיטה (אם כי לא את השחיתות המקורית). איני בקיא בחוק כדי לומר מה היה מצפה לטלנסקי אלמלא היה עד מדינה (או מה מחכה למסר), אבל עושה רושם שזה לא מספיק…

  3. ד.ט הגיב:

    חיילים מסכנים את חייהם בגבול עזה יום-יום וימשיכו לסכן. סביר שמתישהו הם גם ייכנסו לעזה (אולי תוך מקהלת צווחות על "הבהמה הירוקה" שדוחפת לעימות צבאי ומטרפדת סיכוי לרגיעה במשא ומתן וכו') וייפגעו בעשרות אם לא במאות.

    אין שום הצדקה שיסתכנו שלא לצורך בבסיסים לא ממוגנים. אפשר למגן אותם, כפי שממגנים מבנים ביישובים בטווח הקסאמים, אבל זה עולה הון, ואין בכך היגיון.

    אגב, "וכמי שנוסע באוטובוסים אני יודע היטב מה עומד ביני ובין מחבל מתאבד" לא רק השב"כ, אלא גם אותה "בהמה ירוקה" שאתה מחרף בלי סוף ובלי בושה.

  4. ד.ט הגיב:

    יש איזה באג בתגובות (באינטרנט אקספלורר לפחות) שגורם לבעיית כיווניות.

  5. רן הגיב:

    בקשר להחלפת קורס במילואים: מדובר בהחלפת קורס בחירה בלבד, מהם מחוייבים הלומדים לתואר ראשון ללמוד שניים, הם אינם נחשבים לממוצע התואר והם בד"כ מחוץ לפקולטה בה הם לומדים. אני יכול למצוא צידוקים להחלטה כזו, אך עדיף היה אילו באה מועד ראשי האוניברסיטאות ולא מהכנסת. בכל מקרה, האמירה "כשיר יותר בתחומך" היא פשוט שגוייה.

  6. אלכס ז. הגיב:

    בכל הסיפור הזה של הזזת החיילים מטריד אותי משהו אחר לגמרי:
    בעיתונות דווח כי את מקומם של החיילים יתפסו אנשי חברת אבטחה. בעיני זה צעד ראשון (שני? שלישי?) להפרטת כוחות הבטחון וסימן להתפרקות טוטלית של המדינה (שכן, אם למדינה אין בלעדיות על הפעלת כוח היא מאבדת את סיבת קיומה).

    מצד שני, נראה לי שרק אני מוטרד מזה, ככה שכנראה זה לא כ"כ נורא כמו שנדמה לי.

  7. אסף רזון הגיב:

    אלכס, אתה ממש לא הראשון המוטרד מזה. פשוט לא קראתי את הדיווח שאתה מספר עליו – תוכל לתת עוד פרטים?

    [השווה זאת להפרטת בתי הכלא, כמובן]

  8. MuyaMan הגיב:

    ד.ט – ימות המשיח ממש: בפיירפוקס התגובות נראות בסדר גמור דווקא 🙂

  9. דרומי הגיב:

    יוסי – אתה לא חייב לאהוב את הסלידה של החרדים מניתוחים לאחר המוות, כדי לשאול למה, לעזאזל, אדם לא יכול להחליט מה יקרה עם גופתו לאחר מותו.
    לטעמי, הרצון להיקבר לא-מנותח דומה מאוד לרצון להיקבר בקבורה לא יהודית. בשניהם מדובר, לטעמי, בזכות די בסיסית של האדם על גופו, גם לאחר המוות.

    כמובן שהבעייתיות של העמדה החרדית זועקת כאן לשמיים – מצד אחד ההתנגדות לזכויות של אחרים ומצד שני הדרישה למימוש הזכויות שלהם עצמם. אבל התנגדות שלך לדרישה שלהם מכניסה אותך לאותה בעייתיות בדיוק – זכויות אדם הן אוניברסליות מעצם הגדרתן, ואי אפשר להעניקן רק למי שתומך בהן.

  10. ygurvitz הגיב:

    "אבל התנגדות שלך לדרישה שלהם מכניסה אותך לאותה בעייתיות בדיוק – זכויות אדם הן אוניברסליות מעצם הגדרתן, ואי אפשר להעניקן רק למי שתומך בהן." אין לי בעיה עם קבירה ללא נתיחה של כל חרדי שרוצה בכך – כל זמן שמותו לא היה אלים או חשוד. למדינה יש חובה לוודא שאזרחיה לא נרצחו, ובאם נרצחו למצוא את האשם, והצורך הזה עולה על זכותו של אדם להחליט שגופתו לא תנותח.

  11. מני זהבי הגיב:

    יוסי: "עם כל הכבוד – ויש, ישראל צריכה שב“כ, וכמי שנוסע באוטובוסים אני יודע היטב מה עומד ביני ובין מחבל מתאבד"

    טוב, אני מניח שאילו היית נוהג ברכב פרטי והיה קם אירגון המחסל נהגים שיכורים, היית רוחש כבוד מסוים לאותו אירגון. אחרי הכל, סיכוייו של נהג ישראלי לאבד את חייו בגלל איזה שיכור שטס נמוך מדי בכביש היו גבוהים תמיד מסיכויו של נוסע אוטובוס לעלות בלהבות השמימה, אפילו בשנות הטרור הקשות ביותר
    למען הסר ספק: אני לא קורא לפרק את השב"כ. אני כן חושב שדרכי הפעולה שלו (לא, לא רק עינויים) הורסים את החברה הפלסטינית עד היסוד. ואני חושב שזה מזיק, בסופו של דבר, גם להם וגם לנו. לכן אני מעדיף שהשב"כ ייצא לפלסטינים מהמעיים. נתחיל מזה שניתן יהיה למנות מנהל בית ספר ערבי בישראל בלי אישור מהשב"כ, ושפלסטיני מהשטחים המבקש להיכנס לישראל לאיזשהו צורך לא יצטרך להפוך בשביל זה למודיע של השב"כ. אגב, גם אני נוסע באוטובוסים, ואם כתוצאה מהצעדים הנ"ל הסיכוי שלי להיהרג באחת הנסיעות יעלה, אני מוכן לחיות עם זה

  12. אלכס ז. הגיב:

    אסף רזון,

    את המידע שמעתי בחדשות (ערוץ 10, מהדורה עיקרית) ולא הצלחתי למצוא לינק חד משמעי בנושא, אבל כן מצאתי לינק מ- 2006 שמתאר את המדיניות החדשה של צה"ל:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3200772,00.html
    בכתבה כתוב ש"יתפרסו מאבטחי חברת 'שלג לבן' במעבר ארז בצפון רצועת עזה, במקום חיילי גדוד ארז".
    בעוד שבכתבה על הזזת החיילים ממעבר ארז מוזכרים "אזרחים עובדי צה"ל":
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3547530,00.html
    מאוד ייתכן שערוץ 10 טעה, צה"ל זנח את התוכנית מ-2006 ושאני סתם עושה הר מעכבר, אבל יש לי הרגשה שאותם "אזרחים עובדי צה"ל" הם למעשה אנשי "שלג לבן", "חוד החנית", "מיקוד" או חברת אבטחה פרטית אחרת.

    בתגובה שלי כתבתי שזה צעד שני או שלישי כי פרט להפרטת בתי הכלא, שאתה הזכרת, ישנן גם כל מני יוזמות להקמת כוח משטרה פרטי:
    http://www.tnews.co.il/articles/10956.html
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3039652,00.html

  13. באותו ענין הגיב:

    מחסומים (מעברים בלשון צבאית) שאוזרחו והופרטו בוודאות –
    ג'למה, ריחן, שער אפריים, תרקומיה, אני חושבת שגם ארז אזרחי.
    עובדים שם אנשי אבטחה שכרים של כמה חברות אבטחה.
    יש שם אחראי מטעם מנהלת המעברים של משרד הבטחון חצד מנהל אזרחי.

  14. יובל הגיב:

    יוסי, אתה יכול להסיר דאגה מלבך – השב"כ ממשיך להתעסק גם ברדיפה פוליטית ישנה וטובה:
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/989637.html