החברים של ג'ורג'

אמן הזכרון המתעתע

גם מי שהתרגל לחוצפת שקריו של בנימין נתניהו נאלץ לשפשף הערב את העיניים: נתניהו התייצב בכנסת מול האופוזיציה והאשים אותה בתכנית ההתנתקות. "אתם הכנסתם את איראן לעזה, ואנחנו נוציא אותה משם… עזבתי את הממשלה כי לא הייתי מוכן להיות חלק מההתנתקות… אמרתי שיעופו טילים מעזה לבאר שבע." שאר ההתבטאויות של נתניהו מתייחסות לאובססיית איראן שלו וראויות לדיון אחר (אם כי שווה להתבונן בהתבטאויותיו של הדובר לשעבר שלו, אופיר אקוניס, ולתהות על הדמיון שבינן לבין אלה נתניהו.) נתמקד לכמה דקות בשקרים הבוטים של נתניהו על ההתנתקות.

עובדות: בנימין נתניהו שימש כשר האוצר של ממשלת שרון השניה. במאבק נגד ההתנתקות, לא נשמע קולו בציבור. הוא אמנם ניסה, ב-26 באוקטובר 2004, להפיל את חוק ההתנתקות, אך – במה שסילבן שלום, בשנינה נדירה, כינה "הפוטש בננה" – התקפל בפני שרון, נכנס לאולם הכנסת והצביע בעד החוק. הוא יצביע בכנסת עוד שלוש פעמים בעד תכנית ההתנתקות. הוא היה שר האוצר שהעביר את תקציב ההתנתקות.

פעלה אז בליכוד קבוצה שכונתה על ידי חנפי שרון בתקשורת "מורדי הליכוד", שהיתה למעשה נאמנה לעקרונות הליכוד; מי שסטה מהם היה שרון. נתניהו יכול היה להתחבר אליהם ולארגן כוח שיפיל את שרון. הוא לא עשה את זה. הוא לא הצטרף אליהם גם כששרון זרק לפח את משאל מתפקדי הליכוד. לא, הוא שמר על הכסא. אפילו בוגי יעלון עשה יותר נגד ההתנתקות מנתניהו, ושילם מחיר כבד יותר, אם כי הוא יילל על זה שנים אחר כך.

רק שבוע לפני ההתנתקות, כשהבין שאם הוא נשאר בממשלה הוא מקבל גט כריתות מהימין הדתי, שהוא בסיס הכוח האמיתי שלו – באירוע של חב"ד, שהכתירה אותו ב-1996, הוא התקבל בצעקות וכמעט אלימות – שבר נתניהו ימינה. הוא התפטר ברעש, ומכאן ואילך תקף את שרון. זה היה חסר כל משמעות פוליטית: המרד של כפר מימון (זוכרים אותו?) כבר נשבר, חלוץ כרמטכ"ל וראש אכ"א שלו אלעזר שטרן דיכאו ניצני מרד בתוך הצבא, ולכולם כבר היה ברור שההתנתקות תתרחש. הרבנים הממסדיים כבר עבדו על הדיל השקט שלהם עם הצבא, שיאפשר לכולם לבכות אבל יאפשר גם פינוי באלימות מינימלית. בנימין נתניהו אחראי להתנתקות הרבה יותר משלמה אבינר, למשל, אבל לימין הדתי חשוב לטהר את נתניהו מהבגידה הגדולה ביותר בארץ ישראל השלמה, אז מטשטשים את ההסטוריה.

ההתנתקות אירעה לפני פחות משבע שנים, וכבר נפוץ נראטיב לפיו מי שהיה אחראי להתנתקות לא היה הליכוד, אלא קדימה. זו שטות מוחלטת: ההתנתקות החלה בפועל ב-15 באוגוסט 2005, שרון דיבר עליה לראשונה בפומבי בסוף 2003, ושרון פרש מהליכוד והקים את קדימה בסוף חודש נובמבר 2005, כלומר כשלושה חודשים מאוחר יותר. אבל אפילו מי שמכהנים בעוונותינו כפרשנים בכירים נופלים בנראטיב הזה: בן כספית כתב לאחרונה, ואף עורך לא תיקן אותו, ש"אריאל שרון, שרצה לצאת מעזה ולהיפטר מצרחני המרכז וקבלני הקולות, הלך והקים את קדימה."

האמנזיה הציבורית הזו, או שמא שטיון, שמאפשרים לציבור לקבל זכרון שתול של מאורעות שלא היו – מאורעות שהתרחשו בעבר הקרוב מאד – היא זו שמאפשרת לנתניהו להטיל את האחריות להתנתקות על האופוזיציה. הוא יודע שאף אחד לא יזכור, ואם יהיה מי שיזכור, הוא יהסס ולא יזכיר. אחרי הכל, נתניהו תקיף כל כך כשהוא מפנטז. אם ימכור לציבור היסטוריה אלטרנטיבית בנחישות, הוא יודע, יש סיכוי שהגרסה שלה תתקבל. כך יכול היה לזכור את העצות הטובות שנתן לו השר רחבעם זאבי – שמעולם לא היה שר שלו. כך הוא יכול להיחשב גם היום, אחרי שכולם חוץ מנחמיה שטרסלר ומירב ארלוזורוב כבר הבינו שהוא האיש שחיסל את מעמד הביניים, ל"קוסם" כלכלי – והכוונה היא לא לכך שהוא מבתר את גופת הכלכלה הישראלית ומעביר אותה לטייקונים. לאחר השבץ השני של שרון, שבועות ספורים אחרי שהתייחס אליו כאל "דיקטטור מחייך", מיהר נתניהו לנכס לעצמו את מורשתו והכריז שהוא היורש הראוי. זה עבד – למרות שמורשת שרון היא ההתנתקות.

בארה"ב כבר מתחילים להתפכח, באיטיות, מאשליית הדיווח העאלק אובייקטיבי, שבו נותנים את זכות הדיבור לנציגי האמת ונציגי השקר. תפקידם של עיתונאים הוא לא למסור תקציר מדויק של שקרי הממשלה; תפקידם הוא לחשוף אותם. התקשורת היתה צריכה לומר על השקר של נתניהו שהוא שקר, ולעורר מהומה. ראו מה קרה לאוסם כשהיא שיחדה – סליחה, "תרמה" – את הוועדה האולימפית. הרעש הזה, הזעם הזה, הסופות האלה, צריך להיות מופנה פחות אל שקרי הפרסומאים הרגילים והרבה יותר אל שקרי הפוליטיקאים שלנו. רק כך, אם נחזיר את העובדות ואת הזכרון אל מה שהופך להיות ממלכת הגרסאות, נוכל לגרש מכאן סוף סוף את הברלוסקוני שלנו.

ועוד דבר אחד: עיתון מצרי מדווח שבספר הזכרונות של הרודן המצרי המודח מובארק טוען האחרון שבמשך שנים הוא שילם לבנימין "פואד" בן אליעזר 25,000 דולרים מדי חודש. בן אליעזר מכחיש בתוקף. לא ברור איך אפשר לחקור את הנושא, בהתחשב במקור, אבל צריך: אסור שעננת החשד ששר הבטחון של ישראל היא לא רק מלחך פנכתו של מובארק אלא גם שכיר שלו תרחף מעל החיים הפוליטיים שלנו. אשתו של קיסר צריכה להיות נקיה מחשד.

הערה מנהלתית: מאז הפוסט האחרון, התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

36 תגובות על ”אמן הזכרון המתעתע“

  1. אור ברקת הגיב:

    רק הערה – שמעתי את זה בלי להסתכל אז אני לא סגור מי זה היה אבל היו מי שניסו להזכיר לנתניהו ששכתוב היסטוריה הוא דבר פסול בזמן אמת.

  2. שוקי זקס הגיב:

    טוב שיש מי שזוכר דברים מדויקים.חבל שדברים אלו אינם מתפרסמים בראש חוצות.

  3. עדו הגיב:

    רק הערה קצרה. אתה לוקח כמובן מאליו שכולם זוכרים שההתנתקות קרתה באוגוסט 2005, אולי תכניס פיסקה שמסבירה את זה למי שהיה צריך לבדוק בויקיפדיה כמוני.

  4. אור שחר הגיב:

    די לשקרי השמאל. לאחר הדיכוי שסבל נתניהו מידי הכלניות הבריטיות, הוא דיבר עם הלורד בלפור וארגן את ההצהרה המפורסמת. בו זמנית הוא פעל במחתרות, והכריז על מדינת ישראל ב48.
    אחר כך ישב נתניהו עם אריק שרון בטנק והציל את ישראל במלחמת יום-כיפור. כאשר רב הנבלים לקס לותר ניסה להשתלט על העולם, נתניהו סיכן את עצמו למרות שהאחרון השיג קריפטוניט. הוא סרב להצעת משרת האוצר באיטליה רק משום שהיה ציוני נלהב.

    כל מה שאתה כותב על ההתנתקות אינם אלא שקרים במימון האיחוד האירופי. לאחר שנתניהו יטפל באיום האיראני ויפציץ את הכור עם הנתניהו-מוביל שלו, אתה עוד תראה.

    במקום להפיץ שקרים לכל עבר, הגיע הזמן שתתמכו במנהיג הדגול שלכם.

    • יניב מאיר הגיב:

      נכנסת חזק לדמות! זה פשוט ענק – כ"כ מדויק אך עדיין קצת מופרך בשביל להצחיק. אבל כנראה שעוד שנתיים שלוש גם הקצת-מופרכות הזאת כבר לא תהיה.

    • ניקי הגיב:

      לא, לא רק במימון האיחוד האירופי – גם הקרן החדשה!
      🙂
      ומה שמפחיד אותי הוא דווקא נכונותה של התגובה שמתחתי.

      • ניקי הגיב:

        אופס, מעלי. של יניב מאיר. עוד מעט קט, ואני כבר חוששת שלא מדובר בשנים, כל מה שה"קוסם" יגיד יתקבל כדברי אלוהים חיים.

        ובנימה רצינית יותר – תודה, יוסי. על זה שאתה כאן כדי להזכיר.

    • אברהם הגיב:

      מחפשים דובר במקום זה שסרח והלשין על החבר של שרה. ממליץ להגיש מועמדות. נסיון בטיפול בחולים פסיכיאטריים – יתרון!

  5. אילן ר הגיב:

    אני ציוני נלהב, אני חושב שזאת ללא ספק התנועה הלאומית הגדולה בהיסטוריה ולכן זה כול כך חורה לי לראות את הגמדים שמנהלים את מדינת ישראל שפועלים בשם "הציונות", בושה וכלימה.

    • anonymous moose הגיב:

      אין ספק, האמריקאים, הפינים, הסינגים, כולם קטנים עלינו, we are the best!

      מה דעתך להסתכל קצת מעבר לקצה החוטם שלך?

      • אסףר הגיב:

        מה זה סינגים?

        ואכן ההישג של התנועה הציונית כמי שיוצרה ויצרה עם הוא מדהים, אולי אפילו חסר-תקדים. קשה להשוות ליצירה של עם משבטים (סינים), אולי ליצירתו מאוסף אנשים שכבושים ע"י מעצמה (ארה"ב). זה לא אומר שאנחנו העם הכי מגניב,גדול,ענק,קמפארי בעולם, אלא אמירה ארת.

      • אילן ר הגיב:

        לפרובנציאלי שטוען שאני צריך להסתכל מעבר לחוטם שלי: הציונות היא ללא ספק התנועה הלאומית האדירה בהיסטוריה וזאת מכמה סיבות: היא החייתה שפה מתה, היא קיבצה גלויות מכול רחבי העולם והחזירה עם גולה לאדמתו ובסוף גם נלחמה מלחמת שחרור לאומי מפוארת, בדרך כלל תנועות לאומיות עושות רק את הסעיף השלישי ובלי הקטע המפואר, זה מסביר לך למה הציונות כול כך מפוארת.

        • אור ברקת הגיב:

          אני חושב שגמרתי כרגע

          • אילן ר הגיב:

            אני חושב שאתה איש של תנועות לאומיות מכוערות עושות לך את זה, המאו מאו בכלל היו גורמים לך למולטי אורגזמה.

        • יובל הגיב:

          הכל טוב ויפה, אבל מה בדיוק הופך מלחמה ל-"מפוארת"? יש בניינים מפוארים, רהיטים מפוארים, אפילו וילונות מפוארים (נניח), אבל מה בדיוק הופך שתי קבוצות של אנשים שהורגות אחת השניה למשהו מפואר? אני מקווה שלא תגיד שהמטרה מקדשת את האמצעים.

          • אילן ר הגיב:

            אני חושב שוודקא הציונים יחסית לתנועות לאומיות אחרות היו הרבה יותר מוסריים ומאופקים במאבקם מאשר תנועות אחרות בעולם, מעבר לכך הם נלחמו לא רק בשביל להסיר שילטון דיכוי אלא האמינו בדמוקרטיה שתקום, יש המון תנועות עולם שלישי שהשתמשו ברטוריקה מהפכנית אנטיקולוניאליסטית בלי מחשבה על היום שאחרי, איך שהם השתחררו מעול השלטון הזר הם השליטו דיכוי משל עצמם.

            • יוחאי הגיב:

              LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

              אה רגע, היית רציני ? שיט

              http://i2.kym-cdn.com/photos/images/original/000/263/683/5f1.gif

              *אתה לא ראוי לתגובה רצינית יותר.

              • אסףר הגיב:

                שמע, החיים על הפלנטה בעד-ונגד זו החלטה שלך לגמרי.

                אבל אני בהחלט תוהה מי מבין שתי הטענות נראית לך כל-כך מגוחכת, ולמה:

                * שהתנועה הציונית היתה יותר "מוסרית ומאופקת" (ואני מניח שהכוונה גם – רצחנית פחות) מתנועות שחרור לאומי אחרות.
                * שראויה להערכה העובדה כי בניגוד להרבה תנועות אחרות, הם הקימו מייד דמוקרטיה מתפקדת ששרדה (כן, דמוקרטיה מלאת פגמים, בלה בלה בן-גוריון האוטוקרטי, בלה בלה משטר צבאי, בלה בלה כיבוש, הכל ידוע, ועדיין דמוקרטיה מתפקדת ולא רעה בכלל).

              • אילן ר הגיב:

                לא לקבל תגובות רציניות מקולוסוס תרבותי משכמותך זאת בהחלט מכה קשה ואני מקווה שאני אצליח לעמוד בה.

              • Kiran הגיב:

                Your thkiinng matches mine – great minds think alike!

        • נירה הגיב:

          מה שהיה יכול לשנות את סופה העגום של התנועה הציונית זה קצת פחות פאתוס וקצת יותר פרגמטיזם. עם כל הכבוד להחייאת השפה העברית (לא בדיוק. אחרי הכל, העברית של היום זה לא ממש "וַתְּמַהֵר נִירָה, וַתְּעַר כַּדָּהּ אֶל-הַשֹּׁקֶת, וְאִילָן מִשְׁתָּאֵה, לָהּ"), הציונות גם גירשה מאדמת העם הגולה כמה מאות אלפי בני אדם שחיו על האדמה הזו, ומפעלה המפואר כולל רמיסת זכויות האדם של מליוני אנשים עד עצם היום הזה. אולי אם הציונים היו עסוקים קצת פחות בזיקפה הלאומית שלהם וקצת יותר בהתמודדות עם המציאות המורכבת בפיסת הנדל"ן המובטחת שלהם – הציונות היתה גם תנועה לאומית בת קיימא ולא רק אדירה ומפוארת.

          • אילן ר הגיב:

            בהתחשב שהשמאל הרדיקלי עד היום לא בנה שום דבר שווה ערך זולת גולאגים וטרמינולוגיה מפגרת שהובילה למשר רצחני הרשי לי לי לקחת בעירבון מוגבל את הביקורת שלך על הפאתוס הציוני והחוסר יכולת שלהם להתמודד עם המציאות, מה עוד שאת חסרת הצעות לחלוטין כי הרי מדינה דו לאומית תהיה קטסטרופה ויציאה מהשטחים חד צדדית הקאסמים יימשכו וזה ברור לחלוטין אז נשאר רק יציאה בהסכם שהיא חסרת סיכוי בתקופתנו, ככה שכנראה הציונים יודעים ואין ספק שבעבר הם ידעו הרבה יותר את תורת הפרגמטיזם.

        • anonymous moose הגיב:

          "הציונות היא ללא ספק התנועה הלאומית האדירה בהיסטוריה"

          whatever floats your boat.

          אתה המקבילה הרטורית של מתערטל ברשות הרבים. הזיקפה הלאומית שלך מבישה בציבור וצריך להסתיר אותה מאנשים שמכבדים את עצמם, אבל מילא.

          אהבתי את "יש המון תנועות עולם שלישי שהשתמשו ברטוריקה מהפכנית אנטיקולוניאליסטית בלי מחשבה על היום שאחרי, איך שהם השתחררו מעול השלטון הזר הם השליטו דיכוי משל עצמם". כן, ישראל, ברגע שקיבלה עצמאות, בוח שלא השליטה דיכוי, מה פתאום. שלטון מפא"י, חוקי שעת החירום, הכיבוש, יופי טופי, דמוקרטיה למופת. יפה הביטחון העצמי שבו אתה משפריץ את השטויות האלה, זה מעורר השראה.

          • אילן ר הגיב:

            האמת היא שכמו כול רמאי מהשמאל הרדיקלי שקרים הםלחם חוקך ותמיכה ברודנים הם הוויתך, ישראל משנה לשנה התעצמה כלכלית והתחזקה מבחינה דמוקרטית, גם השילטון הצבאי על הערבים הוסר ב 1966, מיותר לציין שמעולם המחנה הכושל שאתה שייך אליו לא בנה או יצר משהו קונסטרוקטיבי וזולת צורת דיבור גבוהה גבוהה לא הצלחתם בכלום ושום דבר, אין לכם שום דרך להגיע להסדר עם הפלסטינאים ואין ספק שגם יציאה מכול השטחים לא הייתה מביאה לזה ואפילו אתה יודע את זה, בסה"כ אתה דובר חלול של השמאל הרדיקלי, אין לך שום דבר מעניין חכם או מאיר עיניים להשמיע אלא אוסף של סיסמאות פלקטיות שמתאימות מצוין לאישיות פשטנית כשלך.

            • ygurvitz הגיב:

              אילן, אין לי כוח לתגובות כאלה יותר. אנא כתוב אותן ברוטר או משהו. הודעות בנוסח זה בעתיד יימחקו מיד.

            • אסףר הגיב:

              אילן, תירגע. אפילו אני שקרוב למדי לדעתך בדיון זה, מאבד אותך עם האשמות דלוחות כאלה. תחזור לתלם גם אם מתייחסים אליך בגסות.

              (להערכתי היה צריך להתריע באותה מידה גם באנוני-מוס גס-הרוח שמעליו).

  6. יניב מאיר הגיב:

    בהארץ דווח שנתניהו הביא "שלוש דוגמאות לאירועי עבר בהם ראשי ממשלת ישראל פעלו בניגוד לעמדת ארה"ב. הכרזת העצמאות של דוד בן גוריון, פעולותיו של לוי אשכול בזמן תקופת ההמתנה למלחמת ששת הימים והחלטתו של מנחם בגין לתקוף את הכור הגרעיני בעיראק". גם זה תעתוע.
    ב-48 לא היתה ברית אסטרטגית עם ארה"ב עדיין, ודווקא היה אמרבגו נשק מצידה על שני הצדדים. ב"ג הכריז עצמאות אחרי שנחתם הסכם אספקת נשק עם צ'כוסלובקיה (באישור ברה"מ).
    ב-67 תקופת ההמתנה היתה דווקא כדי לתאם את המתקפה עם ארה"ב, ואשכול חטף על כך ביקורת מהימין ה'פטריוטי' דאז.
    ואילו ב-81, בגין אכן החליט לתקוף את עיראק באופן חד-צדדי. המבצע היה הצלחה טקטית, אבל רק לאחרונה נחשף (בזכות גישה למסמכים עיראקיים בעקבות מלחמת המפרץ השניה) שהיה כשלון אסטרטגי, ושבעצם פרס צדק. על כך כתבתי בהרחבה פה.

  7. ארז הוכמן הגיב:

    רגע, מה פתאום שר בטחון ? פואד היה שר תשתיות ושר תמ"ת, מתי הוא היה שר הבטחון של ישראל ?

  8. שי ל הגיב:

    אני בעד לכתוב את תמצית העובדות האלו (הצביע בעד 4 פעמים וקדימה הוקמה 3 חודשים אחרי שהתחילה ההתנתקות) בעמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו, ככה כמה שיותר ממצביעו הפוטנציאלים יחשפו לזה.

  9. גיא הגיב:

    אבל כבר כתבתי לך לפני שני פוסטים שאתה טועה. אנחנו במלחמה עם איסטאסיה. תמיד היינו במלחמה עם איסטאסיה.

  10. איב מרהיב הגיב:

    שי מ-8 האם פירסמת בדף הפייס של שקרניהו ?
    תודה

  11. שלום עליכם הגיב:

    יוסי,
    רוב מי שנשאר בליכוד אחרי הקמת קדימה באמת התנגד להתנתקות. להזכירך, בבחירות הלפני אחרונות הם זכו רק ב-12 מנדטים – עשירית מהכנסת. אין בין הליכוד של היום לליכוד של שרון אלא שיתוף השם.

טראקבקים/פינגבקים

  1. קִצה הקָרב של מפלגת השמאל הימנית | חיים שרירותיים