החברים של ג'ורג'

פרוייקט 300: מיטת סדום

ישראל כולאת פליט במחנה הריכוז שלה. כשהוא לוקה בשבץ, היא משליכה אותו ממחנה הריכוז. והציבור, במקרה הטוב, שותק

על אנשי סדום סיפרו כותבי התלמוד ששנאת הזרים שלהם היתה כה גדולה, עד שהם החזיקו סד עינויים דמוי מיטה, וכשבא אורח ללון, אם היו איבריו ארוכים, קיצרו אותם, ואם קצרים – האריכו. את הסיפור הזה מיישמת מדינת ישראל בדרכה הייחודית.

אדם יש ועבד אל כרים שמו. הוא פליט מאחד הרודנויות הרצחניות בעולם, סודאן, מדינה שרשמית נמצאת במצב מלחמה עם ישראל. אילו היתה ישראל מדינה מערבית, כפי שהיא מתיימרת להיות, היא היתה מעניקה לעבד אל כרים מחסה ועושה רווח פוליטי קטן מכך שהיא מעניקה מקלט לאזרח ארץ אויב, שנרדף על צווארו במולדתו. אבל, מאחר ומהותה של ישראל היא שנאת זרים, לא כך התגלגלו הדברים.

עד לאחרונה, היה עבד אל כרים תושב מועיל. הוא עבד בגינון ושילם את שכר מגוריו. לפני ארבעה חודשים, קיבל עבד אל כרים צו זימון למחנה הריכוז של שר הפנים, גדעון סער, המכונה חולות. עם הגעתו למחנה, נאסר עליו כמובן לעבוד. מתושב מועיל, הפכה ישראל את עבד אל כרים לאסיר שכל כלכלתו עליה. מהיותו של עבד אל כרים לא-יהודי, חטא שאין חמור ממנו בישראל, הוא הפך לאסיר שמשך כליאתו בלתי מוגבל ולא ידוע.

לפני כחודש, לקה עבד אל כרים בשבץ. אפשר שהיה לוקה בו גם כך; אין לדעת מה עבר קודם להגעתו לישראל. אפשר, עם זאת, שהשבץ הוא תוצאה של כליאה שסופה לא ידוע. עבד אל כרים לא ידע שהוא לוקה בשבץ; הוא חש שלא בטוב. הוא ניגש למרפאה, אבל שם לא היה רופא, כי על פי ההסכמים בין הנהלת מחנה הריכוז חולות ובין החברה הרפואית שמספקת שירותי אי-רפואה למחנה הריכוז – ביקורופא הוא שמה – אין במחנה רופא בין יום חמישי בצהרים ובין ראשון בבוקר. צריך לחסוך עלויות, אתם יודעים. אלה בסך הכל אפריקאים. החובש התייעץ טלפונית עם רופא, ונתן לעבד אל כרים כדורים.

שלושה ימים לאחר התלונה הראשונה, משלא פסקו הכאבים, הופנה עבד אל כרים לבית החולים סורוקה, שם נמצא שהוא לקה בשבץ ואיבד את יכולת הדיבור. הוא זכה לאשפוז ארוך ביחס בבית החולים, וכעת הוא זקוק לטיפול תרופתי ולשיקום.

כאן, מדווח אתר הארץ, הודיעה מדינת ישראל שהיא לא רוצה עוד את עבד אל כרים כאסיר במחנה הריכוז שלה. במילים אחרות, הוא אדם חופשי, שרשאי כמו כל אדם אחר במצבו – קרי, כזה שאיננו מסוגל לדבר ושזקוק לסיוע רפואי יקר – לנסות את מזלו בשוק החופשי. סביר שיתנו לו לישון מתחת לגשר.

כלומר, מדינת ישראל לקחה אדם יצרני, שהגיע אליה אחרי שכבר עבר כמה מדורי גיהנום, כלאה אותו במחנה ריכוז, ובכך לקחה עליו אחריות. אבל כעת, כשהוא חולה, היא מתנערת מן האחריות הזו. מיטה אחת לפליט הבריא – כליאה; מיטה אחרת, השלכה לרחוב, לפליט החולה.

המדיניות הזו מתבצעת בניצוחו של אחד האנשים המתועבים ביותר במשטר הציוני, שר הפנים גדעון סער. האחרון הוא חביבם של כמה כלי תקשורת, ועל כן המעשים שלו לא זוכים לביקורת שמעשיו של קודמו, אלי ישי, זכו לה – את אלי ישי היה קל הרבה יותר לשנוא. גדעון סער הוא מסוג האנשים שגורמים לי, ברגעים שבהם הדם מציף את התודעה, להרהר שאולי כדאי יהיה להחריב את המקום הארור הזה, ולו כדי לחזות בצדק הפואטי של סער מתחנן לרחמי פקידים אדישים עד עוינים, כדי לזכות במעמד של פליט. אבל, כשהדם נסוג והתבונה שבה ותופסת את מקומה, אתה נזכר שמי שיצטרך להתחנן למעמד פליט הוא אתה; סער יסתדר. בני מינו מסתדרים תמיד.

אלא שסער לא יכול היה לעשות את שהוא עושה ללא סיוע – מסיוע פעיל ועד לשתיקה אדישה – של חלק עצום מהציבור, שנע בין חוסר רצון לדעת מה עושים בשמו ועד תמיכה נלהבת ברדיפתם של אנשים רדופים גם כך.

סדום, על פי המיתוס, חרבה משלא נמצאו בה עשרה צדיקים.

כמה יש לנו?

הערה מנהלתית: הפוסט הזה משלים 90% מכלל פרוייקט 300, במסגרתו אני מתחייב לכתוב יותר מ-300 מילים מדי יום. אם הוא נושא חן בעיניכם, אנא שקלו לתרום לקרן הבעת הרצון והתודה.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

28 תגובות על ”פרוייקט 300: מיטת סדום“

  1. Silver הגיב:

    הגהה: בית המולים סורוקה?

    • ygurvitz הגיב:

      תוקן, תודה.

      • דוד הגיב:

        יוסי ,האם תסכים לפתרון שבו יעסקו המהגרים,בחקלאות במקום העובדים הזרים ("סגירת השמיים")?
        מהי עמדתה של מרצ-הלובי החקלאי ?

        • ygurvitz הגיב:

          לא רק שאסכים, זה משהו שהצעתי לפני שלוש שנים בערך. אשר לעמדת מרצ, אני לא מעודכן אבל אברר.

        • ליברטריאן הגיב:

          ומה אם מישהו לא מסוגל לעבוד בחקלאות? ומה לגבי נשים? ומה לגבי מישהו שרוצה להתפטר? נחזיק אותם כעבדים? למה שמראש ננטב אותם לפי הצרכים שלנו? גובל בניצול.

          אי אפשר לקלוט פליטים ולתת להם תנאים. הקליטה צריכה להיות מלאה ואנושית. ובינינו, זה לא שהם בדיוק לוקחים עבודות מרופאים, מהנדסים ועובדי הייטק, נכון?

          שיעבדו במה שהם רוצים.

          • דוד הגיב:

            בגדול זה לא משנה -סוג של פתרון.
            אבל חשוב שזה יהיה במקום העובדים הזרים,
            בנוסף צריך לפתוח את הגדר ולתת לערבים לעבוד בישראל בתחום הבנייה.

            • ליברטריאן הגיב:

              למה חשוב שזה יהיה במקום העובדים הזרים? העובדים הזרים הם כאן מסיבה מאוד ברורה. זאת עבודה שאף אחד אחר לא מוכן לעשות במחיר הזה. אם פליט יהיה מוכן לעבוד בחקלאות, בבקשה. תוריד עובד זר אחד. אם הוא לא יהיה מוכן, וירצה לעבוד בתור נהג מונית או לעשות התמחות ולעבוד בתור אח בבית חולים, גם טוב.

              בנוסף צריך לפתוח את הגדר ולתת לערבים לעבוד בישראל. נקודה. לא צריך להמשיך את המשפט הזה.

              לא מבין למה כולם מחליטים מי צריך לעבוד איפה. בעצם אני מבין, קל לתת עבודות לפי מוצא אתני שלא היינו נותנים לילדים שלנו, נכון?

              • דוד הגיב:

                לערבים ישנה הזכות לעבוד בכל עבודה שהיא אבל התחרות בענף הבנייה פוגעת בעיקר בהם -העובדים הזרים מתחרים בהם .
                לא היית רוצה שייבאו עשרות אלפי מהנדסים ורופאים מהודו אז אין סיבה לייבא עובדים זרים מחו"ל .

                לגבי ענף החקלאות, להזכירך, המהגרים הם אורחים במדינת ישראל .

                • Alon Levy הגיב:

                  "לא היית רוצה שייבאו עשרות אלפי מהנדסים ורופאים מהודו אז אין סיבה לייבא עובדים זרים מחו"ל."

                  למה לא? FYI, בונקובר יש יותר ויותר תעסוקה בהיי טק כיוון שהרבה יותר קל לאנשי מקצוע להגר לקנדה מלארה"ב, אז החברות הגדולות מעדיפות לפתוח משרדים בונקובר במקום להתחרות על כמות לא מספיקה של עובדים בעמק הסיליקון. הנטיביזם האמריקאי עושק את ה-95% מאיתנו שאינם אמריקאים, אבל הוא אפילו לא ממש מיטיב עם האמריקאים עצמם.

                  כמובן שגם בקנדה וגם בארה"ב, נותנים לפליטים גרין קארד, מה שנותן להם לעבוד ולגור איפה שבא להם, בלי השטויות של "על חשבון עובדים זרים". מבקש מקלט שנכנס לארה"ב או קנדה ונמצא שהוא אכן פליט יקבל מעמד חוקי; בארה"ב, כל קובני שמצליח להגיע לארה"ב בכוחות עצמו נחשב לפליט באופן אוטומטי ומקבל גרין קארד, ורמת האינטגרציה של הקובנים עולה על זאת של כל קבוצה אתנית היספנית אחרת. מכסות לעובדים זרים נקבעות באופן לא קשור, והן הרבה יותר גבוהות מבישראל, במיוחד בקנדה, בה רמת ההגירה נושקת לאחוז מהאוכלוסיה כל שנה.

                  • מני זהבי הגיב:

                    "בונקובר יש יותר ויותר תעסוקה בהיי טק כיוון שהרבה יותר קל לאנשי מקצוע להגר לקנדה מלארה"ב"

                    ומה זה עושה למחירי הדיור בוונקובר, למשל? אותו דבר שקרא למחירי הדיור במפרץ סן-פרנסיסקו ובגוש דן?

                    אבל בעיני, זה אפילו פחות משנה. ארה"ב וקנדה הן מדינות הגירה במוצהר. אם זה מה שאזרחיהן רוצים, שיהיה להם לבריאות. אני לא ממש אוהב את הרעיון הזה, ומוכן להשלים אתו במקרה של ישראל בעיקר משיקולי סולידריות יהודית. נראה לי שהרוב המוחלט של הציבור בישראל מחזיק, פחות או יותר, באותה עמדה.
                    עכשיו, אני לא אומר שכל עמדה שהרוב מחזיק בה היא בהכרח מוצדקת. אותו רוב תומך, ככל הנראה, בהתעללות במבקשי המקלט, ולזה אני מתנגד. אבל כאשר מדובר בקידום של מטרה הומניטרית (סיוע לבני אדם שנסו על נפשם), הדבר האחרון שצריך לעשות זה לכרוך אותה עם קידום של מדיניות הגירה חופשית לכולם, או כל מה שהולך בכיוון הזה.

                    • Alon Levy הגיב:

                      מה זה עושה למחירי הדיור בונקובר? כלום. מחירי הקניה בונקובר הם מאוד גבוהים, בגלל השקעות זרות; שכר הדירה הוא יחסית בסדר (הרבה יותר מלמשל בסטוקהולם, בה יש פיקוח נוקשה על שכר הדירה, תורים של כמה שנים לדירות המפוקחות, ומחירי עתק לדירות הלא-מפוקחות). בניגוד לסן פרנסיסקו, ונקובר ממשיכה לבנות את עצמה, ולכן בעית ה-displacement של סן פרנסיסקו די לא קיימת.

                      ולגבי מדינות הגירה: ישראל גם רואה את עצמה כמדינת הגירה, ליהודים בלבד, וזה פסול. אבל בכל מקרה, הטענה שלי היא לא מוסרית. אני לא אומר שהנטיביסטים הם חארות, למרות שהם אכן חארות. אני אומר שהם אידיוטים.

                    • מני זהבי הגיב:

                      אין דבר כזה "מחירים גבוהים" סתם. מה שמשנה הוא: א) היחס בין המחירים במקום מסוים למחירים במקומות אחרים בקבוצת ההתייחסות של קהל הקונים הפוטנציאלי (זה לא שתושבי בריטיש קולמביה עומדים להגר בהמוניהם לסטוקהולם, נכון?); ו-ב) התפתחות המחירים לאורך זמן. ככל היודע לי, מחירי הקנייה בוונקובר הם מבין הגבוהים בקנדה, והם עלו באופן משמעותי מאוד בעשור האחרון. אבל אולי אני טועה.
                      למה מדינת הגירה ליהודים בלבד היא משהו פסול? מדינה מחויבת לנהוג בשוויון כלפי אזרחיה, לא כלפי מי שמבקשים להפוך לכאלה (לכן, למשל, מבחן של יכולת קיום כלכלית הוא לגיטימי ביחס למהגר שמבקש תושבות או אזרחות, אבל פסולה ביחס לאדם שכבר יש לו אזרחות בבואו לבחור או להיבחר). האם הנייטיביסטים אידיוטים או לא? תלוי איך מסתכלים. אם מניחים שהם מעונינים בדברים נוספים מלבד צמיחת התמ"ג, אז הם לא.

                  • אין לי שם הגיב:

                    "לא היית רוצה שייבאו עשרות אלפי מהנדסים ורופאים מהודו אז אין סיבה לייבא עובדים זרים מחו"ל."

                    למה לא?

                    אולי אני מפספס משהו?
                    יש לך עשרות אלפי מהדנסי תוכנה בישראל. המספר המדויק לא משנה, אבל נניח 100,000. מחר הם כולם מוחלפים בהודים, או בסודנים שלומדים לתכנת. מספר שאלות:
                    1) עכשיו יש לך 100,000 מובטלים שהם אזרחי המדינה. מה הרווחת מזה?
                    2) ההעדפה לעובדים זרים בחלק ניכר מהתחומים היא פונקציה של עלות. מי מרוויח מזה ש100,000 ישראלים מוחלפים ב100,000 זרים זולים יותר? אתה? אני? מישהו אחר חוץ מהמעסיקים של אותם 100,000 איש?
                    3)כפועל יוצא מירידה בביקוש, יכולה להיות גם דעיכה במצב הפקולטות באונבריסטאות. אתה ביקרת פעם במסדרונות של אחד מהחוגים למדעי הרוח בארץ? דמיין לעצמך שאותו הדבר קורה עכשיו לחוגים של מדעי המחשב. אבל הם, הרי, אחראים על חלק לא מבוטל מהצלחת ההייטק הישראלי. זה לא משנה לך?

            • פרענסיס הגיב:

              למה צריך לפתוח את הגדר?

        • פרענסיס הגיב:

          למה אתה מעדיף אנשים שנכנסו באופן לא חוקי ואוכלסו באופן פושע, על פני אנשים שהגיעו לכאן באופן חוקי על מנת להאכיל את הילדים שלהם, הילדים של התאילנדים לא שחורים מספיק בשביל ללטף לך את המצפון?

          • אסףר הגיב:

            ההנחה היא שהאנשים שנכנסו באופן לא חוקי נמצאים בסכנת חיים בעוד שהאנשים מתאילנד אינם.

            • פרענסיס הגיב:

              איך זה קשור? אם יש פליטים, אז מטפלים בהם כפליטים, מה שזה לא אומר. מה הקשר בין זה לבין התאילנדי העני שנוסע אלפי קילומטרים כדי לקטוף לך בזילקום? הוא סחורה משומשת בשבילך? להזכר בכל המלחמות על ״גירוש״ עובדות זרות. בטח גם אתה בכית עם הילדים המסכנים שלמדו עברית ואין להם ארץ אחרת.

              איך שמגיע הצעצוע החדש, זורקים את הישן לפח.

              • FN הגיב:

                אם כבר, שיתנו לתאילנדים ולכל חבריהם תנאים משופרים. עבדות בפרוטות, גם אם היא טובה יותר מהתנאים שלהם בבית, היא עדיין לא משהו שמדינה מתקדמת אמורה לעודד. אני לא אומר שצריך מדיניות של שערים פתוחים לרווחה – גם ליהודים דרך אגב – אבל אם כבר נותנים למישהו להגר לישראל לצורך עבודה, אז שאפשר יהיה להסתכל לו בעיניים בלי להתבייש. ופליטים זה משהו אחר לגמרי. זה אנשים שנמלטו על נפשם.

        • Alon Levy הגיב:

          אתה מתאר פחות או יותר את העמדות של העבודה, מרצ, וחד"ש. העבודה ומרצ אמרו במצע שלהן לפזר את הפליטים בכוח מחוץ לדרום תל אביב, ולתת להם אשרות עבודה שיחליפו את העובדים הזרים הנוכחים; זה כולל בחקלאות, אבל גם בענפים אחרים בהם יש מכסות לעובדים זרים. לגבי חד"ש אני חושב אבל לא בטוח שהעמדה שלה היא זהה.

  2. קומט הגיב:

    האם קיימת התארגנות להתרמת כספים לטיפול רפואי?

  3. אורן הגיב:

    סיפרו כותבי התלמוד?
    אתה מצטט מהספר הזה שמעשרה קבין של שנאה בעולם הוא לקח תשעה? אותו שק שרצים איום ונורא שכל שונאי ישראל מנשקים לפני השינה בתודה על השפע שנפל בחלקם?
    מאיפה תצטט עוד בעתיד? כל כתבי סטלין? דער שטורמר? מקום תחת השמש?

    אולי התלמוד לא כזה איום ונורא למרות הכל?

  4. סמולן הגיב:

    עד כמה שאני יודע, סודנים ואריתראים לא מוכנסים למתקנים הללו.

  5. גדורסו הגיב:

    אני מכיר את הטיפול המזעזע והלא אנושי שביקורופא "מעניקים" לחיילים יהודים, ואני יכול רק לדמיין איזה סוג של רפואה הם מספקים לפליטים.

  6. האיש הגיב:

    איפה אנשים נאורים כמו אורלי וגיא? גם החברים שלהם מתחילים להעלם? תקשורת בזיונית. איפה מרצ? מפלגה שגם אני מצביע לה…זה התפקיד שלהם לשנות לא??

  7. אולג הגיב:

    /מאחר ומהותה של ישראל היא שנאת זרים/

    ומכאן כבר אפשר לא לקרוא את המשך הטקסט.