החברים של ג'ורג'

הדרכים שעדיין פתוחות

על חשיבותה של היסטוריה אלטרנטיבית, ועל הצורך לתת דחיפה לקשת ההיסטוריה. או: הצביעו לי

אני קורא הרבה היסטוריה שחורה לאחרונה, והרבה היסטוריה של מלחמת האזרחים הכי מלחמת אזרחים. והאירועים הם כה גדולים, עד שפה ושם היסטוריונים נעצרים לשאול: מה היה קורה אם זה היה אחרת.

היסטוריונים רציניים רגילים ללעוג לשאלה הזו. אין להיסטוריון אלא מה שהקורפוס מציב בפניו. היסטוריון רציני לא שוגה במה עשוי היה לקרות, אלא במה שקרה. לכן הוא היסטוריון ולא כותב בדיון.

ואף על פי כן. ההיסטוריה של מלחמת האזרחים מזמנת שורה של שאלות “מה היה אילו.” רובן נובעות לקרב גטיסברג, הקרב המכריע של המלחמה. פוקנר כתב משהו ראוי לציטוט (התרגום שלי):

“בפני כל נער דרומי בגיל 14, לא פעם אחת אלא מתי שיעלה הרצון לפניו, צץ הרגע שבו עדיין לא שתיים בצהרים באותו אחר צהרים של יולי 1863, החטיבות ערוכות מאחורי הגדר, התותחים ערוכים ביער, והדגלים כבר משוחררים מתורניהם, ופיקט עצמו, על תלתליו הארוכים והמשומנים, כשכובעו כנראה ביד אחת וחרבו באחרת מביט במעלה הגבעה, מחכה ללונגסטריט שייתן את הפקודה, והכל עדיין על כף המאזניים, זה עוד לא קרה, זה אפילו עוד לא החל, ולא רק שזה לא החל אלא שיש עוד זמן כדי שזה לא יתחיל, לא נגד אותה העמדה ולא באותן הנסיבות…”

פוקנר מתייחס כאן לאירוע המכונה Pickett’s Charge, הסתערות בלתי אפשרית על סמינארי רידג’, שגיאה איומה שכל יוצא מלחמת העולם הראשונה היה מזהה מיד:

(אלא שמלחמת העולם הראשונה עוד לא התרחשה.)

חי”ר שמסתער דרך שטח פתוח לעבר עמדות מבוצרות, עמוסות בחי”ר מחופר ותותחים, שממטיר אש צולבת על המסתערים. האוגדה של פיקט נשחטה ואיתה נשבר הצבא הדרומי הראשי, שלא היה מסוגל יותר לקחת את היוזמה בשדה הקרב.

(אבל מה היה קורה אם לי היה מקשיב ללונגסטריט, ולא מסתער חזיתית על מרכז קו האויב אלא מאגף מימין?)

לצד הצפוני יש, כמובן, את הכמיהה להיסטוריה אלטרנטיבית משלו: אילו מיד לא היסס, אחרי שהצבא הדרומי התרסק; אילו לא חיכה ימים עד שהמים ירדו והדרומיים חמקו שוב מעבר לנהר; אילו היכה בהם כשהם לכודים, שבורים וללא תחמושת – אז אפשר היה לסיים את המלחמה ביולי 1863, בלי האבידות הנוראיות של 1864.

אילו.

(ומה היה קורה אם סטונוול ג’קסון לא היה מת בירי של זקיף מצדו-שלו בצ’נסלורוויל, והיה בגטיסבורג כיד ימינו של לי?)

מה היה קורה אם הנשיא גראנט היה מחשל את הצפון, עשור אחרי גטיסברג, ומבהיר להם שההתקוממות הדרומית שהתבטאה ברצח שחורים היא מלחמת גרילה שמטרתה לגנוב את הנצחון במלחמת האזרחים? אם הוא היה משביע את האומה לא לתת לכמה גזענים עם סוסים לגנוב את הנצחון שנקנה בדם יקר כל כך, לא להניח ללידה השניה בחירות של לינקולן לגווע? מה היה קורה אם היה מגייס כוחות, מביס את ההתקוממות? האם מאה שנים של שעבוד היו נמנעות? האם הלבנים בדרום היו נאלצים להכיר בכך שהובסו? האם אתוס של צדק חברתי היה מצליח לגבור על האתוס של “בואו נאחה את הפצעים על חשבון העבדים המשוחררים”?

(האם לאתוס הצדק היה סיכוי, כשלא היו לו דוברים בעלי מעמד? מה היה קורה אילו גראנט של 1873 היה ג’ונסון של 1964?)

(האם יכול היה להיות ג’ונסון של 1964 בלי מאה השנים של הבחירה הגורלית להכנע לבעלי העבדים?)

ומה היה קורה אילו הרס”ן הגרמני שאמור היה לאמוד את המצב בקרב על המארן באוגוסט 1914 לא היה מוכה אימה ממספר ההרוגים והפצועים שראה, היה מבין שבפועל הגרמנים ניצחו, ולא מדווח למפקדה שצריך לסגת אלא שצריך לתקוף? איך היתה נראית ההיסטוריה של המאה ה-20 אם פאריס היתה נופלת בספטמבר 1914?

מה היה קורה אילו סטאלין היה מאזין למודיעין שלו במאי-יוני 1941, ולא שוקל להוציא להורג את ראש המחלקה הראשונה של הנ.ק.וו.ד?

מה היה קורה אילו המפענחים האמריקאים בוושינגטון בסביבות נובמבר 1941 היו מקבלים תגבורת של עוד שלושה-ארבעה (אולי אחד?) קוראי יפנית, והיה להם זמן לעבור גם על התשדורות של הצי היפני, לא רק על אלה של הדיפלומטים?

מה היה קורה אם השגרירה האמריקאית בעיראק ב-1990, אפריל גלאספי, היתה מבהירה לסדאם חוסיין שאם הוא יפלוש לכוויית, הוא יחטוף את אם כל מלחמות הראווה?

מה היה קורה אם ערפאת לא היה קופץ על העגלה של סדאם ב-1990?

וכמובן, מה היה קורה אם בראש אמ”ן ב-1973 היה עומד מישהו שהראש שלו פחות תקוע בעכוזו-שלו?

אילו. לכאורה, עשן פורח.

* * *

כך, בוודאי בעיני ההיסטוריון המקצועי. כך, ולא יכול להיות אחרת. אבל.

אבל אנחנו איננו היסטוריונים מקצועיים. לנו נתונה המלאכה הבעייתית והמפוקפקת של הבנה איפה אנחנו נמצאים בסבך ההיסטורי. ההיסטוריה, מבחינתנו, עוד לא נעשתה. היא לא עבר, היא הווה. היא בידינו.

(המרקסיסטים בקהל, שמנפנפים עכשיו וצועקים שלבני אדם אין השפעה על ההיסטוריה מתבקשים לצאת מן החדר, יחד עם המשיחיים שנשבעים שההיסטוריה תמיד נעה בכיוון ידוע מראש. כלומר, בהנחה שיש הבדל מהותי בין שתי הקבוצות.)

(המרקסיסטים מתבקשים בנוסף להרהר בשאלה איך היתה נראית ההיסטוריה אילו מרקס מת ממחלת ילדות.)

היא בידינו. הצירים עוד לא הסתובבו. המאורעות, חלקם על כל פנים, עוד לא התרחשו. האם אנחנו עומדים להסתער על סמינארי רידג’? זו תהיה ההחלטה שלנו. האם אנחנו יכולים להציל את מסלולה של המולדת המעונה שלנו?

אנחנו נמצאים כעת בלב סערת פטאליזם חסרת תקדים. ראש הממשלה הכריז על בחירות, ויש הסכמה כללית שמה שהיה הוא שיהיה. נמשיך ללכת באותו הקוראלס, עד שפיכות דמים גדולה או רצח עם. האשליין שאמר לנו שלא יהיה כלום כי לא היה כלום נמצא פה כל כך הרבה זמן, שאנחנו מתפתים להאמין לו.

ובכך אנחנו מניחים לעצמנו להפוך מאזרחים לנתינים. בניגוד למה שנהוג לחשוב פה, במיוחד מאז שנתניהו והקופים המעופפים שלו עלו לשלטון, תפקידו של אזרח איננו מתמצה במילוי חובות תשלום המסים ואולי השירות הצבאי שלו. מי שמשלם מסים ויורק בכיוונה הכללי של הממשלה משום שאיננו חושב שהוא יכול להשפיע עליה, איננו אזרח. הוא נתין. אזרחים הם בעלי הבית של המדינה. הם שבוחרים את כיוונה – עד כמה שאפשר לנווט ספינה לתוך רוחות לא ידועות. ועדיין, מול הסופה ההיסטורית, עדיף לנו הגאי שמחזיק בהגה, גם אם הניחוש שלו לא בטוח, מול הגה שמשתולל בפראות.

אני לא נאיבי. אני מודע היטב לכוחות העצומים שפועלים עלינו: מגפת הבידור בכל מחיר, הכוחות הכלכליים שדורשים שנהיה צרכנים ולא אזרחים, הרשתות החברתיות – אנחנו הדור הראשון שצריך להתמודד עם המכה הספציפית הזו – שמטרתן להסיח את דעתנו פעם אחר פעם. מי שקורא יותר מכמה דקות ברצף, יפסיד פרסומת. הנה, נוטיפיקציה! הסח את דעתך! תראה, אורן חזן הוריד את המכנסיים בכנסת!

אל תקרא על מעשי העוול שמתבצעים כל רגע בשמך. אל תברר מה מצב מערכת הבריאות שאליה תזרק עוד כמה עשרות שנים. ולמען השם, אל תחשוב בכלל על מצב הפנסיה שלך. כל אלה נושאים כבדים, מעיקים, מדכאים; התבשם בעננת אופוריה, ראה עוד סרטון חתולים (*), בדר את עצמך. שקע באיטיות מן האזרחות דרך הצרכנות אל הנתינות.

מקיוואלי (קראתי הרבה ספרים השנה) הסביר את ההיסטוריה כך: המצב ההיסטורי משתנה בעקביות ואיננו יציב. לכן רודנים בהכרח יפלו: הם רגילים לסוג מסוים של משבר, הם למדו איך להתמודד איתו; וכשהוא משתנה, הכלים שלהם אינם מתאימים יותר, והם נטרפים בסופה. רפובליקה, כתב, טובה יותר בהתמודדות עם הגלים של פורטונה, משום שלרפובליקה יש את היכולת הלא סנטימנטלית להדיח את העומדים בראשה, משמתחוור שאינם עומדים במשבר, ולתת את ההזדמנות לאדם אחר.

אבל כדי לשוב אל האזרחות, צריך לשוב ולאחוז במידות הטובות האזרחיות; בראשן, ההבנה שאנחנו לא אטומים מבודרים אלא חלק מחברה. ושיש לנו אחריות לחברה הזו. ושאנחנו צריכים להעיר אחרים לחובתם זו.

(*) הכותב בעד סרטוני חתולים.

* * *

הקשת ההיסטורית, אמר מרטין לותר קינג בתחילת שנות ה-60, נוטה לעבר הצדק. בסוף ימיו הוא היה ספקני יותר: הוא הכיר באיטיות המייסרת שלה. הוא מת אדם פסימי יותר.

אין לנו זמן לחכות לקשת ההיסטורית שתנטה אל הצדק. אנחנו חיים רק פעם אחת, והחובה המוסרית שלנו היא להשאיר אחרינו עולם טוב יותר. המולדת שלנו, מתוך יאוש, קורסת לעבר מלחמה, שעבוד או השמדה.

אני שמאלני. ברור שאני שמאלני. אני שמאלני, כי להיות שמאלני משמעו לפעול למען הרוב והחברה, בעוד שהימין תמיד התמקד בטובת האוליגרכים. אני שמאלני, כי יש לי אחריות. אני שמאלני, כי אני יודע שמי שדורש שתעמוד בשירת ההמנון, כנראה ינסה לכייס אותך כשדעתך תהיה מוסחת. אני שמאלני, כי אני רוצה צדק, ושוויון, וחירות. וכן, אני יודע שיש מתח בין חירות ושוויון; נתמודד איתו ונריב עליו. לא נרים ידיים.

או, כמו שאמרה לי בשעתו פרופסור נטע פטריק: אין לנו את הפריווילגיה להתייאש.

אני לא מתכוון להתנצל על אמונותי, ואני יודע שאסור לנו לצאת לגלות פנימית. כי כשאנחנו יוצאים לגלות, בנימין נתניהו בוזז את קופת הפנסיה שלנו ונפתלי בנט מתכנן להיות ג’ינג’יס חאן.

לא בשמי. לא, אני מקווה, בשמכם.

בקרוב ייערכו פריימריז במפלגת מרצ. טרם החלטתי האם להתמודד, אבל אני שוקל את זה ברצינות; נראה שאצטרך לקבל את ההחלטה בשבוע הקרוב. אני זקוק לקולכם. אם אתם חושבים שאני יכול לייצג אתכם, אנא התפקדו למרצ. תוכלו לעשות זאת כאן (אתם לא חברי ועידה, למזלכם, אז שלמו את ה-80 ש”ח). ההתפקדות פתוחה עד ה-12 בינואר.  אנא ציינו בתגובות שהתפקדתם, כדי שיהיה לי מושג מה מידת התמיכה בי.

בשנות ה-80 וה-90 רווח בשמאל הוויכוח בשאלת הדגל האחד או שני הדגלים: האם להתמקד בשאלת הכיבוש ובפתרונו, או בשאלות חברתיות. ההנחה הרווחת היתה אז שלא ניתן להניף יותר מדגל אחד. אני מתחייב לעשות כמיטב יכולתי להניף את שניהם. ועידת מרצ אכזבה השבוע רבים מאד מחברי המפלגה ומתומכיה; אני מתחייב לעשות כמיטב יכולתי שלא לאכזב אתכם.

לא להתנצל, לא להכנע, להלחם בכל הכוח ובלי נימוסים מיותרים. דמיינו שעכשיו שתיים בצהרים בצהרי יולי: הכל עדיין על כף המאזניים, זה עוד לא קרה, זה אפילו עוד לא החל, ולא רק שזה לא החל אלא שיש עוד זמן כדי שזה לא יתחיל.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

72 תגובות על ”הדרכים שעדיין פתוחות“

  1. Reth הגיב:

    אני גר בחול ולא יכול להצביע, אבל אני בהחלט תומך בך. הלוואי ותהיה חבר כנסת.

  2. Nico S Roach הגיב:

    תומך בך ותרמתי עכשיו 50. אני כבר חבר מפלגה אז לא נרשמתי

  3. Dror Atariah הגיב:

    האם אפשר להצביע בפריימריז מחו"ל? אני גם תומך בך ואשמח לגלות שתהיה חלק ממליאת הכנסת.

  4. Y. הגיב:

    יוסי, אני מכיר את רעיונותיך ומאמין בהם. אני יודע שאתה כותב טוב ופעיל מפלגתי ותיק, אבל חוץ מזה בבקשה תאמר משהו על למה תהיה דווקא ח“כ טוב ואפקטיבי.

  5. ponetium הגיב:

    "אל תברר מה מצב מערכת הבריאות שאליה תזרק עוד כמה עשרות שנים", לצערי, כחולה כרוני שחברה שלו מתה בתחילת השנה כי זרקו אותה מבית החולים לכלום טיפול, כי למי אכפת מטרנסיות – שנושם את מערכת הבריאות מגיל 18 (ולא בגלל המחלה אבל בהחלט בשנים האחרונות כן)…
    אני חייב להוסיף בכאב שמערכת הבריאות קולטת אנשים שחולים לא עוד כמה עשרות שנים אלא עכשיו. אנשים לא רוצים לחשוב שכל יום יש סיכוי שיזרקו אל מלתעותייה.
    כמו כן, אפילו בין קופות החולים ההפרש לפעמים מרגיש כמו בין מדינות ברמת השירותים. ללא ספק ההבדל גדל כאשר מתרחקים לפריפריה.

    • Meni Zehavi הגיב:

      אוקיי, פעם ראשונה שאני נתקל במישהו שהכיר אישית טראנס או טראנסית (לא שזה מפתיע: מדובר בתופעה נדירה).
      אתה יכול לפרט לאיזה טיפול היא הייתה זקוקה ולמה היא לא קיבלה אותו (בלי שמות ובלי פרטים שלדעתך יהיו פולשניים)?
      גילוי נאות: אני מכיר בזכותם של בני האדם לגבש לעצמם זהות ונטייה מינית כרצונם, אבל חושב שהטבע מטיל עלינו מגבלות קשיחות מדי בעניין הזה, וניסיון לפרוץ אותן עלול להיות מסוכן. בעיני, נזילות מגדרית היא משהו שראוי לכבד, לא לחגוג.

      • ponetium הגיב:

        א. היא מתה בתחילת השנה. שום דבר מזה זה לא סוד. המדינה זרקה אותה לפח, אבל לפחות היו לה איברים ל6 אנשים. היא הייתה מאוד אובדנית, בגלל נסיבות חיים (שכללו אנשים שניסו לרצוח אותה, משטרה שהתעמרה בה בגלל הניסיון הזה, משפחה מתעללת, ובכלל – האופן בו העולם מתייחס לטרנסים/ות מעצם קיומנו), ופשוט שחררו אותה מאשפוז – בלי שום טיפול, בלי שום מעקב, בלי כלום – אחרי שבקושי הצליחו להשיג בשבילה מסגרת שהתאימה לה.
        היא לא קיבלה טיפול מהמדינה כי אין מסגרות שמטפלות ביוצאות עבודת מין שהן גם טרנסיות. ועומד לעבור חוק מחר ("הפללת הלקוח" או "בואו נהפוך את החיים של עובדות מין ליותר קשים ולא ניתן תקציבים כמעט לשיקום, ואפס תקצוב למסגרות שיקום נוספות כי למי אכפת מאנשים שהחוק אשכרה משפיע עליהם") שפחות או יותר יקבור עוד אנשים כמוה.

        כמו כן:
        אני מסרב להכנס לדיון (במיוחד פה) על האם טרנסיות לגיטימית או לא, והאם הטבע מטיל מגבלות וכל זה. אנחנו גם פה, ואנחנו גם כותבים תגובות (אני גם טרנס). יש המון חומר על טרנסים/ות. יוטיוב, ויקיפדיה, פורומים, מה שבא לך. זו לא תופעה נדירה במיוחד – ההערכות הן בין 1-3% מהאוכלוסיה (של גיוון מגדרי). כתבתי על זה גם קצת בבלוג שלי.
        ponetium.wordpress.com
        היה לי חשוב להזכיר לאנשים שמערכת הבריאות רלוונטית לא רק עוד עשרות שנים, אלא עכשיו. עכשיו לאנשים מכל הגילאים. אין לי כ"כ רצון להכנס לדיון על הקהילה הטרנסית פה – כי זה לא פוסט בנושא, וזה לא רלוונטי מעבר לציון עוד אוכלוסייה שמערכת הבריאות בישראל מתעמרת בה כל הזמן.

        קוראים לזה בעגת האינטרנטים off topic.

        • Meni Zehavi הגיב:

          אחוז עד שלושה זה נדיר. הנה, קח סיסמא: We are the one percent
          לא שיש משהו רע בלהיות אחוז אחד, או מאית אחוז. פשוט תדאגו לזכויות שלכם וחפשו בעלי ברית, בלי קשקושים על פירוק הדיכוטומיה ההטרוסקסואלית, ביטול הפטריארכיה, ושאר ירקות.
          ככל שאני מבין, שיקום יוצאי ויוצאות זנות הוא תחום מורכב (וקשה מאוד), שאי-אפשר להפיל אותו על מערכת הבריאות. זה תחום אחריותם של עובדים סוציאליים, לא של רופאים. כמובן, במסגרת השיקום יש צורך בטיפול נפשי, ולאור התקצוב השערורייתי של מערכת בריאות הנפש הציבורית בישראל, אני לא אתפלא אם אין להם כוח אדם לטפל בטרנסים. יש כל מיני ארגונים שעוזרים בשיקום יוצאות הזנות, עושים עבודה חשובה, אבל אם אין להם מודעות או כוח אדם לטיפול בטרנסים, זו בהחלט בעיה שכדאי להציף.
          אני, כאמור, לא שופט טרנסים. אני באמת רוצה לשמוע מה יש להם ולהן לומר. מדבריך, למשל, עולה שחוק הפללת לקוחות הזנות, שכל מיני לוחמות טרור מגדרי דוחפות פה בכל הכוח, יגרום נזק לאנשים שעליהם החוק הזה נועד לכאורה להגן. לא שזה מפתיע: הרבה יותר קל לאסור משהו ולטהר בכך את המצפון מלטפל ברצינות בנזקים שאותו משהו גורם; אלא שהנזקים לא ילכו לשום מקום, ואולי גם יחמירו. אולי כדאי להסב את תשומת לבן של הפמיניסטיות.

          • שחר כ. הגיב:

            תופעה הנפוצה ב- 1-3% מן האוכלוסיה אינה נדירה. אם אדם אחד מ- 33 בני אדם הוא נזיל מגדרית, זה אומר שיש אחד כזה בכל כיתה ממוצעת בבית הספר. לפיכך, העדות על עצמך (פעם ראשונה שאני פוגש מישהו שמכיר אישית טרנסים) מעידה שאינך גר, כנראה, בעיר גדולה בארץ. מישהו אמר התנחלות?
            ההערה שלך על על פירוק הדיכוטומיה ההטרוסקסואלית, ביטול הפטריארכיה, ושאר ירקות, ובכן, אנא עשה ממנה סלט. אף אחד לא שואל אותך איך קבוצת אנשים מסויימת צריכה לחשוב, להתנהג, להגדיר עצמה כדי לממש את שונותה, שאין לך מושג ירוק עליה, וכדי לדרוש מה שנראה להם צודק, ואף לחנוך לשם כך פקולטות באוניברסיטאות. האמירות שלך מתנשאות. הן אמנם נובעות מבורות שאתה מודה בה, אבל לאחר שהודית אתה מרגיש חופשי להתנשא. די לך.
            אין שום קשר בין הפללת לקוחות בזנות לבין טיפול בנזקים שהזנות גורמת, ושניהם נחוצים. איש לא טען שנזקי הזנות ייעלמו או אפילו שהזנות תיעלם אם יופללו לקוחות הזנות; בדיוק כמו שאיש לא טען שייפסקו הרציחות אם יופללו רוצחים. איש לא מנקה את מצפונו; . מה שנחוץ הוא חינוך לכבוד הזולת. הפללת לקוחות היא רק שלב א'. כשיהיה כבוד כזה, אישה שתרצה לעבוד בזיונים תוכל לעשות זאת בלי בעיות.

            • אישרגיל הגיב:

              המספרים הללו עולים עם השנים :

              https://www.telegraph.co.uk/news/2017/07/08/number-children-referred-gender-identity-clinics-has-quadrupled/

              "Number of children being referred to gender identity clinics has quadrupled in five years"

              "Experts have warned that the huge spike is, in part, due to the promotion of transgender issues in schools which they say has encouraged to question their identity, and “sowed confusion” in their minds."

              "The number of children referred to the service under the age of ten had also seen a four-fold increase, from 36 in 2012/13 to 165 last year. "

              עוד מקור :

              https://closeronline.co.uk/real-life/news/behind-rise-transgender-children/

              "Between April and December last year the NHS's Gender Identity Disorder Service treated 1,013 children compared to just 97 in 2009/10."

              אי אפשר לעצום עיניים ולהגיד שאנשים פשוט נולדו ככה, אולי חלק כן, אבל יש פה גם גורם מסוים של הנדסה חברתית וקידום אג'נדה מסוימת וזה מכעיס ממש שזה נדחף לפיותיהם של ילדים, שהם האוכלוסיה שהכי קל לעצב את דעתם. מדברים היום על שינוי מגדרי של ילדים בני 4 וזה מטריד מאוד. מדברים על לגדל ילדים מן הרגע שנולדו מבלי להתחשב כלל במין שלהם ולהתייחס אליהם בתור "They" וזה משהו שהדעת (לפחות שלי) לא מקבלת.

              אבל אני אנצור את לשוני בקשר לכך ולא אמשיך, מכיוון שאי אפשר בכלל להתחיל לדבר על הנושא הזה מבלי לזכות מידיית בגלים של ביקורת ואני מעוניין לחסוך זאת.

              • Y. הגיב:

                אותו דבר נטען במדינות וקהילות מסוימות על ההומוסקסואליות: “אצלנו אין הומוסקסואלים. זה רק המערב המתירני המשחית את ילדינו“ וכו׳. אני זוכר טוב מאוד תקופה שבה רוב האנשים היו אומרים בכנות שהם לא פגשו הומו אחד בחיים.

                אבל מה, אחרי דור מתרגלים.

                • אישרגיל הגיב:

                  אני לא מתכחש לקיומם של אנשים אלו, כמובן, השאלה היא האם הגידול המהיר והחד הזה בשנים האחרונות באמת נובע מאיזשהו מצב פסיכולוגי או ביולוגי כלשהו או שפשוט מדובר באיזשהו סוג של טרנד חברתי. מכיוון שאני לא אוהב תשובות בינאריות, אני מניח שהתשובה היא איפשהו גם וגם.

                  ובסופו של דבר, יש להגיד, שיש דברים שהדעת הישרה פשוט לא מקבלת, ראה למשל את הוידאו הבא :

                  https://www.youtube.com/watch?v=YEghuW9bVvQ

                  מדובר בבחור מגודל, עם קול גברי, שמשתולל ומתנהג כמו גורילה כי קראו לו "אדוני" ולא "גברתי". אני לא חושב שהוא מטריל כי נראה שהזעם שלו אותנטי. לפי האג'נדה הקיימת היום, אני אמור לקבל את זה שהוא אישה בתור אמת מוחלטת מבלי הרהורים ומבלי ערעורים.

              • Dan Spitzer הגיב:

                מר גליק הנכבד מאוד,
                אני בהחלט מקווה שתתחיל לנצור את לשונך – דברי האיוולת שאתה כותב כאן שוברים גם את שיאי הבורות והיהירות שקבעת כאן בעבר, וכולנו נרוויח אם תחדול. אלא שקשה לי להאמין שתצליח – כבר הראית מספר פעמים שאין לך שום יכולת להפסיק לכתוב כאן, גם כשהעניין מאוד משתלם.

                • אישרגיל הגיב:

                  נו באמת, אני לא הוא.

                  בסופו של יום, גם אתה לא יודע להגיד באופן משמעי מדוע דווקא אדם כלשהו מחליט להפוך טרנס והאם מדובר בסיבה פסיכולוגית, גנטית או חברתית או כולן ביחד.

                  ואם אתה חושב שהבחור המגודל והרוגז בוידאו הוא אישה, אין לנו באמת על מה להתווכח, עניין של השקפה – אבל לא של עובדות.

            • Meni Zehavi הגיב:

              המספרים פה כנראה נזילים לא פחות מהנזילות המגדרית עצמה 🙂
              אדם שאוהב ללבוש בגדים הנחשבים לאופייניים למין השני, האם הוא נכנס לקטגוריה של נזילות מינית? כנראה כן. האם הוא טרנסג'נדר? לא. אבל המספרים בעצם אינם העניין (אם כי "אנחנו האחוז האחד" זו סיסמא שאני מחבב). אנשים רגילים אינם נוטים להבליט את זהותם המינית. אלה שאני נמצא אתם בקשר ממושך יחסית מזכירים לפעמים את בני ובנות זוגם, וכך אני יכול להסיק על נטייתם המינית. לא שזה מעניין אותי במיוחד, אבל זה צף, ואין לי בעיה עם זה. לעומת זאת, גברים שפעם היו נשים או להפך לא ששים בד"כ לפרט את ההיסטוריה המגדרית שלהם, ואין שום סיבה לצפות מהם לעשות זאת.
              עכשיו, אין לו שום יומרה להחליט "איך קבוצת אנשים מסוימת צריכה לחשוב, להתנהג", וגו'. כל מה שאני יכול לעשות הוא לומר איך, לדעתי, *כדאי* לאותה קבוצה להתנהג. קבוצה חריגה, ודאי חריגה מבחינת ההתנהגות המינית, שמעוררת אצל בני האדם יצרים עמוקים וחזקים, מוטב למי ששייך אליה לחיות את חייו בשקט ולא לעצבן את הרוב הנורמטיבי. "אל תשאל, אל תספר" הייתה מדיניות חכמה.
              אתה, לעומת זאת, מחליט עבור עובדי ועובדות מין איך הם צריכים להתנהג: אתה תומך בלהחריב את עיסוקם ע"י רדיפת לקוחותיהם, תוך כדי התעלמות אלגנטית מכך שבכל הנוגע לשיקום העובדים והעובדות הללו, החוק החביב עליך מסתפק בלהבטיח הבטחות מעורפלות עם תקציב מגוחך. (90 מיליון שקל לשלוש שנים לשיקום? באמת? זה בערך 2500 ש"ח לעובד או עובדת מין לשנה.) אבל הפרטים האלה אינם משנים לך; אתה הרי רוצה לחנך את הציבור, ולא מבין למה הציבור אינו אוהב את זה. בהתחשב ביכולת הסקת המסקנות שלך – מיקמת אותי בהתנחלות, להבדיל מעיר גדולה, על סמך פנטזיה נטו – מוטב שתחפש לך עיסוק אחר.

              • שחר כ. הגיב:

                כן, אני רוצה לחנך את הציבור. נכון יותר, אם נוריד את האלמנט האישי המדומיין שהדבקת לי, אני רוצה שהציבור יתחנך. זה לא מה שהתרבות מייצרת כבר אלפי שנים? ציבור מחונך?
                כן, אני מבין למה הציבור אינו אוהב את זה. כלומר, ציבור מסויים לפחות, שאינו בשום אופן כלל הציבור, ושגודלו קטן בכמה מונים מגודלו של הציבור שעומד מולו, שדווקא כן אוהב את החוק החדש.
                יכולת הסקת המסקנות שלי אינה נופלת בהרבה משל אחרים, והיא שהביאה אותי להתפלא, כיצד אתה והסובבים אותך מעולם לא פגשו מישהי או מישהו שזהותם המינית נזילה. אבל זאת לא הייתה 'פנטזיה נטו', כי אתה העדת על כך. זאת הייתה בדיחה. אולי לא כל כך מוצלחת, אבל לא יכולתי להתאפק.

                • Meni Zehavi הגיב:

                  השאלה היא האם אתה מוכן להוריד את האלמנט האישי. יש חתיכת הבדל בין זה שאתה, שחר, רואה את עצמך כבעל סמכות לחנך את הציבור לאור הערכים שאתה מחזיק בהם, ובין הרצון שהציבור יתחנך לאור אותם ערכים תוך שאתה מבין שאין לך סמכות, וגם לא יותר מדי יכולת, לעשות משהו בשביל זה. הבעיה עם הפרוגרסיבים אינה השאיפות שלהם — שבתור שאיפות אוטופיות דווקא נראות לא רע — אלא רצונם לדחוף את השאיפות האלה לגרונם של אנשים שאינם רוצים בכך, בלי להתייחס יותר מדי למגבלות המציאות ולסכנות הפוטנציאליות הכרוכות בשינוי המצב הקיים.

                  • שחר כ. הגיב:

                    סמכות? מאיפה יש לי סמכות? אם אתה שואל אם הייתי מוכן לדחוף ערכים מסויימים לגרונם של אנשים מסויימים, התשובה היא כן, הייתי מסמיך עצמי לכך, אבל אין לי את היכולת לזה. למדינה, לעומת זאת, יש יכולת וגם סמכות. כל תולדות התרבות הם דחיפה של ערכים לגרונם של אנשים שחלקם אינם רוצים בכך.
                    בוא נתייחס למגבלות המציאות ולסכנות הפוטנציאליות: ממה אתה מפחד? שהגברים יחרימו את הנשים? מהן הסכנות הפוטנציאליות בהקנסת לקוחות-זנות ובאפשרות שיופללו אם יחזרו על זה? יותר גרועות מחטיפת נערות לארץ והעבדתן בבתי זונות בתנאי עבדות? יותר גרועות ממוות בודד ברחוב של נרקומנית בזנות? מה כל כך מפריע לך בנורמה כזאת? היא תגרום למלחמת אזרחים בין הגברים לנשים? ממש לא. הזנות לא תיעלם, אבל אולי תהפוך קלה יותר.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      נראה שאתה לא רק מוכן לדחוף ערכים לגרונם של אנשים, אלא ממש שש לעשות את זה. כשנותנים לילד פטיש, כל העולם הופך להיות מסמר.
                      אני גם לא ממש מתנגד לחוק הפללת ללקוחות הזנות. אני מסתייג מהחוק הזה כי אני מעדיף חוקים שעוזרים למי שזקוק לעזרה על-פני חוקים שמנסים לחנך את הציבור, ואני לא יודע האם החוק הזה באמת יצמצם התעללות בעובדי ועובדות מין. (הבאת זונות מחו"ל והעסקתן בתנאי עבדות? מכיוון שמטבע הדברים, נשים מארצות זרות פחות מודעות לחקיקה הישראלית מעמיתותיהן המקומיות, הענף הזה יכול דווקא לשוב לשגשג, אחרי שדי חוסל ב-15 השנים האחרונות. אבל הלוואי ואתבדה.) בכל מקרה, אני לא מתנגד לחוק הזה ברמה של לעשות משהו נגדו, אפילו לא לחתום על עצומה אינטרנטית אם יש כזאת. אתה נגרר מהר מדי לדיכוטומיות פשטניות של בעד או נגד; החיים מורכבים הרבה יותר.

                    • שחר כ. הגיב:

                      הבנתי. אם אני רוצה "שהציבור יתחנך לאור אותם ערכים (שאני מחזיק בהם) תוך שאני מבין שאין לי סמכות, וגם לא יותר מדי יכולת" אני מקבל ציון 'עובר' מבחינתך. כיוון שאני תלמיד טוב, כיוונתי להשביע את רצונך, וכתבתי ש"הייתי מוכן לדחוף ערכים מסויימים לגרונם של אנשים מסויימים … אבל אין לי את היכולת לזה". כאמור, חשבתי שזה ישביע את רצונך, אבל התאכזבתי. לא הבנתי למה לרצות שהציבור יתחנך לערכים תוך שאני מודה שאין ביכולתי לעשות זאת, כל כך שונה מלרצות לדחוף לו את הערכים האלה לגרונו תוך שאני מודה שאין ביכולתי לעשות זאת. השוני הוא רק בסגנון הכתיבה, לא במהות.
                      חוץ מלהמשיל אותי לילד עם פטיש (אני די משוכנע שאני מבוגר ממך), אתה גם טוען שאני פשטני. למה? היכן נגררתי 'לדיכוטומיות פשטניות של בעד או נגד'? למיטב זכרוני שאלתי אותך מהן, לדעתך, מגבלות המציאות והסכנות הפוטנציאליות בחוק המוצע. ענית לי שאתה מעדיף "חוקים שעוזרים למי שזקוק לעזרה על-פני חוקים שמנסים לחנך את הציבור". כך גם אני מעדיף אותם, והזונות זקוקות לעזרה. הן זקוקות ליותר כוח מול הלקוחות שלהן.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      אתה הנחת משום מה שאני נגד חוק הפללת לקוחות הזנות, כי הרי אני לא בעד. זה שיש כל מיני אפשרויות באמצע לא עלה כנראה על דעתך.
                      האם הזונות זקוקות לעזרה? חלק גדול מהן כנראה כן, ויש דרכים לעשות את זה בלי להפוך פעולה נפוצה למדי שנעשית בהסכמת שני אנשים בגירים לעבירה על החוק. למשל, אפשר היה לנסות לסלק את הסרסורים מהתחום בהסתמך על החוק הקיים (https://news.walla.co.il/item/2967252). אפשר היה — והדבר אף נעשה בהצלחה לא מבוטלת — להיאבק בסחר בבני האדם הנלווה לזנות. אפשר היה גם להקצות משאבים לשיקום הנפגעות לפני שרצים להרביץ מוסר בציבור באמצעות ספר החוקים.
                      אני לא מחלק ציונים, דרך אגב. לא חושב שיש בידי איזו אמת מידה מוחלטת לפיה אפשר לעשות את זה.

                    • שחר כ. הגיב:

                      אתה לא נגד החוק להפללת לקוחות, ואתה לא בעדו. הזונות זקוקות לעזרה, אבל לא על חשבון הלקוחות (אולי כי הלקוח תמיד צודק). כבר עושים דברים נגד הסרסורים, אבל יש סרסורים כחול אשר על שפת הים. כל הזמן נאבקים בהצלחה לא מבוטלת בסחר בנשים, אבל יש המון סחר בנשים, כל הזמן. למה לנסות משהו חדש, שקיים כבר כבר בחלק ממדינות המערב, אם אפשר להשאיר את המצב הקיים.
                      רק דבר אחד אסור – להרביץ מוסר לציבור באמצעות ספר החוקים. כלומר, כן, מותר להרביץ מוסר לציבור אבל רק באמצעות חוקים שעברו כבר בעבר, כי היום מוסר הציבור טוב כל כך שאין צורך בשינויים יותר.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      אם אתה מבוגר ממני, אתה בוודאי זוכר שהיו ימים, אי-שם סביב שנת 2000, בהם ישראל צוינה בדו"חות של מחלקת המדינה האמריקאית כאחת המדינות בהן מתקיים סחר נרחב בבני אדם. מישהו במשטרת ישראל לקח כנראה את העניין הזה ברצינות, והציון הזה נעלם כעבור כמה שנים.
                      אני לא יודע האם הלקוח תמיד צודק, אני חושב שלוציא תחום עסקאות שלם ונרחב, בין אנשים שיודעים מה הם רוצים, מחוץ לחוק זה מהלך בעייתי. בעיקרון הייתי מעדיף לגליזציה מלאה של עבודת מין ומאבק נגד החזקת בני אדם בעיסוק הזה שלא מרצונם. אבל אני יודע איפה אני חי, ומבין שאין סיכוי ללגליזציה בישראל.
                      שוודיה, דרך אגב, שנתנה את שמה למודל ההפללה של לקוחות הזנות, החזיקה מאז בשיא האירופי של שיעור מעשי אונס, וקרובה אליו גם היום.
                      ולא, אני לא חושב שאין צורך בשינויים. אני חושב שצריך להיזהר אתם, שמבחן התוצאה חשוב יותר מכוונות מוסריות טהורות, ושתוכניות סיוע יכולות לעזור טוב יותר מהפללה.

              • ygurvitz הגיב:

                מזל שקהילת הגאים לא קיבלה את העצה שלך ביחס ל"אל תשאל, אל תספר", אחרת סביר להניח שהם לא היו זוכים 20 שנה לאחר מכן בהכרה לזכויות הנישואים שלהם. מבחינתך הם היו צריכים להשאר בארון (זו המשמעות של "אל תספר"), ולעזאזל העובדה שהשהות בארון הפכה אותם לקורבנות סחיטה מצד מי שרצו להתקדם על חשבונם, לעזאזל העובדה שאנשים נאלצו לשקר על זהותם, לעזאזל העובדה שמוסדות נאלצו לשקר זה לזה. רבאק, מני, זו לא שמרנות. זו ריאקציה.

                וכן, את הציבור צריך לחנך. הוא לא נולד מראשו של זאוס, חמוש במגילת זכויות. כולם מחנכים אותו כל הזמן. כשאומרים לו שהוא צריך להיות "יהודי" יותר, זה חינוך שלו. כשאומרים לו שהוא צריך להיות "לאומי" יותר, להצדיע לדגל, לשרת בצבא – זה חינוך. כל העולם מנסה ליישם את המדיניות שלו דרך שכנוע/חינוך הציבור, ומבחינתך רק לליברלים ולשמאלנים אסור. תהיה התנגדות? ודאי. אז מה?

              • ygurvitz הגיב:

                מזל שקהילת הגאים לא קיבלה את העצה שלך ביחס ל"אל תשאל, אל תספר", אחרת סביר להניח שהם לא היו זוכים 20 שנה לאחר מכן בהכרה לזכויות הנישואים שלהם. מבחינתך הם היו צריכים להשאר בארון (זו המשמעות של "אל תספר"), ולעזאזל העובדה שהשהות בארון הפכה אותם לקורבנות סחיטה מצד מי שרצו להתקדם על חשבונם, לעזאזל העובדה שאנשים נאלצו לשקר על זהותם, לעזאזל העובדה שמוסדות נאלצו לשקר זה לזה. רבאק, מני, זו לא שמרנות. זו ריאקציה.

                וכן, את הציבור צריך לחנך. הוא לא נולד מראשו של זאוס, חמוש במגילת זכויות. כולם מחנכים אותו כל הזמן. כשאומרים לו שהוא צריך להיות "יהודי" יותר, זה חינוך שלו. כשאומרים לו שהוא צריך להיות "לאומי" יותר, להצדיע לדגל, לשרת בצבא – זה חינוך. כל העולם מנסה ליישם את המדיניות שלו דרך שכנוע/חינוך הציבור, ומבחינתך רק לליברלים ולשמאלנים אסור. תהיה התנגדות? ודאי. אז מה?

                • Meni Zehavi הגיב:

                  המדיניות של "אל תשאל, אל תספר" הונהגה בארגון מסוים מאוד — ארגון שקוראים לו צבא ארה"ב. הצבא קיים כדי להילחם, לא כדי להיות סוכן שינוי חברתי פרוגרסיבי. המדיניות הנ"ל הוציאה את הדיון במעמד ההומוסקסואלים מתחום עיסוקיו של הצבא והותירה אותו לחברה הכללית, כפי שהיה ראוי. (במאמר מוסגר, אני לא שש לראות בתי משפט פוסקים בשאלות השנויות במחלוקת פוליטית. אני מעדיף עצמאות מוסדית על-פני קידום ערכים נאורים למיניהם.)
                  וכן, יש אנשים מהצד הדתי והלאומי שמנסים לחנך את הציבור. אני מניח שאתה לא אוהב את זה, ואני יכול לומר שאני לא אוהב את זה לא רק בגלל עמדותיהם אלא גם, ואולי בעיקר, בגלל היוהרה הכרוכה ברצון לחנך את הציבור. ברמה העקרונית, אנשים אינם אוהבים פוצים יהירים. וברמה המעשית, כאשר המחנה הפוליטי אליו אתה שייך הולך ומאבד מכוחו, זה אינו זמן ליומרות לחנך את הציבור, אלא יותר לקצר קווים, לחתוך הפסדים, ולהמתין לזדמנויות טובות יותר.

              • varagor הגיב:

                > קבוצה חריגה, ודאי חריגה מבחינת ההתנהגות המינית, שמעוררת אצל בני האדם
                יצרים עמוקים וחזקים, מוטב למי ששייך אליה לחיות את חייו בשקט ולא לעצבן את
                הרוב הנורמטיבי. "אל תשאל, אל תספר" הייתה מדיניות חכמה.

                בעיני זו אמירה ממש קשה, שאולי הופנתה לכל מיעוט נרדף בהיסטוריה האנושית – "שבו בשקט וקוו שלא תרצחו". במקום לשפר את החברה שלנו אתה מציע לקבור את הבעיות שלה על חשבון אותן קבוצות מיעוט. דוגמה קלאסית היא לזה היא "החוק לאיסור על תעמולה ליחסים לא מסורתיים" שעבר ברוסיה לפני כמה שנים. הממשלה הרוסית הואילה בטובה לאפשר להומואים ולסביות להתקיים, בתנאי שהם יקברו את עצמם ויסתירו את עצמם מהציבור (ואוי ואבוי להם אם יעשו אחרת).

                מה היית אומר אילו טיעון כזה היה מופנה כלפי יהודים שסובלים מאנטישמיות בחו"ל ("יהודים הם קבוצה חריגה שקיומה מעורר יצרים עזים, ולכן מוטב להם לחיות את חייהם בשקט ולא להתבלט. מדיניות של איסור תליית שלטים על בתי כנסת היא נכונה בעיני")?

                • Meni Zehavi הגיב:

                  אני לא בקי בחקיקה הרוסית, אבל אני ממש לא רוצה שלשלטון תהיה סמכות לאסור תבטאות כלשהי. ההמלצה לשבת בשקט, מבחינתי, אינה חלה על אמירות מסוג "תראו, אנחנו קיימים". היא חלה על אמירות מסוג "אנחנו הולכים לפרק לכם את מבנה המשפחה המסורתי", כי אמירות כאלה הן יומרניות בטירוף, מטופשות ומזיקות. אבל שוב, זו רק המלצה, ובשום אופן לא אתמוך באיסור מפורש על אמירות כאלה או אחרות.

      • Dan Spitzer הגיב:

        אני שואל את עצמי איך הדינוזאור זהבי היה מרגיש אם היה שומע מישהו בארה״ב אומר ״אוקיי, פעם ראשונה שאני נתקל במישהו שהכיר אישית יהודי או יהודיה (לא שזה מפתיע: מדובר בתופעה נדירה)״. האם הוא היה עומד על כך שיהדות היא לא ״תופעה״ אלא זהות ועניין קיומי? האם הוא היה מסביר לאותו אדם שהרשתות החברתיות שלו, אפעס, מסוגרות ומוגבלות משהו וטווח הראייה שלו לא מגיע רחוק מקצה אפו אם לא יצא לו לא רק להכיר יהודי, אלא גם להכיר מישהו שמכיר יהודי? ומה אם אותו אדם היה מוסיף בליברליות שהייתה גורמת לו להרגיש ממש טוב עם עצמו שיהדות ״זה דבר שראוי לכבד, לא לחגוג.״

        בסה״כ המספרים לא עד כדי כך שונים – יש כ-1.4% יהודים. (ושוב, כרגיל, אני מביא דוגמא על יהודים כי רק גזענות כלפי יהודים היא גזענות שזהבי אולי אולי (וגם זה כשלא מדובר בחברים של נתניהו) עשוי להכיר בה.

        • Meni Zehavi הגיב:

          בארה"ב יש כמה עשרות מדינות שאינן שוכנות בחוף המזרחי או מערבי, ובהן כמה עשרות מיליוני אנשים שמעולם לא הכירו יהודי, וחלק ניכר מהם כנראה גם לא הכירו או מישהו אחר שהכיר יהודי. פשוט יש מעט מאוד יהודים, אם בכלל, במקומות האלה. אנשים גם לא בהכרח מחטטים ברקע האתני או המגדרי של מי שהם פוגשים, ואין שום סיבה לעודד חיטוט כזה.
          דרך אגב, שאלת את עצמך פעם מה הופך את היהדות ל"זהות ועניין קיומי"? כמובן, אפשר לתת לכך תשובות רבות ומגוונות, אבל נראה שחלק מהותי מהעניין הוא האפשרות לקיים חיי קהילה סביב הזהות הזאת ולהנחיל אותה מדור לדור. אתה מבין למה זה לא אפשרי עם טרנסג'נדרים, נכון?
          יש, כמובן, עוד קבוצות אנשים שהן אנומליה פיזיולוגית, במידה מסוימת. למשל, השמאליים (איטרים, לא שמאלנים). גם הם די סבלו בתקופות ובתרבויות מסוימות, אבל זה נגמר, בלי פעילות פוליטית ובלי ניסיונות לחגוג את הזהות השמאלית. לי, דרך אגב, אין מושג מי מהאנשים שאני פוגש (מלבד בני משפחתי) הוא שמאלי. זה פשוט לא משהו ששמים לב אליו, אלא אם מחפשים למישהו מספריים או משנים לו הגדרות עכבר במחשב.

          • Dan Spitzer הגיב:

            אי אפשר לקיים חיי קהילה ולהנחיל את הזהות מדור לדור במקרה של טרנסג׳נדרים? שאלוהים יעזור, לך, זהבי. אם אינך יודע, לפחות תדע להכיר בכך שאינך יודע ושאל בצניעות, ואולי מישהו יסביר לך. אבל ההתנשאות הבורה והחשוכה שלך מקטינה באופן משמעותי את הסיכויים שמישהו בכלל יירצה להמשיך בדיון הזה, ואת התשובה לא תמצא בהתנחלות שלך – לא כי להט״בים לא קיימיםם, אלא כי הם צריכים לעזוב את ההתנחלות שלהם כדי לחיות כרצונם.

            • Meni Zehavi הגיב:

              עוד פעם התנחלות? אויש, אתה מצחיק…
              ככל הידוע לי, זהות ונטייה מינית אינה עוברת בתורשה. כלומר, אם טרנסג'נדרים יכולים להביא ילדים ביולוגיים (מה שאינו מובן מאליו לכשעצמו), הסיכוי לכך שגם ילדיהם יגלו נטייה לנזילות מינית הוא נמוך, אלא אם אתה רוצה לתת לטרנסג'נדרים זכות לדכא את המיניות הטבעית של ילדיהם.

              • שחר כ. הגיב:

                לדעתך אין אפשרות לקהילה הנזילה לקיים חיי קהילה סביב הזהות הזאת ולהנחיל אותה מדור לדור? למה? בגלל שהם לא עושים ילדים? האין זה נכון שבכל שנייה או חמש שניות או עשר נולד טרנסג'נדר בעולם?
                אני מכיר עוד קבוצות של אנשים שחלק נכבד מזהותם קשורה לעובדה שהחברה הקיאה אותם מקרבה. מתברר שלחלק מהאנשים בקבוצה כזאת דווקא יש צורך לחגוג את זהותם. מותר להזכיר בהקשר זה גם את האנטישמיות ואת מקומה בזהות הישראלית.

                • אישרגיל הגיב:

                  "האין זה נכון שבכל שנייה או חמש שניות או עשר נולד טרנסג'נדר בעולם? "

                  מניין לך שזה משהו שנולדים איתו? האם אי פעם פורסם מחקר מדעי בנושא שקבע זאת? אני שואל מתוך הבנה שהידע שלי בנושא הוא חלקי. למיטב ידיעתי אין תשובה ברורה ומשמעית לשאלה הזו ואף מחקר לא קבע נחרצות לפה או לשם.

                  דרך אגב אני חייב לציין שידידנו מני זהבי כתב בעבר את מקום מגוריו. הוא אכן גר בעיר גדולה, גדולה מאוד אפילו, ולא בהתנחלות.

                  • שחר כ. הגיב:

                    לא ניסיתי להביע דעה בקשר למקור גנטי או לא של טרנסג'נדריות. אני גם לא יודע כמה תינוקות נולדים בעולם כל שניה. בטח אפשר למצוא את זה בקלות. ניחשתי שיש בין בודדים לכמה עשרות תינוקות בשניה אחת. ואם אחוז או שניים מתוכם יגדלו ויהיו טרנסים, אז זו המסקנה.
                    לגבי ידידנו מני – אוקיי, סליחה. זאת הייתה בדיחה, כמו שכבר כתבתי למעלה. ראיתי שדן שפיצר התייחס לכך בתגובתו כאילו שמדובר בעובדה. אולי גם הוא מתבדח.
                    אצהיר קבל בלוג – אין לי מושג איפה גר מני.

                    • אישרגיל הגיב:

                      לצערי מחמאות שכאלו מחולקות בדרך כלל בידי אנשים מן הצד השמאלי במפה "גזען", "פאשיסט", "מתנחל", "סמוטריץ'", "בנט", "מירי רגב" והן לא תמיד קשורות למציאות.

                      בכל מקרה הדיון הזה על חברי הקהילה הגאה סחט ממני את כל האנרגיות וזה גם ככה לא הנושא של המאמר. אני מעדיף למקד את האנרגיות שלי בויכוח העוסק בזכותנו כבני העם היהודי לחיות בחירות ובעצמאות בארץ הזו, אך זה גם ייעשה כנראה באגף התגובות של מאמר אחר.

                  • Dan Spitzer הגיב:

                    זאת הקרן החדשה שהופכת אותם לטרנסג׳נדרים.

                    • אישרגיל הגיב:

                      אוי נו באמת איך אפשר לנהל דיון רציני עם כל טיעוני האיש-קש האלו או אם כל פעם מנטרלים טיעונים ע"י סיווגם כ"חשוך" וכו'.

                      הנתונים מאוד מובהקים, ולא מגיעים מאתרים ימניים או דתיים או כל משהו דומה. יש עלייה חדה וקיצונית בתופעה בקרב בני נוער. ראה את המספרים פה :

                      https://www.channel4.com/news/factcheck/factcheck-qa-how-many-children-are-going-to-gender-identity-clinics-in-the-uk

                      "Official figures from the Gender Identity Development Service (GIDS) at the Tavistock Centre in London show that 2,016 children were referred to them in 2016-17."

                      "That’s about 39 kids a week over the course of the year."

                      "But the Mirror says it has seen data that shows 1,302 children have visited GIDS in the last six months – which works out at about 50 children a week."

                      "We don’t know yet whether that high referral rate will continue for the rest of the year. If it does, it will mean that the number of children referred to GIDS each week has risen by 2,500 per cent since 2009-10."

                      "The number of children attending GIDS has grown every year since 2009-10, but saw a marked increase in 2015-16 – when patient numbers doubled compared to the previous year."

                      "It’s not clear what caused this."

                      עליה של 2500 אחוזים תוך עשור, שכוללת עליה חדה מאוד בשלוש השנים האחרונות (ניתן לראות גרפים בלינק).

                      תוצאה של יותר ויותר נערים ונערות מגלים את האמת על עצמם, או אולי תוצאה של איזושהו טרנד חברתי כלשהו? אם אתה רק מעז להגיד שמדובר במשהו אחר מלבד "האמת", ישר משתיקים אותך.

                      דרך אגב אני לא שללתי קיומם של טרנסג'נדרים, מה שאני אומר, שכמו שזה נראה, יותר ויותר נערים "הולכים עם הזרם" וכנראה לא באמת כאלו. אני גם מניח שהמספרים הללו ימשיכו לעלות.

                    • רועיל הגיב:

                      למה זה איש קש? אז הוא זרק בצחוק הערה על הקרן החדשה, אבל בסה״כ אתה טוען בדיוק אותו הדבר. יש עליה במספר הטרנסג׳נדרים בגלל השמאל הליברלי שעושה לטרנסג׳נדרים לגיטימציה. (וככל שאני רואה התגובה כלל לא סיווגה אותך כחשוך. יכול להיות שזה התת מודע שלך בפעולה?)

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      לא לגיטימציה, הפיכה לאופנה. אני לא יודע אם מדובר בשמאל הליברלי או בסתם אנשים שמחפשים חדשות פיקנטיות והופכים אותן לטרנדים. בכל מקרה, שינוי מין זה תהליך ארוך, כואב, וכרוך בתסביכים נפשיים משמעותיים. מי שיוצר טרנד הגורר לתוך הקלחת הזאת אנשים שהיו מסתדרים גם עם המין אליו נולדו, מנסה "לשחק באלוהים", ואין לי מילים טובות לומר עליו. דרך אגב, מי לעזאזל מאשר ניתוחי שינוי מין לילדים שטרם הגיעו לגיל הכשירות לפעילות מינית?

                    • רועיל הגיב:

                      אוקיי, אז הטיעון שלך, מניזהביאישרגיל, הוא שהשמאל הליברלי הפך את הטרנסג׳נדריות לאופנה ולכן יש היום יותר טרנסג׳נדריות/ים. הגיוני.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      א) אני לא אישרגיל;
                      ב) כמו שכתבתי, "אני לא יודע אם מדובר בשמאל הליברלי" (למעשה, אני חושב שיש כאן פחות עניין של אידיאולוגיה ויותר של חיפוש פיקנטריה וניפוחה לטובת הרייטינג על צורותיו).

                    • רועיל הגיב:

                      א) אם אתה לא אישרגיל אז לא ברור לי מדוע אתה עונה בשמו.
                      ב) מסור לו ד״ש.
                      ג) אז הטיעון שלך זה שהטרנסג׳נדרים בוחרים להיות טרנסג׳נדרים כי זה אופנתי, פיקנטי ומביא רייטינג. גם זה ממש הגיוני.

                    • אישרגיל הגיב:

                      הוא קרא למני זהבי חשוך קודם, חפש בדף עם ctrl f. לי הוא קרא בור. השאלה היא מדוע אני מכונה בור אם אני בסך הכל מצוטט נתונים אמינים ושואל שאלות לגיטימיות. אני לא טוען באופן חד-משמעי שמדובר פה בעלייה שנובעת מ"ללכת עם הזרם", אלא מדבר על כך שזה אופציה סבירה ביותר. ייתכן ואני טועה, אבל לאור העלייה הקיצונית הזו, אני חושב שיש סיכוי לא מבוטל שזה הוא המצב. סך הכל מדובר על קפיצה של פי 25 ב10 שנים עם עלייה ממש גדולה לפני 3 שנים, ואני בטוח שגם לפני 3 שנים וגם לפני 10 שנים הייתה מודעת די גדולה לעניין הטרנסג'נדרים. את דנה אינטרנשיונל אנו מכירים עוד משנות ה-90.

                      אך מה שמטריד אותי באמת אלו הנתונים שמראים שהביאו לקליניקה הזו ילדים בני 3 עד 6, וזה מתחבר לוידאו ששמתי קודם על גידול ילדים ללא-מגדר וע"י כך שמכנים אותי בכינוי-הגוף They (ומפה הכינוי Theybies). זה שנער בן 15-16 מחליט משהו בקשר לעצמו זה משהו אחד, זה שההורים של ילד קטן בן 3-4 "זורמים" על איזו אידיאולוגיה ומסלילים אותו בעצם לקראת בלבול-מגדרי, זה משהו אחר.

                      אי אפשר לעשות לגיטימציה לכל דבר תחת התירוץ שיש להראות סולידריות עם בני הקהילה הגאה. אני גם בטוח שיש רבים מקרב בני הקהילה הגאה שלא יאהבו את הדברים האלו.

                    • רועיל הגיב:

                      מותר לקרוא לאחרים בורים אם חושבים שהם בורים. אתה יכול לא להסכים.
                      זה שהאחוז עלה יכול להיות חדשות מצויינות – אנשים שאינם מרגישים בנוח עם המין שלהם מקבלים עזרה. וזה שילדים בני 3 ו6 מגיעים לקליניקה הזאת גם יכול להיות חדשות מצויינות – אינך יודע מדוע הם הגיעו לשם ואיזה סוג של ייעוץ / טיפול הם קיבלו. יש אחוז מסויים באוכלוסיה של אנשים שנולדים עם אברי מין מעורבים, וכן, נראה לי הגיוני לגמרי שיתחילו להתייעץ עם ההורים כבר בגיל הזה.

                      אני כותב את זה כדי לנסות להבהיר לך שאין לך מושג מה קורה בקליניקות האלה, וזה לא בגלל שאתה אדם רע אלא בגלל שאתה פשוט לא יודע. ובמקום לנסות לפתוח את הראש ולהבין חוויות שאינך מכיר, אתה מפריח תיאוריות (הליברליזם הופך אנשים ליותר טרנסג׳נדרים), שנשענות על הנחות שאין להן שום אחיזה במציאות.

                    • אישרגיל הגיב:

                      נקודה טובה. לא חשבתי על איברי מין מעורבים. אבל מכיוון שמדובר פה על מעל מאה ילדים בתקופה של שנתיים, אני בספק שלכולם יש איברי מין מעורבים, שכן זו תופעה נדירה ממש. אני חושב שזה יותר מקרים של "הילד מראה התעניינות בשמלות" אז ישר מחליטים שהוא רוצה להיות בת והולכים לקליניקה הזו. הבעייה היא, אם ההורים תפוסים על האמונה הזו וממשיכים לזרום על זה, בעצם יוצרים סוג של "הסללה" בה מתחילים לגדל את הילד בתור בת וייתכן בכלל שההתעניינות שלו בשמלות הייתה נגמרת תוך כמה ימים.
                      אכן הידע שלי בנושא הוא חלקי, אבל יש כמה דברים בסיסיים שאני יכול להסיק מבלי להיות מומחה גדול וזה שכדאי להשאיר ילדים קטנים מחוץ לעסק הזה ופשוט לראות איך עניינים מתגלגלים.

                      כמו כן אני רואה שלא הגבת על עניין ה Theybies. ייתכן שגם עבורך זה פשוט יותר מידיי!

                    • רועיל הגיב:

                      אני חוזר ומדגיש שאין לך שמץ של מושג למה הילדות/ים נערות/ים האלה מגיעות/ים לקלינקה הנ״ל ואיזה טיפול הם מקבלות/ים שם. כל ההנחות שאתה עושה בנידון (״הילד מראה התעניינות בשמלות״) הן ספקולציות שמבוססות על דעות קדומות וכל המסקנות (שבגלל זה אנשים ״ישר מחליטים שהוא רוצה להיות בת״, ההורים ״יוצרים הסללה״) הן מופרכות לחלוטין. לא צריך להיות מומחה, אבל כן צריך להכיר בכך שאינך יודע ולא להניח הנחות.

                      בנוגע לגידול ילדות/ים בלי מגדר: זה ממש לא יותר מדי בשבילי, מכיוון שהשתדלתי לגדל כך את הבת שלי. התוצאה: היא נולדה כבת, מזדהה כבת, מרגישה כבת, אבל יש לה כבוד לכל מי שמרגיש/ה אחרת, שמאפשר לה להתייחס בטבעיות לזהויות של אנשים שונים ממנה ולהבין אותן, לפחות במידת מה. נראה לי שעולם שמלא באנשים כמוה יהיה עולם טוב יותר.

                    • אישרגיל הגיב:

                      יש לי מעט שמץ. נתקלתי בדיווחים מן התקשורת העולמית ואני יודע שיש אנשים שחושבים שכדאי להתחיל את התהליך של שינוי מגדרי כבר בגילאים של 3 עד 4. לפי האמונה שלהם, זה גם הגיוני, הילד נולד במגדר הלא נכון, וכדאי "לתקן" את זה כמה שיותר מוקדם. אגב, כשחושבים על זה, אין הבדל בין "מגדר" לבין "נשמה". אין הבדל בין להגיד "הוא נולד במגדר של אישה" לבין "הוא נולד עם נשמה של אישה".

                      בכל מקרה, אני מוצא את הרעיונות הללו מסוכנים. לא כדאי להכניס ילדים לתוך זה, צריך לחכות שיגדלו קצת.

                      בקשר לזה שגידלת את בתך כחסרת מגדר, אלא אם כן אתה גר בחו"ל ודובר אנגלית בבית, הרשה לי להטיל בזה מעט ספק. אם בביתך אתה דובר עברית, קשה מאוד לחמוק משימוש במגדר, בעברית המגדר צץ בכמעט כל משפט. הרי די שתגיד "את רעבה?" וכבר התייחסת למגדר שלה.

                      אם גידלת אותה מבלי שדחפת לה ורוד, שמלות ובובות, אני מניח שזה דומה, אבל לא בדיוק אותו דבר.

                      הרעיון ב Theybies הוא שהילד אפילו לא מודע למגדר שלו, הוא גדל ללא מגדר לחלוטין, פונים אליו כ They ונותנים לו לבחור את המגדר שלו בעצמו.
                      אגב, מבחינה סטטיסטית, אני מוצא את זה שגוי. הרי אם באמת המספרים הם 1-3 אחוז טרנסג'נדרים, אז ה"ניחוש" של להשאיר את המגדר על כינו נכון ב97 עד 99 אחוז מן המקרים. לא צריך בשביל זה לגדל את כולם ככה.

                      דרך אגב, בנימה אישית, הבן שלי מאוד אוהב מכוניות, ואני יכול להשבע שלא דחפתי לו את זה, הוא פשוט מחבב אותן, במיוחד משאיות זבל.

                    • רועיל הגיב:

                      טוב. אם אתה יודע כל כך הרבה, גם על למה הילדים האלה הולכים לקליניקות וגם על איך גידלתי את ביתי, אז כנראה שאין לך מה ללמוד יותר ואני מבזבז את הזמן שלי.

                    • אישרגיל הגיב:

                      אנו חיים בעידן מתקדם, בו מקורות מידע רבים זמינים כמעט לכל אחד. הרי לך דוגמאות של טיפול שינוי-מין בילדים קטנים :

                      https://www.ibtimes.co.uk/three-year-old-becomes-youngest-child-have-sex-change-treatment-1464390

                      "Three Year Old Becomes 'Youngest Child to Have Sex Change Treatment"

                      "The three year-old was seen by experts who treat gender dysphoria, a condition where a person experiences discomfort or distress because there is a mismatch between their biological sex and gender."

                      https://www.bbc.co.uk/news/uk-wales-39783011

                      "Child, five, referred to trans clinic over gender identity"

                      עתה עלינו להרהר בכך האם זה נורמלי שילדים בני 3 עד 5 קובעים לעצמם את המין. אם הם היו קובעים שהם היו רוצים לעשות לעצמם קעקוע או פירסינג, זה לא היה עובר. אבל שינוי מין, כן?

                      בקשר לבת שלך, חלילה אני לא מתיימר להגיד כיצד גידלת אותה, כי אכן אין לי מושג. אני רק מצייין שלגדל ילד נטול-מגדר כמעט בלתי-אפשרי, מבחינה תחבירית בלבד, בבית דובר עברית, אלא אם כן אתה מתחיל להמציא מילים נייטרליות.

                    • אישרגיל הגיב:

                      חייב רק לציין מולך שאתמול שעה שזיפזפתי בטלוויזיה לפתע נתקלתי בתוכנית בריטית ושמה :

                      "No More Boys and Girls: Can Our Kids Go Gender Free? "

                      https://www.imdb.com/title/tt7271284/

                      כך שבקשר לשאלה, האם יש גורמים מסויימים שמנסים לקדם את האג'נדה הזו, אני חושב שהתשובה ברורה.

                • Meni Zehavi הגיב:

                  כדי להעביר דבר מה מדור לדור אתה צריך, ובכן, שיהיו לך ילדים. אחרת, אתה בהכרח בונה על ילדים של מישהו אחר, ואל תתפלא אם הוריהם לא יאהבו את זה.
                  מהסיבה הזאת, ברגע שאתה מנסה להפוך את הטרנסג'נדרים לסוכני שינוי חברתי במקום סתם אנשים בעלי מוזרות מסוימת, אתה עושה להם שירות דוב.
                  אה, ודי כבר עם הניסיונות להציג את היהודים כ"אחר" האולטימטיבי. זה חרא של מקום להיות בו, מדינת ישראל הוקמה כדי שהיהודים לא יהיו בו יותר, וחאלס עם זה.

                  • שחר כ. הגיב:

                    לא, אתה לא צריך שיהיו לך ילדים. אתה צריך ילד של מישהו אחר שהקרבה שלו אליך גדולה יותר מהקרבה שלו אל הוריו. למשל, בן עשרה טרנסג'נדר שהוריו מתעבים אותו, או לא מבינים על מה הוא נאבק כל כך, או שמנסים להתעלם מכך ולשנות אותו בכוח. במצב הזה אין משמעות לעובדה שההורים שלו לא כל כך אוהבים את ההתערבות שלך. הוא יחפש אותך בין כה וכה. לפיכך אפשר לדבר על מסורת טרנסגנדרית שעוברת מדור לדור. אבל העובדה הזאת כלל לא עומדת לויכוח, היא מתקיימת בפועל.
                    לא מבין את ההערה שלך על נסיונותיי להציג את היהודים כאחר האלטרנטיבי. אני טוען שמדינת ישראל עושה באנטישמיות שימוש נפוץ ומציגה את היהודים כאחר של העולם המערבי. אנחנו חוגגים את זה ועל זה. הבאתי יהודים החוגגים את שונותם כדי להגיב על ההערה שלך (החינוך שלך?) לפיה אין צורך לחגוג את האחרוּת (את הטרנסגנדריות, או את ההומואיות). בניגוד למה שאמרת על היהודים, שהקימו לעצמם מדינה בה הם ככל העמים, אתה מציע להומואים ולטרנסגנדרים לכוף ראשם ולהמשיך להתנהל בעולם כמו שהתנהלו בחמש מאות השנים האחרונות, כלומר, כאסקופה נדרסת. למה? כי אין הומוסטאן באופק?

                    • רועיל הגיב:

                      לכל אלה שמתעקשים לנהל שיחות חסרות כל משמעות וסיכוי עם צמד המתנחלים (בסבירות גבוהה עד מאוד) ואנשי הhasbara החובבים זהבי ואישרגיל – עצה ממני:

                      אם אתם רוצים שהם יהפכו ללוחמי זכויות להט״ב נלהבים בין רגע, כל שעליכם לעשות הוא להסיט את הדיון לזכויות הלהט״ב בראשות הפלסטינית. או אז תגלו שגם זהבי וגם אישרגיל–כמו גם בנט, סמוטריץ׳ ואיילת שקד–הופכים לחסידים גדולים מאוד של זכויות הפרט והחופש המיני, מבקרים בראש כל חוצות את התרבות הערבית האלימה והפרימיטיבית, החמאס דעא״ש, איראן, האיסלאם הקיצוני ועבאס, ומספרים לנו שוב ושוב אגדות על כך שהדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון היא גם המקום היחידי שבו להט״בים יכולים לחיות בשלום, בטחון וכבוד. זה קל. היידה hasbara.

                      לעניין: יוסי, אינני מצביע מרצ כי אני מאמין בשותפות פלסטינית-ערבית-ישראלית-יהודית ומרצ מפלגה אשכנזית, ציונית ויהודית. אבל אני מאחל לך הצלחה רבה וכמובן מקווה שתבחר.

                    • אישרגיל הגיב:

                      חוששני להגיד לך שאתה טועה לגבי הסבירות שאני גר בהתנחלות. אלא אם כן אתה הולך לפי הגדרת החמאס, ואז אני אכן גר בהתנחלות, כי הרי כל היישובים היהודיים מדן ועד אילת הם בגדר התנחלות.

                      עם זאת, אשאל אותך שאלה הסתברותית אחרת – מה היא הסבירות שבמדינה המבוססת על "שותפות ערבית-יהודית", כמו זו שאתה מנסה לקדם, זכויות הלהט"ב הקיימות כיום בישראל הציונית יישמרו כמו שהן ולא יתדרדרו לרמה של שאר המזרח-התיכון?

                    • רועיל הגיב:

                      כתבתי לגורביץ, לא לך, ואתה לא צריך להתערב בכל דיון, בעיקר אחרי שהצהרת שתנצור את לשונך (וכמובן הפרת את ההצהרה חמש דקות אחר כך). למד לשלוט בעצמך.

                    • אישרגיל הגיב:

                      איך ידעתי שלא תענה.

                      מה לעשות, אין לכם את היכולת להגן על האג'נדה של עצמכם, מכיוון שלא ניתן להגן על משהו שהוא לא הגיוני.

                    • רועיל הגיב:

                      והינה, הפכתי אותך לפמיניסט רדיקלי, לוחם זכויות להט״ב. זה היה קל.

                    • אישרגיל הגיב:

                      זה לא חוכמה, זה בא כבר built-in בתוך הציונות הליברלית.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      כלומר, אתה רוצה לקדם את הדברים שחשובים לך על חשבון חורבן משפחותיהם של אנשים אחרים. זה לא שאתה מוכן לנקות את השיט שאותם אנשים השאירו אחריהם — זה תפקידם של גופי הרווחה — אלא אתה ממש רוצה להיבנות מצרותיהם. הקבוצה היחידה שאני מכיר בארץ שנוהגת באופן כזה היא מחזירים בתשובה מהסוג החרדי, וגם הם נהיו זהירים יותר בשני העשורים האחרונים.
                      אני מעדיף לתת לטרנסג'נדרים, או לבני כל קבוצה אחרת, לדבר, ומוכן להקשיב למה שיש להם לומר. אבל אני גם יודע שהרבה אנשים אחרים מוכנים הרבה פחות להקשיב, ואני חושב שכדאי להביא את העובדה הזאת בחשבון.

                    • שחר כ. הגיב:

                      מה? על מה אתה מדבר?
                      הדברים לא חשובים לי אלא לטרנסג'נדרים. המשפחות נחרבו, אם נחרבו, לא בגללי. אתה קורא את מה שאתה כותב? אתה מוכן לתת לטרנסים לדבר ואפילו להקשיב להם. אתה גם יודע שהרבה אנשים אחרים מוכנים הרבה פחות להקשיב. וואו, סיכמת את המצב. ועכשיו, מה לעשות? לאסור על טרנסים להיות טרנסים? לאסור על ניתוחים לשינוי מין? לא לסבסד אותם? הם הרי מחרבי משפחות.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      למה לאסור? ניתוחים לשינוי מין הוסדרו בישראל עוד בחוזר משרד הבריאות מ-1986 (https://www.health.gov.il/Services/Citizen_Services/SexReassignmentSurgery/Pages/default.aspx). אז הדבר נתפס כדרך טיפול לגיטימית בתסביך נפשי ופיזיולוגי נדיר, ולא הפריע לאיש. מי שהופך את הטרנסג'נדרים מסוג אנשים עם בעיה רפואית נדירה (וראויה לפתרון) לחוד החנית במאבק נגד החלוקה המגדרית המסורתית, עושה להם שירות דוב. דרך אגב, אני לא חושב שקבוצה כלשהי של טרנסים רוצה גישה לילדים של אנשים אחרים.

  6. ponetium הגיב:

    כמו כן, אני רק באמצע – אבל אם אורן חזן באמת יוריד את המכנסיים בכנסת, זה לא יפתיע אף אחד.

  7. גלעד ב. הגיב:

    אני כבר פקוד, ואצביע לך. אשתי גם.

  8. Theodor Bughici הגיב:

    I'm offensive and I find this post Marxist

  9. nsabath הגיב:

    התפקדתי – שיהיה בהצלחה!

  10. Erez Landver הגיב:

    התפקדתי למפלגה ואצביע עבורך.

  11. Asaf Beeri הגיב:

    יוסי, אני חבר מפלגה ואצביע בעדך בפריימריז. בהצלחה לכולנו.

  12. בעז הגיב:

    אני התפקדתי למרצ. ואם תתמודד אני מצביע לך. בהצלחה

  13. Ayala הגיב:

    אני אצביע לך.
    מאמינה בדרך ובנחישות לך ומרגש אותי לקרוא שאתה אשכרה שוקל את זה. בהצלחה! לכולנו

  14. hartabuna הגיב:

    אם כבר מדברים על Counterfactuals:

    "פוקנר מתייחס כאן לאירוע המכונה Pickett’s Charge, הסתערות בלתי אפשרית על סמינארי רידג’, שגיאה איומה שכל יוצא מלחמת העולם הראשונה היה מזהה מיד:"

    אכן, אם פיקט היה מסתער על סמינארי רידג' המלחמה היתה מסתיימת הרבה יותר מוקדם כי אז הוא היה מסתער על המפקדה של הצד שלו ומחסל גם את לי וגם את לונגסטריט. למזלו של רוברט לי, פיקט הסתער על סמטרי רידג' (Cemetery Ridge), שלאור מרחץ הדמים שהתרחש, שמו של המקום מתאים לו להפליא.