החברים של ג'ורג'

מיתתן של רשעים, ההתפרצות הצפויה של שימון, הצדעה לשפילברג, ועדכון מהפריימריז: ארבע הערות על המצב

מיתתן של רשעים טובה להם וטובה לעולם: עימאד מורנייה הרוויח את מותו ביושר. ספק אם הרוויח משהו אחר ביושר.

הבן לאדן של שנות השמונים והתשעים עלה בסערה השמימה. כך, ולא בכיבוש של מדינות כמו עיראק, צריך היה לנהל את המלחמה בג'יהאד העולמי. מי שהצליח לבצע את זה בלב דמשק ראוי להצדעה – אלא אם, כמובן, מדובר בשלטונות הסוריים עצמם.

מצד שני, אף שבכלל לא ברור שישראל עומדת מאחורי החיסול – רשימת הרוצים במותו של מורנייה ארוכה למדי, וכוללת את ישראל, ארה"ב, ואפשר שגם אלמנטים של אל קאעדה, שניסו בעבר להתנקש בנסראללה – סביר להניח שהיא תהיה מטרת התגובה.

שובו של החתרן: הוד מעלתו, נשיא המדינה שמעון פרס, קפץ לאחרונה לשדרות. לא כל כך מזמן, כשהוא נשא בתואר הריק מתוכן של "המשנה לראש הממשלה" – אתם יודעים, זה שלא אומר לראש הממשלה את האמת בזמן מלחמה, ונמנע, בעת מלחמה, מלהצביע על פי מיטב הכרתו – הוא לא כל כך הבין מה רוצים שם בשדרות. נו, אז מפגיזים אותם. "קסאם שמסאם", הוא אמר אז, כמיטב החידוד החביב עליו. אז הוא חשב ש"לא צריך להיות היסטריים".

השבוע הוא זימר זמירות אחרות לגמרי בשדרות. בניגוד לעמדת הממשלה, הוא הצהיר ש"יש לממשלה מספיק כסף למיגון שדרות"; ובעוד אולמרט מנסה, בשיניים, למנוע את ברק והבהמה הירוקה מלשעוט לתוך הרצועה, אמר שמעוננו ש"אם יורים עלינו, צריך להרביץ חזרה".

עכשיו, אני חושב שהממשלה צריכה למגן את שדרות. ואני חושב שהגיע הזמן לפעולה צבאית גדולה ברצועה, שמטרתה המוצהרת תהיה השמדת הצבא העוין – היינו, הריגתו או שבייתו של כל חמוש. זה יעלה בכמה עשרות הרוגים, ובמקרה שהצבא יפשל יותר מהרגיל, גם במאות הרוגים. אבל זה תפקידו של צבא: להרוג את האויב ולמנוע את הפגזת האזרחים.

אבל אני לא נשיא המדינה. הלז, ואלו הגדרות תפקידו, אמור להיות יצוגי ולשתוק, לא להתערב בפוליטיקה ובהחלטות יומיומיות של הממשלה. שימון כנראה לא מרגיש כבול יותר לאולמרט, הוא חש צורך עז בזרקורים, ורוצה לצאת קצת פופוליסטי. אולי תושבי שדרות ישכחו את ההתבטאות ההיא. והממשלה? והשלטון המסודר? שייחנק, זה שמעון פרס כאן.

וכל זה היה צפוי, כל כך צפוי, מראש.

כל הכבוד: סטיבן שפילברג עשה את הדבר הנכון ופרש מתפקידו כיועץ אמנותי לאולימפיאדת בייג'ינג, כשהוא מנמק את הפרישה בתפקידה של סין ברצח העם בדארפור. כמובן, יש המון סיבות אחרות שלא לשרת את משטר בייג'ינג – טיבט, בורמה, צפון קוריאה, זימבאבוואה, סין – אבל הפשעים שמתבצעים בתמיכתה השקטה של בייג'ינג בדארפור עולים כעת על כולם.

המוני הסינים, ככל הנראה, לא ישמעו על ההחלטה של שפילברג. המשטר מנסה לנתק את הקשר בין האולימפיאדה ובינו, בין ספורט ופוליטיקה. מי שזוכר את מינכן 1936 כחרפה, צריך לזכור גם שרצחנותו של משטר בייג'ינג מעמידה בצל את זה של היטלר, וגם בתחום התוקפנות – כיבוש טיבט, 1950; מלחמת בורמה, 1956; מלחמת הודו, 1962; מלחמת ויאטנם, 1980 – הוא לא מפגר הרבה מאחור. המשטר החל, בחודשים האחרונים, להגביר את הרדיפה כנגד דיסידנטים – מחשש לבעיות במהלך האולימפיאדה.

בעיתוי מעניין, אם כי לא מפתיע, החליטה המשלחת האולימפית הבריטית לאסור על ספורטאיה למתוח ביקורת על היחס הבעייתי של משטר בייג'ינג לזכויות אדם. עכשיו, לאחר המהומה הצפויה, חושבים שם שוב על ההחלטה הזו. הפייסנות לא מתה עם צ'מברליין, כמסתבר.

עדכון פריימריז: מאז שבת, זכה אובאמה בסדרה של נצחונות – מדינת וושינגטון, לואיזיאנה, נברסקה, איי הבתולה, מיין, וושינגטון די.סי., מרילנד ווירג'יניה – ובילארי לא ניצחו באף פריימריז. רוב הנצחונות היו בהפרש ניכר, לעיתים ביחס של 2:1. ביום שלישי הקרוב, תצבענה הוואי ו-וויסקונסין, ואובאמה צפוי לנצח בשתיהן. אם זה יקרה, זו תהיה שרשרת בלתי מופרעת של עשרה נצחונות. יתרון הכרת השם של בילארי מתפוגג במהירות, אך צריך לציין שהכל עדיין פתוח. בילארי מהמרים כעת על טקסס ואוהיו, בתחילת מרץ, כמקום שבו ייבלם המומנטום של אובאמה; נראה.

ראש המטה של קלינטון, פאטי סוליס דויל, התפוטרה לאחרונה. במאמר בעל השפעה באטלנטיק מונת'לי, שמצוטט לאחרונה בבלוגים פוליטיים רבים, נטען שסוליס דויל אולצה להתפטר, לאחר שהסתירה מקלינטון את המצב הכספי האמיתי של הקמפיין – שהתגלה רק לאחר ניו המפשייר. קלינטון, שהתחילה את השנה עם יותר ממאה מיליוני דולרים (!), נאלצה בסוף ינואר להלוות לעצמה חמישה מיליוני דולרים. סוליס דויל הצליחה, בעבר, לשרוף 30 מיליונים על מרוץ הסנאט של קלינטון כנגד רפובליקני אלמוני, מה שהפך את המרוץ ההוא ליקר ביותר בתולדות מרוצי הסנאט. התורמים, איך לומר, לא היו משועשעים.

פרשת סוליס דויל גרמה לביקורת רבה על קלינטון. סוליס דויל היתה בלתי פופולרית בעליל בקרב הצוות, והיא החזיקה בתפקידה בשל נאמנותה רבת השנים לקלינטון. חוסר היכולת שלה, וחוסר היכולת שלה לומר אמת לקלינטון במצב קשה, גרמו לפרשנים שונים לתהות על מידת הדמיון בין הנשיא הנוכחי וקלינטון. (לקווי דמיון נוספים, קראו את הפוסט המשובח של רוגל).

ובעיתוי מושלם, צצה לה פרשיה מכוערת במיוחד מן העבר. הוול סטריט ג'ורנל – עיתון שמרני במוצהר – פרסם אתמול כתבה על אחת החנינות היותר מסריחות של ממשל קלינטון. 16 טרוריסטים מפורטו ריקו נחננו על ידי ביל, שעה שהילארי היתה עסוקה במרוץ לניו יורק, שבה יש תפוצה פורטו ריקנית גדולה. העניין הוא שחלק מן הטרוריסטים האלה בכלל לא ביקשו חנינה, ואחרים לא רצו לקבל אותה, והחנינה התבצעה בניגוד לדעת כל הגורמים המעורבים – האף.בי.איי, הסוכנות לניהול בתי הכלא, ועוד. הממשל הסתבך והלך, הילארי הכחישה כל קשר, וביל הטיל חסיון על המסמכים הרלוונטיים. אם בילארי חשבו שהם יוכלו לצייר את עצמם כחזקים יותר מאובאמה בנושאי בטחון לאומי – ובכן, מסתבר שלרפובליקנים יש זכרון ארוך וארכיון מצויד היטב.

ומלבד זאת, יש להפסיק את רצח העם בדארפור.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

31 תגובות על ”מיתתן של רשעים, ההתפרצות הצפויה של שימון, הצדעה לשפילברג, ועדכון מהפריימריז: ארבע הערות על המצב“

  1. אמיר הגיב:

    פוסט מעולה – כל הכבוד.

  2. ישענר זאף הגיב:

    שני דברים לי אליך

    1. העמדה של שפילברג ושלך נגד סין היא פופוליזם זול. אתם שופטים את הממשל הסיני לפי הערכים המערביים. המערב לא אוהב שהערבים למשל שופטים את הליברליזם והדמוקרטיה שלו לפי הערכים של האיסלם.

    המשטר הסיני לא מרושע. או לפחות לא מרושע יותר ממשל בוש או ממשל אולמרט.

    2. הכישלונות בקמפיין של הילארי, בצירוף של מקרים מהעבר שלה, מחזקים אצלי את התחושה שהיא פשוט לא מוצלחת, בטח לא כמו בעלה. היא לא יודעת להחליט החלטות, היא לא מקיפה את עצמה באנשים הנכונים, היא לא יודעת לנהל את המערכה הזאת, ובאופן כללי פשוט אין לה את זה.

    אם היא בסוף תיבחר לנשיאה, לדעתי היא תהיה גרועה יותר מבוש.

    חוץ מזה, לילה טוב.
    ישענר זאף.

  3. ygurvitz הגיב:

    "1. העמדה של שפילברג ושלך נגד סין היא פופוליזם זול. אתם שופטים את הממשל הסיני לפי הערכים המערביים. המערב לא אוהב שהערבים למשל שופטים את הליברליזם והדמוקרטיה שלו לפי הערכים של האיסלם.

    המשטר הסיני לא מרושע. או לפחות לא מרושע יותר ממשל בוש או ממשל אולמרט." זבל רלטיוויסטי מזוקק. ודאי שאני שופט את המשטר הסיני לפי הערכים המערביים – אלה הערכים שלי. לשיטתך, אני צריך לשפוט את הנאצים על פי ערכים נאציים ואת המתנחלים על פי ערכים יודו-נאציים.

    וכן, המשטר הסיני גרוע עשרות מונים מממשל בוש, שלא לדבר על זה של אולמרט. אם אתה לא מבין למה, כנראה שחבל על המשך הדיון.

  4. עופר הגיב:

    ישענר זאף, אתה באמת לא רואה את ההבדל בין ביקורת ערבית על זכויות הומסקסואלים ונשים, ועל חופש הפרט, לבין ביקורת מערבית על המחסור בזכויות אלו אצל הערבים? או שמבחינתך גינוי של רצח על רקע חילול כבוד המשפחה שקול לגינוי על כך שנותנים ל"פוסטמות לשכב עם כל מי שהם רוצות"?

    אכן, זבל מולטי קולטי טהור.

  5. אור הגיב:

    זוועות הפוסט-מוד'

  6. אור הגיב:

    מצד שני, אי אפשר שלא להוריד את הכובע בפני המשטר הסיני פוסט מאו. מאז שנת 1976 הם הביאו מדינה במצב של דארפור למדינה שעוד כמה שנים תעמוד לצד המערב, וגם היום כבר עומדת לצד המערב בכמה אזורים, לא רק מבחינה תעשייתית אלא גם מבחינת איכות החיים של אזרחיה.

    ואל תדמגגו אותי עכשיו עם "רק מעטים נהנים מזה". בולשיט, לפני חצי שנה חזרתי מסין וביקרתי שם כמעט בכל חור. אפילו בכפרים הכי נידחים נהנים מדברים שהרבה מאזרחי ארה"ב יכולים להתקנא בהם.

    נכון הם לא ליברלים מערביים, ואני מקווה שיום אחד הם עוד יהיו, בכל זאת בפחות מ-22 שנה לא מתקנים את הנזק הבלתי נתפס שמאו עשה שם, נזק שלא נראה בתולדות האנושות (אפילו לא במלחמת העולם השנייה).

    אני לא מתעלם מטיבט ודארפור, אבל אני מבטיח לך שאם הסודנים לא היו ערבים ומוסלמים כל 2 כדורים מתוך 3 שנורים שם היו מגיעים מישראל.

  7. אור הגיב:

    32 שנה
    סליחה.

  8. משה הגיב:

    פוסט מעניין
    אבל:
    "צריך לזכור גם שרצחנותו של משטר בייג‘ינג מעמידה בצל את זה של היטלר" האומנם!!?? הם היה משטר נתעב יותר מהמשטר הנאצי בעת החדשה?

  9. משה הגיב:

    פוסט מעניין
    אבל אתה אומר:
    ”צריך לזכור גם שרצחנותו של משטר בייג‘ינג מעמידה בצל את זה של היטלר“ האומנם!!??
    האם היה משטר נתעב יותר מהמשטר הנאצי בעת החדשה? אני חולק עליך העניין הזה.

  10. אור ברקת הגיב:

    משה – מבחינה מספרית היטלר מקום שלישי, סטלין ומאו אחראים למליוני מיתות יותר ממנו.

    למבחינה לא מספרית – אני חושב שאלו השוואות עקרות לחלוטין, רצח העם הנאצי נבע מאידיאולוגיה גזענית, סטלין רצח בשם המאבק המעמדי. האם הסיבה ממש משנה כאן?

  11. אילן בכר אבנטור הגיב:

    אתה שוכח אבל, אור, שהיטלר רצח יהודים, בעוד שמאו בסך הכל רצח סינים. אני לא חושב שאפשר להשותת ביניהם.

  12. עודד נעמן הגיב:

    אילן צודק,
    זה ידוע שמבחינת הפסד לאנושות כל יהודי שווה ארבעה סינים. או שני סינים וסיני אחד גבוה.

  13. שי הגיב:

    *אפשר לקבל בבקשה את ההגדרה ל-"רשע"?

  14. דני הגיב:

    שאלת "מי היה יותר גרוע, היטלר או מאו" אינה, בלשון המעטה, שאלה אינטילגנטית במיוחד. מצאתי אתר אינטרנט מצוין שניסה לענות על השאלה הזו כאן:

    http://users.erols.com/mwhite28/tyrants.htm

    עוד פרטים אפשר למצוא כאן:

    http://users.erols.com/mwhite28/warstat1.htm

    אני חושב שיש – בפועל – הבדל *עצום* בכך שהיטלר רצח בשם אידיאלוגיה גזענית ואילו סטלין ומאו לא. היטלר, ניסה לרצוח את עם ישראל, שעודנו חי – משמעות הדבר שזיכרון השואה ימשיך לחיות גם אחרי שכל האנשים שחוו אותה כבר אינם. לעומת זאת, סטלין ומאו רצחו פרטים – שהם עכשיו מתים, ולרוב הסיפור שלהם אינו מעניין אף אחד – זה כיום המצב לא רק בסין, אלא גם ברוסיה שבה מותר לדבר בצורה חופשית על פשעי הסטליניזם – אנשים פשוט לא מתעניינים בזה, הם אינם מהווים בסיס לזהות הרוסית. לראייה, פשעי הסטליניזם ממשיכים להיות מוקד לויכוח רק במידה וניתן לספר את הסיפור במסגרת של מאבק לאומי – למשל, הרעב בברה"מ בראשית שנות השלושים כ"שואה האוקראינית".

  15. ygurvitz הגיב:

    "*אפשר לקבל בבקשה את ההגדרה ל-“רשע“?" שאלה מסובכת שאלת. אסתפק בזה שמי שמפוצץ בניינים מלאים אזרחים, שחוטף בני ערובה ומענה אותם, בהחלט נכנס לקטיגוריה.

  16. דודי קינג הגיב:

    ההשוואה של המשטר הסיני הנוכחי להיטלר היא מדרגה אחת מהשוואה של אנג'לה מרקל להיטלר. מאו היה רוצח המונים ודיקטטור מטורף, המשטר הסיני הנוכחי אמנם לא מוקיע אותו בפומבי, אבל הוא רחוק ממנו כיום מלילה.

  17. ygurvitz הגיב:

    "ההשוואה של המשטר הסיני הנוכחי להיטלר היא מדרגה אחת מהשוואה של אנג‘לה מרקל להיטלר." בפעם האחרונה שבדקתי, מרקל לא עמדה בראש משטר שכולא מיליונים בגולאגים, שמנהל מדיניות של השמדה תרבותית כנגד עם כבוש, שמוציא להורג כ-10,000 אנשים בשנה ומשתמש בגופותיהם לסחר איברים ולתעשיית הקוסמטיקה, וכמובן – מדכא את החופש של בני עמו. כל אלה שמים את סין הרבה יותר בצד של היטלר מאשר בצד של מרקל.

  18. דודי קינג הגיב:

    מאחר המשטר הנאצי הוציאו להורג לעיתים גם יותר מ 10,000 בשעה, המשטר הסיני הנוכחי עדיין רחוק ממנו כמרחק מרקל מהיטלר. אם מרקל נמצאת 1000 ק"מ מהיטלר, אז המשטר הסיני בימינו נמצא 995 ק"מ ממנו. אמנם קרוב יותר, אבל זה באמת הבדל זניח.

    ההשוואה של סין בימינו להיטלר מקוממת, ולא בגלל שאני אוהב את הסינים. היא פשוט נופלת תחת הגדרת "רדוקטו אד היטלרום":

    http://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum

  19. שונרא הגיב:

    תודה, עודד. אשתמש בכך בפעם הבאה שעצוב כאן. "או שני סינים, וסיני אחד גבוה" הוכנס רשמית ללקסיקון הבית…

  20. ענבר שני הגיב:

    אני ממש לא מעודכן…
    אפשר הסברים על מעורבות סין בדארפור?

  21. אור הגיב:

    המשטר הסיני לא כולא מליוני אנשים בגולאגים, מאו כלא מליוני אנשים בגולאגים. סין היא ההגמוניה של מחר, נכון שהיא לא נהנת מליברליזם אמריקני (שהוא תוצאה של מאבקים פנימיים בני מאות שנים), אבל העם הסיני (שהיה הקורבן העיקרי של מאו) נהנה בפעם הראשונה (אולי בהיסטוריה שלו) מיציבות ואיכות חיים.

    התנכרות לאולימפידה היא התנקות למיליארד אנשים חילונים ברובם ושפויים ברובם המוחלט שלא מרוחקים ממנה (כמו שאתה טוען בלי ביסוס) ורואים בה גאווה גדולה והתקרבות למערב ונסיון לחבק אותו. נכון הם מזהמים את הסביבה (קשה לעבור מהפכה תעשייתית בלי לזהם את הסביבה) נכון יש צנזורה (גם כאן) ונכון הם מתקשים לוותר על טיבט (גם אנחנו מתקשים לוותר על אדמות פה ושם)

  22. אור הגיב:

    והתנכרות למיליארד חילונים שפויים היא רעיון טיפשי לנוכח האיסלמיזציה והיודונאציזציה שאתה מדבר עליה כל כך הרבה

  23. ygurvitz הגיב:

    "המשטר הסיני לא כולא מליוני אנשים בגולאגים," מחקר שיצא לאור ב-2004 (הנה סקירה: http://mclc.osu.edu/rc/pubs/reviews/vancrevel.htm) מעריך את מספר הכלואים בגולאגים הסיניים (היינו, מחנות עבודת כפיה) בכשני מיליונים, כאשר מתוכם כ-200,000 הם אסירים פוליטיים.

    "מאו כלא מליוני אנשים בגולאגים". מאו כלא הרבה יותר מיליונים, זה נכון – כארבעה עד שישה מיליונים, ש-90 אחוז מהם היו אסירים פוליטיים. וזה לא כולל, כמובן, את עשרות המיליונים שהוא רצח.

    "סין היא ההגמוניה של מחר". מי אמר? ואפילו אם זה נכון, אז מה? אם האצים היו מנצחים במלחמת העולם השניה, או הרוסים במלחמה הקרה, היית מתנגד לאמירת האמת עליהם כי הם "הגמונים"? ממתי זו תפיסה של אנשי שמאל? מה הלאה, בעקבות הסימפסונז אתה מתכוון לומר I, for one, welcome our new Chinese overlords?

    "נכון שהיא לא נהנת מליברליזם אמריקני". או סתם חירויות אדם והזכות לומר מה אתה חושב, אתה מתכוון?

    "אבל העם הסיני (שהיה הקורבן העיקרי של מאו) נהנה בפעם הראשונה (אולי בהיסטוריה שלו) מיציבות ואיכות חיים." וואלה. יופי של טיעון. מזכיר מאד את הטיעון הציוני המקובל בשנות השמונים, על פיו הכיבוש הישראלי הביא לתושבי השטחים שגשוג שלא ידעו כמוהו. הטיעון הזה אפילו היה נכון. אז מה? זהו? ויתרנו על זכויות אדם וזכויות פוליטיות תמורת "יציבות"? הרי זה הטיעון הקלאסי של הדיקטטורים: אנחנו מביאים יציבות – ואוי למי שינסה לערער עליה.

    "התנכרות לאולימפידה היא התנקות למיליארד אנשים חילונים ברובם ושפויים ברובם המוחלט " איך אתה יודע? מה המקור שלך? עשית סקר? שאלת את הסינים מה רוצים, ולא מה המשטר שלהם רוצה?

    "שלא מרוחקים ממנה (כמו שאתה טוען בלי ביסוס)" שלא מרוחקים ממה? ואגב ביסוס, אני הבאתי מקורות. איפה המקורות שלך?

    "נכון יש צנזורה (גם כאן)". אני מתחיל לקבל את הרושם שאתה לא רציני. הצנזורה הישראלית מונעת פרסום של פרטים בטחוניים, ובית המשפט העליון קבע שכדי למנוע פרסום יש צורך בסבירות גבוהה לנזק לבטחון המדינה. בסין, הצנזורה היא כמעט מוחלטת; הכל אסור אלא אם אושר. איפה אתה חי?

    "ונכון הם מתקשים לוותר על טיבט (גם אנחנו מתקשים לוותר על אדמות פה ושם)". אוי. איפה להתחיל?

    א. חשבתי שאתה מתנגד לכיבוש הישראלי. למה אתה לא מתנגד לכיבוש של טיבט? למה מה שאסור לישראל מותר לסין?

    ב. אין נתונים רשמיים על מספר הנרצחים על ידי הסינים, אבל בתביעה שהוגשה בספרד ונידונה בבית המשפא שם הוא מוערך בכמיליון, ואפשר שהוא מגיע ל-1.2 מיליוני נרצחים. ועוד לא דיברנו על ההשמדה הכפויה של התרבות הטיבטית.

    סין כבשה את טיבט ב-1951. ישראל כבשה את הגדה והרצועה ב-1967. עד כה, לא הרגה ישראל – מתוך קבוצה שמבצעת בעקביות פשעי מלחמה כנגד אוכלוסיתה – אפילו אחוז אחד מהמספר שהרגה סין.

    יתר על כן, אם תיסוג סין מטיבט, היא לא צפויה להפגזות מצד הטיבטים. גם פיגועים כגגד אזרחים הם לא צורת התנגדות טיבטית מקובלת. מערכת הדיכוי הסינית בטיבט, רצוי שוב להזכיר, איננה גחמה של מאו. היא נמשכת עד היום.

    ג. ישראל כבשה את השטחים כחלק ממלחמה עם מדינות עוינות אחרות. טיבט לא היתה עוינת לסין ולא איימה עליה.

    "והתנכרות למיליארד חילונים שפויים היא רעיון טיפשי לנוכח האיסלמיזציה והיודונאציזציה שאתה מדבר עליה כל כך הרבה" א. מי אמר שהסינים חילונים? ב. מי עשה אותם חילונים, ובאילו אמצעים? ג. אתה באמת חושב שמלחמה באיסלם הרדיקלי באמצעים של סטאלין ומאו הוא משהו שניתן להגנה מבחינה מוסרית? אם לא, מאיפה הקרצת את השטות הזו?

  24. ygurvitz הגיב:

    "ההשוואה של סין בימינו להיטלר מקוממת, ולא בגלל שאני אוהב את הסינים. היא פשוט נופלת תחת הגדרת ”רדוקטו אד היטלרום“:" רדוקטיו אד היטלרום לא עובד כאשר יש בסיס להשוואה בין המשטר ההיטלראי ובין מושא ההשוואה. למשל, השוואה בין המשטר הסובייטי למשטר הנאצי איננה רדוקטיו אד היטלרום, וגם לא, למשל, ההשוואה למשטר האפרטהייד.

    המשטר הסיני הוא רודנות כפויה על למעלה ממיליארד בני אדם. המשטר הסיני רצח עשרות מיליונים, ובניגוד לגרמניה של היום, השלטון לא הוחלף, הפושעים לא הועמדו לדין, לא היו פיצויים לקורבנות, והשלטון הנוכחי הוא המשך ישיר של אותו שלטון. יתר על כן, המשטר הוא אלוף העולם בהוצאות להורג, רבות מהן של אסירים פוליטיים, הוא נוקט בצנזורה נוקשה בקנה מידה שקשה למצוא לו השוואה, הוא נוקט בעקביות בעינויים כנגד אסירים, והוא הודה בשימוש תעשייתי בגופות האסירים שרצח. אני חושב שההשוואה עומדת.

  25. אלכס ז. הגיב:

    דודי קינג,

    לאיזה היטלר אתה מתכוון? אם לזה של מבצע ברברוסה, המנסה לכבוש יבשת ולהשמיד עמים, אז אני מסכים איתך, אבל אם מדובר בהיטלר שלפני מלחמת עולם השניה קשה מאוד למצוא הבדלים גדולים ביניהם. בכל הנוגע למתנגדי משטר, הומוסקסואלים, שטחים/עמים כבושים, ארגוני עובדים, חופש הפולחן ומגוון נושאים אחרים יש זהות מוחלטת בין שני המשטרים.
    השוני היחיד הוא ביחס למיעוטים אתניים שטוב יותר בסין, אבל אם נזכר (כמו שעשה גורביץ) שבסין נהוג להרוג אסירים בשביל איברים ומוצרי קוסמטיקה, הייתי אומר שהם והיטלר די קוויטים.

    ————

    ענבר שני,
    סודן היא ספקית נפט חשובה לסין, ואזור דרפור מכיל אחד ממרבצי הנפט השייכים לחברת נפט סינית. סין (יחד עם רוסיה ולעתים צרפת) מתנגדת בעקביות לכל ניסיון להטיל סנקציות על סודן מצד האו"ם.
    להלן מפה מתארת את מרבצי הנפט בסודן, שים לב לשדה מס' 6:
    http://www.rightsmaps.com/html/sudmap2.html

    ————

    אור,
    שכחת לכתוב שבנוסף לכל אותן בעיות זוטרות (סביבה, צנזורה) שציינת, מיזם האולימפיאדה פוגעה משמעותית בחייהם של מיליאוני סינים. בתים של רבים מהם נהרסים כדי לבנות את הכפר האולימפי, רבים מהם מאבדים את פרנסתם ואחרים פשוט מסולקים מהאזור כדי לא להביך את השלטונות.
    אז באמת חבל שגאוותם הלאומית של מיליארד סינים חילונים (??) תפגע, אבל נראה לי שעדיף לרחם על עשרות מיליוני סינים שנפגעים בצורה משמעותית כל יום מרדיפות המשטר. אל תשכח שהאולמפיאדה נועדה בראש וראשונה לקדם את המשטר ולא את גאוותם של כל מיני סינים.

    בקשר ל"הגמוניה של מחר" – אל תצחיק אותי. סין היא עיירת פיתוח של העולם, להגיד שהיא ההגמוניה של מחר זה כמו להגיד שערד היא ההגמון של ישראל.

  26. שקטימאן הגיב:

    שונרא, רוצי ספרי לחברייך

  27. דודי קינג הגיב:

    וגם ג'ורג' בוש הוא היטלר (פלש לעיראק), טוני בלייר הוא היטלר (חבר של בוש), לוי אשכול הוא היטלר (אהב הסתובב במדים), שארל דה-גול הוא היטלר (הגביל את חרויות הפרט), וגם… וגם… אה! וגם המהאטמה גאנדי הוא היטלר (צמחוני)!

    זה לא רק הסינים. כולם היטלר!

    ועכשיו זה בדיוק הזמן לחפש בויקיפדיה את "חוק גודווין" ולסיים את הדיון באופן תרבותי.

  28. דובשנית עגומה הגיב:

    ציטוט:

    "ועכשיו זה בדיוק הזמן לחפש בויקיפדיה את ”חוק גודווין“ ולסיים את הדיון באופן תרבותי. "

    הגיע הזמן להפסיק עם השימוש ב"חוק" הדבילי הזה, גם בגלל ההגיון העקום שלו, גם בגלל הפופוליזם והפוליטיקלי קורקט שבו, וגם בגלל היותו טענת השתקה והסטה מהנושא, חד וחלק:

    ה"חוק" טוען:

    "ככל שדיון מקוון מתארך, ההסתברות שתתקיים הקבלה הקשורה לנאצים או היטלר מתקרבת לאחת."

    אבל ככל שדיון מקוון מתארך כך גם "מתקרבת לאחת" *כל* הסתברות שתתקיים הקבלה *לכל נושא* ולא רק לנאצים או להיטלר, ומכאן שה"חוק" הזה בעצם לא אומר כלום, והוא רק נסיון מניפולטיבי לעקוף את העובדות *בדיוק* כמו התופעה שמפניה הוא מתיימר "להגן על הקורא" כביכול.

    הרי ניתן להשתמש באותו הגיון עקום שב"חוק" הזה לפסילת הלגיטימיות שלו עצמו:

    "ככל שדיון מקוון מתארך, ההסתברות שיוזכר חוק גודווין מתקרבת לאחת."

    לכן ה"חוק" הזה הוא הבל מתיימר ללוגיקה, קש וגבבה, והטוען להיותו "חוק" מעיד בעצם על עצמו.

    ה"חוק" עאלק אפילו אינו מנוסח כהגדרה ישירה, אלא כתלונה מניפולטיבית של פולניה שהעיזו לטעון בפניה שיש צרות גדולות משלה, בסגנון "אויש, עוד פעם הנאצים האלה" – ומכאן הנסיון המעפן לשימוש ב"חוק" הזה להשתקת השוואות לגיטימיות ולא לגיטימיות כאחד.

    "אף אחד לא יכול לדמות לנאצים" היא טענה שבאה למחוק את הלקח ההיסטורי והאנושי מהמלחמה והשואה ההן, היא מסייעת בהפיכתן למיתוס "בלתי אפשרי" בפי הדמגוגים הטוענים שהעובדות ההיסטוריות עוותו, ולכן היא מסייעת להכחשת שואה בדלת האחורית.

    הטענה כאילו בטל לפתע הגיונו של הקורא ברגע שמושמעת השוואה כלשהי לנאצים מאחר והוא "מוכרע בשל רגשותיו" כביכול היא התפטרנות, שלא לדבר על היותה עוד מרכיב בביטול הפוסט מודרני של השפה.

    חלאס.

  29. ygurvitz הגיב:

    "זה לא רק הסינים. כולם היטלר!" אני לא חושב שזה מענה ראוי לטענותי.

  30. אמיר הגיב:

    דודי, יוסי ענה לעניין ובדברי טעם (בדגש על התגובה הארוכה יחסית). אם אין לך מה לענות אל תענה. מינימום של יושרה.

  31. דודי קינג הגיב:

    ליוסי ואמיר: המענה הראוי כבר נענה. לא כל משטר שלא מקפיד על קיום זכויות האדם הוא בר השוואה להיטלר ולנאצים, ואפילו לא כל דיקטטורה היא ברת השוואה לנאצים ולהיטלר. זה עניין של הגיון ושל מידה. מאו היה בר השוואה, סטלין היה בר השוואה. המשטר הנוכחי בסין איננו כזה, ממש כמו שג'ורג' בוש אינו בר השוואה – למרות ששלח את צבאו לפלוש לעיראק ללא סיבה של ממש. למעשה, מנקודת מבט אנושית ומוסרית, יהיה קשה אפילו להשוות את מוסוליני להיטלר.

    בהמשך לכך, זה שאני לא חושב שהמשטר הסיני הנוכחי הוא בר השוואה להיטר, לא אומר שאני תומך בו או במעשיו, ולא אומר שאני לא תומך בצעדו של שפילברג. העולם, למרבה הפלא לא נחלק לשחור ולבן, לנאצים ולאמא-תרזה. יש הרבה מאוד גוני ביניים, ומה שמקומם אותי הוא ההשטחה שלהם וחוסר הרצון להכיר בהם.

    ועוד מילה לאמיר – היותה של תגובה "ארוכה יחסית" לא מעידה על נכונותה, כמו גם להיפך.