כשקר×תי, ×œ×¤× ×™ כחודש, ×ת הפסיקה ב"תורת המלך" שקבעה ש"יש ×¡×‘×¨× ×œ×¤×’×•×¢ בטף ×× ×‘×¨×•×¨ ×©×”× ×™×’×“×œ×• להזיק ×œ× ×•, ובמצב ×›×–×” הפגיעה תכוון ×“×•×•×§× ×ליה×, ×•×œ× ×¨×§ תוך כדי פגיעה בגדולי×," ×”×™× ×”×–×›×™×¨×” לי משהו. ×œ× ×–×›×¨×ª×™ מה. ×–×” עמד על קצה הלשון זמן רב, ו××– השתחרר: ×סטי×× ×§×¡.
* * * * *
ב×ילי×דה מתו×ר ×סטי×× ×§×¡ ×›×ª×™× ×•×§, ×‘× × ×©×œ הקטור ו×× ×“×¨×•×ž××›×”. שמו ×”×מיתי, ×–×” ×©× ×ª×Ÿ לו ×ביו, ×”×•× ×¡×§×ž× ×“×¨×™×•×¡, ×בל ×”×©× ×סטי×× ×§×¡ – "מגן העיר" – על ×©× ×ביו. גורלו ×œ× ×ž×¦×•×™×Ÿ ×‘×›×ª×‘×™× ×”×”×•×ž×¨×™×™× (×× ×›×™ ×× ×“×¨×•×ž××›×”, ל×חר מותו של הקטור, מת×רת ×ת גורלו מכמיר הלב של יתו×), ×ך ×‘×›×ª×‘×™× ×”×‘×ª×¨-×”×•×ž×¨×™×™× × ×˜×¢×Ÿ ×›×™ ל×חר ×—×•×¨×‘× ×” של טרויה, הורה ×ודיס×וס על רצח הפעוט, ×ž×©×•× ×©×—×©×© ×›×™ ×™×§×•× ×œ× ×§×•× ×ת מות ×ביו.
רצח ×סטי×× ×§×¡ מועמד במרכז הטרגדיה של ×וריפידס, "× ×©×•×ª טרויה". יש להתעכב עליו. "× ×©×•×ª טרויה" × ×›×ª×‘ ב-415, זמן קצר ×œ×¤× ×™ ש××ª×•× ×” יצ××” להרפתקה ×”×¡×•×¤× ×™×ª שלה בסיקיליה, וזמן קצר ל×חר כיבוש מלוס על ידי ×”××ª×•× ××™×, כיבוש ×©× ×ª×¤×¡ כשערורייתי.
ההיסטוריה של מלחמות ×”×¤×œ×•×¤×•× ×¡ של תוקדידס ×‘× ×•×™×” כטרגדיה; ×”×™× ×ž×ª×רת ×ת שקיעתה ×•× ×¤×™×œ×ª×” של הדמוקרטיה ×”××ª×•× ×ית. רגע ×”×©×™× ×©×œ ××ª×•× ×” מגיע ×‘× ××•× ×”×”×œ×•×•×™×” של פריקלס, בספר ×”×©× ×™. בספר השלישי, ×™×•×¨×“×™× ×”××ª×•× ××™× ×œ×ž×“×¨×’×ª× ×©×œ ×”×¡×¤×¨×˜× ×™× â€“ שהשמידו, ב×ותו הספר, ×ת ×וכלוסייתה של פלטיי××”, ב×ופן ×ž× ×•×•×œ במיוחד – ×•×ž×•×¨×™× ×¢×œ השמדת ×”×וכלוסיה של ×”××™ המורד לסבוס. ×בל ×חרי שהחליטה ×”×סיפה, בדרישת הדמגוג קלי×ון, על הרצח, קרה משהו מוזר; ×”××ª×•× ××™× ×—×©×• שההחלטה הזו × ×¤×©×¢×ª, ×•×›×™× ×¡×• ×סיפה ×©× ×™×” כדי לדון בהחלטת×. ×זרח ×‘×©× ×“×™×ודוטוס בן ××וקר×טיס × ×©× × ××•× ×©×‘×• ×©×›× ×¢ ×ת ×”××ª×•× ××™× ×©×ין ×–×” ×ž×©×•× ×”××™× ×˜×¨×¡ ×©×œ×”× ×œ×”×©×ž×™×“ ×ת ×וכלוסיית לסבוס, ×•×¡×¤×™× ×” מהירה יצ××” ×¢× ×¤×§×•×“×ª×” החדשה של ×”×סיפה, ×”×וסרת על הטבח.
×–×” ×”×™×” ב-427. 11 ×©× ×™× ×œ×חר מכן, התדרדרותה של הפוליטי××” ×”××ª×•× ×ית גרועה עוד יותר. בחריגה חסרת תקדי×, ש××™× × ×” חוזרת ל×חר מכן, מת×ר תוקידידס ×ת ×”×ž×©× ×•×ž×ª×Ÿ בין ×”××ª×•× ××™× ×•×‘×™×Ÿ תושבי מלוס ×œ× ×›×¨×¦×£ סיפורי, ×›×ž× ×”×’×•, ××œ× ×›×“×™×לוג. ×”×ž×™×œ×™×™× ×”×‘×”×™×¨×• ×©×”× ×©×•×ž×¨×™× ×¢×œ × ×™×™×˜×¨×œ×™×•×ª במלחמה הגדולה, ×©×”× ××™× × ×ויביה של ××ª×•× ×”, וש××™× × ×¨×•×¦×™× ×‘×ž×œ×—×ž×”; ×”××ª×•× ×™× ×”×ª×¢×§×©×• על ×›× ×™×¢×” מוחלטת שלה×, ×ו שיחריבו ×ת העיר בחרב. ×”× ×”×‘×”×™×¨×• ×©×©×œ×˜×•× × ×”×•× ×–×” של החרב העירומה: "×× ×• ×¢×¦×ž× ×• ×œ× × ×©×ª×ž×© במליצות × ×ות, ש×× ×• ×©×•×œ×˜×™× ×‘×“×™×Ÿ, ×ž×©×•× ×©×ž×™×’×¨× ×• ×ת הפרסי, ×ו ש×× ×• ב××™×œ× ×¢×œ×™×›× ×¢×›×©×™×• ×ž×©×•× ×©× ×¢×©×” ×œ× ×• עוול, ×•×œ× × ×’×‘×‘ ×¢×œ×™×›× ×”×ž×•×Ÿ מילי×, ש×ין ×יש × ×•×ª×Ÿ בהן ×מון… ××ª× ×•×× ×• × ×מר מה ש×× ×• ×—×•×©×‘×™× ×‘×מת, ×•× ×©××£ להשיג ×ת מה ×©× ×™×ª×Ÿ להשיג, שכן ××ª× ×™×•×“×¢×™× ×›×ž×•× ×• ×©×‘×¢× ×™×™× ×™× ×”×× ×•×©×™×™× ×”×¦×“×§ ×‘× ×¢×œ ×שורו רק כשכוח הכפיה של ×©× ×™ ×”×¦×“×“×™× ×©×§×•×œ, ×•×©×”×—×–×§×™× ×ž×‘×¦×¢×™× ×ž×” שיש ל×ל יד×, ×•×”×—×œ×©×™× × ×›× ×¢×™× ×œ×”×." (ספר חמישי, פט', ×ª×¨×’×•× ×.×. הלוי).
תושבי מלוס סירבו ×œ×”×›× ×¢, ×”×ª× ×”×œ מצור ×רוך, ובסיומו כבשו ×”××ª×•× ××™× ×ת העיר, טבחו ×ת כל ×”×’×‘×¨×™× ×”×œ×•×—×ž×™×, כבשו ×ת ×”× ×©×™× ×•×”×™×œ×“×™× ×œ×¢×‘×“×•×ª, ושלחו ×ž×ª× ×—×œ×™× ××ª×•× ××™× ×œ×ž×œ×•×¡. מספר גדול של שפחות ממלוס ×”×’×™×¢ ×œ×©×•×•×§×™× ×©×œ ××ª×•× ×”. בחגיגות ×”×“×™×•× ×™×¡×™×” הב×ות, ×‘×©× ×ª 415, העלה ×וריפידס ×ת "× ×©×•×ª טרויה".
* * * * *
יחסו של ×וריפידס ×œ× ×©×™× × ×—×©×‘ לשלילי. "××™×¤×™×’× ×™×” ב××וליס" שלו, שבו ×ž×ª× ×“×‘×ª ××™×¤×™×’× ×™×” להקריב ×ת עצמה ובלבד ×©×”×¦×‘× ×”×™×•×•× ×™ יוכל להפליג למלחמה, × ×—×©×‘ ×œ× ×§×•×“×ª שפל. התפיסה הזו היתה ×›×” רווחת, עד שהקומיק××™ ××¨×™×¡×˜×•×¤× ×¡ ביסס עליה מחזה של×, "התסמופוריות". ×”×•× ×—×•×¨×’ מהתפיסה הזו לחלוטין ב"× ×©×•×ª טרויה".
×”××ª×•× ×™×, ×›×™×•×•× ×™× ×חרי×, העריצו ×ת כתבי הומרוס, ו××£ ×©×”×•× ×”×™×” מסוגל לגלות ×”×•×ž× ×™×–× â€“
ו×ודיסס × ×¤×©×• תתמוגג בצער ודמעיו על לחייו ועפעפיו,
×›×שה הבוכה בכי ×ª×ž×¨×•×¨×™× ×•×ž×—×‘×§×” לבעלה יקירה,
×שר × ×¤×œ בחרב עת × ×œ×—× ×¢×œ עירו ועל עמו,
להרחיק מעירו וטפו ×ת ×™×•× ×”×¢×‘×¨×•×ª ×”× ×•×¨×;
ר×תה ×ותו ×•×”×•× ×’×•×¡×¡, עודו מפרפר ב×בריו,
ועליו ×”×ª× ×¤×œ×”, ×•×ª×™×©× ×§×•×œ ילל × ×•×¨×, ×ך המה
×חור יהדפוה ברמחי×, ימחצו ערפה וכתפה,
×™× ×”×’×• ×ותה בשביה לעמל ותל××” ×‘× ×›×¨,
×•× ×‘×œ×• לחייה ×”× ×ות מעצר ×™×’×•× ×™× ×•×¦×¢×¨ –
×›×›×” × ×’×¨×• ×ž×¢×™× ×™ ×דיפוס דמעותיו של חמלה.
(×ודיסי××”, שיר ×©×ž×™× ×™, 521 והל××”, ×ª×¨×’×•× ×˜×©×¨× ×™×—×•×‘×¡×§×™)
– הרי שההבלחות הללו × ×“×™×¨×•×ª בין תי×ורי הגבורה והמ×צ'ו××™×–×. כתבי הומרוס, ומלחמת טרויה במיוחד, שימשו ×œ×¢×™×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª כרקע למחזות ×¤×˜×¨×™×•×˜×™×™× ×‘××ª×•× ×” (כמו, למשל, "××™×¤×™×’× ×™×” ב××וליס" שכבר הוזכר).
×וריפידס הופך ×ת המוסר על ר×שו. "× ×©×•×ª טרויה" ×œ× ×ž×ª×•×ר ×ž× ×§×•×“×ª המבט המקובלת, של הרוס ×™×•×•× ×™; ×”×•× ×ž×ª×•×ר ×ž× ×§×•×“×ª מבטן של ×רבע ×”× ×©×™× ×©×§×•× × ×• על מותו של הקטור – ×× ×“×¨×•×ž××›×”, ×שתו; ×”Öµ×§Ö·×בֵה, ×מו; קס×× ×“×¨×”, ×חותו; ×•×”×œ× ×”.
×”×—×™×™×œ×™× ×”×™×•×•× ×™×™× ×ž×ª×•××¨×™× ×›×ž×¨×•×©×¢×™× ×•×‘×¨×™×•× ×™×™×. ×ž× ×œ×וס, המלך הכובש, ×œ× ×¢×•×ž×“ בקסמיה של ×שתו, ×”×œ× ×”, ×•×‘×ž×§×•× ×œ×”×•×¦×™× ×ותה להורג ×”×•× ×ž×§×‘×œ ×ת זו שהציתה ×ת כל המלחמה חזרה ×›×שתו. ×”×™×•×•× ×™× ×¨×•×¦×—×™× ×ת פוליקס×× ×”, בתה של ×”×§×בה, על קבר ×כילס, כקורבן; ובמרכז המחזה עומד רצח ×סטי×× ×§×¡. שליחו של ×ודיס×וס, החייל הצייתן טלתיביוס, מגיע ×¢× ×”×‘×©×•×¨×”. ×ודיס×וס החליט ש×ין ×œ×”× ×™×— ×œ×‘× ×• של הקטור לגדול, ×©×ž× ×™× ×§×•×. הפקודה בעליל ×œ× × ×•×—×” לטלתיביוס, מציקה לו – ×”×•× ×ž× ×¡×” ככל יכולתו להתחמק ×ž×ž× ×” – ×בל פקודה ×”×™× ×¤×§×•×“×”, ו×× ×œ× × ×¦×™×™×ª לפקודות יקרוס כל הסדר החברתי. במיטב המסורת של "×™×•×¨×™× ×•×‘×•×›×™×", משליך טלתיביוס ×ת הפעוט מר×ש החומות, על פי ×”× ×”×œ×™×, תוך ×©×”×•× ×ž×§×¤×™×“ ×œ× ×ª×§ ×ת עצמו מהמעשה. כש×× ×“×¨×•×ž××›×” ×ž× ×¡×” להגן על ילדהּ, ×”×•× ×ž××™×™× ×¢×œ×™×” ב×לימות ובכך ש×× ×œ× ×ª×ž×¡×•×¨ ×ותו להריגה, ×’× ×§×‘×•×¨×” ×œ× ×ª×”×™×” לו.
בסוף המחזה, בעוד טרויה בוערת ברקע, קוברת ×”×§×בה ×ת גווייתו המרוסקת של ×סטי×× ×§×¡, ×•×ž×ª× ×¢×¨×ª מה×לי×, כפי ×©×”× ×”×ª× ×¢×¨×• מטרויה. ×”×™× ×ž× ×¡×” להשליך ×ת עצמה ×ל הלהבות, ובלבד ×©×œ× ×ª×”×¤×•×š לשפחתו של ×ודיס×וס; החייל הטוב טלתיביוס ×ž×•× ×¢ ×–×ת ×ž×ž× ×”. × ×”×œ×™× ×”× × ×”×œ×™×.
* * * * *
×œ×–×›×•×ª× ×©×œ ×”××ª×•× ××™× ×™×™×מר ×©×”× ×”×¢× ×™×§×• ל"× ×©×•×ª טרויה" ×ת הפרס ×”×©× ×™ בתחרות ב×ותה ×©× ×”. ×בל מ×וחר יותר ב-415 התרחשה הפרשה המסתורית של השחתת ההרמות – פסלי פ×לוס ×’×“×•×œ×™× ×©×”×™×• ×ž×•×¦×‘×™× ×‘×¦×ž×ª×™× â€“ ו××ª×•× ×” × ×¡×—×¤×” לציד מכשפות ×רוך. כשהגיחה ×ž×ž× ×•, הדבר ×”×™×” כבר ל×חר התבוסה הגדולה בסיקיליה, סמוך לקשר הר×שון × ×’×“ הדמוקרטיה. ×וריפידס ×™×¡×™×™× ×ת ימיו כגולה-למחצה ×‘×ž×§×“×•× ×™×”, בת××•× ×ª ציד ×ž×©×•× ×” שעוררה כבר ××– חשד ×©×ž× ×”×™×ª×” רצח מוסווה.
××ª×•× ×”, ×ž×•× ×”×’×ª על ידי המון הפכפך, היתה מסוגלת ×œ×”×›× ×¡ להתקפי ציד מכשפות. מקרה ההרמות ×œ× ×”×™×” הר×שון ×•×›× ×¨××” ×’× ×œ× ×”×חרון. ×בל ב-415, ב×מצע מלחמה כבדה, יכלה ××ª×•× ×” לכבד ×ת מי ×ž×‘× ×™×” שהציג מר××” מכוערת מ×ד מול ×¤× ×™×”. ב×ותה ×©× ×”, הצליח ×וריפידס לומר ל××ª×•× ××™× ×©×¨×¦×— ×™×œ×“×™× ×”×•× ×¤×©×¢, ×’× ×‘×ž×œ×—×ž×”, ×’× ×× ×™×© תירוץ קלוש לו, ולהציג ×‘×¤× ×™×”× ×ת מחירה של המלחמה כלפי הל×-לוחמי×.
מקובל ×‘×ž×§×•×ž×•×ª×™× ×• לדבר על מעלתה הגבוהה של התרבות היהודית מול זו ×”×™×•×•× ×™×ª – במיוחד ×›×שר ×—×•×’×’×™× ×¡×‘×™×‘× ×• ×ת ×”× ×¦×—×•×Ÿ היהוויסטי על ×”×ž×ª×™×•×•× ×™× â€“ ועל כן רצוי לזכור שהחשיבה ×”×¨×‘× ×™×ª ×”×ורתודוקסית ×œ× ×”×¦×œ×™×—×” עדיין לטפס למדרגה שהגיע ×ליה מחז××™ ××ª×•× ××™ בודד ×œ×¤× ×™ 2424 ×©× ×™×. רצוי לזכור ×©×”×¨×‘× ×™× ×¢×“×™×™×Ÿ ×ª×§×•×¢×™× ×‘×ž×•×¡×¨ עידן ×”×‘×¨×•× ×–×”, שבו ילד יכול להוות ××™×•× "×× ×™×’×“×œ×• להזיק", ושעל כן יש לעשות מ×מץ מיוחד להרוג ×ותו. רצוי ×’× ×œ×–×›×•×¨ ש×ותו מוסר בדיוק מצדיק ×ת ×”×¨×™×’×ª× ×©×œ כל ילדי ישר×ל, שעל פי חוק ×ž×—×•×™×‘×™× ×œ×”×™×•×ª ×œ×—×™×™×œ×™× ×•×œ×ויבי ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™×. ×בל × ×¨××” ש×ין לצפות ממי שחושב שיש "מוסר יהודי" ×ו ×©×”×™×”×•×“×™× ×”× "×¢× × ×‘×—×¨" להעפיל למדרגתו של ××ª×•× ××™.
(יוסי גורביץ)
[…] This post was mentioned on Twitter by ygurvitz, Nimrod Avissar. Nimrod Avissar said: RT @ygurvitz: לעת ×כין מטבח: על מה שידע ×וריפידס ×•×”×¨×‘× ×™× ×¢×•×“ ×œ× ×œ×ž×“×• ×•×œ× ×™×œ×ž×“×•. פוסט חדש ×‘×—×‘×¨×™× ×©×œ ×’'ורג'.. http://bit.ly/6cbvLE […]
פינגבאק by Tweets that mention לעת ×כין מטבח » ×”×—×‘×¨×™× ×©×œ ג’ורג’ -- Topsy.com — 12 בדצמבר 2009 @ 14:33
×× ×™ יודע, ×× ×™ יודע. "×œ× ×œ×”×כיל ×ת הטרול" ×בל…
תוכיח ש×ין ×§×•×ž×§×•× ×ª×” במסלול בין סביב השמש בין מ××“×™× ×œ×›×“×•×¨ ×”×רץ.
××™ ×פשר להוכיח ×˜×¢× ×” שלילית. × ×§×•×“×”.
http://en.wikipedia.org/wiki/Russell%27s_teapot
התגובה שלך by ××‘× ×¨ ×œ× ×’×•×˜ — 12 בדצמבר 2009 @ 18:03
××”×”?
התגובה שלך by ×’'ו — 12 בדצמבר 2009 @ 20:16
בטח ש×פשר להוכיח ×˜×¢× ×” שלילית. ×˜×¢× ×” שלילית ×”×™× ×‘×¡×”"×› ×˜×¢× ×ª כל ×¢× ×ופרטור של שלילה ליד הפרדיקט ×”× ×˜×¢×Ÿ, ×ו בהסתכלות ×ריסטוטלית, ×˜×¢× ×ª יש ×¢× ×ופרטור של שלילה על ×”×˜×¢× ×”. ×”×˜×¢× ×” "כל ×”×¦×¨×¤×ª×™× ×ž×¡×¨×™×—×™×" ×•×”×˜×¢× ×” ×ין ×¦×¨×¤×ª×™× ×©××™× × ×ž×¡×¨×™×—×™×" שקולות זו לזו. בהסתכלות ×ריסטוטלית, ×”×˜×¢× ×” "×ין ×לוהי×" שקולה ×œ×˜×¢× ×” "×œ× × ×›×•×Ÿ ש(יש ×לוהי×)".
לצורך ×”×¢× ×™×™×Ÿ, כדי להוכיח ×ת ×”×˜×¢× ×” "×ין ×ª×¨× ×’×•×œ×™× ×©×™×•×“×¢×™× ×œ×¢×•×£" ×× ×™ צריך ×ו לעבור על כל ×וכלוסיית ×”×ª×¨× ×’×•×œ×™× ×‘×¢×•×œ× ×•×œ×”×•×›×™×— ×חד-×חד ש××™× × ×™×›×•×œ×™× ×œ×¢×•×£, ×ו להוכיח ×©×ª×¨× ×’×•×œ ×חד ××™× ×• יכול לעוף ו××– להמשיך ולהוכיח שכל ×”×ª×¨× ×’×•×œ×™× ×–×”×™× ×ž×›×œ ×”×‘×—×™× ×•×ª ×”×¨×œ×•×•× ×˜×™×•×ª לתעופה.
×§× ×§×Ÿ התה של ר×סל ×œ× ×‘× ×œ× ×¡×•×ª להוכיח ש××™ ×פשר להוכיח ×˜×¢× ×” שלילית. ×–×” ×™×”×™×” סתירתי, ×תה יודע. ×”×•× ×‘× ×œ×”×“×’×™× ×›×™×¦×“ ×œ× × ×™×ª×Ÿ להפריך (×œ× ×œ×”×•×›×™×—) ×˜×¢× ×” שמכילה בתוכה ×ת ×”×ž× ×’× ×•×Ÿ ×œ×ž× ×™×¢×ª הפרכתה (קצת ט×וטולוגי) ולזהות ×ת ×”×˜×¢× ×” בדבר קיומו של ×ל ×˜×¨× ×¡×¦× ×“× ×˜×™, בלתי × ×¨××” ובלתי × ×™×ª×Ÿ להשגה על ידי ×‘× ×™ ××“× – ×”×˜×¢× ×” ×”×ž×•× ×•×ª×יסיטית הקל×סית – ככזו הכוללת ×ת ×”×ž× ×’× ×•×Ÿ ×œ×ž× ×™×¢×ª הפרכתה. ×”×•× ×¢×•×©×” ×ת ×–×” על ידי ×–×” ×©×”×•× ×˜×•×¢×Ÿ משהו ×›×–×” בדיוק, רק שיותר פשוט ×œ× ×• להגדיר ×ותו כמגוחך: ×”×•× ×˜×•×¢×Ÿ ×©×§×™×™× ×§× ×§×Ÿ תה ×ž×—×¨×¡×™× ×”, קטן ×•×ž×•×©×œ× – כל כך קטן, ×©×’× ×”×˜×•×‘ ×©×‘×˜×œ×¡×§×•×¤×™× ×œ× ×™×›×•×œ לתפוס ×ותו (חט×ת קצת הרבה לר×סל כשהצגת ×ת ×”×˜×¢× ×” בלי ×–×”) – בחלל מחוצה לכדור ×”×רץ. ×”×•× ×ž×ž×©×™×š וטוען שהיות וה×ל כפי ×©×”×•× ×ž×•×’×“×¨ בד"×› ×¢"×™ דתות ×ž×•× ×•×ª×יסטיות מכיל בתוך הגדרתו ×ת ×ž× ×™×¢×ª הפרכתו, הרי ×©×”×•× ×‘×œ×ª×™ × ×™×ª×Ÿ להפרכה ומגוחך.
למעשה, היות ור×סל ×§× ×” ×ת פרסומו בהוכחת ×˜×¢× ×” שלילית, ×× ×™ חושב ×©×”×•× ×¢×¦×ž×• ×”×™×” חולק על ×”×˜×¢× ×” ×”×ž× ×•×¤×—×ª הזו.
התגובה שלך by × ×ž×¨×•×“ ×בישר — 12 בדצמבר 2009 @ 23:18
× ×ž×¨×•×“, ×תה מודע לעובדה שההודעה שלי הייתה בתגובה לתגובה טרולית שמחקה ש"××™ ×פשר להפריך שישר×ל ×”×™× ×”×¢× ×”× ×‘×—×¨"?
התגובה שלך by ××‘× ×¨ ×œ× ×’×•×˜ — 13 בדצמבר 2009 @ 0:03
×× ×™ יודע שכתבת "××™ ×פשר להוכיח ×˜×¢× ×” שלילית. × ×§×•×“×”." ×•×©× ×™×¡×™×ª להשתמש ×‘×§× ×§×Ÿ התה של ר×סל לצורך כך. מה ×–×” ×ž×©× ×” בתגובה למה עשית ×ת ×–×”?
התגובה שלך by × ×ž×¨×•×“ ×בישר — 13 בדצמבר 2009 @ 1:14
עוד תגובה של עידו ×œ× × ×ž×—×§×”.
התגובה שלך by ygurvitz — 12 בדצמבר 2009 @ 18:41
תודה על הפוסט המשכיל
התגובה שלך by מיקי לטוביצקי — 12 בדצמבר 2009 @ 22:12
המוסר היהודי × ×ž×¦× ×‘××•×ª× ×ž×§×•×¨×•×ª ×‘×”× × ×ž×¦× ×›×œ מה ש×תה ו×× ×™ מצטטי×. הבעיה של היהדות ×”×ורתודוכסית ×”×™× ×ילו ×—×œ×§×™× ×©×œ הרימון ×”×™× ×‘×•×—×¨×ª ל×כול.
התגובה שלך by רחביה ברמן — 12 בדצמבר 2009 @ 22:43
×תה ×©× ×œ×‘ ש×תה מרמה?
×תה בוחר כמה פסקי הלכה שמוצ××™× ×—×Ÿ ×‘×¢×™× ×™×š ו××– ×ž×‘×™× ×ž×—×–×” *×חד* ×©× ×¨××” יותר מוסרי ×ž×”× ×•×˜×•×¢×Ÿ שביהדות ×ין ×ת המוסר שהצליחו ×”×™×•×•× ×™× ×œ×”×’×™×¢ ×ליו.
ב×ותה מידה יכולת לקחת ×ת "× ×•×˜×•×ª החסד" של ×ייסיכלוס שמלמד ××•×ª× ×• שזה בסדר לרצוח ×ת ××ž× ×©×œ×š ×‘× ×¡×™×‘×•×ª מסויימות ולהעמיד ×ת ×–×” מול "כבד ×ת ×ביך ו×ת ×מך" ×ו מול "מכה ×ביו ו×מו מות יומת".
×תה ×ž× ×¡×” להגיד שיש ×ž× ×”×™×’×™× ×“×ª×™×™× ×™×”×•×“×™× ×ª×בי ד×? × ×”×“×¨. הצלחת.
×תה ×ž× ×¡×” לומר שכל ×”×™×”×•×“×™× ×”×“×ª×™×™× ×”× ×›×לה? ×× ×™ חושב שבשביל ×˜×¢× ×” כזו תצטרך לעבוד קשה יותר.
התגובה שלך by עמית — 13 בדצמבר 2009 @ 0:11
פספסת ×ת ×”× ×§×•×“×” של גורביץ. ×”× ×§×•×“×” ×”×™× ×œ× ×”×ž×—×–×” הבודד, ××œ× ×–×” ש×ותו מחזה ×–×›×” ×‘×ž×§×•× ×©× ×™ בתחרות. ×”×× ×תה מצליח לדמיין סרט על זוועות מבצע "עופרת יצוקה" זוכה ב×יזשהו פרס ×ž×™×™× ×¡×˜×™×ž×™ ××¦×œ× ×•?
התגובה שלך by ×לכס ×–. — 13 בדצמבר 2009 @ 9:11
×”×•× ×–×›×” ×‘×ž×§×•× ×©× ×™ מתוך שלושה.
התגובה שלך by עמית — 13 בדצמבר 2009 @ 13:04
מקור?
התגובה שלך by משתמש אנונימי (לא מזוהה) — 13 בדצמבר 2009 @ 19:38
רק למען הסדר הטוב, "×œ×‘× ×•×Ÿ" מת×ר ×ת זוועות מלחמת ×œ×‘× ×•×Ÿ ב×ופן גרפי, וזכה בפרס הר×שון בתחרות פרסי ×ופיר ×”×©× ×” ("×”×וסקר הישר×לי"). ×”×•× × ×¦×™×’ ישר×ל לתחרות ×”×וסקר ×”×מריק×ית. ×× ×ª×¨×¦×”, ×שמל לספק לך רשימה מפורטת של ×¡×¨×˜×™× ×ª×™×¢×•×“×™×™× ×•×¢×œ×™×œ×ª×™×™× ×™×©×¨××œ×™×™× ×‘×¢×œ×™ ××’'× ×“×” ×× ×˜×™-מלחמתית ו×× ×˜×™-כיבוש מובהקת. ×”× ×–×•×›×™× ×œ×”×›×¨×” ×•×¤×¨×¡×™× ×’× ×‘×¢×•×œ× ×”×¨×—×‘ ×•×’× ×‘×™×©×¨×ל (פרסי ×ופיר, פסטיבל ירושלי×, פסטיבל חיפה, פסטיבל דוק×ביב ועוד).
ממש כמו בדמוקרטיה ×”××ª×•× ×ית, חופש הדיבור ויצירה ××ž× ×•×ª×™×ª ×ž×ª×§×™×™×ž×™× ×¦×“-בצד ×¢× ×›×™×‘×•×© והתדרדרות מוסרית מתמדת. לפי הלקח ההיסטורי ×”×–×”, העתיד ×©×œ× ×• ×œ× ×™×”×™×” טוב. סלבוי ×–'×™×–'×§ ××£ הגדיל וטען ×›×™ השמ×ל ×”"מוסרי" ×”×•× ×‘×¡×š הכל עלה הת×× ×” של הדמוקרטיות ×”×לימות, ולכן הדמוקרטיות מקפידות להעלות על × ×¡ ×ת חופש הדיבור ולשבח ×ת עצמן על הביקורת העצמית שלהן. כך, ×”×”×›××” על ×”×—×˜× ×©×œ ×”××’×£ השמ×לי בחברה מ×פשרת ×ת מעשי הזוועה של המערכת ×”×ž×“×™× ×™×ª בכללותה. ×× ×™ חושב שז'×™×–'×§ מגזי×, כרגיל, ×בל זו × ×§×•×“×” ×ž×¢× ×™×™× ×ª למחשבה.
התגובה שלך by ×וטו פוקוס — 15 בדצמבר 2009 @ 12:10
יוסי: "×בל ב-415, ב×מצע מלחמה כבדה, יכלה ××ª×•× ×” לכבד ×ת מי ×ž×‘× ×™×” שהציג מר××” מכוערת מ×ד מול ×¤× ×™×”".
× ×• שוין. ×ין לי מושג כמה ×ž×ª×—×¨×™× ×”×©×ª×ª×¤×• ב×ותה תחרות ו×× ×”×–×›×™×™×” ×‘×ž×§×•× ×”×©× ×™ × ×—×©×‘×” לדבר מכובד. מה שכן, ×‘×ž×§×•× ×”×¨×שון ב×ותה ×©× ×” ×–×›×” ×חד ×§×¡× ×•×§×œ×¡ (Xenocles), שיכולותיו כמשורר וכמחז××™ הושמו ללעג על-ידי ××¨×™×¡×˜×•×¤× ×¡ כבר בתקופה ×”×”×™×. לכן, × ×¨××” סביר יותר שה××ª×•× ××™×, כמו קבוצות ×× ×•×©×™×•×ª ×חרות ×‘×ž×¦×‘×™× ×“×•×ž×™×, העדיפו לתגמל ×ישיות מרמה ×‘×™× ×•× ×™×ª ומטה, ובלבד ×©×œ× ×œ×ª×ª ×ת פרס הגדול ל"שמ××œ× ×™ בוגד".
התגובה שלך by ×ž× ×™ זהבי — 13 בדצמבר 2009 @ 0:35
עמית – ×”×˜×¢× ×” ×”×™× ×©×–×• הרוח ×”×“×•×ž×™× × ×˜×™×ª בהלכה כפי ×©×”×™× × ×œ×ž×“×ª ביהדות ×”×ורתודוכסית. ×–×” מה ×©×ž×œ×ž×“×™× ×‘×™×©×™×‘×•×ª. ×–×” ×œ× ××™×–×” כמה ×¦×™×˜×•×˜×™× ×—×©×•×›×™× ×•× ×™×“×—×™× ×©×יש ×œ× ×œ×•×§×— ×‘×¨×¦×™× ×•×ª.
התגובה שלך by רחביה ברמן — 13 בדצמבר 2009 @ 0:37
רחביה –
×˜×¢× ×ª×™ עומדת ×‘×¢×™× ×”. זו רוח ×”×“×‘×¨×™× ×‘×¡×•×’ מ×וד ספציפי של ישיבות.
×× ×™ ×œ× ×ומר שזה הופך משהו לבסדר, ×בל הצגת ×”×“×‘×¨×™× ×›×¨×•×— ×”× ×•×©×‘×ª במפרשי היהדות ×“×”×™×•× ×¦× ×©×ž×¢×ª לי מוגזמת בעליל.
התגובה שלך by עמית — 13 בדצמבר 2009 @ 0:50
ו×גב, שלוש מ×ות ×©× ×” ×œ×¤× ×™ המחז××™× ×”×’×“×•×œ×™× ×©×œ יוון, × ×™×¡×—×• × ×‘×™××™ ישר×ל חזון ×§×¥ ×”×™×ž×™× ×©×œ ×©×œ×•× ×¢×•×œ×ž×™ שמבוסס על קבלת ×”×¢×ž×™× ×”××—×¨×™× ×›×ž×• שה×: "×‘×™×•× ×”×”×•×… ברוך עמי ×שור, ברוך עמי מצרי×".
כמובן, ×–×” ×× ×ž×§×‘×œ×™× (כמו ש×× ×™ מקבל) ×ת ×”×”× ×—×” שספר ישעיהו התחבר, לפחות ברובו, בתקופה בה ×”×•× ×ž×ª×¨×—×©.
שוב, ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×”×•× ×ž×” ×× ×©×™× ×‘×•×—×¨×™× ×œ×§×—×ª מתוך המבחר ×”×¢×¦×•× ×©×œ "היהדות". הרב ×ריק ×שרמן לוקח ×ת ×”×“×‘×¨×™× ×©×× ×™ ×ž×•×¦× ×›×¨×ויי×, ×•×œ× ×ž×©×¤×™×¢ בכלל על הכיוון של היהדות ×”×ורתודוכסית ×‘×™×ž×™× ×•. ×”×¨×‘× ×™× ×œ×™×ור, ×’×™× ×¦×‘×•×¨×’, מלמד ×•×œ×‘× ×•×Ÿ ×œ×•×§×—×™× ×ת מה שיוסי מצטט, ×•×”× ×לה שמשפיעי×.
התגובה שלך by רחביה ברמן — 13 בדצמבר 2009 @ 1:20
עמית, ×”"סוג מ×ד ספציפי" ×”×–×” ×–×” מה שקורין בלשון ×רה"ב cop-out. ×œ× ×–×” ל×. ×–×” מה ×©×ž×œ×ž×“×™× ×‘×¨×•×‘ הישיבות. זו ההלכה כפי ×©×ž×œ×ž×“×™× ×ותה, ×•×’× ×‘×ž×§×•×ž×•×ª ×©×œ× ×ž×“×’×™×©×™× ×ת ×–×” בצורה ×›×” בוטה, ×ž×“×’×™×©×™× ×©×”× ×œ× ×¢×•×©×™× ×–×ת ×ž×˜×¢×ž×™× ×©×œ ×יבה ויד ישר×ל תקיפה\חלשה.
התגובה שלך by רחביה ברמן — 13 בדצמבר 2009 @ 1:22
רחביה – על בסיס מה ×תה ×ומר ×ת ×–×”? ×–×” בהחלט מה ×©×ž×œ×ž×“×™× ×‘×¨×•×‘ הישיבות שמגיעות לתקשורת ×בל ×–×” ×œ× ×ž×“×“ לכלו×.
קפוץ לכמה בתי ×›× ×¡×ª בערב שבת והקשב לדרשות ×¨×‘× ×™ היישוב – ××œ× ×× ×ª×’×™×¢ ליצהר ×•×‘× ×•×ª×™×” ×× ×™ בספק ×× ×ª×©×ž×¢ ×©× ×ת ×”×לימות הזו, ×›× "ל לגבי רוב ×”×‘×™×™× ×™×©×™× ×©×™×¦× ×œ×™ להכיר – ×”× ×ž×›×™×¨×™× ×ת כל ההלכות שיוסי מצטט, ×בל ×”× ×§×•×“× ×›×œ ×‘× ×™ ×ד×.
×”×–×¨× × ×’×“×• יוסי ×™×•×¦× ×§×™×™×, ו×פילו × ×¢×©×” ×§×•×œ× ×™ יותר ויותר, ×בל ×”×•× ××™× ×• כל היהדות, ×פילו ×œ× ×¨×•×‘×”. ×–×” × ×›×•×Ÿ לצ×ת × ×’×“ ×”×–×¨× ×”×–×”, ×בל הרטוריקה ×”×›×•×œ×œ× ×™×ª פשוט מוגזמת.
התגובה שלך by עמית — 13 בדצמבר 2009 @ 6:44
×× ×ž×” ש×תה ×ומר × ×›×•×Ÿ, הרי שהחבר'×” ×”×לה מוצי××™× ×ת דיבתה של היהדות. למה ×”× ×œ× ×ž×•×§×¢×™×? למה, למשל, ×”× ×œ× ×ž× ×•×“×™×? למה תמיד כשעוד ספר ×›×–×” יוצ×, עוד דרשה כזו מתפרסמת – מימי ×›×”× × ×•×”×œ××” – כל ×”×¨×‘× ×™× ×”××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™× ×©×•×ž×¨×™× ×¢×œ שתיקה? ×›×™ זו ההלכה ×”×ורתודוקסית ו×ין בלתה, ומי ×©×™× ×¡×” לצ×ת × ×’×“×” יתויג מיד כרפורמי.
התגובה שלך by ygurvitz — 13 בדצמבר 2009 @ 6:48
בדיוק דיברתי על ×–×” ×¢× ×—×‘×¨×™ הדתי (×ורתודוקסי ,×¦×™× ×™ וספקן ×•×’× ×יש שמ×ל די ×§×™×¦×•× ×™) ועלה בשיחה ישעיהו ליבוביץ' . ליבוביץ' ×œ× ×˜×¢×Ÿ מימין ×©×›×”× × ×ž×¡×œ×£ ×ת התורה ××œ× ×מר בפירוש ×©×”×•× ×•×›×”× × ×©×•××‘×™× ×ת ×”×יד×ולוגיה ×©×œ×”× ×ž×ותו מעיין עצמו. כך ש××“× ×“×ª×™ בעל יושר ××™× ×˜×œ×§×˜×•×לי ×œ× ×™×›×•×œ לומר שדוב לי×ור מסלף ×ת ההלכה ×›×™ ×–×” פשוט ×œ× × ×›×•×Ÿ, ×–×” עדיין ×œ× ×ומר ×©×”×•× ×œ× ×™×›×•×œ להסיק ×ת ×”×ž×¡×§× ×•×ª ההפוכות מ×ותה הלכה.
התגובה שלך by עדו — 13 בדצמבר 2009 @ 9:43
יוסי: בפשטות? ×›×™ ×ין ×œ×”× ×ת ×”×‘×™×¦×™× ×œ×¢×©×•×ª ×ת ×–×”.
לצ×ת × ×’×“ חבר'×” ××œ×™×ž×™× ×‘×©× ×”×™×”×“×•×ª דורש מחיר ×ישי – ×”× ×‘×“×™×•×§ ×”×× ×©×™× ×©×™×©×œ×™×›×• ×‘×™×¦×™× ×¢×œ הבת שלך בערב שבת, יחוררו לך ×ת ×”×¦×ž×™×’×™× ×ו ×¡×ª× ×™×”×¤×›×• ×ת חייך לבלתי × ×¡×‘×œ×™×. כשהרב יו×ל בן-× ×•×Ÿ ×”×¢×– לצ×ת × ×’×“ מה שהלך ב×זור ×œ×¤× ×™ רצח רבין (×•×¤×¨×¡× ×©×ž×•×ª של ×¨×‘× ×™× ×©×”×•×¦×™×ו לרבין דין רודף) המצב ×”×’×™×¢ לכך ×©×”×•× ×œ× ×”×™×” יכול להמשיך לגור בעפרה.
×–×” ×’× ×œ× ×ž×¦×‘ בו ×פשר לומר "היהדות ××™× ×” כזו", ×›×™ יש בה ×ת הפן ×”×–×”. צריך להוקיע ×ות×, ×בל צריך ×’× ×œ×”×›×™×¨ בזה שהיהדות בהחלט הכילה ×מירות ×›×לה ושזו בעיה שצריך להתמודד ×יתה.
התיוג "רפורמי" ×”×•× ×ª×™×•×’ שמטבע ×”×“×‘×¨×™× ×ž×©×ª×ž×©×™× ×‘×• ×”×§× ××™× – ×לה הרו××™× ×‘×›×™× ×•×™ ×”×–×” ×ת ×”× ×•×¨× ×ž×›×œ. ×× ×™ מקווה שתסלח לי ×× ×× ×™ ×œ× ×ž×ª×¨×’×© מצעקות הרפורמי ×©× ×©×ž×¢×•×ª ב×וויר – הן רק עוזרות לי להבין מי ×œ× ×•, ומי ×œ×¦×¨×™× ×•.
×‘× ×•×¡×£, ××£ ×חד ×œ× ×™×¦× ×‘×ופן ציבורי × ×’×“ ×”×¤×¨×¡×•×ž×™× ×”×לה ×›×™ ×”×˜×¢× ×” העיקרית × ×’×“× ×”×™× ×©×§×¨×™××” פשוטה של המקורות ×©×œ×”× ×”×™× ×œ× ×”×§×¨×™××” ×”× ×›×•× ×” ×”×™×•× ×•×”×—×œ×ª×• כפשוטו ×”×™× ×ž×¢×©×” ×œ× ×ž×•×¡×¨×™. ביהדות, למרבה הצער, ×œ× ×”×™×” ××•×’×•×¡×˜×™× ×•×¡ שיכתוב שהדרך ×”× ×›×•× ×” לפרש ×ת הטקסט ×”×™× ×§×•×“× ×›×œ על פי ×”××ž×•× ×” ורק ××– על פי הטקסט.
×פשר לצפות מרב שיפסוק לפי העיקרון ×”×–×”, ×בל בשביל להגיד "××™ ×פשר ×œ×§×¨×•× ×ת הלכות מלחמה של הרמב"× ×›×™ ×”×•× ×¢×•×‘×“ ×¢× ×§×•×“ מוסרי ×©×•× ×” ומצב תי×ורטי ×חר" בציבור (×©× ×ין ×ž×§×•× ×œ×“×™×•×Ÿ ××™× ×˜×™×œ×’× ×˜×™, למרבה הצער) ×–×” משהו שדורש ×‘×™×¦×™× ×ž×¢×•×¤×¨×ª יצוקה.
התגובה שלך by עמית — 13 בדצמבר 2009 @ 13:35
××”, כן, עוד משהו קטן –
×× ×™ חושב ×©×’× ×תה ×•×’× ×× ×™ ×ž×›×™×¨×™× ×ž×¡×¤×™×§ ×ת ×”×¢×•×œ× ×”×“×ª×™ כדי לדעת ש"זו ההלכה ×”×ורתודוקסית ו×ין בלתה" ×”×™× ×”×¦×”×¨×” מוגזמת ×‘×ª×©×¢×™× ×•×ª×©×¢×” ×חוז מהמקרי×.
×–×” ×’× ×ž×” שמוסיף קושי לצ×ת × ×’×“ ×”×¤×•×¡×§×™× ×”× "ל – ×”×•× ×ולי × ×‘×œ, ×בל ×”×•× × ×‘×œ ברשות התורה.
התגובה שלך by עמית — 13 בדצמבר 2009 @ 13:37
ו×× ×›×‘×¨, תר××” קטע:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3819057,00.html
התגובה שלך by עמית — 13 בדצמבר 2009 @ 15:00
×”×‘× ×ª×™ מה ל×, ו×× ×™ ×ž×¡×›×™× ×יתך חלקית, ×בל ×”×˜×¢× ×” שלך חלשה כל עוד ×תה ×œ× ×ומר מה כן.
×× ×™ מבלה ×ת רוב ×–×ž× ×™ בסביבת ×ž×™×™× ×¡×˜×¨×™× ×™×©×¨×לי, ו×× ×™ רו××” שתי תחושות חזקות: ×”×חת, דחייה של ×”×מירות שיוסי כל כך ×והב לצטט כמשהו "יהודי", ל×ו ×“×•×•×§× ×ž×™×“×¢ ××œ× ×‘×¢×™×§×¨ מבורות וחוסר × ×•×—×•×ª עמוק. ×”×©× ×™×™×”, הרצון להשתייך לתרבות בעלת ×¡×ž×ž× ×™× ×™×”×•×“×™×™× ×‘×•×œ×˜×™×.
×”×× ×©×™× ×”×œ×œ×•, תושבי גוש דן, השרון, השפלה, ×œ× ×™×•×“×¢×™× ×ž×™ ×–×” יוסף ×§×רו ×•×œ× ×כפת ×œ×”× ×ž×”×œ×›×•×ª גויי×; ×”× ×¨×•×¦×™× ×©×§×˜ בשבת (×בל ×§× ×™×•× ×™× ×¤×ª×•×—×™×), ×”× ×¨×•×¦×™× ×©×œ× ×™×™×¡×¢×• ×‘×™×•× ×›×™×¤×•×¨ ושיהיה ×פשר ×œ×§× ×•×ª מצות בפסח. כפי ש×מריק××™ רו××” בכל ×ž×§×•× ×§×™×©×•×˜×™× ×œ×—×’ המולד, ×”× ×¨×•×¦×™× ×œ×¨×ות ×§×™×©×•×˜×™× ×‘×›×œ ×ž×§×•× ×œ×—× ×•×›×”.
×”×× ×©×™× ×”×לה ×œ× ×”×•×œ×›×™× ×œ×”×¤×¡×™×§ להגדיר ×ת ×¢×¦×ž× ×›×™×”×•×“×™× ×‘×’×œ×œ שיוסי צודק (ו×× ×™ מצטער, עמית, ×בל ×”×מירות ×”×§×™×¦×•× ×™×•×ª ×”×–× ×•×¤×•×‘×™×•×ª ×”×לימות הן הדבר היחידי ×©×™×•×¦× ×”×—×•×¦×”; ×”×¨×‘× ×™× ×”×ž×ª×•× ×™× ×©×תה ×›× ×¨××” מדבר ×¢×œ×™×”× ×ž×“×‘×¨×™× ×¨×§ לבית ×”×›× ×¡×ª שלה×, ×œ× ×œ×¦×™×‘×•×¨ הרחב), ×בל ×”× ×œ× ×ž×§×‘×œ×™× ×©×•× ×מירה ×חרת. ×”× ×œ× ×ž×§×‘×œ×™× ×ž×ž×š, ×ו מכל יהודי חובש כיפה ×©×”×•× ×§×•×“× ×›×œ בן ××“× ×•×¨×§ ×חר-כך ××“× ×¢×•×©×” מצוות, ××£ ×מירה ×חרת לגבי תרבות ×ו ×¡×ž×ž× ×™× ×™×”×•×“×™×™×. ×‘×ž×§×•× ×–×” ×”× ×ž×§×‘×œ×™× ×¨×©×™×ž×” של מצוות ש×ין ×œ×”× ×›×•×•× ×” לקיי×, ו×מירה ×©×©× ×ž×ª×—×™×œ×” ×•× ×’×ž×¨×ª היהדות.
התגובה שלך by גרייף — 13 בדצמבר 2009 @ 15:13
מה כן? ×× ×™ מצטער, ×ין לי תשובה ש×× ×™ יכול ×œ× ×¡×— במילי×. ×ולי רק "×‘×•× ×ª×¢×©×” שבת, תר××” בעצמך" ×•×‘×ª×¨×’×•× ×œ×¢×‘×¨×™×ª – ×תה מן ×”×¡×ª× ×ž×›×™×¨ כמה ×× ×©×™× ×—×•×‘×©×™ כיפה, תסתכל עליה×: ×–×” יתן לך מושג כללי על מה ×× ×™ חושב ×©× ×›×•×Ÿ.
מש×מרתי ×ת ×–×” – יש ×›×ן בהחלט בעיה. ×× ×™ ×œ× ×ž×›×™×¨ דרך טובה להתמודד ×¢× ×§×‘×•×¦×” שכל מי ×©×œ× ×ž×¡×›×™× ×יתה ×”×•× "כופר" ×ו "רפורמי". ×¢× ×§×‘×•×¦×” כזו ××™ ×פשר ×œ× ×”×œ דו שיח. ×פשר ×ולי ללכת מכות.
עכשיו למה שרו××™× ×ž×‘×—×•×¥ – הדבר שהכי קל לי לומר ×”×•× "×–×” ×›×™ ×תה ×œ× ×ž×ª×¢× ×™×™×Ÿ מספיק". הדבר שיהיה × ×›×•×Ÿ יותר ×”×•× ×œ×•×ž×¨ ש×תה צודק – צריך לעשות "רעש חיובי" ×•×œ× ×¢×•×©×™× ×›×–×”. ×יך לעשות ×›×–×”? ×ין לי מושג. ×–×” שיוסי ×•×¢×™×ª×•× ××™× ××—×¨×™× ×§×•×¤×¦×™× ×‘×›×œ ×”×–×“×ž× ×•×ª ×©×”× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¦×™×’ ×ת ×”×¤× ××˜×™× ×‘×”×—×œ×˜ ×œ× ×¢×•×©×” לי ×—×™×™× ×§×œ×™× ×™×•×ª×¨.
התגובה שלך by עמית — 13 בדצמבר 2009 @ 16:07
כל מה שצריך כדי לעשות "רעש חיובי" כהגדרתך, ×”×•× ×œ×’× ×•×ª ×ו להביע ××™ הסכמה ×¢× ×”×¨×¢×© השלילי
התגובה שלך by פטריוט — 13 בדצמבר 2009 @ 22:26
×“×•×•×§× ×ž× ×¡×™×, ×ž× ×¡×™×.
×‘×•×“×§×™× ×§×¦×ª ×›×ן
http://www.notes.co.il/tomer/index.asp
×©×•×ž×¢×™× ×ž×—×‘×¨×™× ×¢×œ ×›×ן
http://www.bogrim.org/
×ž×’×™×¢×™× ×œ×©×™×¢×•×¨ חסידות בבית של חברי×,
קור××™× ×ת ×”×ª× "ך ×›×›×” מההתחלה קדימה,
× ×›× ×¡×™× ×œ×›×ž×” ×תרי יהדות,
שו××œ×™× ×¡×¤×¨×™× ×ž×”×“×ª×™ בעבודה,
×ž× ×¡×™×.
×בל ×›×©×©×•×ž×¢×™× ×ž×ותו מכר דתי שצריך להתחשב ברגשות הדתיי×, וכששו××œ×™× ×ותו למה ×ין ××•×˜×•×‘×•×¡×™× ×‘×©×‘×ª ×”×•× ×¢×•× ×” ×ת המקבילה חלקת-הלשון ל"×›×™ יש לי ×›×— פוליטי ××– × ×”× ×” ×‘× × ×”",
×•×›×©×ž×ª×—×™×œ×™× ×œ×©×ž×•×¢ ×“×™×‘×•×¨×™× ×¢×œ "הלכות הריגת גוי" ועל הפרדה בין × ×©×™× ×•×’×‘×¨×™× ×‘×וטובוס, וכשקור××™× ×¢×œ ×”×¤×’× ×•×ª מול ×ž×¤×¢×œ×™× ×‘×©×‘×ª ועל מח×ות × ×’×“ מצעד ×”×’×ווה וכשכל ×ž×™× ×™ קולות ×ž×ª×—×™×œ×™× ×œ×“×•×Ÿ ב×ופיה של "×ž×“×™× ×ª הלכה דמוקרטית",
צר לי ×בל תחושת הקבס ש×וחזת בי מוחקת התקדמות ×©× ×¨×›×©×” ×‘×©× ×™× ×©×œ × ×¡×™×•× ×•×ª ×–×”×™×¨×™× ×œ×”×ª×§×¨×‘ ליהדות ברוח ידידותית.
התגובה שלך by hilanoga — 14 בדצמבר 2009 @ 0:11
×’× ×œ×¤× ×™ 30 ×©× ×”, בבית ×›× ×¡×ª של סרוגי כיפות וחובשי מגבעות מהדור הישן, ×œ× ×§× ××™× ×•×œ× ×¤×•× ×“×ž× ×˜×œ×™×¡×˜×™× — ידיעות על רעידות ×דמה ×•×©×˜×¤×•× ×•×ª ×©× ×¡×¤×• ×‘×”× "גויי×" התקבלו בלעג, בסוג של שמחה ל×יד; ל×, ×œ× ×¨×§ × ×’×“ ×’×¨×ž× ×™×, ×’× ×›×©× ×¤×’×¢×™ ×”×סון היו ×¡×™× ×™×. וכל ×–×” ×פילו בלי רוע של ממש, ×¡×ª× ×‘×ž×™×Ÿ גיחוך קטן על כך ×©×œ×¤×¢×ž×™× ××œ×•×”×™× ×¢×•×©×” מה שצריך ופוגע ב×לה ש××™× × ×‘× ×™×•.
×›×›×” ×–×”. ובלי ×—×™× ×•×š ×”×•×ž× ×™×¡×˜×™ ששולל ×ת ×”×’×™×œ×•×™×™× ×”×לה של ×”×ופי היהודי – ברור שהחיבור שלו ×œ×¨×™×‘×•× ×•×ª ×•×œ× ×©×§ מוליך לפ×שיז×.
התגובה שלך by M — 13 בדצמבר 2009 @ 9:22
×× ×™ ×œ× ×™×›×•×œ לתת לך ×חד ×›×–×”, עד ×›×” בכל קורס ב××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” שדיבר על יוון העתיקה כל ×”×ž×¨×¦×™× ×©×œ×™ דיברו על שלושה ×ž×ª×—×¨×™× (× ×“×ž×” לי שזה ×”×™×” ×וריפידס שהגיע כל הזמן ×œ×ž×§×•× ×©×œ×™×©×™)
התגובה שלך by עמית — 13 בדצמבר 2009 @ 22:09
×וריפידס הוגדר ×©×•× × × ×©×™× ×‘×¢×™×§×¨ על ידי יריביו. ×”×מת ×”×™× ×©×”×•× ×¢×©×” שימוש ×—×›× ×‘×™×•×ª×¨ בדמויות ×”× ×©×™× ×‘×›×“×™ להציב מר××” ×‘×¤× ×™×” של התרבות ×”××ª×•× ×ית הגברית. ×פשר לר×ות ×ת ×–×” במחזות ×¨×‘×™× ×©×œ×•, ×’× ×‘"××™×¤×™×’× ×™×” ב××וליס", שלמעט × ×ומה ההזוי של ××™×¤×™×’× ×™×” בסוף המחזה, ×”×•× ×חד ×”×˜×§×¡×˜×™× ×”×× ×˜×™-×ž×œ×—×ž×ª×™×™× ×”× ×•×§×‘×™× ×©×§×¨×תי, בוד××™ ביחסו למלחמת טרויה ×”×§×•× ×¦× ×–×•×¡×™×לית ×‘×ž×•× ×—×™× ×™×•×•× ×™×™×.
מצד ×©× ×™, ×× ×™ ×œ× ×ž×§×‘×œ ×ת ×”×˜×¢× ×” ש×וריפידס מייצג משהו מהלך הרוח ×”××ª×•× ××™. ×ין ×‘×¤× ×™ ×”× ×ª×•× ×™× ×œ×’×‘×™ זכיותיו ×‘×“×™×•× ×™×¡×™×”, ×בל מחז××™ ×חד בתוך מצי×ות ×לימה (ועוד ×›×–×” ×©×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×” "×ž×™×™× ×¡×˜×¨×™×ž×™" כמו סופוקלס למשל), ×”×•× ×‘×’×“×¨ צדיק ×‘×¡×“×•× – ×ת ×–×” × ×™×ª×Ÿ לר×ות ×’× ×‘×™×ž×™× ×• ×× ×•.
התגובה שלך by ×™× ×•×Ÿ — 13 בדצמבר 2009 @ 22:12
×× ×™ ×”×‘× ×ª×™ מהטור ×”×–×” למה קור××™× ×œ×”× ×ž×œ×›×•×ª יוון הרשעה, ×’× ×× ×™×© ×œ×”× ×›×ž×” עלי ת×× ×™×.
התגובה שלך by ×ור — 14 בדצמבר 2009 @ 2:57
× ×¨××” לי ש×× ×™ מזהה ×ת × ×•×©× ×”×¤×•×¡×˜ הבׅ
http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1134854.html
התגובה שלך by ×ž× ×™ זהבי — 14 בדצמבר 2009 @ 13:49
ל×, יש רשימה ×רוכה… הזמן קצר והמל××›×” מרובה ו×× ×™ מת לישון.
התגובה שלך by ygurvitz — 14 בדצמבר 2009 @ 16:52
חבל ×©×œ× ×©×ž× ×• כסף, ידעתי שיוסי ×œ× ×™×•×›×œ להת×פק מול פרשת ברק-מלמד. ×œ× ×©×× ×™ מ×וכזב – ×™×¦× ×חד ×”×¤×•×¡×˜×™× ×”×—×“×™× ×•×”×—×–×§×™× ×¤×” בהרבה זמן, ×פילו יחסית לפריחה בשבועות ×”××—×¨×•× ×™×.
התגובה שלך by MuyaMan — 14 בדצמבר 2009 @ 20:45
כמו בשיר הישן ×”×”×•× ×©×œ גילברט וס×ליבן, "×›×•×œ× ×‘×¨×©×™×ž×”". רק ש×ין מספיק זמן לטפל בכול×.
התגובה שלך by ygurvitz — 14 בדצמבר 2009 @ 20:47
קצת ב×יחור, ×בל תיקון קטן – העיר המורדת שקלי×ון דרש להחריב ×ת ×וכלוסייתה ו×ילו די×ודיטוס דרש ×œ×”×¢× ×™×© בחומרה פחותה ×•×œ× ×œ×”×©×ž×™×“×• כליל ×”×™× ×œ× ×œ×¡×‘×•×¡ ××œ× ×ž×™×˜×œ×™× ×”.
התגובה שלך by יובל — 17 בדצמבר 2009 @ 0:11
(המשך) ×©×”×™× ×¢×™×¨ ב××™ לסבוס. הסיפור קרוי במחקר "מרד ×ž×™×˜×œ×™× ×”", ×œ× ×ž×¨×“ לסבוס, ככל הידוע לי.
התגובה שלך by יובל — 17 בדצמבר 2009 @ 0:14