החברים של ג'ורג'

שובה של האיסלמופוביה

הפרקים ה-200 וה-201 של הסדרה סאות' פארק צונזרו משמעותית, ואי אפשר לצפות בהם באתר התכנית ברשת, משום שהם תוקפים את הצנזורה העצמית של התקשורת סביב דמותו של מייסד האיסלם מוחמד. מי שרוצה לצפות בפרקים האלה, מקבל הודעת צנזורה. למעשה, התאגיד שמממן את התכנית – ויאקום – הסיר גם את הפרקים הקודמים של הסדרה שיש בהם אזכור כלשהו של מוחמד מהרשת.

למה? ובכן, קבוצה מוסלמית כלשהי העתיקה סימן רשום של מועצת י"ש, ושלחה לאולפני הסדרה מכתב מנומס שאומר שהם אמנם נגד זה וכו', אבל אין להם שליטה על הפסיכים ויכול להיות שיוצרי הסידרה, טריי פארקר ומאט סטון, יגמרו כמו תיאו ואן גוך, מה שיהיה נורא מצער ובכל מקרה לא מדובר באיום אלא באזהרה.

תיאו ואן גוך, כזכור, היה הבמאי של "כניעה", סרט קצר שנכתב על ידי עייאן הירסי עלי ותיאר את מצבן של נשים תחת האיסלם. הוא נרצח על ידי פסיכי מוסלמי, מוחמד בויארי, ברחובות אמסטרדם בנובמבר 2004. בויארי ירה בו תחילה ואחר כך שחט אותו. סוכנות הידיעות רויטרס סירבה תחילה להתייחס לאידיאולוגיה בה החזיק בויארי, וכינתה אותו בשבוע הראשון לאחר הרצח " צפון אפריקני".

ההדחקה הזו של האיום פינתה את מקומה להבלטה של זהותם הדתית של המאיימים, וזה אמנם הגיוני לגמרי – כך צריך היה להיות מלכתחילה, במקום להאשים את "אפריקה" או "אסיה" במעשי הטרור – אבל ספק אם הטרוריסטים חשבו על המשמעויות של זה. סאות' פארק פתחה משחטה לפרות קדושות, ואמנם המטרה העיקרית שלהם היתה מטרה רכה – ההונאה הסיינטולוגית – הרי שהיא נכנסה כמעט בכל דת אפשרית. מה שהם עשו למורמונים – הצגת הזיוף של מסמכי הקודש שלהם, והבלטת הפרשה של לוסי האריס – היה מרשים במיוחד.

אז עכשיו המוסלמים – לא ראיתי אף איש דת בכיר, ודאי לא סוני, שייצא נגד האיום הזה – מזכירים לארצות הברית שהם בריונים פסיכים ושלא כדאי להתעסק איתם. ויאקום כבר חוטפת את הריקושטים של הצנזורה הפחדנית שלה. לזכותה ייאמר שקל מאד להיות אמיץ בתיאוריה, וקצת יותר קשה להחזיק בעמדה הזו כשאתה ניצב מול אלמנות ויתומים של עובדיך שאיזה מסומם-מוחמד חיסל בפיגוע. בניגוד לסיינטולוגים, לקתולים, ליהודים, מורמונים ואפילו בפטיסטים, האפשרות של פיגוע מוחמדיני היא אפשרות סבירה בהחלט.

ופה נמצא הבור התודעתי שהטרוריסטים לא מזהים: פחד מוביל לשנאה. את זה ידעו כבר הדמויות של שייקספיר. כשהטרוריסטים המוסלמים מחזירים לתודעה המערבית את הטרור האיסלמי – היה קצת שקט בשנים האחרונות, מפני שהטרור הופנה בעיקר כלפי מוסלמים אחרים – הם מוודאים בפעולותיהם שמיליוני מוסלמים יתקשו להשתלב במערב. אם הסממן העיקרי של הדת שלך הוא רצחנות וחוסר מזעזע בחוש הומור, אל תתפלא אם התגובה תהיה דחיה, אל סף הגזענות. אף אחד לא רוצה לבוא במגע עם אנשים שהפיוז שלהם ניצת מסיבות לא ברורות. אף אחד לא אוהב ללכת על ביצים, מפני שלך תדע איזו הערה תמימה שלך תביא לבן שיחך את הסעיף. זה, אגב, בדיוק מה שהם רוצים: מניעת השתלבות של מוסלמים בחברה. הקורבנות הראשונים שלהם הם מוסלמים רגילים.

סביר שיש מוסלמים שפויים, כפי שסביר שיש יהודים שפויים. מוסלמים נוטים לכנות תגובות עוינות לדתם כ"איסלמופוביה": בהתחשב שהמובן הראשוני של "פוביה" הוא פחד, הם צודקים בהחלט. איסלמופוביה היא התגובה השפויה. כפי שכל מיני טיפוסים ממשיכים להבהיר לנו, יש בהחלט ממה לפחד. וכשהפחד מומר בשנאה, מוסלמים ששתקו ועמדו מן הצד יוכלו להאשים בעיקר את עצמם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

43 תגובות על ”שובה של האיסלמופוביה“

  1. ליאור וכטל הגיב:

    העלית טיעון חשוב. אני מקווה רק שזה לא ינוצל להכללה גורפת נגד המוסלמים באשר הם!

  2. דן מדען הגיב:

    בתור חבר של ג'ורג' (לוקאס) הנה ציטוט הולם מפיו של נביא מסדר אבירי הג'די, יודה:
    “Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering.”

    • צרי הגיב:

      אם כל הכבוד לחנון הזה, פרנק הרברט עשה את זה הרבה יותר טוב בתארו את "הפחד כאויב הבינה", אם זוכר אני במדוייק..

      מה הקטע עם האין אלוהים אין אלוהים אין אלוהים?

  3. עופר הגיב:

    אולי הגיע הזמן אם כך להחליף את הלוגו שבפינה השמאלית העליונה?

  4. vandersister הגיב:

    אני בדיוק קוראת את הפרק בספר "God is not Great" של היצ'ינס, שעוסק בהמצאת האיסלאם. אין שום דבר מקורי בקוראן, הכל גנוב/שאול מהתנ"ך ומהברית החדשה, והגירסאות השונות של הקוראן עד שהתגבש היו סותרות ומבלבלות. לא פלא שהמוסלמים כל כך היסטריים לסמלי האמונה שלהם: בסיס האמונה כל כך שברירי שאם כמה אנשים אמיצים יתקעו בו טריז, הוא יתפוצץ לאלפי רסיסים.

    אגב, מעולם לא אמרתי את הדברים האלה ואני גם לא קיימת. למקרה שמישהו ישאל.

    • א.ה. הגיב:

      יאללה יאללה, אפשר לחשוב שחלקים נרחבים באמונה היהודיתלא מועתקים משלל עובדי האלילים שעמי ישראל חי בתוכם.

      • צרי הגיב:

        כן, רק שהתנ"ך עוד איכשהו, בצורה אבסורדית, יותר מסודר מחשבתית מהקוראן. סעמק. התרגום של שמש אמור להיות טוב, ואני עדיין יוצא משם מסוחרר. ואת זה למדו בכיתאבים במשך מאות שנים ועוד היום?

        לא שאני יכול להתחסד; האבות והאמהות שלי ואני בעצמי למדנו ולומדים דברים מבולבלים מעט פחות מזה, אך עם מסרים לא פחות מפגרים, לעיתים..

        והדבר שהכי קורע- מסתבר, כי כל מזמור כ"ה (הבו לה' בני אלים הבו לה' כבוד ועוז וגו') מועתק ממזמור אוגריתי בכלל – במדוייק. שלא כמו שאר המיתוסים שחלק מהמקרא מועתק/שאול מהם. חי חי חי.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          א) מבולבל, אתה אומר? נסה את דיני הקורבנות בספר ויקרא. אפשר גם להמליץ על כמה פרקים בספר איוב ועל פרק ג' בספר חבקוק.
          ב) זה מזמור כט, לא כה. ולא, לא ידוע שום מזמור אוגריתי שהמזמור הזה הועתק ממנו. יש השערות, בגלל אוצר המילים של מזמור כט וכמה תכונות לשוניות שלו. וכדרכן של השערות מן הסוג הזה, יש חוקרים שתומכים בה (במידות שונות) ויש כאלה שמוכנים להניח, לכל היותר, השפעה כללית של התרבות השמית הצפון-מערבית (ואם כבר, אז פיניקית ולא אוגריתית) על יוצרי המזמור.
          דרך אגב, אני לא אתפלא אם טענה מהסוג שהבאת תופיע בספר של היצ'נס או מישהו מסוגו. אתה יודע, כשמניחים מראש את מה שרוצים להוכיח…

          • מני זהבי הגיב:

            זה הייתי אני.

            • צרי הגיב:

              א. מאי טעמא?
              ב. צודק, התבלבלות שלי בנוגע למזמור, ואין ספק שלאף אחד אין יכולת להוכיח באופן מוחלט האם זו העתקה, דמיון, או שטוז – העניין מרתק אותי, ספציפית.
              באופן פרודקסלי משהו, גם אם איכשהו יוכח שזה נגנב – נניח – לא יפריע לי עדיין לזמר את זה בתפילות או ללמד את זה את התלמידים שלי..

              • מני זהבי הגיב:

                אולי זה רק אני, אבל פרקי הקורבנות של ספר ויקרא זכורים לי ככאב ראש אחד גדול, מבחינת הניסיון להבין מי צריך לעשות מה ומתי בדיוק. לגבי חלקים מסוימים מספר איוב ופרק ג' של חבקוק, יש קושי ניכר להבין במה מדובר — לשון קשה להבנה פלוס טעויות אפשריות בהעתקת הטקסט וניקודו. אינני מכיר מספיק את הקוראן, אבל אני מניח שדברים כאלה קיימים גם שם.
                ולגבי היחס שלך לאפשרות של שאילת חלקים מסוימים מהתנ"ך מהסביבה הכללית של המזרח הקרוב הקדום — אני מעריך אותו. באמת.

              • צרי הגיב:

                פרקי הקורבנות של ויקרא הם כאב ראש נפלא, שהתירוץ היחידי שאני יכול למצוא לו הוא פרקטיקה בירוקרטית לשליח כנראה חצי אוטיסט סכיזופרן.
                באופן כללי רוב ספר איוב, וגם חלקים נרחבים מישעיה (פאקינג שיט מה זה פקו פליליה באמת?!) הם מעט.. לא קוהרנטיים בלשון המעטה..
                מסכים איתך לגמרי.

  5. רותם הגיב:

    אתמול שחתי עם אמיתי סנדי על הכיף הגדול בפרויקט 300. כולם פה נהנים ממנו. אני מכין כאן מרד גלוי- בהתקרב מועד קץ הפרויקט, תהיה פה הפגנת רשת שתדרוש את הארכתו. אמנם אנחנו נגד אלימות אך לא נוכל לשלוט בגולש פסיכוטי שיקפוץ לביקור בביתך וישבור לך את המקטרות. ראה הוזהרת.
    וגם, פסקה שלישית: מצבן של נשים, לא מצבם.

    • ygurvitz הגיב:

      תוקן, תודה.

      אשר למה שיקרה אחרי החודש – תן קודם כל לסיים אותו. נדבר אחר כך.

  6. ש.ב הגיב:

    נראה לי ש"פוביה" זה פחד שאינו רציונלי, ולא סתם פחד. פחד זה מנגנון הישרדותי בריא, שומר אותך ערני. פוביה סתם מחרפנת אותך. אנחנו צריכים לדעת, יש לנו מספיק מהן בארץ.

  7. א הגיב:

    חשוב גם לציין שהפרקים לא לעגו בשום אופן למוחמד או לאיסלאם, הם אפילו נמנעו להראות את דמותו והוא לא אמר מילה אחת במהלך כל הפרקים. האיומים האלה, והעובדה שהם נאלצו להוריד את הפרקים הוא טירוף מוחלט . אם הם לא עדכנו בינתיים את השריעה שגם בטלוויזיה אסור לאמר את שמו של מוחמד, אז אפילו למוסלמי קיצוני הפרקים האלה לא אמורים להפריע. ובכל זאת, הפסיכים בוחרים לנצל את חולשת הטולרנטיות המערבית ולאיים בכל הזדמנות בשביל הדווקא. זה חייב להפסק. אפשר להתחיל במעצרים שיטתיים של כל מי שמעז לאיים באלימות.

    • צרי הגיב:

      לא קראתי אזכור בשריעה על הקול שלו – למרות שבפרקים הוא כן דיבר, פשוט משפטים חביבים וקצרים סטייל "בכיף, סבבה" וכיוצב'..
      מה שכן הם עשו היה לעשות כאילו התחכמות – כמה יהודי מצידם – ולהלביש אותו כמו דוב. זה כביכול, לפי ההיקש המאד לוגי וערסוואתי לכל דין ודיין, גם לצייר אותו וגם ללעוג לו.
      לפעמים אני חושב לעצמי, שאולי מוטב היה לנו כעם מדי פעם, במאות הקודמות ולא עתה, לקחת חלק מהאלימות הבראשיתית-משהו הזו אלינו – ואולי אם החרדים ימשיכו לאמץ אותה כשם שהם מאמצים אותה; ואולי אם המתנחלים ימשיכו להתלבש כמו חמאסניקים כמו שהם כבר עשו (לא כולם, חלק); אולי אז הציבור החילוני הגדול בארץ יתעורר ויעשה משהו נגד הקיצוניות האורתודוקסית שמשטה עד היום בכולם וגורמת לכל העולם לחשוב שהיהדות חייבת להיות דת פסיכוטית, פסיכופטית, עם מאפיינים גועליים ורצחניים עד בחילה.
      המממפ.

      • א הגיב:

        אולי אם הם לא היו מאיימים בטרור נגד כל מי שמציג איור של מוחמד, לא היה צריך להציג אותו בחליפת דוב… חוץ מזה, לא ראית את הפרק האחרון, כי למעשה זה לא מוחמד בחליפת דוב, אלא סנטה P:

        • צרי הגיב:

          הספקת לראות את 201? אני מת לראות מת לראות מת לראות! יש עדיין באינטרנט גרסאות שלא צונזרו?

    • גורו יאיא הגיב:

      הבעיה בפרק אינה שהוא יורד על האיסלם. הפרק יורד חזק על המוסלמים. הוא מראה כיצד מאמצי אי הסובלנות שלהם מגחיכים את דתם עצמה, עד שמי שרוצה להראות את מוחמד, צריך להחביא אותו בתוך חליפה של דוב.

  8. ג'ו הגיב:

    לגבי איסלמופוביה והכל, הכל נכון.

    אבל, במקרה הזה האשם היחידי הוא ויאקום, יש גבול לאזוטריות הארגונים שלגיטימי לפחד מהם, מי שמודיע בצורה כזו כי כל איום מצד כל קבוצה, קיקיונית ככל שתהיה, יגרום להתקפלותו, מזמין את האיומים הבאים.

    • ג'ו כלום הגיב:

      מה משנה איזוטריותו של הארגון על כוונותיו הרצחניות של הפעיל הבודד?

      לרצוח זה קלי קלות, ובגלל זה הפחד הזה כלכך יעיל.

  9. אילן הגיב:

    עכשיו גם ארגוני ג'ינג'יים יתחילו לאיים על יוצרי סאות'פארק?

  10. מני זהבי הגיב:

    צחוק צחוק, אבל הולנדי מפורסם אחר, שהיה ידוע בהתייחסות עוינת למוסלמים ולמהגרים בכלל, נרצח דווקא ע"י פעיל סביבה הולנדי (מלידה) לא-מוסלמי:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Pim_Fortuyn

    • מימי הגיב:

      שמעתי פעם על עוד פוליטיקאי אחד (או שניים) שנרצחו מסיבות שונות, לאוו דווקא על ידי מוסלמים.

  11. פילה הגיב:

    הדיילי שואו של יום חמישי הקדישו לעניין 10 דקות, שהן בערך חצי מהתכנית. החלק שהכי הדהד אצלי (צפיתי בו אחרי קריאת הפוסט הזה) הוא הקטע בו מדברים עם אסיף מנדבי, הכתב המוסלמי שלהם, על זה שלא נעים לו לראות ציורים של דמותו של מוחמד, אבל דברים כאלה נעימים לו פחות.

    מצוי כאן: http://www.thedailyshow.com/watch/thu-april-22-2010/south-park-death-threats , בזמן 6:51

  12. שונרא הגיב:

    איסלאמופוביה בפעולה: http://tinyurl.com/2e5e2cf

    (תקציר: בחור גלוח-ראש בא למרפאה ציבורית בסיאטל, רואה אשה מכוסה ומתחיל לאיים עליה בסכין, בגלל שהבגדים שלה מפחידים אותו.)

  13. דונה אנה הגיב:

    Posted on: 04.22.10

    A Statement from Matt and Trey
    In the 14 years we've been doing South Park we have never done a show that we couldn't stand behind. We delivered our version of the show to Comedy Central and they made a determination to alter the episode. It wasn't some meta-joke on our part. Comedy Central added the bleeps. In fact, Kyle's customary final speech was about intimidation and fear. It didn't mention Muhammad at all but it got bleeped too. We'll be back next week with a whole new show about something completely different and we'll see what happens to it.

  14. גרייף הגיב:

    זכור לי שלפני כמה שנים (2006?) הועלתה בברלין אופרה בשם Idomeneo, שבה מראים את ראשו הכרות של מוחמד. האופרה יוצאת נגד דת ממסדית, ומראה ראשים כרותים של עוד אלים (כמו פוסידון), אבל מאמיני הפנתאון האולימפי לא רצחו בדיוק חמש נזירות איטלקיות בגלל שאמרו להם שציירו את מוחמד בעיתון אירופאי, אז היה לחץ והחליטו לבטל את האופרה.

    היה על זה הרבה מאוד רעש בברלין, וראש העיר הבטיחה שיהיה פיקוח הדוק של המשטרה והאופרה חזרה. הייתה אמירה מאוד ברורה שאמנם צריך להתכונן מול אלימות, אבל אסור להיכנע לטרור. אז לא הוגשו איומים, מרומזים או ברורים. היה פחד, ונאבקו בפחד. יש משפט יפהפה על זה בסדרה Studio 60; שהכותב הקומי מספר שהחליט לעשות מערכון על אירועי 9/11 בדיוק בגלל שחש פחד לספר בדיחה על 9/11 בחדר מלא אנשים.

    למרות נאומם המרגש בלב סדרת הפרקים Cartoon Wars נגד צנזורה, הדמות של מוחמד מצונזרת בפרק (רואים רק את הידיים שלו), ולא ברור האם הדמות מצונזרת בגלל שסטון ופרקר חשבו שזה יהיה יותר מצחיק או בגלל הלחץ של Comedy Central. אבל משהו צרם לי שבפרק שעוסק במדרון החלקלק של הצנזורה, מצנזרים את מוחמד; הפריע לי שמוותרים מתוך פחד.

    ברור לי שהסיבה העיקרית שהרשת הרגישה בטוחה לצנזר את הקריקטורה על מוחמד היא שלא עמדה מולה אותה סערה ציבורית כמו בברלין. לו היו אותם רפובליקנים מאוסים נושאי שלטי אובמה כקוף ממלאים את הרחובות ומדברים על מגילת הזכויות ועל המדרון החלקלק, אולי היו משנים משהו אמיתי וחשוב. אבל זה לא קרה.

  15. פרובוקטור הגיב:

    מאמר מעולה.
    סאות'פארק היא תוכנית סאטירה והם אוהבים להיכנס בכל מי ומה שאפשר. הם גם ירדו על דתות אחרות וקבוצות אחרות כמו הומואים, היספאנים וכדומה.
    זה לגיטימי להיפגע ולכעוס, אפילו להחרים את סאות'פארק, אבל לא לאיים ברצח.
    למשל, ליהודים יש הליגה נגד השמצה שפועלת נגד גילויי אנטישמיות. אני לא יודע מה הם חושבים על הירידות בסאות'פארק, אבל נגד גילויי אנטישמיות כלליים הם פועלים בדרכי פעולה לגיטימיות ובמסגרת החוק – מכתבי תלונה, חרם צרכנים, פרסום מאמרי נגד וביקורת ועוד אמצעים כשרים.
    הם לרגע לא חושבים לאיים ברצח, גם כי זה לא חוקי וגם כי זה לא בסדר.
    לא כך הארגונים המוסלמיים. הם רק גורמים לאיסלמופוביה. ואם כבר, אם מצנזרים את מוחמד, אבל מצנזרים במקביל גם קללות ומלים גסות, זה רק אומר משהו על מוחמד.

  16. ג'ינה הגיב:

    רצוי לציין שמוחמד לא סתם הייה בתחפושת דב . נראה לי שזו התיחסות למקרה מלפני מספר שנים שבו בליזרד הורידה מהשרתים שלה חיית מחמד וירטואלית של שחקן שהייתה דב ששמו מוחמד .
    עצוב שדווקה מי שבא לצאת בצורה גלויה ( למי שהוא גיק ) נגד הצנזורה חטף אותה בפרצוף