החברים של ג'ורג'

הם עוצרים גם זאטוטים

פעם, מזמן, באינתיפאדה הראשונה, ישבתי במשמרת במנהל האזרחי בדיר אל בלאח ואיזה קצין צבא אוויל הודיע לי בקשר שהוא עצר "מסית ראשי." ביקשתי את תעודת הזהות שלו, כדי לבדוק אם הוא מבוקש, והקצין ענה שאין לו תעודת זהות. אמרתי לו שיילך לבית של העצור, התעודה בדרך כלל שם, והוא אמר "לא, לא, אתה לא מבין – אין לו תעודת זהות. הוא בן חמש." שתיקה של כמה שניות. "אמור שנית. אמרת בן חמש?" "כן." הלכתי להעיר את הקצין שלי. הוא צעק על קצין הצבא. הילד שוחרר.

מסתבר שאפשר להתדרדר גם משם. ניר ברקת, רשמית ראש העיריה ובפועל המושל הצבאי של מזרח ירושלים, ערך אמש (ג') סיור בעיסאוויה. התושבים הפגינו את מורת רוחם על ידי רגימת הפמליה של ברקת – מנהג מקובל בירושלים לאורך ההיסטוריה; הכהן הגדול אלכסנדר ינאי נרגם פעם באתרוגים – וזמן קצר לאחר מכן, מדווח שירות הידיעות הפלסטיני מען (בידיעה שקיבלה אישור ממקורות אחרים) עיכבו שוטרים סמויים את מוחמד עלי דירבאס, בן שבע (7). הם לקחו אותו לתחנת משטרה, שם עכבו אותו במשך כשלוש או ארבע שעות לצרכי חקירה, ואחר כך שחררו אותו. עדכון: מבדיקה של "בצלם עולה" כי גילו של דירבאס הוא שבע וחצי שנים, ולא כפי שדווח קודם לכן; שהוא נעצר בסביבות השעה 16:00 על ידי שוטרי יס"מ, לא מסתערבים; שהוא נלקח לתחנת משטרה מיד לאחר מעצרו; שאביו הגיע לתחנת המשטרה בסביבות השעה 18:00, אך נמנע ממנו מלראות את בנו עד השעה 21:00; אז נחקרו השניים במשך כשעתיים, ושוחררו בסביבות 23:00.

איפה להתחיל? נתחיל מזה שלמשטרה אין סמכות לעצור ילדים. גיל האחריות הפלילית הוא 12. קשה מאד להאמין שהמשטרה היתה מעזה לעצור ילד בן שש, אם הוא היה ילד יהודי – הזעקה היתה עולה השמימה, ובצדק. פה, כמובן, מדובר רק בילד פלסטיני, אז קשה להאמין שכלי התקשורת הישראלים יקדישו לו יותר מדי תשומת לב. הסיפור עדיין מעורפל ולא כל הפרטים ידועים, אבל על פניו נראה שדירבאס נחקר שלא בנוכחות מבוגר מבני משפחתו, בניגוד לחוק – כך, על כל פנים, טוענת המשפחה. אין סיבה לא להאמין לה: כפי שחשף דו"ח בצלם מיולי 2011, רוב מוחלט של הקטינים שנחקרו בגדה נחקרו ללא נוכחות מבוגר תומך. המצב שבו שוטרים סמויים "אוספים" ילד בן שש שבע ולוקחים אותו לתחנת משטרה, במשך שעות, ללא בן משפחה, דומה הרבה יותר לחטיפה ולהטלת אימה מאשר לפעולה משטרתית תקינה.

נזכיר שוב שרשמית, מזרח ירושלים סופחה לישראל ועל כן השוטרים היו צריכים להתנהג אל דירבאס כפי שהם צריכים להתנהג אל סתם ילד יהודי בן שש ממערב העיר. העובדה שבמזרח העיר מופעלים מסתערבים, מעוכבים ילדים בני שש, ובאופן כללי ישראל מתנהלת כאילו מדובר בשטח כבוש מעידה, אכן, שמדובר בשטח כבוש ושהפיקציה של "עיר שחוברה לה יחדיו" היא לא יותר מפיקציה.

ועוד דבר אחד: הרב השני בחשיבותו במגזר הליטאי, אהרן יהודה לייב שטיינמן, תקף בחריפות את הציבור החילוני והגדיר אותו כ"ערב רב ששונאים יהודים." ערב רב הם, במסורת הקבלית, סוג של קליפה שהתערבבה עם היהודים, מעין עמלק בדמות יהודים, שלפחות על פי מסורת אחת יהיו שלטון הרשע האחרון לפני בוא הגאולה. מטבע הדברים, מובן מה יש לעשות בהם. כאן המקום להזכיר שהרב הליטאי המוביל, יוסף שלום אלישיב, כבר קבע לפני כשנתיים וחצי שלחילונים אין מעמד של "תינוק שנשבה", כלומר שאי הבנתם בהלכה איננה יכולה עוד להגן עליהם מפני העונש שהם צפויים לו על פיה.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

17 תגובות על ”הם עוצרים גם זאטוטים“

  1. עדו הגיב:

    רגע, מוחמד עלי דירבאס הוא דווקא כן " תינוק שנשבה", מה לא?

  2. צרי הגיב:

    אז לפי העדכון, אני מהמר שאנחנו נצטרך להתחמש בקרוב מזעם הקהילה החרדית עלינו.

    תאורטית.

  3. פרידמנית הגיב:

    אתה עצמך כותב אחרי הקישור לידיעה מאתר מען הפלסטיני, שהידיעה אושרה גם ע"י מקורות אחרים וגם אחרי התיאור של המשפחה הפלסטינית, מוסיף שאין סיבה לא להאמין להם.
    כלומר:
    אתה עצמך לא מאמין להם (אחרת לא היית צריך לספר לנו שהמידע שלך לא מבוסס רק על מקור פלסטיני, ולא היית צריך לשלול את האמונה בעוד מקור פלסטיני).
    אז למה אתה מלין על התקשורת הישראלית? היא ואתה לא מאוד שונים בענין הזה.

  4. ש.ב הגיב:

    יוסי, איך אתה כותב "הפגינו את מורת רוחם" אבל לא כותב על מה הם הפגינו את מורת רוחם? הרי דווקא עכשיו, יש בעיסאוויה סיבה טובה במיוחד לא לחבב את ברקת.

    לדעתי, כדי לכפר על המחדל, אתה צריך להקדיש לזה פוסט נפרד!

  5. אלכס ז. הגיב:

    מוסכם שצריך להיות יחס שווה לילדים יהודים וערבים, אבל למה אסור לעצור ילדים מתפרעים? מה, אם חרדי או מתנחל בן שבע יזרקו עלי אבנים (משהו שהם כן עושים לשוטרים כשאלו נכנסים לשכונות שלהם) אז אני אמור לשבת בחיבוק ידיים?

    • שקט אבל קיים הגיב:

      ילד בן שבע זורק עליך אבן, אתה הולך לדבר עם ההורים שלו. אם הם אומרים "כן, ככה חינכנו אותו ואנחנו גאים במעשיו", אתה עוצר *אותם*. אתה לא לוקח ילד בן שבע למעצר ומפחיד אותו, או שופט אותו כבגיר.

      • אלכס ז. הגיב:

        ובזמן שאתה עושה את כל זה הילד ממשיך לזרוק אבנים. כמה יפה.
        שים לב, דיברתי על מעצר ולא על כליאה – האחריות הפלילית צריכה ליפול על ההורים, אבל המשטרה עדיין צריכה למנוע כל אלימות.

        • מני ל הגיב:

          אתה לא צריך להגיע בכלל למצב שילד זורק אבנים. תדאג לכל האזרחים בצורה שווה, תדאג לכולם לרווחה ושיהיה לילדים מה לעשות בשעות הפנאי, ולא תהיה לך בעיה.

          • אלכס ז. הגיב:

            אני אולי לא צריך להגיע למצב הזה, אבל זה מה שיש. אם תלך בשכונות מסוימות יזרקו עליך אבנים ילדים בני שבע או יבואו בני עשר עם סכינים. השאלה היא מה עושים עם זה ולא איך אנחנו מאתחלים את היקום כדי שהמציאות תהיה יותר ורודה.
            כחברה וודאי שיש מה לעשות כדי להקטין את התופעה. אבל קודם צריך לדעת איך לטפל בה ורק אחר לתכנן איך למנוע בעיות דומות בעתיד.

            • מני ל הגיב:

              אם ישראל הייתה עוצרת ילדים שחשודים ביידוי אבנים, אבל במקביל מפסיקה לחנוק את שכונות מזרח ירושלים הפלסטיניות, מפסיקה את ההתנחלות והטיהור האתני, אז ניחא. אבל היא עושה רק את הדבר הראשון ומנציחה את המשך המצב. זה נותן לה תירוץ גם לטעון אחר כך שה"ערבים" בונים רק בנייה לא חוקית ולא משלמים ארנונה, ובכלל הם אלימים, אז למה שניתן להם שירותים ונבנה עבורם? אז בוא לא נהיה תמימים. ישראל מנהלת כאן מדיניות מכוונת. היא יכולה להפסיק את זה. אבל היא דווקא רוצה להמשיך את זה. אז אין מה להצדיק את הצעדים שלה נגד מיידי האבנים אם היא לא עושה כלום לפתרון הבעיה.

            • נירה הגיב:

              הבהרה: אתה חושב שצריך לטפל בצורה זהה גם בילדים חרדים בני שבע (וחצי) שזורקים אבנים על מכוניות בשבת, או על נשים לא צנועות?

              • שקט אבל קיים הגיב:

                אפשר להבהיר אפילו יותר. מה עם ילד חילוני בן שבע שזורק אבנים בבית ספר ללא סיבה אידיאולוגית? לקרוא להורים ולמורה, או למשטרה?

              • אלכס ז. הגיב:

                אני חושב שצריך לטפל כך בכל עבריין צעיר. לא משנה אם חילוני, דתי, ערבי, יהודי, שחור או לבן – המשטרה צריכה לטפל בכולם. בין אם זה בבית הספר או ברחוב.

                מני ל,
                ברור שיש כאן מדיניות, אבל ברור גם שאם מחר המדיניות תשתנה והממשלה תוחלף במלאכים ושרפים, עדיין יהיה צורך להפסיק את האלימות. קשה אולי לשמוע את זה, אבל הדור הנוכחי אבוד ושום שינויים מבניים לא יקטינו בהרבה את תופעת האלימות. הם ישפיעו על הדורות הבאים, הם אולי יכולים להשפיע גם על הדור הנוכחי בעוד שנות דור כשהם יזדקנו ואולי יחכימו. עד אז נחייה בתרבות אלימה שבה מבוגרים רוצחים זה את זה על מקומות חנייה וילדים מתנפלים על אנשים בשביל צחוקים.

                החברה שלנו היא כמו חולה מדומם: אפשר להגיד לו להפסיק לדחוף סכינים לעין, אבל זה לא יפסיק את הדימום. אם אתה לא תיקח אותו מיד למיון החולה ימות. אתה יכול לנסות להשפיע על התנהגותו רק אחרי שטיפלת בפצעיו המידיים.

  6. דרקונית הגיב:

    לאתחל את היקום דווקא נשמע לי כמו תוכנית טובה. אני אדבר עם אחותי ואבקש שהיא ושאר חברי קומונת אור ואהבה שלה יתחילו להתכוונן לזה

  7. יעל הגיב:

    צר לי, אך רבים מהפרטים בפוסט שלך נותרו מעורפלים: ניר ברקת הגיע לעיסאוויה בכדי לחנוך סניף דואר (ורחוב, ופסי האטה…) שנפתח בכפר לאחר שנים שחסרונו של סניף דואר במקום היה מאוד מורגש (הסניף הקודם הוצת, ולאחר עזיבת ברקת את המקום, הוצת גם הנוכחי, החדש). עיכוב של ילד (שגילו משתנה מפוסט לפוסט ומכתבה לכתבה) אכן נשמע כשלעצמו מקומם. יש לקחת בחשבון את התמונה הכוללת, את העויונות המסוכנת של תושבי הכפר לסביבה (שני ניסיונות לינץ' בשנה האחרונה בסטודנטים תועים, הטרדות מיניות קבועות של סטודנטיות יהודיות, הצתת רכבים, השתכרות בגנים ציבוריים, פריצות חוזרות ונשנות לבית כנסת והשחתתו ב"גבעה הצרפתית" הסמוכה ומעשי ונדליזם נוספים). הסתכלות על התמונה הכוללת מביאה לכדי מסקנה, כי לעתים אין ברירה, והיות והילד נתפס משליך אבנים, הוא צריך להיות מודע שיש למעשיו גם השלכות. השלכת אבנים אינה רק שעשוע לאחר הצהרים המיותמים, אלא אף עשויה לעלות בחיי אדם…