החברים של ג'ורג'

תמרון אלקיביאדס

הבדיחה המכהנת כשר האוצר, יאיר לפיד, ניסה בסוף השבוע להסיח את דעת הקהל מהכשלון המהדהד שלו בתחום הכלכלה. בין שאר הכשלונות בתחום, לפיד העביר תקנה לאחרונה שמעלה באופן חד את המיסוי על אלכוהול זול, ומורידה באופן חד לא פחות את המס על אלכוהול יקר, שנצרך על ידי העשירים. הביקורת הזועמת על המהלך הפחידה את לפיד – אולי הוא קרא את מה שהיה לאישתון לכתוב בנושא; לא מומלץ לנשים בהריון ולבעלי קיבה רגישה – שכנראה, כרגיל, לא הבין על מה הוא חותם. על כן הוא הורה לבכירי משרדו לבחון את האפשרות לסגת מהגזירה הזו – מבלי להבין שבכך הוא מסתבך עם ה-OECD, שהציב לישראל כדרישת סף לכניסתה לארגון את שינוי מדיניות המיסוי של האלכוהול, שפוגעת במדינות החברות בארגון. מה לעשות: היכולת לקשקש על ריקי כהן או על אשר וחיים לא אומרת שאתה כשיר לאיזשהו תפקיד חוץ מפובליציסט, ודאי לא לתפקיד מסובך כמו זה של שר האוצר. בשלב זה, אין מנוס מלהקדיש לשר האוצר את "מקהלת העבדים העברים."

אבל נעבור להסחת הדעת. בצ'אט שארגן בעמוד הפייסבוק שלו – כמו המודל שלו, בנימין נתניהו, לפיד מתחמק בעקביות ממסיבות עיתונאים, שם יכולים אנשים שמבינים עניין לשאול אותו שאלות קשות – הודיע לפיד שהוא מתכוון…. אה, סליחה, אפילו לא את זה. הוא אמר ש"אני חושב שצריך תחבורה ציבורית בשבת. אני אמרתי את זה בקמפיין שלי ואני אומר את זה שוב ושוב – לא באזורים דתיים אלא בשכונות וערים חילוניות, מפני שזה לא עניין של דת ומדינה אלא עניין סוציאלי פשוט." לפיד מיהר להודיע שזה לא יקרה בקרוב, כמובן: הרוצה לשקר, ירחיק עדותו.

כמה הערות. אני לא יודע מה הן "שכונות וערים חילוניות." אולי לפיד רוצה למפות את הישובים העירוניים ומקום שבו יש יותר מ-51% חילונים, יזכה לתחבורה ציבורית בשבת. שכונות שבהן איתרע מזלם של התושבים ויש בהן רק 49% של חילונים, האוכלוסיה הזו תצטרך להמשיך לסבול. ככה זה. אפשר לראות איך מהלך כזה, אם אכן יתבצע – הטייסת של חזירי הוד מלכותה כבר נערכת למופע חגיגי – יוביל לנדידה של אוכלוסיה חילונית לאזורים "חילוניים", ויוביל לחלוקה מחדש של הארץ, כמו גם לקריסה כלכלית של חלק ניכר ממנה. טוב, זה מצריך חשיבה של שני צעדים קדימה, מה שמוגזם לצפות משר האוצר.

לא ברור באיזה יקום מקביל חי לפיד, אם הוא חושב שזה לא "עניין של דת ומדינה אלא עניין סוציאלי פשוט." דווקא מבחינה סוציאלית, המצב שבו נהגי התחבורה הציבורית יצטרכו לפעול בכל ימי השבוע הוא מורכב מאד, בלשון המעטה. יהיה צורך לעשות שינוי ניכר בכל מבנה ימי המנוחה בישראל – למשל, לקבוע שכל עובד יעבוד רק חמישה ימים בשבוע, אבל הוא לא יהיה כבול לימי מנוחה של שישי ושבת, אלא יוכל לקבוע אותם כרצונו, כאשר על עבודה בסוף השבוע המסורתי הוא אמור לקבל שכר גבוה משמעותית. זה אומר שחוק שעות עבודה ומנוחה, כלי מרכזי בכפיית הדת על יהודים בישראל, עף מהחלון. וזה לא יקרה ולא יכול לקרות, כפי שאסביר מיד.

פוליטיקאית שעתידה מאחוריה, ציפי לבני, השמיעה גם היא השבוע קולות דומים. מי שמכרה את הציבור שלה אחרי שהבטיחה שלא תשב בממשלתו של נתניהו רק כדי להיות הראשונה שקפצה אליה אחרי הבחירות, בתואנה של קידום השלום – לא ברור אם לבני, שמכירה היטב את נתנהיו והגדירה אותו בעבר כסרבן שלום, מרמה כאן יותר את עצמה או את ציבור בוחריה – יודעת שהיא תישאר הערת שוליים לא מחמיאה בעמוד זניח של ההיסטוריה הישראלית, והיא רוצה להגיע איכשהו, כמו שאול מופז, אל הקדנציה הבאה. כדי לעשות את זה, היא צריכה את המחנה הליברלי. אז היא הבטיחה לו להעביר ברית זוגיות שתכלול גם זוגות גאים.

גם לפיד וגם לבני מוליכים שולל את מי שמאזין להם, והם אמורים לדעת את זה. ההסכם הקואליציוני שהם חתומים עליו העניק לאח בנט זכות וטו על כל שינוי בנושאי דת ומדינה. סעיף 37 שלו אומר בפשטות ש"שינויי חקיקה בנושאי דת יהיו בהסכמת כל מרכיבי הקואליציה." ואם מישהו חושב שבנט יסכים להסדרת מעמדם הזוגי של גאים, או לוויתור על הדרישה הדתית המרכזית שהפרהסיה הציבורית בשבת תנטה לכיוון הדתי ולא לכיוון החילוני – דרישה של מפלגות דתיות מאז הקמת המדינה – הוא כנראה מעשן משהו טוב במיוחד. יתר על כן, גם בעולם המופלא שבו בנט היה עשוי להתגמש בשני הנושאים האלה, כבר ראינו שלא הוא שולט במפלגה שלו, אלא רבני יש"ע.

על יאיר לפיד אפשר להאמין שהוא לא הבין על מה הוא חתם, כשחתם על ההסכם הקואליציוני: הוא מטומטם ועצל מספיק. על לבני, שהיא בכל זאת עורכת דין בהשכלתה ורקחה דילים מול אריאל שרון במשך שנים ארוכות, קשה הרבה יותר. חשוב גם לזכור שההסכם הקואליציוני הסופי הוא לא ההסכם שעליו חתמה לבני; נתניהו אילץ אותה לחתום על ההסכם החדש. צריך לזכור עוד שהרעיון של ברית הזוגיות שמקדמת לבני כבר הופל ב-2010, אז על ידי "ישראל ביתנו," ושאין סיבות טובות לחשוב שההומופוביה הפראית של רוסיה הפוטיניסטית לא מחלחלת לסניף הישראלי שלה.

בקיצור, כל זמן שממשלת נתניהו-בנט עומדת, אין שום אפשרות לשינוי חוקי במצב הדתי בישראל. כשפוליטיקאי אומר את ההיפך, הוא משקר לציבור, כנראה מתוך כוונה לבצע את תמרון אלקיביאדס. הלז היה פוליטיקאי אתונאי דוחה במיוחד וכריזמטי במיוחד שבין השאר ניסה לנהל מערכת יחסים עם סוקרטס, ללא הצלחה; הקשר בין הבוגד אלקיביאדס ובין סוקרטס שיחק כנראה תפקיד במשפטו של האחרון. מספרים עליו שיום אחד, הוא קצץ את זנבו של כלבו הנאה, והעיר כולה התרעמה על מעשה האכזריות הזה. כשבאו ידידיו של אלקיביאדס לשאול וואט דה פאק, הוא צחק ואמר שהוא מעדיף שידברו על זנב הכלב ולא על התרגילים האמיתיים שלו.

כשלפיד ולבני מנפנפים לכם ברפורמה בתחום האישי או הדתי, ואחר כך יקוננו על כך שהיא הוכשלה, הם משתמשים בתמרון אלקיביאדס: הם רוצים שתסתכלו על מה שהוא לא חשוב, משום שמלכתחילה השניים כבלו את עצמם בהסכם שאומר שאין לו סיכוי, כדי שלא תסתכלו על המהלכים החשובים באמת שלהם.

כלומר, של לפיד. ללבני לא נשארו מהלכים חשובים באמת. לפיד עדיין מסוגל לזמבר אתכם עד העצם. זכרו את זה בפעם הבאה שהוא יחזור לרטוריקה החילונית שלו: היא חלולה בהכרח. והוא זה שהפך אותה לכזו.

ועוד דבר אחד: המדינה הודיעה מוקדם יותר השבוע למתכנני הישובים הבדואים שהיא זוממת – היא מתכוונת להשתלט על נתחים ניכרים מאדמות הבדואים – שאם הם יפיצו את התכנונים, הוא יועמדו לדין בחשד לעבירה על בטחון המדינה. אם למישהו היה ספק איך רואה מדינת כל יהודיה את האוכלוסיה הלא יהודית שלה.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

22 תגובות על ”תמרון אלקיביאדס“

  1. עדו הגיב:

    ה"עוד דבר אחד" " שוןה לדעתי פוסט שלם אם לא ספר עב כרס.

  2. שמואל הגיב:

    לא ברורה לי עמדתך ביחס לתחבורה ציבורית בשבת. לא רק שזה נושא סוציאלי, יש לזה גם השלכות על איכות הסביבה.

    • נטליה הגיב:

      אתה מתכוון אולי שיפור איכות הסביבה – פחות אנשים יהיו מחויבים לקנות מכוניות ולנסוע בהן בשבת.

  3. נאמן להווה הגיב:

    אתה מאמין שסוקרטס לא שכב עם אלקיביאדס? הרי הקנאה של אפלטון שם היא כל כך שקופה.

  4. גיל ב' הגיב:

    לא הבנתי למה תחבורה ציבורית בשבת תחייב שנוי כלשהו בחוק שעות עבודה ומנוחה. גם היום יש אנשים שעובדים בשבת והשמיים לא נפלו. בחיפה, למשל, יש תחבורה ציבורית בשבת גם היום ואיכשהו מסתדרים עם החוק. עד כמה שאני זוכר החוק לא מדבר דווקא על שבת כיום המנוחה, לפחות לא באופן גורף. עובדה שבאיזורים לא יהודים יום המנוחה הוא אחר. בכל מקרה שתהיה תחבורה צבורית בשבת לא יהיה מדובר בנפח רגיל של תחבורה. גם בחו"ל בסוף השבוע התדירות של הקווים הרבה יותר נמוכה.

    לא שאני חטשב שלפיד יעשה משהו בכיוון, אבל המכשלה היחידה היא פוליטית, לא חוקית.

  5. גלעד ב. הגיב:

    לא צריך למפות שכונות חילוניות או דתיות כדי לדעת איפה לשים תחבורה ציבורית בשבת. כל מה שצריך לעשות זה להפוך את זה לעניין מוניציפלי.

    כל עיר או מועצה תחליט לעצמה האם היא רוצה תחבורה ציבורית אם לאו, ואיך בדיוק. סוף סוף יהיה מעניין טיפה בבחירות לראש העיר.

    גם ככה כיום ראשי הערים בישראל לא מחליטים על שום דבר אמיתי והם הרבה יותר חלשים ממקביליהם בעולם.

    • אסףר הגיב:

      לא, זה רע מאד. המיעוט הדתי יצליח לדרוש את זה כתנאי לקואליציה כמעט בכל רשות מקומית גם כשהוא מיעוט. זאת בזמן שבמקומות עוד יותר "מסורתיים" המיעוט החילוני לא יצליח לשבור זאת.

      אם כבר, אפשר לומר כך: ברירת המחדל היא תחב"צ בשבת, אלא אם תיערך הצבעה שבה רוב האזרחים (לא רק מבין אלה שטרחו להגיע להצבעה) דורש שלא.

      כמו-כן, ממתי התחב"צ הוא עניין מוניציפאלי בלבד? ומה יקרה עם רכבות, אוטובוסים בין-עירוניים, מוניות שירות, וכו'?

      • גלעד ב. הגיב:

        מוניות שרות כבר פועלות בשבת, בין עירוני אתה עושה בין מקומות שהסכימו לתחב"צ, ואם בגלל פוליטיקה לא תהיה תחב"צ בשבת אז לא תהיה. דמוקרטיה וכל הג'אז הזה.

  6. anonymous moose הגיב:

    "המצב שבו נהגי התחבורה הציבורית יצטרכו לפעול בכל ימי השבוע הוא מורכב מאד, בלשון המעטה."

    הגזמת באופן פראי. המון מלצרים, אנשי בטחון, נהגי מוניות ושאר מקצועות עובדים בכל הארץ בשבתות, והשמיים לא נופלים. זה יהיה עניין פעוט, ובטח לא יצריך "שינוי ניכר בכל מבנה ימי המנוחה בישראל". כל מה שצריך להבין זה שנהגי תחבורה ציבורית חשובים לחברה כמעט כמו, נניח, אחיות.

    • נהגי מוניות הם עצמאיים ויכולים להחליט לא לעבוד בשבת, מלצרים עובדים במשמרות דרך קבע, ואנשי בטחון נחשבים ממילא ליוצאים מן הכלל. אם אתה רוצה לעגן את פעילותם בשבת של ציבור גדול כמו עובדי התחבורה הציבורית, ולהביא לכך ששירות ציבורי יפעל, בתשלום, בכל ימי השבוע, אתה תצטרך לשנות את החוק.

      • גיל ב' הגיב:

        מה בדבר נהגי אגד בחיפה? הם לא עצמאיים ואיכשהו הם מסתדרים בלי שינויים בחוק.

  7. אלעד דקר הגיב:

    אם הבנתי נכון את הכתבה מYnet היו ללפיד 2 אפשרויות בגלל ההבטחה לoecd:
    או לבצע את מה שהוא ביצע, או להוריד את המיסוי רק על האלכוהול היקר במידה גבוהה יותר ממה שהוא הוריד ולהשאיר את המיסוי על האלכוהול הזול באותה רמה.
    האם הבנתי נכון?

  8. מני זהבי הגיב:

    הנה פסקה מהכתבה על מס האלכוהול וה-OECD:

    "הארגונים הבינלאומיים לשיתוף פעולה כלכלי אינם אוהבים הפליה במיסוי. כמדיניות, הם מעודדים פתיחות ותנאי תחרות שוויוניים ושואפים כי המדינות שחברות בהם יעשו שימוש מועט ככל שניתן באמצעים כמו מכסי מגן, היטלי היצף ומיסוי דיפרנציאלי"

    על כך יש לומר שני דברים:
    1) שיחדש, מישהו?
    2) האם להרגיז את ה-OECD זה גרוע יותר מלהרגיז, נאמר, את העצרת הכללית של האו"ם?

  9. תל אביבי הגיב:

    לגבי תחבורה ציבורית בשבת, זה לא כזה מסובך. צריך גם לזכור שהצרכים מתחבורה ציבורית בשבת שונים מהצרכים ביום חול. דב חנין מדבר על מודל של מוניות שירות על צירים ראשיים שיכול לספק מענה לצרכי התחבורה בשבת.

    • דודי הגיב:

      אם הוא אמר דבר כזה, זה מאכזב מאד. מוניות השירות אינן מודל לכלום.

      לא צריך שירות אוטובוסים מלא בהיקף של יום חול, כמובן, אבל נדרש רף שירות מינימלי מבחינת תדירות.

  10. אסףר הגיב:

    " המצב שבו נהגי התחבורה הציבורית יצטרכו לפעול בכל ימי השבוע הוא מורכב מאד, בלשון המעטה".

    ממש, ממש לא נכון. אפשר להפעיל בקלות שירות של 7 ימים בשבוע עם עובדים שעובדים רק 5 ימים בשבוע, כמו בהמון עסקים אחרים (רק תחשוב נגיד על מק'דונלדס או AM:PM).

    בפרט, יש 25% לא-יהודים באוכלוסיה שיום המנוחה שלהם אינו שבת. מספיק שתדאג שחלקם בין עובדי התחב"צ דומה לאוכלוסיה הכללית, ותוכל בקלות להפעיל את השירות הזה בתפוסה מלאה ללא שום בעיה חוקית או סוציאלית או מוסרית (בלי לדבר בכלל על חלק מ-75% ה"יהודים" שלא יתנגדו לעבוד במשמרת שבה משלמים 200%).

    • anonymous moose הגיב:

      "בפרט, יש 25% לא-יהודים באוכלוסיה שיום המנוחה שלהם אינו שבת. מספיק שתדאג שחלקם בין עובדי התחב"צ דומה לאוכלוסיה הכללית, ותוכל בקלות להפעיל את השירות הזה בתפוסה מלאה ללא שום בעיה חוקית או סוציאלית או מוסרית"

      אתה יכול להסביר למה? כי החשבון שלי מראה שעם 25% נהגים לא-יהודים תוכל להפעיל תחב"צ בשבת בהיקף של לא יותר מכ-35% בהשוואה ליום חול, מה שנראה לא מספיק. זכור שאי אפשר לרכז את כל שעות העבודה השבועיות של הנהגים האלה ביום אחד בגלל שאורך המשמרות של נהגים מוגבל ממילא בתקנות משרד התחבורה.

      • עדו הגיב:

        מצד שני לא יהיה ביקוש גדול במיוחד לאוטובוסים בשבת בבני ברק ובאלעד נכון?

  11. nachum הגיב:

    הוא יועמדו לדין בחשד לעבירה -typo

  12. גיל ב' הגיב:

    אפשר לראות את נוסח חוק שעות עבודה ומנוחה כאן: http://www.moital.gov.il/NR/exeres/DB32620A-EAD8-4B73-BC90-A5AEE373AEEF.htm

    החלקים הרלוונטיים:

    "7. שעות המנוחה השבועית

    (א) לפחות שלושים ושש שעות רצופות לשבוע הן המנוחה השבועית של העובד.

    (ב) המנוחה השבועית תכללו –

    (1) לגבי יהודי – את יום השבת;

    (2) לגבי מי שאינו יהודי – את יום השבת או את יום הראשון או את היום הששי בשבוע, הכל לפי המקובל עליו כיום המנוחה השבועית שלו.

    8. שינוי שעות המנוחה השבועית

    שר העבודה רשאי לקבוע בתקנות, לעבודות מסויימות, מנוחה שבועית שתחומה פחות משלושים ושש שעות, אך לא פחות מעשרים וחמש שעות רצופות. דין המנוחה השבועית שתיקבע בתקנות לפי סעיף זה כדין המנוחה השבועית לפי סעיף 7.

    9. איסור העבדה במנוחה השבועית

    העבדת עובד במנוחה השבועית אסורה, אם לא הותרה לפי סעיף 12.
    .
    .
    .
    . היתר העבדה במנוחה השבועית (תיקון: תשמ"ג)

    (א) שר העבודה רשאי להתיר העבדת עובד בשעות המנוחה השבועית או בחלק מהן, אם הוא משוכנע שהפסקת העבודה למנוחה השבועית, לכולה או לחלק ממנה, עלולה לפגוע בהגנת המדינה או בבטחון הגוף או הרכוש, או לפגוע פגיעה רבה בכלכלה, בתהליך עבודה או בסיפוק צרכים שבהם, לדעת שר העבודה, חיוניים לציבור או לחלק ממנו.

    (ב) היתר כללי לפי סעיף קטן (א) לא יינתן אלא על פי החלטת ועדת שרים המורכבת מראש הממשלה, שר הדתות ושר העבודה.

    (ג) בהיתר מיוחד לפי סעיף קטן (א) יפורטו המקצועות או התפקידים של העובדים שלגביהם ניתן ההיתר או המחלקות במקומות העבודה שלגבי עובדיהן ניתן ההיתר."

    כלומר, בלי שינוי חקיקה אפשר לקיים תחבורה ציבורית בשבת עם נהגים שאינם יהודים. או באישור של שר העבודה, שר הדתות וראש הממשלה.

    דרך אגב, זאת הזדמנות נפלאה להשתמש בקשיחות הדתית כבומרנג. כל העולים מבריה"מ שאמם לא יהודיה כשרים לשמש נהגי אוטובוס בשבת!

  13. דודי הגיב:

    " דווקא מבחינה סוציאלית, המצב שבו נהגי התחבורה הציבורית יצטרכו לפעול בכל ימי השבוע הוא מורכב מאד, בלשון המעטה."

    לא מאד מורכב. נהגי אוטובוס עובדים גם היום שבעה ימים בשבוע. הרי יש אוטובוסים במוצאי שבת, ובשבת עצמה יש אוטובוסי טיולים וגם קווים מסוימים בחיפה ובגליל.

    כמו כן, מה שונים נהגי אוטובוס ממתדלקים, למשל? (כמו גם שורת מקצועות נוספים, אבל בוא נישאר בתחום התחבורה). תחנות דלק ברובן פתוחות שבעה ימים בשבוע, והחוק מטפל בזכויות המגיעות לעובדים במצב כזה.

טראקבקים/פינגבקים

  1. עיניים פקוחות 17.6.2013: הסכנה שבמדרון החלקלק (היא שאנחנו עדיין מדברים עליו בלשון עתיד) | אישתון