החברים של ג'ורג'

מר לשלשת עופות לא מייצג את “העולם היהודי”

התגובה של בנט לפרשת צ’יקנשיט מציבה קו מסוכן מאד: הטענה שנתניהו מייצג את יהודי העולם. רק זה חסר להם

בכיר בממשל האמריקאי – יו”ר הכנסת, דיווחה טל שניידר, רומז שמדובר בנשיא אובמה עצמו – שפך את מררתו על ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ובין השאר כינה אותו chickenshit, “לשלשת עופות,” ביטוי אמריקאי שמשמעו פחדן שמשרת בעורף אבל מדבר גבוהה-גבוהה על לחימה והקרבה. האמת, בהתחשב בקריירה של נתניהו ובנו המאובטח מדו”צ ב-30 השנים האחרונות, נשמע מדויק למדי, אם כי מאד לא דיפלומטי. מצד שני, בתחרות ה”לא דיפלומטיות”, קשה לקחת את הכתר מנתניהו, שגער בבית הלבן לאחרונה על כך שהוא לא מייצג ערכים אמריקאים.

נפתלי בנט, שעד לאחרונה אמר על נתניהו דברים חריפים, קפץ להגנתו – ובעיני האדם החושב, הכניס חתיכת גול עצמי. כך דברי בנט:

“ישראל חזקה מכל מגדפיה. ראש הממשלה הוא לא אדם פרטי, אלא מנהיג מדינת היהודים והעולם היהודי כולו. קללות חמורות כאלו כלפי ראש ממשלת ישראל הן פוגעניות כלפי מיליוני אזרחי ישראל ויהודים בכל העולם. לא מנהיג סוריה, שטבח 150,000 מאזרחיו, ולא מנהיג ערב הסעודית, שסוקל נשים והומואים, זכו לכינוי 'Chickenshit’. “

אין ספק שנתניהו הוא לא אדם פרטי: הוא רכושו של טייקון הימורים. מעבר לכך – תגיד לי, בנט, אתה מסוגל בכלל לחשוב? בנט מנסה כאן לצייר את הבכיר האמריקאי כאנטישמי, בצורה מגושמת במיוחד – הוא הופך הערה ארסית כלפי וסאל אמריקאי חצוף לעלבון ליהודי העולם כולם – אבל מצליח לספק תחמושת לאנטישמים.

בנימין נתניהו הוא לא “מנהיג העולם היהודי”; הוא אפילו לא “מנהיג ישראל.” הוא ראש ממשלת ישראל מטעם מפלגת הליכוד, שזכתה ברבע מהקולות בישראל בבחירות האחרונות וכיום מחזיקה בכשישית מהם. זה הכל. רוב יהודי העולם לא חיים בישראל. למעשה, רוב יהודי העולם בוחרים, יום-יום ושעה-שעה, בכך שבנימין נתניהו לא ייצג אותם. הם בוחרים אקטיבית לא ליפול תחת חסותו.

כשבנט טוען שנתניהו מייצג את יהודי כל העולם, ושעלבון לנתניהו הוא עלבון ליהודי כל העולם, יש לכך משמעות הפוכה: שיהודי כל העולם חייבים נאמנות לנתניהו, ושהם צריכים להיעלב בשמו – גם כשרוב המוחלט שלהם לא בחר בו ולא יבחר בו לעולם. כלומר, שיהודי כל העולם חייבים נאמנות לראש ממשלת ישראל.

ספק אם יש מסר שיכול לצאת מישראל שיהיה רעיל יותר ליהודי שאר העולם. ישראל היא מדינה שנואה ובצדק; מדי פעם, כשהשנאה לישראל מתורגמת לפגיעה ביהודים שחיים מחוצה לה, מעמידה ישראל פנים שאין לה מושג איך זה קרה – כאילו היא לא מתעקשת שוב ושוב שיגדירו אותה כ”מדינה היהודית.” ועכשיו אומר השר לענייני תפוצות שלה (כן, זה אחד מתאריו של בנט) שראש הממשלה שלה הוא לא סתם ראש ממשלה – הוא “מנהיג העולם היהודי כולו.” וואלה. אז בפעם הבאה שאיזה מפגר שטוף שנאה ישרוף בית כנסת באירופה בתגובה לטבח שביצעה ישראל, הוא יוכל לצטט את בנט – הוא הפנה את השנאה שלו לא כלפי אזרחים צרפתים או צ’כים, אלא כלפי נתינים של המדינה היהודית. אמנם, נתינים בכוח ולא בפועל; אבל לדברי שר התפוצות הישראלי, נתינים שכפופים לראש ממשלת ישראל. נהדר.

ובסופו של בנט לא אשם, לא לגמרי. הוא בסך הכל החוליה האחרונה בשלשלת שימיה כימי המדינה היהודית, שרוקנה את האזרחות הישראלית מתוכן והעניקה משמעות רק למוצא האתני היהודי. המדינה היהודית, נזכיר, מכחישה בכל תוקף את עצם קיומם של ישראלים; יש בה אשורים, אומרים לנו, אבל אין בה ישראלים. פעם אחר פעם, מסרב משרד הפנים הישראלי להכיר בלאום הישראלי; ובג”צ עומד מאחוריו פעם אחר פעם. אין באמת מדינה ישראלית. יש רק מדינה יהודית. והמתח בין התנועה הציונית ובין היהודים הנורמליים תמיד התבסס על כך שהנורמליים הבינו שלא רק שהמדינה היהודית תהיה, בהכרח, מפלצת, אלא שהיא תסכן גם אותם, שלא בחרו בה: מדינה יהודית, כתב לוסיאן וולף בראשית המאה ה-20, “לא רק תחריף את הקשיים העומדים בפני יהודים בלתי משוחררים, ותסכן את חירויותיהם של היהודים המשוחררים בעולם כולו, אלא שבפלסטינה עצמה היא תביא ליצירת מדינה יהודית המתבססת על הגבלות אזרחיות ודתיות מהסוג המדיוואלי ביותר; מדינה שכתוצאה מכך לא תוכל לעמוד ושתגרום חרפה מתמשכת ליהודים וליהדות. אכן, אי אפשר שיהיה אחרת, כאשר לאום פוליטי נשען על מבחנים דתיים וגזעיים; ואין כל לאומיות יהודית אפשרית אחרת.”

ובנט, שמוכיח כל יום ש”אכן, אי אפשר שיהיה אחרת,” רוצע כעת את אוזני צאצאיו של וולף, שבחרו שלא לחיות ב”חרפה המתמשכת ליהודים וליהדות” למשקוף של “מנהיג יהודי העולם” נתניהו.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

34 תגובות על ”מר לשלשת עופות לא מייצג את “העולם היהודי”“

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    לפי המילון לפחות צ׳יקןשיט פירושו
    a worthless or contemptible person.
    cowardly.

    לא קשור במאום לגבוהה גבוהה או עורף או לחימה או שאר ההשלכות מדעותיך הפרטיות על ביטוי שמשמעו פחדן או נקלה או שניהם. גם בהגדרה מילונית פשוטה אתה מצליח לזרוק היפרבולות ותעמולה פשטנית שנופלת בתוצאה הראשונה בגוגל. יש דבר כזה טורט פרופגנדי? הפרעה כפייתית להטרדת קוראיך הנאמנים בשקרים קטנים?

    יש לזה אפקט מצטבר שמותיר משקעים שמתרבדים ללאות.

    • עדו הגיב:

      צודק, השקרים של גורביץ פשוט מזכירים את דר שטרימר ביום רע במיוחד.
      גבלס יכול לקחת ממנו שעורים בעיוות האמת. טוב שיש מילון לפחות כדי שנדע את האמת.

      • חרטא ברטא הגיב:

        כשאתה בבור, כדאי להפסיק לחפור.

        כמו שיענקלה אמר לך למטה, אתה מתבלבל בין Chickenshit ל Chickenhawk.

        אתה כותב
        "לשלשת עופות,” ביטוי אמריקאי שמשמעו פחדן שמשרת בעורף אבל מדבר גבוהה-גבוהה על לחימה והקרבה"

        ואתה מביא כ"הוכחה" איזה אתר שאומר על ג'ורג' פאטון שהיה "Chickenshit".

        אפשר להגיד על פאטון הרבה דברים. "פחדן שמשרת בעורף" זה לא אחד מהם, בלשון המעטה.

        בכלל – באתר שאתה עצמך מביא ההגדרה היא
        Chickenshit refers to behavior that makes military life worse than it need be: petty harassment of the weak by the strong; open scrimmage for power and authority and prestige… insistence on the letter rather than the spirit of ordinances. Chickenshit is so called — instead of horse — or bull — or elephant shit — because it is small-minded and ignoble and takes the trivial seriously. Chickenshit can be recognized instantly because it never has anything to do with winning the war."

        מה הקשר בין זה לבין פחד – אין לי מושג.

        • רועי לוי הגיב:

          גורביץ' לא מוכן להודות שהוא טועה. אני מתקשה להבין את זה מאדם שמבקר את לפיד, בין השאר, על אותם הדברים. אפילו אם יש לביטוי הזה קונוטציות שגורביץ' מצמיד לו, אלו לא הראשונות ובוודאי לא אלה שאובמה/בכיר אמריקאי התכוון אליהם.

        • ygurvitz הגיב:

          התכוונתי בעיקר לסיפור הזה:

          "There were some at the front, not many. In most cases they were visitors who didn't belong there. Captain Colby led an attack down a road in the hedgerow country. His company got hit hard and dove into the ditches. A firefight ensued. After a half hour or so, Colby looked up to see his regimental commander standing above him, "nattily attired in a clean uniform, and his helmet was clean and sported a silver star. He was the picture of coolness."

          "You can't lead your men from down there," he snapped. "Come up here and tell me what happened. Try to set an example of how an officer should behave."

          "Come down here, sir, and we can talk about it," Colby replied.

          "Come up here," the general replied. "That's an order."

          To Colby's relief, a mortar round went off a few meters from the general. "He joined me in the ditch."

          רהב ריקני שמכסה על פחד. דיבורים גבוהים, עד שיש פגז מרגמה סמוך.

          • רועי לוי הגיב:

            אני חושב שהאמירה כוונה לגבי חוסר האומץ המדיני של נתניהו – אובמה צוטט כאומר שלביבי "חסר אומץ מדיני"; הבכיר מאזכר את ביבי לשלילה ביחס לרבין, שרון, ובגין, באומרו שהוא לא שני הראשונים ובוודאי לא האחרון. האימפליקציה היא בבירור שביבי פחדן, לא בשדה הקרב, כי אם, בשדה המדיניות. אח"כ נאמרו דברים לגבי שכנועם של האמריקאים שביבי כעת מבלף לגבי תקיפה באיראן, אז ייתכן שלגבי החלק הזה, הסיפור ופרשנותך את המושג תקפות, אך גם אז בצורה קצת צורמת. בכל מקרה, יש בין כולנו הסכמה שביבי הוא העתק שמיר, זה הכל.

        • יוסי הגיב:

          מר נתניהו מלא פגמים כרימון.

          כך קורה שכשמישהו מדבר בגנותו של נתניהו, מתעורר ויכוח עירני וכבד בציבור, לאיזה מן המאפיינים הגרועים של מר נתניהו התכוון אותו המבקר.

          עצוב שזהו ראש הממשלה שלנו.

    • הראל הלפרין הגיב:

      המשתמש האנונימי הקדים אותי בשיגור הערה זהה. המילון שממנו הוא לקח את ההגדרה הוא מילון אוקספורד. chickenshit הוא אפוא אדם חסר ערך/נקלה או מתועב, ושקרניהו עונה על כול ההגדרות הללו. אף כי הביטוי chickenshit אינו מתייחס לפחדנות, הרי שגם זו תכונה בולטת של הנוכל מקיסריה, כפי שהיטיבה להבחין זוגתו שרה המטורללת, המנצלת אותה בהתמדה.

      • הראל הלפרין הגיב:

        ה ב ה ר ה : כשכתבתי (ראו לעיל) כי המשתמש האנונימי הקדים אותי בשיגור הערה זהה התכוונתי אך ורק למשמעות הביטוי chickenshit. אני דוחה בבוז את שאר הערותיו.

    • מודי תולששש הגיב:

      ל chickenshit יש כמה משמעויות, לא ממש סותרות, וגורביץ הביא אחת מהן. לקרוא לזה "הפרעה כפייתית" מעיד בעיקר על המבקר. גורביץ משקר לעתים קרובות מספיק על דברים עקרוניים, שאתה מתעקש על שטויות?

  2. דריה הגיב:

    יש הרבה ימנים חכמים ונבונים, אבל ריכוז הכסילים בבית היהודי ממש מדכא.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      המפד"ל דווקא לא היתה ידועה בחומר האנושי הגרוע שלה. נהפוך הוא, היא היתה סמן ליושר אינטלקטואלי גם בעיני אנשים מחוץ למחנה. אני חושב שהבעיה החלה ברגע שהדתיים הלאומיים החליטו שהם לא רוצים יותר להיות מגזר סגור וקצת גטואי אלא לנסות לעשות נפשות לרעיון שלהם ולהפוך לאליטה הפוליטית העולה. מאז הם התחילו לגייס אנשים שנראים בעיניהם (המתנשאות להחריד) כמו מר ישראלי, מה שאומר יהודים לא חדים במיוחד.

  3. שפתי כהן-יגאל כהן הגיב:

    שפתיים יישקו.

  4. yankel הגיב:

    You seem to have confused "chickenshit" with "chickenhawk" – a good post all the same

  5. Pаnda הגיב:

    Basically, Bennett just made this speech, from Animal House, in real life:

    But you can't hold a whole fraternity responsible for the behavior of a few, sick twisted individuals. For if you do, then shouldn't we blame the whole fraternity system? And if the whole fraternity system is guilty, then isn't this an indictment of our educational institutions in general? I put it to you, Greg – isn't this an indictment of our entire American society? Well, you can do whatever you want to us, but we're not going to sit here and listen to you badmouth the United States of America. Gentlemen!

  6. An Cat Dubh הגיב:

    אין ישראלים כזהות אתנית, כמו שאין יפנים כזהות אתנית (יש יאמאטו, איינו, ניבח ועוד כל מיני) ואין סינים כזהות אתנית (יש חאן, טיבטים, יי, מנצ'ורים וכו').
    מה שמעצבן הוא שמגדירים את היהדות לפי קריטריונים גזעניים, בצורה הכי נבזית שלה, במקום לפי "מפז אוקיר אנוש", "כי גר היית בארץ מצרים", "לא תטה משפט" וכו', משל היתה זו יפן לפני מלחה"ע II שבחרה בקוקוטאי להגדרה עצמית ולא בפציפיזם, בהרמוניה ובחיבור לטבע.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      אבל היהדות זה לא גזע והיא לא מדברת במונחים האלה. היא מסורת עתיקה שמגדירה אנשים לפי קריטריונים שרירותיים לחלוטין. אתה יודע מה? עדיף כבר אם היתה נוטה לגזענות ביולוגית. אז היא לפחות היתה קונסיסטנטית עם עצמה ועם העולם. זה גם היה נותן לנו תקווה כי רוב המדינות הליברליות של היום עברו פאזה של גזענות אתנית.

  7. שאול סלע הגיב:

    תושמד הציונות ויפה שעה אחת קודם

  8. לורד ארתור בלפור הגיב:

    HEAR HEAR

  9. שימי הגיב:

    כבר נטחנו פה מספיק מים מים בנושא,
    בקצרה: המדינה היהודית היא פתרון חילוני
    במקור, דווקא ומסיבות פרוזאיות לחלוטין,
    שבשנים האחרונות הימין הדתי מנכס לעצמו
    במטרה להפכה למדינת הלכה.
    המטרה המקורית היתה נעוצה באבחנה כי ערביי ישראל שוטמים את יהודיה, וינצלו מדינה שיוויונית של כל אזרחיה, להשתלטות עוינת על מוסדתיה ע"י מירוץ דמוגרפי, מאותה סיבה קק"ל ממשיכה להתקיים כגוף חוץ ממשלתי גם לאחר קום המדינה, ואותו עקרון מנחה את חוק השבות. גזעני ? בהחלט, אבל הסיבה לכך לא נובעת מגזענות בהכרח אלא מתוך אסטרטגיית הישרדות, מנהיגי ישראל רצו במדינה דמוקרטית לפחות למראית העין, ולא במשטר דיקטטורי מוצהר כדי להגן על רוב יהודי בתוך מרחב עוין.
    וכדי שיהיה ברור, העוינות היא אמיתית ביותר, ושלא יהיה ספק מספיק לשמוע על ההצהרות של פלסטינים במשך שנים בתקשורת ובמפגשים שחויתי.

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אפשר להגיד הרבה על נתניהו, אבל לו לפחות יש את הקרדנצ'יאלס של מי ששירת בצבא בתפקיד יחסית בכיר ומסוכן. בניגוד ל-armchair generals של הפוליטיקה האמריקאית משתי המפלגות שמוכנים לשלוח חיילים למות ולהרוג בלי שיש להם מושג איך זה נראה.

    • סמולן הגיב:

      זו אבחנה נכונה לחלוטין, בין היתר כי היא כללית מאד. פרדיגמטית, הבטחון הישראלי מבוסס על לחימה של ישראלים. פרדיגמטית, בטחון אמריקאי מבוסס על לחימה דרך משתפי פעולה. המונח הוא war by proxy. האמריקאים נכנסים לפעולה רק במצבים מאד ייחודיים, וגם אז – יעידו המתים הסובייטים והוייטנאמים – הם לוקחים אחוז די קטן במספרי ההרוגים.

      לפיכך, למילה "פחדן" יש משמעות שונה באמריקאית ועברית, וגם שפות אחרות.

      • רועי לוי הגיב:

        משמעות הביטוי בהקשר שבו נאמר הוא "מוג לב, נטול העזה ואומץ" בהקשר המדיני – ולא הצבאי. קראו את המאמר המקורי באטלנטיק ותיווכחו. הדיון על המשמעות הסמנטית המדויקת מחמיצה את הכוונה של אותם פקידים ושל אובמה.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        אף מדינה לא ששה לאבד חיילים. גם ישראל נלחמת דרך פרוקסי בפעמים הנדירות שהיא יכולה (צד"ל). הנקודה היא שאצלנו לפחות יש חפיפה בין המנטליות לפרקטיקה המיליטריסטית.
        אגב, נחש מאיזה מוצא רוב הארמצ'ייר ג'נרלס הבולטים באמריקה? רמז: מאותה קבוצה שהצליחה להתברג לאליטה בכל סקטור חוץ מזה הבטחוני.

  11. An Cat Dubh הגיב:

    מה שאותי קומם באמירה היה שהבכיר אמר שנתניהו הוא "אספרגרי". זה מגעיל. לי יש אספרגר, ועד כה נתקלתי בעקר בסטריאוטיפים "שפירים" – "אין חוש הומור", "טובים במתמטיקה", במקרה הקיצוני "אין אמפתיה" (בלי לחשוב על ההשלכות של זה) – אבל הקישור הזה בין מבנה המוח שלי להתנהגות הנבזית של נתניהו מסוכנת להחריד, ומאז שקראתי את זה אני מרגיש מטרה קטנה על הגב שלי.

  12. nachum הגיב:

    ובסופו של בנט לא אשם, לא לגמרי. you forgot the word -davar.

  13. ברנש הגיב:

    אנטישמים לא צריכים את בנט כדיי להצדיק את האנטישמיות שלהם, הם יכולים תמיד גם לצוטט את הבלוג הזה.

    מתוך פוסט בפייסבוק, היום :

    "מספיק כבר להסתתר מאחורי אצטלת חופש הפולחן. העולים להר לא מעוניינים בחופש הפולחן של אחרים, הם יהודים אורתודוקסיים שהדת שלהם מצווה להשמיד סוגדים לאלים אחרים. הם מעוניינים להחריב את המסגדים, זה הכל. יהודה גליק הוא "פעיל חופש פולחן" כמו שאורית סטרוק היא פעילת זכויות אדם."

  14. לא קשור למשרת בעורף בכלל. אתה חושב על Chickenhawk, שזה גם לא בדיוק משרת בעורף אלא אחד שלא משרת (או משרת בעורף) ומטיף למלחמה שבה ייהרגו אחרים ולא הוא.