החברים של ג'ורג'

חוקי הנאמנות כאמצעי נישול

בנימין נתניהו נבהל מעצמו – מי היה מעלה זאת על הדעת? – והורה אמש (ב') לתקן את הצעת חוק הנאמנות, כך שהדרישה להשבע אמונים למדינה "יהודית ודמוקרטית" תחול גם על מתאזרחים יהודים, לא רק על לא יהודים. כנראה שאפילו הוא קלט שהגזענות הזו מוגזמת מדי, או, ליתר דיוק, פוגעת במאמצי ה-Hasbara של ישראל.

אחת הטענות הנפוצות נגד חוק הנאמנות היא שאין לו בעצם שום השפעה בשטח: מי שבאמת רוצה אזרחות יישבע שבועת שקר ממילא, ולציבור הערבי שכבר נדפק עד העצם על ידי הממשלה יש מספיק סיבות לתעב את המשטר הציוני גם בלי החוק הזה.

אבל המטרה של חוקי הנאמנות – שחוק שבועת הנאמנות הוא רק הראשון שבהם – היא לצמצם את מעמדם של האזרחים הלא יהודים בכל תחומי החיים. מי שלא קלט את זה עד עכשיו, צריך היה רק להסתכל בהצעת החוק האחרונה של גדעון עזרא (קדימה).

לח"כ עזרא עומדת זכות גדולה: כפי שציין אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל), עד למינויו של עזרא האמינו הפלסטינים הישראלים כי בשב"כ עובדים חצאי-אלים. כשהם קלטו שאדם כמו עזרא, לא בדיוק הטוש החד בקלמר, הצליח להפוך לסגן ראש השב"כ, הרבה מהפחד התפוגג.

השטיק החדש של עזרא הוא הצעת חוק שקובעת שמדריכי תיירות בירושלים יהיו רק אזרחים ישראלים. ההצעה, מטבע הדברים, שוללת את רשיון העיסוק של מדריכי תיירים פלסטינים בירושלים, משום שבניגוד לטענות ה-Hasbara, הם אינם אזרחים אלא תושבים. הסיפוח החד צדדי של ירושלים לא העניק להם אזרחות. ישנם כ-300 מדריכי תיירים פלסטינים, שאם הצעת החוק של עזרא תעבור יאבדו את מטה לחמם.

ומדוע ינושלו תושבי מזרח ירושלים מעבודתם? כי הם לא נאמנים. בהסבר להצעת החוק נאמר כי "במדינת ישראל ישנם אתרים תיירותיים רבי-ערך. לא אחת ישנם חילוקי דעות באשר לאופן הצגתם של אותם אתרים מבחינה היסטורית, דתית, תרבותית ועוד. העיר ירושלים, על אתריה ההיסטוריים הרבים, מהווה דוגמה לאתר שקיימים לגביו חילוקי דעות כאמור. לחלק מתושבי מדינת ישראל, דוגמת תושבי מזרח ירושלים, ישנה פעמים רבות ?נאמנות כפולה', שכן הם מצביעים לרשות הפלסטינית: תושבים אלה מציגים לעתים עמדות אנטי-ישראליות בפני קבוצות תיירים אותן הם מדריכים. כדי להבטיח שתיירי חוץ ייחשפו לנקודת המבט הלאומית הישראלית, מוצע לקבוע כי סוכנויות נסיעות, וכל גוף המארגן סיורים לתיירי חוץ, ידאגו לכך שסיורים אלה ילוו על ידי מורה דרך שהוא אזרח ישראלי, אשר יש לו נאמנות מוסדית למדינת ישראל. הצורך בשמירה על האינטרס הלאומי של הצגת ישראל בדרך נאותה גובר על אינטרסים אחרים". כלומר, הצורך בכך שתיירים המגיעים לישראל יקבלו רק את הגרסה הרשמית, כפי שמקובל במדינות כמו צפון קוריאה, גובר על הצורך של תושבי מזרח ירושלים להתפרנס.

הצעת החוק הזו איננה חדשה, ומה שעומד מאחוריה – מאחורי המלל על נאמנות – הוא מלחמת קיום פשוטה בין אגודת מורי הדרך הישראלים ובין המדריכים הפלסטינים. לאגודת מורי הדרך הישראלים, כמסתבר, יש לא מעט יריבים: היא מחתה על השימוש במדריכים קתולים בעת ביקור האפיפיור בארץ, ואף איימה "לשבש את הביקור"; והיא מוחה גם נגד הפרוייקט המיליטריסטי הגדול ביותר בעולם לבני נוער, הידוע בישראל בכינויו "תגלית".

מסתבר שאפילו בלי החוק של עזרא – שחושש שמדריכים פלסטינים בהר הבית "משמיעים סיפורים על ישראל מפה ועד להודעה חדשה" – משרד התיירות (שמנוהל על ידי אחד הגמדים שהכניס ליברמן לכנסת, סטס מיסז'ניקוב) כבר מנהל הליכים כנגד מדריך תיירים פלסטיני שהעז, שומו שמיים, "לנקוט דעות חריפות כנגד מדינת ישראל בהציגו את נושא היחסים בין ישראל לפלסטינים".

ועכשיו אגודת מורי הדרך מצאה את השיטה החדשה והבזויה לקדם את הצעת החוק שלה: לרכב על סוס "הנאמנות". אם פעם הצעת החוק הזו היתה מסוגלת לקדם את ישראל למדינת מעקב נוסח הגוש הסובייטי, שבה לכל תייר מוצמד "מלווה מוסמך", הרי שבמסגרת הגלישה במדרון החלקלק, חוקי הנאמנות יצרו קטגוריות של עבודות שבהן לפלסטינים יהיה אסור לעבוד, מחשש ל"נאמנותם". זה מתחיל במדריכי תיירים; אין שום סיבה להניח שזה ייעצר שם. אחרי הכל, במדינה יהודית, קרי – בהעדר משמעות אחרת למילה "יהודית" – כזו שבה היהודי הוא אדון, בהחלט הגיוני שתהיה לו גם זכות מועדפת לקבלת פרנסה. ומי שאומר אחרת יוקע, תוך זמן קצר, כאנטישמי.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלו שתי תרומות בקרן הטבק והאלכוהול. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

28 תגובות על ”חוקי הנאמנות כאמצעי נישול“

  1. ש.ב הגיב:

    ה"אינטרס" לא גובר על הצורך של פלסטינים להתפרנס, אלא על חוק יסוד חופש העיסוק ועל עיקרון חופש הביטוי עצמו. או במילים אחרות, על זכויות היסוד בדמוקרטיה עצמם.

    אז להניח שהנזק יוגבל רק לערבים זה קצת אופטימי. באמצעות אותם נימוקים בדיוק אפשר לסתום פיות דם למדריכים ישראלים, ולא רק למדריכים.

  2. אני נוטה לחשוב שהחלת החוק גם על יהודים היא דרכו של נתניהו למסמס את ההצעה, שהרי קשה להאמין שהסיעות החרדיות (לכל הפחות יהדות התורה) יתמכו בדבר כזה.

  3. אזרח הגיב:

    אני עדיין לא מבין מה הקשר לחוק הנאמנות. אין מדריכי תיירים ערבים ישראלים?

    • עדו הגיב:

      תנועת מלקחיים, חוק הנאמנות סוגר מכיוון אחד והחוק של גדעון עזרא מהכיוון השני ולאט לאט אזרח ערבי הופך לסוג ב' במדינתו לא רק בפועל אלא באופן חוקי ורשמי.

      • א.ה. הגיב:

        בהערת אגב נוגדת דמגוגיה – אני מתנגד לשתי *הצעות* החוק, אבל – אף אחת מהן לא תחול על אזרח ישראלי-ערבי. שתיהן חלות על מי שאינם אזרחים.

        • ygurvitz הגיב:

          אז אני מבין שאתה נסוג מהטענה שלך שאין כיבוש בירושלים, עכשיו כשאתה מכיר בכך שתושבי מזרח ירושלים אינם אזרחים ישראלים?

    • נו, וערבי ישראלי לא יסתבך עם שומרי חותם הנאמנות על אופן הצגתו את הדברים?

      חוצמזה, כשאתה בא לרומא, איזה מדריך אתה רוצה – מרומא או ממילאנו? אני אישית מעדיף מישהו שמכיר את העיר כמה שיותר. וממתי לעזאזל צריך אזרחות כדי לעבוד בעבודה פרטית מול אזרחים (זרים) פרטיים?

  4. מני ל הגיב:

    ההצעה הזאת באה בתזמון מעניין. מחר נפתח במערב ירושלים הכנס התיירותי של OECD, שהיה סביבו כבר רעש עקב מיקומו. חלק מהמדינות כבר הודיעו מראש שלא יבואו, אבל מעניין אם מישהי בכלל תתייחס להצעה הזאת.

  5. שירלי הגיב:

    הצורך בשמירה על האינטרס הלאומי של הצגת ישראל בדרך נאותה גובר על אינטרסים אחרים" , מצד אחד שר החוץ
    הנוקט בגישה של "על הז**ן שלנו התדמית של ישראל בעולם" ושדיפלומטיה זה להומואים ומצד שני , התדמית שעלולים ליצור כמה מדריכים טיולים שאולי יציגו תמונה שונה מהפרופגנדה הרישמית בפני כמה עשרות תיירים שעדיין מגיעים לכאן , זו סכנה אמיתית לאופן שבו ישראל נתפשת בעיני העולם, וזו סיבה מספיק טובה לגזול ממדריכי התיירים את פרנסתם , לפגוע בחופש העיסוק,חופש הביטוי
    ובדמוקטיה בכלל. האבסורד שזועק הוא שחוק כזה פוגע בתדמית של ישראל כמדינה דמוקטית ביעילות ובאפקטיביות גבוהות לעין שיעור ממה שכל מדריכי הטיולים ביחד יכלו לעשות במשך עשור.

  6. טל הגיב:

    המממממ…. ברוח התיקון החדש של ביבי לחוק הנאמנות, אני מציע שמדריכי תיירות ישראלים יחוייבו להדריך ברוח ערכי הלאום היהודי דמוקרטי, אחרת יפוטרו מעבודתם. חסר מדריכים שמאלניים או ערבים ישראלים, רחמנא ליצנן?

  7. אזרח הגיב:

    אני הייתי מציע לשמוע מה בדיוק מספרים מורי דרך תושבי מזרח ירושלים לתיירים שבאים הנה. מילא סיפורים על הכיבוש, זה באמת לא מצדיק שלילת רישיון. אבל יש לא מעט ערבים שמכחישים את קיומו ההיסטורי של בית המקדש בהר הבית (או בכלל), כולל ערפאת בזמנו (אמר זאת בועידת קמפ דיוויד לאזניהם הנדהמות של ברק וקלינטון). צריך גם להגן על תיירים משקרנים מקצועיים.

    זה לא אומר שצריך לשלול רשיונות בצורה סיטונאית, אבל כן צריך לבקר ולפקח על התכנים שמעבירים. לא מדובר בעניין של חופש הביטוי, כפי שציינו כאן כמה אנשים. מורי דרך הם אנשים עם רישיון להדריך תיירים, שזמנם וממונם מוגבל וכמות האנפורמציה שבידם קטנה מאוד. הם לא יודעים מראש מה מידת המהימנות של מורה הדרך. תארו לכם שאתם מגיעים לטיול מאורגן בפולין, ומורה הדרך מספר לכם שלפני 60 שנה מתו שם המון יהודים בצורה מסתורית, האדמה פשוט בלעה אותם. גם אז תגידו שיש למורה הדרך זכות לחופש ביטוי? אולי, אבל סביר להניח שגם תרצו את הכסף בחזרה, ותשלחו מכתב תלונה חריף לסוכנות הנסיעות.

  8. ג'וני הפרד הגיב:

    יהודה בן-מאיר, מצעירי המפד"ל לשעבר, טוען במאמר ב"הארץ" שהמטרה העיקרית של חוקי הנאמנות היא למנוע מחברי כנסת ערבים להשבע אמונים למדינה ("יהודית וישראלית") וכך לנשל אותם מחברותם בכנסת ואת הפלסטינים אזרחי ישראל מייצוג.

  9. גיל הגיב:

    אזרח, כשמטיילים הרבה פעמים ישנם מדריכים גרועים. בשוק חופשי זה העניין, מטייל אחראי יבחר מדריך על סמך המלצות בספר המסע ובאינטרנט. לאחרונה במקסיקו אחד המדריכים באתר עתיקות אמר שאם נשלם לו, הוא יספר לנו איך בני המאיה הם אחד משבטי ישראל, זו זכותו. אני מניח שהוא לא סובל מעודף פרנסה.
    ובנוסף שאלה, מה לגבי מדריך דתי, שסביר להניח שישנם דברים בהדרכתו שסותרים עובדות היסטוריות באופן חד משמעי? האם גם ממנו תשלול את תעודת המדריך או שדיוק בעובדות הוא לא באמת העניין פה?

  10. דותן הגיב:

    יוסי,
    תיקון אחד: הסרטון המקושר לא קשור ל"תגלית" – הוא מתעד את תוכנית "חץ וקשת" ששייכת לצופים.

    משתתפי תגלית לא משתתפים בשום אימון צבאי.

    • דניאל ר הגיב:

      גועל נפש.
      המדינה לא צריכה בכלל לפקח על מה שאומרים מדריכי טיולים. שתיתן תו תקן, אם בא לה, למי שעובר הכשרה כלשהי. שתשלול את התו ממי שמשקר. אבל לקנוס אנשים כי הם מדברים בני קבוצה?

  11. אלכס הגיב:

    תודה על הלינק ידידיה, אחלה כתבה.
    ומיותר לציין שגם אחלה פושט יוסי, קצר ולעניין.

  12. גיל ב' הגיב:

    הויכוח על איכות ההדרכה של מדריכים פלסטיניים מול ישראלים/יהודים מזכירה לי את אחד הויכוחים מלפני שנים רבות כשעלתה ההצעה שבמשאל עם על החזרת שטחים לא יספר קולם של ערבים ישראלים (או ינוטרל באמצעות דרישת רב מיוחס) בנימוק שהם לא אובייקטיבים ועמדתם ידועה מראש. כששאלתי חבר ימני אם באותו נימוק צריך לפסול גם דתיים או לפחות מתנחלים הוא לא הצליח להבין את הקשר.

טראקבקים/פינגבקים

  1. Tweets that mention חוקי הנאמנות כאמצעי נישול | החברים של ג'ורג' -- Topsy.com
  2. חושד בכשרים « דְּבָרִים בִּבְלוֹגוֹ