(הקדמה: ×ת הטקסט ×”×–×” כתבתי עבור ×תר חופש ×‘×©× ×ª 1994 1998, ו×× ×™ חושב שעדיין יש בו ×¢× ×™×™×Ÿ; ערכתי ×©×™× ×•×™×™× ×ž×¡×•×™×ž×™×, ×בל הטקסט ברובו × ×©×ר כפי שהו×. ×× ×™ מודה ל×סף ברטוב שהצליח לשחזר ×ותו, מ×חר והעותק שלי ×בד. – יצ"×’)
כמו כל ×‘× ×™ גילי, ידעתי בסוף כתה ו' ש×משיך ללמוד בישיבה ×ª×™×›×•× ×™×ª. ×ופציה ×חרת פשוט ×œ× ×”×™×ª×” קיימת: זבולון המר, שטיפח ×ת הישיבות ×”×ª×™×›×•× ×™×•×ª, ד××’ היטב לכך שהרמה הממוצעת של התיכון הדתי הרגיל תהיה × ×ž×•×›×” מ×ד, ×•×©×”×ª×™×›×•× ×™× ×”×“×ª×™×™× ×™×”×¤×›×• לערי מפלט לכל ×לו ×©× ×›×©×œ×• ×‘×›× ×™×¡×” לישיבות ×ª×™×›×•× ×™×•×ª, ×ו ×©× ×¤×œ×˜×• מהן.
הישיבה ש×ליה הלכתי הייתה ישיבת "× ×—×œ יצחק – × ×—×œ×™×", ×ו בקיצור × ×—×œ×™×, ×‘× ×™×”×•×œ×• של יוסף ב×-גד, רב ×‘×¢×™× ×™ עצמו, ×©×”×ª×¤×¨×¡× ×œ×¤× ×™ ×©× ×™× ×ž×¡×¤×¨ כחבר ×›× ×¡×ª מבדר במיוחד. היו מספר סיבות לכך ×©× ×—×œ×™× × ×‘×—×¨×”: ×”×™× ×§×¨×•×‘×” ×œ×ž×§×•× ×ž×’×•×¨×™ משפחתי, בפתח תקווה, ×חד מדודי שימש ×©× ×‘×¢×‘×¨ ×›×ž×—× ×š ו×ימי שמשה בעבר כמזכירה במקו×. מעבר לכך, ×”× ×”×™×• ×ž×•×›× ×™× ×œ×§×‘×œ ×ותי למרות ×©×¦×™×•× ×™ ×œ× ×”×™×• מבריקי×.
במשך ×©× ×ª×™×™×, למדתי בחטיבת ×”×‘×™× ×™×™× ×©×œ הישיבה, ובכיתה ט' התקבלתי לישיבה עצמה – ישיבה ×¢× ×¤× ×™×ž×™×”. ×× ×™ חושב שהמגזר הדתי הל××•×ž× ×™ ×”×•× ×”×™×—×™×“ השולח ×ת ×‘× ×™×•, בגיל 14 בערך, מן הבית. ×”×”×•×¨×™× ×ž××‘×“×™× ×›×œ שליטה על ×—×™× ×•×š הילדי×, ×•×œ×©× ×”×’×‘×¨×ª שליטת המוסד ×‘×—× ×™×›×™×•, היצי×ות הביתה מצומצמות עד ×œ×ž×™× ×™×ž×•× â€“ במשך רוב ×©× ×•×ª×™ בישיבה יצ×תי הביתה ×¤×¢× ×‘×©×œ×©×” שבועות. ×‘×¦×‘× ×”×™×• לי יצי×ות יותר טובות.
כמה ×ž×™×œ×™× ×¢×œ סדר היו×. ההשכמה הייתה ב-06:30 בערך, ×œ×¢×ª×™× ×ž×•×§×“× ×™×•×ª×¨ ×•×œ×¢×ª×™× ×ž×וחר יותר, בהת×× ×œ×¢×•× ×”. תפילת שחרית התחילה ב-07:15 – × ×•×›×—×•×ª חובה, כמובן. ל×חר מכן – ×רוחת בוקר וסידור חדרי×. בשעה 08:45 התחילו לימודי הקודש, ×©× ×ž×©×›×• עד 12:55. ××– ב××” תפילת ×ž× ×—×”, ×רוחת צהרי×, ×•×ž× ×•×—×” עד 13:55, עת התחילו לימודי החול. הללו × ×ž×©×›×• עד 18:30 ×ו 19:30, ××– ×”×œ×›× ×• ל×רוחת הערב, ובין 20:10 ל-21:10 ×”×™×” “סדר ערב" – ×©× ×™ ×ª×œ×ž×™×“×™× ×œ×•×ž×“×™× ×’×ž×¨× ×œ×§×¨×ת השיעור של ×™×•× ×”×ž×—×¨×ª, בצוות×. ל×חר מכן, עד כיבוי ×ורות (×ž×©×ª× ×” ×¢× ×”×’×™×œ – בין 22:30 לחצות) – זמן חופשי. ר×וי לציין שכש×× ×™ מדבר על לימודי קודש, ×× ×™ מתכוון ללימוד גמר×.
×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢ כמה מבין קור××™ העמוד ×”×–×” × ×™×¡×• ××™ ×¤×¢× ×œ×§×¨×•× ×“×£ גמר×, ×בל ×× ×™ יכול ×œ×”×‘×˜×™×—×›× ×©×ž×“×•×‘×¨ ב×חת הפעולות המייגעות, חסרות ×”×¢× ×™×™×Ÿ והתוחלת ש×פשר להעלות על הדעת. ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×•×¨×’×œ×ª×™ בלימוד ×›×” ××™× ×˜× ×¡×™×‘×™ של דברי ההבל הללו, ודחיסה של שש שעות ×ž×”× ×‘×™×•× ×”×™×™×ª×” ×¢×™× ×•×™ שקשה לת×רו. ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×¦×˜×™×™× ×ª×™ בלימודי התלמוד. תחושה של ××™ × ×•×—×•×ª התחילה לחלחל בי. הדבר המעצבן ביותר בלימודי התלמוד ×”×•× ×©×”×’×™×•×Ÿ בכלל ×œ× × ×›× ×¡ למשוו××”: כל פתרון של בעיה חייב להשען על פתרון של בעיות קודמות ×ו של ציטוטי ×¤×¡×•×§×™× ×©×”×•×¦×ו ×ž×”×§×©×¨× ×ž×”×ª× "ך. על סיוע ×—×™×¦×•× ×™ – למשל, עדויות הסטוריות – ×ין בכלל על מה לדבר. (יש מחלוקת ידועה בין רש"×™ ×•×¨×‘× ×• ת×, ×©× ×™×”× ×ž×™×ž×™ ×”×‘×™× ×™×™× ×”×¢×™×œ×™×™×, על סדר הפרשיות בתפילין; בתחילת ×©× ×•×ª ×”-80 מצ×ו ×רכי××•×œ×•×’×™× ×ª×¤×™×œ×™×Ÿ ששרדו מהתקופה הקל×סית, שיכלו לשפוך ×ור על הסוגיה. ×”×¢×•×œ× ×”×ורתודוקסי הגיב בפיהוק).
במהלך כיתה ט' ×ירעו ×©× ×™ ×“×‘×¨×™× ×©×”×ª×—×™×œ×• ×ת הדחיפה שלי החוצה. הר×שון ×”×™×” מלחמות השבת בפתח תקווה – המלחמה על פתיחת ×§×•×œ× ×•×¢ היכל (1984-1985). הישיבה ××¨×’× ×” ×ת כל ×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×œ×”×œ×™×›×” לפתח תקווה ×•×œ×”×¤×’× ×•×ª × ×’×“ פתיחת ×”×§×•×œ× ×•×¢. ×œ× ×”×‘× ×ª×™ מדוע העובדה ש×× ×©×™× ×–×¨×™× ×ž×¢×“×™×¤×™× ×œ×‘×œ×•×ª בשבת בבית ×§×•×œ× ×•×¢ ×•×œ× ×‘×‘×™×ª מדרש (ו×לוהי×, ×× ×”×•× ×כן ×§×™×™×, יודע שתיעבתי ×ת בית המדרש) צריכה להפריע לי. ר×יתי בעצמי ××“× ×“×ª×™, ×בל ×œ× ×”×‘× ×ª×™ מדוע ×× ×™ ×מור לכפות ×ת דעתי על ×”×—×™×œ×•× ×™. × ×¨×ª×¢×ª×™ עוד יותר ל×חר שקיבלתי ×”×¡×‘×¨×™× ×œ× ×ž×ž×© ×¨×¦×™×•× ×œ×™×™×: "תבורי ×”×•× ×× ×˜×™×©×ž×™ ×•×©×•× × ×“×ª×™×™×", "תבורי ×”×•× ×©×œ×™×— של ×”×¡×™×˜×¨× ×חר×" ×•×›×™×•×¦× ×‘×›×š. הייתי היחיד מבין ×‘× ×™ מחזורי ×©×œ× ×™×¦× ×œ×”×¤×’× ×•×ª.
×ותה ×©× ×” ×”×™× ×’× ×©× ×ª עלייתו של הרב ×›×”× ×, זו ×”×©× ×” בה הצליח להבחר ×œ×›× ×¡×ª. ב×ותו זמן הייתי ×™×ž× ×™ – שימשתי כפעיל ליכוד ×ž×ª× ×“×‘ בבחירות של 1984 – ×בל ×¨×¢×™×•× ×•×ª×™×• של ×”×יש החרידו ×ותי. חלק גדול ממשפחתי × ×¡×¤×” בשו××”, ×•×œ× ×”××ž× ×ª×™ שת××•× ×ידי×ולוגי שלו × ×‘×—×¨ ×œ×›× ×¡×ª ×‘×ž×“×™× ×ª ישר×ל. יתר על כן, ×›×”× × ×˜×¢×Ÿ שכל ×¨×¢×™×•× ×•×ª×™×• × ×©×¢× ×™× ×¢×œ ההלכה – ובדיקה של דבריו העלתה ×©×”×•× ×¦×•×“×§. זו הייתה הדחיפה ×”×—×–×§×” הר××©×•× ×” החוצה. ב×ותה ×©× ×”, ב×-גד × ×©× × ××•× ×ž×‘×•×œ×‘×œ ×‘× ×•×©× ×–×”, ×©×ž×ž× ×• עלה ×›×™ "×›×”× × ×¦×•×“×§, ×בל ×”×•× ×ž×˜×•×¨×£." ×”×™×•× ×”×™×™×ª×™ מפרש ×ת דבריו כך: ×›×”× × ×¦×“×§, ×בל העובדה ×©×”×•× ×—×•×©×£ ×œ×¢×™× ×™ כל ×ת מה שצריך להש×ר ×‘×ž×¨×ª×¤×™× ×”×¦×•××™× ×©×œ המחשבה היהודית ולעבור מרב לתלמיד ×”×™× ×˜×™×¨×•×£ למי ששכח, ב×-גד × ×‘×—×¨ ×œ×›× ×¡×ª ×‘×©× ×ª 1992 ×ž×˜×¢× ×¡×™×¢×ª מולדת, ו×× ×”×™×• חילוקי דעות ×‘×™× ×• ובין ×›×”× ×, ×”× ×œ× ×‘×œ×˜×•.
ב×ותה ×©× ×”, ×ו בתחילת ×”×©× ×” של×חר מכן, ירה דוד בן שימול טיל לתוך ×וטובוס ערבי, והרג כמה × ×•×¡×¢×™×. סדר הערב, ששימש כשעון שוויצרי ושהיה ×פשר לקבוע על פיו ×ת מהלך היממה, × ×“×—×” בחצי שעה. . . כדי ×©×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×™×¡×™×™×ž×• לרקוד. הבטתי מזועזע במעגלי הרוקדי×, ×•×œ× ×™×“×¢×ª×™ מה לעשות ×¢× ×¢×¦×ž×™.
פחות ×ו יותר ב×ותו הזמן, ×”×’×™×¢ ×יזשהו רב ×ž×”×ª× ×—×œ×•×ª כלשהי, להסביר ×œ× ×• על דין רודף, ×©×œ×˜×¢× ×ª×• משמש צידוק לירות ×‘×ž×¤×’×¢×™× ×’× ×œ×חר ×©× ×ž×œ×˜×• ×ו × ×›× ×¢×• – בקיצור, משמש עילה לרצח כל מי שפעל ×›× ×’×“ ישר×ל ×ו צה"ל, ולו ×”×™×” כל זממו כתיבת סיסמ×. ×”×ž×—× ×š שלי, שכדי ×œ× ×œ×¤×’×•×¢ ב×פשרויות קידומו ×œ× ×ציין ×ת שמו (שכן ×”×•× ×”×™×” ×ž×—× ×š דגול, הדמות ×”×—×™× ×•×›×™×ª היחידה שהכרתי ש×) × ×—×¨×“ עד עמקי × ×©×ž×ª×•. ל×חר ההרצ××”, ×”×•× ×›×™× ×¡ ×ת הכיתה והבהיר בצורה ש××™× ×” משתמעת ×œ×©× ×™ ×¤× ×™× â€“ ×”×•× ×”×™×” × ×¨×’×© מ×ד, וצעק ×¢×œ×™× ×•, דבר ×©×œ× ×”×™×” ×ž×ž× ×”×’×• – שדין רודף מיועד ×ך ורק ×œ×ž× ×™×¢×ª הרג ××“× ×¢×œ ידי רוצח. משעה שרצח, שוב ×ין על הרוצח דין רודף, ווד××™ ש×ין עליו דין רודף ×× ×”×©×œ×™×š ×ת × ×©×§×• ×ו × ×›× ×¢. ר×וי לציין שרב ×–×”, ×©×”×ª× ×’×“ עמוקות לרוח הל××•×ž× ×™×ª ששרתה בישיבה, ×‘× ×ž×§×¨×‘ ×—×•×’×™× ×—×¨×“×™×™× ×™×•×ª×¨.
בר×שית כיתה ×™', ×× ×›×Ÿ, מצ×תי ×ת עצמי מבולבל ו×כול תהיות. ×©× ×™ ×× ×©×™× ×©×ž×• ×ותי על הדרך ×”× ×›×•× ×”: ×והד (×©× ×‘×“×•×™) ו×ייל (×©× ×‘×“×•×™). ×והד ×”×™×” ×§× ×“×™, והגיע ××œ×™× ×• ישירות ×ž×˜×•×¨×•× ×˜×•. ×”×•× ×”×™×” ×”×ž×•× ×ž×”×ž×©×˜×¨ ששרר בישיבה, ול×חר שהתחברתי ×יתו, שמעתי על כל ×ž×™× ×™ ×“×‘×¨×™× ×©×œ× ×©×ž×¢×ª×™ ×¢×œ×™×”× ×§×•×“×. ×”×ž×™×œ×™× "דמוקרטיה", "זכויות ×ד×â€, “חירות" הושמעו ×‘×¤×¢× ×”×¨××©×•× ×” ×©×œ× ×ž×ª×•×š לעג ובוז; התחלתי להבין שיש ×’× ×—×©×™×‘×” ש××™× × ×” יהודית, והתחלתי ללמוד ב××™× ×˜× ×¡×™×‘×™×•×ª ×ת ההסטוריה ×”××ž×¨×™×§× ×™×ª.
×ž× ×”×’ ×”×™×” ×‘× ×—×œ×™×, ×©×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×”×‘×•×’×¨×™× ×™×•×ª×¨ – תלמידי ×™×'-יב' – יוצ××™× ×ž×“×™ ×©× ×” מספר ×¤×¢×ž×™× ×œ"ישיבות גבוהות", ישיבות ש××™× ×Ÿ ×ª×™×›×•× ×™×•×ª, לרוב ישיבות הסדר. ×ייל גר ×יתי ב×ותו החדר. לקר×ת סוף ×”×©× ×”, ×”×ž×—× ×š שלו החליט ×©×”×•× ×™×›×•×œ לצ×ת לישיבה גבוהה, למרות ×©×”×•× ×¨×§ בסוף כיתה ×™', ×›×ž×•× ×™. חלף שבוע, חלפו ×©×‘×•×¢×™×™× â€“ ×•×”×‘× ××“× ×œ× ×—×•×–×¨. ×”×”×•×¨×™× ×©×œ×•, מוד××’×™×, יצ×ו לבקר ×ותו בישיבה ש×ליה × ×©×œ×— – ישיבת קרית מל××›×™, ישיבה ×œ×—×•×–×¨×™× ×‘×ª×©×•×‘×”. ×”×•× ×¡×™×¨×‘ לר×ות ×ות×, טען ×©×”× "מחטי××™×" ×ותו (במובן של גרימת חט××™×, ×œ× ×‘×ž×•×‘×Ÿ של ירי בלתי מדויק). ל×חר כשבוע, ×חרי צעקות של ×”×”×•×¨×™× ×•××™×•×ž×™× ×‘×ª×‘×™×¢×” ×ž×¦×™×“× ×›×œ×¤×™ הישיבה, ×ייל חזר.
×›×מור, חלקתי ×יתו חדר. ××“× × ×•×¡×£ שגר ××™×ª× ×• ב×ותו החדר ×”×™×” ×שר. ×ייל חזר, והתחיל לשבש קשות ×ת סדר ×”×—×™×™× ×©×œ× ×•. ×”×•× × ×”×’ לערוך ×ª×™×§×•× ×™ חצות, של××—×¨×™×”× ×”×™×” חוזר ×ל החדר בסביבות 00:30 ומתחיל להת×רגן ×œ×©× ×” – כשעה וחצי ל×חר כיבוי ×”×ורות. ××– ×”×•× ×”×—×œ בתי×ורי יסורי ×”×’×™×”× ×•× ×”×ž×¦×¤×™× ×œ×שר ולי, ש××™× × ×• ×”×•×œ×›×™× ×‘×“×¨×›×™ הצדיקות, כמוהו. תוך זמן קצר, הסתבר לי ש×× ×™ חייב ×œ×ž×¦×•× ×›×ž×” ×˜×™×¢×•× ×™× ×›×“×™ ×œ×¡×ª×•× ×œ×• ×ת הפה, כדי ×©× ×•×›×œ לישון קצת. התחלתי לבלוע ספרי פילוסופיה, ×ž×¤× ×™ שב×ותה עת, ×œ× ×™×›×•×œ×ª×™ להתמודד עמו מתוך היהדות.
×•×¢× ×›×œ ספר פילוסופיה שקר×תי – × ×™×˜×©×”, ×בוי, ×”×™×” ההשפעה העיקרית – הרגשתי כיצד ××ž×•× ×ª×™ הדתית הולכת ×•× ×¢×œ×ž×ª. עד תחילת כתה ×™×', הייתי דתי רק בש×. ×ת ההלכה דחיתי ×›×’×–×¢× ×™×ª ופרוטו-× ×צית; כעת דחיתי ×’× ×ת ×”××ž×•× ×” בישות ×ž×›×•×•× ×ª.
×”×©× ×ª×™×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª היו × ×•×¨×יות. הסתבכתי בקטטות ×¢× ×ª×œ×ž×™×“×™× ×חרי×, ×¢× ×ž×—× ×›×™×; שלחו ×ותי ×¤×¢×ž×™× ×¨×‘×•×ª מהרגיל לישיבות גבוהות, כמעט כולן לישיבות של ×ž×—×–×™×¨×™× ×‘×ª×©×•×‘×”. ×–×” ×פילו עבד, ×¤×¢× ×חת, ×חרי שהייתי סגור ×‘×ž×§×•× ×›×–×” במשך שבועיי×; עד ש×שר, ×©×ž×¦× ×ותי ממלמל דברי הבל של הרב קוק, × ×ª×Ÿ לי סטירה ו×מר לי "תזכור מה × ×”×’×ª לחשוב". ×’× ×שר חזר בש×לה. החיפוש העצמי × ×ž×©×š; ×ת ×”×©×ž×™× ×™×ª הקדשתי ללימוד ×”× ×¦×¨×•×ª, ×בל ×–×” ×”×™×” פלירט קצר.
× ×”×•×’ ×”×™×” ×‘× ×—×œ×™× ×œ×”×›×¨×™×– שכל בוגרי המחזור ×ž×ž×©×™×›×™× ×œ×™×©×™×‘×•×ª הסדר. ×–×” ×œ× ×”×™×” × ×›×•×Ÿ; ×¨×‘×™× ×ž×‘× ×™ המחזור היו × ×¨×©×ž×™× ×œ×™×©×™×‘×ª הסדר, ×•×¢× ×¡×™×•× ×”×‘×’×¨×•×™×•×ª – ×›×•×œ× ×• ×™×“×¢× ×• ×©×”×¦×™×•× ×™× ×©×œ מי ×©×œ× ×”×•×œ×š לישיבה × ×¤×’×¢×™× â€“ ×ž×‘×˜×œ×™× ×ת ×”×¨×™×©×•× ×•×”×•×œ×›×™× ×œ×¦×‘×. ×× ×™, מתוך תמימות ×ו טיפשות, ולמרות שכבר הייתי "מסומן" כמיועד להעפה מהישיבה, סירבתי ×œ×”×¨×©× ×œ×™×©×™×‘×”. לידיעה: ×”×¡×“×¨× ×™×§×™× ×ž×©×¨×ª×™× ×‘×¡×”"×› 16 ×—×•×“×©×™× ×‘×¦×”"ל. שלוש ×©× ×™× × ×•×¡×¤×•×ª ×”× ×ž×¢×‘×™×¨×™× ×‘×œ×™×ž×•×“×™× ×‘×™×©×™×‘×”. ×× ×™ למדתי מספיק ×’×ž×¨× ×œ×©×רית ימי; עמדתי ×פילו, מתוך משובת × ×¢×•×¨×™×, לשרוף ×ת ספר ×”×’×ž×¨× ×©×œ×™. ×ייל ×ž× ×¢ ×–×ת ×ž×ž× ×™; הסתפקתי בכתיבת "××ž×•× ×” תפלה יהודית" על כל עמוד. לקר×ת סוף ×”×©× ×”, ×›×™× ×¡ ב×-גד ×ת כל תלמידי ×”×©×ž×™× ×™×ª ב×ודיטוריו×, ועבר ×©× ×חר ש×. "ישיבת הגולן", "ישיבת ימית", ושמות ישיבות ×חרות עלו ב×וויר. "יוסי גורביץ?" , "צה"ל", "גש ×לי ×חר כךâ€.
בשיחה פרטית ל×חר מכן, ×”×•× ×©×ל ×ותי מדוע ×× ×™ ×œ× ×ž×ª×›×•×•×Ÿ להמשיך לישיבה. ×¢× ×™×ª×™ לו שדרך ×”×—×™×™× ×”×–×• ××™× ×” מת×ימה לי. ×”×•× ×”×ª×¢×§×© וש×ל "תורה מה ×™×”×™×” עליה?", ו×× ×™ ×¢× ×™×ª×™ "×™×”×™×” בסדר." "××•×ž×¨×™× ×œ×™ שהצטרפת לרצ", "×–×” ×œ× × ×›×•×Ÿ" (הצטרפתי לרצ רק ל×חר עזיבת הישיבה). בז×ת תמה השיחה.
×›×—×•×“×©×™×™× ×œ×חר מכן התגייסתי לצה"ל. הקפדתי ×©×œ× ×™×—×©×‘×• ×ותי בטעות לדתי (×œ×¤× ×™ ×”×˜×™×¨×•× ×•×ª, × ×™×¡×” הרב של הבקו"×, ×©×›×™× ×¡ ×ת כל בוגרי הישיבות, ×œ× ×ª×‘ ××•×ª× ×• ×œ×¨×‘× ×•×ª; ×מרתי לו מה ×× ×™ חושב על הדת שלו). ב×ורח פרדוקסלי, ×”×¦×‘× â€“ הגוף ×”×ž×“×›× ×‘×™×•×ª×¨ – ×”×©×œ×™× ×ת תהליך היצי××” שלי ×ל החופש.
(יוסי גורביץ)
×צלי בערך שליש-חצי מהמחזור הוריד כיפה. ×”×™×•× ×ž×™×©×™×‘×” ×ª×™×›×•× ×™×ª ×ž×ž×©×™×›×™× ×ו להתחרדלות ×ו לתל ×ביב. ×בל ×”×—×œ×§×™× ×”×ž×¢× ×™×™× ×™× ×™×•×ª×¨ בתהליך ×”× ×‘×“"×› פחות מול ×”×œ×™×ž×•×“×™× ×•×™×•×ª×¨ מול המשפחה, ×”×œ× ×›×Ÿ?
התגובה שלך by חייש — 18 בספטמבר 2010 @ 19:39
× ×• ב×מת..
http://www.hofesh.org.il/yodea_lishol/yossi.html
התגובה שלך by עדו — 18 בספטמבר 2010 @ 19:44
×ž×©×•× ×”, עד עכשיו ×œ× ×”×¦×œ×—×ª×™ לר×ות ×ותו ××œ× ×›×’'יבריש…
התגובה שלך by ygurvitz — 18 בספטמבר 2010 @ 19:46
בגלל ש×תה ×œ× ×¢×•×‘×“ ×¢× ×קספלורר
התגובה שלך by ×’'ו — 18 בספטמבר 2010 @ 21:00
המסמך מוצג ×©× ×‘×¢×‘×¨×™×ª ויזו×לית. קידוד ×¡×˜× ×“×¨×˜×™ לגמרי, ×× ×× ×—× ×• ×—×™×™× ×œ×¤× ×™ 10-15 ×©× ×™×. ×’× ×‘×™×ž×™× ×• בחירת הקידוד ×”× ×›×•×Ÿ בכל דפדפן (למשל, פיירפוקס) מ×פשר לצפות במסמך (×× ×›×™ העתקה שלו ×”×™× ×˜×™×¤×•× ×ª יותר מסובכת).
התגובה שלך by גדי ××œ×›×¡× ×“×¨×•×‘×™×¥' — 18 בספטמבר 2010 @ 21:50
Abuse of children is based on a child's instinctive trust of the adult. What's been said by a parent, a teacher, or any grown-up is instinctively presumed to be the right thing: the right thing to do or the factual truth
Try telling an experienced adult to perform an act they'd rather not and, in most cases, they'll knock your teeth out
Try telling an intelligent adult to spend their life trying to appease a pathetic character from a poorly-written fantasy book and, in most cases, they'll knock your intellectual teeth out
Religious education to children is a form of child abuse. Intellectual abuse. Those who survive and overcome it will never inflict it upon others, particularly not their own children. Those who survive such abuse without intellectually overcoming it, are likely to be the perpetrators of such abuse upon a new generation of innocent children
Part-time religious education made me a devout atheist by age eleven. Three years of military slavery cured me of and immunised me to any form of nationalistic sentiment
Free life is a breeze
התגובה שלך by yankel — 18 בספטמבר 2010 @ 19:51
מדהיי×, הסיפור שלי כמעט ×–×”×” רק כמה ×©× ×™×™× ×חר כך ובמקרה שלי ×”× ×”×‘×™× ×• ×ת ×–×” כבר בשביעית וזרקו ×ותי מש×, ×’× ×× ×™ עברתי תקופה קצרה בקריית מל××›×™ וקצת בצפת. מה שב×מת ×ž×¢× ×™×Ÿ ×©×’× ×צלי חצי מחזור בערך הוריד ×ת הכיפה והחצי ×”×©× ×™ כמעט כולו התחרד, כמעט ×יש ×œ× × ×©×ר ×¢× ×”×“×¨×š שהישיבה × ×™×¡×ª×” להובילÂ
התגובה שלך by ×ברשה — 18 בספטמבר 2010 @ 20:02
מ××– ש×× ×™ ×ž×ª× ×“×‘×ª בהלל שמעתי כל ×ž× ×™ סיפורי יצי××” בש×לה מכל ×ž× ×™ סוגי×, ×בל ×”×× ×©×™× ×©×ž×©×”×• בקול ההגיון והמצפון ×©×œ×”× ×œ× × ×ª×Ÿ ×œ×”× ×œ×”×¡×—×£ ×¢× ×›×œ הש×ר והכריח ××•×ª× ×œ×§×—×ª ×חריות על ×¢×¦×ž× ×•×¢×œ הבחירות שלה×, ×”×¡×™×¤×•×¨×™× ×”×לה פשוט ××£ ×¤×¢× ×œ× ×ž×¤×¡×™×§×™× ×œ×¨×’×©.
התגובה שלך by שירלי — 18 בספטמבר 2010 @ 20:50
בשביל ×–×” ×× ×—× ×• ×¦×¨×™×›×™× ×ת הישיבות, כמקור לדתל"שי×.
התגובה שלך by ×’'ו — 18 בספטמבר 2010 @ 21:06
××—×—×—, ×ין כמו ללמוד ×’×ž×¨× – ×× ×–×” ×œ× ×™×©×›× ×¢ ×ותך ש×ין ×לוהי×, ×©×•× ×“×‘×¨ ×œ× ×™×¢×–×•×¨.
התגובה שלך by ×§×’× ×•×‘×™×¥' — 18 בספטמבר 2010 @ 21:22
יוסי, הסיפור שלך מדהי×. הופתעתי!
התגובה שלך by לי×ור וכטל — 18 בספטמבר 2010 @ 21:26
יוסי,
תודה. הזדהיתי מ×וד.
×שמח ×’× ×œ×—×œ×§ ב' – משפחה וחברה. בשבילי לפחות ×–×” ×”×™×” החלק היותר קשה ומשמעותי.Â
התגובה שלך by ×רי — 18 בספטמבר 2010 @ 22:38
×× ×™ ×œ× ××“× ×ž×מין ×•×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×™×ª×™ ×›×–×”, ×בל ×× ×™ תוהה – לי ×”××ž×•× ×” × ×¨×ית כמורכבת משלושה שלבי×, שלרוב ×¢×•×ž×“×™× ×–×” על גבי ×–×”. הר×שון ×”×•× ×©×™×© כוח עליון ("×ž×ª×›× ×Ÿ") ליקו×. ×”×©× ×™ ×”×•× ×”××ž×•× ×” שהכוח ×”×–×” מצפה מה××“× ×œ×”×ª× ×”×’ בצורה מוסרית מסוימת, ×–×ת שעליה ×‘× ×•×™×•×ª כל הדתות. כלומר שרצח, לדוגמ×, ×”×•× ×—×˜× ×›× ×’×“ הישות הזו ×•×œ× ×¨×§ בין ××“× ×œ×—×‘×¨×•. השלישי ×”×™× ×›×œ מערכת הסגידה ל×ותו כוח עליון שבהרבה דתות מתחילה ומסתיימת בתפילה ובכמה מצוות בסיסיות, ובדת היהודית מורכבת משפע של מצוות, ××™×¡×•×¨×™× ×•×¤×œ×¤×•×œ×™ גמר×.
מדוע ×× ×©×™× ×ž××ž×™× ×™× × ×•×˜×™× ×œ×בד ×ת כל השלושה יחדיו? מדוע ×ין יותר ×× ×©×™× ×©×ž××ž×™× ×™× ×‘×ותו ×ל ×בל מ××‘×“×™× ×ת הקשר לדת הממוסדת שמטיפה לסגידה יומיומית לו? לי רעיון הסגידה ל×ל × ×¨××” מטופש פי כמה וכמה ×ž×¢×¦× ×”×¨×¢×™×•×Ÿ ×©×§×™×™× ×חד ×›×–×”.
דרך ×גב, למרות ההיררכיה ×©×¦×™×™× ×ª×™ למעלה, ×× ×™ ×ž× ×™×— שיש ×œ× ×ž×¢×˜ ×× ×©×™× ×©×יבדו ×ת ×”××ž×•× ×” ב×ל, ×בל ×œ× ×ת ×”××ž×•× ×” ×©×œ×”× ×‘×¢×¦× ×”×¤×•×œ×—×Ÿ כערך ×‘×¤× ×™ עצמו.
התגובה שלך by × ×ž×¨×•×“ — 18 בספטמבר 2010 @ 23:22
החלק ×”×חרון בתגובה שלך ×”×•× ×”×¨×œ×•×•× ×˜×™. ×תה מכיר ×ת הסיפור על כדור הברזל הקסו×? ×× ×™ ×ספר בקצרה, ×יש מגיע לבית של ×§×ž×¦× ×™× ×•×‘×—×•×¥ סופת שלג כך ×©×”× ×ž×§×‘×œ×™× ×ותו ×‘×¤× ×™× ×—×ž×•×¦×•×ª, ×”×•× ×ž×•×¦×™× ×ž×”×›×™×¡ כדור ברזל ו×ומר שהכדור יכול ליצור × ×–×™×“ מצויין ×× ×©×ž×™× ×ותו בסיר ×ž×™× ×¨×•×ª×—×™× ×•×”× ×ž××ž×™× ×™× ×œ×•, ו××– ×”×•× ×ומר '×בל כדי שיהיה ממש ×˜×¢×™× ×¦×¨×™×š כמובן מלח', מסתבר שמלח יש בבית, '××” כן ו×× ×™ רו××” ××™×–×” לפת ×™×©× ×” ×©× ×‘×¦×“, ×–×” יוסיף לטע×.' × ×• טוב בקיצור ×”×•× ×ž×¦×œ×™×— ×œ×”×•×¦×™× ×ž×”× ×›×›×” כל מה שיש בבית ולעשות ×œ×›×•×œ× ×רוחה טעימה מ×ד כשלמעשה הכדור ×œ× ×‘×מת ×ª×¨× ×›×œ×•× ×œ'קס×'.
×–×ת ×’× ×”××ž×•× ×” ב×לוהי×, ×”×™× ×›×œ×©×¢×¦×ž×” ××ž×•× ×” שקולה ל××ž×•× ×” בכדור ברזל ×§×¡×•× ×בל התוצ×ות שלה יכולות להיות מ×ד חיוביות ×‘×”× ×—×” שיש ×× ×©×™× ×¨×¢×™× ×•×§×ž×¦× ×™× ×©×¡×ª× ×›×š ×œ× ×™×›×™× ×• ×רוחה ל×ורח רעב. ברגע ש×תה מבין ×ת ×–×” ×תה ×œ× ×¦×¨×™×š יותר ×ת כדור הברזל ×”×§×¡×•× ×œ×”×מין בו.
התגובה שלך by עדו — 19 בספטמבר 2010 @ 0:31
×ž×¡×›×™× ×‘×”×—×œ×˜. כיוון ש×× ×™ ×œ× ×ž×¡×•×’×œ לקבל ×ת הרעיון של ×ל שמתערב בחיי כל ××“× ×•×ד×, הש×לה של ×”×× ×§×™×™× ×›×•×— עליון ×ו ×œ× × ×”×¤×›×ª לחסרת משמעות – מה לכוח ×”×–×” ולי? ×–×ת הסיבה שכ×שר ×× ×©×™× ×ž××ž×™× ×™× ×ž×¦×‘×™×¢×™× ×¢×œ כוכבי ×”×©×ž×™×™× ×•×ª×•×”×™× "×”×× ×›×œ ×–×” יכל להיווצר במקרה", המחשבה שלי ×”×™× "ו×× ×œ×, ×”×× ×œ×›×•×— שיצר ×ת ×–×” יש כוח להתעסק בסוג ×”× ×¢×œ×™×™× ×©×תה לובש ×‘×™×•× ×›×™×¤×•×¨?".
התגובה שלך by × ×ž×¨×•×“ — 19 בספטמבר 2010 @ 1:42
הסיפור ×”×–×” ×”×™×” ברחוב סומסו×! רק ×¢× ×›×¤×ª×•×¨ ×‘×ž×§×•× ×›×“×•×¨ ברזל קסו×. ××– ×× ×תה מתעקש להשתמש ברחוב ×¡×•×ž×¡×•× ×›×˜×™×¢×•×Ÿ לפחות דייק בעובדות. ×חרת קיפי יעלב.
התגובה שלך by ×סף — 19 בספטמבר 2010 @ 5:12
×•×”×•× ×”×•×¤×™×¢ ×’× ×‘"סיפורי עמי×" ×¢× ×בן, וב×ופן כללי ×–×” סיפור × ×¤×•×¥ ביותר.
התגובה שלך by גדי ××œ×›×¡× ×“×¨×•×‘×™×¥' — 19 בספטמבר 2010 @ 8:09
מסמר, ×ו פטיש
התגובה שלך by מימי — 19 בספטמבר 2010 @ 8:39
×דון ×סף, ×œ× ×ž×›×™×¨×” ×ת קיפי ורחוב סומסו×, ×ך ×גדה זו קיימת ×’× ×‘×•×¨×™×ציה רוסית ×¢× ×’×¨×–×Ÿ. ×ין לי ספק של×גדה יש מקור סלבי כלשהו ×¢× ×›×œ הכבוד לרחוב סומסו×
התגובה שלך by משתמש אנונימי (לא מזוהה) — 21 בספטמבר 2010 @ 20:27
סיפור מרגש!
כתבת שהרב ×©×”×ª× ×’×“ לפירוש ×”×¨×¦×—× ×™ של דין רודף ×‘× ×ž×—×•×’×™× ×—×¨×“×™×™×. ×›×™×•× ×’×–×¢× ×•×ª ×•×›×”× ×™×–× ×ž×וד ×¤×•×¤×•×œ×¨×™×™× ×צל ×—×¨×“×™× (לכל הפחות ×צל ×”×—×¨×“×™× ×©×‘×”× × ×ª×§×œ×ª×™ בירושלי×, וכמובן, ×צל ×”× ×¦×™×’×™× ×©×œ×”× ×‘×›× ×¡×ª). ×”×× ×¤×¢× ×”×™×” ×חרת? מהו קו פרשת המי×?
התגובה שלך by ×לכס ×–. — 18 בספטמבר 2010 @ 23:28
היית מ×מין ×©×¤×¢× ×”×™×” חבר מפד"ל שרק ×חרי ×©×™×›× ×•×¢ ×¨×¦×™× ×™ מצד בגין ×”×¡×›×™× ×œ×›×š ש×רי×ל שרון ×™×”×™×” שר הביטחון?
התגובה שלך by עדו — 19 בספטמבר 2010 @ 0:27
הפוסט ×”×–×” מסביר ×ת הגישה המ×וד שלילית שלך כלפי ×—×–"ל ומקורות היהדות. צר לי לשמוע ×›×™ הגישה שלפיה למדת ×ת כל ×–×” הייתה ×›×” שלילית, ×× ×™ די בטוח שהגישה שלי הייתה ×–×”×” לשלך ×× ×”×™×™×ª×™ לומד בישיבה ×”×–×ת. ×‘×¢×¦× ×’× ×‘×œ×™ ללמוד בה, דעתי על מקורות היהדות הייתה בעבר שילוב של בורות ותיעוב (עד כמה שזה ×פשרי), תוצר של שלילת ×”×יד×ולוגיות של ×”×× ×©×™× ×©×ª×¤×¡×ª×™ בתור ×לו ×”×¤×•×¢×œ×™× ×œ×¤×™ מקורות ×לה. עד שלמדתי בחברת ×× ×©×™× ×ž×ª××™×ž×™× ×©×פשר ללמוד דף גמר×, לדסקס עליו שעות ושעות, ו×פילו ×œ×”× ×•×ª מכל ×”×¢× ×™×™×Ÿ.
התגובה שלך by ×זרח — 19 בספטמבר 2010 @ 1:21
×©×™× ×œ×‘ למה שיוסי כתב:
"דבר המעצבן ביותר בלימודי התלמוד ×”×•× ×©×”×’×™×•×Ÿ בכלל ×œ× × ×›× ×¡ למשוו××”: כל פתרון של בעיה חייב להשען על פתרון של בעיות קודמות ×ו של ציטוטי ×¤×¡×•×§×™× ×©×”×•×¦×ו ×ž×”×§×©×¨× ×ž×”×ª× "ך"
התגובה שלך by ×לעד דקר — 19 בספטמבר 2010 @ 3:02
ב94 ×”×™×” ×תרי ××™× ×˜×¨× ×˜ בעברית?
התגובה שלך by ×¡×ª× ×חד/×”×חד — 19 בספטמבר 2010 @ 8:10
××™×§. טעות שלי.1998. יתוקן מיד.
התגובה שלך by ygurvitz — 19 בספטמבר 2010 @ 8:28
××™×–×” דז'×” וו עשית לי ×¢× ×”×ž×¨×¦×” הסורר שמדבר על דין רודף וההכחשה ל×חר מכן מצד ×”××•×œ×¤× ×”.
×œ× ×©×›× ×¢ ×ותי ××–, ועדיין ×œ× ×ž×©×›× ×¢.
התגובה שלך by ועוד ×חת — 19 בספטמבר 2010 @ 12:55
בתור תלמיד לשעבר של הישיבה ×”×—×™×œ×•× ×™×ª ×‘×™× ×”, ×× ×™ די מתגעגע לתלמוד, ×–×” ×”×™×” ×חד ×”×©×™×¢×•×¨×™× ×©×”×›×™ ×הבתי, ×פילו פתחתי ×œ× ×ž×–×ž×Ÿ ×ת מסכת ברכות והתחלתי ×œ×§×¨×•× ×œ×”× ×תי.
×בל ×’× ×‘×Ÿ-גוריון ×©× × ×ª×œ×ž×•×“ והת×הב ×‘×ª× "ך הגולמי, ×›× ×¨××” שיש ××™×–×” כשל ×¨×¦×™× ×™ בלימוד התלמוד במגזר הדתי שהתחיל ×œ× ×ž×תמול…
התגובה שלך by עוז — 22 בספטמבר 2010 @ 2:00