החברים של ג'ורג'

שובו של הפנטזיונר

הקשר של בנימין נתניהו עם המציאות רופף משהו. זה לא כל כך חדש. באחת האזכרות לרחבעם "הרצח הכפול" זאבי, התרפק נתניהו על הימים הטובים בהם שירת זאבי בממשלתו והעניק לו עצות מוצלחות לאחר ישיבות הממשלה; זאבי לא שירת בממשלתו מעולם.

מאוחר יותר, כשמצא את עצמו מחוץ לתפקיד רשמי אחרי שהתפטר מהממשלה ערב ההתנתקות, הוא פינטז שהציעו לו את תפקיד שר האוצר של איטליה. זו היתה פנטזיה מבישה למדי מצידו של סניור בניטו: פטריוטים גאים אינם שוקלים לערוק למדינה אחרת כדי לקבל בה משרה בכירה רק כי מצבם הפוליטי קשה, וודאי אינם מנפנפים בהחלטתם שלא לערוק לארץ האספרסו והאופנה בפני ההמון הישראלי המיוזע. הוא אמר שההחלטה שלו גרמה ל"מגינת ליבם של רבים", ואם זו לא פנטזיה, אני לא יודע מה כן.

כשניסה לבנות את עצמו כיורשו של שרון, הוא רקח את המשונה שבסיפורים, אותו מכר ליאיר לפיד בינואר 2006: כביכול נפגשו שרון, אהוד ברק ונתניהו עצמו בנגמ"ש של שרון במלחמת יום הכיפורים. אף אחד מהאנשים שהיו שם, בדק בן כספית כחודשיים לאחר מכן, לא זוכר אירוע כזה. הסיפור גם לא מסתדר עם הרישומים הצבאיים על המקומות שבהם היו ברק, נתניהו ושרון בזמן המלחמה. אבל ככה זה בפנטזיה. כשהילארי קלינטון יצאה בסיפור מופרך על ירי צלפים בעת ביקורה בבוסניה, הוא חיסל את סיכויי הנשיאות שלה; בתודעה הישראלית, ביקור הרפאים של נתניהו בנגמ"ש שקע כאבן שאין לה הופכין.

והיתה גם הפנטזיה ההיא, שכחבר כנסת שנהנה מפנסיה של ראש ממשלה, שר חוץ, שר אוצר ושכחתי מה עוד, הוא נאלץ לחיות מאלף דולרים בלבד, דבר שלדבריו איננו ניתן לביצוע. נניח עכשיו לעובדה שהפנסיה גבוהה הרבה, הרבה יותר; נתמקד בעובדה ששנים מועטות קודם לכן נאבק נתניהו כארי כדי למנוע את העלאת שכר המינימום לאלף דולרים. והיתה הטענה ששביתת הסטודנטים בימיו הסתיימה תוך ימים ספורים, כנראה ברגע שבו "שרה הכינה כמה פיצות".

הבוקר פרסמו העיתונים בקול תרועה את הפנטזיה החדשה של נתניהו: בנסיון עלוב במיוחד לדחוק את עצמו לתוך הדרמה הכלל עולמית סביב חילוץ הכורים בצ'ילה, טען נתניהו שהוא חזה את אסון המכרה. מה, לעזאזל? אם הוא ידע שהולך להיות אסון במכרה האומלל הזה, איזה סוג של בהמה חסרת לב מונעת את המידע מהאנשים שעומדים להפגע ממנו?

טוב, לא בדיוק. נתניהו לא חזה את האסון הספציפי הזה. הוא בסך הכל כתב בספר שיצא ב-1987 ש"אסון מכרה, למשל, עלול ללכוד רק כורים ספורים במעבה האדמה. אף על פי כן עלולה תשומת הלב של אומה שלמה להיות מרותקת לגורלם במשך זמן רב. אין זה רק בגלל נציגיה של התקשורת המגיעים למקום האסון ומדווחים על הדרמה המתרחשת. סיבת הדבר היא עמוקה יותר. בסתר לבו רואה כל אזרח את עצמו בדמיונו כאילו הוא עצמו נקלע לאותו מצב".

וואלה. הסטנדרטים לנבואה ירדו משמעותית בזמן האחרון, אני רואה. לרביב דרוקר יש נבואה מוצלחת לא פחות של נתניהו מאותו הספר עצמו. אני רוצה לחלוק עובדה מפעימה (אבל רק בפורום המצומצם הזה, כן?): המנחה של משחק תפקידים בו אני משתתף תיאר גם הוא קריסה של מכרה, ואין שום ספק שכאשר עשה זאת שוטט מוחו בספירות העליונות, והוא הביא לנו תיאור – משובש ומעוות, אכן, עקב ערפילי הנבואה המוכרים מימי הפיתיה והאד הרעיל ששאפה – של קריסת המכרה מצ'ילה. מפאת השמירה על פרטיותו של אותו מנחה, שיוצף בוודאי על ידי המוני פתאים צמאים לנבואה, שמו שמור במערכת.

ואחרי הסרקזם, אחרי הלעג המתבקש לבניטו נוסטרדמוס, גואה החשש: איזה סוג של יצור חסר בטחון, שחייב לתחוב את שמו לכל אירוע, המלכנו עלינו? איזה אדם שפל רוח לא יכול להניח לטרגדיה לחלוף, מבלי שינסה להטביע עליה את חותמו הנלעג? שימו לב לרצף: נתניהו והפנטזיה על שרון בנגמ"ש, ארבעה ימים לאחר קריסתו; נתניהו באזכרה לזאבי, מנסה נואשות להתחכך בזכרו של המת; נתניהו שמנסה לתפוס עמדה טובה ליד המצלמות בצ'ילה.

כן, אני יודע: המידע הגיע מהלשכה שלו, לא מנתניהו. אני מתקשה להשתכנע שיש מישהו בלשכת נתניהו שהיה יודע לפתוח את "הטרור" בעמוד הנכון, ולצטט דווקא את הפסקה החיוורת הזו, אלא אם המצטט הוא מי שכתב אותה.

מה שמפחיד כאן הוא שאלו התקריות שהגיעו לידיעת הציבור. מעניין מה מזדחל במוחו של נתניהו כאשר הזרקורים אינם מופנים אליו. מעניין? לא, בדיוק. מטריד.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

16 תגובות על ”שובו של הפנטזיונר“

  1. עדו הגיב:

    היה גם את הקטע עם החיילים הבריטים במחנה אלנבי בירושלים. נתניהו נולד אחרי שהבריטים עזבו. אבל כאן אם הבנתי נכון 'ידיעות' לקח על עצמו את הפאשלה וטען שהכתב לא ציטט נכון. עכשיו אני מתחיל לתהות אם באמת זה מה שקרה ואם לא אז מה האינטרס של 'ידיעות' לכסות לנתניהו את הישבן?

  2. Yuval הגיב:

    the story of a miner being trapped underground leading to a media frenzy, Netanyahu got from a movie called "ace in the hole" directed by Billy Wilder and starring Kirk Douglas.

  3. שחר הגיב:

    מעבר לנסיון המביך לדחוף את עצמו למקומות שאין לו מה לעשות בהם [ולהכריז על עצמו כ-"נביא נתניהו השני", שהרי הראשון הוא אביו שחזה את אסון התאומים], לפי הדיווח של ברק רביד ב-"הארץ" ביחד עם ההודעה לעיתונות [שהוציאה הלשכה או יותר נכון מערך ההסברה והתקשורת עליו חולש ניר חפץ] צירפו קובץ אלקטרוני ובו העמוד הסרוק מתוך הספר.

    ניר חפץ וצוות תקשורת רה"מ לא היו פועלים בלי אישור הלשכה. באמת שלא.

    חבל שבתוך מעגל השוטים הזה [שמהווה את דוברות וההסברה של רה"מ וגם של ישראל] בין מי שחשב על הרעיון להוציא את ה"נבואה" הזו לעיתונות, ועוד מישהו שישב וכתב את ההודעה, ועוד מישהו שסרק את העמוד הנכון בספר – לא היה מישהו שאמר "חבר'ה, זה רעיון ממש, אבל ממש, לא מוצלח…"

    מצד שני זה מסביר הרבה לגבי ה-"הסברה" של ישראל. וגם של ביבי.

    וכמו שנאמר לשוטים ניתנה הנבואה.

    רק טוב.
    שחר

  4. vandersister הגיב:

    רק הבוקר שרתה עלי רוח הנבואה, וחזיתי שבמהלך השבוע הבא, ימותו מספר אנשים בתאונות דרכים וזו תהיה טרגדיה אנושית קורעת לב. תצחקו, תצחקו, אבל יש לי תחושה שזה עוד יקרה.

  5. דוד הגיב:

    כל המדינה הזאת מתחילה להראות כמו משחק תפקידים אחד גדול.

  6. אזרח הגיב:

    אזכור לבלוג ב"ידיעות"!

  7. עומר הגיב:

    האמת שנושא הפנטזיונריות של נתניהו, וההתייחסות התקשורתית אליו הן לא יותר מדאחקה וחומר לרדת עליו ב"ארץ נהדרת". יושב כאן מנהיג שאין זה ברור כלל אם הוא לפחות יודע שהוא משקר, או שמא הוא לוקה בפסיכוזה מוחלטת ובונה לעצמו מציאות מקבילה בראש, ולאף אחד זה לא מדליק נורה אדומה בנוגע לכשירותו לכהן בתפקיד הרם ביותר במדינה. הרי ביבי לא היה עובר מבחן אמינות של מחלקת כ"א במחסן הביסקוויטים של אסם. פשוט מדהים.

  8. אלעד דקר הגיב:

    בשנת 1968 באלבום
    "In search for the lost chord"
    של המודי בלוז יצא השיר
    "Legend of a Mind"
    מופיעה בו השירה
    "Timoty leary's dead"
    ואכן 28 שנים אחרי
    (שימו לב 5 שנים יותר מנתניהו)
    טימותי לירי עזב אותנו לעולמים.
    מסקנה:
    ריי תומס (החלילן שכתב את השיר) הוא חתיכת נביא!!!!

  9. Johannes הגיב:

    אני מתפלא שאינך מבין שנתניהו הוא התשובה הישראלית לאנטישמיות הגואה בעולם.
    הרי היה ברור לכל הגויים האנטישמים שטופי דעות קדומות, שכשהעם הנבחר שעליו הם יודעים שהוא אינטליגנט, בעל יוזמה וכד' יגיע לארצו, ימליך עליו מלך שיהיה משכמו ומעלה.
    התשובה שלנו: נתניהו.

  10. מני אביב הגיב:

    אני מתפלא שאף אחד לא הזכיר עד כה את 'הקלטת הלוהטת' מן הבחירות הפנימיות בליכוד שנת 1993. דוד לוי בודאי עד היום תופס את הראש כשהוא נזכר בהאשמות המגוכחות של ביבי, בהתוודות הבלתי נחוצה על הרומן שלו ובעובדה שהקריירה הפוליטית שלו לא הסתימה בו במקום.

  11. קורא כלשהו הגיב:

    אפשרות להסבר אלטרנטיבי: אולי הפצה כמותית (ואף מכוונת) של פנטזיות באמת עובדות על חלק מהעם. זכרון סלקטיבי, חוסר ביקורתיות וביביתון (שבטח לא יטרח לסתור את ביבי) יכולים לקנות עוד כמה קולות (או לשכחח אכזבות עבר), אבל כמה ממצביעי ביבי ישנו את קולם בגלל פנטזיות שהתבדו?

  12. קורא כלשהו הגיב:

    אגב, "ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום בעקבות חילוץ הכורים בצ'ילה: …העולם כולו נרגש מהמעשה האנושי של הצלת אזרחים לכודים במעמקי האדמה…"
    רק אני שמתי לב למילה "אנושי" כיוצאת דופן? אני כבר רגיל לשמוע את המילה "יהודי" במשפטים מובנים שכאלו..

    • דניאל ר הגיב:

      עניין של זמן. כשביבי יספר על האירוע הזה בעתיד הוא יספר שהוא הציל את הכורים במו טליתו כי הם היו צאצאי אנוסים מספרד שהיגרו לצ'ילה בגלל פרנקו. כה דיברתי.

טראקבקים/פינגבקים

  1. Tweets that mention שובו של הפנטזיונר | החברים של ג'ורג' -- Topsy.com