החברים של ג'ורג'

משטרת הטרדה פוליטית

משטרת ישראל זימנה שורה של פעילים פוליטיים באום אל פאחם בימים האחרונים. על מה שקרה אחר כך יש מחלוקת: הפעילים אומרים שהמשטרה ניסתה להרתיע אותם מלהשתתף בהפגנות נגד הפגנת הימין המתוכננת בעיר; השוטרים טוענים שמה פתאום, לא יעלה על הדעת, הם בסך הכל "ביקשו מהתושבים לנהוג באיפוק ולא באלימות".

אני מאמין לפעילים מאום אל פאחם. המשטרה בישראל מעולם לא ראתה את עצמה ככוח שמיועד לשרת את התושבים, אלא ככוח שמיועד לשרת את המשטר. מימי בן גוריון והלאה, נעשה במשטרה שימוש פוליטי בוטה. שיחות הפחדה כאלה נערכות לעיתים קרובות לפעילים שחורגים מהקו שהמשטר מרוצה ממנו, פעילי שמאל ופעילי ימין. לאזהרות האלה יש מטרה אחת: להפחיד אנשים ולהרתיע אותם מפעילות שעשויה להביך בכירים.

לא נתפסים כ"שומרי סדר" במגזר הערבי. שוטרת מג"ב בהפגנה אמש

מקרה בולט בשנים האחרונות היה זה של משה מוסקל, שבנו רפנאל נהרג במלחמת לבנון השניה ושמינף את העובדה הזו כדי להפוך לאחד ממובילי המאבק נגד אהוד אולמרט. לא צריך היה להיות מחסידיו הגדולים של אולמרט, בהנחה שנותרו כאלה, כדי להרתע מהמחאה הכתומה עד למאד של מוסקל; ובכל זאת, המשטרה עשתה מעשה נבלה כששלחה שני קצינים לברר האם מוסקל "מתכוון לעשות בלגאן" בטקס בנוכחות אולמרט. גם אז לא היססה המשטרה להודות ש"לנוכח העובדה שהאירועים האחרונים לוו במחאה, ביקשנו לדעת האם יש כוונה לקיים שוב הפגנה".

זה לא עניינה של המשטרה. לא בביתו של מוסקל ולא מול פעילים פוליטיים באום אל פאחם. זכות ההפגנה היא בסיסית, וכל זמן שאתה לא מארגן 50 איש או יותר, אתה לא חייב להודיע למשטרה שום דבר.

מצבו של מוסקל, כיהודי חובש כיפה, עוד טוב: הוא שייך למעמד בכיר בעם האדונים. מצבם של הפעילים באום אל פאחם שונה משמעותית. בציבור היהודי יש תחושה – או, נכון יותר לומר, לבורגנות היהודית היתה תחושה – שהמשטרה נמצאת שם בשבילו, כדי להגן עליו. לציבור הפלסטיני-ישראלי מעולם לא היו אשליות כאלה: המשטרה היתה כלי דיכוי עיקרי מאז ימי המשטר הצבאי והלאה, ומעבר לתרגילים הרגילים – אכיפה של צווי עוול, אלימות בלתי הכרחית – היתה מעורבת עד צווארה בריגול פוליטי ובדיכוי המחאה במגזר הערבי; ד"ר הלל כהן תיעד זאת היטב ב"ערבים טובים" המומלץ מאד. כשפעיל פלסטיני מזומן לשיחה אצל הבחורים בכחול, יש לו יסוד סביר מאד להאמין שהמשטרה חוזרת כאן לתפקידה הישן, כסות לתפקידים שהשב"כ לא רוצה לבצע בגלוי.

מטשרת ישראל אמורה לשרת את הציבור. לא את המשטר. היא אמורה לספק שירות שווה לכל האזרחים. ואחרי שגמרנו לגחך, צריך להזכיר שוב שכאשר המשטרה לוקחת על עצמה תפקידים כאלה מול הציבור הפלסטיני, היא מערערת עוד יותר את האמון המעורער ממילא של הציבור הזה בה. אם היא לא מבצעת את חובתה האזרחית, לפחות תשתדל לבצע את חובתה הבטחונית ולא תדרדר את המצב עוד יותר.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

15 תגובות על ”משטרת הטרדה פוליטית“

  1. עדו הגיב:

    טוב מה אתה רוצה ? אי אפשר שהשב"כ יעשה את כל העבודה לבד.

  2. ידין הגיב:

    תיקון קטן. כתבת "זכות ההפגנה היא בסיסית, וכל זמן שאתה לא מארגן 50 איש או יותר, אתה לא חייב להודיע למשטרה שום דבר". זו טעות מאוד נפוצה. האמת היא שגם אם אתה מארגן 100 אלף אנשים אתה לא חייב להודיע למשטרה שום דבר כל עוד זו לא תהלוכה או כל עוד לא נישאים נאומים בעלי אופי מדיני (שאז מעל 50 צריך רישיון).

    • עדו הגיב:

      נדמה לי שמעל 50 כבר אפשר להכריז על 'התקהלות' ולפזר את המתקהלים.

      • יריב הגיב:

        המשטרה מרשה לעצמה לעשות מה שבא לה, אבל החוק קובע שהפגנה דורשת:
        1) לפחות חמישים איש
        2) תהלוכה או נאומים בעלי אופי פוליטי.

        מה בדיוק מהווה נאום בעל אופי פוליטי זו שאלה מעניינת, אני חושב שהמשטרה טוענת שמישהו שצועק סיסמאות במגאפון מתאים להגדרה…

  3. ארז הוכמן הגיב:

    בפסקה האחרונה צ"ל "משטרת" ולא "מטשרת". נא למחוק תגובה זו כשהטעות תוקנה.

  4. אזרח הגיב:

    מה אתה רוצה? בית המשפט פסק שלימין יש זכות להפגין באום אל פאחם, למרות התנגדות נחרצת של המשטרה, שאילצה את פעילי הימין לעתור לבג"ץ. אז המשטרה, שיודעת עד כמה המצב נפיץ, זימנה כמה מנהיגים פוליטיים כדי לגלות אילו הפגנות נגד יהיו, מה יהיה טיבן, וכן – גם כדי להבהיר שאלימות בתור הפגנת נגד לא תהיה מקובלת. קוראים לזה "קשר עם הקהילה". אם לא יעשו את זה ותהיה התפוצצות, אתה תהיה הראשון שיזעק על כך שהמשטרה יודעת רק להשתמש באלימות.

    בסופו של דבר, פוסט מאוד לא הוגן כלפי המשטרה, שבית המשפט כפה עליה לשמור על הבטחון והסדר בארוע ההזוי והנפיץ הזה. אם יש לך רעיונות טובים יותר כיצד למנוע אלימות תוך כיבוד פסיקת בג"ץ – אתה מוזמן להציע.

    • איתי הגיב:

      מר אזרח הנטרפה עליך דעתך ? קונסטרוקטיביות לא תמצא פה, רק ביקורת המנותקת מהמציאות בה אנו חיים

    • יריב הגיב:

      אם תקרא תראה שיוסי מתייחס למה שהוא חושב שנאמר בשיחות, לא לעצם השיחות. אם המשטרה פונה לאנשים בעלי עמדה, שואלת מה מתוכנן ומבקשת שיעשו מאמץ לשמור על השקט, זה בסדר. אם היא מנסה למנוע מהם למחות באמצעות איומים, זה לא בסדר. אבל רוב הטור מתייחס למסגרות ההיסטוריות ולדברים שאינם ציבוריים מטבעם (תוכן השיחות, אפשר אפילו לומר השערות, אם כי המשטרה באמת לא יותר אמינה מאותם פעילים פוליטיים), כך שזה יוצא מעט חלש ודל, קורה.

  5. קגנוביץ' הגיב:

    אין איזה סעיף ששלושה אנשים ומעלה זה התקהלות בלתי-חוקית (אם בא לקצין משטרה להכריז עליה ככזאת)? וחוץ מזה, טוב עושה המשטרה שהיא מנטרת את המצב. רוב המפגינים הפוליטיים הם אנשים משועממים שבאים בשביל האקשן או כי משלמים להם לעשות בלגן מול המצלמות. אני מעדיף שהשב"כ והמשטרה יזהירו אנשים שכדאי להם לשמור על הסדר הציבורי, ולא שכל מתנחל/שמאלן/חרדי/ערבי/מישהו אחר יוכל לחסום כבישים ולהתעמת עם היס"מ מתי שבא לו כדי שיראו אותו בחדשות. אם הם רוצים לעשות רושם, שירימו הפגנה שקטה ומסודרת עם הרבה משתתפים. 

    • אזרח הגיב:

      טוב ויפה, אבל מסתבר שבשם הרב תרבותיות אנחנו צריכים לכבד את כל ההגדרות התרבותיות השונות של "שקט" ו"סדר". מסתבר שגם כשחבורות של צעירים משולהבים מיידות אבנים על שוטרים ועוברי אורח, חוסמות כבישים ומציתות צמיגים, זאת גם הפגנה "שקטה ומסודרת". הרי מארגני ההפגנה עמדו עם שלטים ונשאו נאומים! זה רק ה"שבאב", מין יצור בלתי ניתן לריסון, שעושה את זה כי אין עבודה/משעמם/אין חוגים/אחר (מחק את המיותר). אם תעיז לומר אחרת, נקרא לך פאשיסט ונאיים לגרור אותך להאג.

      • שחר הגיב:

        מה אתה מדבר, עדו. הרי כשהערבים הפגינו הסיבה לכך הייתה "כי אין עבודה/משעמם/אין חוגים/אחר (מחק את המיותר)"; ואילו כאשר המתנחלים הפגינו הם נאבקו לממש את זכותם הטבעית לגור במקומ. זאת ועוד: לצורך ההפגנה הצודקת הזאת הם הפסידו ימי עבודה במועצה המקומית בנימין. תאר לעצמך, זה היה יום ראשון, וכל המשתתפים בחרו מרצונם ללכת להפגנה השקטה, ולא לחוג "מוסר ישראל לדורותיו – ההבדל בין היהודים לבין עמי העולם". בקיצור, אתה פשיסט. נתראה בהאג

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    זה רק אצלי או שהתמונה עולה על הטקסט באופן מכוון?

  7. עומר הגיב:

    לא כ"כ מובן לי הפוסט הזה. אם אתה מדבר על תופעה כללית אז ניחא, אבל במקרה הספציפי הזה מדובר במלחמת גרסאות על אירוע שמלכתחילה לא נשמע דרמטי במיוחד.

טראקבקים/פינגבקים

  1. Tweets that mention משטרת הטרדה פוליטית | החברים של ג'ורג' -- Topsy.com