החברים של ג'ורג'

מתרסקת בלהבות

היום (שלישי) מצביעות עוד שתי מדינות בפריימריז הדמוקרטיים: הוואי (מדינת הבית השניה של אובאמה – הראשונה היא אילינוי – בה הוא צפוי לנצח), ו-וויסקונסין, שבה התחרות בין השניים צמודה. בהנחה שאובאמה יקח את הוואי וקלינטון תקח את וויסקונסין, לא יהיה שינוי ניכר בתחרות ביניהם; היא תוכרע, אם תוכרע, בטקסס ואוהיו, בתחילת מרץ. אם ינצח אובאמה בשתי המדינות, הוא יצבור עשרה נצחונות ברצף, ולכך עשויה להיות השפעה מוראלית.

השבוע האחרון היה גרוע מאד לקמפיין של קלינטון, רצוף חבלות עצמיות. הרועץ האסטרטגי שלה, מארק פן, יצא בהצהרה אומללה, על פיה לא כל מי שמנצח בפריימריז הדמוקרטיים גם נבחר לנשיאות. הוא הזכיר את קרי ואת גור, והשתמע מדבריו שאובאמה מנצח בפריימריז – לא בדיוק המסר המתאים. בלוגרים זריזים מיהרו לציין שאמנם, נצחון בפריימריז לא מבטיח נצחון בבחירות – אבל הוא תנאי מקדים להשתתפות בהן.Picture by Daniella Zalcman, used under the Creative Commons license

פן לא הסתפק בכך, והנפיק הודעה רשמית, על פיה "השינוי מתחיל בארבעה במרץ… הילארי מובילה בשלוש המדינות הגדולות הנותרות", ושיש בהן די והותר נציגים כדי לתת לה את הנצחון. הפעם הטענה עוררה גיחוך כללי, ובלוגרים הזכירו לפן שהחישוב שלו נכון – בתנאי שקלינטון תנצח בשלוש המדינות ביחס של 100-0. פן, אגב, הוא אחראי הסקרים של קלינטון.

עוד זה מדבר וזה בא: קמפיין קלינטון יצא בתרועה רמה, והאשים את אובאמה בפלגיאריזם. ואכן, אובמאה השתמש בכמה שורות שהשמיע ידידו, מושל מסצ'וסטס דבאל פטריק. דא עקא, שבדצמבר, כשהשתמש בשורות הללו בפעם הראשונה, אמר אובאמה: "אני גונב את השורה הזו מידידי, דבאל פטריק, שגנב ערימה שלמה של שורות ממני כשרץ לתפקיד המושל…"

אנשים שגרים בבתי זכוכית, ייטיבו אם לא יפעילו קטפולטות. תוך זמן קצר, העירו שורה של כתבים ובלוגרים על מנהגה של קלינטון לגנוב שורות מיריביה – היא אפילו שאלה את הקריאה הקבועה שלו, כשהיא הופכת את "Yes, we can" ל-"Yes, she can". אז למה, לעזאזל, הקמפיין של קלינטון ירד בדרך הספציפית הזו לגיהנום?

נקודת השפל, עד כה, היתה בהתייחסות של מחנה קלינטון להתקפת הנגד של אובאמה. הוא אמר "Senator Clinton, periodically when she is feeling down, launches an attack". הקלינטונים האשימו אותו ברמיזה סקסיסטית, כביכול התכוון לומר שקלינטון סובלת מ-PMS.

ליאוש של מחנה קלינטון יש סיבה טובה. שוב ושוב הקימה קלינטון "חומות אש" – מדינות שבהן צריך אובאמה להבלם – ושוב ושוב הוא ממשיך. חומת האש האחרונה, זו שמוזכרת שוב ושוב מאז "יום שלישי הגדול", היא טקסאס. אובאמה היה אמור להמעך שם.

אבל הסקרים האחרונים מראים שההפרש בין אובאמה וקלינטון בטקסאס עומד על שני אחוזים בלבד – ולאובאמה יש עוד כשבועיים לתקן את המצב. המצב בטקסאס מסובך מכפי שהוא נראה: המדינה מקיימת גם פריימריז וגם התוועדות. בהתוועדויות, ניצח עד כה אובאמה ביחס של 1-9. קלינטון נשענה על ההיספאנים של טקסאס – אבל הם חיים באזורים הכפריים של המדינה, והפריימריז בטקסאס מוטים לטובת אזורים עירוניים, שם לאובאמה (המנצח בעקביות בקרב בני המעמד הבינוני והעליון ובקרב בעלי השכלה גבוהה) יש יתרון.

בכיר בקמפיין קלינטון אמר שלשום, באומללות יש להניח, שהקמפיין הבחין בכך רק במהלך החודש הנוכחי. הוא גם התייחס לכך כ"מכשול חדש" – אבל החוקים בטקסאס נכתבו באוגוסט 2007, שנות נצח בקמפיין. ההודאה לוותה בלגלוג מכל עבר; דימוי "מכונת הקמפיין המשומנת" של קלינטון חטף עוד מכה.

זו לא היתה המכה האחרונה: היום התברר שקלינטון לא הצליחה למצוא מספיק מועמדים לנציגים בפנסילבניה, וזאת למרות שהמושל – שהוא מתומכיה המוצהרים, ואף אמר ש"ארה"ב לא מוכנה לנשיא שחור" – העניק לה תוספת זמן לשם כך. החשיבות המעשית של כך היא זניחה; תהיה לכך חשיבות אך ורק אם קלינטון תזכה ב-91% מהקולות בפנסילבניה, מה שלא צפוי לקרות. אבל זה מוסיף לרושם של קמפיין מקרטע; אובאמה רשם את מספר המועמדים הנדרש.

ומעל לכל מרחף סיוט: סכנת מלחמת אזרחים במפלגה הדמוקרטית. רבים מהדמוקרטים הופתעו לשמוע במהלך הקמפיין שיש כ-800 "נציגי על" – superdelegates – במפלגה, שתפקידם הוא, בין השאר, להכריע במקרה שאין הכרעה ברורה. נציגי העל הם אנשי הממסד: כל חברי הקונגרס הדמוקרטיים, נשיאים לשעבר, ופעילים בולטים. רבים מהם הודיעו בתחילת הקמפיין על תמיכתם בקלינטון – אם כי רבים מהם זולגים בכיוון אובאמה.

החשש הוא שאם תפסיד קלינטון בקרב הנציגים הנבחרים בפריימריז, היא תשען על התמיכה שלה בקרב נציגי-העל כדי להטות את הכף. ואף שהנצחון הזה יהיה חוקי למהדרין, הוא יתפס כגניבה של הנצחון, כבגידה של הממסד בצעירים שיצאו בהמוניהם להצביע. מהלך כזה יביא כמעט בוודאות לתבוסה מהדהדת של קלינטון למק'קיין, ועשוי לשבור את המפלגה הדמוקרטית לדורות. העובדה שההנחה הרווחת היא שהאמביציה של קלינטון תגבור על טובת המפלגה והמדינה איננה מבשרת טובות, אבל יש לה על מה להשען.

כשהתחיל הקמפיין, גזרה המפלגה הדמוקרטית על נציגי מישיגן ופלורידה, שהקדימו את הפריימריז שלהם, לחדול מכך או שלא יגיעו לוועידה. שתי המדינות התעלמו מהנהגת המפלגה, וזו הכריזה על הפריימריז במדינות הסוררות כחסרות תוקף, וביקשה מכל המתמודדים שלא לנהל בהן קמפיין. כולם הסכימו לכך, קלינטון בכלל זה – ואז הלכה קלינטון, ניהלה קמפיין, ומאחר ואיש לא התמודד מולה, "ניצחה". מאז היא מנסה לשנות את ההחלטה, ולהכניס את הנציגים הללו לוועידה.

על כן מנסים שני הצדדים להשיג כמה שיותר נציגים: ההנחה היא שאם יראה אחד מן הצדדים נצחון בולט – יתרון של 100 או יותר נציגים – נציגי העל ילכו בעקבותיו, וימנע משבר העשוי לקרוע את המפלגה.

והיום אירע משהו מוזר: המגזין Politico פרסם כתבה, ממנה עולה כי בכיר במחנה קלינטון אמר כי הוחלט על מדיניות רשמית, במסגרתה ינסו אנשי קלינטון לשכנע צירים שנשלחו לוועידה מטעם מחנה אובאמה להצביע עבור קלינטון. זו כבר היתה גניבת בחירות – וקמפיין קלינטון הכחיש את הידיעה בתוך שעות, תוך שהוא דורש שקמפיין אובאמה יודיע שגם הוא לא ישתמש בטקטיקה הנלוזה והספק-חוקית הזו. הודעה כזו יצאה ממחנה אובאמה תוך דקות.

מה זה היה? יכול להיות שהבכיר הקלינטוני הטעה את הכתב, רוג'ר סיימון. יכול להיות, מצד שני, שזה היה בלון ניסוי שמטרתו היתה למדוד את תגובת הציבור. התגובה היתה סופת-אש – והבלון יורט.

קלינטון, על פי כל הסימנים, נואשת, והקמפיין הזה צפוי להפוך למלוכלך יותר ויותר ככל שיתרבו תבוסותיה. חסד, חינניות ויכולת הודאה בתבוסה מעולם לא היו הצד החזק שלה.

עדכון: אובאמה ניצח בוויסקונסין, 58:41, והניו יורק טיימס מייחס לו נצחון גם בקרב נשים, בקרב מצביעים מבוגרים, ובקרב חברי איגודים.

עדכון נוסף: אובאמה ניצח, כצפוי, בהתוועדות של הוואי – ביחס של 73.8% לעומת 25.4% לקלינטון.

ומלבד זאת, יש להפסיק את רצח העם בדארפור.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

8 תגובות על ”מתרסקת בלהבות“

  1. הלל לוריא-כהן הגיב:

    הרעיון שוויסקונסין הייתה פתוחה ושקלינטון אכזבה זה סוג של ספין שאני לא יודע אם לשייך אותו למטה אובאמה.
    כבר יום אחרי סופרטיוזדיי דיברו מקורבים לקלינטון על זה שהם צופים לה חודש של הפסדים, ו"חכו חכו לטקסס ואוהיו".

  2. biohazard הגיב:

    למה הפוסט הזה לא מופיע ברסס ?

  3. נמרוד ברנע הגיב:

    או-ב-מה!

  4. אורי ג. הגיב:

    שונא את אובמה. הסיסמאות שלו חלולות וריקות מתוכן. הוא מציעה תקווה שעתידה לא להתרסק, אלא לדעוך אט אט כפרח נובל.

  5. ygurvitz הגיב:

    "שונא את אובמה. הסיסמאות שלו חלולות וריקות מתוכן. הוא מציעה תקווה שעתידה לא להתרסק, אלא לדעוך אט אט כפרח נובל." למה אתה מעדיף את הסיסמאות של הילארי?

    להזכירך, בניגוד לטענות שלה, הנסיון שלה מסתכם בשני תחומים: היותה הגברת הראשונה והעובדה שריכזה את נושא ביטוח הבריאות בשנתיים הראשונות של ממשל קלינטון. כסנאטורית היא לא הותירה כל חותם ניכר, וההצבעות החשובות שלה – עיראק, איראן, חוק הפטריוט – שירתו את ממשל בוש ופגעו בארה"ב. הכשלון שלה בנושא הביטוח היה מהדהד: למרות שהקונגרס היה תחת שליטה דמוקרטית באותה עת, היא אפילו לא הצליחה להביא את התכנית שלה להצבעה.

    קלינטון מנסה לצייר את המצב כאילו אובאמה הוא "מילים" והיא "מעשים" – אלא שאין לה שום הישג ראוי לשמו, וה'מעשים' שלה היו ברובם המכריע כשלונות. כלומר, גם אובאמה וגם קלינטון מציעים רטוריקה. קלינטון כבר הוכיחה את כשלונה. למה אתה מעדיף את רטוריקה ה"אי אפשר" שלה על זו שלו?

  6. אלכס ז. הגיב:

    אובמה לא מציע רק רטוריקה, יש לו גם מעשים טובים:
    http://andrewsullivan.theatlantic.com/the_daily_dish/2008/02/dear-chris-matt.html

  7. אזרח. הגיב:

    מסכים עם גורביץ.כתבתי על הילרי הצבועה,באתר של יואב קרני.הנושא היה: סוף הדרך, או מה-מאוד-אנחנו-מתגעגעים-אליך-מר-בֶּרְק

    ג'ורג' בוש רצה להקים תנועה חדשה, רדיקלית, אוטופיסטית. אבל עכשיו יש הסכמה רחבה שהפרוייקט שלו מתמוטט. המראתה של הילארי קלינטון היא רק חלק מן הסיפור.

    טענתי ש…."הילרי קלינטו היא זאב בעור של כבש.היא תמשיך את המדיניות הפנימית-חברתית-כלכלית של בוש.רק על אש קטנה יותר.לתשומת לב הנשים המתעדות להצביע עבור הילרי.היא למשל ישבה שנים בחבר הדירקטורים של וואל-מארטׁ.בין השנים 1986-1992 .
    כן.וואל-מארט שעליה כתבה נעמי קליין את כל הזוועה.בכך היא נתנה יד למלחמה של וואל-מארט בנסיונות ההתאגדות של העובדים ,שהרבה מהן נשים.מייסד וואל-מארט ,סאם וולטון היה מארקנסו,והוא הילרי וביל קלינטון,היו ידידים טובים.וולטון הרפובליקני,אפילו תמך בשנות ה80 ,בנסיון השני לבחירת מושל ארקנסו, של ביל קלינטון ה"דמוקרטי" .נו,לא תופעת טבע? רפובליקני ,תומך במושל ד"מוקרטי".

    בכל אופן,אם הילרי תבצע את זממה,היא תהייה
    SELECTED
    ולא
    ELECTED .

    כמו שעשה בוש בשנת 2000 בפלורידה,כאשר השתמש במכונה הרפובליקנית של מושל פלורידה,שלא במקרה הוא אחיו,כדי להדיר מצביעים שחורים רבים מהקלפיות.

    ומי דיבר על מה שכתבתי למעלה? נכון מאוד.הילרי קלינטון.

    Newsweek: Hillary Clinton to Crowd at Fund-Raiser in Los Angeles: Bush Was ’Selected‘ President, Not Elected; Says Bush’s Machine Has Raised Far More Money to ’Ruin the Reputations of Our Candidates‘

    Bush Dispatching Money and Lawyers to Help with Brother Jeb’s Florida Governor
    Campaign; Former President Bush Got Updates from Jeb’s Campaign Manager During
    Debate with Opponent Bill Mcbride, Then Relayed Them to Washington

    NEW YORK, Oct. 27 /PRNewswire/ — At a private fund-raiser in Los Angeles
    for Democratic Sen. Jean Carnahan of Missouri, Sen. Hillary Rodham Clinton
    told the crowd that President Bush merely had been ”selected“ president, not
    elected, Newsweek reports in the current issue. ”You know, I‘m a fan of
    Clintonomics,“ she told the crowd while standing from a perch on the staircase
    of movie producer Alan Horn’s art-filled Bel Air home, ”and this
    administration is destroying in months our eight years of economic progress.“
    (Photo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20021027/NYSU004 )
    Though she and her husband had raised more money than any other Democratic
    political team this year, Clinton said, Bush’s machine has raised far more ”to
    try to ruin the reputations of our candidates or, if they can‘t, to depress
    the turnout“ by making campaigns unpalatably nasty. ”But, you know, you have
    got to hand it to them,“ Clinton said with what sounded like a rueful
    appreciation. ”These people are ruthless and they are relentless.“
    The combativeness — and sense of familial pride — is just as strong on
    the other side of the clan war that lurks just beneath the surface of this
    dreary, anxious and economically unsettled campaign season, reports Chief
    Political Correspondent Howard Fineman in the November 4 issue of Newsweek (on
    newsstands Monday, October 27). As this election season shows, the Clintons
    and the Bushes have become the organizing principals of American politics.
    And the Bush family is gathering as one to defend Gov. Jeb Bush of
    Florida, the president’s embattled brother, targeted for a last-minute barrage
    by the Clinton-era alumni who run the Democratic National Committee. The
    president has visited a dozen times and dispatched tons of money and election
    lawyers, Fineman reports. As Jeb debated Bill McBride on statewide television
    last week — C-Span showed it on tape delay — former president George Herbert
    Walker Bush, in Houston, fielded instant updates from Jeb’s campaign manager,
    Sally Bradshaw, in Florida. ”Old 41″ then relayed the battlefront bulletins to
    the current President Bush, who was up at the White House helping baby brother
    Marvin celebrate his birthday. They agreed to agree that ”Jebbie“ had won,
    Fineman reports.

טראקבקים/פינגבקים

  1. The Daily Dolly 20/02/2008 at The Daily Dolly