החברים של ג'ורג'

אם שוטים, לא מנהיגים

האם יאיר לפיד מסוגל לחבר משפט קוהרנטי אחד על סוגיית המלחמה בטרור? כנראה שלא

(כי לא אומרים “לא” לסילבי קשת)

יאיר לפיד פרסם אתמול (א’) סטטוס בעמוד הפייסבוק שלו, שבו הוא ניסה להתוות את התכנית שלו למלחמה בטרור ולהסכם עם הפלסטינים. לרוע המזל, אבל לגמרי כצפוי כשמדובר באפס שהתגלם בבשר, הטקסט מכיל סתירות פנימיות חמורות. נתחיל.

lapid1

“מאמר בעיתון הפינגטון פוסט” – הפינגטון פוסט איננו עיתון. הוא אגרגטור חדשות ובלוגים. לא שזה צריך להפתיע, ממישהו שההבנה הטכנולוגית שלו מתמצה בתפיסה שיש בגוגל אגף בינג.

“העקרון שישראל מנסה להסביר כבר לא מעט שנים” – ושככל הנראה מופיע כאן לראשונה.

“שם למד המערב שלא מספיק לנצח את האויב, צריך גם להחליט מה יבוא במקומו ביום שאחרי.” פה ליבת הטמטום המובהקת של כל הסטטוס של לפיד. כביכול, לא רק הנצחון של המערב בקרב מובטח, אלא גם יש לו את הזכות והיכולת לקבוע “מה יבוא במקומו.” לתפיסה הזו קוראים קולוניאליזם. אולי כדאי שלפיד יבקש ממישהו באגף בינג לגגל לו את זה.

בעיראק, הנצחון על הצבא של סדאם חוסיין היה רק יריית הפתיחה הראשונה של המלחמה. לפיד יוצא כאן מנקודת הנחה כאילו צילום “המשימה הושלמה” הידוע לשמצה של בוש אכן סימל משהו. עוד קודם למהלך הקרבות, חוסיין החל להפוך את צבאו ליחידות גרילה. ההרוג הראשון של האמריקאים היה מיחידת גרילה כזו. לא היה נצחון, פר סה; המשטר הופל – אבל נצחון לא הושג.

למה? כי מה לעשות, אי אפשר לבנות את ההיסטוריה של עמים אחרים באמצעות כוח כידונים. אם אתה מנסה, אתה מגלה שהמקומיים מתנגדים. לא ברור למה, אבל הם עושים את זה בכל מקום שבו לפידים למיניהם הורגים את בני משפחותיהם, משפילים את הנשים שלהם, וצועקים עליהם בשפה זרה ולאט שהם לא מבינים אותם ושהנה המשטר החדש והנוצץ שהביאו להם.

“בכל פעם שכורתים ראש, צומחים להם שניים” – זה, יאיר’קה, לא הידרה על סטרואידים. זו סתם הידרה.

“כל עוד לא תחליף את המדינה האיסלמית ישות מדינתית סונית מתונה, יציבה ופרו מערבית” – ליבת טמטום מס’ 2. מה זו “ישות מדינתית סונית מתונה, יציבה ופרו מערבית”? ההאם לפיד יכול להצביע על אחת כזו? האם הוא באמת חושב שמה שחלקים של על עיראק צריכים הוא “מדינה סונית מתונה”? איך מייצרים ישות מדינתית סונית מתונה? אם התושבים המקומיים רוצים ישות מדינתית סונית מתונה, למה אין שם כזו? האם היתה שם כזו קודם? האם הישות המדינתית הסונית המתונה תשען על רצון הבוחרים? כי, כאמור, לא בטוח שזה מה שהם רוצים. אם לא, על מה היא אמורה להשען? על דיקטטורה צבאית נוסח סדאם חוסיין או אסד? על תיאוקרטיה רצחנית נוסח ערב הסעודית?

על מה תשען היציבות של המדינה הסונית הזו? האם היא תשען על רצון הנשלטים? כי, כאמור, לא נראה שהם רוצים כזו. האם היא תעמוד על סיוע זר (היא הרי “פרו מערבית”) כנגד רצון העם, באמצעות משטרה חשאית וצבא? אם כן, באיזה מובן היא תהיה יציבה? ואם לפיד חושב שהפתרון לטרור הוא דיכוי צבאי נצחי, למה הוא לא אומר את זה?

אה!

lapid2

כי בחלק של פתרון הבעיה הפלסטינית, לפיד אומר דברים מעניינים מאד. החמאס, הוא טוען, ודאי יעלה לשלטון בגדה המערבית. למה? כי הם עלו לשלטון בעזה. רגע, אין הבדלים ניכרים בין הגדה המערבית ועזה? עזה לא הרבה יותר דתית? האם האחים המוסלמים לא היו גורם דומיננטי ברצועת עזה עוד בימי השלטון המצרי? לא משנה.

על כן, מה שלפיד מציע כפתרון לשאלת המדינה הפלסטינית הוא המשך הכיבוש. הוא קורא לזה “התיאום הבטחוני המתקיים היום – במסגרתו יכול לפעול צה”ל בכל מקום בגדה – יצטרך להמשך.” הסיבה לכך, לדבריו, היא שאם צה”ל לא יפעל בחופשיות בגדה, הרשות הפלסטינית תקרוס לידי חמאס.

כלומר, צה”ל ימשיך לפעול בגדה כדי לוודא שמשטר נטול תמיכה עממית ימשיך לשלוט שם ןלשרת את האינטרסים הישראליים. שזה נשמע באופן חשוד כמו “ישות מדינתית סונית מתונה, יציבה ופרו מערבית”, גם אם נטולת לגיטימציה.

לפיד משוכנע שהפלסטינים יסכימו למצב שבו הם לעולם לא יהיו חופשיים מישראל: “הרשות הפלסטינית תצעק קצת אמנם שמדובר בהפרה של הריבונות שלה, אבל גם הם יודעים שמדובר באינטרס מובהק שלהם. לחמאס יש תמיכה עממית רחבה גם בגדה המערבית.” ואיכשהו לפיד חושב שהתמיכה העממית הרחבה תעבור לרשות הפלסטינית כי זו משתפת פעולה באופן כנוע עם ישראל נגד רצון העם.

רשות פלסטינית כזו אולי תהיה סונית, וכנראה תהיה פרו מערבית – אחרי הכל, היא תוחזק בכידונים מערביים – ואולי תהיה מתונה ולא תוציא להורג אנשים בשריפה, אבל יציבה היא לא תהיה. כי משטר שלא נשען על תמיכה עממית לא יכול להיות יציב. הוא חייב להיות עסוק כל הזמן בדיכוי. ויום אחד בא פיצוץ.

מה יקרה כאשר ההמונים ברמאללה יחליטו לעשות במחליפו של אבו מאזן מעשה המצרים במובארק? מה יקרה כאשר הכוחות המזוינים ייזכרו שהם קודם כל בני העם? אז יצטרך לפיד להפיל את המדינה החדשה – שוודאי תהיה סונית, אבל לא תהיה לה שום סיבה עלי אדמות להיות מתונה או פרו מערבית – בכוח הנשק. כלומר, להחליף שוב את המוחבראת’ הפלסטיני בשב”כ.

מה שפחות ברור הוא למה לפיד בכלל רוצה את הרשות הפלסטינית. זו לדבריו הרי תומכת בטרור הסכינים. אבל זה בסדר, אתם לא אמורים לזכור את הפסקה הזו בעוד שש פסקאות.

lapid3

רגע, למה היא עושה את זה, יאיר’קה? יכול להיות שכל הפרענק… אה, סליחה, פרגמנטים האלה הם לא איזו קריקטורה מזרחית? יכול להיות שהם בני אדם? האין להם עיניים? האין להם ידיים, איברים, מידות, חושים, חיבות, תשוקות? אם תדקור אותם, כלום לא ידממו? אם תרעיל אותם, כלום לא ימותו? אם תפגע בהם, כלום לא ינקמו?

יכול להיות שהם בכל זאת בני אדם, לא כלי משחק? יכול להיות שהם רוצים להשלט על ידי ממשלה שבכל זאת קצת מקשיבה להם, לא משרתת נרצעת של כובש זר? יכול להיות שזו בעצם הבעיה של כל תפיסת הקולוניאליזם? יכול להיות שלפיד מנסה למכור לנו את אותה הסחורה המצחינה של הניאו-קונים שהיתה ליבת הבעיה בעיראק?

מילא זה. יכול להיות שמישהו עוד לוקח את האפס שהתגלם בבשר הזה ברצינות?

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

12 תגובות על ”אם שוטים, לא מנהיגים“

  1. ליקיאון הגיב:

    לדגעתי, אתה לוקח אותו ברצינות תהומית, כאילו שהמאמר הזה מזיז למישהו משהו. האנשים שהצביעו לו קנו בלוף של לקנות דירה בזול ולבנות משפחה, לא בלוף של פילד מרשל שיעשה מזרח תיכון חדש. אנשים שיקראו אותו בחו"ל יחשבו בוודאי שמדובר בדוגמן שהדיוקן שלו מתנוסס בכיכרות הארץ עם מכונת קפה על קפסולות, ויש לאנשים אפילו פחות חרוצים ממנו קליעי כסף כמו "ווטרבורדינג לדאע"ש גם אם זה הוכח כלא אפקטיבי" (דונלד טראמפ) או שלציבור הנוצרי בארה"ב יהיה תפקיד מפתח ביום הדין (בן קרסון)

  2. גרייף הגיב:

    אני נאלץ להסכים עם הליקיאון. נדמה לי שזה פוסט סתם, שעיקר מטרתו להראות את לפיד כפוליטיקאי רציני. להזכירך, הוא רוצה להיות ראש ממשלה; אם יש לו סיכוי או לא, אני לא יודע ולא אכפת לי, אבל המטרה של הפוסט היא לא להציג משנה מדינית סדורה, אלא להגיד "כתבתי טור דעה בעיתון חשוב" אף שזה, כאמור, אתר בלוגים ולא הוושינגטון פוסט. אתה משקיע בפוסט שלו יותר אנרגיה מאשר הוא השקיע; גם אם בילית רק 20 דקות בכתיבת הפוסט הזה, זה היה עדיין יותר מדי.

    נ"ב
    ההידרה על סטריואידים כי צומחים לה שני ראשים כאשר היא כורתת ראש למישהו אחר; לא כאשר כורתים לה את הראש.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אני דווקא חושב בניגוד להרבה שמביעים פה דעה דומה לתגובות מעלי, שיש הרבה חשיבות למאמרים כאלו.

    הפרסום ברשת ומנועי חיפוש חייבים להיות מוצפים בכאלו מאמרים. וברשת זה כידוע- אתה הרבה משמע אתה קיים.

    וזה גם כדי שהיום זה יהיה מפורסם, אבל גם כדי שבעוד ארבעים חמישים שנה כשיסתכלו אחורה, כמו שהיום מסתכלים אחורה אל שנות השלושים בגרמניה, וישאלו איך זה היה יכול לקרות, שידעו שהיו גם קולות אחרים.

  4. בגדדי הגיב:

    מצדיע ליוסי שיש לו סבלנות לקרוא את הקשקושים של לפיד

  5. אמציה ברם הגיב:

    גם העברית של לפידון הקטון טעונה שיפור. למשל, בפתיחת דבריו הוא מזכיר את "המאבק מול דאעש". "מול"? ואני לתומי חשבתי שמאבק מנהלים "ב-". אני ער כמובן לכך ש"מול" הייתה למִלת היחס האולטימטיבית בפי הישראלי הנבער והעילג (כלומר, בפי 95% מהישראלים), ובכל זאת – מותר לצָפות ממשורר, סופר הוגה דעות, ומדינאי בעל חזון בשיעור קומתו הגמדית של לפיד כי יכתוב עברית כהלכתה. האם לא כך למדנו מפי קופריניקוס הישיש שעה שישבנו "מולו" ביוון העתיקה? תשאלו את לפיד – הוא הרי היה שם

  6. ספקן הגיב:

    גורביץ, אני בדעה דומה מאד לשלך בכל הנוגע ללפיד, אבל אני חושב שהסגנון מיצה את עצמו.
    אם לא תזהר תהפוך לתמונת מראה של שפטל.

  7. מאק הגיב:

    "מה זו “ישות מדינתית סונית מתונה, יציבה ופרו מערבית”? ההאם לפיד יכול להצביע על אחת כזו?"
    אני לא לפיד, אבל מלזיה היא דוגמה די קלה.

  8. מצביע מרכז-שמאל הגיב:

    לפיד מדבר על "תוכנית שמטרתה היפרדות מן הפלשתינים דרך כינוסה של ועידה אזורית, כיריית הפתיחה להסדר אזורי כולל", ומאחר שהוא מדבר לציבור בישראל הוא דואג להוסיף מעל לזה שיח של ערבויות ביטחוניות – צה"ל ימשיך לשמור על חופש פעולה, וכו'.

    http://www.inn.co.il/News/News.aspx/311376

    יודע מה כיריית פתיחה אתה צריך לברך על זה שהוא לפחות מנסה להזיז את השיח המדיני. מנהיגי השמאל הנערצים (יחימוביץ את בוזי בע"מ) לא מכירים בכלל בזה שצריך להציג תוכנית מדינית כלשהי – אבל אותם אתה עוזב בשקט.

    יאללה תמשיך להתמקד דווקא בלפיד – כל פוסט כזה משכנע אותי עוד יותר להצביע לו.