החברים של ג'ורג'

חוזרים לימי הצמיתות

פעם, מזמן, היה קיסר רומאי בשם דיוקלטיאנוס, שבנסיון נואש לשמר את האימפריה המתפוררת במהירות, נקט שני צעדים היסטוריים חשובים. הראשון, הפחות חשוב לעניינינו, הוא חלוקה של האימפריה למזרח ולמערב. השני היה צו שמסמר אנשים למקום העבודה שלהם, ואסר עליהם לנוע ולהחליף מקצוע. אם אביך היה נגר, גם אתה תהיה נגר; אם אביך חייל, גם אתה תהיה. בימי הביניים, בשינויים קלים, המערכת הזו הפכה למערכת הצמיתות, שבה איכרים בלתי חופשיים לא היו רשאים לזוז מאדמתם ללא אישור של הסניור, ונחשבו לרכושו.

מדינת ישראל, שמתיימרת להיות מדינת שוק חופשי, נסוגה צעד בכיוון הזה הבוקר, כשהפרקליטות פנתה לבית המשפט ודרשה לאסור על התפטרותם של הרופאים המתמחים שאמורה להכנס לתוקפה ביום ראשון. ההתפטרות הגיעה לפני חודש, ועד היום כלב מת לא ניסה לדבר עם המתמחים, אבל עכשיו רוצה הפרקליטות לשלול מהם זכות יסוד – לא לעבוד במקום שבו הם לא רוצים לעבוד – ולהפוך אותם למעשה לצמיתים של מערכת הבריאות. אגב, בג"צ קבע שהעתירה, המשונה מאד יש לומר, מיצתה את עצמה; משרד הבריאות שוקל לפנות לבית הדין הארצי לעבודה.

כן, אני יודע – צריך רופאים. והתפטרות המונית נראית כמו צעד מחאתי לא סביר. אבל הצעד שנוקטת הפרקליטות, ארבעה ימים לפני כניסת המכתבים לתוקף, מכוער ומסוכן. מדובר, בסיכומו של דבר, בנסיון לחסל את זכות השביתה – דבר שבכירים באוצר מדברים עליו כבר שנים. נזכיר שהתנהלה פה שביתת רופאים בת יותר מ-150 יום, ושר הבריאות (קוראים לו בנימין נתניהו, אגב) לא נקף אצבע במהלכה. הוא משתמש כלפי השובתים באותה טקטיקה שהפעיל כלפי ויקי קנפו בשעתו: הוא מייבש אותם. עכשיו הוא גם מנסה לומר להם שלא רק שאין טעם שהם ישבתו, אלא שאם הם ינצלו את זכותם הבסיסית ויתפטרו, הם ימצאו את עצמם בהליכים משפטיים. הוא לא היחיד שמאיים: גם מנהל בלינסון השמיע איומים דומים.

זכותו של אדם לא לרצות להיות רופא, בשכר המגוחך שמדינת ישראל מציעה לו – או בכל מצב אחר. מותר לרופא לפשוט את הגלימה. איך מתכוונת המדינה לאכוף את החלטתה? אדם הגיש מכתב התפטרות. זו זכות שמוכרת בחוק. נניח שיימצא שופט שיוציא צו מניעה. איך יחזירו לעבודה אדם שכבר פרש ממנה? הוא לא יתייצב למשמרת בחדר המיון. מה עכשיו? ישלחו אליו ניידת הביתה? מישהו באמת רוצה לקבל טיפול מרופא שהגיע לבית החולים בליווי שוטר?

ומה הלאה? האם מישהו חושב ברצינות שמהלך כזה יחבב את המקצוע על רופאים, או שאולי הם יעברו למדינה ביזארית פחות? ואם הם ישארו, מישהו באמת חושב שאפשר יהיה לגדל דור שני של צמיתים כאלה? איך?

מערכת הרפואה הציבורית בבעיה קשה. ממשלת נתניהו העדיפה להתעלם מהבעיות הללו, בתקווה שהמוחים יתייאשו, במשך יותר מ-150 יום. כשהם קלטו שבמשחק הצ'יקן הזה המתמחים לא ממצמצים, הם נבהלו ומצמצו. לא מספיק כדי לפתור את הבעיה, כמובן; רק די הצורך כדי לנסות לאיים על המוחים. זה כל מה שמי שיכול היה להיות שר האוצר של איטליה יודע לעשות.

המשחקים האלה צריכים להגמר. ביום ראשון, הרופאים צריכים להתרחק מחדרי המיון. הברירה האחרת היא צמיתות. שבנימין נתניהו ימצא פתרון. הוא השר ובשביל זה הוא מקבל משכורת. בשלב ראשון, צעד סביר יהיה להורות לרופאים הצבאיים למלא את תפקידם של השובתים. זה יחזיק חודש, אולי. מה אחר כך? אולי ישלח את פקידוני האוצר למלא את מקומם של השובתים – אחרי הכל, הם צמצמו שוב ושוב את תקציב משרד הבריאות והתערבו בסל התרופות, אז הם כנראה מבינים הרבה מאד ברפואה. סביר, עם זאת, להניח שכל הדם הזה יגרום להם להחוויר, כי הם רגילים לשפוך אותו ממרחק.

הגיע הזמן להלאים את משרד האוצר, שהביא אותנו עד הלום, וראשים צריכים להתגלגל. כל פקיד שהיה מעורב בצמצום שירות חברתי, צריך לחפש עבודה חדשה. כל מי שאמר למורים איך ללמד וחשב שהוא יודע יותר טוב מרופא איזה ציוד צריך בית החולים, יושלך נא אל חסדי השוק החופשי. אחרי תקופת צינון נאותה, כמובן. אם לא יהיה גל פיטורים קשה באוצר, אם לא יזכרו שם את הקיץ והסתיו של 2011 כמשהו שלא כדאי לחזור עליו, הם ישובו לתרגיליהם הישנים. ויש לנו הזדמנות לעשות את זה: ערב קודם לכניסת מכתב ההתפטרות לתוקפו, ניתן לרופאים גב, נצא במוצ"ש לרחוב ונראה לנתניהו ולחבר מרעיו שככה זה לא יכול להמשך. כן, בצירוף מקרים מעורר תהיה דווקא במוצ"ש הזה חלק ניכר מהרכבות יהיה מושבת, אבל בכל זאת.

ועוד דבר אחד: נתניהו לא מסתפק בשופר אחד, ישראל היום, אלא מנסה להטיל את מרותו גם על עובדי הערוץ הראשון. עובדי מערכת החדשות שם העידו כי בליל הפגנת ה-300,000, התקשרה לשכת ראש הממשלה למערכת ודרשה להפסיק את הדיווחים על מספר המפגינים. גם על זה נצטרך לבוא חשבון עם המקבילה המקומית של ברלוסקוני; נראה שמבקר המדינה כבר בודק את הנושא.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

61 תגובות על ”חוזרים לימי הצמיתות“

  1. שונרא הגיב:

    (לחישה)המתמחים פושטים חלוק, לא גלימה(\לחישה)

    מה שמסתמן הוא שנתניהו מנסה לפרק אצלכם את הרפואה הציבורית. זה נורא לא אמריקאי, כל העניין הזה של ביטוח רפואי לכל תושב – וזה לא מוצא חן בעיניו, כי אין שם מוקדי רווח.

    בארה"ב מחשבות חברות הביטוח הרפואי (שהן חברות עם כוונת רווח) את הכספים שהן משלמות על רפואה כ"הפסד רפואי" (medical loss) והן פועלות כדי לצמצם הפסדים.
    אל תתנו למצב כזה להיווצר אצלכם.

  2. איציק. הגיב:

    הרופאים הצבאיים? יש שם מחסור עוד יותר עמוק.

    • ג'ו הגיב:

      כיוון ש(כמעט) כל הרופאים המתמחים הם גם מילואימניקים, אפשר לגייס אותם, מזה הם לא יכולים להתפטר.

      אני שם שני שקל שזה בדיוק מה שיקרה.

      • אוטו פוקוס הגיב:

        מצד שני, רופא ממורמר הוא האדם שהכי קל לו להגיע לקצין העיר עם רשימת סימפטומים מדוייקת של מחלת האבולה או של סארס בשביל לקבל שחרור מיידי מכל חובותיו הצבאיות, כך שלא בטוח שהטקטיקה הזו תהיה מאוד אפקטיבית 🙂

      • בועז הגיב:

        בצו 8, ואז לשלוח אותם לעורף לתורניות? לא נראה לי.

  3. עידו הגיב:

    אני אוהב את הכתיבה שלך מאוד.
    אבל המקרה הזה לא נראה לי כמשהו שהם התכוונו שיעבור.
    זה פשוט צעד תעמולתי בשביל הקמפיין של ביבי אחר כן.
    "חתמתי הסכם עם הרופאים, ברגע האחרון המתמחים הודיעו שהם לא מסכימים והתפטרו למרות מיטב מאמצי להוציא צווי מניעה"
    וזה יעבוד על מספר בלתי מבוטל של אנשים.

    במועד מאוחר יותר הוא יוכל להאשים את בתי המשפט שלא עזרו לו למנוע קטסטרופה ולנצל את זה כדי לפגוע בסמכויות בתי המשפט.

    כמו רשות השידור הממלכתית, גם מערכת הבריאות הממלכתית שייכת למלך ולמלכה – כלומר ביבי ושרה. מה, לא?

    • רון הגיב:

      ובאותו עניין של מלך ומלכה: על חשבון מי מבהילים את הרופא המלכותי (רופאו הצמוד של רום הודו ב"נ) לטפל באבא של המלכה? (התשובה ברורה: על חשבונכם…)

      מד"א לא מספיק טובים. וופס שכחתי, הוא שייך למשפחת המלוכה…

      היום שלחתי שאילתא ליועץ המשפטי לממשלה בעניין, נראה איך הוא יגיב…

  4. איתי הגיב:

    תיקון קטן: ברלוסקוני מחזיק בתקשורת האיטלקית כנכס (הוא הבעלים החוקי של ערוצים רבים) ולא באמצעות מינויים פוליטים.

    כדאי גם לציין שד"ר חזי (המרתק) לוי בא ממערך הרפואה הצבאית.

  5. אוטו פוקוס הגיב:

    רצוי להזכיר במעמד זה את כל הפעמים בהן בנימין נתניהו, ראש הממשלה ושר הבריאות, השתמש בקובה או בצפון-קוריאה כדוגמאות שליליות שאליהן אסור למדינת ישראל בשום אופן להגיע.

    ונחשו באיזו מדינות בעולם עשויות הממשלות למנוע מנתין להתפטר ממקום עבודתו?

    • נמרוד הגיב:

      סתם ניטפוק – נתניהו הוא אולי נושא בתואר "שר הבריאות", אבל ליצמן, בתור סגן שר שאין מעליו שר נושא בדיוק באותה אחריות מיניסטרלית כמו כל שר אחר בממשלה. נתניהו לא מעורב פה בתור "שר הבריאות" אלא בתור ראש ממשלה שמתערב במשבר ברמה לאומית.

      • אור ב הגיב:

        ובכל זאת נשאלת השאלה למה נותנים תיק כל כך מהותי לאדם שהשקפותיו הדתיות-אידאולוגיות מונעות ממנו להכיר בכך שמשרתו היא שר שלו אחריות לאומית, ודורשות ממנו להקטין את עצמו למימדי "סגן" עד כדי כך, אאל"ט, שיש יותר התבטאויות תקשורתיות של נתניהו ושטייניץ בנושאי בריאות, מאשר של ליצמן.

        • נמרוד הגיב:

          אם ליצמן "מקטין את עצמו" או שנתניהו מקטין אותו, זה אשמתם בלבד. אין סיבה שסגני השרים ללא שר של יהדות התורה לא יתפקדו כשרים לכל דבר. הרבה יותר בעייתית השליטה של יהדות התורה בוועדת הכספים.

          בכל מקרה – איזה משרד לא מעליב יכולת לתת לנציג יהדות התורה בממשלה? אם אתה רוצה אותם בקואליציה, אתה לא יכול לזרוק להם אחד מהמשרדים המעליבים שנוצרו רק כדי לתת לשמעון פרס פרנסה.

    • יוסי הגיב:

      לקובה, אגב, יש מערכת בריאות משובחת, והיא משופעת ברופאים.

      פידל קסטרו התגאה בכך, שבמהלך השנים קובה שלחה סיוע רפואי למדינות לא מעטות.

  6. יהושאפט הגיב:

    לגבי הרכבות: מעניין מאוד. עדיין, אפשר למקומיים להפגין במקומם (דהיינו, תהיינה צעדות גם בב"ש ובחיפה ובי-ם, ובעוד מקומות מלבד ת"א).

    הערה נוספת: שלושה פוסטים רצופים של יוסי שאני עומד ומוחא בפיים באמצע החדר. הילדים חושבים שנפלתי על השכל.

    • עדו הגיב:

      כולנו נפלנו על השכל אם צריך לכתוב בבלוג חתרני דברים כל כך מובנים מאליהם כמו למשל שזכותו של אדם לקום ולהתפטר מעבודתו.

  7. גיא הגיב:

    יהושאפט, זה בדיוק מה שקרה לי: אני מסכים עם גורביץ כבר כמעט שבועיים רצופים! זה מתחיל להפחיד אותי 🙂

    וברצינות לרגע – פוסט מצוין.
    הניסיון של הפרקליטות ושל הממשלה למנוע את התפטרות המתמחים כמוה כהוצאת האוויר מחוק יסוד: חופש העיסוק.
    אם בית הדין הארצי לעבודה יעשה משהו בנידון, או ישנה את החלטת בג"צ, אפשר לצאת מהמדינה ושהאחרון יסגור את האור. גם ככה נעשה פה מאוד חשוך לאחרונה.

    • רון הגיב:

      זהו, שפעם ראשונה זה הרבה שנים מוצג פה תחליף ל"לצאת מהמדינה והשהאחרון וגו'"

      זה כבר שינה הרבה, ואם זה לא יגיע לפוליטיקה בקרוב זה יעבור לאלימות או לאכזבה מוחלטת מהמשטר…

  8. איציק הגיב:

    אני מקווה שלא יעלה בדעת אף אחד להוציא לרופאים צווי ריתוק על פי התקנות לשעת חירום. הם פשוט צריכים לצפצף על הצווים.

  9. איתי ק' הגיב:

    הפיאסקו האנושי הזה הזכיר לי איך בזמן ההפגנות הגדולות שלנו (העוסיות) בא אליי איזה בחור אחד ואמר לי משום מקום: 'אתה יודע למה אני מפגין אתכם? כי עוד מעט אנחנו המתמחים נצטרך אותכם אתנו'…
    וזה גם מזכיר לי את שביתת הפרקליטים. זה מצחיק, בסופו של דבר הכל מתכנס אל עקרון כל כך בסיסי ודי פשוט — סולידריות חברתית. הדבר הכי דומה, ובו-זמנית גם הכי הפוך, לשחיתות שלטונית שבה כל אחד נשען על השני לג'וב.

    הזמנים האלו הם חלום רטוב לניאו-ליברלים. הם מגיעים כל כך רחוק. אבל הם גם סיוט, כי ככל שהם מתקדמים יותר, ככה הם מתקרבים אל הסוף שלהם. הגלימה הנוצצת ביותר של הקפיטליזם, ככה קוראים לניאו-ליברליזם. והיא נופלת כי הגוף החי שהיא מחסה צריך לתת כמה מכות מחץ.

  10. אסףר הגיב:

    מקווה שלא אתן לאף אחד רעיונות, אבל יכולה להיות דרך יותר פשוטה "לאלף" את המתמחים. הממשלה (אולי בתמיכת ההסתדרות הרפואית, אשר המתמחים בפועל מורדים נגדה) יכולה לקבוע כי מתמחה שהתפטר, אם יחזור לעבודתו, התמחותו תאופס ותחושב מההתחלה. עכשיו דמיינו מתמחה בנוירוכירורגיה או ניתוחי לב (7 שנים כמדומני) שנמצא בשנתו השישית ונמצא בסכנה לחזור בקריירה 6 שנים אחורה.

    • אורי הגיב:

      טוב, גם אפשר לקבוע שמתמחה שיתפטר לא יוכל לחזור בכלל או פשוט לגרש אותם ללבנון.

      • אפרת הגיב:

        במשחק הצ'יקן הזה המתמחה יכול להשלים את ההתמחות בחו"ל – לאו דווקא לבנון.

    • יצחק הגיב:

      לכן צריכה (וישנה ?) הסכמה שאף אחד לא חוזר לעבודה אא"כ כולם חוזרים בתנאים בהם התפטרו.

    • עדו הגיב:

      יש עוד הרבה צעדים כאלו שכולם משיגים תכלית אחת – הברחה מאסיבית של טובי הכשרונות והמוחות שלנו לידי מי שמוכן לשלם טוב בחוץ לארץ.
      אנחנו מסייעים למחקר באמריקה, לעמק הסיליקון, מעלים את ההשכלה בסינגפור ומשפרים את החקלאות במקסיקו בעידודה הנמרץ של ממשלת ישראל שדחוף לה כנראה לסייע לעולם הגדול.
      פעם הייתי מתכנת בחברת ביטוח, הגיע אלי בחור מוכשר עם תואר בביטוח ובלי ידע בתיכנות. אחרי חניכה קצרה מצידי הוא תפס את העסק היטב ובהיותו גם מתכנת וגם איש ביטוח אקדמאי הוא היה אמור לקבל שכר גבוה מאד אבל אז החברה שלי החליטה שאין יותר דיוני שכר מעכשיו והלאה והעילוי התברג לו בחברה מתחרה ששמחה לאוצר שנפל לה לידיים אחרי שהחברה שבה עבדתי עשתה בשבילה את העבודה.
      מאז איבדתי את שאריות האמונה שלי בחכמתו של השוק הפרטי.

      • Alex הגיב:

        עדו
        המגזר הפרטי גאון מחונן יחסית למגזר הציבורי…שלא נדבר על יעילותו.

        במסגרת עבודתי יוצא לי לעתים קרובות להגיע למנהל מקרקעי ישראל בקומה 6 בבנין הממשלה בתל אביב.(לא בקבלת קהל)
        פשוט לא יאומן-בכל מצב נתון שליש מהעובדים לא הגיעו לעבודה ,שליש נוסף מטייל בבנין ועסוק בלא ברור מה. תחושה של הפקרות ואימפוטנטיות!!!

        • עדו הגיב:

          ממה ששמעתי על מנהל מקרקעי ישראל כדאי לך לא לרדת למרתף כי מסתובבים שם דינוזאורים.

    • ג'ו כלום הגיב:

      אתה יודע מה צריך אדם בעל תואר ברפואה לעשות כדי לקבל אזרחות קנדית? להגיד שיש לו תואר ברפואה. וזהו.

      יש גבול לכמה אפשר להתעמר באנשים לפני שהם פשוט הולכים למקום אחר.

  11. אפרת הגיב:

    פוסט נכון 100%.
    ואני אומרת את זה למרות שהמתמחים משקרים במצח נחושה, עד כדי כך שקשה מאוד לדעת אם הם צודקים.

    • רותם הגיב:

      אפרת, איך בדיוק משקרים המתמחים אשמח לשמוע. כי אח שלי שהוא מתמחה, ואני נוטה לתפוס אותו לאדם אמין, בניגוד לאנשי האוצר, ערך ניתוח מאד מפורט של "ההסכם" שמראה כמה שקרי התוספות שמדברים עליהם.

      • אפרת הגיב:

        המתמחים אינם שקרנים באופן אישי, כמובן.
        משקרים נציגיהם בתקשורת שאומרים "השכר לשעה" ולא מוכנים להגיד את השכר האמיתי – זה שכולל תורנויות ומענק התמחות, כי אין התמחות בלי העבודה הזאת והשכר הזה שבצידה.
        למעשה, שכר המתמחים גבוה יותר משכר של מומחה מתחיל: אם רופא נשאר בבית החולים בסיום ההתמחות, המשכורת שלו יורדת.

        • אוטו פוקוס הגיב:

          המתמחים לא משקרים בכלום, ולא מסתירים כלום – ממש לא ברור לי על סמך מה אתה כותב שהם "לא מוכנים להגיד את השכר האמיתי". הרי השכר האמיתית גלוי לכל בהסכם שנחתם לאחרונה ופורסם בגלוי. יותר מזה, הם עושים כל שהם יכולים על מנת לחשוף את שכרם האמיתי לציבור, על מנת להראות שהוא נמוך מפרסומי היח"צ השקריים של משרד האוצר וההסתדרות הרפואית. הם עושים זאת תוך הדגשת העובדה שהמשכורת הלכאורה-גבוהה שלהם נובעת רק מהעובדה שהם עובדים בחודש עבודה בן כ-300 (!) שעות.

          חשוב להבין ששכר הרופאים במגזר הציבורי אכן מורכב משכר בסיס נמוך שעליו מוסיפים כל מיני מענקים משונים (לא גבוהים במיוחד, אגב), אך אין דבר שישמח יותר אותם מאשר ביטול כל מענקי ההתמחות ותרגילי החסכון האחרים של האוצר. עדיפה להם בהרבה שיטת שכר ברורה, בה הם משתכרים שכר סביר לשעת עבודה, ותו לא. האוצר מוסיף מענקים כאלו ואחרים על שכר בסיס כל כך נמוך על מנת שלא יצטרך לשלם על שכר זה זכויות סוציאליות המגיעות לכל עובד לפי חוק. הגיע הזמן שיבינו שהשימוש בתרגיל המענקים הזה, שנועד לחסוך כסף מהפנסיה והתגמולים של העובדים, עשוי לעלות גם לאוצר ביוקר.

          • אפרת הגיב:

            עוד לא שמעתי אף נציג-מתמחים אומר שהוא רוצה 50 ש"ח בשעה *במקום* מענק התמחות. אני מבינה מדבריהם שהם רוצים לרקוד על כל החתונות.

            כמו כן הם אומרים שהאוצר מבטיח תקנים ולא מקיים, ועל פי נסיון העבר הם צודקים. אז הם היו יכולים לבקש תוספות הגיוניות לשעות מעבר למשרה (נניח תורנות שביעית בחודש = 300%) אבל גם את זה הם לא אומרים.

            כמו שהתחלתי, יכול להיות שהם צודקים. פשוט אי אפשר לדעת.

            אגב, בבית החולים הפריפריאלי שבו עובדת אמא שלי, כנראה לא היו מכתבי התפטרות. אז ייתכן שסגן-שר-האוצר צודק וכל ההתפטרות הזו היא קונספירציה של מנהלי בתי החולים בגוש-דן וברמב"ם.

            • יריב הגיב:

              הם יכולים לדרוש תוספות על עבודה נוספת לפי איזה מפתח שהם רוצים, בהסכם החדש שעות נוספות (ועוד כמה דברים) מגולגלים על בתי החולים, לא על האוצר. מכיוון שאין לבתי החולים כסף (כפי שמנהליהם הודיעו), התוספות האלו לא ישולמו, אז לשם מה צריך להסכים עליהן?

              • אפרת הגיב:

                לפי ניסיון העבר, הסכמים על שכר זוכים להתבצע – וזאת בניגוד לתוספות תקנים.
                אם מי שמודיע את ההודעות אלה המנהלים, אולי בכל זאת המתמחים מנוהלים מלמעלה?

                • יריב הגיב:

                  המנהלים הודיעו, לאחר שהתפרסם ההסכם, שקופות בתי החולים ריקות ולא תוכלנה לשלם את התוספות שהן נדרשות להן בהסכם. בהסכמים על שכר שהמדינה עצמה משלמת, היא בדרך כלל עומדת (למרות האמינות הכללית הזעומה של משרד האוצר), זה סיפור אחר. לגבי מי מנהל, אני לא רואה את הקשר. מנהלי בתי החולים הודיעו שאין להם כסף, המתמחים מתייחסים לזה. עם זאת, משרד האוצר פרסם את ההסכם והמתמחים מתייחסים גם לזה, האם זה אומר שמשרד האוצר מנהל את המתמחים?

                  • סלבה הגיב:

                    זה טריק שהאוצר עושה גם עם הרשויות המקומיות. אין שכר ואין תיקצוב. מבטיחים דברים לאנשים (כבאים למשל) ואז אומרים שהכסף צריך לבוא מהרשות המקומית, או במקרה הזה מבית החולים. את הרשויות ובתי החולים האוצר אמור לתקצב, אבל הוא לא מעביר את הכסף הוא פשוט חוסם אותו אצל החשב וזהו. ממש ככה הכסף לא עובר. הוא גם לא מוסיף עוד לתקציב שבתי החולים (שוב, או הרשויות) אמורים לקבל, למרות שהוא מוסיף להן חובות כלכליות כלפי כפופים כאלה ואחרים.

                    אז כן, האוצר יכול להסכים עם המתמחים שבתי החולים ישלמו להם איזה סכום שבא להם, כי בפועל בתי החולים לא יראו את הכסף הזה בחיים וגם לא המתמחים. והמצב ישאר חרא.

            • חן הגיב:

              ברור שכשמבקשים 50 לשעה זה *במקום* כל התוספות המוזרות. אגב כל התוספות האלה זה באמת לא כ"כ הרבה…
              והם גם מבקשים מנגנוני אכיפה (כמו תשלום גבוה על תורנות שביעית), כך שלא ישתלם יותר למערכת להעסיק 3 מתמחים במחלקה שצריכה 6.

              • חן הגיב:

                ולגבי בתי החולים בפריפריה – זה הרבה יותר פשוט: בפריפריה יש נציגות יפה לראשי הר"י, ויש חשש של המנהלים שההסכם יפתח והם יאבדו את ההישג היחסי, ולכן הם איימו אישית על המתמחים ולא איפשרו להם להתארגן או להתפטר.
                האם הם צודקים? יפה שסוף סוך התייחסו לפריפריה הרפואית בישראל. אבל… היית עוברת למקם בו ההכשרה המקצועית שלך כנראה תיפגע (*ההכללה הנ"ל עושה עוול לכמה מחלקות ואולי לבי"ח שלם, מבקשת סליחתם) תמורת פער של 20% במשכורת, שירדו ל-10% ו-5% עם ההתקדמות? הלוואה שהופכת למענק של 300 אלף ש"ח זה מאוד מכובד (אמנם אין לכולם, תקום ועדה וגו'), אבל כשאת עובדת 180-200% משרה יש גם עלות גדולה למרחק מההורים. לרוב המתמחים יש ילדים קטנים. אז יפה שהתייחסו לפריפריה, אבל לדעתי צריך להשקיע גם בציוד הרפואי ובמחקר האקדמי, וכמובן בתשתיות אחרות כמו תחבורה ציבורית וחינוך. בקיצור לדעתי זה לא מספיק – אבל בואי נניח שכן ונתקדם.
                לאור ההישג (עוד כשהיה הישג צפוי) לפריפריה, מנהלי מחלקות איימו באופן אישי שכל מתמחה שיתפטר אין לו לאן לחזור גם אם המצב ישתפר, יפגעו בקריירה שלו, או שלא יוכל לעבוד יותר באף בי"ח של הקופה (יש רק קופה אחת בארץ באמת)… כמובן שמדובר באיום לא חוקי אבל זה עדיין מפחיד, כמתמחה הבוס שלך הוא אלוהים, הוא קובע מתי תצא לבחינות והאם תעבור התמחות.
                בבתי חולים גדולים האיומים לא הצליחו כי היו מספיק מומחים שתמכו ונוצרה מסה מספיק גדולה של מתפטרים כדי לתמוך זה בזה. לפעמים לתחושת קהילה יש גם חסרונות – בבתי חולים קטנים הצליחו להפחיד ולהשתיק. אבל לפי הדיווחים שמגיעים אלי, המתמחים בשום מקום לא מרוצים מההסכם, ובמפגשי ההסברה של הר"י גם אומרים להם את זה.

                TL/DR – בפריפריה אולי יש חשש מפתיחת ההסכם ואיבוד ההישג היחסי וגם איומים והשתקה, אבל בהחלט לא חושבים שזה מה שיציל אותנו מבריחת המוחות לחו"ל ולתעשיה.

                אפשר להיכנס לקבוצה בפייסבוק, לשאול ולקבל מידע נוסף. מזהירה שאחרי מניעת ההתפטרות, הציניות שם כבר מרקיעה שחקים.
                http://www.facebook.com/groups/mirsham

    • אסףר הגיב:

      לא הבנתי. במה הם משקרים?

  12. רן הגיב:

    כמה שחשוב לתמוך במתמחים, למה לא כולם מתפטרים?
    ומה עם הרופאים? למה הם לא מתפטרים גם?

    • אורלי הגיב:

      מתמחים הם רופאים. זה חלק מהטענה, ששומעים מתמחים וחושבים שמדובר באנשים צעירים מאוד, אבל בלרוב מדובר באנשים בני 30-40

  13. נעה הגיב:

    יוסי, הלאמת האוצר אין בה כדי להפחיד את נערי האוצר. אם תפטר אותם פשוט יגיעו מהר יותר למשרות אצל בעלי ההון. מי שפגע יותר פגיעות בשירותים חברתיים, יגיע למשרה בכירה יותר.

    • איתי הגיב:

      1. "אחרי תקופת צינון"

      2. אהלן וסהלן, לפי כללי הביקוש וההיצע שהם מקדשים מצב כזה יגרות לעודף אדיר בכלכלנים והטייקונים יוכלו להעסיק אותם בשקל תשעים.

      3. וברצינות: המעבר מהשירות הציבורי אל שירות בעלי ההון הוא תגמול על שירותים בדיעבד או רכישת קשרים והשפעה בהווה. הלאמה שכזו מבטלת את התועלת שפקידי משרד האוצר יכולים להביא לבעל הון.

  14. שימי הגיב:

    אני מתחיל לחשוש שאם תתרחש בסופו של תהליך מהפיכה, יועלו על המוקד ביחד עם הרעות החולות של המשק והחברה המשויכות בטעות נפוצה שהשתרשה כבר בשיח העכשווי לקפיטליזם, גם הערכים
    של קפיטליזם האמיתי כמו תחרות חופשית, ויווצר מעבר למשק סוציאליסטי מאובן, מקווה מאוד להתבדות.

  15. שרלוק הגיב:

    הטיעון המשפטי לפיו התפטרות הוא פעולה קיבוצית כל-כך נלעג שהוא מעלה תהיות לגבי איכות השירות המשפטי שהמדינה מקבלת. התפטרות היא בהגדרה פעולה אישית גם אם כל המדינה מתפטרת באותו זמן, משום שהחובות והזכויות שמקבל מתפטר שונות לחלוטין מהזכויות והחובות של שובת, והן זכויות וחובות אישיות לחלוטין. מה שפוקע הוא חוזה העבודה האישי, ולא חוזה העבודה הקיבוצי. אני מתחיל להתחרט שתמכתי במאבק עורכי הדין בפרקליטות בזמנו. אולי באמת לא הגיע להם יותר.

  16. שי דשא הגיב:

    דרישת לשכת רה"מ להפסיק לפרסם מספרים נובעת בעיקר מעצם היות המספרים פברוק גמור והטעיית הציבור (אני לא יודע לאמוד בעיניים את ההבדל בין 80 אלף ל300 אלף אנשים, אבל הייתי בהפגנה בירוחם – שהיו בה לכל היותר 300 אנשים, ולמחרת פורסם שהיו בה 1500).

    • דרומי הגיב:

      אני גם הייתי בירוחם, ואני חולק עליך. אמנם לא היו 1500, וכנראה שגם לא 1000, אבל יותר מ- 300 בטוח.

    • סוזן פיוונסי. הגיב:

      מה שנפלא זה שלהפגנה שתהיה במוצ"ש קוראים כבר עכשיו "הפגנת המיליון", כך שאם מספר המפגינים לא יהיה עלוב מידי, הוא לא יהיה רלוונטי בכלל.

  17. דודי הגיב:

    "בצירוף מקרים מעורר תהיה דווקא במוצ"ש הזה חלק ניכר מהרכבות יהיה מושבת". שוב צירוף מקרים. ההשבתה (אחת מרבות השנה) פורסמה ברבים לפני חודש, ותוכננה עוד הרבה קודם לכן. לא כל העולם סובב סביב המחאה.

  18. שלום הגיב:

    יוסי היקר,
    חסרה לי התייחסות שלך לטענת פרקליטות המדינה, לפיה אי החוקיות בהתפטרות המתמחים נובעת מהיותה התפטרות קיבוצית.
    ההשוואה לצמיתים ולעבדים תקפה כאשר המדינה מבקשת לאסור על פרט מסוים להתפטר, אבל נדמה שבהתפטרות קיבוצית אכן יש בעיה:
    לדוגמה, שלמרבה הצער היא דמיונית, אפשר לחשוב על מקרה שבו המתמחים היו מרוויחים שכר הוגן. ובכל זאת, בשל חמדנות, המתמחים היו מודיעים שאם לא ישלמו להם מאה אלף שקל לחודש, הם מתפטרים כולם כאיש אחד, וכמובן מביאים להתמוטטות מערכת הבריאות ולסכנה לחיי החולים.
    מה אז, האם גם במקרה כזה היית משווה את ניסיון המדינה למנוע זאת למשטר ימי ביניימי של צמיתות?

    • שלום הגיב:

      ועוד תוספת: דווקא מי שרוצה להגביל את השוק החופשי, אמור להסכים להגבלת כל שימוש בלתי הוגן בכוח מופרז. נכון שברוב הגדול של המקרים הכוח המופרז נמצא בידי בעלי ההון והמעסיקים, אבל לפעמים הוא נמצא בידיהם של העובדים (כמו בדוגמה שהבאתי לעיל).

      • אמיר מלנקי הגיב:

        בוא נקבע לדבר אחרי שהמתמחים יקבלו שכר הוגן ואז מתוך חמדנות יתחילו לתת לאנשים למות, סבבה?

    • ג'ו כלום הגיב:

      היקוש וביצע או לא היקוש וביצע? אם *כל* הרופאים חושבים שמגיע להם שכר גבוה יותר, ולא מסכימים לתת להם, אז כל הרופאים פשוט מוצאים עבודה אחרת. אם אתה רוצה שהם יעבדו בעבודה שלהם, כי יש לה ערך חברתי, אז אתה משלם להם יותר.

      לדעתי מה שאתה מציע הוא מה שצריך לקרות. גם עם שוטרים וכבאים, למעשה.

  19. אלעד דקר הגיב:

    חובה להזכיר כדי (כדי שהמתמחים יוכלו להתכונן נפשית) איך רייגן שבר את שביתת פקחי התעופה האזרחיים: הוא פשוט אייש את נמלי התעופה בפקחי טיסה צבאיים או דאג שטיסות אזרחיות יופנו לשדות תעופה צבאיים.
    ובגלל שביבי רואה בעצמו תלמיד נאמן של רייגן יש סיכוי סביר ביותר שאכן צווי שמונה לבתי חולים אזרחיים יוצאו לרופאים.
    ואם התרגיל הזה יצליח אז נגיע למצב של חיסול האיגודים בישראל תוך 10 שנים.
    אז כדי למנוע את זה המתמחים צריכים להחליט כבר עכשיו שאם הם מקבלים צווים כאלה הם מתכנסים מול הקריה בתל אביב ומביאים מגרסה ניידת וכל אחד זורק את הצו שמונה שלו ישר למגרסה.

  20. יהושאפט הגיב:

    אולי זה אני היחיד שלא מבין, אבל מה זה אומר "להלאים את משרד האוצר"? הוא ממילא שייך למדינה, לא?

טראקבקים/פינגבקים

  1. עליי לזעוק | בלוגיקה
  2. רופאי ישראל – אנחנו איתכם! » Sabbath Monkeys
  3. לא מתפטרים, לא עבדים « משכתבת את החיים