החברים של ג'ורג'

העלמה והבהמה

עאהד תמימי חשפה את ערוות הגברברות של תומכי צה”ל – ואת המטרה האמיתית של ה-hasbara

ביום שישי האחרון, כחלק מפעולות הדיקטטורה הצבאית הישראלית בגדה המערבית להרחבת שטחי השליטה של המתנחלים, ירה חמוש צה”ל קליע מתכת מצופה גומי בראשו של מוחמד תמימי בן ה-15 בכפר נאבי סלאח. בכפר מתחולל מאבק ארוך שנים כנגד פלישתם של המתנחלים, והוא נמצא תחת משטר דיכוי קשה מהרגיל. התקשורת הישראלית לא הקדישה תשומת לב לירי של קלגס ישראלי בראשו של בן 15. אירוע יומיומי, כידוע, איננו חדשות. אין מה לדווח.

היא דיווחה בהרחבה, עם זאת, על מה שהתרחש זמן קצר לאחר מכן. שני חמושים הופיעו בחצר בית תמימי (לרוב, התקשורת הישראלית מעלימה את הנקודה הזו), ושם מצאו את עצמם מול נערה פלסטינית נחושה, עאהד תמימי. לתמימי יש היסטוריה ארוכה של התמודדות נטולת פחד עם הקלגסים. התקשורת הישראלית אוהבת לקרוא לתקריות הללו “פרובוקציות”: כמו בדרום האמריקאי הישן, הפרובוקציה היא לא ההתעמרות הלבנה/ישראלית הקבועה, אלא עצם קיומו של אדם משועבד שמעז להתמודד בפומבי עם המתעמרים בו. זו כבר “הפרת סדר.” הסדר הוא שלחמושים מותר לירות בראשו של קרוב משפחה של תמימי ואחר כך לפלוש לביתה. ההתעמתות עם החמושים היא הפרובוקציה.

הסרטון של תמימי הסוטרת לחמוש צה”ל פורסם ביום שישי, הופץ ביום שני וגרם לצווחה ארוכה ומרה בקרב תומכי צה”ל. הכבוד של צה”ל שכב על הרצפה, ונערה פלסטינית היא שהשליכה אותו לשם. אלפי גברברים ישראלים צווחו נקמה. הם אמרו, לעתים קרובות, שתפקידה של נערה פלסטינית, בראותה חמוש ישראלי, הוא להשתין מפחד. הכבוד שלהם הושפל כשהתברר שהמצב שונה מהותית: שהנערה הלא חמושה מסוגלת לסלק חמוש ישראלי בצעקות ומכות, כפי שצריך לגרש אדם הפולש לביתך. היה מימד מובהק של היפוך תפקידים מיני בתקרית הזו – ואכן, יש להניח שנער פלסטיני בגילה של תמימי כבר היה פצוע קשה, אם לא מת.

צה”ל ניסה תחילה לומר שהחמושים פעלו כיאות, אבל הצווחות על פגיעה בכבוד הצבא הגיעו גם אליו. כמה שעות לאחר פרסום הסרטון הוכיח צה”ל שהוא גבר-גבר: כוחות גדולים של משטרה וצבא פשטו, בארבע בבוקר, על בית משפחת תמימי ועצרו את עאהד. החמושים הקפידו לתאר את המעצר בווידאו, ומיהרו לשחרר אותו לכלי התקשורת הישראלים עם לוגו צבאי. הללו, בתורם, מיהרו לפרסם את סרטון המעצר בהבלטה. צה”ל הגדול שב ותפס את כבודו מידי נערה פלסטינית. סע, בן-צור, סע!

ומאחר ותמימי השפילה את הצבא בפומבי, מיהרה המערכת להראות שכך לא ייעשה. אמה של תמימי, שניסתה לברר היכן מוחזקת בתה, נעצרה בתחנת המשטרה. מאוחר יותר, עצר הצבא באומץ נדיר גם קרובת משפחה אחרת שהיתה מעורבת באירוע. עאהד תמימי מואשמת כעת בתקיפת חמוש, משהו שהיא בעליל אשמה בו, ובינתיים היא מוחזקת במעצר עד יום שני. השופטת קבעה שאין מסוכנות שמצריכה מעצר, אבל המשטרה ביקשה זמן לחקור חשדות נגדה גם בשורה של פרשיות אחרות, סמויות מהציבור, שהוצגו לשופטת ב”דו”ח סודי.” עורכת דינה, גבי לסקי, אמרה לי שבכוונתה לערער על ההחלטה לבית משפט צבאי לערעורים.

יש כאן מספר נקודות שראוי לעמוד עליהן. קודם כל, צה”ל עוצר דרך קבע בממוצע שני קטינים פלסטינים מדי לילה. בשבועות האחרונים, עקב המחאות בעקבות הצהרות טראמפ, מספר המעצרים גבוה משמעותית מהמקובל. חלק ניכר מהמעצרים מתועדים בווידאו על ידי צה”ל – אבל הוא מעולם לא העביר לתקשורת סרטון כזה, ועוד עם לוגו שלו. המעצר המתוקשר של תמימי היה מיועד להבהיר לציבור שחש מסורס שצה”ל לקח ויאגרה ושאין שום סודה לשתיה במים שלו.

ויש סיבה טובה לכך שסרטונים כאלה לא יוצאים: בדו”צ, זרוע מרכזית של מאמץ ה-hasbara, יודעים שסרטון שבו נראה קטין מוצא מבית הוריו כשהוא אזוק על ידי חמושים יתקבל רע מאד בכל מקום בעולם. אבל הפעם הצורך להרגיע את הציבור היהודי גרם לדו”צ לזרוק את מאמץ ה-hasbara לעזאזל.

ואולי יש לתקן את הטענה הזו: מאמץ ה-hasbara מיועד בעיקרו לישראלים ויהודים בחו”ל. הוא לא מנסה להגיע כמעט לאף אחד אחר. הוא מיועד לשכנע את המשוכנעים שהכל בסדר, שהם יכולים לישון בשקט בלילה ולא לחשוב על מה בניהם נשלחים לעשות. מכאן גם ההיסטריה הציבורית סביב שוברים שתיקה: כמו הזבוב הסוקרטי, הם מתעקשים להעיר ציבור שישן. הציבור לא רוצה לדעת. צה”ל יראה לו שהוא מסוגל לעצור קטינה אחת ביד חזקה ובזרוע נטויה, אבל מי שיצביע על כך שיש עוד אלפי עצורים כאלה ושמדובר בפעילות שגרתית יוקע כבוגד.

מי שצריך היה לקבל הוכחות נוספות לכך שקמפיין ה-hasbara הוא קמפיין ממשלתי, בכסף ציבורי, שמטרתו היא לוחמה פסיכולוגית נגד הציבור שמממן אותו, יוכל לקבל אותן ברשימת הכתבות החדשה של העין השביעית. שלשום (ב’) חשף האתר שהמשרד לנושאין אסטרטגיים העביר מאות אלפי שקלים ל”ידיעות אחרונות” כדי לקדם תכנים לכאורה-עצמאיים ובפועל תכנים של משרד ממשלתי; היום פרסם העין השביעית (משמאל יש באנר שבו תוכלו לתרום להם) שארדן העביר חצי מיליון שקלים לקשת עבור תכני hasbara – שמופנים כלפי הציבור הישראלי. תמורת המימון הזה, שידרה קשת בשידור חי מצעד קקמייקה בניו יורק שמומן על ידי ממשלת ישראל.

יש לציין שארדן עושה מאמצים ניכרים להסתיר את הפעילות של המשרד מהציבור. מי שחשב שהוא מנסה להסתיר איזו פעילות שפיונית בחו”ל (כמו הלוזר שנתפס מתרברב ביכולתו להדיח חברי פרלמנט בבריטניה ועף משם מיד לארץ) כנראה מגזים: סביר הרבה יותר שארדן לא רוצה שנדע כמה כסף מוציאה הממשלה על לוחמה פסיכולוגית נגד בוחריה.

פרשת תמימי ופרשת ארדן מראות שתיהן שהמטרה של ה-hasbara היא לא קהל בחו”ל – ככל שאנשים מודעים יותר למה שישראל עושה, כך הם עוינים אותה יותר. מכאן כל הדיבורים על “מיתוג מחדש” של המדינה כמשהו עם חופים ונשים יפות. לא, המאמץ העיקרי של ה-hasbara הוא נגד הציבור הישראלי: מטרתו לספק לו עוד ועוד סיבות לא לשאול שאלות על מה שנעשה בשמו.

על כן, יש להניח שצה”ל יתעקש לנהל משפט נגד עאהד תמימי. הוא צריך להיראות חזק מול הציבור היהודי, להראות שהוא מסוגל להעניש קטינות שהעזו להגן על ביתן. הוט יעשה את זה למרות הנזק התדמיתי בחו”ל, כי המאמץ העיקרי של ה-hasbara שלו לא מופנה לחו”ל.

יש להניח שמשפטה של תמימי ייערך בדלתיים סגורות, כי אחרת זה יהיה מביך במיוחד. אבל הנה שעתה של תמימי לנסוק: הנה שעתה להטיח בשופטיה את הדברים שהטיח דב גרונר בשופטיו. שהיא לא מכירה בסמכותם לשפוט אותה. שזכותו של כל עם כבוש להתקומם, גם באלימות, כנגד כובשיו. שצה”ל הוא פולש באדמתה כפי שהצבא הבריטי היה פולש. שהכוח בידי שופטיה, אבל הצדק לעולם לא יהיה לצידם. אם לצטט את גרונר,

“מן היסוד החוקי של שלטונכם לא נשאר איפוא ולא כלום; ורק יסוד אחד קיים לאותו השלטון: כוח הזרוע, הכידון והטרור… וכשאין השלטון הקיים באיזו ארץ שהוא חוקי, כשהוא הופך לשלטון דיכוי ועריצות, זכותם של אזרחיה – יותר מזה, חובתם היא – להלחם בשלטון זה ולהפילו.”

ותמימי תוכל להשלים: את זאת עושה הנוער הפלסטיני ואת זאת הוא יעשה, עד שתסולקו מן הארץ הזאת ותמסרוה לבעליה החוקיים.

כשדב גרונר עמד מול שופטיו בגאון, לוחם שחרור מול משעבדים, נאלץ ווינסטון צ’רצ’יל לומר בפרלמנט “הבית הזה חייב לרשום לפניו את עוז לבו של האיש הזה, פושע ככל שיהיה.” ספק אם נשמע הצהרה דומה מחבר פרלמנט ישראלי. ואף על פי כן: אומץ, עאהד, אומץ. עד לנצחון.

הערה מנהלתית: מאז הפוסט האחרון התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

33 תגובות על ”העלמה והבהמה“

  1. אישרגיל הגיב:

    הסרטון שלה כשל למעשה. היא תקפה את החיילים עם תקווה לאיבוד עשתונות מצידם, דבר שהיה מצטלם יפה ומיידית מיוצא ומשווק בעולם בתור עוד תקיפה אגרסיבית של החיילים הציונים המרושעים כנגד נערה פלסטינית חסרת ישע. במקום זאת החיילים נהגו נכון וגילו מקצועיות, בגרות ואיפוק למרות שהיא החטיפה להם לא מעט.

    טוב עשה צה"ל שעצר אותה, כי תקיפה היא תקיפה. ייתכן והמעצר לא היה צריך להיות מתוזמר, זה נכון. יש לציין שגם בסרטון המעצר היא מופיעה שם עם צעיף פלסטיני. סביר להניח שהיא לא הלכה לישון איתו והיא רק שלפה אותו רק עבור הסרטון. כוכבת מלידה, מה לעשות.

    • ygurvitz הגיב:

      אם היה נכשל, לא היתה מפרסמת אותו. וביחס לצעיף, אני מניח שנתנו לה זמן להתלבש.

      • אישרגיל הגיב:

        אני לא חושב. אולי באופן אישי היא חשה שיהיה נכון לפרסם את הסרטון כדיי להראות שהיא מסוגלת להרביץ לחיילים. אבל מבחינת תעמולתית – שהרי תעמולה היא הלחם והחמאה של משפחת תמימי – הסרט דווקא מציג את החיילים הישראלים כאנושיים וסובלניים, דבר שבהחלט היא לא רצתה להציג.

        • Z420 הגיב:

          מי שצריך להיות במאסר הם הקלגסים ושולחיהם, ולא הילדה. מי שחושב שתמונות של ילדה קטנה, שאחיה הקטין נרצח דקות לפני כן, מול חיילי כיבוש תורם לדימוי העצמי שלו צריך להתבונן עמוקות במראה, בחלאה המשתקפת מולו.
          מוטב שתשנה את שמך מ״איש רגיל״ ל״יודו-נאצי רגיל״.

          • אישרגיל הגיב:

            דבר ראשון היא לא ילדה קטנה. היא כבר בת 16 ואחראית למעשיה.
            דבר שני, אחיה לא נרצח. הוא חי. אתה מקשקש.
            מאיפה הבאת את זה שרצחו את אח שלה?

            • Z420 הגיב:

              הילד מוחמד תמימי עדיין נמצא בטיפול נמרץ לאחר שהפולשים לביתה של הנערה ירו בפרצופו.
              בגיל 16 היא עדיין קטינה שנמצאת תחת כיבוש אכזרי עם קלגסים חמושים בחצר ביתה. זה מה שהעולם רואה. זה שעדר הקלגסים לא הגיב באלימות כי היו מצלמות לא עושה רושם על א אחד.

              • אישרגיל הגיב:

                אם הוא נפצע, מדוע כתבת שהוא נרצח? ומניין לך שהוא אחיה? כתוב שהוא קרוב משפחתה. אם אינך יודע בודאות שהוא אחיה, אל תכתוב סתם.

                קלגסים או לא, אתה רואה בסרטון תגובה מדודה ומאופקת. אם מישהו ניסה להציג פה מפלצות ציוניות חסרות רחמים, הוא לא הצליח בזה.

                • Z420 הגיב:

                  תגובה מדודה ומאופקת? הם ירו בילד לפני כמה שניות וכמעט הרגו אותו כי לא היו מצלמות. אתה חושב שמי שרואה את התמונות האלה לא יודע את זה? אתה באמת חושב שזה הגיוני לפלוש לחצר ביתה של הקטינה הזו? לאיים עליה עם נשק ולעצור אותה? מה בדיוק מדוד ומאופק בזה? הם הרי מדודים ומאופקים רק בגלל המצלמות, לפני כמה דקות ירו בילד.

                  • אישרגיל הגיב:

                    האם שני החיילים הללו הם אותם החיילים שירו בנער?
                    כתבת קודם שהנער נרצח, וכתבת שהנער הוא אחיה, למרות ששני הדברים לא נכונים. אני כבר לא יודע אם אתה מדבר על סמך מידע מבוסס או על סמך ניחושים.

                    ראיתי תגובות לסרטון הזה מן הרשת הערבית, חלק מן הגולשים התפלאו על כך שהחיילים לא מגיבים ותהו לעצמם מה היה קורה לו היה מדובר בחייליו של אסאד מסוריה. אז כן, מבחינת תעמולתית הסרטון הזה הוא חרב פיפיות למפרסמת שלו.

                    • בוקי סרוקי הגיב:

                      ה-what aboutism, סטאלין סטייל, הוא נשק מנצח בכל פעם שלציונים נגמרים הטיעונים. אוקיי, נכון, אז חיילים ישראלים ירו לילד בראש (שוב). אבל מה עם אסד? והיטלר? ודעא״ש? הם הרבה יותר גרועים!

                      עוד מקסים אותי המשפט ״תעמולה היא הלחם והחמאה של משפחת תמימי״. משפחה אחת, שמתנחלים לוקחים בכח ובגיבוי צבאי את הרכוש שלה ורוצחים את בניה (תנוח דעתך, ״איש רגיל״, רושדי תמימי נרצח שם ב-2012 – יריה בגב – והוא כבר לא בטיפול נמרץ), מתנגדת לחיילים חמושים מכף רגל ועד ראש, בלי נשק. ומה הם עושים לדעת האיש הרגיל? תעמולה. ממש טפלול תודעה המוני ומאורגן. לעומת זאת, דובר צה״ל שמגיע עם צוותי צילום רק מציג את המציאות. אין גבול לעיוורון.

                    • אישרגיל הגיב:

                      לא אני השוותי לאסאד. אני לא חסיד גדול של whataboutism. זו תגובה שראיתי מתוך בלוג אמין שסקר לקט תגובות מן הרשת הערבית לסרטון. היו תגובות אוהדות לעאהד, כמובן, אבל היו גם תגובות מן הנוסח הזה, של פליאה על כך שהחיילים הישראלים נותרים מאופקים והכרה בכך שבמדינות ערביות זה לא היה קורה.

                      בקשר למשפחת תמימי, האם תוכל להגיד איזה רכוש צה"ל לקח מהם? אני באמת שואל מתוך חוסר ידע בנושא. אני יודע שבהקשר הזה של הכפר נאבי סלאח יש שם איזה סכסוך על מעיין מסוים.

                      ובקשר לתעמולה שלהם, כן, נראה שהם מתמחים ביצירת סיטואציות מן הסוג הזה וצילום שלהם, במטרה של להפיץ לעולם ולהראות שהחיילים הישראלים הם ברוטאליים ואכזריים – במקרה הספציפית של הסרטון המדובר הם לא הצליחו להשיג תיעוד כזה.

                    • שחר כ. הגיב:

                      מי בלב שלם ומי בעל כורחו – כמעט כל הישראלים מורידים את הכובע בכבוד והשתאות נוכח ה'סיטואציה מן הסוג הזה והצילום שלה'. אם כך הישראלים, חשוב מה יגידו הגויים. האם הצליחה לה הסיטואציה?

                    • אסףר הגיב:

                      לא יודע אם מהמשפחה שלה, אבל נצטט את ההקשר ל"הפרות הסדר":

                      "ההפגנות בא-נבי סאלח החלו
                      בדצמבר 2009, במחאה על השתלטות מתנחלים, ככל הנראה מההתנחלות חלמיש, על
                      מעיין אל-קוס ועל אדמות נוספות של התושבים.

                      הצבא ומג"ב מציבים במקום
                      כוחות על-מנת למנוע מהמפגינים להגיע למעיין ולכביש העובר לצידו, המשמש גם
                      מתנחלים, ומנמקים זאת בחשש כי אלה יידו אבנים על מתנחלים. לעיתים מזומנות
                      כוחות הביטחון בולמים את ההפגנה עוד בתוך הכפר, ובפועל מטילים בכך עוצר על
                      הכפר כולו"

                      אז מחאה היא הפרת סדר, וגזילת שטח ע"י מתנחלים היא כנראה… הסדר.

                    • אישרגיל הגיב:

                      שים לב כיצד התעמולה עובדת, כמה "עובדות" הוטחו בדיון הזה :

                      1) בהפגנה נרצח מישהו
                      2) מי שנרצח הוא אחיה של עאהד תמימי
                      3) החיילים בסרטון הם החיילים שרצחו
                      4) אדמה פרטית של משפחת תמימי נגנבה בידי מתנחלים

                      כל אחד מן הפרטים מעלה כנראה לא נכונים.

                      בקשר למעיין, האם הוא רשום בטאבו על אחד מבני הכפר?

                    • ygurvitz הגיב:

                      מה זה הקשקוש הזה? האם הירקון רשום בטאבו על שם תושב תל אביב כלשהו?

                      עזוב זה. האם המעיין רשום בטאבו על שמו של אחד ממתנחבלי חלמיש?

                    • אישרגיל הגיב:

                      לפי ויקיפדיה, כן.
                      זה היה רשום שם לפני זמן מה, ועכשיו מחקו את זה.
                      אין לי מושג אם זה נכון.

                      מה שכן אם המעיין לא שייך לאף אחד, מה הופך אותו לרכוש של בני כפר מסוים וספציפי?

                    • אסףר הגיב:

                      בתור התחלה, ממתי *אסור* להם להגיע למעיין כי מתנחלים השתלטו עליו?

                    • ygurvitz הגיב:

                      זכויות שימוש היסטוריות, בדרך כלל. אתה יודע שישראל הפסיקה את הליכי הרישום בטאבו בגדה המערבית מיד עם כיבושה, נכון?

                    • אישרגיל הגיב:

                      למען האמת לא ידעתי את זה.

                      בכל מקרה, מהתבוננות במפה, המעיין הזה ממוקם בין חלמיש, נבי סלאח ודיר ניזאם (גיאוגרפית הוא הכי קרוב לחלמיש) והוא כנראה שטח ציבורי ואין ספק שהפתרון ההולם הוא לחלוק אותו בין כל שלושת הכפרים (אתייחס כרגע לחלמיש ככפר, למרות שבתרבות הישראלית המונח "כפר" לא שגור ליישובים יהודיים).

                      אחרי הכל חלמיש לא הולכת לשום מקום ולא תמחק מעל פני האדמה, בניגוד להנחת העבודה השרויה במחנה תומכי הפלסטינים, ולכן אין סיבה להחריג אותם מן המעיין.

                    • שחר כ. הגיב:

                      איפה אתה חי? אין סיבה להחריג את חלמיש מהמעיין? האם זהו הנושא שעל הפרק? בהחלט ייתכן שאין סיבה להחריג את כפר האנסים חלמיש מכפרי הנאנסות הפלסטיניות. צריך לחשוב על העניין, בכל זאת, זין יהודי וכל זה. אבל העניין הוא שהאונסים מחלמיש מדירים את תושבי הכפרים הפלסטינים מהמעיין.

                    • אישרגיל הגיב:

                      על סמך מה אתה קורא לכל תושבי חלמיש אנסים ומדוע כל תושבי נבי סלאח הפכו לפתע לנשים?

                      ראו עד כמה נבוב, ריקני ומנותק הוא השיח השמאלני שאנשי השמאל לא יכולים לחבר פסקה שלמה מבלי שהיא תהייה מלאה בגוזמות ובדיות בכדיי לנסות לסחוט מן הקורא איזושהי הזדהות רגשית.

                      וכשם אמרתי הפתרון הוא לחלוק את המעיין.

                    • שחר כ. הגיב:

                      ניחא. זו הייתה כתיבה על דרך ההשאלה. קיוויתי לרמוז לך שאני רואה את היחס בין הפלסטינים תושבי הכפרים למתנחלים מחלמיש, בסיטואציה הנדונה, כיחס שבין אונס לנאנסת, שעה שאתה מסנגר על זכויות האנסים, סליחה, זכויות המתנחלים מחלמיש. כנראה לא הסברתי את עצמי מספיק. מכל מקום לא התכוונתי כפשוטו.
                      אבל נעזוב את צחצוחי הלשון ואת הרצון המובן שלך לראות את המתווכחים אתך כנבובים, ריקים ומנותקים. יש לך משהו נוסף לומר על הסיטוואציה? כרגע הפלסטינים לא יכולים לחלוק את המעיין שלהם, כי לא נותנים להם. דרך אגב, האם לחלוק את המעיין אין פירושו, אם נרחיב אותו קצת – מדינת כל אזרחיה?

                    • אישרגיל הגיב:

                      פעם, לפני שנים מספר, הייתי בהרצאה של אחמד טיבי מול אריה אלדד. אחמד טיבי אמר משהו יחסית כנה לפי דעתי, שהוא כבר לא מדבר על "מדינת-כל-אזרחיה" אלא על "מדינת-כל-לאומיה". יש בזה כנות רבה מכיוון שהוא אומר למעשה שהוא לא מעוניין במדינה נטולת-לאום, אלא במדינה שמשרתת שני לאומים – היהודי והערבי. באופן הזה הוא יוכל להניף את הדגל הפלסטיני במדינה שכזו ולשיר את ההמנון הפלסטיני וכו' וכו' וליהודים יהיה את הלאום שלהם.

                      לכן אני לא מאמין גדול במדינת-כל-אזרחיה. גם היהודים וגם הערבים רוצים מדינה משלהם. ובמקרה שתי המדינות הללו נמצאות על אותו השטח. זו בעיה קשה.

                      את מדינת-כל-לאומיה אנחנו מכירים פחות או יותר כ"מדינה דו-לאומית" כי סך הכל יש פה 2 לאומים פחות-או-יותר וגם בה אני לא ממש מאמין מהסיבה הפשוטה שבמדינה שכזו הסכסוך על האדמה יימשך, פשוט בנוסח קצת אחר. משהו שקצת מזכיר את הסכסוך בסוריה.

                      דרך אגב בהרצאה הזו אחמד טיבי כינה את ההתנחלויות "גידולים סרטניים" ולאחר מכן אריה אלדד התייחס להערה של אחמד טיבי ותיאר את החתרנות של ערביי ישראל(אם-אני-זוכר-נכון) בתור סרטן ונערה ערבייה מן הקהל התקוממה וצעקה לו "אנחנו סרטן ?!"

                      לפי דעתי זה מציג את הקלות שבה מושמצים המתנחלים. אני יודע שאתה לא אמרת את הדברים כפשוטם, אך אני חושב שזה לא הוגן כלפי תושבי חלמיש שמוציאים כך את דיבתם רק בגלל איפה שהם גרים. ובכלל היום יש כמעט 700 אלף מתנחלים אם סופרים את "מתנחלי" מזרח-ירושלים והמספר רק גודל וגודל ולפי דעתי עד סוף תקופת-טראמפ, בין אם תגיע ב2020 או 2024 המתנחלים כבר ימנו כ800 אלף איש אם לא יותר.

                      אז כנראה שבסופו של דבר לא יהיה מנוס מלבצע איזושהי חלוקה, בין אם זה יהיה ל2 מדינות, או מדינה לצד אוטונומיה-מוגברת, או אולי סיפוח של הגדההרצועה לירדןמצרים .. אבל באמת שזהו סכסוך שמאוד קשה לפתור.

                    • שחר כ. הגיב:

                      יש הבדל בין לכנות התנחלויות כסרטן, בהיותן מקומות אחרים, חדשים, שצצו פתאום על גופה של מדינת ישראל, (כלומר- הכינוי מציין דמיון פיסי), לבין לכנות את האזרחים הפלסטינים במדינה בהכללה גורפת סרטן, על שום חתרונותם המדומיינת או לא. בכל מקרה, הכינויים האלה יותר משהם מדברים על פתרון, מדברים על אי היתכנותו, משני הצדדים הדוברים. אכן, סכסוך שבאמת קשה לפתור.
                      אבל מי מתלונן (כרגע, רק כרגע) על תושבי חלמיש רק בגלל מקום מגוריהם? האם חסימת הגישה למעיין על ידם (או ע"י החיילים שלוחיהם) לא משחקת כאן תפקיד בכלל?

                    • אישרגיל הגיב:

                      אני מזכיר לך שכל היישובים היהודיים-ציוניים יכולים להיקרא סרטן. הרי לפי הנרטיב הערבי, אנו באנו לארץ לא לנו – והתנחלנו בה. אז גם פתח תקווה – אם המושבות – שנוסדה ב1878, היא גידול סרטני בן 140 שנה ובעל מעל ל200 אלף תושבים. זה לפי הנרטיב הערבי.

                      ברמת המיקרו יש פה באמת מאבק על מעיין (ושוב אני לא מודע לעובדות – האם הגישה למעיין באמת חסומה או שיש פה משחקי אגו מסוימים למי שייך המעיין?).

                      ברמת המאקרו יש פה מאבק על עצם קיומה של חלמיש וכל ההתנחלויות, ומבט הכולל יותר, גם על קיומן של ה"התנחלויות" מהצד השני של קו הירוק, כמו פתח תקווה המוזכרת לדלעיל.

                    • גיל הגיב:

                      תגיד, נחתת בישראל שלשום מפינלנד או מבורה בורה? או שאולי אתה פשוט בן ארבע וחצי? "הפתרון ההולם הוא לחלוק אותו בין כל שלושת הכפרים"? אפשר להבין את המשפט הזה מתייר שבחיים שלו לא שמע על ישראל, אבל מאזרח שאשכרה חי כאן?

                      תחזור שניה למפה שלך. יש עוד כמה משאבים ציבוריים שממוקמים בין כפרים. למשל, אקוויפר ההר. מקור מי התהום העיקרי של יהודה ושומרון. הוא בין כפרים פלסטינים מהסיבה הפשוטה שהרוב המכריע של האוכלוסייה ביהודה ושומרון הוא פלסטיני. שניים וחצי מליון לעומת כחצי מליון יהודים (מתנחלים). ובכל זאת, ראה זה פלא, יותר מ 80% ממקורות המים הולכים דווקא ליהודים. הלאה, מה עם משאבי הקרקע, אולי המשאב הטבעי החשוב ויקר הערך ביותר? הקרקע בטוח נמצאת "בין כפרים". אדם עם אינטואיציה גאומטרית היה מנחש שרוב הקרקע הזו קרוב לרוב האוכלוסייה – פשוט משום שהיא הרוב. אולם, ראה זה פלא, 60% משטח יהודה ושומרון, "שטח סי", נלקח לשימושם של יהודים בלבד, ונחסם לשימושם של בני הגזע הנחות, למרות שהם רוב של 80% מהאוכלוסייה. מחצבים? כנ"ל. למרות שמשאב האבן לבנייה (המחצב הכי משמעותי ביהודה ושומרון) לא קרוב יותר ליהודים (ואיך יהיה? הפלסטינים הם כאמור הרוב המכריע של אלו שחיים שם), ראה זה פלא, היהודים לוקחים את הרוב לעצמם, וסוגרים לפלסטינים מחצבות על מנת למנוע מהם לנצל את האבן היקרה שטמונה באדמה שלהם.

                      בקיצור, אם באמת אתה במקרה בן ארבע וחצי או שאתה תייר במדינה הזו, הנה קצת קונטקסט. ההתנחלויות (ולא המתנחלים!) הן "סרטן" משום שלא מדובר על יישובים תמימים שבהם חיים בני אדם. מדובר על מוצבים שנזרעו בשטח כדי לגזול מרוב האוכלוסייה את המשאבים הדרושים לקיומה. (הדוגמה הקלאסית היתה ההתנחלות בעזה – 8000 בני הגזע העליון שלקחו לעצמם בכוח הנשק בערך 20% ממקורות המים והקרקע ששימשו שני מליון בני אדם). למעשה, אין "התנחלויות", יש "מפעל ההתנחלויות", שכולל את הפקעת הקרקע, שכולל גירוש של אוכלוסייה, סתימה של מעיינות, עקירה של פרדסים ועצי זית, דיכוי אלים של ההתנגדות, שוד של משאבי הטבע, זריקה של פסולת, ועוד מליון פעולות אלימות וקטנות שמאפשרות את יישובי הגזל הללו. ההתנחלויות הן, פשוטו כמשמעו, סרטן שגוזל את משאבי הקיום של מליוני בני אדם לטובת מיעוט של הגזע העליון. עבור פלסטיני תחת משטר הרודנות הישראלי, אנחנו הישראלים הם כמו טפיל. אנחנו מתיישבים להם על הגוף ולא עוזבים, לוקחים ולוקחים מכל הבא ליד, ובהדרגה סוגרים אותם בגטאות – מובלעות קטנות ומבודדות ללא משאבים, ללא עתודת קרקע, ללא מקורות מים, ללא עתיד. כל יום אנחנו גוזלים מהם עוד דונם ועוד מעיין, כל יום חדש אנחנו מוצצים מהם עוד קצת את לשד החיים שלהם. מכיר משהו שמתנהג ככה?

                      הפלסטינים לא מטומטמים. הם מבינים מה אנחנו עושים להם. גם בנבי סלאח הם מבינים. הם מבינים שהציונים לא באים כמו שכנים, אלא כמו גזע אדונים, כמו ארבה, כמו טפיל שלוקח לעצמו את הכל עד שהוא חונק והורג את הנשא. באמת שאלו מילים נוראיות, אבל וואלה, זה מה שאנחנו עושים להם. אנחנו פשוט הורגים אותם לאט, ודנים אותם לחיי עוני ואומללות, כדי שלבני הגזע העליון הציוני יהיה יותר.

                      ביום שהציונים יפסיקו להתנהג כמו גידול סרטני, אפשר יהיה לדבר על משאבים ציבוריים שנמצאים "בין כפרים". אפשר להתחיל עם חלוקה שוויונית של משאבי המים והקרקע, הבסיס לחיים של כל קהילה. נפסיק לחנוק את מליוני בני הגזע הנחות, נתחיל להתייחס אליהם כאל בני אדם, ואז, אולי, רק אולי, יהיה לנו קצה של זכות לדבר על חלוקה שוויונית של מעיין בין "שלושה כפרים".

                    • גיל הגיב:

                      טוב, נסיון שני:

                      תגיד, נחתת בישראל שלשום מפינלנד או מבורה בורה? או שאולי אתה פשוט בן ארבע וחצי? "הפתרון ההולם הוא לחלוק אותו בין כל שלושת הכפרים"? אפשר להבין את המשפט הזה מתייר שבחיים שלו לא שמע על ישראל, אבל מאזרח שאשכרה חי כאן?
                      תחזור שניה למפה שלך. יש עוד כמה משאבים ציבוריים שממוקמים בין כפרים. למשל, אקוויפר ההר. מקור מי התהום העיקרי של יהודה ושומרון. הוא בין כפרים פלסטינים מהסיבה הפשוטה שהרוב המכריע של האוכלוסייה ביהודה ושומרון הוא פלסטיני. שניים וחצי מליון לעומת כחצי מליון יהודים (מתנחלים). ובכל זאת, ראה זה פלא, יותר מ 80% ממקורות המים הולכים דווקא ליהודים. הלאה, מה עם משאבי הקרקע, אולי המשאב הטבעי החשוב ויקר הערך ביותר? הקרקע בטוח נמצאת "בין כפרים". אדם עם אינטואיציה גאומטרית היה מנחש שרוב הקרקע הזו קרוב לרוב האוכלוסייה – פשוט משום שהיא הרוב. אולם, ראה זה פלא, 60% משטח יהודה ושומרון, "שטח סי", נלקח לשימושם של יהודים בלבד, ונחסם לשימושם של בני הגזע הנחות, למרות שהם רוב של 80% מהאוכלוסייה. מחצבים? כנ"ל. למרות שמשאב האבן לבנייה (המחצב הכי משמעותי ביהודה ושומרון) לא קרוב יותר ליהודים (ואיך יהיה? הפלסטינים הם כאמור הרוב המכריע של אלו שחיים שם), ראה זה פלא, היהודים לוקחים את הרוב לעצמם, וסוגרים לפלסטינים מחצבות על מנת למנוע מהם לנצל את האבן היקרה שטמונה באדמה שלהם.
                      בקיצור, אם באמת אתה במקרה בן ארבע וחצי או שאתה תייר במדינה הזו, הנה קצת קונטקסט. ההתנחלויות (ולא המתנחלים!) הן "סרטן" משום שלא מדובר על יישובים תמימים שבהם חיים בני אדם. מדובר על מוצבים שנזרעו בשטח כדי לגזול מרוב האוכלוסייה את המשאבים הדרושים לקיומה. (הדוגמה הקלאסית היתה ההתנחלות בעזה – 8000 בני הגזע העליון שלקחו לעצמם בכוח הנשק בערך 20% ממקורות המים והקרקע ששימשו שני מליון בני אדם). למעשה, אין "התנחלויות", יש "מפעל ההתנחלויות", שכולל את הפקעת הקרקע, שכולל גירוש של אוכלוסייה, סתימה של מעיינות, עקירה של פרדסים ועצי זית, דיכוי אלים של ההתנגדות, שוד של משאבי הטבע, זריקה של פסולת, ועוד מליון פעולות אלימות וקטנות שמאפשרות את יישובי הגזל הללו. ההתנחלויות הן, פשוטו כמשמעו, סרטן שגוזל את משאבי הקיום של מליוני בני אדם לטובת מיעוט של הגזע העליון. עבור פלסטיני תחת משטר הרודנות הישראלי, אנחנו הישראלים הם כמו טפיל. אנחנו מתיישבים להם על הגוף ולא עוזבים, לוקחים ולוקחים מכל הבא ליד, ובהדרגה סוגרים אותם בגטאות – מובלעות קטנות ומבודדות ללא משאבים, ללא עתודת קרקע, ללא מקורות מים, ללא עתיד. כל יום אנחנו גוזלים מהם עוד דונם ועוד מעיין, כל יום חדש אנחנו מוצצים מהם עוד קצת את לשד החיים שלהם. מכיר משהו שמתנהג ככה?
                      הפלסטינים לא מטומטמים. הם מבינים מה אנחנו עושים להם. גם בנבי סלאח הם מבינים. הם מבינים שהציונים לא באים כמו שכנים, אלא כמו גזע אדונים, כמו ארבה, כמו טפיל שלוקח לעצמו את הכל עד שהוא חונק והורג את הנשא. באמת שאלו מילים נוראיות, אבל וואלה, זה מה שאנחנו עושים להם. אנחנו פשוט הורגים אותם לאט, ודנים אותם לחיי עוני ואומללות, כדי שלבני הגזע העליון הציוני יהיה יותר.
                      ביום שהציונים יפסיקו להתנהג כמו גידול סרטני, אפשר יהיה לדבר על משאבים ציבוריים שנמצאים "בין כפרים". אפשר להתחיל עם חלוקה שוויונית של משאבי המים והקרקע, הבסיס לחיים של כל קהילה. נפסיק לחנוק את מליוני בני הגזע הנחות, נתחיל להתייחס אליהם כאל בני אדם, ואז, אולי, רק אולי, יהיה לנו קצה של זכות לדבר על חלוקה שוויונית של מעיין בין "שלושה כפרים".

                    • בוקי סרוקי הגיב:

                      לפי ויקיפדיה, כן. ואידך זיל גמור.

                    • אישרגיל הגיב:

                      זה מעניין.

                      מבדיקת ההיסטוריה של הדף "נבי סלאח" בויקיפדיה, ב21 לדצמבר מישהו לוקח את שני המשפטים "לטענת תושבי הכפרים במשך מאות שנים הם עשו שימוש במי המעיין. מנגד טוענים המתנחלים שהמעיין לא היה בשימוש עד שהם שיפצו אותו. " ומשנה ל – "לטענת תושבי הכפרים במשך מאות שנים הם עשו שימוש במי המעיין. מנגד טוענים המתנחלים שהמעיין לא היה בשימוש עד שהם שיפצו אותו ושסבתא שלהם מחזיקה בקושאן טורקי על המקום."

                      למחרת מישהו משנה את זה חזרה.

                      תוהה לעצמי אם יש אמת בדברים הללו.

  2. Simon Stauber הגיב:

    נפלאות דרכי האל. אישית הנני חש מאד מעודד 'מעומק השיחה' המתנהלת כאן בין אנשים אינטליגנטים (להערכתי) מעבר גיל 14. מאד מקווה שלכולכם יש דרכון נוסף כי זה הכיוון היחיד שרובכם בחר. ביום שתתמקמו 'בארצכם החדשה' תתחיל הרדיפה לחסל אתכם, אלא שהפעם הרודפים יהיו המוסלמים המציפים כל מדינה מערבית, כולל קנדה וארה"ב. היות והם אינם מוכשרים כגרמנים, צורת המוות שלכם תהייה לא מאורגנת, ללא מסע ארוך בקרונות בקר ומקלחות גז. המוות יבוא בחטף, ברחוב, באיבחת מאצ'טה מהירה.
    פרט פעוט נוסף: המוסלמים הפרימיטיביים לא יותירו זכר ליהודי אחד, הביצוע יהיה מושלם….להתראות.
    נ.ב. בטיסת ה-low cost ליעדכם, תזכרו להתעלל בדיילים ותדרשו מוצרי דיוטי-פרי בצעקות ובאיומים, כדי שמישהו יזכור אתכם.

  3. גיל הגיב:

    מה, תגובה שנעלמה לא תוחזר? לכתוב שוב? לוותר?