×—×™×™× × ×‘×•×Ÿ משווק ×ת עצמו כרב ×ž×•×“×¨× ×™, ×ורתודוקסי ××ž× × ×בל ×¡×•×‘×œ× ×™. בדרך כלל, ×× ×œ× ×§×•×¨××™× ×ותו בזהירות, ×–×” ×פילו עובד. ×בל, מדי פע×, עולה לו הרב לר×ש. ×©×œ×©×•× (×–') התרתח × ×‘×•×Ÿ ×œ×ž×§×¨× ×™×“×™×¢×” ×‘× ×¨×’, ×©× ×˜×¢× ×• ×¢×¡×§× ×™× ×“×ª×™×™× ×•×—×¨×“×™× ×©×¢×™×¨×™×™×ª חיפה מעדיפה ×œ×§×“× ×ת ×—×’ המולד על חשבון ×”×—× ×•×›×™×•×ª. הדוגמ×ות היחידות לרחובות עמוסי ××©×•×—×™× ×©×”×•×‘×ו בכתבה, ×מרו לו ×חר כך חיפ××™×, הגיעו מ××–×•×¨×™× × ×•×¦×¨×™×™× ×‘×¢×œ×™×œ. × ×‘×•×Ÿ ×œ× ×˜×¨×— לברר, ובחמת זעמו כתב ×ת הפוסט הקצר הב×: "× ×ª×§×¤×ª×™ בחילה כשקר×תי ×ת הידיעה הזו: עיריית חיפה מקשטת ×ת העיר בעצי ×שוח ×•×‘×¦×œ×‘×™× ×œ×›×‘×•×“ "×—×’ המולד". ×× ×™ מציע לעירייה לחדש עוד מסורת × ×•×¦×¨×™×ª ותיקה מ×וד, ולעודד ×¤×•×’×¨×•×ž×™× ×‘×™×”×•×“×™× ×‘×œ×™×œ ×—×’ המולד." ההדגשה שלי.
עכשיו, ×¢×‘×“×›× ×”× ×מן מכיר קצת היסטוריה × ×•×¦×¨×™×ª ×•×œ× ×ž×¢×˜ מסורות × ×•×¦×¨×™×•×ª ×ž×©×•× ×•×ª. על ×”×ž× ×”×’ של טבח ×‘×™×”×•×“×™× ×“×•×•×§× ×‘×œ×™×œ ×—×’ המולד, ×œ× ×©×ž×¢×ª×™, ×•×”×•× ×”×¡×¨×™×— לי מהבדותה ×”×ורתודוקסית על כך שליל ×”×©× ×” החדשה × ×¢×¨×›×• ×¤×•×’×¨×•×ž×™× ×‘×™×”×•×“×™× (כולל ×¤×•×’×¨×•×ž×™× ×©×”×ª×¨×—×©×• במקביל בכמה ממלכות שבהן ×œ× ×”×™×• יהודי×.) על כן ש×לתי ×ת × ×‘×•×Ÿ ×”×× ×”×•× ×™×›×•×œ להוכיח ×ת קיומה של "מסורת × ×•×¦×¨×™×ª ותיקה מ×ד" של "×¤×•×’×¨×•×ž×™× ×‘×™×”×•×“×™× ×‘×œ×™×œ ×—×’ המולד." (במ×מר מוסגר, צריך לציין ×©×’× ×”×ž×™×œ×” 'לעודד' בעייתית: ×”×›× ×¡×™×”, המערבית על כל ×¤× ×™×, ×œ× ×¢×•×“×“×” פוגרומי×, להיפך. ×”×¤×•×’×¨×•×ž×™× ×‘×ו מלמטה, ×ž×”× ×–×™×¨×™× ×”×ž× ×“×™×§× ×˜×™× ×•×ž×”×¢× ×¢×¦×ž×•. למה? × ×¡×™×•×Ÿ לתשובה ×פשר לר×ות ×›×ן.)
עכשיו, המבחן ל"מסורת של ×¤×•×’×¨×•×ž×™× ×‘×¢×¨×‘ ×—×’ המולד" פשוט למדי: ציון שלושה ×¤×•×’×¨×•×ž×™× ×›×לה. רק ש×ין. ××– בצר לו, שלף × ×‘×•×Ÿ פירור ×ž×©× ×™ ×¢×¨×›×™× ×‘×•×•×™×§×™×¤×“×™×” העברית. ×”×חד ×”×•× ×¢×¨×š על ליל "× ×™×˜×œ", כלומר על ×”×ž× ×”×’×™× ×”×× ×˜×™-× ×•×¦×¨×™×™× ×©×œ ×™×”×•×“×™× ×‘×¢×¨×‘ ×—×’ המולד. × ×‘×•×Ÿ ×”×™×” רוצה שהקור××™× ×™××ž×™× ×• שבוויקיפדיה × ×›×ª×‘ ש"בליל ×—×’ המולד היו × ×¤×•×¦×•×ª התגרויות והצקות ×œ×™×”×•×“×™× ×©×™×¦×ו לרחוב, למשל ×”×›×¨×—×ª× ×œ×”×©×ª×—×•×•×ª לצלב"; בעוד שבפועל × ×›×ª×‘ ×©× "הסבר ×חר ×”×•× ×©*בליל ×—×’ המולד היו × ×¤×•×¦×•×ª התגרויות והצקות ×œ×™×”×•×“×™× ×©×™×¦×ו לרחוב, למשל ×”×›×¨×—×ª× ×œ×”×©×ª×—×•×•×ª לצלב, ולפיכך החליטו ×¨×‘× ×™× ×©×œ× ×œ×§×™×™× ×œ×™×ž×•×“×™× ×‘×œ×™×œ ×–×”." כלומר, כשהיה צורך להסביר ×ת ×”×ž× ×”×’×™× ×”×× ×˜×™-× ×•×¦×¨×™×™× ×©×œ "ליל × ×™×˜×œ" (הוכחה מוצקת ×‘×¤× ×™ עצמה לעד כמה הפכה ×”×ורתודוקסיה היהודית לצל חיוור של החברה שבה ×—×™×”, ×›×©×”×™× ×™×•×¦×¨×ª לעצמה "×ž× ×”×’×™ × ×’×“"), צצו ×”×”×¡×‘×¨×™× ×”×לה. ומה המקור של ויקיפדיה העברית ×œ×˜×¢× ×” הזו? כתבה של כתב חרד"לי ×‘× ×¨×’.
×œ× ×”×•×›×—×” מי יודע מה. על כן × ×‘×•×Ÿ × ×™×¡×” ×חר כך לשלוף הוכחה ×חרת, ×’× ×”×™× ×ž×•×•×™×§×™×¤×“×™×” העברית: הציטוט שלו ×”×™×” "ל×ורך הדורות, התרחשו בתקופת ×—×’ המולד, שהת××¤×™×™× ×” בחיזוק הקשר ×œ×›× ×¡×™×™×”, ×’× ×‘×ª×§×™×¤×•×ª ×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª × ×’×“ יהודי×, שהו×שמו בבגידה בישו וברציחתו. מחזות פסיון שהועלו ×‘×¢×•×œ× ×”×§×ª×•×œ×™ חיזקו השקפות ×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª ×לו, ×•×œ× ×¤×¢× ×”×™×” ×—×’ המולד עת מצוקה ליהודי×. על רקע ×–×”, התפתחה מסורת של הסתגרות ×‘×‘×ª×™× ×•×”×™×ž× ×¢×•×ª של היהודית מקשר ×¢× ×”×וכלוסייה המקומית בתקופה זו, פן יבולע לה×." ×”×•× ×ž×’×™×¢ מהערך "יחס ×™×”×•×“×™× ×œ×—×’ המולד," ומדובר ב×חד ×”×¢×¨×›×™× ×”×¢×œ×•×‘×™× ×‘×™×•×ª×¨ שר×יתי. ר×שית, ×œ×˜×¢× ×” הזו ×ין כל הוכחה, ×ו ×פילו × ×¡×™×•×Ÿ להוכחה. ×©× ×™×ª, מחזות פסיון – כפי שיודע כל מי שיש לו ×”×‘× ×” ×ž×™× ×™×ž×œ×™×ª ×‘× ×¦×¨×•×ª – ×ž×’×™×¢×™× ×‘×—×’ הפסח×, ×œ× ×‘×—×’ המולד. ×•×”×¤×¡×—× ×”×•× ×כן מוקש ומוקד להתלקחויות ביחסי יהודי-× ×•×¦×¨×™× ×œ×ורך כל ×”×©× ×™×. כמעט כל עלילת ד×, למשל, מגיעה סביב הפסח×.
כלומר, ×œ×˜×¢× ×” של × ×‘×•×Ÿ ×ין כל הוכחה, מה שהופך ×ותה לעלילת ד×. יתר על כן, × ×¨××” ×©×”×•× ×”×ª×—×™×œ לחפש הוכחות ×›×לה רק ל×חר ×©×”×”× ×—×” שלו ×ותגרה. כלומר, ×”× ×—×ª היסוד שלו – תמימה לחלוטין ×ž×‘×—×™× ×ª×• – ×”×™× ×©×כן, יש מסורת × ×•×¦×¨×™×ª של ×¤×•×’×¨×•×ž×™× ×‘×¢×¨×‘ ×—×’ המולד. ולמה ×©×œ× ×ª×”×™×”? מה עוד יעשו × ×•×¦×¨×™× ×‘×¢×¨×‘ ×—×’×, ×× ×œ× ×™×˜×‘×—×• ביהודי×? יתפללו? יקדישו מחשבה למשפחת×, ×œ×©× ×” שחלפה ×•×œ×©× ×” שתבו×? ×לו פעולות של ×‘× ×™ ×ד×, וכידוע ××ª× ×§×¨×•×™×™×Ÿ ××“× ×•×ין ×”× ×§×¨×•×™×™×Ÿ ×ד×. ×יש × ×•×¦×¨×™, מה יש לו בחייו? פוגרומי×, ובית הלל ××•×ž×¨×™× ×ולי קצת ×לכוהול.
×בל יש תועלת ב×ספקלריה ×”×פלה של × ×©×ž×ª×• הבורה של × ×‘×•×Ÿ: ×”×™× ×ž×פשרת ×œ× ×• הצצה ×ל התפיסה של הרוב הגדול של יהודי ישר×ל. ×›×לה ש×ין ×œ×”× ×ž×•×©×’ מהן דתות ×חרות, רק שהן "× ×’×“× ×•." ×›×לה ×©×™×•× ×§×™× ×ת ×©× ×ת המין ×”×× ×•×©×™ ×¢× ×—×œ×‘ ×מ×, ×ž×©×•×›× ×¢×™× ×©×›×œ מה ×©×”×’×•×™×™× ×”×¨×©×¢×™× ×¨×•×¦×™× ×œ×¢×©×•×ª, ועוד בליל ×”×—×’ שלה×, ×”×•× ×œ×˜×‘×•×— ביהודי×. זו, ×ž×‘×—×™× ×ª×, ×מת כל כך בסיסית, בסיסית כמו "הלכה שעשו ×©×•× × ×œ×™×¢×§×‘," ×©×”×™× ×›×œ×œ ××™× × ×” × ×–×§×§×ª להוכחה. מה עוד יעשו הקריקטורות ×”×לה בערב ×”×—×’? מה יש ×œ×”× ×‘×—×™×™×”× ×¤×¨×˜ ×œ×©× ×ת יהודי×?
×œ×©× ×ת ×”××“× ×”×–×• יש פן פרקטי מ×ד: הרב ×”×¡×•×‘×œ× ×™ × ×‘×•×Ÿ ×”×™×” רוצה ל×סור על הצגת ×¦×œ×‘×™× ×•×¢×¦×™ ×שוח בישר×ל. זו, ×חרי הכל, ××¨×¦× ×• הקדושה. ×ž×¡×¤×¨× ×©×œ ×”×× ×©×™× ×©×”×™×” תומך בדרישה הזו גדול בהרבה ×ž×”×—×•×’×™× ×©××œ×™×”× × ×‘×•×Ÿ רגיל לדבר. "זו ×ž×“×™× ×” יהודית," חוזרת ×•× ×©× ×™×ª ×”×מירה. ×ž×“×™× ×”? גטו חמוש, שיכור מהפר×× ×•×™×•×ª שלו.
×”×©× ××” הזו ×œ× ×•×¦×¨×™×, כמו ×’× ×”×©× ××” למבקשי המקלט, ×”×™× ×”×”×•×›×—×” לכך ×©×©× ×ת ×”××“× ×©×œ יהודי ישר×ל ×”×™× ×œ× ×ª×•×¦××” של הסכסוך ×¢× ×”×¢×•×œ× ×”×¢×¨×‘×™. ×”×’×–×¢× ×•×ª ×”×™× ×œ×™×‘×ª×” של היהדות ×”×ורתודוקסית. ×”×¢× ×§×ª ×ž×“×™× ×” לפלג ×”×–×” של היהדות רק ×פשרה ×œ×’×–×¢× ×•×ª הזו להתחמש ולצ×ת סוף סוף למסע ×”× ×§×ž×” שלה ×›× ×’×“ ההיסטוריה.
× ×•×”×’×™× ×œ×ª×ר ×ת הרצל כחוזה ×”×ž×“×™× ×”. רק שה×× ×˜×™-×¦×™×•× ×™× ×ž×ª×‘×¨×¨×™× ×›×—×•×–×™× ×ž×“×•×™×§×™× ×™×•×ª×¨: הלורד רוטשילד כתב להרצל ש"×ומר לך בגילוי לב, ש×× ×™ רו××” ב×ימה הקמת ישוב יהודי, ×•×”× ×™×ž×•×§ ×”×•× ×¤×©×•×˜ וברור. ישוב ×›×–×” ×™×”×™×” ×ž×ª× ×©× ×‘×‘×—×™× ×ª ×× ×™ ו×פסי עוד. ×–×” ×™×”×™×” גטו ×¢× ×›×œ הדעות הקדומות של גטו. זו תהיה ×ž×“×™× ×” יהודית ×§×˜× ×”, ×ורתודוקסית ×•×œ× ×œ×™×‘×¨×œ×™×ª, שתבודד ותפלה לרעה ×ת ×”×’×•×™×™× ×•×ת ×”× ×•×¦×¨×™× [ושתפעל] … על פי העקרון 'עשה ל××—×¨×™× ×ת ×©× ×¢×©×” לך.'" לוסי×ן וולף, ×ž×ž× ×”×™×’×™ יהודי ×‘×¨×™×˜× ×™×” ×©× ×בק × ×’×“ הצהרת בלפור, כתב כבר בתחילת המ××” הקודמת ×©×ž×“×™× ×” יהודית "×œ× ×¨×§ תחריף ×ת ×”×§×©×™×™× ×”×¢×•×ž×“×™× ×‘×¤× ×™ ×™×”×•×“×™× ×‘×œ×ª×™ משוחררי×, ותסכן ×ת ×—×™×¨×•×™×•×ª×™×”× ×©×œ ×”×™×”×•×“×™× ×”×ž×©×•×—×¨×¨×™× ×‘×¢×•×œ× ×›×•×œ×•, ××œ× ×©×‘×¤×œ×¡×˜×™× ×” עצמה ×”×™× ×ª×‘×™× ×œ×™×¦×™×¨×ª ×ž×“×™× ×” יהודית המתבססת על הגבלות ×זרחיות ודתיות מהסוג המדיוו×לי ביותר; ×ž×“×™× ×” שכתוצ××” מכך ×œ× ×ª×•×›×œ לעמוד ×•×©×ª×’×¨×•× ×—×¨×¤×” מתמשכת ×œ×™×”×•×“×™× ×•×œ×™×”×“×•×ª. ×כן, ××™ ×פשר שיהיה ×חרת, ×›×שר ל××•× ×¤×•×œ×™×˜×™ × ×©×¢×Ÿ על ×ž×‘×—× ×™× ×“×ª×™×™× ×•×’×–×¢×™×™×; ו×ין כל ל×ומיות יהודית ×פשרית ×חרת."
הרצל, כמובן, ×”×™×” × ×—×¨×“ מהיהדות כפי ×©×”×™× ×ž×ª×‘×˜×ת בישר×ל. ×”× ×‘×œ של הספר ×”×©× ×™ שלו, ××œ×˜× ×•×™×œ× ×“, ×”×•× ×¨×‘ ×‘×©× ×’×¢×™×™×¨ (מילולית: ×וכל × ×‘×œ×•×ª), שרוצה לשלול ×ת זכויות ×”×זרח של הל×-×™×”×•×“×™× ×‘×ž×“×™× ×”. ×œ× ×‘×ž×§×¨×”, הספר ×”×–×” ×œ× × ×ž×¦× ×‘×¨×©×™×ž×ª ×”×¡×¤×¨×™× ×”×ž×•×ž×œ×¦×™× ×©×œ "×× ×ª×¨×¦×•." מותר להמר שרוב ×”×™×”×•×“×™× ×”×™×©×¨××œ×™× ×”×™×• ×“×•×—×™× ×ת הרעיון של שוויון זכויות ×œ×–×¨×™× ×‘×ª×™×¢×•×‘.
×חרי הכל, ×”× ×‘×¡×š הכל ×ž×—×›×™× ×œ×—×’ הקרוב ×©×œ×”× ×›×“×™ שיוכלו לרצוח יהודי×.
(יוסי גורביץ)