החברים של ג'ורג'

מדריך מקוצר לפרשות בטחוניות

אתמול הותר לפרסום דבר מעצרם של אמיר מח'ול – על המעצר החשאי עצמו כבר כתבתי – וד"ר עומר סעיד, שמסתבר שהוחזק במעצר חשאי מזה כשבועיים. השניים חשודים במגע עם סוכן זר וריגול חמור.

וואלה. מה אפשר לומר? קודם כל, שיכול להיות שזה נכון. אני לא מכיר את האנשים, אבל גם אם הייתי מכיר אותם, כל תפקידו של המרגל הוא להטעות את סביבתו. הם בדרך כלל האנשים השקטים האלה, שנשמרים לעצמם. עדויות אופי עליהם לא יכולות, אם האיש אכן אשם, לומר את האמת: מרגל משקר בעקביות לסביבתו. בנוסף, נראה לי שמדובר באנשים שיתקשו לגייס להט אידיאולוגי להתנגדות לריגול נגד ישראל, להוציא כמובן הסכנות הברורות.

ואחרי שאמרנו שיכול להיות שזה נכון, צריך לזכור שהאמת במקרים כאלה כמעט אף פעם לא ברורה. לשירותים חשאיים מעולם לא היו עכבות בהסתרת האמת או בשימוש בזיוף. זיופים של קציני מודיעין צרפתיים הפלילו את דרייפוס (ובכך חיפו על המרגל האמיתי); האוכרנה הצארית הסתבכה כל כך בהפעלת סוכנים כפולים, עד שאחד הסוכנים האלה – אזף הידוע לשמצה – הצליח לרצוח את השר הממונה עליו בלי שהיא תבין מה קורה; הנ.ק.וו.ד. רצח כעשרת אלפים קצינים פולנים בקאטין באמצעות תחמושת גרמנית וממשלת ברה"מ התעקשה עד 1990 שהרצח בוצע על ידי הנאצים; זיוף מסמכים ושקרים עמדו בלב לבה של פרשת "עסק הביש" (ובה, לאורך כל התקופה, הוסתרו מעשי הטרור של ישראל במצרים מהציבור הישראלי); על פרשת השב"כ, הידועה גם כפרשת קו 300, מיותר להרחיב את הדיבור.

אז יכול להיות שמח'ול וסעיד מרגלים. יכול להיות. אבל יכול להיות שעובר עליהם מה שעבר בזמנו על ראעד סאלח: הוא הואשם בריגול עבור איראן, נעצר באישון ליל על ידי לא פחות מאלף שוטרים, ובסוף הורשע בסעיף זניח של תרומה לעמותת צדקה שהיתה קשורה לחמאס. אגב, סלאח זוכה היום מאשמת תקיפת שוטר, לאחר שהשופט מצא שעדויות השוטרים כללו זיופים ושקלטת שצולמה במקום הציגה את העדות שלהם באור מביך. אנשי בטחון שמשקרים – מי היה מעלה את זה על הדעת? יצוין, אגב, שבהתאם למסורת ארוכת ימים של שוטרים ואנשי בטחון שקרנים, הם לא יועמדו לדין על עדות שקר והקריירה שלהם לא תקטע.

יכול להיות שקרה להם מה שקרה לאנשי דרך הניצוץ: מעצר פומבי ורעשני בחשד לשיתוף פעולה בתכנון פיגועים יחד עם החזית העממית, שנסגר בקול ענות חלושה וכמה מאסרים קצרים.

יכול להיות שקרה להם מה שקרה לטלי פחימה: היא הרי נעצרה פעם ראשונה, נדרשה על ידי השב"כ לשמש כמשת"פית, סירבה – וזמן קצר לאחר מכן נעצרה שנית. הפעם היא הועמדה לדין בשורה של סעיפים שהבולט שבהם היה תכנון פיגועים. כל המידע הזה, אגב, היה מוכר לשב"כ עוד קודם למעצר הראשון. הפרקליטות הודיעה ברוב הדר שהיא לא תדרוש עונש מוות. זה נגמר בהרשעה בסעיף עלוב של אימון בנשק – כל השאר נמחק. תוך כדי, השב"כ הפיץ על פחימה שמועות, שהוא ידע שאינן נכונות, שהיא נמצאת בהריון מהחמוש הפוטוגני ההוא, זכריה זביידי.

אם הם יודו בהאשמות נגדם – מה שעד כה לא קרה – אולי זה בגלל שקרה להם מה שקרה לעיזאת נאפסו, שהיה קצין מצטיין: הוא עונה עד שנשבר והודה בפשע שלא ביצע. כמו במקרה של מח'ול וסעיד, השב"כ מנע ממנו עורך דין. ועדת לנדוי, שקמה לאחר פרשת קו 300 ופרשת נאפסו, מצאה שהשב"כ עינה בשיטתיות עצירים לאורך שנות השמונים ולאחר מכן, בבית המשפט, שיקר בעקביות בנושא במאות ואף אלפי תיקים. עם זאת, כמקובל, נמנעה הוועדה מלהעמיד לדין את החוקרים האחראים, ואף לא פסלה את העינויים כשיטה. יצוין כי בתוך עמם השופטים חיים: רוב היהודים בישראל אמרו לבי.בי.סי. ב-2006 שהם תומכים בעינויים כאמצעי חקירה. ישראל, אגב, הובילה אז בעולם מבחינת שיעור אזרחיה התומכים בעינויים. אחרי הכל, אם כבר הגעת לחקירת שב"כ, מבחינת רוב מוחלט של הציבור היהודי בישראל אתה ממילא כבר אשם. נשאר רק להוציא ממך את ההודאה. זה לא משנה שאם אתה אמור להיות מרגל, כדאי שיהיה לך מידע מועיל וסודי – מה שלמח'ול ולסעיד, שנמצאים מזה זמן רב על הכוונת של השב"כ, בעליל לא היה.

ויכול להיות, כמובן, שמה שקרה למח'ול ולסעיד הוא שהם עלו ליובל דיסקין על העצבים. ראש השב"כ כבר הודיע בעבר שארגונו יפעל נגד חתרנות תחת התפיסה של ישראל היהודית, גם אם החתרנות הזו תהיה חוקית. עד שלא יקום ראש שב"כ חדש שיודיע פומבית על שינוי הדוקטרינה הזו – שנוסחה, יש לזכור, בשיתוף פעולה מלא של הפרקליטות ושל היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז – יש להתייחס אל השב"כ בחשדנות כאשר הוא עוצר אנשים שעל פעילותם החתרנית הוא מקפיד לפזר מידע לציבור. יש להקפיד בשבע עיניים שההליך כולו יהיה פתוח יותר מהרגיל, דווקא בשל החשד הזה. ואם משהו בהליך נראה מסריח, צריך לצאת מנקודת הנחה שהוא אכן מסריח. גם הפרקליטות, כזכור, סבורה שזהותה היהודית של ישראל היא מעל לחוק. מה זה אומר עליה, זה כבר עניין לפוסט אחר.

יכול להיות, כמובן, שמח'ול וסעיד אכן נפגשו עם נציג של החיזבאללה ומסרו לו מידע כלשהו. מנסיון העבר, כדאי שלשב"כ יהיו ראיות של "עשר טון בטון מוצק" – כי אנחנו כבר לא בשנות השמונים והתשעים, וכל תרגיל כזה, שמתחיל בהר ונגמר בעכבר, מערער עוד יותר את ההנחה המעורערת גם כך שתפקידו של השב"כ הוא לשמור על הדמוקרטיה הישראלית.

אם לסיים בנקודה אופטימית, בשנות החמישים היה אפשר להעלים את מוטי קידר ("האסיר איקס") ל-16 שנים, והעיתונות צייתה; בשנות השישים, אפשר היה לאסור את מקסים גילן ולאלץ אותו להמשיך לערוך מהכלא את הבטאון שלו, כדי שאיש לא יחשוד, וזאת לאחר שחשף את מעורבותו של המוסד ברצח בן ברקה; את דבר מאסרו של מרקוס קלינגברג, אישיות מוכרת, אפשר היה להסתיר במשך עשור, 1983-1993; לא עוד. מעכשיו נאמד זמן ההעלמה בשבועות, לא שנים. בכל זאת התקדמנו במשהו.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו תרומות נדיבות בקרן הטבק והאלכוהול, ואני רוצה להודות לתורמים על תרומתם, ולהתחייב בפני מי שביקשו זאת שכספם לא ישמש לרכישת טבק, אלא ככל הנראה מצלמה.

(יוסי גורביץ כתב, איתמר שאלתיאל ליבן ודירבן)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

24 תגובות על ”מדריך מקוצר לפרשות בטחוניות“

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    ועוד שם רלבנטי למחצה: סולימאן אל עובד

    • אלעוביד נעצר ונכלא בלי שאף אחד יודע מזה? נדמה לי שאצלו זה דווקא המקרה ההפוך – רעש גדול שעושים מהמעצר על מנת לחפות על אוזלת היד שבאיתור האשם האמיתי.

  2. מעולה. אכן יש התקדמות – בפרשת ענת קם זה לקח כמה חודשים, עכשיו שבועיים – בפעם הבאה – שעות ספורות.

    • שונרא הגיב:

      בפעם הבאה, יצייצו את זה בלייב.

      לא שזה יעזור למואשמים ב"מגע עם סוכן זר" עקב ציוצים שנקראו והוגבו מארצות אחרות.

  3. מני ל הגיב:

    מתי נראה את המדינה פועלת נגד אירגונים לאומניים יהודיים שחותרים תחת הדמוקרטיה הישראלית באותה התלהבות שהיא פועלת נגד אירגונים לאומניים ערביים שחותרים תחת הדמוקרטיה הישראלית?

    • ש.ב הגיב:

      דווקא ערבים לא מי יודע מה חותרים תחת הדמוקרטיה הישראלית, אלא תחת הגדרתה כמדינה יהודית. לא חייבים לאהוב את זה, אבל להבדיל מחתירה תחת הדמוקרטיה, אין שום סיבה שזה יהיה אסור.

  4. יואב הגיב:

    אם אתה עדיין מחפש נושאים לפרוייקט ה-300 שלך, אתה בטח תאהב את http://www.news1.co.il/Archive/003-D-47783-00.html?tag=19-35-19

    • אוטו פוקוס הגיב:

      אפשר קישור או הסבר קצר למהותו של "פרוייקט 300"? כנרא פספתי את הפוסט הרלוונטי, וחיפוש בארכיון לא עזר לי.

      • ygurvitz הגיב:

        פרויקט 300 הוא נסיון שלי להוכיח לעצמי שאני יכול, בכל יום, לכתוב פוסט בן לפחות 300 מילה. הוא אמור להמשך חודש, וצפוי להסתיים מחרתיים. בסופו, אני ארשה לעצמי צעצוע – עדשה או מצלמה.

        • החגב עומד יציב הגיב:

          הייתי משוכנע ש300 מתייחס ל-300 של ספרטה, ולספרטיזציה של המדינה. נו,שוין.

  5. MuyaMan הגיב:

    הפוסט הזה והפוסט לגבי ידיעות והחשיפות על גולסטון שווים לבדם (כל אחד בנפרד) את פרוייקט 300. וזה לא שחסרים לו יתרונות אחרים…

    • MuyaMan הגיב:

      וגם: "בנוסף, נראה לי שמדובר באנשים שיתקשו לגייס להט אידיאולוגי להתנגדות לריגול נגד ישראל" — נראה שחסרה שם שלילה איפשהו.

  6. א הגיב:

    ניתן להוסיף לרשימה המפוקפקת של הממסד ופגיעתו באזרחי מדינת ישראל גם את הפנתרים השחוריםwww.haaretz.co.il/hasite/spages/931449.html

  7. ערן ר הגיב:

    תיקון קל: ראאד סלאח (אני מבלה מספיק זמן ביום בלנסות לאיית נכון בעברית שמות של ערבים בשביל לדעת בע"פ). כמו כן, יש לך בשורה אחת סלאח, ושתי שורות מתחתיה סאלח.

  8. אילן הגיב:

    ובזמן שכתבת את הפוסט, שכחת את וענו שמחזירים אותו היום לכלא ל3 חודשים נוספים.
    במסגרת התעללות לעולם אינה נגמרת גם לאחר שהסתיימה תקופת המאסר.

  9. שונרא הגיב:

    עוד אחד: אשרף אבו-רחמה מבלעין (שאחיו נרצח על ידי ירי מטווח קרוב של מיכל גז מדמיע) נחטף על ידי "כוחות ביטחון" עלומים של ישראל.

    (מקור: Mondoweiss)

  10. מני זהבי הגיב:

    ובינתיים ב-SAVAK-land:

    "הפלסטינים: השב"כ התנה התמחות לימודי רפואה בירושלים בשיתוף פעולה"
    (http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1168515.html)

  11. עדו הגיב:

    נקודה פסימית, ראש השב"כ מורה להוציא להורג זוג אסירים בפרשת קו 300 וזאת כשהם אינם מהווים סכנה יותר, גרוע מזה – הפקודה מתבצעת. חוץ מהצד המוסרי עושה רושם שראש השב"כ ופקודיו לא ממש מבינים היכן ומתי הם חיים.
    השב"כ מוציא צו איסור פירסום על מעצר אמיר מח'ול כאשר תוך שעה כל אחד בעולם יכול לדעת את פרטי המעצר כי בשנת 2010 יש בלוגים,דואר אלקטרוני, טלפון נייד, סקייפ, טויטר ויש עוד מספיק שיטות להוציא מידע מתחום המדינה שדילגתי עליהן.
    נוסיף לזה את סוכנינו האמיצים שנחשפו בכל מצלמות המעקב שפזורות בדובאי ונגיע למסקנה, שהכוחות שמופקדים על ביטחוננו איכשהו לא הכי מחוברים למציאות של היום וזה מדאיג, לא משנה מה דעותיך הפוליטיות.

  12. יובל הגיב:

    ב-2007 השב"כ כבר תיחקר את מח'ול על קשריו עם אנשי חזבאללה בירדן, כך שקרוב לוודאי שהעניין היה ידוע לשני הצדדים ולאורך זמן. זה בעניין ההשערה שלך שזו התנהלות דומה לפרשת טלי פחימה.

    עוד משהו – לשב"כ יש הרבה דרכים מתוחכמות לבצע סיכול ריגול. מדוע מעצר ושימוש בתקנות חירום ומדוע דווקא עכשיו? אי אפשר להימנע מהתחושה שאם מח'ול לא היה נמצא בקשר עם חזבאללה, השב"כ היה צריך להמציע כזה דבר כדי למצוא דרך לסגור איתו חשבון.