החברים של ג'ורג'

ספרטה, כפי שדמיין אותה יאיר לפיד

שר האוצר פרסם הבוקר (ג') בלון ניסוי, שמייצג את תכניתו לשרוד איכשהו את הבחירות הקבועות, תכנית שמוסווה כפתרון לבעיית הדיור. על פי התכנית, זוגות צעירים, בעלי ילדים ויוצאי צבא, יקבלו פטור ממע"מ על רכישת הדירה הראשונה שלהם. התכנית זוכה להתנגדות ניכרת מפחות או יותר כל הדרג המקצועי, מנגידת הבנק פלוג ומטה. הסיבה לכך פשוטה: יש לנו די נסיון עם החזירים הקפיטליסטים שלנו כדי לדעת שהם פשוט יעלו את מחירי הדירות בשווי ההטבה שהממשלה מנסה לתת. התוצאה תהיה לא ירידה במחירי הדירות, אלא עליה – ומאחר ויש יסוד סביר להניח ששיעור הנהנים מהבונוס של לפיד יהיה כשמונה אחוזים מהמעוניינים ברכישת דירה (זה הנתון שציטט שר השיכון), הם יעלו את המחיר לכל השאר.

אבל אם נניח רגע לחוסר ההבנה של לפיד בכלכלה, ונניח גם לעובדה שאנחנו מבינים עכשיו שהפליטה המביכה שלו שלשום ("הרי לא יעלה על הדעת שגם בימים אלה יש באוצר פקיד או איש מקצוע שחושב שהוא מבין בכלכלה יותר מהשר הממונה…") היתה פחות פליטה ויותר הכנה ציבורית לכך שהוא יודע שהפקידות הולכת להתנגד לתכנית שלו, והוא מתכוון להלחם בה עד חורמה, יש כאן בעיה אמיתית. התכנית של לפיד מתנה זכות בסיסית כמו זכות לדיור במחיר סביר בשירות צבאי.

חרדים? תשכחו מדיור. זועביז? לכו חפשו את החברים שלכם. בעצם, אל תטרחו. גם אם תמצאו אותם, הרי בחיים לא נאשר לישוב שלכם תכנית מתאר. נפסלת לגיוס? בעסה, אתה שייך למעמד האזרחים סוג ב'. שכח מסבסוד ממשלתי לדיור שלך. לא רק האנשים שלא משרתים בצה"ל ייפסלו. להט"בים? מצטערים, האח בנט לא מרשה להכיר בכם כזוג צעיר. אתם ודאי מבינים – הרי באתי לנאום במצעד הגאווה – לבי אתכם, אבל ארנקי בגדה המערבית.

הקריטריון הזה, של "יוצאי צבא", שבג"צ כבר פסל בעבר ושלגמרי לא בטוח שיהיה מספיק אמיץ כדי לפסול שוב, איננו מקרי: הוא חלק בסיסי מהתפיסה של לפיד. לפני כשבוע, תקף לפיד את הערכיים שבבני הנוער הישראלי, כ-50 צעירים שהודיעו שהם יסרבו לשרת בצבא הכיבוש. הוא כתב בעמוד שלו ש"זו אינה סרבנות, אלא השתמטות. הצעירים האלה אולי אינם לובשים שטריימל, אבל גם הם חרדים קיצוניים. נטורי-קרתא חילונים שחושבים שאם הם מאמינים במשהו אז זה בסדר לשלוח אחרים לשאת בנטל, ואף לסכן במקומם את חייהם. אלה מסתתרים באוהלה של תורה, אלה באוהלה של צביעות. ההשתמטות החילונית אינה אידיאולוגיה. זהו פינוק של צעירים שבעים שחושבים שהכל מגיע להם ושיש אחרים – הילדים שלכם ושלי – שצריכים צריכים לשרת במקומם."

ידענו שהוא אידיוט, אבל עד כדי כך?

בפעם המי יודע מה כמה: אין דבר כזה, "השתמטות." יש אנשים שהצבא לא מגייס, יש עריקים, ויש סרבנים. סרבנות היא מטבעה אידיאולוגית. גם הסירוב החרדי לשרת בצבא הוא אידיאולוגי – לא אידיאולוגיה שאני בהכרח מסכים איתה, אבל אידיאולוגיה. יתר על כן, לפיד סותר את עצמו (הפתעה!) כשהוא כותב ש"חושבים שאם הם מאמינים במשהו אז זה בסדר לשלוח אחרים לשאת בנטל." לא הבנתי. הרגע אמרת שזו לא אידיאולוגיה. וכמובן, התפיסה של הסרבנים היא לא "לשלוח אחרים לשאת בנטל" – הם היו שמחים אם כל המתגייסים היו מצטרפים אליהם והכיבוש היה קורס. במדינה מיליטריסטית כמו ישראל, הסרבנים הם הגיבורים האמיתיים, לא מי שנכנע למכבש שקובע שהוא ישרת בצבא ויעשה מה שאומרים לו. אם יש משהו שהם לא, הם לא מפונקים. כשלפיד מדבר על "פינוק של צעירים שבעים שחושבים שהכל מגיע להם", הוא מזכיר בעיקר את עצמו.

כלומר, מבחינת לפיד, לא רק שהוא מקבל תמיד את עמדת מערכת הבטחון, הוא גם חושב ששירות צבאי הוא ערך עליון, אקסיומה, משהו שאי אפשר לערער עליו; שכל כך אי אפשר לערער עליו, שעצם הערעור הופך אותך למישהו נטול אידיאולוגיה, כי הרי מובן מאליו שהאידיאולוגיה היא שירות בצה"ל ושירות בצה"ל הוא אידיאולוגיה.

זה לא נעצר שם. בשבוע שעבר פרסם "ידיעות אחרונות" בלון ניסוי נוסף, הפעם של שר החינוך שי פירון. על פי היוזמה של פירון, כדי לקבל תעודת בגרות, תלמידים ישראלים יצטרכו להשלים מכסה של התנדבות. כלומר, כדי לקבל את הזכות הבסיסית של השכלה ותעודה שמעידה עליה – לה הוא זכאי מבחינה אקדמית – התלמיד הישראלי יצטרך לעשות סוג של שירות לאומי.

לכל אדם ולכל ילד יש זכות להשכלה. הדרישה לתלות את הזכות הזו בסוג של עבודת כפיה – כן, מה שפירון מכנה "התנדבות," כנראה מלשון "מתנדב לשירות חובה" הנלעג של צה"ל, הוא עבודות כפיה – היא פגיעה בזכויות יסוד. מסתבר ששר החינוך, שרוצה "לימוד משמעותי," מתכוון במילים האלה להבהיר לתלמידים שהם רכוש המדינה עוד לפני שהם מגיעים בעל כורחם לצה"ל.

ופירון, כמובן, ירביץ בהם את הערכים הנכונים. "חינוך לערכים" הוא שם קוד לחינוך לערכים שמרניים. הקונגרס הציוני לנוער, שממומן גם על ידי משרד החינוך, ייערך השנה בגוש עציון. זה האחרון נמצא מחוץ לגבולות ישראל, בגדה המערבית. למשרד החינוך זה לא מפריע. במקביל, הוא מפיץ אמנה שבה הוא מפציר בתלמידים להביע "דאגה לכל אדם באשר הוא נברא בצלם אלוקים." אלוקים. לא אלוהים. למקרה שהתלמידים החילונים עוד לא הבינו שהם בעצם דתיים שטרם הוחזרו בתשובה על ידי מנהלת הזהות היהודית.

אז זו המדינה שיש לפיד בונה לנו: מדינה של עובדי כפיה למען עובדי כפיה, שילכו "ויתחזקו" – או, בלשון בני אדם, ייחלשו בבינתם – במימון המדינה, ולא יהיו מסוגלים להבין שהכסף שכביכול מובטח להם יילך ישירות לכיסם של הקבלנים. הדבר המדכא הוא שהיו יותר מחצי מיליון בני אדם שבחרו בזבל הזה לפני שנה ומשהו, ואין סיבה טובה להניח שעם מספיק שקרים ותעמולה, זה לא יחזור על עצמו.

או, אם לצטט את לפיד, "יש פוליטיקאים טיפשים, יש פוליטיקאים חסרי יכולת, יש פוליטיקאים חסרי עמוד שדרה וחלשים, אבל מה לעשות, ככה עובדת דמוקרטיה." ואם הוא יצליח לעבוד עלינו שוב, אף אחד לא יוכל לטעון שהוא פוליטיקאי חסר יכולת.

ועוד דבר אחד: ואם עוד לא הבנתם שאתם חיים בספרטה, אז לימור לבנת הכריזה על 14 מדליקות המשואה בטקס יום העצמאות הקרוב, שיעמוד בסימן "זמן נשים – הישגים ואתגרים." אחת ממדליקות המשואה תהיה מרים פרץ, שהסיבה היחידה שהיא מוכרת לציבור היא העובדה ששניים מבניה מתו בפעילות מבצעית כחמושי צה"ל. נשות ישראל, זכרו – תפקידכן הוא להוליד בשר תותחים. אם ממש תצליחו בכך, לא תצטרכו הישגים כלשהם כדי להדליק משואה. אמי היקרה, כשתעמדי על קברי…

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

65 תגובות על ”ספרטה, כפי שדמיין אותה יאיר לפיד“

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    כבר היום יש תכנית התנדבות חובה בכיתות י', שרשמית השתתפות בה היא תנאי לתעודת בגרות, בשם 'מחויבות אישית'.

    • אלעד דקר הגיב:

      כן ובקשר לזה רציתי להגיד שלמרות שאני מסכים עם 99% ממה שכתוב בפוסט אני חושש שגורביץ' יורד קצת במדרון חלקלק כי יכול להיות שהוא בקרוב יגיד שהוא גם מתנגד למחויבות אישית.

  2. ערן הגיב:

    מעבר לחובת השירות, התוכנית של יאיר חלה רק על זוגות נשואים עם ילד אחד לפחות. כי לרווקים או גרושים או חד הוריים שנמקים ממשכורת יחידה ללא גיבוי של בן/בת זוג לא מגיע דיור במחיר הוגן – הם הרי צריכים להסתדר בזוגות כדי לקיים את האתוס של התרומה לדמוגרפיה היהודית.
    ואל תזכירו בכלל את בני קהילת הלהט"ב שגם מופלים פה – זה לא בא טוב ל"אח" בנט.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      בלי קשר לזה שיאיר לפיד הוא שקרן מסריח וטיפש.

      כרגע,‏ הורים סטרייטים צעירים שעשו צבא מרגישים שהם בחיים לא יגיעו לדירה.‏ חרדים משום מה מגיעים,‏ ערבים בונים אחוזות ענק,‏ ולאנשים רגילים-‏ יוק.

      אז עם כל הכבוד לכל אלה שהתגרשו,‏ ופיתחו גייזיות,‏ ולא עשו צבא.‏ שילכו לעזאזל,‏ גם לנו מגיע,‏ לא לכל המקופחים הקבועים.

      • אמת מארץ הגיב:

        אתה גם שקרן – משום שאין ולו נתון אחד שיתמוך בדבריך, ואתה דמגוג – משום שהתביעה שהעניים יממנו לך דירה היא חצופה. אם למי שמשרת בצבא מגיע תגמול גדול יותר – שיקבל שכר
        אבל פטור ממע"מ?

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          פטור ממע"מ לא יהיה.

          אבל להפלות זוגות יוצאי צבא על פני ערבים וחרדים (והאוכלוסיה המיותרת השלישית-‏ מתנחלים)? הרי זה מבורך.

          לא שזה יקרה,‏ אבל לחלום מותר.

          כדי שיהיו דירות לאנשים טובים,‏ צריך לזרוק מהבתים שלהם אנשים רעים.‏ להלאים דירות לעובדי משרד האוצר ולזרוק אותם לרחוב גם נשמע כמו התחלה טובה.‏

          • עדו הגיב:

            נשמע כמו דמגוגיה בגרוש

            • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

              זה אפשרי אבל.‏

              ממילא כל מה שיש לפקידזוני האוצר נגנב מהעם,‏ אז טבעי וצודק לקחת את זה בחזרה.

      • ליאת הגיב:

        ואני כרווקה בת 36 לא ראויה להטבה אלא אם אתחתן ואוליד ילד אחד ולא משנה מה תרמתי למדינה? ואם אני לא רוצה ילדים? הזוגות לא מקופחים. כל הזמן בדיבור על הדיור זה זוגות, זוגות, זוגות. זכותנו להישאר רווקים ועדיין שיהיה פה דיור בר השגה או לפחות שכירות בת השגה.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          את תמיד יכולה למצוא אצל מי לישון,‏ מה איכפת לך?‏

          • ועוד אחת הגיב:

            שתמצא אתה אצל מי לישון. שוביניסט מסריח.

            • AP הגיב:

              אתה ההוכחה המוצלחת ביותר לכך שכל אחד, לא משנה כמה הוא חסר יכולת, אינטליגנציה, כישורים חברתיים או אנושיות בסיסית, יכול לשרת בצה"ל. מזל שיש גיוס חובה בארץ, כי כל תרומה אחרת שלך למין האנושי היא מקריות מוחלטת. חבל שההורים שלך לא שתלו עץ במקום לעשות אותך.

          • מני זהבי הגיב:

            העניין אינו מי ימצא איפה לישון (הניסוח של האנונימי אכן היה שוביניסטי). העניין הוא לאיזו קבוצת אזרחים המדינה צריכה לעזור.
            כלכלת ישראל, למרות בעיותיה, מתפקדת לא רע באופן כללי. אדם בוגר, הבריא בגופו ובנפשו, יכול למצוא לעצמו מקורות פרנסה. השאלה היא מה קורה עם אנשים שאינם בוגרים (ילדים). אין חולק על כך שהבאת ילדים מקשה את החיים על הוריהם מבחינה כלכלית. יתר על כן, במדינת ישראל קיים בעניין הזה עיוות מיוחד: משפחה בתחילת דרכה, שמביאה תינוק לעולם, נכנסת לסבך של הוצאות ורואה מעט מאוד עזרה מהמדינה. עם הזמן, הסיוע הכספי של המדינה גדל (למשל, בדמות חינוך חינם) — וזאת בדיוק בתקופה שבה התפתחות הקריירה של ההורים גורמת להם, בדרך כלל, להרוויח יותר. רצוי מאוד לעשות משהו עם זה ולסייע למשפחות עם ילדים קטנים. אני חושב שמהבחינה הזאת, חינוך חינם מגיל 0 חשוב יותר מפטור ממע"מ על דירות חדשות, אבל זה כבר נושא אחר.
            כמובן, כל האמור לעיל מתייחס לכל ההורים באשר הם, בין אם יש להם בן או בת זוג רשמיים ובין אם לא. אבל מי שאין לו ילדים פשוט אינו שייך לסיפור הזה.

        • אריק1 הגיב:

          תקצוב במהותו מיועד להעביר כספים מאוכלוסייה אחת לשנייה.
          אם הקריטריון הוא צורך אז הורים לילדים זקוקים לסיוע יותר מרווקים/ות או זוגות ללא ילדים.

    • אלעד דקר הגיב:

      הנקודה שהעלית לגבי החד-הוריים (שהם כמעט כולם חד-הוריות) היא סופר נכונה וצודקת. הנה עוד מגזר שזקוק לעזרה יותר מכמעט כל מגזר אחר שלפיד לא רואה ממילימטר.

      • עדו הגיב:

        די מוזר למי שהיה אבא גרוש תקופה לא קצרה.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        למה המדינה צריכה לעזור לחד-הוריים ואסור לה לעזור למי ששירת בצבא?

        • מני זהבי הגיב:

          כי לחד-הוריים קשה יותר לרכוש דירה, והם זקוקים יותר לעזרה. המדינה צריכה לעזור למי שצריך עזרה, לא למי שהשלטונות חפצים ביקרו.
          לא שאין מקום לחשוב על שיפור מצבם של אלה המשרתים בצה"ל. אפשר להתחיל מלבחון את השאלה למה לעזאזל משך שירות החובה בצה"ל נשאר קבוע מאז 1967, למרות שבינתיים אוכלוסיית ישראל גדלה פי שלושה, ומידת הסיכון הבטחוני הנשקף לה פחתה באופן משמעותי.

          • נתן הגיב:

            תשובה בעיתית.

            "הממשלה צריכה לעזור למי שקשה."

            במילים אחרות לגרום לאלו שלא קשה להם חיים קשים יותר (כי הרי הם לא זכאים להקלות) אבל אז נהיה להם קשה והם צריכים עזרה וחוזר חלילה.

            הממשלה תריכה לעזור למי שקשה מחוסר ברירה למשל נכים וקשישים, ולא למי שקשה לו מתוך בחירה תרבותית שהוא עשה, למשל להקים משפחה חד-הורית או להביא 10 ילדים לעולם או לעשות דוקטורט בספרות סינית. הכל לגיטימי אבל למה אני צריך לשלם את זה? בגלל שלא קשה לי?

            • מני זהבי הגיב:

              אמרתי שהממשלה צריכה לעזור למי שצריך עזרה, לא "למי שקשה". (מה זה "קשה"? יכול להיות שגב' ריקי כהן תרגיש מאוד רע אם היא תצטרך לנסוע לחו"ל פעם בחמש שנים ולא פעם בשנתיים. אני לא חושב שבמצב כזה היא תצטרך סיוע ממשלתי).
              אחריות הפרט על הבחירות שהוא עושה נשמע נהדר בתיאוריה; בפועל זה הרבה יותר מסובך. יש בחירות המובילות לתוצאות בלתי-הפיכות (למשל, הבאת ילדים). אני לא חושב שיש מישהו שמסוגל לחשב במדויק איזה בסיס כלכלי הוא צריך כדי לגדל ילדים. ואם הוא טועה, את מחיר הטעות שלו ישלם לא רק הוא עצמו אלא גם ילדיו, שאינם אחראים במאומה לבחירות שלו.
              אני כבר לא מדבר על כך שאם בני אדם יימנעו מלהביא ילדים, מתוך שיקול כזה או אחר, אז החברה פשוט תקרוס. אירופה מתמודדת עכשיו עם בעיית צמצום האוכלוסייה, ובאופן שאינו מפתיע, מצב המדינות שבהן הממשלה מסייעת יותר לאזרחים לגדל את ילדיהם הוא טוב הרבה יותר ממצבן של מדינות אחרות. בישראל הבעיה הפוכה: הישראלים מביאים יותר מדי ילדים. אבל כשמדברים ברמה עקרונית, אי-אפשר להתעלם מהצורך של החברה בכך שיהיו לה דורות נוספים.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    בוא נבחר.

    מצד אחד,‏ חברה שמבוססת על ערכים שיצאו מהכוס של איין ראנד:‏ קפיטליזם חזירי,‏ אגואיזם טפילי שמתחזה ל"גישה עצמאית חזקה" (יש כנראה סיבה למה רבים מתומכי האובייקטיביזם בישראל,‏ כמו הקפיטליסט היומי רותם סלע,‏ הם נערים מפונקים שסובלים ממחלות כרוניות מוזרות ואלמלא הביטוח הרפואי וחסדי החברה היו מתפגרים מזמן.‏ קצת כמו ניטשה שחי על חשבון אחותו והביטוח הלאומי) ואמונה שחירות מתבטאת רק בזכותם של גברים עשירים לגנוב ולאנוס.

    מצד שני,‏ חברה סוציאליסטית ברוחו של ברל כצנלסון.‏ בה הפרט נדרש לממש את עצמו על ידי השתתפות מבחירה בפרוייקט לאומי.‏ בכלל זה-‏ שירות צבאי.‏ שירות חובה שרואה במחויביו מתנדבים.‏ לא שוויון בנטל,‏ אלא חלק מהמסלול המכובד והמחייב של אזרח מעורב בפוליטיאה.‏ חברה שמאדירה לוחמים ומשוררים,‏ ולא עורכי דין,‏ כלכלנים וסלבריטאים.‏ חברה שיודעת מפעם לפעם לפשוט את עורם של בעלי ההון שלה ולהזכיר להם שגנב כבשים הוא בסך הכל כבשה שמנה וחצופה.

    מה תעדיפו?‏

    • גיא הגיב:

      חבל שעל מנת ליצור "ספרטה" שכזאת, חברה ש"מאדירה לוחמים ומשוררים", צריך לשטוף את המוח של דורות שלמים, לגבי הנעלות שלהם על פני עמים אחרים, ובנוסף, לייצר מעמד עבדים\צמיתים נצחי ומקובע בחוק(http://en.wikipedia.org/wiki/Helots), כדי שיאכילו את כול הטררם הזה. ספרטה, כמו ישראל ב2014, היא פיקציה תעמולתית יותר משהיא סיפור הצלחה של חוסן חברתי. ותסביר לי בבקשה כיצד האתוס הצבאי המהולל הזה (ששולט במרבית החברה היהודית בארץ), עוזר להפחית את העוני עכשיו כששיטת השקשוקה חזקה וברורה מאי פעם? אתה עושה קשר לוגי כושל, בין מדינת הרווחה לאתוס הצבאי, אשר ביניהם אין דבר ועניין, והם אף עוזרים במקרה שלנו לעמיק את הפערים החברתיים ולמצב את הסטטוס קוו הלא-שיוויוני(שים לב ליחידות המיוחדות והטכנולוגיות, ושים לב מי מאייש אותן, ומי לא. כמובן שזה תלוי גם בהשכלה של המועמדים לשירות ביטחון, שמקבלים תקציבים חינוכיים ודגשים שונים לחלוטין בין "פריפריה" ל"מרכז".)

    • אמת מארץ הגיב:

      חברה סוציאליסטית לא שולטלת על שליש מתושביה ומשעבדת אותם. דה

      • Alon Levy הגיב:

        לא, בד"כ היא משעבדת 95% ולא שליש, כיוון שחברי מפלגה לפחות בברה"N היו בערך 5% מהאוכלוסיה.

      • Alon Levy הגיב:

        לא, בד"כ היא משעבדת 95% ולא שליש, כיוון שחברי מפלגה לפחות בברה"מ היו בערך 5% מהאוכלוסיה.

    • א הגיב:

      גם משוררים קיבלו פטור ממע"מ?

  4. עידן הגיב:

    הסיום שלך מצמרר, הרפרור לחנוך לוין… וואו.

  5. Assaf הגיב:

    Yossi,

    Why are you so easy on Yair Lapid?

    His own military "career" is super-relevant to this entire debate.

    Refresher: the guy didn't finish high-school, and then miraculously was accepted to the IDF newspaper.

    His dad being the CEO of Israel's Broadcasting Authority might have something to do with it.

    So Lapid – a fully healthy male soldier – served in Tel Aviv when his classmates were sent to butcher and get butchered in Lebanon.

    His talk about "spoiled well-fed kids" has got to be some sort of cognitive dissonance coping strategy.

  6. Assaf הגיב:

    As to a volunteering requirement, that's pretty universal (at least it exists in American public schools too).

    The problem is, with the people we have in charge in Israel you know what will be defined as "legitimate volunteering" and what not.

  7. Moti הגיב:

    לפיד יילחם בפקידי האוצר עד חורמה? מה הוא יעשה, יפטר אותם?
    ומי בדיוק ינהל את הכלכלה? הוא לבדו?

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      אפשר לחשוב שפקידזוני האוצר עושים עבודה טובה.

      הדבר הכי מועיל למשק שאפשר לעשות עם משרד האוצר זה לתת את הקואורדינטות שלו ליחידת הטילים של האיראנים או משהו.

    • אורן29 הגיב:

      בנושא הזה, ובנושא הזה בלבד, לפיד צודק.

      במקרה הכי גרוע לפיד לא ינהל את הכלכלה לבדו. הוא ימצא פקידים שיוציאו לפועל את המדיניות שלו. ככה זה צריך להיות.

      יש דרג נבחר, ויש דרג ממונה. את הנטיה של הדרג הממונה להתנהג כדרג נבחר אנחנו מכירים מצה"ל, שם יכול הרמטכ"ל לומר שבתקציב בטחון מסדר גודל x הוא לא יוכל לספק בטחון, מבלי להיות מפוטר חמש דקות לאחר מכן.

      אבל גם דרגים ממונים אחרים למדו לתפוס תחת: בשלהי כהונת ממשלת אולמרט, במהלך דיוני תקציב 2009, התפרסם בתקשורת מכתב שכתבו ארבעה פקידים בכירים במשרד האוצר, בהם מנכ"ל המשרד, נגד התערבותו של ראש הממשלה במה שזה לא יהיה שהם עשו שם

      http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=598102

      החבורה הזאת הריחה חולשה- אולמרט היה ראש ממשלת מעבר, ובכל מקרה has been פוליטי- ולכן נמנע מאזרחי ישראל לחזות במקרה לדוגמה שבו מועמדת הפקידות על מקומה בברוטליות. חבל.

      למה שיאיר לפיד עושה קוראים משילות. זה, ולא החוק המטומטם מהשבוע שעבר. האזרחים צריכים לברך על כך, משום שלשם שינוי, מדובר בתקדים חיובי.

  8. FN הגיב:

    אשתי היקרה, בשנות התיכון שלה, לפני די הרבה זמן, נשלחה יחד עם בנות ובני מחזורה לקטוף עגבניות ותפוחים בקיבוצי רמת הגולן. שכר קיבלתם? אל תצחיק אתי, היא אומרת. ביטוח? אין לי מושג, היא אומרת. ניסיתי להשתמט, היא אומרת, אבל אסור היה. היינו כמה בחדר, בלי השגחה, בני 16-17, עובדים מחושך-בבוקר ועד אחה"צ כזה, ואז חופשיים לנפשנו. שירות למען מדינתנו – מי הרוויח ממאות עובדי חינם קטינים, זה היא לא יודעת. מעניין היה.

    • עדו הגיב:

      גם אני עשיתי את זה וזו זכורה לי בעיקר כחוויה. חוץ מזה יש של"ח – שבוע בצבא בעבודות רס"ר בבסיס של תל נוף ועוד שבוע גדנ"ע בשדה בוקר שמשום מה דילגו לנו עליו.
      חבר שלי שלמד כיתה אחת מעלי כן עשה את השבוע בשדה בוקר והמסקנה שלו כנער הייתה שכנראה יש אוכלוסיה ענקית של ג'ובניקים בצבא.

      • FN הגיב:

        זה יכול להיות חוויה לקטוף עגבניות מרצון ועבור תשלום, או לחילופין עבור עצמך או בהתנדבות. איסוף והסעת בני נוער לעבודת כפייה, גם אם היא לא ניפוץ אבנים במכרות, זו עדיין חוויה שהייתי מעדיף שלא תקרה ככה.

    • נתן הגיב:

      אם זה היה תלוי בי יום בחודש במערכת החינוך היה מוקדש לעבודה פיסית כחלק מתהליך החינוך ואולי אחד החשובים בהם לא פחות ממתמטיקה ,אנגלית ודקדוק.

      הרבה רעות חולות ותכונות שליליות היו נמנעים בעולם.

      לא צריך להסתכk על כל דבר כ"עבודת כפייה" ושאר דברי הדמגוגיה שכתבת, וגם לא צריך על כל דבר בחיים להסתכל אם יצאנו פריירים ומי הרויח. אז מה אם מישהו מרוויח מזה? שיהיה לו לבריאות. ממילא אני אומר לך שעבודות התלמידים האלה מבחינת התועלת שלהם לחקלאי לא שוות הרבה.

      • FN הגיב:

        עבודה פיזית זה מצוין! את העגבניות הם היו יכולים לקחת הביתה, או לחילופין לתרום לנזקקים, או ליצור מערכת מכירות שהרווח ממנה יילך לכיתות או לצדקה כלשהי. ככה גם מקבלים עבודה פיזית וגם לומדים כלכלה וגם תורמים! אה רגע, לא? במקום זה מקבלים ימי עבודה, לילות השתוללות, ואפס ידיעות על התוצאה? וואלה, נשמע חינוכי. הכעיה היא לא עבודה פיזית (לי היו שיעורי חקלאות), הבעיה היא אופן האירגון והיחס לתלמידים. אם לא העברתי נכון את הנקודה הזו, אני מתנצל. שיעורי דמגוגיה דווקא לא היו לי. רק הבנת הנקרא.

  9. אסףר הגיב:

    גורביץ: "הסיבה לכך פשוטה: יש לנו די נסיון עם החזירים הקפיטליסטים שלנו כדי לדעת שהם פשוט יעלו את מחירי הדירות בשווי ההטבה שהממשלה מנסה לתת. התוצאה תהיה לא ירידה במחירי הדירות, אלא עליה "

    מתוך כתבה ב-YNET המנתחת את הצעת לפיד (קישור בלחיצה על שמי):

    "שאלה: מדוע נקבעו מחירי מקסימום לדירות שרכישתן מזכה בהטבה? מדוע לא לתת מע"מ של 0% על כל דירה שנמכרת לזוגות צעירים?

    תשובה: המחיר המקסימלי נקבע על מנת לוודא שקבלנים לא יעלו את המחירים וינצלו את המע"מ האפסי כדי להגדיל את רווחיהם. בכל אזור בארץ ייקבע מחיר למ"ר, שמהווה 95% מהערכת השמאי הממשלתי בנוגע למחירים הממוצעים באותו אזור. כדי לגבות מע"מ של 0%, יצטרך הקבלן למכור את הדירה במחיר הנמוך או שווה למחיר שקבעה המדינה"

    • אלכס ז. הגיב:

      גם זה לא נשמע טוב. מטבען, הערכות שמאי לא יהיו עדכניות למצב השוק (במקרה טוב הן יאחרו בשנה). זה אומר שמבחינת הקבלנים עדיף יהיה להשקיע בדירות שזוגות צעירים לא מסוגלים לקנות ולכן לא מסוגלים לקבוע מחיר מקסימום.

      הנה דוגמה: בונים בניינים עם דירות חמש חדרים, מוכרים למי שידו משגת, הקונים מחלקים את הדירות לשתי דירות שני חדרים ומשכירים אותן לזוגות צעירים. כולם מרוויחים, חוץ הזוגות הצעירים.

    • קפיטליסט הגיב:

      כן, ברור שניסו לסגור את החור, אבל אם יש דבר אחד שהכלכלה מנבאת כאן ללא שום היסוס הוא בדיוק מה שגורביץ' אמר: סבסוד ממשלתי יעלה במידה מסוימת את מחירי הדירות.
      אפשר לנסות לנחש מה יהיה המנגנון, אבל זה כיף רק כתרגיל אינטלקטואלי. לא משנה אם יורידו סטנדרטים על אותו מחיר, או ימכרו רק "דירות יוקרה", או כל תכסיס אחר. מה שיקרה הוא שמחירי הדירות רק יעלו. זה מה שקורה כשלא מבינים בכלכלה ומנסים להתערב בשוק.

      • נמרוד הגיב:

        הימור שלי – צעד כזה יגרום למחירי הדירות "להידבק" למחיר המקסימלי שקבוע בחוק, כמו שקורה בדיוטי פרי עם מגבלת ה200$. כלומר, דירה שהיא קצת מעל הסף תרד למחיר הסף (אבל הקבלן עדיין יקבל עליה יותר, כיוון שהדירה פטורה ממע"מ). בכל מקרה, נקבל הנחה קטנה יחסית (10%, אולי) בחלק קטן משוק הדירות. לא ממש מהפכה.

      • אריק1 הגיב:

        אתה שוכח שהפטור יינתן רק למיעוט מהאוכלוסייה כך שלא סביר שהמחירים יעלו באותה רמה של הפטור

  10. סתם אחד הגיב:

    נקודה אחת חשובה: כמה זוגות צעירים יכולים כבר לקנות דירה חדשה? בדרך כלל מתחילים מדירת שלושה חדרים קיימת, שמספיקה להורים ולילד אחד או שניים. רק אחר כך, כשמתבססים קצת יותר, חלק עוברים לדירות חדשות.

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אפרופו סרבנות-‏ האתר הכי מעודד גיוס הוא "פרופיל חדש"‏.

    כל מלש"ב צריך להיכנס לפורומים שלהם.‏ שם תוכלו לראות כל מיני איין-ראנדיסטים צולעי ידיים ופוזלי רגליים שבטוחים שהם פלא מריטוקרטי ואינדיבידואליסטי,‏ ילדי אימו עם נטיות התאבדות,‏ היפסטרים קונפורמיסטיים ומעתיקי אופנות מחו"ל,‏ קומוניסטי כורסא עשירים-על-חשבון-הוריהם ושאר בריות עקומות ומטופשות.

    מי שלא רוצה שזה יהיה המילייה החברתי שלו,‏ ירוץ ישר לבקו"ם.

    • שחר כ. הגיב:

      אעדיף אלף איין-ראנדיסטים צולעי ידיים ופוזלי רגליים שבטוחים שהם פלא מריטוקרטי ואינדיבידואליסטי,‏ ילדי אימו עם נטיות התאבדות,‏ היפסטרים קונפורמיסטיים ומעתיקי אופנות מחו"ל,‏ קומוניסטי כורסא עשירים-על-חשבון-הוריהם, על פני רץ-ישר-לבקו"ם אחד.

  12. נתן הגיב:

    כל סבסוד גורם לחוסר תועלת כלכלית לבזבוז ובסופו של דבר לעליית מחירים. ןהנה יוסי הסוציאליסט הגיע לבד למסקנה הקפיטליסטית הנכונה מדוע לממשלה אסור להתערב במשק ועל זה כבר אמרו חז"ל – "שלא לשמה נעשה לשמה".

    • מיקי הגיב:

      אם כל הדברים האלו נגרמים מסבסוד, אז מה גורם מיסוי, ומה גורם פטור ממיסוי? רמז: למדת את זה באותו קורס.

      • נתן הגיב:

        את הסובסידיות הממשלה משלמת (ליצרן או לצרכן) מכספי המיסים, ולכן הגדלת הסובסידיות ממילא יביא להגדלת המיסים .

        הפטורים השונים ממיסוי הם עיוות בדיוק כמו הסובסידיות.

        באופן כללי הגישה "החברתית" שאומרת – ניקח יותר כסף מהאזרחים באמצעות מיסים וכך נוכל להעניק להם דברים טובים ונפלאים כמו חינוך בריאות וביטחון טובים יותר לא עבדה ולא תעבוד בטח לא במדינת ישראל המקוטבת ומפולגת.

        כספי המיסים ברובם הגדול הם כלי ליצירת אפלייה בין המקושרים( אוליגרכים, ועדי עובדים, חברי מרכז ליכוד,משרתי צבא קבע , משפחת נתניהו,הוסף את המיותרים) לבין הרוב הדומם .

        פחות מיסים -> יותר כסף שישאר לאדם העובד ממשכורתו -> יותר צדק.

        • FN הגיב:

          מה שקורה כרגע בבריטניה (העניין עם המיסים היום) נראה לך כמו "צדק"? עזוב, אל תענה, שאלה רטורית. אם תגיד "כן", זה לא כאילו שיש לי מה לעשות עם זה חוץ מלעמוד עם פה פעור ולתהות.

          • נתן הגיב:

            FN היקר.

            החלטתי להגיב רק לחלק העיניני שבתגובתך, להלן תגובתי:

      • קפיטליסט הגיב:

        פטור ממיסוי זה אחלה. פטור ממיסוי לקבוצה אחת באוכלוסיה ממש לא.
        אני כבר לא צריך לשכנע אתכם על סמך הידע החלקי שלי, המכתב של שראל מסביר את זה ממש טוב (כנראה הוא ידע שיש שר קשה-תפיסה שיצטרך לקרוא את זה):
        http://www.themarker.com/markets/1.2274274

  13. ליברטריאן הגיב:

    והנה השיטה הדמוקרטית-ליברלית הדפוקה על רגל אחת: כל אחד רוצה חלק מהעוגה, וכל אחד רוצה אותה על חשבון מישהו אחר.

    שר האוצר יודע שמשפחות לבנות עם 2.2 ילדים ושירות צבאי הצביעו לו (ומקווה שימשיכו להצביע לו) ולכן דואג להן. אם יהיה שר אוצר ערבי, זה יראה אחרת, אם יהיה חרדי זה גם יראה אחרת. ואם כותב הבלוג יהיה שר אוצר, זה בטוח יראה אחרת. והכל יהיה עטוף בשורות-שורות של להג בלתי פוסק על מה נכון ומה צודק.

    האם פתרון אחד טוב יותר מאחר? אני לא רואה איך.

    זה נחמד שאנחנו מחחלקים כאן זכויות. זכות לחינוך, זכות למגורים, זכות לאוכל, וזכות למה לא. אבל אף אחד לא נולד עם זכויות טבעיות, זה לא נכתב בשמים.

    הזכויות הן מה שאנחנו כחברה מעניקים לעצמנו תחת הנחות מסויימות, ואם אנחנו מחליטים שחינוך יהיה תלוי בעבודות כפייה אז שום "זכות" לא הופרה כאן. הממשלה לקחת את מה שהיא נתנה. מי זה אנחנו? זאת פאקינג שאלה טובה.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      יש זכויות טבעיות.‏ פשוט צריך להזכיר מידי פעם לאנשים עם הרבה כסף שכמו שהם יכולים לאיים ולברוח עם הכסף שלהם,‏ ככה גם החברה יכולה להתארגן ולבצע בהם ניתוח של קטיעת ארנק וגפיים אם הם לא יסכימו לשלם דמי חסות.

      ריאליזם מעשי וקר,‏ כמו שהקפיטליסטים אוהבים-‏ עדיף לשלם דמי חסות לסוציאליזם במקום להישדד.‏ ‏

    • AP הגיב:

      מה זאת אומרת? בוודאי שפתרון אחד יותר טוב מאחר. יאיר לפיד הוא שר אוצר גרוע, ואפשר למצוא טובים ממנו. נראה לי שאפילו כותב הבלוג, אם חייבים לבחור מבין שניהם. זה שזה לא אוטופי זה לא אומר שכל אפשרות גרועה כמו האחרות.

  14. עדו הגיב:

    הברקה שהייתה היום ב'סטטוסים מצייצים' : לא פלא שההטבה מיועדת ליוצאי צבא נשואים. אלו אנשים שפעם אחר פעם התחייבו למוסדות שדופקים אותם.

  15. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    יוסי,‏ נראה לי ששכחת למחוק כמה התייחסויות לכוס של איין ראנד שעדיין כאן..

    מצד שני לרדת על הכוס של איין ראנד זו לא מיזוגניה,‏ כי היא לא באמת אשה אלא מכשפת-חמור-קוקסינלית.

  16. אסף הגיב:

    יש השתמטות מצה"ל. יש אנשים שלא בא להם לעצור את החיים לשלוש שנים אז הם עושים את הטריקים הדרושים כדי שצה"ל ישחרר אותם. אני לא מביע דעה רק אומר שהתופעה קיימת.

  17. אריק1 הגיב:

    רק עכשיו קלטתי.
    אם חיוב להתנדבות/שירות לאומי/כל שם אחר שנמצא לזה למען החברה בגיל תיכון הוא עבודת כפייה פסולה לדעת גורביץ' למה מיסים הוא כן מצדיק?
    אם למדינה יש זכות לגבות מהעשירים מס לטובת החברה אז יש גם זכות לגבות מס עבודה מכל מי שמסוגל. בטח כשמדובר בעבודה קלה כל כך ובטח כשזה אפילו לא כפייה מלאה אלא רק התנייה של קבלת משהו מהמדינה.