החברים של ג'ורג'

לכו בעקבות הטיוח

המסמכים שהוצגו השבוע בכנסת חשפו את צחנת פרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן

כמו הרבה אחרים בני גילי, מוצאי ומעמדי פקפקתי שנים במה שכונה בשעתו פרשת ילדי תימן וכיום ידוע יותר כחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן. לפקפוקים היו כמה שכבות:

א. קודם כל, בכלל לא בטוח שקרה משהו.

ב. אם קרה, זה כנראה היה מאד מצומצם.

ג. וצריך להבין, היה בלגאן שלם אז בארץ ולא הקפידו על רישומים.

ד. וכשכל אלה קורסים, נותר רק קו הגנה אחד של ההכחשה: 65 שנה, רבאק ערס, מה אתם ממשיכים ליילל?

וכמו רבים אחרים, בשנים האחרונות התחלתי להבין שהקו הרשמי היה טיוח. וזה היה חתיכת טיוח. אבל מה שנחשף השבוע בכנסת צריך למוטט את השרידים שלו.

עובדות:

בישראל היו מספר ועדות חקירה בפרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן. כולן הוציאו איכשהו את הממסד בסדר. האחרונה שבהן היתה ועדת קדמי, שסיימה את עבודתה בתזמון מצוין – בדיוק בתחילת האינתיפאדה השניה, כשכולם היו עסוקים במשהו אחר. ואלמלא ניסתה הממשלה לגנוז את הממצאים של ועדת קדמי עד 2071 (!), כנראה שהיתה הרבה פחות תשומת לב תקשורתית. כשמישהו מנסה לגנוז ממצאים עד תקופה שבה לא רק כל המעורבים יהיו מתים, אלא גם צאצאיהם – 120 שנה לאחר האירועים עצמם – יש לו מה להסתיר.

והשבוע נחשף מסמך אחד – אחד מני רבים – בנושא בכנסת. אפשר לקרוא תמצות שלו כאן. לידיעה התלוו תמונות קשות לעיכול של ילדים, אבל להן עוד אפשר למצוא הסבר סביר למחצה. למה שמתואר במסמך, הרבה פחות.

המדובר בחקירתו – הלא יותר מדי מאומצת – של ד”ר ג’ורג’ מנדל, מנהל בית החולים בראש העין. מנדל מנסה להתכחש למותם של תינוקות בבית החולים, אך החוקרת מציגה לו מסמך של סגן המנהל הרפואי, ד”ר קלמן יעקב מן. במכתבו של מן מצוין כי בביקור שערך בבית החולים גילה כי ארבעה ילדים שמצבם היה טוב קודם לכן מתו כתוצאה מעירוי של “תמיסות שונות.” הטיפול בהם בוצע ללא כל התייעצות עם בני משפחותיהם. לדברי מנדל, היו רישומים מסודרים של כל הניסויים שנעשו, אך הוא שמע כי הם הושמדו שבע שנים אחר כך. מנדל תיאר נתיחות שיטתיות בגופות ללא אישור המשפחה – יש לציין שזה היה חוקי אז – וציין שהנושא הוסווה מבני המשפחות. מנדל אישר עוד כי הוא ידע על לפחות ילדה תימניה אחת שאומצה על ידי משפחה מבני הצוות הרפואי.

נקודה שיש להתייחס אליה היא הדיבורים על “דם כושי” שנמצא בעורקיהם של ילדים תימנים. החשש היה שהילדים לוקים במחלה נפוצה באפריקה, ועל כן ניסו לברר אם יש להם “דם כושי.” צריך לזכור את השנים: סוף שנות הארבעים ותחילת שנות החמישים. כמעט כל הרפואה העולמית עדיין מקבלת תיאוריות שמקורן בגרמניה על שוני גזעי שניתן לאבחון בדם; התפיסה על גזעים עליונים ונחותים רווחת בכל שכבות האוכלוסיה, אבל במיוחד בקרב מקצועני הרפואה. התפיסה של “דם כושי” (והזעזוע של ד”ר מנדל: “[נ]מצא שזה לא נכון, וכבר אמרו לתימנים שיש בהם דם כושים!”) מעידה על האופן בו ראו באותה תקופה בני קבוצות “נחותות.” יצוין שהתפיסה של עיקור אוכלוסיות לא רצויות, למשל לקויים, בוטלה באחרונות מדינות אירופה רק בשנות השבעים – הרבה כתוצאה מהזעזוע מהאופן שבו יושמו התפיסות הללו על ידי הנאצים.

בעמוד הפייסבוק של רופאים לזכויות אדם מובאות מספר עדויות, שבהן העידו אנשי צוות רפואי על חטיפות ילדים, שהוכחשו אחר כך. רל”א ציינו ש”ההיסטוריה של הרפואה – מקצוע שחמלה אמורה להיות עמוד השדרה שלו – רצופה כשלים ופשעים, וכי אם לא נכיר בהם ונפעל לתיקונם, אנו נידונים לחזות בהם שוב ושוב.” עוד צוין שם שקוד נירנברג, שקובע גבולות לניסויים בבני אדם – כן, הוא נכתב בעקבות המשפטים ההם – כבר היה כתוב, מוכר וידוע כשהחלה הפרשה.

מה מספר הקורבנות ומי היה מעורב? יותר מדי מסמכים הושמדו מכפי שאפשר יהיה לתת תשובה ודאית על כך. בביקורת על דו”ח ועדת קדמי, שנכתב ב-2001, ציין העיתונאי אהוד עין-גיל שהוועדה התייחסה בסלחנות תמוהה לסירוב להעיד בפניה ולהשמדת מסמכים. אנשים שהוזמנו להעיד על קליטת ילדים בקיבוצים “נענו כמי שכפאם השד” – אבל ההערה הזו, שהופיעה בדו”ח הבינים של הוועדה, נשמטה מהדו”ח הסופי שלה. הארכיון של בית החולים שפעל במחנה עין שמר הוצג בפני ועדה קודמת, אבל “אבד” לפני שוועדת קדמי יכלה לעיין בו. הארכיונים של בתי החולים של השירות הרפואי לעולה, שהועמדו לרשות ועדה קודמת, הוחזרו לבית החולים הלל יפה ו”נראה כי בסוף שנות השישים, במסגרת מבצע ביעור חומר ישן, בוערו גם הארכיונים הללו.” חומר אחר נשלח ל”ביעור” גם בתקופת עבודת העבודה עצמה, והוועדה מתלוננת על כך שהוא הושמד “אף שצריך היה להיות ברור לכל שחוקרי הוועדה – שדבר מינויה לא נעלם מאיש – ייזקקו לו.” עם זאת, הוועדה לא הורתה לחקור את השמדת המידע הזה. היא אפילו לא מעלה את האפשרות שמישהו מנסה להשמיד ראיות.

ואת הראיות שבכל זאת הובאו בפני הוועדה הזו, לרבות המסמך על חקירתו של מנדל, ניסתה הממשלה לקבור עד 2071.

יש לציין שלא המציאו פה שום גלגל. לקיחת ילדים ממשפחות “נחותות” והעברתם לידי משפחות “טובות” היתה נפוצה באוסטרליה, קנדה ומדינות אחרות, בדיוק מעצם התפיסה האאוגנית הרפואית ומתוך התפיסה ששיפור “תרבותי” מצריך הוצאת ילדים מתרבות נחותה ושתילתם בתרבות גבוהה יותר.

במשך 70 שנה, משפחות ישראליות התלוננו שוב ושוב על כך שילדיהן נחטפו מהם ונמסרו לאחרים, וכל מה שהן קיבלו היה זלזול רשמי – הן מצד הממסד, הן מצד הפושעים, והן מחלקים ניכרים של הציבור שלא רצה להאמין שמשהו כזה יכול לקרות.

לבושתי ואשמתי, הייתי במשך שנים חלק מהקבוצה השלישית. הייתי חלק מהרעש הלבן שאיפשר לפושעים לחמוק מדין. כי לא האמנתי שזה יכול לקרות “פה”, ולא רציתי לדעת איך נראה “פה” ב-1950. יכולתי להאמין לניצולי שואה שסיפרו על היחס הנורא שהם קיבלו עם הגעתם לכאן, כי הם היו חלק מקבוצת ההתייחסות שלי. ידעתי שישראל של שנות החמישים היתה מדינה של צווחות חנוקות בלילה; לחלק מהן אטמתי את אוזני. יכולתי לדעת. לא רציתי. עשיתי מה שהממשלה רצתה שאעשה, ובכך היא הפכה אותי לשותף לפשע.

אני לא יודע למה דווקא מסמך מנדל מוטט את חומת ההכחשה הזו, שכבר נבעו בה סדקים. אני יודע שאם הוא היה מונח מולי לפני 20 שנים, החומה היתה מתמוטטת הרבה קודם – ושזו הסיבה שניסו לסווג אותו. אני לא יודע מה עוד הם מחביאים שם, אבל יש להניח שזה איום ונורא.

וככל שזה יהיה נורא, יש לנו חובה לדעת מה יש במסמכים האלה. כל המדינה הזו בנויה על בית קברות ענק; תעלה נא השמש, ותחשוף את אשר תחשוף.

הערה מנהלתית: מאז הפוסט האחרון התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

6 תגובות על ”לכו בעקבות הטיוח“

  1. Michael Grosberg הגיב:

    ספציפית לגבי "דם כושי":
    א. זכור לי שקראתי ספר משנות הארבעים – תרגום של הקלברי פין – בו "ניגר" תורגם ל"שחור" ומלים פחות מעליבות תורגמו ל"כושי". לא ברור איך זה התהפך במשך השנים אבל שימוש במלה כושי בזמנו היה הפחות מעליב, לא היותר.
    ב. מה שבתכלס ניסו לבדוק זה האם יש ליהודי תימן נטיה לאנמיה חרמשית, שנפוצה באפריקה. הנטיה הזו מתבטאת בצורה מעוותת של תאי דם (הגן שגורם לזה גורם גם לעמידות מסוימת למלריה ככה שהוא נותן יתרון לנושאיו בארצות מוכות מלריה), ככה שמדובר בבדיקה של מאפיין אמיתי ולא של גזע מדומיין. ההתבטאות עצמה כמובן נשמעת די רע.

  2. Dror Atariah הגיב:

    קשה לי לקנות את הסיפור משתי סיבות. ראשית, למה שמשפחות אשכנזיות מרימות אף ייקחו תחת חסותן ילדים שוורצע חייע? שנית, איך זה שיש רק סיפורים מהצד של ההורים מהן נחטפו הילדים? איפה הסיפורים מהצד של המשפחות האשכנזיות או לפחות של הילדים שנחטפו לאחר שבגרו והתחילו לשאול שאלות.

  3. Tom Elkayam הגיב:

    החיבוק המזוייף שמר״צ ניסה לתת למזרחים בשבועות האחרונים קרס בדממה דקה, תמר זנדברג והבן של רבין היו אמורים לנאום, אלא למרבה הצער, המזרחים כבר לא מקבלים גולות צבעוניות כאמצעי תשלום.
    מרצ במאבקה המכוער והגזעני בתושבי דרום תל אביב מחקה את עצמה מכל שיתוף פעולה עם מזרחים בעשור הקרוב, אני באופן אישי מעורב בכך ואפילו שוחחתי בעניין עם כמה ממארגני מאבק התימנים, לא תבואו בעדה.

    מה שנעשה למזרחי דרום תל אביב, היא חרפה שאין לתאר במילים, תקיפת העניים על ידי העשירים, האשמת החלשים והפצועים של החברה בגזענות ובנאציזם לא פחות, הרס מרקם החיים ומעל הכל הזלזול בכאבם ומצוקתם של התושבים שלא לדבר על התיעוב הפיזי, כמעט זאולוגי אליהם, כפי שהוצג גם כאן בבלוג הזה בו כונו ״תולעים״. זה לא יסלח והתשלום יהיה במזומן. חבל על המאמץ גורביץ, תתמקדו בקיבוצניקים בני 80 ותל אביבים בני טיפש עשרה. לעולם לא תתקבלו לשום מאבק מזרחיץ לא לאחר שסבותינו העניות הושלכו לפח לטובת מנקי האסלות ושוטפי הכלים שלכם.

    מאבק התימנים הוא רק סנונית.
    הרוע, הגזענות, ההתעללות, הניצול והאלימות הבלתי נתפסת כלפי המזרחים שעלו למדינה הזאת לא תעבור בדממה, לא משנה כמה פלסטינים תחבקו, כמה דוחות תכתבו, כמה בגצ״יםֿ, כמה תאהבו את הזר הרחוק לא יעזור לכם. הכתם הקרוב, הכתם נשאר על הקיר.

    ובלי קצת נאצים אי אפשר בימינו אז הנה, הזוועה הנאצית לא הייתה המלחמה, מלחמות הן זוועה תמיד. הזוועה הנאצית הייתה מה שנעשה לחלשים, לחסרי ההגנה, ליהודים, לנכים, לצוענים. על כך הבושה, שום התנצלויות מהפה לחוץ לא יעזרו, שום חיבוק צבוע לא יועילו, האמת על סבא, על סבתא, על אבא, על אמא, הרי אתם יודעים כמה הם שונאים מזרחים, אני עובר מספיק כאשכנזי כדי לשמוע את האמת נלחשת במתיקות באזני.

    הנה כבר קם לו דרור שאינו מבין מדוע משהו יקח ילד שחור, כי היא עקרה ואין באפשרותה להביא ילד לבן. וולי עד כמה שנים תבין ילדון.

    • גיל ב' הגיב:

      כן, מרץ היא הבעייה של המזרחים ולכן הם צריכים ללכת רק עם הליכוד והבית היהודי. הם הרי כל כך בעד המזרחים. הם גם לא אחראים בכלל למצב בדרום תל אביב הרי מרץ בשלטון כבר 40 שנה.

      • Tom Elkayam הגיב:

        הימין שילם פוליטית על מה שקרה בדרום תל אביב וישלם עד. הכוחות הפוליטיים המזרחיים החדשים הצומחים מהשטח יבואו חשבון בעשור הקרוב עם מי בימין שאחראי למה שהופכת למקבילה המזרחית לפינוי גוש קטיף.

        ביבי עצר את סחר העבדים מסיני כשהמחיר הפוליטי היה יקר מדי. רבים בימין אשמים בהזנחה, בעצימת עינים ובסחיבת רגליים.

        מרצ לעומת זאת נלחמה בתושבים באופן אקטיבי ומטונף, לא מאבק פוליטי, שנאה, תיעוב ורוע, מר״צ הפגינה נגד העניים, פעילי מרצ ירקו בפרצופי, בפרצוף חברותיי, קראו לזקנות נאציות.
        נבלות באו לחלק מרק על הפצעים. פעילי מר״צ קראו לשכונות שלנו פחי זבל שהסודנים הצילו מאתנו, הם הסתירו עבריינים, כיסו על פושעים, הצדיקו והקטינו את ממדי התקיפות המיניות, האלימות, הרס מרקם החיים ועד ועד.

        אז כן, מר״צ, בעיר היחידה בישראל בה יש לה כח אמיתי, הוכיחה שהיא סכנה למזרחים, שהיא מפלגה המאוכלסת בגזענים שונאי מזרחים, שבבית של מרצ, הדרום – השכונה המזרחית היחידה בעיר, היא האסלה. לכן הם לא לעולם לא ייבנו מאתנו, לעולם לא נשתף פעולה אתם, לעולם לא יבואו בעדתינו.

        פירוס היה גאה בכם.