החברים של ג'ורג'

רכוש הצבא

לפני 13 שנים, עזבה יאנה גורליק את ישראל. היא היתה אז בת 17 ועזבה יחד עם משפחתה. קצת לא מקובל, בימינו, להשאיר ילד בן 17 לגור לבד. לפני מספר ימים, חזרה גורליק לישראל כדי להשתתף בחתונה משפחתית. זמן קצר לאחר הגעתה לארץ היא נעצרה: נאמר לה שהיא צריכה להסדיר את מעמדה מול צה"ל. כשהגיעה לבקו"ם, היא נעצרה. גורליק חשודה בכך שהיא "עריקה" (ולא "משתמטת", כפי שנטען בכתבה; זו פשוט עוד הדגמה לאופן שבו השיח הצבאי משבש, במכוון, את ההבחנות בין "השתמטות" – אין דבר כזה – ובין עריקות). הפרקליטות הצבאית מיהרה להגיש נגדה כתב אישום, בו היא מואשמת בכך שנעדרה מן השירות הצבאי במשך 4,170 יום. התביעה מתכוונת לדרוש עונש של חמישה חודשי מאסר על גורליק.

השוטרים הצבאיים מיהרו להבהיר לגורליק שהיא נחשבת ל"רכוש צה"ל," אשר על כן אסור לה לדבר עם עיתונאים. את הביטוי הזה, שבמקרה הזה יש לו נופך סאדיסטי במיוחד, שמע כל חייל. ואכן, כפי שמבהיר המקרה של גורליק, צה"ל סבור שכל אחד מאיתנו הוא רכושו.

גורליק, שהיגרה עם הוריה לישראל מברה"מ לשעבר, לא ממש הפכה לישראלית. היא עזבה, כאמור, את ישראל בגיל 17, ומאז לא נראה שהיה לה קשר כלשהו לפיסת האדמה הדוחה הזו. לאסונה, היא לא ויתרה על האזרחות הישראלית, ועל הטעות הזו היא משלמת עכשיו. היא אומרת לצה"ל שהיא רוצה לוותר על האזרחות, אבל זה כבר מאוחר מדי.

הפרשה הזו מפגינה תמהיל חריג של טמטום ורשעות. לא ברור מה רוצה הבהמה הירוקה מגורליק. חיילת טובה היא כבר לא תהיה. גם אלמנט של הרתעה אין כאן; הדמוגרפיה של בני 17 שעוזבים את ישראל מצומצמת למדי, ולכל היותר הפרשה הזו תעזור להם להבין שהם חייבים להפטר מהדרכון הישראלי במהירות האפשרית ועד אז, לא להתקרב למדינה שרואה בהם "רכוש של הצבא." כל הזמן הזה, כמובן, מוחזקת גורליק על חשבון הציבור. אם תורשע ויוטל עליה גזר הדין שהתביעה הצבאית רוצה, כלכלתה תהיה על הציבור במשך חמישה חודשים – ללא כל תועלת. גורליק לא גרמה נזק לישראל, המאסר לא ירתיע אותה שלא לשוב על העבירה, הוא לא יגן על הציבור מפניה, והוא לא יסייע בשיקומה. הוא יהיה מאסר סתמי, שהטפשות מתחרה בו עם הרשעות, והוא יהיה על חשבוננו. אבל זה בסדר, צה"ל יודע לדאוג לתקציב שלו.

לא ברור מדוע היה צורך לעצור את גורליק, גם אם איזה אידיוט החליט להעמיד אותה לדין; בהחלט אפשר היה להסתפק באיסור יציאה מישראל עד תום ההליכים. היא לא פושעת מסוכנת ולא נשקפת ממנה כל סכנה לציבור. מה שמעלה את השאלה למה, לעזאזל, אזרחים שנחשדים בעריקה נשפטים בכלל בבית משפט צבאי. איך לומר, בתי המשפט הצבאיים לא ידועים בחוסר התלות שלהם.

וכמובן, ישנה שאלת ההתיישנות. פשע "נורמלי" בישראל, כזה שעונשו איננו עולה על שלוש שנים – עוון הוא המונח הטכני – מתיישן תוך עשור. כל שנת עריקה גוררת עונש של עד חודש וחצי. במקרה המקסימלי, גורליק צפויה, על כן, לעונש של כשנתיים מאסר. אם היא היתה מגיעה לבית משפט אזרחי, לא היה כאן תיק בכלל.

אז למה גורליק במעצר בכלל? למה דווקא עריקים – בכלל זה אנשים שלא חוילו מעולם – נשפטים בבתי דין צבאיים? למה אולצה גורליק ללבוש מדי צבא שבו לא תשרת לעולם? כדי להזכיר לציבור הישראלי שהוא היה, ויישאר, רכוש צה"ל.

ומאחר והוא לא מוחה על כך, הרי שהוא רכוש צה"ל בהסכמה. הסכמה שמאונס, אולי, אבל הסכמה.

ועוד דבר אחד: צבי יחזקאלי, שנחלש לאחרונה בדעתו (המונח המדויק יותר ל"התחזק"), עורך סדרה שמטרתה להפחיד את הישראלים מהאיסלם העולמי. כמו בכל דבר, ישראל מפגרת אחרי ארה"ב בעשור; שם צמחו סדרות כאלה בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר. על כל פנים, הפרק הראשון של יחזקאלי לוקה בשורה של כשלים, שלא לומר הטעיות. פרטים כאן.

הערה מנהלתית: מאז הפוסט האחרון התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

40 תגובות על ”רכוש הצבא“

  1. dervney הגיב:

    אבל מה כל כך דוחה בפיסת האדמה הזו?

    כלומר, מלבד האנשים שגרים עליה? והלחות.

    • דיויד הגיב:

      הנבל האדום כועס שהצבא תובע בעלות על הפרט כי הרי כל ילד יודע שהפרט הוא רכוש הפרולטריון ולא רכוש הצבא

      • יותם הגיב:

        הפרט הוא רכוש עצמו, ורכוש עצמו בלבד.

        • דיויד הגיב:

          אם הפרט הוא רכוש עצמו, למה אני צריך לתת מההכנסות שלי כדי לממן את הלופט גשעפט שמלמדים באקדמיה
          למה אני משלם 17 אחוז מעמ שהולכים לממן מדעי הרוחות רפאים בכנסיית הידע בשייח' מוניס?

          • יותם הגיב:

            כי הרכוש שלך הוא לא אתה. הוא נצבר בין השאר כתוצאה ממערכת חינוך במימון ציבורי, אתה נוסע לעבודה על כבישים שנבנו במימון ציבורי והכסף שלך לא נשדד ממך תודות למשטרה במימון ציבורי; המימון הציבורי הזה מגיע מהציבור, שאתה חלק ממנו.
            אף אחד לא מגייס אותך בכפיה למשטרה, לסלילת כבישים או לעבודות הוראה – אתה נשאר רכוש עצמך.

            • יותם הגיב:

              אדון שוקו, חוששתני שאתה מבלבל ביני לבין מישהו אחר.
              ולטיעוניך: הגברת לא חיה בישראל למעלה מעשור. היא הגיעה לישראל לביקור, לא בשביל להשתקע – למה לעזאזל להעלות את עניין הגיוס -והכליאה – עכשיו? במי היא פוגעת בכך שלא התגייסה? היא לא קיבלה שום הטבות למשרתים בצה"ל משום שלא שירתה בצה"ל, אז איך זה קשור עכשיו?

              • יותם הגיב:

                היא חזרה לביקור, לא להשתקעות. נא להבדיל.
                ומה עניין ההטבות שקיבלה עד גיל 17? הרי היא נעצרה על שלא שלחה את הטופס שמסדיר את הפטור שלה, כלומר שהצבא לא ממש זקוק לשירותיה ושאין הבדל אם גויסה לצבא או לא – אז על מה המעצר והמאסר לחמישה חודשים, על טופס?

                וזה בלי להתחיל להיכנס לשאלה האם שירות בצבא הוא תשלום חובה כלשהי למדינה או לא, ואם כן מה עושים כל אלה שמבחינה בריאותית נבצר מהם מלהיות מגוייסים לצבא. האם הם משלמים אקסטרה מיסים או משהו בשביל לפצות?

              • א.ה. הגיב:

                צודק. אם מחר אפר את החוק בישראל ואז אעזוב את הארץ, לשיטתך לא צריכה להיות לי בעיה לבקר בארץ כל זמן שלא חזרתי לתמיד?

                לא מכיר מדינה בעולם שנוהגת כך עם מפרי חוק. וזה בדיוק מה שהבחורה הזאת – מפרת חוק, בין אם תרצו ובין אם לאו. היא עזבה את הארץ *לאחר* צו גיוס.

            • דיויד הגיב:

              המיסים שלי הולכים רק למימון של כבישים ומשטרה?

              קניתי, איפה חותמים?

              אני מבין שהחלטת להוריד את הגרזן על האקדמיה למדעי הסוציו פאשיזם ע"ש בן גוריון בב"ש, על הבימה, על הפילהרמונית שעולה למדינה כל כך הרבה כסף שאפשר היה לשלוח את כל המנויים שלה פעם בשנה לאיטליה כדי שיראו אופרה אמיתית וזה היה עולה פחות כסף, על גלצ

              • יותם הגיב:

                ואני לא סובל כדורגל או קולנוע וטלוויזיה ישראליים; ההבדל בינינו הוא שאני גם לא ילד בן ארבע שחושב שכולם צריכים להתיישר לפי הכללים שלו.
                תתבגר או שתעבור למערה; חלק מלהיות מבוגר בחברה אומר שהמיסים שלך הולכים לממן דברים שאתה לא משתמש בהם.

                כמו כן, אני לא לגמרי בטוח שאתה יודע מה משמעות המילה "פאשיזם". אולי האקדמיה דווקא תועיל לך, לך תדע.

                • דיויד הגיב:

                  אבל אם הם צורכים את זה, למה שאני אקנה את זה?

                  אתה לא ילד בן 4, אתה ילד בן 30 שחושב שזה לגיטימי למסות את האזרח הישראלי כדי לקדם אג'נדה הלבנה של התרבות הישראלית

                  מאה אחוז, אז תתבגר אתה ותבין שלהיות אזרח זה אומר שאם יש מלחמה אפשר לגייס אותך בכוח ולהתייחס לגוף שלך כמו רכוש, אם אתה מצפה ממני להשלים עם המיסוי האלים של מדינת ישראל, אני מצפה ממך שתשלים עם הגיוס חובה במדינת ישראל

                  אני לא לגמרי בטוח שה100 אלף שקל שמשלם המיסים השקיע בתואר שלך היו השקעה נבונה, אני רוצה את הכסף בחזרה

                  • דיויד הגיב:

                    ובקשר להערה בנוגע למערה, במדינה כפי שאני מאמין שמדינה צריכה להיות, אתה יכול לפרוש ללכת לגור במערה בקומונה שיתופית ולהפיג את תחושת הניכור ששיטת הקניין יצרה אצלך ביחד עם עוד דומים לך שנמצאים במערה בהסכמה

                    בשיטה, שלך אני לא יכול ללכת למערה כי אני אמשיך להצטרך לשלם ביטוח לאומי כדי לממן את כנסיות הידע של מדינת ישראל גם במערה

                  • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                    כ-ן, כשאתה חי במדינת ישראל אז אפשר לגייס אותך. מצד שני כשאתה גר כבר כמעט מחצית מחייך בחו"ל ועזבת עוד כשהיית קטין אז האזרחות הישראלית שלך היא פורמלית בלבד ולעצור אותך בגלל שלא שירתת בצבא זו קטנוניות מטופשת ומכוערת. בטח ובטח כשבמדינה שלנו יש כל כך הרבה אנשים שלא משרתים בצבא (בצדק, לא באמת צריך אותם) והם דווקא כן נהנים מכל השירותים שהמדינה מספקת.

            • אריק הגיב:

              יותם, זה עצוב שאתה לא מבין את הסתירה בין התגובה הראשונה למה שכתבת עכשיו.

      • Harel הגיב:

        מישהו שומע יותר מידי שפטל

      • דורצח הגיב:

        נדמה לי שכרגע קראת לכותב קומוניסט. הרשה לי להגיב בחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח.

  2. אריק הגיב:

    הציבור דווקא כן מוחה על כךhttp://www.facebook.com/events/440376692667753/

  3. דניאל ר הגיב:

    שתחזור בתשובה רטרואקטיבית.

    ובטון קצת יותר חקרני, אפשר לתהות איפה יעמדו ליברמן ומפלגתו בסוגיה הזאת. מצד אחד, שירות לכולם וכו', מצד שני, העולים-יורדים האלה זאת בדיוק הדמוגרפיה שהוא בונה עליה (למשל בהצעה להעניק לה זכות בחירה לכנסת).

  4. עדו הגיב:

    א. מה שעוד יותר מעניין הוא שאנשים שאכן נשארים במדינה, לא משרתים בצבא בגלל סיבה זו או אחרת ומקבלים ממנה הטבות ופינוקים, דווקא לא נענשים במיוחד. אתה יכול לחשוב על מרינה מקסימיליאן בלומין שלא שירתה (כי צה"ל לא רצה אותה) אני דווקא חושב על אייל גולן ש'עשה בלאגן' אצל הקב"ן ולכן שוחרר וזה לא הפריע לצבא לגייס אותו לשירותרום.
    ב. הם בחרו לעזוב לפני שהגברת התחיילה. למעשה היא הייתה קטינה בגיל הזה. יכול להיות שהיא קיבלה צו ראשון או שני, היא עדיין לא הייתה בגיל הגיוס. לפי ההיגיון שלך אם משפחה עוזבת את הארץ עם ילד בן שנה גם הילד הזה הופך למשתמט.
    ג. כן היא עברה על החוק. לידיעתך יש חוק שאוסר על חלוקת דואר במדינה אלא על ידי דואר ישראל. מה שאומר שכל דואר הזבל בתיבה שלי הוא עבירה על החוק. יש חוק שאומר שכל בעל עסק צריך לטאטא את המדרכה שמול העסק שלו עד 12:00 בבוקר או משהו כזה והכי חשוב- לפי לשון החוק היבשה הצבא צריך כבר עכשיו להתחיל להקים בית כלא ענק לכל המתנחלים שאשמים בהפרת חוק מעצם שהייתם באיזורים אלו ואחרים שלא לדבר על הפרת צווים (צבאיים!) סיטונית.
    בעברית צחה 'יאללה יאללה' לא חוק ולא נעליים. מה שכותב יוסי נכון, הצבא רוצה שנחשוב את עצמנו לרכוש שלו ובמקרה שלך ברור שהוא הצליח.

  5. אופיר בלוז הגיב:

    גיל הגיוס הוא מה שגרם למשפחה לעזוב את הארץ? מאיפה ההמצאה המשונה הזאת?

  6. דנה הגיב:

    תצטרפו אלינו. לפחות רק להפגנה הזאת.
    https://www.facebook.com/events/440376692667753/

  7. א.ה. הגיב:

    אני לא מצליח להבין איך צבי יחזקאלי (כאחרון הטוקבקיסטים) מצקצק בלשונו על "התאסלמות אירופה" (או כל מקום אחר, לצורך העניין).

    באירופה אחוזים בודדים של מוסלמים. בישראל קרוב ל-20% (ועם השטחים יותר לכיוון 40%).

    השם הנפוץ במדינה X הוא מוחמד? אוי ואבוי (ציני במיוחד)! אבל בעצם גם בישראל – השם הנפוץ הוא מוחמד (הציבור הישראלי לא נחשף לעובדה זאת מאחר שדואגים לספר לו על השמות הנפוצים במגזר היהודי בנפרד מאלו של המגזר הלא יהודי), וזה נובע מן הפופולריות של השם הזה (ונגזרותיו שמחשבים תחתיו) במגזר הערבי (לא יותר ולא פחות).

    עד לשנה X המוסלמים יהיו רוב במדינה Y? אוי ואבוי (ציני במיוחד)! אבל במציאות מעבר לאי דיוקים (המספריים, המגמתיים, התעלמות מתהליכי חילון, וכו'), הרי שלפי אותה מתודה (שגויה) זה יקרה בישראל הרבה, הרבה לפני כן.

    ואפשר להמשיך, אבל זה מתיש. אולי כדאי לצבי יחזקאלי פשוט לעשות סדרה על ישראל דווקא? קצת יותר רלוונטי לציבור המתחזק והמחוזק.

    • חנן הגיב:

      חבר, אתה מפספס את המסר הסמוי שיש בשיח מהסוג הזה (לא ראיתי את התוכנית של צבי יחזקאלי, כך שאני לא יודע אם זה תופס לגביה) – אנחנו, הישראלים האירופיים, צריכים להתמודד עם האיסלמיזציה/ערביזציה של הערבים הפראים, בדיוק כמו האירופאים, אחינו. כמו שאנחנו וילה בג'ונגל, גם הם יהיו בעתיד וילה בג'ונגל. לכן, הם חייבים להבין אותנו ואת היחס שלנו אל הג'ונגל, כי הוא מאיים גם עליהם. זה שילוב מופלא של גזענות אנטי ערבית ופילואירופית שהרבה ישראלים רואים בה השקפת עולם טבעית.

  8. ygurvitz הגיב:

    עקב התקפת טרולים חריגה,נמחק מספר חריג של תגובות.

  9. ארן הגיב:

    חבל שהגברת לא אברך עם כמה ילדים. זה היה נותן פטור אוטומטי.

  10. זליג הגיב:

    מעניין לקרוא את התגובות לטרולים מבלי לקרוא את הטרולים עצמם. אני די מצטער שבלוגרים מוחקים את הטרולים שלהם לפני שאני מספיק לקרוא אותם.

  11. יותם הגיב:

    ויש גם את מה שכתב עמית מנדלזון במגפון (לגבי יחזקאלי):
    http://megafon-news.co.il/asys/archives/78934

  12. אור שחר הגיב:

    אותו הדבר קרה לחברה טובה שלי לפני כמה שנים. היא ומשפחתה היגרו לישראל בשנות התשעים, ולבסוף היגרו מכאן לקנדה. כאשר היא הגיעה לבקר אותי וחברים נוספים, עצרו אותה גם כן.

    לבסוף היא וויתרה על אזרחותה ונשבעה לא לחזור לכאן עוד לעולם, לקח שכנראה רבים מאיתנו צריכים ללמוד.

    אף על פי כן לאחר הויתור על אזרחותה לא עשו לה יותר בעיות, מוזר מדוע לגורליק נטפלו.

  13. אלעד דקר הגיב:

    ולמסקנה החשובה ביותר:
    צריך להיות חוק שמי שעוזב את הארץ לפני גיל 18 ולא חוזר עד (נגיד) גיל 25, כל הצווים שנשלחו לו מבוטלים רטרואקטיבית והוא נחשב לצורך גיוס כעולה חדש.
    ומי שמגיע לכאן רק לביקור ייחשב לצורך גיוס כתייר (ולא יגויס).
    אבל בכנסת כמו שיש שהיא ברובה אפר לרגלי צה"ל זה לא יקרה.
    עצוב לומר זאת אבל לפי איך שהתביעה הצבאית מתנהלת כנראה שהם היו עוצרים את גורליק גם אם היא היתה מגיעה לכאן לביקור חוזר ראשון בגיל 100.

  14. רותם הגיב:

    נראה לי שצהל הזיק הפעם בעיקר לעצמו ולשמו וללובי שלו בקנדה בקרב הקהילה היהודית. אין ספק שזה הולך לגרום למהגרים לוותר על אזרחותם, ולעודד את הקהילה היהודית (שהם חלק ממנה) לא לשלוח את הילדים שלהם לישראל. אין ספק שכל פגיעה ע"י המדינה באזרח קנדי תביא לתגובת בומרנג של אזרחי קנדה נגד ישראל.

  15. סתם אחד הגיב:

    כל הטיעונים בפוסט מגוחכים. התיישנות יש על תביעות שהוגשו רק זמן רב אחרי העבירה, וכאן הבחורה עריקה מגיל 18. היא לא הראשונה ולא האחרונה שעזבה את הארץ אחרי הגיל הקובע לחובת שירות (15), אני מכיר כמה כאלה, ואף אחד לא מגיע על זה לכלא. לוקחים עורך דין, מגיעים לפשרה, וזהו זה. הבחורה כנראה החליטה ללכת עם הראש בקיר, וקיבלה על הראש. כל ההתפלספויות על בחורות דתיות שלא משרתות, דוסים שלא משרתים, וידוענים כאלה ואחרים שהשתמטו מחובתם לא מעניינים כאן. בעצם הם כן מעניינים, זה רק מראה כמה בקלות היא יכלה להמנע מאי הנעימות.

    להבדיל, אל תשלם דוח חניה לעירייה, למרות שזה לא פייר שרק לתושבים יש תו חניה חינמי, שכל מיני קומבינטורים מוציאים תו נכה, שאי אפשר להסתדר בלי אוטו ולא הייתה לך חניה אחרת.

  16. עדו הגיב:

    סתם אחד :
    א. לא הבנתי את האנאלוגיה לקנס על חנייה. אולי , אם למשל קיבלתי קנס כי עוד לא הספקתי ללכת ולהסדיר את התו שלי אז יש מקום להשוואה. בפועל הגיע לי לחנות חינם אבל העירייה מתעקשת על ענייני בירוקרטיה.
    התגובה שלך אומרת ,אם אני מבין נכון, תנו לצה"ל את ליטרת הבשר שלו. הכירו בסמכוצו, לפחות רשמית, ואז הוא יירגע ויעזוב אתכם בשקט. רק אל תראו שאתם מצפצפים עליו, אזרחים זרים או לא, הוא לא אוהב שצוחקים עליו ואז הוא יתרגז וחבל על הפרצוף היפה שלכם

  17. עדו הגיב:

    אם א.ה יפר את החוק ויברח מהארץ לא יעזור לו לוותר על האזרחות. לעומת זאת הגברת שמוזכרת כאן הייתה יכולה לצאת מהבוץ אם רק הייתה זוכרת לסור לשגרירות הקרובה ולהסדיר את העניין. כך שהמשל לא דומה כל כך לנמשל או בלשונו של גורביץ – תודה ששיחקת.