החברים של ג'ורג'

דרכי שאול ביתם

נפתלי בנט, מהפוליטיקאים החלקלקים והדוחים ביותר בישראל, כתב ביום רביעי בעמוד הפייסבוק שלו ש"זהו, אי אפשר יותר עם הנמלים. הגעתי עכשיו הביתה והבנתי שחייבם לעשות מעשה. הם במטבח. בסלון. בחדר אורחים. כל הבית נמלים. הזמנתי מדביר." אחר כך ינסה בנט לטעון שהוא בכלל לא הסית כנגד עובדי הנמלים. יונתן לוי השיב לו יפה: "זהו. אי אפשר יותר עם האח. הגעתי עכשיו הביתה והבנתי שחייבים לעשות מעשה. קפוא במטבח. קר בסלון. מתחת לאפס בחדר האורחים. חייבים להבעיר את האח."

הוויץ העלוב של בנט הגיע, לא במקרה, אחרי שבאותו היום הוכיחה לו המפלגה שלו שהוא בסך הכל פרצוף היח"צ שלה, שמיועד למשוך מצביעים ולא יותר. המפז"ל ידעה להיות אכזרית כלפי המנהיגים שלה: כשמשיח הפח אפי איתם (זוכרים אותו?) השתלט עליה, היא ניסתה לעשות בו שימוש זהה לזה שהיא עושה בבנט – למשוך מצביעים חילונים מטומטמים על ידי הצבעה על השירות הצבאי של המנהיג. בנט הוא בסך הכל שדרוג: הוא גם היה בהייטק (ובמועצת יש"ע, אבל על זה הוא מעדיף לא לדבר, זה פוגע במותג.) אחר כך, כשהזיות הגדלות של איתם התגברו, המפלגה לעסה וזרקה אותו. ככה זה.

ביום רביעי, נערכה בכנסת הצבעה על "חוק שטרן." החוק הזה הוא חלק מהמערכה המלוכלכת מאד על בחירת הרבנים הראשיים. הוא מנסה לקבוע שהגוף שבוחר את הרבנים הראשיים יוגדל מ-150 ל-200 חברים, ולראשונה הוא קובע שלפחות 20% מהגוף הבוחר חייבות להיות נשים. החוק הוגש על ידי ח"כ אלעזר שטרן (סיעת לבני), ולא במקרה הוא לא הוגש על ידי המפד"ל/הבית היהודי/תקומה. החוק מיועד לאפשר את בחירתו של הרב דוד סתיו, מאנשי צהר, לרב הראשי האשכנזי, על ידי הרחבת חבר הבוחרים כך שיכלול הרבה יותר חילונים. בנט אולץ לאחרונה להסכים לדיל מסריח עם ש"ס: המפז"ל תתמוך בשינוי החוק כך שיתיר לרב הראשי הספרדי הנוכחי, שלמה עמאר – ההוא מהחטיפה והתקיפה, לא ההוא מהמעשים המגונים והשוחד – להתמודד על כהונה שניה, ובהתאם ש"ס תתמוך בשינוי החוק כך שיתיר לאנשים מעל גיל 70 להתמודד על התפקיד, מה שיכשיר את המועמד של רוב חברי המפז"ל, יעקב אריאל. הלז, שמקודם במרץ על ידי אנשים שחוששים משום מה מהליברליות המפוקפקת של סתיו, כבר בן 76, ופסול מלהתמודד. כלומר, שתי המפלגות עושות יד אחת כדי לבצע שינויים בחוק הרבנות הראשית שמטרתם תפירת החוק למועמדים ספציפיים. באופן עלוב במיוחד, יעקב אריאל ניסה להכחיש בשלב מסוים שהוא מועמד לתפקיד.

בנט לא אהב את הדיל הזה, שנכפה עליו, ולכן הוא הורה לחברי מפלגתו להצביע עבור חוק שטרן, שהיה מאפשר לו ליהנות משני העולמות: גם להעביר את החוקים שרצו ש"ס וקיצוני מפלגתו, וגם לרחוץ בנקיון כפיו כשהוא מצביע על הצבעתו עבור חוק שטרן. חברי המפלגה שלו הבהירו לו היטב איפה הם עומדים: תשעה מתוך תריסר מהם נעדרו מההצבעה. רק ח"כ אורי אורבך, חילונית המחמד של המפז"ל איילת שקד ובנט עצמו תמכו בחוק. בנט היה חייב למחות את היריקה הזו מהפרצוף, ולהפנות את תשומת הלב למשהו אחר. מכאן מגיעה הבדיחה העלובה על "הדברת הנמלים."

במהלך הבחירות האחרונות, טענו בליכוד שבנט והמפז"ל כפופים לרבנים קיצוניים. זה היה קצת חצוף, בהתחשב בכך שבנימין נתניהו ישב ללא כל בעיות בישיבת מרכז הרב לצד דב ליאור, הרב ששמו נקשר לא פעם ולא פעמיים לטרור יהודי. אבל זה היה נכון, והתייצבותם של חברי הכנסת של המפז"ל לצד דב ליאור – שהבהיר ש"תהיה מלחמה על הרבנות הראשית," וטען ש"בנט לא שומע לרבנים" – מבהירה לצד מי ניצבים הרוב בסיעה.

קניתם את הבלוף של המפז"ל בבחירות האחרונות, על כך שהיא מפלגה חדשה, כזו שיש בה מקום לכולם? אז אתם כנראה מה שב. מיכאל הגדיר מזמן כחל"ם, חילונים למען מפד"ל. חברי הסיעה חושבים שאתם צריכים חינוך מחדש, כי אתם לא יהודים מספיק. ובמקרה הזה, בנט לגמרי איתם.

הוא הורה לאחרונה על הקמת "מנהלת הזהות היהודית," כזו שתפקידה יהיה לגרום לכם לחזור לשורשים שלא ידעתם שיש לכם. בראש המנהלת, העמיד בנט את אחד הרבנים היותר שנויים במחלוקת של הציונות הדתית: אביחי רונצקי. הלז התפרסם אחרי שהורה לתלמיד ששאל אותו בנושא שמעיקר הדין, חל איסור על טיפול רפואי בשבויי מלחמה, ושיש לטפל בהם בכל זאת משום שיש סכנה שהעובדה שיהודים טובים לא מעניקים טיפול כזה תתפרסם, ותגרום נזק לשבויי המלחמה של צה"ל. עם פסיקה כזו, מיהר צה"ל להפוך את רונצקי לרב הראשי שלו; לימים הוא ימנה את אייל קרים, מי שהתפרסם כשהוא מתיר אונס בעת מלחמה (הוא ביצע נסיגה צרפתית אחרי שהדברים פורסמו כאן), לראש מדור פסיקת הלכה ברבנות הצבאית. רונצקי שב ועלה לכותרות לאחרונה, אחרי שדרש מהרבנות הצבאית להצניע את ספר הפסיקות העדכני שלה, משום שזה חשף בפומבי את עמדתה האמיתית בנושאים כמו הדרת נשים ומעמד הלא יהודים: רונצקי סבר ש"מן הראוי היה שלא לפרסם את הדברים כפי שהובאו בחוברת, זאת מתוך העיקרון של 'חכמים היזהרו בדבריכם', ומתוך הערכה שדברים מעין אלה יעוררו גלים ודיונים הנועדים לייצר מראית עין לפיה התורה נגד גויים […] המגמה צריכה להיות קירוב של חיילים למקורות היהדות ומתוך כך חיזוק רוח הלחימה, וגישה שכזו עשויה להיפגם בעקבות פרסומים ברוח זו."

יש אלפי רבנים בישראל, ואפשר להניח בבטחון שרובם המכריע מתועב פחות מרונצקי. אף על פי כן, רונצקי היה הבחירה של בנט. רונצקי, כמובן, אמר ש"למנהלת לא יהיה קשר להחזרה בתשובה. הרעיון הוא לחזק את הזהות היהודית שהיא על הפנים במדינה." הוא אמר עוד שהמטרה של המנהלת "זה לחזק את הקשר של העם, לא לארץ, אלא לעצמו, למורשתו. זה דבר שהוא בעיני קיומי. אדם שלא מכיר את התנ”ך הוא, ברגעי משבר, לא יחזיק מעמד פה. היום זה נחלש מאוד, הזהות היהודית." העלגות במקור.

הבנתם את זה, חילונים? רונצקי, האיש שאומר שמעיקר הדין אסור לטפל בשבויי מלחמה ושלא רוצה שתדעו מה באמת חושבת עליכם הרבנות, יסביר לכם מה המורשת שלכם. הוא יסביר לכם, בכספי המדינה ובעידודה, את העובדה שאתם לא קשורים לעצמכם, שאתם מנותקים מעצמכם; שהקשר ביניכם ובין המולדת שלכם איננו קשר טבעי של אדם הגדל במולדתו, אלא קשר מתווך, מפותל, שעובר דרך טקסטים – טקסטים שהוא, בחסות המדינה, מעמיד את עצמו כמתווך המורשה שלהם. זו היהדות של בנט: יהדות של אי לקיחת שבויים, יהדות שקובעת שמעמדם של הלא-יהודים ומעמדן של הנשים הוא נחות – אבל אומרת את זה לא במישרין, לא ישירות בפרצוף שלכם – אם זה יוצג כך, אתם תתקוממו – אלא בערמומיות, מאחורי הגב, תוך הרבה מתק לשון והונאה.

בפירותיהם תדע אותם: מי שחשב שהמפז"ל החדשה רכה יותר, נוחה יותר ללא-דתיים, כדאי שיתעורר ושיבין שאנחנו בעיצומה של הפיכה אמונית ושהאחים היהודים העתיקו את לקחיהם של האחים המוסלמים. גם הם מעמעמים את עמדותיהם עד לרגע שבו הם ישיגו את הכוח.

הערה מנהלתית א': בימים האחרונים התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

הערה מנהלתית ב': אני רוצה להזכיר לכל מי שנרשם לאירוע יום ההולדת של הבלוג שאנחנו נפגשים מחר בשעה 19:30 ב"תרנגול," שארית ישראל 4, יפו.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

23 תגובות על ”דרכי שאול ביתם“

  1. שחר הגיב:

    לצערי הרב, הציבור מאוד אוהב את בנט. הוא אוהב את הכיפה הקטנה לייט שלו, הוא אוהב את השמרנות המגעילה שלו (אבל לא יותר מדי כמובן) הוא אוהב את ההגנה האוטומטית שהוא נותן לצבא הכיבוש ועוד.
    ולצערי, אני מהמר שבנט לא רק יזרק מהמפד״ל, אלא אפילו יעמוד בראשה בבחירות הבאות ויגדיל את כוח.

    בנט זה לא אח, זה פח

    • בטטה הגיב:

      לדעתי אתה טועה
      הבלוף של בנט הולך ונחשף .
      לפי כל הסקרים האחרונים מפלגתו של בנט מאבדת לפחות רבע מכוחה (לא מספיק הלוואי שתיעלם כליל).מכאן ההשתלחות שלו על עובדי הנמלים.

  2. עכבר הגיב:

    אני "חילוני מטומטם" שתומך בבנט, ואומר לקהל הקוראים כאן שכל הטקסט שנכתב בפוסט הזה הוא בבל"ת חסרי יסוד המעידים על הכותב, כרגיל, יותר מהכל.
    לא מאמינים למצביע בנט? דברו עם מצביעי חד"ש ומרצ שעבדו עם בנט. כולם יעידו את אותו הדבר.
    כמה שנאה בבלוג אחד. כמה טיפשות.

    • צבי הגיב:

      סליחה, עכעבר יקר: יפה שאתה מצהיר שתמכת בבנט. אבל מהם הדברים שאתה יודע עליו שסותרים את מה שנאמר בפוסט?
      ולא ברורה המשך התייחסותך: האם אתה רוצה לומר שמצביעי חד"ש ומר"ת הצביעו עבור בנט? או עבדו למענו? ומה הדבר שכל אלה אמורים להעיד עליו?

      • מני זהבי הגיב:

        עבדו עם בנט במגזר העסקי, אני מניח.
        ככל הנראה, בנט הוא יזם טוב ומנהל טוב. זה אינו אומר שיש להסכים בהכרח עם עמדותיו הפוליטיות, או אפילו שהוא מסוגל ליישם את עמדותיו באופן שישביע את רצונו-הוא ואת רצון בוחריו.

    • מיכאל הגיב:

      למה להתייחס למה שנאמר אם אפשר לתקוף את הכותב.

    • עדו הגיב:

      אתה חילוני תומך בנט: מתי חלית בזה?
      תנסה להפנים, זה שבנט עצמו הוא טיפוס מודרני-סיירת-הייטק , זה שיש לו את איילת שקד ואורי אורבך ברשימה, לא עובד עלי. מי שמכניס לכנסת את אורית סטרוק ומנסה להכניס גם את דב ליאור יכול לשפוך כמה שמן זית זך שהוא רוצה, מבחינתי הוא כהניסט או שהוא ציני לגבי הכהניזם ומוכן להשלים איתו. דע לך אם כך שבסופו של דבר גם תורך יגיע (כפי שהסבירו לי הכהניסטים בירושלים "אחרי הערבים יבוא התור שלכם"), אתה חילוני ולא תאמין מה כתוב על כופרים כמוך בספרי ההלכה.

      • עמית הגיב:

        מי שהכניס לכנסת את אורית סטרוק וכמעט הכניס את דב ליאור הם חלק ממצביעי הפריימריז של המפלגה של הבית היהודי. אם בנט היה זה שמרכיב את הרשימה כנראה שהיו בה יותר איילת שקד-ים ופחות (אם בכלל) אורית סטרוק-ים.

        • עדו הגיב:

          בסדר, לא כהניסט – ציני לגבי הכהניסטים שברשימה שלו. גם תורו יגיע (בעצם כבר מגיע)

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          ליאור תמך בעוצמה לישראל ולא בבית היהודי.

  3. מני זהבי הגיב:

    אני חייב לומר שלא הבנתי את הפואנטה של הפוסט. המנהיג הדגול בנט רצה לכפות הצבעה כלשהי על חברי סיעתו, ואלה הבהירו לו לאן בדיוק הוא יכול לדחוף את ההצבעה הזאת. מצב נורמלי לחלוטין במערכות דמוקרטיות. בעצם, חבל שדברים כאלה טרם קרו ב"ישראל ביתנו" או ב"יש עתיד".
    אה, כן, מפלגתו של בנט מצהירה על נאמנות לנורמות ולטקסטים מכוננים של הדת היהודית. היא גם סידרה ג'וב בהנחלת הנורמות והטקסטים הנ"ל לרב רונצקי. יש לי רושם שבתפקידו החדש הוא יגרום פחות נזק מזה שכבר גרם בתפקידו כרב הראשי של צה"ל (כי במנהלת הזהות היהודית, או איך שזה נקרא, לא תהיה לו שום סמכות לחייב מישהו להקשיב למטיפים שלו בפקודה). יש גם משהו בסוף הפוסט על המהפכה האמונית של האחים היהודים, אבל מלבד תפארת המליצה אין בזה שום דבר ממשי. המשטר הפוליטי בישראל הוא, בכל זאת, דמוקרטי. במשטר דמוקרטי אין צורך בהפיכות. אם רוב אזרחי ישראל ירצו לחזק את המרכיב הדתי במשטר, הם יעשו את זה באמצעות בחירות. בינתיים הם לא גילו שאיפה כזאת ברמה משמעותית. אם כבר, השאיפה שהם גילו, כנראה, לריסוק של שאריות העבודה המאורגנת בישראל מסוכנת יותר.

    • אסףר הגיב:

      יש פה עוד נקודה שלא מדברים עליה מספיק. המפד"ל שלא הצליחה להשתלט על משרד החינוך (יש שם מפד"לניק-בערך, אבל הוא לא סר למרותה) מקימה משרד חינוך אלטרנטיבי דרך משרד הדתות (?) ומסדרת בו ג'וב לאחד המקורבים אליה.

      בפועל משרד כזה יכול ללכת ולגדול, ובכל מקרה לא יהיה אף אחד שיעז לבטל אותו גם אחרי הבחירות הבאות. רק להמציא לו עוד תפקידים וג'ובים במשרד מהמיותרים ביותר בממשלה.

      • מני זהבי הגיב:

        איזה משרד חינוך אלטרנטיבי? ככל שאני מבין, רונצקי ומנהלתו יהיו אחראים על הסברת ערכי היהדות (בגרסתם) לכלל הציבור הישראלי, לא על תכני הלימוד בבתי ספר כלשהם.
        האם צריך את זה? כנראה שלא ממש, בלי קשר לעמדה הספציפית שמישהו מחזיק בה לגבי הדת היהודית. האם זה יזיק באופן משמעותי? כנראה גם לא ממש.
        ד"א, לא ברור למה דווקא משרד הדתות מועמד לתפקיד של "המשרד המיותר ביותר". לכל הפחות, יש טווח מוגדר היטב של נושאים שבהם המשרד הזה צריך לעסוק (כל עוד אין הפרדה חוקית בין הדת למדינה בישראל; ואין ממש סיכוי שתהיה הפרדה כזאת בעתיד הנראה לעין).

        • אסףר הגיב:

          א. נראה שזה יהיה בעיקר לצעירים ויעסוק ב"חינוך". לי זה נשמע משרד-חינוך ב'.

          ב. לא אמרתי "המשרד המיותר ביותר", אלא "משרד מהמיותרים ביותר בממשלה"

          ואתה מניח שכאקסיומה שאין הפרדה בין דת למדינה, יש למשרד הזה מה לעשות. אני בספק גם בכך, אבל לדעתי הוא מיותר גם בגלל הנחת היסוד המיותרת הזאת…

          • מני זהבי הגיב:

            "צעירים" זה מין מונח כוללני שיכול להכיל כל דבר מתיכוניסטים עד בוגרי אוניברסיטה טריים המגלים שמדינתם דוחפת אותם במו ידיה למירוץ עכברים מטורף. אני לא חושב שמישהו ייתן לרונצקי לגעת באופן מהותי בתוכניות לימוד של בתי ספר כלשהם. לא בגלל עמדותיו של האיש אלא בגלל שהתחום נמצא באחריות גורמי ממשל אחרים. לביורוקרטיה הממשלתית בכל זאת יש מידה לא מעטה של הגיון.
            לגבי הפרדת הדת מהמדינה, זאת אינה אקסיומה. אני פשוט מבין איפה אני חי ומה חושבים רוב האנשים שסביבי על הנושא. יש במדינה הזאת נושאים חשובים יותר לעסוק בהם, אבל מי שחושב שדווקא משרד הדתות הוא הבעיה הגדולה, שיהיה לו לבריאות.

            • אסףר הגיב:

              שוב אתה מגיב לדברים שלא אמרתי ; לא טענתי שהוא הבעיה הגדולה, אלא רק הזכרתי שהוא מיותר לדעתי.

    • עדו הגיב:

      המצב אכן הגיוני וסביר. מה שלא הגיוני ולא סביר הוא שפראיירים חילונים או דתיים מתונים נתנו את קולם לבית היהודי כי ראו שם את איילת שקד ואורי אורבך ובעצם קיבלו רשימה הרבה יותר משיחית וניצית ממה שהתכוונו.

      • ליברטריאן הגיב:

        למה לא סביר? מאיפה אתה יודע מה הם התכוונו או לא התכוונו?

        כל אחד כאן נהיה קורא מחשבות ולבבות.

  4. אחי-טופל הגיב:

    I really liked the opening line
    "נפתלי בנט, מהפוליטיקאים החלקלקים והדוחים ביותר בישראל"
    Is there more to be said? I don't recall seeing as such

    • דוד הגיב:

      בדיוק חשבתי למה גם אני לא סובל אותו, ולמה גם אני הייתי מתאר אותו בתור חלקלק.

      האם זה בגלל ה-"אחים שלי"? האם בגלל שבמסע הבחירות שלו דילג בין בארים לישיבות? האם בגלל שהוא נשוי ל'חילונית' ועם זאת הוא דתי-לאומני? האם בגלל ההצלחה האלקטורית שלו?

      אולי השנאה נובעת מעברו כהייטקיסט מצליח ועשיר (קנאה).

      מן הסתם כל הנ"ל תורמים לכך.

      • חיליק הגיב:

        אני יכול לנסות להציע הסבר שעובר בכל הנקודות שציינת: בנט פשוט לא נותן לך לשנוא אותו. אתה חילוני? הוא חילוני. אתה דתי? הוא דתי. אתה ימני? נו מה. אתה שמאלני? נו, כולנו אחים. מספר 14 שלו נלכד מייחל לפיצוץ המסגדים על הר הבית? גם על זה הוא יענה במין הומור דתי יבשושי כזה.

        או זה, או העובדה שהוא נראה ומדבר כמו איש מכירות מדלת לדלת.

  5. חיליק הגיב:

    הכל נכון, אבל קשה להזדעזע: הוויץ העלוב הוא בדיוק מה שהוא – ויץ עלוב מאדם שממילא לא היה בדיוק תקווה חברתית גדולה; ורונצקי ושות'? המצע של הבית היהודי מלא בחיזוק הזהות ומשפט עברי וכל החרא הזה. הכל ידוע, הרשות ניתנה, וזה מה שהישראלים בחרו. כנראה שמגיע להם שיחזקו להם את הזהות.

  6. מיכאל הגיב:

    משום מה התגובה שלי לא מאושרת. כנראה בגלל הלינק. בכל מקרה, אני ממליץ להכנס לערוץ של Tomer Persico ביוטיוב. הוא העלה את הדיון שנערך בהשתתפותו ואיילת שקד אצל קירשנדון, בסוגיית מנהלת הזהות היהודית.

    אני חושב שפרסיקו ולונדון עשו עבודה לא רעה בלהראות למה זה לא רציני.