החברים של ג'ורג'

אם יהודית, לא דמוקרטית

הדרישה שהעלתה ממשלתנו – שהפלסטינים יכירו לא רק בקיומה של ישראל אלא גם בהיותה מדינה יהודית – התחילה מעוד מוקש קטן שהניח השר אביגדור ליברמן כתרגיל מנהיגות לראש הממשלה, והפכה למוקד לסערה של ממש.

אף אחד מהצדדים לא בא לדיון בידיים נקיות. השר מג'אדלה, שקצף ושצף היום בעקבות דבריה של השרה לבני, הצהיר בשבוע שעבר שמבחינתו, “החוק הישראלי לא חל בהר הבית": אמונתו המוסלמית גוברת, אליבא דמג'אדלה, על שבועת האמונים שלו לחוקי המדינה. צווחני הימין קראו, בצדק, לפיטוריו; הם נמנעו לעשות זאת, משום מה, כששרים דתיים הצהירו שוב ושוב שאמונתם גוברת על החוק. למשל, בכל מה שקשור לרישום בסעיף הלאום – כשעוד היה כזה – בתעודת הזהות.

התובעים מדינה יהודית יצטרכו להסביר מה פירושה של המילה "יהודית" בהקשר זה. רובם המכריע לא מתכוון להחלת חוקי ההלכה בישראל. השריעה היהודית הרי מצליחה, בנושא פשוט כמו שנת שמיטה, לגרום נזקים כלכליים ניכרים. זאת, כמובן, משום שמעולם לא היתה הלכה מדינית יהודית: המציץ בכתבים בנושא יגלה שההתקדמות המחשבתית בנושא נעצרה בתקופה ההלניסטית. המודל של הרמב"ם הוא עדיין מלך עם מועצה חלשהביחס לצידו, בדיוק כמו בימים הטובים ההם של אנטיוכוס השלישי. היהדות, בניגוד לשריעה, מעולם לא נאלצה לנהל מדינה ותמיד יכלה להשען על התירוץ שהיא נכנעת למלוכה חזקה ממנה.

אז כשהם אומרים "מדינה יהודית", לבני וחבריה לא מתכוונים לכך שהיא תנוהל על ידי ח'ליף בדמות הרב אלישיב. נשאר לתהות מה התוכן של המילה "יהודית", אם אין הכוונה ב"הלכתית". וכאן הידיים המלוכלכות של הציונים: כשהם אומרים "מדינה יהודית", הם מתכוונים למדינה שתעניק הטבות לתושביה בני דת משה. או, בניסוח אחר, תפלה לרעה את כל השאר.

יכול אדם להיות פלסטיני נוצרי, למרות שזה קשה והולך מדי יום; התועבה הסלפיסטיתווהביסטית – תורה גזענית לא פחות ורצחנית בפועל הרבה יותר מההלכה היהודית משתלטת על הציבוריות הפלסטינית. יכול אדם, אם נשלה דעתו, להיות גם פלסטינייהודי, למרות שלא הייתי מוציא לו פוליסת ביטוח. אבל האם יכול להיות אדם יהודינוצרי, או יהודימוסלמי?

הלכתית, למעשה, כן: ישראל שחטא ישראל הוא. לא רצוי שבן כלאיים משונה כזה יחיה במקום שבו ידם של רבנים תקפה – ולמזלו של העולם, אין מקום כזה – משום שלא תהיה לו אפילו את ההגנה החלקית שיש לד'ימי תחת שלטון מוסלמי. הוא יוצא להורג. אבל, כפי שהאינקוויזיציה לא רדפה יהודים אלא נוצרים סוטים, הוא יוצא להורג כיהודי שחטא בעבודת אלילים.

לא כן במדינת ישראל. אדם אינו יכול להגדיר את עצמו כיהודי ולהיות בן דת אחרת. כך נקבע כבר במשפט האח דניאל, יהודי שהתנצר במהלך מלחמת העולם השניה. כדי לוודא שפסיקת בג"צ ללא תתהפך, נקבע בחוק השבות שיהודי הוא מי שמצהיר על עצמו כיהודי אך אינו בן דת אחרת.

כלומר, המדינה הציונית – יורשתה של תנועה שהתבססה על הטענה הבעייתית מאד שיהודים אינם קבוצה דתית אלא קבוצה לאומית – קבעה שהדת היא קריטריון מובהק ללאומיות. אם אתנצר מחר – לא שיציאה מגבולות היהדות היא דבר פשוט בישראל – ישתנה, במפתיע, גם הלאום שלי. אם איסמעיל הנייה יתגייר מחרתיים, הוא יעבור מיד לאום, ויתר על כן הוא יוכל לממש את זכות השיבה. רצוי לשים לב שההגדרה הציונית ל"יהודי" נוקשה מן ההגדרה ההלכתית.

אבל למה לעסוק בלוגיקה ובדקויות של זהויות? המשמעות של "יהודי" אליבא דלבני ושות' נהירה לחלוטין, ממש כמשמעות של "קוסמופוליט" לאפרטצ'יק סובייטי: זו שפה נקיה העוקפת את המוקש, זו שפה שמטרתה לסמן את המודרים. מדינה "יהודית" היא מדינה שיש לה תירוץ מצויי להפלות את כל האזרחים שאינם בני דת משה. במיוחד את הילידים שבהם. לא סתם משקיעה המדינה מאמץ בגיורם של מהגרים מחבר העמים: אחרי הכל, הם הובאו לכאן כמשקלנגד לפלסטינים.

כששמע האלוף אלעזר שטרן (בעוונותינו, הוא שימש אז כפוליטרוק צבאי ראשי) שכמה חיילים ילידי חבר העמים מבקשים להשבע אמונים לצה"ל על הברית החדשה, התפוצץ לו פיוז והוא התחיל לצרוח. חלק מהחיילים פרצו בבכי. במדינה נורמלית, קיומם של בני דתות אחרות מהדת הדומיננטית בצבא הוא דבר בלתי חריג: המהלך בבית הקברות הבריטי שבדיר אל בלאח, שם טמונים רבים מחייליו של אדמונד בלפור, יראה צלבים רבים – וביניהם, פה ושם, סהר, מגן דוד, או סימן הינדי. הכתר הבריטי דואג לתחזוקת הקברים כולם, בלי הבדל דת.

בריטניה היא מדינת לאום, ואף שיש לה דת ממלכתית – אנגליקניות – מזה 150 שנים שאיננה נוהגת כמדינה דתית. ישראל מעולם לא היתה מדינה לאומית: היא היתה מדינתאתנוס, מדינה של שבט אחד שנהג באחרים מעט טוב יותר מהמקובל באפריקה. חוק יסוד: הכנסת (ולא מגילת העצמאות, כפי שנהוג לחשוב בטעות) מגדירה את ישראל כ"יהודית ודמוקרטית". אבל מדינה יהודית – כפי שהיא מובנת הן על ידי הציונים הן על ידי האורתודוקסים לא יכולה להיות דמוקרטית, ומדינה דמוקרטית לא יכולה להיות יהודית. ואם היה צורך בהוכחה לכך, הרי שבעוד שכל מאחז בלתי חוקי זוכה מיד לחיבור לחשמל, ישובים לאיהודיים עדיין צריכים להתחנן ולהתרפס כדי לקבל שירות כה בסיסי בשנת 2007.

ודאי שערביי ישראל לא מקבלים את ישראל כמדינה יהודית; הם יודעים היטב ממבט בכבישיהם הבלתי מרוצפים והביוב הזורם ברחובות; מן העובדה שטכנית כל הבניה הערבית בישראל היא בלתי חוקית, משום שישראל מעולם לא הוציאה תכנית מתאר לציבור הערבי, ולא הקימה לו (אלא לשבטים הנודדים שלו, שאת אדמותיהם חמדה) עיר משלו; מן העובדה ששיעור אפסי של ערבים עובדים בשירות הציבורי הישראלי, באקדמיה בכלל זה; מעשרות חוקי ותקנות אפליה קטנים ושקטים; מן האפליה הבלתי מוסתרת במציאת עבודה, מציאת דירה, מציאת גן לילדים – מה משמעותה של "מדינה יהודית": מדינתאדונים, שמשתמשת בדת כאמתלה לרדיפה. מדינה יהודית איננה, ולא תוכל להיות, מדינה שוויונית.

וזו בדיוק הסיבה שרוב הציבור הישראלי, שאיננו מקבל עליו את ההלכה האורתודוקסית, רוצה בה.

ומלבד זאת, יש להפסיק את רצח העם בדארפור

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

תגובה אחת על ”אם יהודית, לא דמוקרטית“

  1. טין טין הגיב:

    ציטוט:

    “לא כן במדינת ישראל. אדם אינו יכול להגדיר את עצמו כיהודי ולהיות בן דת אחרת. כך נקבע כבר במשפט האח דניאל, יהודי שהתנצר במהלך מלחמת העולם השניה. כדי לוודא שפסיקת בג“צ לא תתהפך, נקבע בחוק השבות שיהודי הוא מי שמצהיר על עצמו כיהודי אך אינו בן דת אחרת.
    כלומר, המדינה הציונית – יורשתה של תנועה שהתבססה על הטענה הבעייתית מאד שיהודים אינם קבוצה דתית אלא קבוצה לאומית – קבעה שהדת היא קריטריון מובהק ללאומיות. אם אתנצר מחר – לא שיציאה מגבולות היהדות היא דבר פשוט בישראל – ישתנה, במפתיע, גם הלאום שלי. אם איסמעיל הנייה יתגייר מחרתיים, הוא יעבור מיד לאום, ויתר על כן – הוא יוכל לממש את זכות השיבה. רצוי לשים לב שההגדרה הציונית ל“יהודי” נוקשה מן ההגדרה ההלכתית. ”

    לפני שאתה מתלהב, קרא את חוק השבות:

    “4ב. לענין חוק זה, “יהודי” – מי שנולד לאם יהודיה או שנתגייר, והוא אינו בן דת אחרת.”

    “לעניין חוק זה” – מאחר וחוק השבות במפורש אינו בא להגדיר את דתו של העולה, אלא את זכאותו לאזרחות לפי זיקתו ל*לאום* המדינה של המבקש להגר, ממש כמו ‘מבחן הזיקה’ למדינה של בני הזוג המבקשים להגר למול זיקותיהם למדינה אחרת הנהוג בדנמרק, למשל.
    .
    חוק השבות אינו חוק האזרחות במחילה, חוק השבות אינו *מונע* אזרחות ממי שאינו יהודי –

    הוא רק אחד הפרמטרים המקלים על ההתאזרחות של מי ששיכים ללאום המדינה, והוא מסיק מפעולתו *היזומה* של הבוחר בדת אחרת על זיקתו ללאום –

    ממש כמו החוק המאפשר התאזרחות מהירה לבני הלאום היווני, או הגרמני או הפיני, וממש כמו מדינות שאינן מתירות להחזיק באזרחות כפולה.

    יש מדינות המאפשרות לך התאזרחות אם יש לך מליון דולר, לאזרחות קנדית למשל מספיקים 800,000 דולר קנדי – לכן אם נתרגם עובדה זו להיגיון-מונע-אג’נדה כשלך נקבל את המסקנה המגוחכת הבאה:

    “…וכאן הידיים המלוכלכות של הקנדים: כשהם אומרים “800,000 דולר קנדי“, הם מתכוונים למדינה שתעניק הטבות לתושביה העשירים. או, בניסוח אחר, תפלה לרעה את כל השאר. ”

    “עם” הוא גוף חברתי של אנשים המגדירים את עצמם סביב מאפיין משותף, ולמרות שאין הדבר כך במקרה של העם היהודי, הרי עם בהחלט רשאי להגדיר את עצמו על בסיס דת –

    זאת אומרת, רק אם המיליציות של גורביץ וחבריו “הקומיסרים המודאגים” לא מסתובבות באותו רגע בשטח – שהרי הרגע פסלת את זכותו הטבעית של עם לעשות זאת, ואתה דורש “לאשר מראש” את הפרמטרים להתאגדות לפי העדפותיך הפרטיות.

    לרוב העמים בעולם מאפיינים לפיהם אדם אחד ישתייך אליהם ואדם אחר לא – מוצא, גזע, היסטוריה וכד’ ואפילו מקצוע מבוקש או רכוש – ומאפיינים אלה וודאי שהם מפלים מטבע הגדרתם בין מבקשי האזרחות וההגירה *מבחוץ* –

    עם זאת, לא רבים הסהרורים הטוענים שבאופן לוגי ניתן להסיק מכך שאותם עמים בוחרים בפרמטרים אלה במחשבה תחילה ומתוך כוונה ברורה להפלות לרעה את המיעוטים במדינותיהם.