החברים של ג'ורג'

למה לבנת עדיין בתפקידה, הצבעה משונה בשווייץ, הפתרונות החריגים להפגנות החרדים מוכיחים עצמם, ומועצת יש"ע ממרידה כהרגלה: ארבע הערות על המצב

למה לבנת עדיין פה? במהלך הסופ"ש, עשתה לימור לבנת שורה של מאמצים נואשים וכושלים להרחיק את עצמה מ"פליטת קינסלי", שבה אמרה ש"נפלנו על ממשל נורא". פליטת קינסלי (Kinsley Gaffe, במקור) היא תקלה, שבמהלכה אומר פוליטיקאי את האמת. כלומר, אומר מה הוא חושב באמת מבלי להתייחס לאפשרות שדבריו ידווחו.

במקרה של לבנת, שיש לה עבר ארוך בהתחנפות לאנשי מרכז הליכוד, ראוי לתהות אם אכן מדובר בפליטה או בתרגיל מחושב, שהביא בחשבון את הנזק המזערי שייגרם לה (עם אופציה לנזק רציני למשהו שולי יותר, כמו יחסי ישראל- ארה"ב) ואת הרווח הפוליטי הניכר שתגרוף בקרב האינדיאנים (לא ביטוי שלי) של מרכז הליכוד.

כך או כך, לא ברור מדוע היא עדיין משמשת כשרת התרבות. ראש ממשלתנו המנוזל, בנימין נתניהו, מיהר להתחמק. הוא הודיע שדבריה של לבנת אינם מייצגים אותו. שזה נחמד, אבל לא מדויק.

נתניהו יכול לומר שאחיו, אשתו, ילדיו, אביו והביוגרף שלו לא מייצגים אותו, וכנראה יצדק. הוא לא יכול לומר את זה על שרה בממשלתו. לממשלה יש אחריות קולקטיבית. כל השרים חייבים בה. לכל השרים יש אחריות כלפי הממשלה וכלפי יחסי החוץ של מדינת ישראל. במדינה נורמלית, שיש לה מסורת אמיתית של אחריות קולקטיבית, לבנת היתה מתפטרת כבר במוצאי שבת.

אבל אנחנו חיים בישראל. וכשפירומן סדרתי משמש כשר החוץ, כשהוא חושב בטעות שתפקידו הוא להביא לסיומם של הקשרים הללו, קצת קשה להתלונן על לימון חומצת.

מה, לעזאזל… הבורגנים הטובים של שווייץ הלכו אתמול לקלפיות, והסבו תבוסה נדירה לממשלת הקואליציה שלהם: 57.5% מהם תמכו בתיקון לחוקה הפדרלית שאוסר על בניית צריחים למסגדים. הממשלה היתה משוכנעת שהתיקון לא יעבור. היא טעתה.

כל הסיפור הזה משונה: האיסור הוא לא על בניית מסגדים, אלא על בניית צריחים; בכל שווייץ יש ארבעה צריחי מסגדים בדיוק; ובניגוד למה שמתרחש בישראל – באוזני שמעתי את המואזין מחריש את התפילות בכנסיית הקבר – הם גם לא מרעישים. בשווייץ יש חוקים נוקשים בכל מה שקשור לרעש, ולמסגדים אין פטור. להצבעה אין, למעשה, שום משמעות פרקטית. הייתי יכול להבין חוקים שאוסרים על כניסת מטיפים מוסלמים שלא עומדים בפיקוח ממשלתי – חוקים כאלה, אחרי הכל, קיימים בכל מדינות האיסלם, ואין סיבה שהמערב לא יאמץ דווקא את המנהג המוסלמי הזה – או חוקים שאוסרים על הגירה מוסלמית בכלל. אפילו חוקים שאוסרים על בניית מסגדים היו נראים הגיוניים יותר. אבל תקנות ארכיטקטוניות?

אז מה העניין? ככל הנראה, מדובר בקריאת המואזין להשכמה של אירופה. המפלגות הפופוליסטיות בדנמרק והולנד מיהרו גם הן להודיע שהן רוצות משאל עם דומה. הסבירות שהן תקבלנה את מבוקשן נמוכה, אבל המסר הוא ברור מאד: אתם יכולים להתפלל חמש פעמים ביום, ובכיוון מכה אם זה ממש מה שעושה לכם את זה, אבל אל תנסו להכניס לכאן את המנהגים הפוליטיים שלכם, כי סבלנותנו פוקעת. אתם יכולים להתפלל – אבל לא לכפות בורקה, אפילו לא על הבנות שלכם; אתם יכולים להתפלל, אבל תשכחו ממילת נשים; אתם יכולים להתפלל, אבל רצח על כבוד המשפחה לא יהיה פה; אתם יכולים להתפלל, אבל לא נסבול נסיונות לשנות את התרבות שלנו. אתם רוצים להגר? השאירו את התרבות שלכם מאחור וקבלו את זו שלנו. בקצרה, היו מוסלמים בביתכם ובני אדם בצאתכם.

האמת? רעיון לא רע בכלל. ואם כבר פתרונות יצירתיים לבעיית הפונדמנטליזם…

לדרוך על יהוה: לפני כשבוע המלצתי על כמה דרכים לרמיסת רגשותיהם העדינים של החרדים, מתוך תקווה שהם יבינו את הרמז – שאפשר לשבש, בקלות, גם את חייהם – ומתקבל הרושם שזה בדיוק מה שקרה.

מפגיני-נגד פיזרו תמונות פורנו בקרב הקהל הקדוש, הציגו גרפיטי ענק וככל הנראה לא מחמיא המתייחס למנהיג העדה החרדית, טוביה ווייס, והדובדבן שבקצפת – מרחו כתובת "יהוה" ענקית על הכביש, במטרה לאלץ את המפגינים לדרוך עליה. הרבנים נאלצו לבלות שעות ארוכות בנסיון למצוא פתרון לבעיה האחרונה – את שם הדמון אסור, מצד אחד, לבזות אבל מצד שני אסור למחוק – והצליחו למצוא פתרון יצירתי מרשים, פריצת דרך של ממש בתחום ההתמחות האורתודוקסי של הונאת האל (פרטים בקישור למעלה). אם רק היו מפנים את היצירתיות הזו להתמודדות עם הצורך לחיות בעולם המודרני, הרבה אומללות היתה נמנעת.

והתוצאה היתה שבשבת האחרונה, היו רק עשרות מפגינים מול אינטל, במקום מאות. המסר עבר. כך צריך.

ובינתיים, במדינת יהודה… הממשלה החליטה החלטת-דמיקולו על הקפאת הבניה בהתנחלויות – אותה החלטה שישראל התחייבה לה כמה וכמה פעמים בעשור האחרון – ושר בטחוננו היקר הכניס את הקריצה המקובלת, ואמר שהבניה שכבר החלה תמשך, והוא גם אישר הקמת 28 מבני ציבור, כי כידוע לא יעלה על הדעת ש"הגידול הטבעי" ייפסק. גידול טבעי, כזכור, הוא זכות השמורה ליהודים החיים בגדה המערבית בלבד.

הקריצה הזו לא מספיקה למועצת י"ש, והיא שוב בודקת את גבולות ההמרדה. ביום חמישי היא הודיעה שהחלטת הממשלה "איננה לגיטימית" ושהיא "תמשיך בבניין הארץ עם הממשלה או בלעדיה". היום היא הודיעה שהיא אוסרת על הכנסת "פקחי הבניין של ביבי" לתחום ההתנחלויות.

לפני יותר מעשור, בזמן מהומות "זו ארצנו" של פייגלין, איים היועץ המשפטי לממשלה דאז, מיכאל בן יאיר, להכריז על מועצת יש"ע כעל גוף ממריד. היא נסוגה, כמו תמיד כשמופעל נגדה כוח נחוש. הגיע הזמן להפסיק את גלגולי העיניים של הבריונים האלה, שמצד אחד מעוררים מהומות ופוגרומים ומצד שני מיתממים ואומרים ש"אין לנו שליטה על הקנאים".

זה, כמובן, לא יקרה. הממשלה, הרי, שותפה לקריצות. היא בסך הכל רוצה לסחוב ארבע שנים, עד שהפריץ הנוכחי ימות – או עד שישראל תמות. ריקוד המעגל המשולב בין הממשלה למתנחלים כל כך שקוף, שבמו ידיה שומטת הממשלה את בסיס הלגיטימציה שלה, שנשען על התפיסה שהיא מדווחת אמת לאזרחיה. ממשלה שלא מפסיקה לשקר, ושקרים גסים כל כך, מזמינה את פריחתן של תיאוריות קונספירציה ואת אובדן האמון בה. אכן, השתלבות במרחב.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

87 תגובות על ”למה לבנת עדיין בתפקידה, הצבעה משונה בשווייץ, הפתרונות החריגים להפגנות החרדים מוכיחים עצמם, ומועצת יש"ע ממרידה כהרגלה: ארבע הערות על המצב“

  1. אוי, הסיפור על הצבע והעץ ענק. גרמת לי לגמור אומר לכתוב בכל זאת בלוג אנגלי…

    • איתמר קרביאן הגיב:

      "לשם ביצוע המבצע נעצרה תנועת המכוניות בכביש רמות למשך שלוש שעות בסיוע המשטרה, ובמקום נגרמו פקקי תנועה גדולים. בינתיים, כך נמסר מדוברות משטרת ישראל, לא נמצא כל חשוד במעשה הפוגעני."

      לא נמצא חשוד? כתוב כאן בדיוק מי עשה את המעשה הפוגעני. המשטרה.

  2. שלא לומר הגיב:

    הסיפור על העץ והצבע מדהים.

  3. דרומי הגיב:

    לגבי לבנת – אני לא השתכנעתי שהיא לא שלוחתו של ביבי לעניין זה. הדרך שלו לעשות שריר לאובמה, בלי לספוג יותר מדי נזק.

  4. דור הגיב:

    אם אני אשפוך דלי של רעל על עץ והרעל יטפטף על ראשי חרדים, האם הם יקבלו את הטענה שלא הייתה לי כוונה לפגוע בהם או שרק אלוהים עד כדי כך מטומטם?

  5. דרומי הגיב:

    אה, ולעניין המסגדים: השוויצרים הוכיחו כרגע שכל הסיפור הזה של 'אנחנו לא נגד האסלאם, אנחנו נגד הפונדמנטליזם', הוא הבל אחד גדול. המטרה היא לפגוע באסלאם.
    שזה אחלה דבר, אם אתה בעניין של מלחמת ציוויליזציות.

    • ygurvitz הגיב:

      אתה מדבר כאילו איסלם ופונדמנטליזם הם הפכים. הם לא. יש חפיפה נרחבת בין השניים.

      • יש מוסלמים פונדמנטליסטיים. ויש כאלה שרק קצת. יש מוסלמי קטן ומוסלמי בינוני ומוסלמי חזק חזק, שלא נעים לשמוע, בעיקר אם אתה בשוויץ. לעתים רחוקות אתה פוגש מוסלמי נחמד.
        כאילו, ב-ח-יי-ך, השוויצרים לא אמרו את כל מה שאמרת שהם אמרו. למצות את הדין בצורה החריפה ביותר עם רוצח על רקע כבוד החמולה? אהלן וסהלן. לאסור באופן גורף על לבישת בורקה במקומות ציבוריים? ונאמר "אמן". לדון למוות משחיתי ג'ניטליה נשית? בכיף, פעמיים. לאסור על בניה של צריח למסגד? בשביל מה? בשביל שלנוצרים לא יהיה חלילה צריח מול העיניים בקו רקיע? כצעד "הרתעתי"? זו העמדה הגדולה של הוויצרים, ארכיטקטורה?
        אם יש דבר אחד שהעסק הזה בשוויץ מוכיח, זה ש"דמוקרטיה" ישירה היא בסך הכול שם מכובס לרובניות עריצה וטוטאליטרית. זו הצעה שיש להתבייש בה, מאוד מאוד.

        • גרייף הגיב:

          אני לא מתבייש בהחלטה הזו. אני מחכה לאמירה רצינית ובולטת מאז שרצחו את תיאו ואן-גוך.

          הצריחים של המסגדים אינם מגדל גבוה לשם הנוחות; הם נבנו בכוונה תחילה להיות גבוהים מכל בית-כנסת, כנסייה או קתדרלה בעיר הנוצרית אותה המוסלמים כבשו.

          נכון; יש כאן ריח לא נעים של רדיפה תרבותית. אבל האמירה הרחבה יותר היא "לא; המסגד אינו מעל הכול בשוויץ; יש דברים שנמצאים מעליו". חבל שזה לא מלווה בבניין מגדל גבוה לבית המחוקקים או משהו דומה…

      • ג'ו הגיב:

        פונדמנטליזם זו בעצם ההגדרה של דת, לא?

      • דור הגיב:

        אני מוכרח להגיד שהעמדה הזאת שלך מפתיעה אותי כל פעם מחדש, כמישהו שב99% מהמקרים (או יותר) מסכים איתך.

        ההתנגדות לטרור החרדי ברורה והאמצעים שהוזכרו כשרים בהחלט, אבל אני לא רואה איך איסור על בניה של מבנה שמטרתו היא ביטוי אנושי כלשהו שלא מזיק לכלל או כופה את עצמו על אף אחד הוא משהו חיובי. הרי ההתנגדות הכללית הזאת לאיסלם כאיסלם ולמוסלמים כמוסלמים היא זו שתגרום ליותר מהם להרגיש לא רצויים ותדחוף אותם אל הפחד, הכעס והשנאה.

        איזה טוב יצא מזה?

        • יואב הגיב:

          בלי להתייחס למקרה הספציפי, איסור על בניה של סוג מסויים של מבנה (למשל, כזה שפוגע בנוף, בבריזה, באור, באקוסטיקה…) זה דבר בהחלט לגיטימי ונהוג בהרבה מדינות.

        • ygurvitz הגיב:

          איסור על בניה של מבנה שמטרתו היא ביטוי אנושי כלשהו שלא מזיק לכלל או כופה את עצמו על אף אחד

          פה בדיוק המחלוקת. השווייצרים לא חושבים שצריחשל מסגד הוא "ביטוי אנושי שלא מזיק לכלל או כופה את עצמו". באיסלם אין הפרדה בין דת ופוליטיקה והמסגד הוא גם מוקד פוליטי.

      • אורי סבח הגיב:

        יש חפיפה נרחבת גם בין צריחים וכלי שחמט. אז זה אומר שאסור לשחק שחמט בשווייץ?
        אם אתה רוצה להילחם בפונדמנטליזם האיסלאמי – הילחם בו, אל תילחם באיסלאם. בתור אנטי פונדמנטליסט, אתה מציג לפעמים עמדות מאוד פונדמנטליסטיות (כמו "כל המוסלמים פונדמנטליסטים").
        ואת זה אני אומר רק בגלל שאני מסכים לכל שאר הדברים שכתבת.

  6. ג'ו הגיב:

    'היה מוסלמי (או יהודי) בביתך ואדם בצאתך" הוא משפט יפה למי שחושב שרק נוצרי הוא אדם באירופה. מזכיר לי את מי שאין לו בעיה עם הומואים אבל למה הם מחזיקים ידיים ברחוב.

    משום מה אני משוכנע שתקנות הרעש המחמירות של השוויצרים לא מיושמות על פעמוני הכנסיות.

    • ygurvitz הגיב:

      ראוי לציין ששןןייץ אוסרת כבר שנים רבות על שחיטה יהודית, בטענה הנכונה שמדובר בצורה אכזרית מאד של הרג בהמה. אף על פי שמדובר בפגיעה בזכויותיהם הדתיות של יהודים אורתודוקסים, אין לי בעיה עם זה. זכותם של השווייצרים לומר "בשווייץ היה שווייצרי".

  7. א.ה. הגיב:

    אולי כדאי שלפני שאתם מדברים על מה השוויצרים רצו או לא רצו להגיד תתעמקו קצת ברקע למשאל העם, כפי שנראה שיוסי עשה.

    האמירה של המחנה שתמך בהצעת האיסור (בכל פרסומי התעמולה שלו לפני המשאל) הייתה מפורשת, ודומה למה שאומר יוסי – אנחנו מתנגדים לצריחים מאחר שלדעתנו הם (בניגוד לסתם מסגדים) מהווים אמירה פוליטית של תמיכה בסוג אחר, פונדמנטליסטי ואנטי-דמוקרטי/ליברלי, של איסלם.

    יוסי מדייק למדי בפרשנותו. האם זאת הייתה הדרך הנכונה להעביר את המסר הזה? זאת כבר שאלה אחרת, וטובה. אין ספק שמשאלי עם, בגדול, הם כלי בעייתי.

    • דרומי הגיב:

      כל הכבוד להם. באמת, כל הכבוד. הם החליטו שהמסגדים הם אמירה פוליטית. באמת יפה שהם לא אמרו 'אנחנו רוצים למנוע מהמוסלמים לקיים את מצוות הדת שלהם'.
      אז מה אם יש רק ארבעה מינרטים בכל שווייץ, ולא הייתה שום הוכחה whatsoever לקשר ביניהם לבין פונדמנטיליזם.

      • א.ה. הגיב:

        לא מתווכח איתך על זה שצריחי המסגדים לא הם המטרה הנכונה להצהרה אנטי-פונדמנטליסטית.

        אבל זה לא סותר את זה שזה אכן היה המסר של תומכי ההצעה – "לא נגד האיסלם, כן נגד הפונדמנטליזם".

      • ygurvitz הגיב:

        הם החליטו שהמסגדים הם אמירה פוליטית.

        מסגד הוא אכן אמירה פוליטית. האיסלם לא מבחין בין פוליטיקה ודת. מוסלמים, בניגוד ליהודים או נוצרים, לא זקוקים לקהילה או מניין לצרכי תפילה. הקמתו של מסגד מיועדת, בין השאר, לאכוף את ערכי הקהילה. הערכים האלה, נאמר בנימוס, זרים לשווייצריה.

        • מני זהבי הגיב:

          יוסי: "מוסלמים, בניגוד ליהודים או נוצרים, לא זקוקים לקהילה או מניין לצרכי תפילה"

          Salat al-Jumu'ah is a congregational prayer on Friday which replaces the dhuhr prayer. It is compulsory upon men to perform it in congregation
          (http://en.wikipedia.org/wiki/Salat)

          לא שזה משנה לעצם העניין. אם מותר לאנשים להתכנס כדי לשתות בירה ולצפות במשחק כדורגל (הגם שאין להם שום חובה לעשות זאת), מותר להם גם להתכנס כדי אשכרה להתפלל, בין אם יש להם חובה כזאת ובין אם לא.

          יוסי: "האיסלם לא מבחין בין פוליטיקה ודת"

          אממ… אתה מזכיר לי אחד, אוטו פון ביסמרק. הוא, כמובן, לא דיבר על מוסלמים, אבל הייתי מצפה שבני אדם ילמדו דבר-מה ב-130 שנה.

          ולגבי אינטל — טוב, יש גם חוליגנים חילונים. השתכנעתי. לא שהייתי צריך הוכחה.
          אילו הייתי נוסע במוצ"ש בכביש רמות, נראה לי שהיו לי כמה מילים להגיד על הקריירה המקצועית של אמו של מי שהגה את הרעיון הגאוני למרוח four-letter-word בצבע על האספלט.

          • ygurvitz הגיב:

            וואו, אתה ממש חי ביקום מקביל, כזה שבו הטוטליטארים תמיד צודקים. הכתובת על הכביש היא החוליגניות בסיפור הזה?

          • איתמר קרביאן הגיב:

            הכביש נחסם למשך שלוש שעות, לפי הכתבה. אני יכול לכסות מילה הכתובה על הכביש בצבע שחור בתוך עשרים דקות. באשמת מי השעתיים וארבעים דקות האחרות?

            • מני זהבי הגיב:

              איתמר, תקרא עוד פעם את הקטע עם הדלי על העץ (פטנט הלכתי חביב לכשעצמו, אני חייב להודות; זה שהוא גרם לשיבושי תנועה, זה כבר סיפור אחר).
              יוסי, הכתובת על הכביש היא סוג של חוליגניות (הייתי אומר את אותו דבר גם אם היו כותבים שם four-letter-word אחר). היות והכותבים ידעו שהכתובת הזאת תגרום קשיים להרבה אנשים, שרק חלק קטן מהם משתייכים למופרעי העדה החרדית, זוהי חוליגניות מובהקת. גם הפצת תמונות פורנוגרפיות היא דבר בעייתי למדי (היה מעניין לראות תגובות של קוראות — להבדיל מקוראים — לעניין הזה). אגב, לא אמרתי שווייס וצאן מרעיתו צודקים. ואם ב"טוטליטרים" כוונתך למוסלמים בשווייץ — שלא לדבר על הקתולים בגרמניה של סוף המאה ה-19 — אזי אין לי מושג על מה אתה מדבר.

              • מני זהבי הגיב:

                אה, ולפי הכתבה הזאת:
                http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1131871.html, הכתובת על הכביש גם הפריעה למשטרה להדוף את המפגינים החרדים מרחבת המפעל באמצעים בלתי-אלימים. אולי בכל זאת כדאי להזכיר את המקצוע של אמו של הוגה הרעיון.

              • ygurvitz הגיב:

                לא הבנתי. אתה מאשים את כותב הכתובת בכך שהמשטרה נכנעה לחרדים ומשכה שלוש שעות על נוהל שהיה צריך לקחת, בהנחה שבאמת היה צורך לצבוע את הכביש מחדש, חמש דקות מקסימום?

              • מני זהבי הגיב:

                קראת את הכתבה שלינקקתי אליה?
                לגבי חסימת הכביש, אני חושב שהמשטרה פעלה בצורה נכונה. מה לעשות ומחיקה פעילה של שמו של אלוהי היהודים הייתה מעצבנת הרבה מאוד אנשים (שרק מיעוטם הם חרדים).

              • ygurvitz הגיב:

                קראתי, ולא הבנתי מה היתה הבעיה שלך.

                ולא, זה שמשהו "יעצבן" הרבה אנשים לא צריך להיות שיקול של המשטרה. כבישים פנויים דווקא כן. או, לחילופין, להשאיר את הכתובת על הכביש ולפתוח אותו לתנועה.

              • mosh הגיב:

                אולי גם רוב השוטרים נרתעים ממחיקת שם האלוהים שלהם מהכביש? הרי לא שמעתי שגייסו למשטרה סטודנטים לפילוסופיה מאוניברסיטת תל אביב. גם יהודים במדים מפחדים מיהוה ומעריצים אותו

              • מני זהבי הגיב:

                "לקראת סיום ההפגנה החלו השוטרים להדוף את המפגינים מחוץ לאזור התעשייה הר חוצבים… ופתאום המפגינים סירבו לצעוד לאחור והחלו לדחוף ולהיאבק בשוטרים. חלק מהמפגינים ברחו לצדדים, ונראה היה שהם מנסים להימלט כל עוד נפשם בם מהארגזים שהונחו בלב הכביש. השוטרים הגיבו על ההתנהגות המשונה בכוח, דחפו, צעקו והדפו את החרדים הלאה".
                לא הלכותבים העלק-חתרנים יכלו לשער מראש את מיקום הכוחות בעת האירוע, אבל האמירה הישנה בגנות דחיפת האף לעניינים לא לך מכוונת, בין היתר, למצבים מן הסוג הזה.
                וכן, המשטרה, בהיותה אמונה על שמירת הסדר הציבורי, צריכה למנוע מצבים שיגרמו כעס למספר רב של אנשים (כמובן, כל עוד מניעת מצבים אלה אינה כרוכה בפגיעה בלתי-מידתית בזכויותיהם של בני אדם אחרים). למשל, אם עובדיו של בית דפוס כלשהו היו חומדים לצון ומכניסים תמונות פורנו בין הדפים של עיתון ילדים כלשהו, הייתי בהחלט מצפה מהמשטרה להחרים את כל הגיליון הספציפי של העיתון הנ"ל (אם המו"ל לא היה מורה בעצמו בזמן על הפסקת הפצת הגיליון).

              • שונרא הגיב:

                פעמי משיח – חנוך לוין חזר לתחייה וכותב את החדשות!

                "נראה היה שהם מנסים להימלט כל עוד נפשם בם מהארגזים שהונחו בלב הכביש."

              • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                מני, אתה תושב של כבוד באיזור הדמדומים.

                "אילו הייתי נוסע במוצ"ש בכביש רמות, נראה לי שהיו לי כמה מילים להגיד על הקריירה המקצועית של אמו של מי שהגה את הרעיון הגאוני למרוח four-letter-word בצבע על האספלט."

                "המשטרה, בהיותה אמונה על שמירת הסדר הציבורי, צריכה למנוע מצבים שיגרמו כעס למספר רב של אנשים…"

                "לגבי חסימת הכביש, אני חושב שהמשטרה פעלה בצורה נכונה."

                כלומר, אתה מודה שסגירת הכביש היא מעשה שיש בו טרחה רבה ופגיעה באנשים רבים, אתה מסכים שחלק מתפקידן של רשויות החוק הוא להימנע מכזו פגיעה, אבל לדעתך, החלטת המשטרה לסגור את הכביש היא מוצדקת בכל זאת.

                העמדה הזו עקבית אך ורק אם לדעתך, הימנעות ממחיקת "יהוה" מהכביש היא סוג של הכרח. שיש בכך ערך מחייב של ממש במדינה דמוקרטית. איך זה שלא שמת לב עד עתה שערכי הבסיס שאתה מאמין בהם כל-כך שונים מאלה של רוב מדינות העולם המערבי?

              • איתמר קרביאן הגיב:

                התגובה האחרונה הייתה שלי. אל תגלו לבוס

              • מני זהבי הגיב:

                סוג של הכרח? לא יודע.
                דבר שרצוי לעשות? כן, בוודאי.
                תראה, לאלוהים יש כושר יוצא מן הכלל להוציא אנשים מדעתם, אז בוא נקח דוגמא אחרת. נניח, חתול נדרס בכביש וגווייתו מוטלת שם. מראה בלתי-חינוכי בעליל (לדעתי לפחות). עכשיו, אילו אני הייתי נוסע באותו כביש עם ילדי, הייתי מעונין מאוד שמישהו משירותי הנקיון העירוניים יגיע לשם ויסלק את גוויית החתול לפני שילדי יראו אותה. כמה זמן הייתי מוכן להקצות לזה? לא יודע. אני מנחש שעל עיכוב של רבע שעה לא הייתי כועס, ואילו בהינתן עיכוב צפוי של שלוש-ארבע שעות הייתי בוחר לנסוע בכביש אחר או, אם לא הייתה ברירה, הייתי נוסע ליד החתול הדרוס ואיכשהו מתמודד עם הרושם שזה היה עושה על הילדים.
                אם נחזור לעניין עם יהוה, אין לי בעיה גדולה עם מחיקת שמו, אבל אני מקבל את המצב שבו אנשים רבים יחושו אי-נחת עמוקה מממחיקה כזאת כעובדה נתונה. ואני חושב שצריך להתחשב ברגשותיהם של בני אדם, גם אם הם מאמינים בדברים מוזרים. בעצם, זו הסיבה לכך שאני רואה את בעל הכתובת כחוליגן מצוי.

              • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                תרד מהאוטו, תזיז את הנבלה (של החתול) ותמשיך הלאה. אפשר עם מקל או כפפות. גג 5 דקות

              • מני זהבי הגיב:

                אילו גוויית החתול הייתה מוטלת באמצע כביש מהיר, לא בטוח שהייתי מנסה בעצמי.

              • איתמר קרביאן הגיב:

                משום מה, אתה עדיין מנמק את מה שלדעתך צריכה להיות מדיניות המשטרה ב"הייתי מעוניין", "הייתי בוחר" ו"אי-נחת עמוקה". במקרה של חתולים דרוסים, נסיעה של חצי שעה ברחבי העיר תגלה שהמשטרה דווקא לא לצד הילדים שלך. לא משנה בכמה מילים יפות תכסה את זה – כרגע, שמירה על רגשות של ציבורים מסויימים חשובה יותר באופן קטגורי משל אחרים. אין בכך שום מידה של הגינות.

              • מני זהבי הגיב:

                לא יודע לגבי ההגינות. איכשהו, עד עכשיו מראות של חתולים דרוסים נחסכו מילדי (לפחות בגילאים שהם כבר יכלו לתאר מה הם רואים ולשאול שאלות). אבל אי-טיפול במצבים פוגעניים מסוימים אינו מהווה הצדקה לאי-טיפול במצבים פוגעניים אחרים.

  8. שי הגיב:

    יפה שבקישור בNRG, הם מפחדים לרשום יהוה.

  9. שותף שקט הגיב:

    אני ממעט לכתוב פה, אם כי מרבה לקרוא.. אבל אני חייב לומר ליוסי כל הכבוד! אני מקווה שעוד פוסטים שלך יעשו גלים כמו הצעת יהוה

    • ג'ו הגיב:

      בוא לא נשתולל, ספק גדול אם המבצעים קראו את ההצעה פה.

      מה שכן לא אתפלא אם המשטרה תבוא לתחקר את גורביץ על "הסתה לפגיעה ברגשות דת" או משהו כזה. די מתאים להם.

  10. תומר הגיב:

    וואו, מדהים שכתבו את השם המפורש, וכמובן מדהים לא פחות הפתרון ההלכתי של החרדים. האם הבלוג מתחיל להשפיע על המציאות? האם ממרתפי "החברים של ג'ורג'" נשלחות פקודות ללגיונות החילונים? האם קם אדמו"ר חילוני שישא את נס המרד??? : )

  11. עדו הגיב:

    אחרי שיגאל אלון תמך בהקמת קריית ארבע בניגוד לדעתו של רבין ושאר הממשלה קצת קשה להיזכר היום ששר אמור לישר קו עם שאר הממשלה. זה קל מאד לרדת על לימור לבנת והיא בהחלט מסוגלת לגרום ביודעין נזק למדינה כדי לקבל נקודות במרכז הליכוד אבל היא ממש לא המציאה כלום.

    • אסף רזון הגיב:

      מה שאמרת מוכיח גם את הצביעות של מנהיגי המתנחלים שטוענים שהמדיניות היא לא לגיטימית כי מנהיג אותה שר הבטחון "מסיבות פוליטיות". השימוש בצבא להקמת ההתנחלויות, לעתים קרובות תוך כדי התעלמות ממדיניות הממשלה, לא הפריע להם עד כה.

      • ygurvitz הגיב:

        אה, זו התנהגות פולקיסטית קלאסית: מה שאנחנו עושים הוא "רצון העם" המיסטי, מה שהצד השני עושה הוא "פוליטיקה", שמטבעה היא מסואבת.

  12. קורא כלשהו הגיב:

    פורנו ויהוה, נשמע כמו שיטת הדברה מצויינת כנגד פגאנים. פעם הבאה – נא לא מתחת לעצים, חבל עליהם. שהחרדים ישתמשו בהליקופטר לצבוע עננים.

    אם מישהו חושב שיש בעיה אתית בפיזור תמונות פורנו, אז שיפזרו פורנו של גייז. למתקדמים:עם הדפס יהוה עליו, מעניין איך יפתרו בעיה הלכתית כזו.

    הסיפור הזה מזכיר לי שפעם היה רעיון לקבור מחבלים (מוסלמים) מתאבדים עם חתיכות חזיר…

  13. מני זהבי הגיב:

    נו טוב, הרעיון הישן והטוב שכל דבר ילך עם קצת כוח, ואם לא, אז ילך עם יותר כוח…
    הנה, במיוחד בשבילך — סה"כ אגדה אורבנית:

    http://www.snopes.com/rumors/pershing.asp

    לא שיש לי איזושהי סימפטיה למחבלים מוסלמים, אבל לגבי הרעיון שניתן לעצור אותם באמצעות התעללות בגופותיהם, קשה לי להחליט אם הוא נבזי יותר או מטופש יותר.
    אשר למעללי העדה החרדית בירושלים, שוב, אין לי שום הזדהות אתם, אבל אני שואל את עצמי למה המחאה החילונית (עם קורטוב של חוליגניות) התעוררה דווקא סביב המפעל של אינטל. אחרי הכל, לא מדובר באיזו אישה שסילקו אותה מאוטובוס אלא בתאגיד-ענק המרופד היטב בכסף. אני מניח שהתאגיד הנ"ל יידע להגן על עצמו מול קומץ מופרעים לבושי שחורים. ומשהו אומר לי שההזדהות הציבורית עם אינטל אין פירושה רק שהחרדים לא יצליחו להשבית את המפעל (לא שהיה להם סיכוי) אלא שיהיה קשה מאוד, למשל, להביא למצב שבו אינטל תשלם יותר מס. וזו, בעיני, בעיה הרבה יותר גדולה.

    • הירנוט הגיב:

      לגבי קבורת מבלים מתאבדים עם חזירים, אני זוכר שהיה דיון ציבורי בתקופת התפוצציות זו או אחרת. בראיון עם אהוד ברק המראיין אפילו העלה את העניין הזה כשאלה… "למה שלא נקבור את המתאבדים עם חזירים?"

      התגובה של ברק היתה מהפעמים הנדירות שברק אמר דברי טעם. משהו בסגנון של "אין בזה טעם, בכל מקרה איזה מופתי או שיח זה או אחר מיד יוציאו הוראה שקבורה עם חזיר אחרי מעשה ג'יהאד לא תפגע בכניסה לגן העדן".

      או ישלחו איזה גוי קטין עם צבע לטפס על איזה עץ.

  14. ygurvitz הגיב:

    הודעה טרולית נמחקה.

  15. סמולן הגיב:

    למעשה התגובה של החרדים היתה יכולה להיות הרבה יותר מעניינת. הנה מה שאני הייתי עושה (עאלק):

    1. מציב משמר ומחסומים לפני ואחרי הקטעים שבהם פוזרו תמונות הפורנו ובהם נכתב השם על הכביש. קטעים אלו יאסרו בנסיעה עד שיגובש הפתרון ההלכתי.

    2. משקיע קצת בפתרון ההלכתי: חודש. הכביש, בינתיים, ישאר סגור.

    3. במקביל, שיתוף פעולה עם קבוצות פמיניסטיות על הפורנו כזירה של אלימות פוליטית כנגד קבוצות שוליים מודרות. או משהו.

    4. עוד יותר במקביל, פרסום של בקשה צנועה שמנכ"ל אינטל, העולמית, יבוא ויסביר למה לעזאזל התאגיד שלו עושה דברים כאלו. כי למעשה, הם החשודים המיידיים. קפיטליסטים מניאקים. לדעתי הוא יגיע. הדבר האחרון שהוא צריך הוא להסביר למה אינטל בעצם לא אנטישמית, ולמה היא מכבדת כל דת באשר היא אבל עוסקת בביזוי מהסוג הזה.

    5. בשלב הזה, אני משער שאינטל תתחיל להפעיל קבוצות בילוש משלה בקרב אתיאו-פשיסטים קיצונים, ולבלום פעולות והצעות מהסוג שיכול להזיק לאינטל. עם טיפה מזל, הם עוד יקנו את הבלוג 🙂

    6. בכל מקרה, החרדים טעו טעות טפשית וזמנית כאשר לא ניצלו את הביזוי הסימבולי הדוחה לטובת התקרבנות מהירה. בפעם הבאה הם – כנראה – יהיו מחושבים יותר.

    • איתי הגיב:

      מסכים לביטוי "אתיאו-פשיסטים", מפחיד אותי לקרוא את השנאה של המתדיינים פה ליהדות וליהודים.

      • עדו הגיב:

        איתי אתה כמובן צודק.
        תמונות פורנוגרפיות וכתיבת השם המפורש הם התגרויות מהסוג הגרוע ביותר וכן מלאות שנאה.
        כמובן שצריך לגנות את מי שדחוף לו להחריב את מנוחת השבת המקודשת של ציבור דתי או לדחוף לפרצופו תמונות תועבה שפוגעות ברגשותיו.
        האם ברור לך שהדבר נכון לגמרי מהכיוון השני?

        פעם לפני הרבה שנים הסביר לי דתי אחד במילואים שבזכות שולמית אלוני המנאייקית יהיו פה נישואים אזרחיים ואז הבן של החילוני יחשב ממזר ולא יוכל לההתחתן עם הבת של הדתי. הייתי די בור אז אבל לא תמים והחלטתי לברר את זה, גיליתי מהר מאד כמה דברים:
        אץ האיש שיקר במצח נחושה
        ב. לקרוא לשולמית אלוני 'מנאייקית' נתפס בעיניו לגיטימי , אם הייתי קורא לעובדיה יוסף ככה הייתי מסתבך בתיגרת ידיים
        ג. התחלתי לשאול את עצמי אם אני לא פראייר מוחלט:
        ונניח שהוא היה אומר אמת, אז מה? בדת היהודית יש מושג של 'ממזר' שדופק את החיים לילד שלא עשה רע לאיש למה זה לגיטימי? למה שאני אוותר על נישואים אזרחיים? אם כבר צריך להוציא מחוץ לחוק את הנישואים הדתיים, הרי אצל הדתיים קיימת האפלייה הזאת בין ממזר ומי שאימא שלו התנהגה יפה, אז אולי הם אלו שצריכים לוותר פה?
        כמובן שאם הייתי מציע עכשיו לבטל את הנישואים הדתיים היית שואל אותי מאיפה לי השנאה הזאת לדתיים ולמה אני לא יכול לתת להם לחיות את חייהם בשקט אבל משום מה אין עד היום נישואים אזרחיים במדינה וזה נחשב לגמרי לגיטימי (תאר לעצמך ארץ שבה היהודי הדתי לא יכול להתחתן כהלכה במשך שישים שנה כי זה לא חוקי) .
        אז כן אני גם מסתייג מכל השנאה כלפי הדת והדתיים אבל זה משום שאני מחשיב את עצמי בכמה דרגות מעליהם (שמאלני מתנשא)

        כמו עם הפלשתינאים אגב.

        • איתמר הגיב:

          קראתי את תגובתך בעיון וברצוני לצעוק בקול רם:
          איפה לגיטימי?!?!?!?!?!?!?

      • ygurvitz הגיב:

        איך בדיוק "חרדים" הפך ל"יהודים"?

      • אור ברקת הגיב:

        תפריד בין שנאה ליהדות ושנאה ליהודים

    • ygurvitz הגיב:

      אתה חושב כמו טקטיקן חילוני. הם חושבים כמו אנשים שרוצים להתרחק מטומאה/קדושה. צריך לדעת איך לפגוע בהם, זה לא מסובך – בפעם הבאה, אני ממליץ על הצפת השכונות החרדיות בסטיקרים קשים-להסרה בנוסח "יהוה אוהבת זימה", או בנוסח המטבע הישן ההוא, "ליהוה אדוני ולאשרתו", שישכילו קצת – וכפי שאפשר היה לראות, הם קלטו שעם כל היללות שלהם, עוד לא התחילו לפגוע ברגשות שלהם, והם לא רוצים שזה יקרה.

      אתיאו-פאשיסטים? בגלל כתובת על הכביש? לא נסחפנו?

      • סמולן הגיב:

        כמובן שלא רק בגלל הכתובת על הכביש.

        • עדו הגיב:

          התגובה שלי אליך היא שיכפול של מה שכתבתי לאיתי: אם גורביץ הוא פשיסט (סוג של..)
          אז מה הם החרדים?

      • ygurvitz הגיב:

        אוקיי, אז נמק, הרחב, פרט.

        • סמולן הגיב:

          לא חובה. אתה פועל במרחב של שפה ושיח, ובמרחב הזה יש פרשנות של אתיאו-פאשיזם למה שאתה עושה, לפחות לפי חלק מהכותבים פה.

          שים לב אגב לדור, שמתקדם הרבה יותר ממך בפשיזם: הוא כבר עוסק באיך להרוג יהודים בסבבה. דיבור על הריגה בסבבה: אפייני לפשיזם.

          בריונות אינטלקטואלית שכבר גולשת לפסים מעשיים, אי הכרה ואי כבוד למה שמהווה בעייתי מאד אצל האחר: פשיסטי, מה לעשות.

          אתה לא באמת פשיסט: תמיד אפשר למצוא איזה מוצא, לשנות קצת את ההגדרה, להצביע על בורות באיטלקית. אבל במובנים שבהם הביטוי הזה בשימוש כיום, שהם אף פעם לא מנומקים מדי, אתם לגמרי שם.

      • מני זהבי הגיב:

        > בנוסח המטבע הישן ההוא, "ליהוה אדוני ולאשרתו

        א) איזה מטבע, לעזאזל? כמה כתובות על-גבי כדים (או שבריהם) ואחת במערת קבורה.
        ב) לא "יהוה אדוני". "יהוה שמרן ואשרתה" (כן, בכתיב הזה, לא שיש ספק בכך שיהוה הוא ממין זכר), "יהוה תימן ואשרתה", וסתם "יהוה ואשרתה".

  16. דור הגיב:

    מתי הפלסטינים יחכימו ויתחילו לכתוב "יהוה" על גגות בתיהם?
    אולי גם חריטה על כל עץ זית בטווח מתנחלים.
    מחבלים המתקרבים לגדר ילבשו חולצות עם הכיתוב ויניפו שלטים.

    כמה פשוט.

  17. אורן (ירושלים) הגיב:

    עוף טופיק (לפוסט, לא לבלוג):

    ראיתם את זה?
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3814061,00.html

  18. מני זהבי הגיב:

    נדמה לי שאתה מתייחס לזה:

    http://www.menorahcoinproject.org/ajc1.htm

    לפחות, זהו המטבע היחיד שאני מכיר מיהודה שלפני התקופה הרומית, בו מופיע מישהו שרוכב במרכבה (המטבע הזה, ספציפית, הוא מהמאה ה-4 לפנה"ס, כמדומני). אבל:
    א) כלל לא ברור שהדמות היושבת על-גבי המרכבה המכונפת היא אל שמש. אולי הדמות הזאת היא יהוה בכבודו ובעצמו, אבל השאלה הזאת תלויה במידה מסוימת בשאלה אם הכיתוב שמעל הדמות הוא "יהו" או "יהד" (במקרה האחרון מדובר בשמו הארמי של מחוז יהודה). עד כמה שאני זוכר, אי-אפשר להכריע לטובת אחת משתי הקריאות האלה.
    ב) מה שמופיע בצד השני של המטבע אינו עץ אלא ראש של דמות כלשהי, החובשת קסדה. נדמה לי שמדובר בקסדה מטיפוס קורינתי — ומוטובים קורינתיים הם דבר שאינו מופיע בדרך-כלל במטבעות של יהודה (מוטיבית אתונאיים מופיעים תמיד). ואז השאלה היא, האם המטבע הזה נטבע בכלל ביהודה.
    ג) גם אם את הכיתוב מעל הדמות שבמרכבה יש לקרוא "יהו", אין כאן לא אדוני ולא אשרתו.

    בקיצור, פריט מעניין, אבל רחוק מלהיות מובן.

    • TIBERIVS GRACCVS הגיב:

      אני לא מבין למה כל העניין נראה לך מוזר, התנ"ך עצמו מספר שהתקיימו פולחנות לאלים נוספים מלבד יהוה בבית המקדש בירושלים. אם במרכז הדתי של יהודה היו נפוצות פולחנות כאלו אז על אחת כמה וכמה בשארית הארץ.

      • מני זהבי הגיב:

        לא מוזר אלא בלתי-מובן (כלומר, יש פה יותר מדי סימני שאלה). אילו ניתן היה לומר במידה רבה של סבירות שמדובר בדמותו של יהוה ושהמטבע נטבע ביהודה בתקופה הפרסית (האח'מנית), הייתי שמח. אילו ניתן היה לומר במידה רבה של סבירות שמדובר בדמות אלוהית גנרית (סטייל "אלוהי השמים") ושהמטבע הוטבע, נניח, באשקלון כדי לשלם לשכירי חרב יווניים, הייתי שמח גם, אבל פחות (מה לעשות, תמונה של יהוה היא דבר הרבה יותר סנסציוני). הבעיה היא שאי-אפשר לומר שום דבר ברור לגבי מוצאו של המטבע וזיהוי הדמות האלוהית הרוכבת במרכבה המכונפת.

  19. מני זהבי הגיב:

    תגובתי האחרונה הייתה אמורה להשתרשר אחרי תגובתו של יוסי.

  20. אילן הגיב:

    לגבי ההחלטה בשווייץ, מדובר בהחלטה שערורייתית. הם לא מנעו פה מנהג איסלאמי שמתנגש עם ערכים ליברליים וזכויות אדם, הם אפילו לא מנעו מנהג שמפר תקנות עירוניות של עשיית רעש. זאת סתם הטפלות למנהג שפיר של אחת הקהילות המוסלמיות המתונות באירופה. 

  21. ניב הגיב:

    מדי פעם אני משתעשע ברעיון של לגרום לאנשים שמאמינים בשדים שאני\מישהו אחר שד ולרדוף אותם ברחובות 🙂