החברים של ג'ורג'

השקר מקיף את העולם בזמן שהאמת מחפשת חיבור ווייפיי

אבל לפעמים היא מוצאת כזה.

ארגון הכזבנים החביב על הבלוג, נגו"מ – אתם עשויים לזכור אותם מהפצת שקרי Hasbara על מועצת זכויות האדם ומהעובדה שהם הפעילו סוס טרויאני בתוך ויקיפדיה, כמו גם מרשלנות מטומטמת – קפץ כמוצא שלל רב על מציאת המנהרה הבוקר ליד קיבוץ עין השלושה. הארגון מיהר לצייץ ש"מנהרת הטרור של החמאס נבנתה בבטון מישראל, שנשלח בשל לחץ של האו"ם וארגוני זכויות האדם. תודה, עמותת גישה." לשקר יש יתרון מהירות: תוך זמן קצר, העלילה – אם הייתי נוקט ברטוריקה של נגו"מ, הייתי כותב 'עלילת דם' – של נגו"מ צוטטה על ידי ה-Jewish Press כאילו היתה אמת עובדתית. ככה, אחרי הכל, בונים עלילות.

ואז פגשה המציאות את ארגון ה-hasbara. בניית המנהרה, אומרים בצה"ל, החלה לפני כשנה וחצי, והסתיימה לפני כחודשיים. היא עשויה כולה מבטון. דא עקא, ישראל לא העבירה מלט למגזר הפרטי ברצועה אלא רק מה-17 בספטמבר, כלומר לפני פחות מחודש. המלט שבו השתמשו לבניית המנהרה הגיע לרצועת עזה לא מישראל, אלא מן המנהרות. אבל אלה עובדות, ונגו"מ לא עוסקים בעובדות. הם עוסקים בהפצת כזבי hasbara.

כמובן, העובדות מצביעות על חור מסיבי בכל תפיסת המצור הישראלית על הרצועה: לחמאס – עד לאחרונה – לא היתה שום בעיה לקבל שום דבר. לא מלט, לא ברזל, לא חומרי נפץ. התושבים ברצועה התרגלו להשען על כלכלת המנהרות. המגזר שנדפק מהמצור הישראלי היה המגזר השלישי. אי אפשר לקנות מוצרי בניה לבית ספר שממומן על ידי ארגון מגזר שלישי מהמנהרות, משום שארגונים כאלה מטבעם מצריכים קבלות. והמבריחים, אפעס, לא מספקים כאלה. הם נאלצו להסתפק באספקה במשורה, תחת פיקוח כבד, של מנגנוני הבטחון. יתר על כן, מאחר ו"מנהרת הטרור" ישבה שם חודשיים בלי שיקרה איתה כלום, מותר לתהות עד כמה היא היתה "מנהרת טרור." אם טרור היה כל מה שהעסיק את חמאס, למה לא קרה כלום? יכול להיות שהצד השני רציונלי משהו, ושמר את המנהרה כקלף לקראת סכסוך עתידי?

אבל זו סטיה מהנושא. הנושא הוא מדיניות השקרים של ארגון שמעמיד פנים שהוא עוקב אחרי פעילותם של ארגוני זכויות אדם, כשהוא מקפיד אגב לערפל היטב את מסלול התורמים שלו עצמו; והשקרים האלה לא מוגבלים ל'גישה" ולנסיון להפליל אותו במעורבות במנהרה של החמאס.

ביום חמישי האחרון, פרסם ארגון "יש דין" – גילוי נאות: הח"מ מספק ליש דין שירותי כתיבת בלוג בתשלום, ומדי פעם מסתופף עם עובדי הארגון בישיבות ולעתים אף בבתי מרזח; הוא רואה בחלק מאנשי הארגון ידידים קרובים – דו"ח שעוסק בהעדר חקיקה כנגד פשעי מלחמה בישראל ובהשפעה של העדר זה על פסיקת בתי הדין הצבאיים. אפשר לקרוא אותו כאן.

נגו"מ מיהרו לפרסם, עם צאת הדו"ח, הודעה מטעמם שכללה שקר גס: היא טענה שהדו"ח הוזמן על ידי האיחוד האירופי וש"יש דין" היו רק קבלני הביצוע שלו. זה קשקוש מטומטם. כן, האיחוד האירופי מימן חלק מהוצאת הדו"ח, כפי שאפשר לראות בעמוד השלישי של הדו"ח (זהירות, מסמך); זה לגמרי לא סוד.

אבל האיחוד האירופי לא הזמין אותו. להיפך: "יש דין," כמו הרבה ארגוני זכויות אדם אחרים, יצר לעצמו פרויקט ואז הלך למצוא מממנים. האיחוד האירופי הסכים לממן. מחבר הדו"ח, ליאור יבנה, הדגיש בפני שהמעורבות של נציגי האיחוד היתה מוגבלת לפיקוח על כך שהכסף שהם מסרו הוצא כיאות וכנדרש; הם לא ידעו מה יכיל הדו"ח וודאי שלא השפיעו עליו. אגב, נגו"מ מוניטור טוענים שהאיחוד האירופי מממן שליש מההכנסות של "יש דין"; גם זה לא נכון. עיון ברשימת התורמים של "יש דין" (זהירות, מסמך; אשמח באותה ההזדמנות לקבל פירוט מדויק ודומה של התורמים של נגו"מ) יגלה שהתרומות של "יש דין" בשנת 2012 עמדו על 4,508,420 ₪; החלק של האיחוד בהכנסות הוא 1.19 מיליונים, כלומר קצת יותר מרבע. רבע, שליש, אייסברג, גולדברג – מה זה משנה, כולם אנטישמים. עזבו אתכם מעובדות.

העובדה המעניינת ביותר היא שלנגו"מ אין בעצם שום דבר לומר על הדו"ח. הוא פשוט אומר שהוא "הוזמן" על ידי האיחוד האירופי ומניח שדי בעלילה הזו, שלא צריך לעשות יותר מאשר לקשר ארגון זכויות אדם עם האיחוד האירופי – כי, ביקום המקביל שנגו"מ שורץ בו, אין אפילו צורך לומר שהאיחוד האירופי הוא ארגון אנטישמי חורש רע שמטרתו היא פירוק מדינת ישראל. זה מובן מאליו. מבחינת נגו"מ – וחלקים נבערים נרחבים מהציבור הישראלי, יש להודות – מספיק לקשר אותך לאיחוד האירופי כדי שתחשב לחבר המפלגה הקומוניסטית בארה"ב בשנות החמישים. אצל נגו"מ זו כבר שיטה: הם לא מותחים ביקורת על דו"חות, הם צווחים שמישהו שבן דרור ימיני לא אוהב תרם לארגון שהוציא את הדו"ח, ומבחינתם זה מספיק.

אילו טרחו לקרוא את הדו"ח (והם לא; לא היה מספיק זמן בין פרסום הדו"ח לתגובה שלהם, האמינו לי, אני קראתי) הם היו מגלים שהמסקנה המרכזית שלו, ש"בהתחשב בפרקטיקה של בתי הדין הצבאיים, והמחסור בעבירות מהותיות בדין המקומי, יש לקבוע עבירות מיוחדות של פשעי מלחמה באמצעות חקיקה במערכת המשפט של מדינת ישראל" – לא, תיאלצו להודות, טקסט מהפכני במיוחד – היא בעצם המסקנה מס' 1 של ועדת טירקל (זהירות, מסמך; עמ' 304-309). זו האחרונה קבעה שיש פערים בחקיקה הישראלית, כשהיא כותבת בין השאר ש"כך למשל, יש לוודא שהאיסור המוחלט במשפט הבינלאומי על עינויים והתעללות, נקלט כהלכה לדין הישראלי. זאת, על מנת לאפשר 'ענישה פלילית אפקטיבית של מי שמבצע פשעי מלחמה, כנדרש על פי החוק הבינלאומי."

האם גם ועדת טירקל מומנה על ידי האיחוד האירופי? בהתחשב בכך שהקרקס המעופף של ג'ראלד שטיינברג – שכאן המקום להזכיר שהוא לא בחל בחבלה בערך הוויקיפדיה של "יש דין" – קבע בעצם הבוקר שצה"ל וממשלת ישראל אחראים לבניית "מנהרות טרור," אולי גם זה יגיע.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. פוסט זה נכתב בסיועה האדיב של כוסית וויסקי. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

49 תגובות על ”השקר מקיף את העולם בזמן שהאמת מחפשת חיבור ווייפיי“

  1. רותם הגיב:

    הכל טוב ויפה, אבל מה זאת אומרת "שמר את המנהרה כקלף לקראת סכסוך עתידי"? מה הם בדיוק התכוונו לעשות עם מנהרה מבוטנת בזמן סכסוך עתידי? לשגר באמצעותה פרחים וכלבלבים לשטח ישראל?
    אהבתי מאוד את מה שכתבת, אבל אין צורך להיתמם. זו מנהרת טרור, והעובדה שטרם נמצא לנכון לעשות בה שימוש לא משנה את זה.

    • An Cat Dubh הגיב:

      ז"א שיהיה להם איך להגיב לצעד תוקפני מצד ישראל.

    • סוסו הגיב:

      אם הכוונה הייתה להשתמש בה כמו שהשתמשו בקודמות: כדי לפוצץ בסיס צה"ל או לחטוף חיילים, אז היא לא מנהרת טרור. די פשוט.

    • ygurvitz הגיב:

      "מנהרת טרור"? למה? המנהרה המפורסמת ביותר של חמאס שימשה להתקפה צבאית שגרתית לגמרי על כוח צה"ל. אם הם יתקפו מחר עוד כוח צה"ל, וישבו עוד חייל, באיזו מובן זו תהיה פעולת טרור?

      • עדו הגיב:

        במובן זה שהחמאס אינו מתנהג כצבא. אלא שהוא צבא כשנוח לו ורגע לאחר הפעולה החיילים פושטים מדים והופכים אזרחים שפגיעה בהם היא פשע. (אגב, אני בטוח שהבריטים הגדירו את ליל הגשרים כפעולת טרור)

        • חיליק הגיב:

          גם כשחייל ישראלי פושט את המדים הוא הופך אזרח ופגיעה בו היא פשע.

        • גיל ב' הגיב:

          זו טיבה של מלחמת גרילה. זה עדיין לא טרור. אבל במחוזותינו דין תקיפה של כח צבאי מזויין כדין פיגוע בגן ילדים.

          ואגב, הבריטים הבחינו בין לוחמי ההגנה ובין לוחמי אצ"ל ולח"י בדיוק על רקע זה. הראשונים לא נחשבו טרוריסטים כי לא פגעו באזרחים.

      • אולג הגיב:

        כיוון שאנחנו לא באמת יודעים מה היה היעד אותו היו תוקפים מתוך מנהרה אי אשפר לומר שהיא איננה הייתה יעודית לטרור.
        בכל מקרה התגלתה מנהרה התקפית בנויה היטב היכולה להביא כמות גדולה של אנשים אל תוך שטח ישראל.
        הפסקת הספקת המלט הינה במקום.
        מצרים הרי די חונקים את חמאס כרגע
        אז אין שום צורך שאנחנו נספק להם מלט שיופנה נגדנו.

  2. סמולן הגיב:

    שתי הערות:

    1. הדו"ח המעניין הזה כולל גם גם שער. כך יודעים שהוא נכתב על ידי ליאור יבנה, נערך על ידי מיכאל ספרד, ושהמידע רוכז על ידי רוני פלי. השער כולל גם את שמות מועצת הארגון, בסדר אלפביתי לפי שמות משפחה ותוך איזכור תארים אקדמיים, את שמות המתנדבים (כנ"ל), ואת שמות צוות הארגון (גורביץ במקום הרביעי בגין הגימ"ל). לאחר מכן מגיעים לתודות: פעילות הארגון בשנת 2013 התאפשרה בגין תרומותיהם של: האיחוד האירופי, ותורמים אחרים (ממשלות, ארגונים, תורמים פרטיים המוזכרים במקובץ). גם הדו"ח עצמו, נטען בשער, הופק בסיועו של האיחוד האירופי.

    לפיכך, נראה כי קיים רמז מסויים, עבה למדי, שהאיחוד האירופי עומד מאחורי הארגון בכלל, ומאחורי הדו"ח הספציפי בפרט.

    הרמז מתחדד, כאשר שמים לב ללשונו של הדו"ח: זהו דו"ח שנכתב מלמעלה. הוא עוסק בהבהרת מצב העניינים הבינלאומי למי שאינם יודעים אותו, כנראה. תכניו הם ממילא עניין של מדידה עד כמה ישראל עומדת בקריטריונים שנטען שהם קריטריונים בינלאומיים. לכן, טעותו של נגו"מ עשויה להיות טעות די שולית, ואולי גם לא לגמרי טעות. מישהו ב"יש דין" החליט להראות כמו נציג האיחוד האירופי, המסביר דבר או שניים לילידים. יכול להיות שקדמו להחלטה הזו כמה שיחות, אולי בבית מרזח.

    2. עקרונית, ולמרות שהרעיון הוא מן הסתם לקשר בין ישראל ובין פשעי מלחמה באופן שעדיין יתיר טענות מטיפוס "תראה לי איפה בדיוק זה נאמר", מדובר ברעיון די מגניב. אם הבנתי נכון, יש מצב שבתי המשפט בישראל יוכלו, למשל, לשפוט לוחמי-חירות פלסטינים שלכאורה ביצעו פשע מלחמה, על פשעי מלחמה. אני בעד. המחיר לחופש הפעולה של צה"ל קטן להפליא ביחס לאפשרות שישראל תקבל מחד ציון לשבח מעו"ד ספרד וצוותו על חקיקה מהירה העומדת בתנאיו הלא-מותנים של האיחוד האירופי, ומאידך תוכל להתחיל לפרסם סטטיסטיקה על פשעי מלחמה פלסטינים. תחושתי היא שימצאו כמה פשעים כאלו. במצב הזה, לא יוותר אלא לבחון את מעמדם של מי שיתגלו כתומכים בפושעי מלחמה, למשל דרך מתן שיטתי של ייעוץ משפטי חינמי או זול מאד, נרחב, ויצירתי באופן קיצוני במיוחד. רעיון מעולה.

    • זין נוטה ימינה הגיב:

      …"לפיכך, נראה כי קיים רמז מסויים, עבה למדי, שהאיחוד האירופי עומד מאחורי הארגון בכלל, ומאחורי הדו"ח הספציפי בפרט."…

      פששש. איזה ניתוח מבריק. להמליץ עליך לתפקיד בלש במשטרת ישראל?
      או אולי חוקר אצל הפשיסטים של אם תרצו?

  3. אמת, כל האמת ורק האמת. הגיב:

    "The tunnel was constructed using approximately 24,000 Israeli concrete slabs which the IDF had permitted into Gaza to ease the crisis in civilian construction sector Southern Command chief Maj.-Gen. Sami Turgeman said."

    אז או שמייג'ור ג'נרל תורג'מן גם משקר או שיש אמת כלשהי בדווח של ngo מוניטור.

    גם באתר של גישה שאתה מקשר אליו מדובר על מלט ובטון למגזר הפרטי, זה מתאים לדבריו של המייג'ור, כלומר בטון שיועד לפעילות הומניטרית נוצל לבניית מנהרות לחימה.

    בכל מקרה ברור מאליו שהבטון *לא* הגיע מהמנהרות אם לוחות הבטון זוהו בוודאות ככאלה שהגיעו מישראל.

    אולי היה עדיף לחכות עד הבית כדי לחיבור קווי.

    • Mobius Dumpling הגיב:

      "או שמייג'ור ג'נרל תורג'מן גם משקר או שיש אמת כלשהי בדווח של ngo מוניטור."

      אני לא יכול להתווכח עם זה.

      "בכל מקרה ברור מאליו שהבטון *לא* הגיע מהמנהרות אם לוחות הבטון זוהו בוודאות ככאלה שהגיעו מישראל."

      לדעתי גם ברור האליו שהבטון *לא* הגיע מהמנהרות אם סנטה קלאוס בא מהקוטב הצפוני להביא אותם. אתה רוצה לשים כסף על זה שצה"ל לא בדק את המקור של לוחות הבטון? אני שם לך 5 ל-1 על זה.

    • ygurvitz הגיב:

      זו שאלה מכשילה? ברור שתורג'מן משקר. הוא גנרל ישראלי שמהווה חלק מהמאבק בהקלת המצור על עזה. כזכור, בטון נכנס למגזר הפרטי ברצועה רק בחודש האחרון.

      • אמת, כל האמת ורק האמת. הגיב:

        הפרטי… הפרטי… בוא נתעלם מהמלה הזאת עד קצת. אף אחד לא טוען שזה בטון של המגזר הפרטי, כנראה שמדובר בחומרי בניה שאושרו לארגונים הומניטריים ונוצלו לבניית מנהרות. גם בטמקא הבוקר, מדובר על כך שחלק מהבטון הגיע מישראל, בוא לא נקבור את הראש בחול רק כדי להוציא את "גישה" מטווח הביקורת.

        • ygurvitz הגיב:

          אוקיי, בוא נראה את ההוכחות. אם צה"ל אומר שזה בטון שאמור היה להגיע לארגוני המגזר השלישי, שיוכיח את זה. עד שאין הוכחות, זו רק עוד טענה – שמתנגשת עם עובדות מוכחות.

          • אמת, כל האמת ורק האמת. הגיב:

            חוששני שאתה מתבלבל, אין שום "עובדות מוכחות" שהצגת, רק טענה המבוססת על ה*השערה* שהבטון בו השתמשו למנהרה הוא "פרטי", לא על עובדות כלשהן.

            הטענה שלך למעשה חלשה יותר מטענה שאינה מניחה מראש שהבטון הוא "פרטי" אלא מניחה שהחמאס ישתמשו בכל בטון שישימו ידיהם עליו, כולל כזה המיועד לשימושים אזרחיים/הומניטריים.

            עכשיו, גם צה"ל וגם התקשורת הישראלית מדווחים כי לפחות חלק מהבטון שנמצא במנהרה הם לוחות שיוצרו בישראל, בהחלט יתכן וכולם משקרים ורק אתה דובר אמת, אני בספק.

            סתם לשם האתגר, במידה וצה"ל יראה מחר את הלוחות שיוצרו בישראל בחדשות 2, תחזור בך או שגם אז תטען שמדובר בחלק ממנגנון התעמולה הישראלי. או במילים אחרות, מה נדרש כדי שתאמין לכל הרוחות?

            • חיליק הגיב:

              גם צה"ל וגם התקשורת הישראלית? טוב, זה חייב להיות נכון!

              מבזק: התקשורת הישראלית מקבלת את המידע שלה מצה"ל, ולאף אחד אין זמן, כוח או משאבים לבדוק אותו לעומק. זה שהתקשורת מצטטת את סמי תורג'מן ממש לא מחזק את הטיעון שלו.

    • נתן הגיב:

      כדאי גם להתייחס לתגובתו של אלוף הפיקוד – "נשנה לעזה את הצורה".

      לא ברור לי מתי אלופי צה"ל נהיו לעבריינים בפוטנציה ואיך זה בדיוק תורם לכוחו של הצבא או לבטחונו. לא זכור לי למשל אלופים שמתבטאים באופן כזה לפני מלחמת ששת הימים , ובכלל נראה לי שזה בעיקר מעורר גיחוך.

      האם בקרוב נזכה לראות אלופי פיקוד שמתחילים לדבר על עצמם בגוף שלישי, משהו בסגנון :" הפלשתינאים חושבים שתורג'מן פרייר, אבל תורג'מן יראה להם מאיפה משתין הדג…."

      • וענונו אחד הגיב:

        שוב חיתוך דיבור שאינו מתיישב עם אלו שבאו מאותו הכפר מתוייג כעברייני, בטח כשזה מגיע מצד "תורג'מן".
        שרבין הורה "לשבור להם את העצמות" לא קראת לו עבריין בפוטנציה נכון?

  4. ליברטריאן הגיב:

    נו, ואם המנהרה נבנתה מבטון ישראלי, אז מה?
    חמאס נושמים גם את אותו אוויר כמו שאר תושבי הרצועה, אז האם ישראל צריכה לסגור את הרצועה בכיפה ענקית ולחלק בלוני חמצן רק לתושבים הנאמנים?

    אם ישראל מעדיפה שלא לספק לרצועה בטון, שתכריז עליה כמדינת אוייב ותסרב לעשות עימה עסקים. מצחיק שבביטוי "מדינת אוייב" החלק המפחיד הוא "מדינה".

  5. דניאל הגיב:

    והרי ברור שהפלסטינים חיכו שיגיע הבטון שכתוב עליו "למגזר הפרטי" ולא עשו שימוש בבטון "ציבורי".

  6. גיל ב' הגיב:

    לפחות לפי עיתון הארץ מדובר בכמות זניחה של בטון שלא ממש בא על חשבון בנייה של בתי ספר וכדומה: http://www.haaretz.co.il/news/politics/.premium-1.2139427

    • אולג הגיב:

      /לפחות לפי עיתון הארץ/
      לפי עמירה הס בעיתון הארץ שלא ממש ברור למה אמינותה צריכה להיות גבוהה יותר מאשר אותו אלוף תורג'מן.

      • גיל ב' הגיב:

        " בעל חברת הבנייה מעריך שחפירת המנהרה ארכה בין שנתיים לשלוש. עוד אמר שהיא לא בהכרח באה על חשבון בניית בתי ספר או מבנים אחרים.

        לבניית בית ספר ממוצע דרושים כ–4,000 טונות מלט, אמר, ולפי הפרסומים הישראליים – המנהרה בנויה מלוחות בטונות שמשקלם כ-800 טונות. כמו כן, בימים בהן המנהרות פעלו, החמאס אגר חומרי בניין. במשך הזמן גם היתה זליגה של מלט לשוק השחור שממנו היו יכולים חופרי המנהרה לרכוש את הנדרש להם."

        היא מצטטת פרסומים ישראליים. יכול להיות שהיא משקרת אבל לא הבאת שום סימוכין לכך.

      • ygurvitz הגיב:

        כי בניגוד לצה"ל, עמירה הס לא נתפסה בשקרים.

  7. אורי הגיב:

    איזה וויסקי? מקווה בשבילך שאיזה סינגל מאלט משובח מהאי איליי.

טראקבקים/פינגבקים

  1. צה"ל משקר כהרגלו, גרסת העלילה של נגו"מ | החברים של ג'ורג'