החברים של ג'ורג'

השקר כמפלט הראשון של מערכת הבטחון

במשך שנים, התלוננו ישראלים שעוברים לרצועת עזה – קבוצה קטנה ומצומצמת, בעיקרה של ישראלים פלסטינים עם קשרי משפחה שם – כי כאשר הם עוברים לרצועה, הם מתבקשים להפקיד את הדרכונים שלהם במחסום ארז, לעתים מבלי שהם מקבלים את הדרכונים אחר כך. עמותת גישה (גילוי נאות: הח"מ מספק לה שירותי תרגום מדי פעם) פנתה מספר פעמים למבוך הביורוקרטי של משרד הבטחון ולרשות האוכלוסין בנושא. הנוהל בלתי חוקי וגם תמוה. ישראלי שיוצא לצרפת לא נדרש להפקיד את דרכונו בנתב"ג, כידוע. המתפ"ש – הקיצור ההולם כל כך של מתאם הפעולות בשטחים – הודיע לה שאין לה מושג על מה היא מדברת ושהנוהל הוא באחריות רשות האוכלוסין. זו, בתגובה, אמרה שהיא בכלל לא מטפלת בנושא ושכל הנושא של כניסת ישראלים לעזה הוא בשליטת מערכת הבטחון.

כשנחשף השקר הקטן הזה, שלח מת"ק עזה מכתב שבו נטען שאמנם אין נוהל שמסמיך את כוחותינו המזוינים להחרים את דרכוניהם של ישראלים, אבל שרבים מן הישראלים שיוצאים לרצועה "מבקשים להפקיד את דרכוניהם מרצונם החופשי." וואלה.

הביטו במסמך שמופיע מתחת לפסקה זו. הוא מתעד את מעברה של א', אזרחית ישראלית-פלסטינית, לרצועת עזה לפני כחודשיים. שימו לב למילים שנוספו אליו בכתב יד, בתחתית המסמך: "הנ"ל מבקשת להפקיד את דרכונה הישראלי למשמרת במעבר ארז. חתימתה…"

darkon2

יש רק בעיה אחת. א' לא קוראת עברית מי יודע מה ולא הבינה על מה חתמה. היא ודאי לא כתבה את זה בעצמה. מעדותה עולה שהפקידה אמרה לה בפשטות "תני לי את הדרכון ותחתמי פה." אז זה מה שהיא עשתה. פניות "גישה" בנושא לאלוף איתן דנגוט, המתפ"ש, לא נענו עד כה.

אין מה לראות כאן, לכו הביתה. רק עוד ראיה לכך שאזרחותם של הפלסטינים הישראלים היא עלה תאנה ותו לא מבחינת הממשלה הישראלית, ושאפשר לנהוג בהם כפי שלא היו מעיזים לנהוג באזרח ישראלי בן העם הנבחר. צרפו לזה את הסיפור על בדיקת הרקמות שהמדינה דורשת מאזרחית שמחזיקה בתעודת מעבר לרצועה שהונפקה על ידי המדינה, ותקבלו עוד נדבך מהסיפור. וכמובן, השקר האוטומטי של "אין נוהל כזה" הוא רק עוד ראיה לכך שמערכת הבטחון לא היתה מזהה את אמירת האמת גם אם היתה נתקלת בה במרתף חקירות חשוך.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

9 תגובות על ”השקר כמפלט הראשון של מערכת הבטחון“

  1. אור ברקת הגיב:

    זו בכלל אופנה להגיד שהכל ברצון הצג השני. גם פליטים מגורשים מרצננם. בהמשך בכלל יתרר שהכיבוש הוא עול שישראל לקחה על עצמה לבקשת הפלסטינים

  2. בילבי הגיב:

    היו מקרים של פלסטינים שמכרו נכסים ליהודים בשטחים ושמרו על זה בסוד מהפחד שיתגלה שהם מסרו נכס ליהודים, וכשהדבר התגלה הם התנהגו כאילו הנכס נגזל מהם ותבעו אותו בחזרה רק כדי לא להתסבך עם שכניהם העוינים.

    נשיאת דרכון ישראלי יכולה לסבך אותך באיזורים מסויימים עם גורמים עוינים, לכן למשל ישראלים טסים למקומות כמו דובאי עם דרכון זר ונתינים זרים לעיתים מעדיפים נוהל מיוחד שבמסגרתו הם נכנסים ויוצאים את גבולות ישראל ללא חתימה בדרכונם.

    יתכן שחלק ממוסרי הדרכונים שעליהם מדובר מבקשים "נוהל" דומה ומוסרים את דרכונם מסיבה זו.

    • עדו הגיב:

      אה, היא ערביה שמגיעה לעזה, אתה חושב שהם מניחים שם שהיא תיירת מסעודיה?

  3. סתם אחד הגיב:

    כדאי למחוק את התאריך גם בחותמת שבמסמך…

  4. יעקב הגיב:

    דבר אחד שלא ברור לי – בגוף הטופס מסתבר שהפקדת תעודת זהות היא דווקא כן חלק מהנוהל המקובל.
    נראה לי שזה די שומט את הטענה שדווקא את הפקדת הדרכון מערכת הביטחון מנסה להסתיר "כי זה לא ייראה טוב".
    אז מה יש לנו כאן? יד שמאל לא יודעת מה יד ימין עושה – כנראה שכן. ניסיון טיוח? כנראה שלא.

    • כליל הגיב:

      גם כשאזרחים ישראלים יהודים נוסעים לחו"ל, מומלץ להם לא לקחת את תעודת הזהות. זו לא בקשה בלתי-סבירה בכניסה לעזה, ובסופו של דבר תעודת הזהות היא כלי זיהוי שניתן להשתמש במקומו בדרכון ולעתים ברשיון נהיגה. לקחת את הדרכון, לעומת זאת, שהוא מסמך הזהות והמעבר הבינ"ל היחיד, זו שלילת חופש חד וחלק. לא מדובר באותה הרמה בכלל.

      • יעקב הגיב:

        שוב בגוף המסמך כתוב שאסור לצאת מרצועת עזה, כך שעדיין אין פה שום דבר חדש…

  5. בפלשת הגיב:

    פלשתינים אזרחי ישראל תושבי מזרח ירושלים נדרשים גם הם להשאיר את תעודת הזהות שלהם בנתב"ג כאשר הם יוצאים משטח המדינה, הואיל ונשארו מחוץ לשטח המדינה יותר מארבע שנים תעודתם נשללת.

    כמו הפולנים אשר הפקיעו את אזרחותם של אלו אשר שהו מעל חמש שנים מחוץ לשטח פולניה (רבים מהם יהודים כמובן) בהתאם לחוק משנת 38'.

  6. ג'ון הגיב:

    שים לב, הכל נעשה מרצונו החופשי של האזרח (מתוך פחד ואי חקירה), בכל מפגש עם שוטר הוא קודם כל מבקש ממך בכדי שאחר כך יוכל לומר שהוא בתום לב חשב שאתה עושה הכל מרצונך החופשי, כך גם עם כ-ל הרשויות של הישות "מדינת ישראל". תחפש גם את המילה "נדרש" במילון… תגלה שזו מילה נרדפת ל"מתבקש".