החברים של ג'ורג'

כורה בור, בו ייפול

פרשנים פוליטיים מתקשים להבין לאחרונה מדוע הילארי קלינטון נשארת בפריימריז הדמוקרטיים. בסיבוב האחרון, שנערך ביום שלישי שעבר, זכתה קלינטון בפריימריז שנערכו בקנטקי, בעוד אובאמה ניצח באורגון. הפער ביניהם נשאר רחב כשהיה, למרות נצחונותיה האחרונים של קלינטון.

סימנים אחרים אינם מעוררים טובות: הקמפיין של קלינטון שקוע בחובות – יותר מ-20 מיליוני דולרים, על פי הדיווחים האחרונים – ויותר ויותר היא נגררת לגזענות סמויה פחות ופחות. לפני קנטקי, היא אמרה שאובאמה לא מצליח לזכות "בתמיכתם של אמריקנים שעובדים, שעובדים קשה, אמריקנים לבנים" – וכ-21% מהמצביעים בקנטקי אמרו ש"גזע" היה מרכיב מרכזי בהחלטתם. מתוך אלה, 90% הצביעו לקלינטון.

בשבוע האחרון, פתחה קלינטון במתקפה נוספת על אובאמה. הדרישה שלה היא להושיב את הנציגים מפלורידה ומישיגן. תקציר האירועים: הנציגים הדמוקרטיים בפלורידה ומישיגן החליטו, בעקבות הרפובליקנים, להקדים את הפריימריז במדינות – זה היה בתקופה שחשבו שהפריימריז יוכרעו בשבועות הראשונים. בכך הם שיבשו לחלוטין את כל סדר הפריימריז. בתגובה, הודיעה המפלגה הדמוקרטית שהיא לא תכיר בנציגים שייבחרו בפריימריז הללו, וקראו לכל המועמדים שלא להתמודד בהם. נציגיה של קלינטון, שנראתה אז כמועמדת המובטחת, היו מעורבים בהחלטה.

כל המועמדים קיבלו עליהם את החלטת הנהגת המפלגה. אבל ראה זה פלא: בבוא הבחירות במישיגן, שמה של קלינטון התנוסס בקלפיות – המועמדת היחידה. היא זכתה ב-56% מן הקולות, מספר נמוך למתמודדת יחידה; ההתמודדות הזו, בניגוד להבטחותיה, הרגיזה רבים. אחר כך, כשבאה פלורידה, שמם של קלינטון ואובאמה הופיע בקלפיות, אם כי שניהם לא ערכו קמפיין במדינה. קלינטון ניצחה גם בפלורידה.

עכשיו היא דורשת שנציגי מישיגן ופלורידה יופיעו בוועידה. אלה יצמצמו באופן ניכר, אם לא את יתרונו של אובאמה בנציגים, לפחות את יתרונו מבחינת קולות הבוחרים. כדי לדחוף את המפלגה לאשר את מעשה ההונאה שלה – כשנשאלה מדוע התמודדה במישיגן אף שאובאמה לא עשה זאת, היא אמרה "זו היתה החלטה שלו" – הזכירה קלינטון את הבחירות האחרונות בזימבאבוואה, והשוותה את הפריימריז הנתונים בספק אליהן. זו לא היתה בחירה מוצלחת, כי במשוואה הזו מי שעורך בחירות-סרק בלי יריב אמיתי ובניגוד לכללים דומה הרבה יותר לרוברט מוגאבה מאשר לאופוזיציה שלו, אבל שיהיה. זמן קצר לאחר מכן, קלינטון גם השוותה את מאבקה לגניבת הבחירות למאבק על זכויות האזרח והנשים, ומי שתמכה במניעת זכות ההצבעה מפלורידה ומישיגן טענה כעת שזו שלילת זכות הצבעה המנוגדת למסורות האמריקניות המקודשות ביותר.

זה הרגיז הרבה מאד אנשים, ועוד לא ברור למה זה היה טוב. מה שכן ברור הוא שקלינטון כבר הבינה שהמאבק אבוד, ונראה שהיא מתמרנת לקבלת תפקיד סגן הנשיא. על פי דיווחים שהוכחשו על ידי שני המחנות, היו מגעים כאלה ואובאמה דחה אותם. שלשום, איים בכיר מגייסי הכספים של קלינטון כי אם היא לא תקבל את סגנות הנשיאות, התורמים שלה לא יתרמו לקמפיין של אובאמה לנשיאות. בהתחשב בהבדלים בהצלחה בגיוס כספים בין שני המחנות, אני לא חושב שאובאמה נבהל.

אבל, על פי דיווחים פנימיים, ביום שישי קלינטון הצליחה לגרום לו להתפוצץ. היא הופיעה באיזה מקומון, ה-Argus Leader של דרום דקוטה, וכשנשאלה מדוע היא נשארת במירוץ, היא אמרה שהזמן עוד מוקדם, שבעלה ניצח ב-1992 רק ביוני (לא נכון, אבל עזבו), וש"כולנו זוכרים שבובי קנדי נרצח בקליפורניה ביוני".

קלינטון קשרה ישירות בין רצח פוליטי ובין הסיבות שהיא מסרבת לפרוש. הסערה היתה מיידית, ואחרי שאובאמה – שוב, על פי מקורות פנימיים – נרגע, הקמפיין שלו שחרר הודעה צוננת: "ההצהרה של סנאטור קלינטון בפני המערכת של הארגוס לידר היתה אומללה ואין לה מקום בקמפיין הזה". קלינטון, מצידה מיהרה להתנצל – בפני משפחת קנדי, שכן אצל אחיו של רוברט, טדי, התגלה השבוע גידול ממאיר. אשר לדבריה כלפי אובאמה, שלא מעטים ראו בהם מעידה פרוידיאנית, היא אמרה שהיא "בסך הכל ציינה עובדה היסטורית". והסתבר שהילארי השתמשה בדוגמא הזו, של רצח קנדי, לפחות פעמיים בעבר.

נו. מתקבל הרושם שה'עובדה ההיסטורית' גמרה סוף סוף את הקריירה של הפוליטיקאית חסרת הבושה והמעצורים הזו. על כל פנים, היא סתמה את הגולל על האפשרות שקלינטון תהיה סגנית הנשיא. המצב שבו הנשיא השחור הראשון נרצח, ובמקומו עולה מי שעשתה הכל פרט לייחל בקול למותו, פשוט לא עולה על הדעת. קלינטון, אמרו בחודשים האחרונים, מנסה לגרור את המירוץ עד שאובאמה יעשה שגיאה קטלנית, או שמשהו אפל מעברו יצוץ. בסופו של דבר, השגיאה הקטלנית היתה שלה. מישהו יצטרך להסביר לי פעם איך היא רכשה מוניטין כפוליטיקאית מוצלחת.

 

ומלבד זאת, יש להפסיק את רצח העם בדארפור.

 (יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

17 תגובות על ”כורה בור, בו ייפול“

  1. עופר הגיב:

    אני חייב לציין שעשו הרבה מאוד מהומה מכלום. היא דיברה על תאריך שכולם יכירו, ולבוא ולחפש בזה איזשהי רמיזה זה ממש מטופש. מצד שני, אולי מדיע לה קצת שיטפלו לכל מילה שהיא אומרת.

  2. נתאי הגיב:

    עופר, אתה כנראה לא מבין עד כמה האפשרות שאובאמה, בהיותו איום אמיתי על מערכי הכוחות בארצות הברית, להבדיל מהילארי שישבה בדירקטוריון וול מארט למשל, ירצח. כך קרה לאחרון שאיים על הסדר הקיים – קנדי. וזה גם לא מקרי שהילארי הזכירה אותו.
    יש פה על הכף סכומי כסף וכוח שאתה כלל לא מסוגל לדמיין.
    היא פשוט אמרה משהו שהיא חושבת כל הזמן, אבל לא הייתה אמורה להגיד. אולי זו הייתה העייפות, אולי חוסר זהירות, ואולי פשוט טיפשות.

  3. ygurvitz הגיב:

    עופר, אפשר בלי מאמץ ניכר למצוא שלוש-ארבע דוגמאות נוספות לפריימריז שנמשכו זמן רב. להשתמש דווקא בדוגמא הזו, זו או טיפשות, או עייפות, או רשעות, או פליטה פרוידיאנית. אף תושבה לא סימפטית.

    יתר על כן, היא הזכירה את האירוע הזה *כסיבה להשארות במירוץ*. היי, אולי ירצחו את היריב שלי, ואם אני אשאר במרוץ ולא אפרוש, יבחרו בי.

    ואם זו פליטת פה או חוסר אחריות, היא מצטרפת לשורה של כאלה. את אובאמה רדפו על דברים שאמר הכומר שלו ועל כך שאמר שחלק מהבוחרים מרירים. קלינטון קפצה על שתי התבטאויות אלה כמוצאת שלל רב. הגיע הזמן למדוד לה כמידתה.

  4. אזרח. הגיב:

    נתאי,אני לא חושב שאובמה ,כמו שאתה אומר,מהווה איום אמיתי על מערכי הכוחות בארצות הברית.
    אובמה אמר ב2004 :THE WAR IN IRAQ

    Let’s start with his signature position against the Iraq war. Obama has sent mixed messages at best.

    First, he opposed the war in Iraq while in the Illinois state legislature.

    Once he was running for US Senate though, when public opinion and support for the war was at its highest, he was quoted in the July 27, 2004 Chicago Tribune as saying, “There’s not that much difference between my position and George Bush’s position at this stage. The difference, in my mind, is who’s in a position to execute.”

    קרא כאן על הרקורד של אובמה.

    http://www.leftbusinessobserver.com/Obama.html

    http://www.mindfully.org/Reform/2008/Obama-Craze-Gonzalez27feb08.htm

  5. דודי קינג הגיב:

    האירוניה המאבק הזה טמונה בכך שבעוד השניים הללו מתגוללים ברפש, מק'קיין מביט מהצד ומחכך ידיו בהנאה. חשוב לזכור שרובה של ארה"ב היא שמרנית, וקשה להאמין שהרעיון של מועמד שחור או מועמדת אישה יטה את כף דעתם של הבוחרים מתלבטים לטובת המפלגה הדמוקרטית דווקא. בעוד מק'קיין מצטייר כמועמד הממלכתי והבטוח, מי שיכול להיות סלע איתן בזמן שארה"ב נתונה במצוקה, כל הכפשה מהפריימריז הדמוקטיים תזכר גם בהתמודדות על הנשיאות. בנוסף, בעקבות הלכלוך הרב הזורם לשני הכיוונים מצביעים דמוקרטיים רבים עשויים להוותר עם משקעי מרירות, ולא להגיע כלל להצבעה.

  6. ד.ט הגיב:

    אני לא מצליח להבין את ההיגיון שבאמירה שלה על האפשרות לרצח פוליטי.

    אני לא מתכוון לכך שזו תשובה פסולה לשאלה למה היא רצה, אלא לכך שהיא חסרת כל היגיון.

    אם ירצחו את אובאמה לפני הבחירות, ממילא קלינטון תהיה ככל הנראה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, בין אם תהיה עדיין במירוץ בעת הרצח ובין אם לא. אז איך קשור המשך ריצתה, לאפשרות שירצחו אותו?

    אני מפספס משהו?

  7. ד.ט הגיב:

    אולי זו באמת פליטת פה קלאסית, פשוט הבעת משאלה, בתואנה דחוקה ביותר.

  8. גיא הגיב:

    ד.ט, אני לא חושב שהיא ייחלה לרצח פוליטי.
    היא הזכירה את הרצח כדוגמה לכך שפריימריס יכולים להמשך עד יוני.
    לדעתי זאת פשוט הייתה העייפות, והיא פשוט לא הצליחה למצוא דוגמה אחרת שכולם זוכרים.

    בלי שום קשר, זאת התבטאות אומללה ביותר.

  9. "The difference, in my mind, is who’s in a position to execute"

    לאאאאאא, לא הבדל גדול בכלל…

    גם אני חשבתי שקואליציה בינלאומית אמיתית, שכוללת את *כל* תותחי נאט"ו, בברכת האו"ם, זכאית וצריכה להוריד שלי רצחני כמו סדאם (ועוד רבים אחרים).

    להגיד "בתיאוריה יהיה נחמד ומועיל להוריד את סדאם, אבל אני לא חושב שהנשיא צריך לעשות את זה חד צדדית" זו התנגדות למלחמה. זה כמו שאשתי תגיד שצריך לגרום לשכן שלי להפסיק לשרוף זבל בחצר שלו, אבל היא מתנגדת שאני אלך ואכריח אותו בכוח, תוך ביצוע הסגת גבול ותקיפה, אלא חושבת שחייבים לחכות שהמשטרה תעשה את זה. זה מסרים סותרים? אובאמה ביקש להבהיר שהוא לא "תומך" בסדאם או חושב שמגיע לו להיות בשלטון בעיקרון. הוא לא אמר דבר על מלחמה.

    זה לא משנה מה הילארי באמת התכוונה. פוליטיקאי צריך לדעת איך יתקבלו דבריו. להיתמם אפשר עד מחר. כמנו שיוסי אמר, היא יכלה לשלוף כמה וכמה דוגמאות של פריימריז שהוכרעו רק ביוני בלי להזכיר מקרה של רצח.

    אה, ובעניין זה:
    http://www.notes.co.il/berman/44347.asp

  10. טל הגיב:

    לא העייפות היא שגרמה לה להגיד את זה. כי מסתבר שהיא כבר אמרה את זה במרץ לטיים (ואז הסיפור לא תפס תאוצה). מבחינתה זה לא טיעון חדש. הפעם – אולי בגלל סוף השבוע הארוך והשעמום – זה הגיע לכותרות. עכשיו קלינטון כבר הולכת ומאשימה את מטה אובמה שהוא מפמפם את זה מאז יום שישי. אין לה בושה. מה שהיא עושה בפלורידה ומישיגן – זה שיא החוצפה ובניגוד למה שהיא טוענת – שמנסים לדחוף אותה החוצה מן המרוץ, כולם מגלים כלפיה סבלנות מדהימה. כי היא בינתיים הורסת את המפלגה.
    על כל פנים – הנה קליפ של פרשן פוליטי ברשת MSNBC שאיבד את כל הסבלנות אליה.
    http://www.time-blog.com/swampland/2008/05/olbermanns_assassination_vacat.html

  11. מני זהבי הגיב:

    דודי,
    שמרנית שמרנית, אבל גם שם הדברים מתחילים לזוז כנראה. הדוגמא האהובה עלי היא קתלין סבליוס: אישה, דמוקרטית, קתולית, אבל נבחרה כבר פעמיים למושלת קנזס, והיא אחת הכוכבים העולים בזירה הפוליטית הלאומית. ניוחש שלי הוא שאובמה יריץ אותה כמועמדת לסגנות נשיא

  12. טל הגיב:

    למני זהבי –
    קתלין סבליוס היא ניחוש שלך? באמת….
    כל העיתונות בארה"ב מדברת עליה כבר חודשים ארוכים כמועמדת לסגנית נשיא מאז היא היתה אחת הראשונות שהצהירה על תמיכה באובמה.
    הבלוגר הפוליטי של הוושינטגון פוסט כבר מזמן מדבר עליה כמועמדת ב'רשימה הקצרה' של אובמה
    http://blog.washingtonpost.com/thefix/2008/05/veepstakes_novak_on_sebelius.html

  13. מני זהבי הגיב:

    טל,
    סבליוס אכן הוזכרה בתקשורת כמועמדת אפשרית, אחרת לא הייתי מזכיר את שמה. הניחוש שלי הוא שאובמה יבחר בה מבין כלל המועמדים האפשריים (קבוצה שאם לשפוט לפי התקשורת, מכילה כתריסר אישים פוליטיים)

  14. Sir Simon הגיב:

    I find it hard to believe that Obama can win the presidential elections. If, against all odds, he will then it would be interesting. He will definitely not live up to all of the expectations but even a not-too-catastrophic failure on his part can be worth while.

  15. החגב עומד יציב הגיב:

    לא צריך להבין הרבה בניהול קמפייינים בארה"ב בשביל לנחש שזאת לא הייתה פליטת פה כלל וכלל.
    להילארי יש סאונבייטים שהיא חוזרת עליהם לגבי כל נושא(כמו כל מועמד).
    זאת נראית כמו הטעות שתגמור אותה.

  16. ירון אסא הגיב:

    התאכזבתי מאוד לגלות כי לאחר שבועות בהם חשבתי שהאתר לא מתעדכן, התברר לי כי נכנסתי לגרסה הלא מעודכנת:
    friendsofgeorge.blogli.co.il

    הסיבה לכך היא שזו התוצאה הראשונה בגוגל. אמנם יש כאן חלק לעצלנות שלי, אבל אני חרד במחשבה על כמות הקוראים ש"מתבזבזים" בגלל העניין.

    אני ממליץ לעשות אחד מהדברים הבאים:
    1. לפרסם פוסט באתר הישן המפנה לאתר החדש.
    2. לבקש מגוגל להסיר את האתר הישן מהתוצאות (אם דרוש, אשמח לעזור בעניין)
    3. להסיר את האתר הישן לחלוטין

    רוב תודות, ושא ברכה על הכתיבה האיכותית והלא מתפשרת.

טראקבקים/פינגבקים

  1. The Daily Dolly 26/05/2008 at The Daily Dolly