בטלוויזיה הישר×לית התחילו לשיר ×תמול, לרגל ×—×’ ×”×—× ×•×›×”, ×ת "מעוז צור", פיוט ××©×›× ×–×™ מימי ×”×‘×™× ×™×™×. כמקובל, ×–×” × ×¢×©×” בלי יותר מדי תשומת לב למשמעות של הטקסט, וחבל: הפיוט ×”×–×” מכיל ×”×¡×‘×¨×™× ×—×©×•×‘×™× ×¢×œ מהותה של ×”×ž×“×™× ×” היהודית.
בבית הר×שון שלו ×פשר ×œ×§×¨×•× ×ת השורות
לעת תכין מטבח מצר ×”×ž× ×‘×—,
××– ×גמור, בשיר מזמור, ×—× ×•×›×ª המזבח
×ו, בעברית ×ž×•×“×¨× ×™×ª, "×›×שר ×תה, יהוה, תטבח ב××•×™×‘×™× ×• הכלבי×, × ×©×œ×™× ×‘×¨×™× ×” ×ת ×—× ×•×›×ª המזבח של בית המקדש השלישי." יש יסוד ×œ×”× ×™×— ש"צר ×”×ž× ×‘×—" ×”×•× ×¢×ž×œ×§, ×”×ויב המיסטי של יהוה והיהודי×, שהשמדתו הסופית ×”×™× ×—×œ×§ מקץ ×”×™×ž×™× ×‘×ª×¤×™×¡×” היהודית.
×¢× ×–×ת, ×ת עיקר תשומת הלב צריך ×œ×”×¤× ×•×ª ×“×•×•×§× ×œ×‘×™×ª ×”×חרון בפיוט:
חשוף זרוע קודשך וקרב קץ הישועה,
× ×§×•× × ×§×ž×ª ×“× ×¢×‘×“×™×š מ×ומה הרשעה,
×›×™ ×רכה ×œ× ×• הישועה, ו×ין ×§×¥ לימי הרעה,
דחה ×דמון בצל צלמון, ×”×§× ×œ× ×• רועה שבעה.
הטקסט, במסורת הפיוט ×”××©×›× ×–×™, קושר בין ×’×ולה ובין × ×§×ž×” רוויית ×“×ž×™× "ב×ומה הרשעה." במ×מר פורץ דרך ×œ×¤× ×™ ×›×¢×©×¨×™× ×©× ×” – "×”×“× ×•×”×§×œ×œ×”, ×”× ×§× ×•×”×¢×œ×™×œ×”" – הבחין פרופ' ישר×ל יובל בצמ×ון ×”×“× ×©×œ ×”×¤×™×•×˜×™× ×”××©×›× ×–×™×: ב×חד ×ž×”× ×ž×•×¤×™×¢×” המילה "ד×" 77 פעמי×. ×”×’×ולה, על פי התפיסה ×”××©×›× ×–×™×ª, תהיה מלווה במרחץ ×“×ž×™× ×’×“×•×œ ×•× ×•×¨×. ×‘×§×•×•×™× ×’×¡×™×, ×”×’×ולה על פי התפיסה של יהודי ספרד תהיה מלווה בהמרת ×“×ª× ×©×œ הל×-יהודי×, ×©×¢× ×’×™×œ×•×™ טבעו ×”×מיתי של ×”×ל ימהרו להכיר ב×מת ולכרוע ×‘×¤× ×™×”. ×”×’×ולה ×”××©×›× ×–×™×ª, מצד ×©× ×™, ×œ× ×©×•×פת להמרת ×“×ª× ×©×œ העמי×, ××œ× ×œ×”×©×ž×“×ª×.
הפער ×”×–×” ×”×’×™×•× ×™ מ×ד. יהודי ××©×›× ×– חיו ב×רצות × ×•×¦×¨×™×•×ª. ××£ שה××™×¡×œ× ×œ× ×”×™×” פילושמי ×‘×©×•× ×¦×•×¨×” שהי×, ×©×•× ×“×‘×¨ ×œ× ×“×•×ž×” ×œ×©× ××” שבין × ×•×¦×¨×™× ×•×™×”×•×“×™× ×•×œ×”×™×¤×š. ×‘× ×™×’×•×“ למסורת היהודית ×”×ž×ª× ×©×ת המקובלת, היהדות ××™× × ×” ×מה של ×”× ×¦×¨×•×ª ××œ× ×œ×›×œ היותר ×חותה המבוגרת קמע×. היהדות כפי ש×× ×• ×ž×›×™×¨×™× ×ותה, היהדות הפרושית-×¨×‘× ×™×ª, מתחילה להתפתח כמה עשרות ×©× ×™× ×‘×œ×‘×“ ×œ×¤× ×™ עליית ×”× ×¦×¨×•×ª. ישוע מבוגר בדור ×חד בלבד מהלל.
* * * * *
×”×©×œ×™×˜×™× ×”×¨×•×ž××™× ×”×ª×™×™×—×¡×• בבוז לשתי הדתות, ×ך ×‘×©× ××” של ממש לזו ×”× ×•×¦×¨×™×ª, שהיתה ×ויבת מושבעת של סדר ×”×¢×•×œ× ×”×”×œ× ×™×¡×˜×™-רומ××™ ושעוררה ×ת כל החשש הרומ××™ הקמ××™ מדתות × ×¡×ª×¨×•×ª ותת קרקעיות. ×”× ×•×¦×¨×™× ×”×•×שמו, בצדק, בכך ×©×”× ×ž×ª×¤×œ×œ×™× ×œ×—×•×¨×‘× ×” של ×”×ימפריה ולמעשה ×—×•×¨×‘× ×• של ×”×¢×•×œ× ×›×•×œ×•; ×”× ×’× ×”×™×• ××©×ž×™× ×‘×—×˜× ×”×’×“×•×œ ביותר של ×”×¢×•×œ× ×”×¢×ª×™×§, הסתה של ××–×¨×—×™× ×˜×•×‘×™× ×œ× ×˜×•×© ×ת "דרך ×”×בות", ×”-mos maiorum ×©×”×•× ×‘×¡×™×¡ הסדר החברתי, ×•×œ×©×›× ×¢ ××•×ª× ×œ×”×¦×˜×¨×£ לכת ×©×ž× ×ª×§×ª ××•×ª× ×ž×›×œ ×ž×”×œ×›× ×©×œ ×”×—×™×™×. הרדיפה הר××©×•× ×” של × ×•×¦×¨×™×, מוגזמת ×פילו לטעמו של טקיטוס ×©×©× × ×ת כל ×”×¦×“×“×™× ×”×ž×¢×•×¨×‘×™×, מתרחשת בימי × ×™×¨×•×Ÿ קיסר – ×•×›×•×ª×‘×™× × ×•×¦×¨×™× ×ž××©×™×ž×™× ×ת ×”×™×”×•×“×™× ×‘×›×š שהסיתו ×ת פופי××”, ×שת הקיסר (×©× ×—×©×‘×” למתייהדת) ×›× ×’×“ ×”× ×•×¦×¨×™×. × ×™×ª×Ÿ ×œ×”× ×™×— שהחיה הגדולה ×שר מספרה 666 ×”×™× × ×™×¨×•×Ÿ עצמו: "× ×¨×•×Ÿ קסר", בהשמטת ×”×™' המקובלת בתקופה, שווה 666 בגימטרי×. רדיפות ×›×לה הפכו לדבר × ×¤×•×¥; הקרי××” Christianos ad leonem, "×”× ×•×¦×¨×™× ×œ×ריות", × ×©×ž×¢×” ×œ×¢×™×ª×™× ×ª×›×•×¤×•×ª ×חרי ××¡×•× ×•×ª טבע, ×©× ×ª×¤×¡×• כהוכחה ×œ×–×¢×¤× ×©×œ ×”×לי×. המקורות ×”× ×•×¦×¨×™×™× ×˜×•×¢× ×™× ×©×•×‘ ושוב ×©×™×”×•×“×™× ×”×™×• ×©×•×ª×¤×™× ×œ×¨×“×™×¤×•×ª, ו×ין סיבה טובה לחשוב ×©×”× ×ž×©×§×¨×™× (×× ×›×™ סביר מ×ד ×©×”× ×ž×’×–×™×ž×™×).
ב-312, ×חרי הרדיפה הגדולה של דיוקלטי×× ×•×¡, מתהפך הגלגל: ×§×•× ×¡×˜× ×˜×™× ×•×¡ מעביר ×ת צו ×”×¡×•×‘×œ× ×•×ª שלו, ומתחיל ×ת התהליך ×”×רוך של הפיכת ×”×ימפריה ×œ× ×•×¦×¨×™×ª. לכת השלטת החדשה יש הרבה מ×ד ×—×©×‘×•× ×•×ª לסגור, ו×ת ×”×¤× ×™×™×ª הלחי ×”×©× ×™×” ×”×™× ×©×•×›×—×ª במהירות. ×”× ×¡×™×•× ×•×ª לפעול × ×’×“ הפג×× ×™×•×ª והפג×× ×™× × ×ª×§×œ×™× ×‘×”×ª× ×’×“×•×ª קשה: המרד של מ××’× ×× ×˜×™×•×¡, ×©×”× ×™×£ ×ת ×”× ×¡ הפג×× ×™, הוביל לקרב מורסה מ×יור, ×חד ×”×’×¨×•×¢×™× ×‘×”×™×¡×˜×•×¨×™×” הצב×ית הרומ×ית, שבו × ×¤×œ×• ×›-50,000 ×יש ×ž×©× ×™ ×”×¦×“×“×™× â€“ מספר ×¢×¦×•× ×‘×ž××” הרביעית. ×חר כך מגיעה ×”×פיזודה של יולי×× ×•×¡ הכופר, שכחלק ×ž×”× ×¡×™×•× ×•×ª שלו לשבור ×ת ×”×›× ×¡×™×” ×‘×•× ×” מחדש ×œ× ×¨×§ ×ž×§×“×©×™× ×¤×’×× ×™×™× ×©×”×•×—×¨×‘×• ×ו ×”×•×–× ×—×•, ××œ× ×ž×•×‘×™×œ ×’× × ×¡×™×•×Ÿ ×œ×‘× ×•×ª מחדש ×ת בית המקדש היהודי. ת××•× ×” מסתורית מחריבה ×ת ×”×ž×‘× ×”, יולי×× ×•×¡ ×”×–×•×¢× ×ž×‘×˜×™×— ×œ×‘× ×•×ª ×ותו מחדש כשיחזור ממסע צב××™ לפרס, ×בל ×”×ž×¦×‘×™× ×”×ž×•×›×©×¨ מת ×©× â€“ ועל פי שמועות, ×©×©× ×™ ×”×¦×“×“×™× ×ž×™×”×¨×• ×œ×¤×ž×¤× (×× ×›×™ ×œ× ×”×•×–×›×¨×• על ידי ×”×”×™×¡×˜×•×¨×™×•× ×™× ×©×”×©×ª×ª×¤×• במסע), × ×“×§×¨ בעורפו על ידי חייל × ×•×¦×¨×™.
מכ×ן ×ין עוד מעצור בהתדרדרותה של ×”×ימפריה ×ל ×”× ×¦×¨×•×ª. ב-400, תחת תי×ודוסיוס, הופכת ×”× ×¦×¨×•×ª לדתה הרשמית של הקיסרות. המקורות ×”×™×”×•×“×™×™× ×œ× ××•×ž×¨×™× ×©×•× ×“×‘×¨ על כל ×”××™×¨×•×¢×™× ×”×לה, ××œ× ×× ×¨×•×¦×™× ×œ×¨×ות ב"מלכות שהפכה ×œ×ž×™× ×•×ª" התלמודי הקצר התייחסות לכך. ×בל מה חשבו ×™×”×•×“×™× ×¢×œ ×”× ×•×©×, ×× ×—× ×• ×™×›×•×œ×™× ×œ×œ×ž×•×“ משתי עובדות: ×§×•×“× ×›×œ, הפופולריות הגו××” של "ספר תולדות ישו", שמכיל כל דבר לעג ×•×©× ××” ×פשרי כלפי הדת ×”×ž× ×¦×—×ª החדשה. ×”×•× ×”×™×” מוכר ×œ× ×•×¦×¨×™× ×›×‘×¨ מהמ××” התשיעית, ובהחלט יכול להיות ×©× ×•×¡×—×™× ×¨××©×•× ×™× ×©×œ×• (×—×œ×§×™× ×ž×”× ×ž×¦×•×™×™× ×’× ×‘×—×œ×§×™× ×”×ž×¦×•× ×–×¨×™× ×©×œ התלמוד) × ×›×ª×‘×• כבר במ××” השלישית. ×”×©× ×™ ×”×•× ×—×•×§ של תי×ודוסיוס, שבו ×”×•× ×וסר על ×™×”×•×“×™× ×œ×©×—×–×¨ ×ת הצליבה כחלק מחגיגות פורי×. העובדה שהחוק ×”×–×” חוזר על עצמו, בצורות ×©×•× ×•×ª ובמשך זמן די רב, מעידה על ×”×יבה הבלתי שוככת של ×™×”×•×“×™× ×œ× ×•×¦×¨×™×.
הלחץ על יהדות המזרח יורד ×¢× ×”×’×¢×ª ×”×יסל×, שמוחק ×ת ההיסטוריה ×”× ×•×¦×¨×™×ª של צפון ×פריקה, ×¤×œ×¡×˜×™× ×”, סוריה ×•×ž×¦×¨×™× â€“ ×רבעה מתוך חמישה כס×ות ×ž×˜×¨×™×¤×•×œ×™× ×™×™× (ירושלי×, ×× ×˜×™×•×›×™×”, ××œ×›×¡× ×“×¨×™×”, קרתגו) × ×ž×¦××™× ×›×¢×ª מחוץ ×œ×©×œ×™×˜×ª× ×©×œ ×”× ×•×¦×¨×™×. ×œ× ×©×”× ×‘×ž×¦×‘ לעשות משהו ×‘× ×•×©× ×‘×ž×©×š ××™×–×” 450 ×©× ×”: ×‘×™×–× ×˜×™×•×Ÿ × ×›× ×¡×ª ×œ×ž×’× × ×” ×©×”×™× ×›×ž×¢×˜ ×•×œ× ×™×•×¦×ת ×ž×ž× ×”, ×œ×”×•×¦×™× ×œ×ª×§×•×¤×” קצרה בימי ×לקסיוס ×”×©× ×™, ובמערב כבר ×ין ×ימפריה – יש ×¨×¡×™×¡×™× ×©×œ × ×¡×™×›×•×™×•×ª, ×©×œ× ×ž×¦×œ×™×—×•×ª ×œ×ž× ×•×¢ פשיטות על ×יטליה ×ו ×ת ××•×‘×“× ×• של חלק × ×™×›×¨ מספרד.
* * * * *
הבעיה ×”×מיתית של היהדות ×”×™× ×¢× ×”× ×¦×¨×•×ª. שתי הדתות מתחרות על ××•×ª× ×¡×ž×œ×™× ×•××•×ª× ×¡×¤×¨×™×. כש××•×’×•×¡×˜×™× ×•×¡ מתווה ×ת הדרך שבה צריכה ×”×›× ×¡×™×” ×œ× ×”×•×’ ביהודי×, במ××” הרביעית, ×”×•× ×§×•×‘×¢ שיש לשמור ×¢×œ×™×”× â€“ ×בל לשמור ×¢×œ×™×”× ×ž×•×©×¤×œ×™×. הסיבה לשמירה ×¢×œ×™×”× ×”×™× ×©×™×© צורך בהוכחה לכך ×©×”× ×•×¦×¨×™× ×œ× ×–×™×™×¤×• ×ת ×”×ª× "ך – מה ×©×‘×¤× ×™ עצמו ×”×•× ×”×•×“××” עוצרת × ×©×™×ž×” בחוסר הבטחון העצמי של הגדול והבעייתי שב×בות ×”×›× ×¡×™×” – ולכן צריך ×©×”×™×”×•×“×™× ×™×©×רו וישמרו על ×”×ª× "ך.
×–×” ×œ× ×›×œ כך מסתדר, מטבע הדברי×. ×”×™×”×•×“×™× ×ž××ž×™× ×™×, ×חרי הכל, ×©×”× ×‘× ×™×• בכוריו של מי ש×מר והיה העול×. ×”×§×™×•× ×”×–×”, שבו ×”× ×—×™×™× ×‘×—×¡×“×™×” של דת ×חרת שמשתמשת ×‘×”× ×›×”×•×›×—×” לצדקתה-שלה, מעיק ×¢×œ×™×”× ×ž×¢×¦× ×˜×™×‘×•. גרוע מכך, בעוד שה××™×¡×œ× ×•×”×™×”×“×•×ª ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×’×™×¢ למודוס ×•×™×•×•× ×“×™, בין ×”× ×¦×¨×•×ª והיהדות ×œ× ×™×ª×›×Ÿ ×›×–×”. הן מתקוטטות על ××•×ª× ×”×¡×ž×œ×™× ×¢×¦×ž×. פסח ×ו פסח×? שבועות ×ו ×¤× ×˜×§×•×¡×˜? מי "ישר×ל ×”×מיתי", ישר×ל שבבשר ×ו ישר×ל שברוח? מילת הבשר, ×ו מילת הלב? ×“× ×”×©×”, ××™×–×” פדיון ×”×•× ×ž×™×™×¦×’? ×יך × ×¨××” יומו של היהודי ×”××©×›× ×–×™ הממוצע, ×›×©×§× ×œ×¢×‘×•×“×ª יומו בביתו שסביב לקתדרלה – ×”×™×”×•×“×™× ×”×™×• × ×ª×™× ×™ ×”×¨×•×–× ×™×-×”×‘×™×©×•×¤×™× ×©×œ ×’×¨×ž× ×™×” – ור××” ×ת השמש החיוורת, ×œ×’×œ×’× ×™×ª, × ×™×ª×–×ª מעל הצלב הזהב, שהטיל עליו ×ת צילו? ×”×ž× ×”×’ היהודי לירוק ליד כל ×›× ×¡×™×”, ש××—×™× ×• חובשי הכיפות ×ž×”×“×¨×™× ×‘×• כל כך, ×”×× ×”×•× ×”×™×” × ×˜×•×œ סיכון?
מערכת ×”×™×—×¡×™× ×ž×’×™×¢×” ×œ× ×§×•×“×ª רתיחה ×¢× ×ž×¡×¢ הצלב, שבו ×œ×•×—×ž×™× × ×•×¦×¨×™× ×™×•×¦××™× ×ל ×רץ הקודש כדי ×œ×”×§×™× ×ת השיקוץ ×”×ž×©×•×ž× ×©×œ×”× ×‘×ž×§×•× ×”×ž×§×•×“×© ביותר ליהדות. ×”×’× ×ת המלכה עמי בבית? וכש×ספסוף ×¦×œ×‘× ×™ מתחיל ×‘×¤×•×’×¨×•×ž×™× ×‘×¢×¨×™ הריין, ×•×›×©×”×‘×™×©×•×¤×™× ×ž×—×œ×™×˜×™× ×©×–×” בדיוק הזמן לצ×ת לציד, ×”×™×”×•×“×™× ×¢×•×ž×“×™× ×¢×œ × ×¤×©× â€“ וכשהחומות × ×•×¤×œ×•×ª, ×•×œ× × ×•×ª×¨ ×œ×”× ×›×•×— ××œ× ×›×œ×¤×™ עצמ×, ×”× ×ž×¢×œ×™× ×ת עצמ×, ו×ת ילדיה×, לקורבן. ×”× ×¢×•×©×™× ×–×ת על פי כל כללי הטקס: ×”× ×‘×•×“×§×™× ×©×”×¡×›×™× ×™× ××™× ×Ÿ פגומות לשחיטה, ×”× ×ž×‘×¨×›×™× ×ת ברכת השחיטה, ×ž×–×™× ×ת ×”×“× ×¢×œ פרוכת בית ×”×›× ×¡×ª, ×”×•×¨×’×™× ×’× ×ת ×”×™×œ×“×™× ×©××™× × ×¨×•×¦×™× ×‘×›×š ("×מי, ×מי, ×ל ×ª×©×—×˜×™× ×™!" ×”× ×•×¨× ×©×œ הילד ×הרן), ו×חר ×”×•×¨×’×™× ×’× ×ת עצמ×. "מי ישמע ×•×œ× ×™×“×ž×¢/הבן × ×©×—×˜, וה×ב ×§×•×¨× ×ת שמע."
×× ×§× ××™ ×”×ž×•×¨×“×™× ×‘×¨×•×ž××™× ×©×¨×¤×• ×ת הממגורות שלה×-×¢×¦×ž× ×›×“×™ ל×לץ ×ת יהוה להתערב, למען ×œ× ×™×—×•×œ×œ שמו הגדול, ×§× ××™ ××©×›× ×– פיתחו תי×ולוגיה ש×ומרת שליהוה יש בגד מיוחד, הפורפיריון – "×רגמן" – שכל טיפת ×“× ×™×”×•×“×™ ×©× ×©×¤×›×ª, הן על ידי גוי הן על יהודי שמעלה ×ת עצמו לקורבן על קידוש הש×, × ×¡×¤×’×ª בו; וכ×שר ×™×ª×ž×œ× ×”×‘×’×“, ויהיה ××“×•× ×›×•×œ×•, ×™×‘×•× ×™×•× ×”×“×™×Ÿ הגדול ×•×”× ×•×¨×. × ×§×•× × ×§×ž×ª ×“× ×¢×‘×“×™×š מ×ומה הרשעה, דחה ×דמון בצל צלמון – כלומר, דחה ×ת ×דו×, ×”×™× ×¨×•×ž×, ×”×™× ×”×§×™×¡×¨×•×ª הרומ×ית הקדושה, ×”×™× ×רצות ×”× ×¦×¨×•×ª, ×”× ×™×¦×‘×ª בצל "צלמון", מילה ×œ× ×‘×¨×•×¨×” ש×× ×™ מעז ×œ× ×—×© ×©×”×™× × ×’×–×¨×ª מצל×, ×©×”×™× ×ž×œ×•×•×” ב-ון ×”×”×§×˜× ×” ושמשמעותה ×”×™× crucifix, הצלב שעליו דמותו של ישוע.
×–×” ×œ× ×—×™×™×‘ ×”×™×” להיות כך. ×חד מבעלי התוספות מספר על רב ×©×’×™× ×” בחריפות רב ×חר, "שהרג ×ª×™× ×•×§×•×ª בשעת השמד", ×•×›×™× ×” ×ותו רוצח, ומספר כיצד הרוצח מת מיתה ×ž×©×•× ×”. ×”× ×•×¦×¨×™× ×¦×¤×• במחזה ב×ימה. ו×ולי, בכל ×–×ת, ××™ ×פשר ×”×™×” ×חרת: ×œ× ×× ×•×©×™ שיהיה ×חרת. ×ולי ××™ ×פשר ×”×™×” להתייחס למה שהתפרץ מהפסיכה היהודית ב×ירועי ×ª×ª× "ו ××œ× ×›"קידוש הש×", ×›×™ המחשבה ×”×חרת – ×©×”×•×¨×™× ×©×—×˜×• ×ת ילדיה×, המעשה ×”× ×•×¨× ×‘×™×•×ª×¨ הידוע ל×ד×, ×œ×œ× ×¡×™×‘×” הלכתית כשרה ××œ× ×›×ª×•×¦××” משגעון; ×©×§×•×¨×‘× × ×œ× ×¨×§ ×©×œ× × ×¨×¦×”, ×”×•× × ×“×—×” ברתיעה ובסלידה ×›×§×•×¨×‘× ×• של קין, שדמיו של ×הרון ומ×ות ×™×œ×“×™× ××—×¨×™× ×–×•×¢×§×™× ×ž×”×דמה, ×©×”× ×™×שימו ×ת ×”×•×¨×™×”× ×‘×™×•× ×”×“×™×Ÿ – ×”×™× ×‘×œ×ª×™ × ×¡×‘×œ×ª, ×”×™× ××™× × ×” יכולה ××œ× ×œ×”×•×‘×™×œ לטירוף. ומה × ×•×ª×¨ ליהודי ××©×›× ×–, ש×ימצו ×ת הפשע ×”×–×” כלפי ילדיה×-שלה×, ×× ×œ× ×œ×”×ª×¤×œ×œ ביתר ש×ת להשמדת ×”×¢×ž×™× ×©×‘×§×¨×‘× ×™×©×‘×•, ×©×œ×”× ×œ× ×™×¡×œ×—×• ×œ×¢×•×œ× ×¢×œ כך ש×ילצו ××•×ª× ×œ×”×¨×•×’ ×ת ילדיה×?
קו ישיר, ברור, מוביל מזוועות ×ª×ª× "ו ×ל זוועות עלילות הד×. ×”× ×•×¦×¨×™× ×©×¨×ו ×ת ×”×™×”×•×“×™× ×”×•×¨×’×™× ×ת ×™×œ×“×™×”× ×©×לו ×ת ×¢×¦×ž× ×ת הש×לה ×”×”×’×™×•× ×™×ª: ×× ×”× ×©×•× ××™× ××•×ª× ×• עד כדי כך ×©×”× ×¨×•×¦×—×™× ×ת ילדיה×, מה ×”× ×™×¢×©×• ×œ×™×œ×“×™× ×•? ועלילת ×”×“× ×”×¨××©×•× ×” מופיעה ×¢× ×ž×¡×¢ הצלב ×”×©× ×™, ×›×©×–×›×¨×•× ×•×ª המ×ורעות שליוו ×ת הר×שון ×©×‘×™× ×•×¦×¤×™×. ×œ× ×‘×ž×§×¨×”, עלילות ×”×“× ×ž×•×¤×™×¢×•×ª סמוך לפסח: ×”×•× ×¡×ž×•×š לפסח×, שבו מ××ž×™× ×™× ×”× ×•×¦×¨×™× ×©×”×™×”×•×“×™× ×”×§×¨×™×‘×• ×ת שה ×”×לוהי×, שמתו×ר תדירות כילד. עלילות הד×, חשוב לציין, הן ××ž×•× ×” עממית: ×”×›× ×¡×™×” הממוסדת × ×בקה בהן, עד רמת ×”×פיפיור, והן מופצות ×œ× ×¢×œ ידי ×‘×™×©×•×¤×™× ××œ× ×¢×œ ידי ×”× ×–×™×¨×™× ×”×ž× ×“×™×§× ×˜×™×, ×”×“×•×ž×™× ×™×§× ×™× ×•×”×¤×¨× ×¡×™×¡×§× ×™×. במספר מקרי×, ×”×‘×™×©×•×¤×™× ×ž×•×¨×™× ×œ× ×–×™×¨ מעורר המהומות ×œ×¡×ª×•× ×ת הפה ×•×©×•×œ×œ×™× ×ת רשיון ההטפה שלו; ×–×” ×œ× ×¢×•×–×¨. ×›×©×”×›× ×¡×™×” × ×™×¡×ª×” לטפול על ×”×ž×™× ×™× ×”××œ×‘×™×’× ×–×™× ×ותן ×”×שמת עצמן ×©× ×–×™×¨×™× ×˜×•×¤×œ×™× ×¢×œ ×”×™×”×•×“×™× â€“ מרצח ×¤×•×œ×—× ×™ ועד שתיית ×“× ×•×כילת בשר ××“× â€“ ההמון דחה ×ות×. במקרה היהודי, ×”×•× ×ימץ ×ותן ×’× ×›×שר ×”×›× ×¡×™×” התייצבה × ×’×“×Ÿ. עלילות ×”×“× ×”×Ÿ תוצר של התת מודע ×”× ×•×¦×¨×™: ×–×” שמודע לכך ×©×”×•× ×—×•×˜× ×›×œ×¤×™ היהודי×, ×©×”×•× ×œ× ×ž×’×œ×” ×›×œ×¤×™×”× ×ת החמלה ×•×”×¡×œ×—× ×•×ª שהמוסר ×”× ×•×¦×¨×™ דורש, ושעדיין × ×•×©× ×–×›×¨×•× ×•×ª ×¢×ž×•×ž×™× ×©×œ ×”×™×ž×™× ×©×‘×”× ×”×¨×’×• ×”×™×”×•×“×™× ×ת ילדיה×. עלילות הד×, ×ž×¢×¦× ×˜×™×‘×Ÿ, מ×גדות ×ת ×”×™×”×•×“×™× ×¡×‘×™×‘ הרעיון של קידוש הש×, מחזקות ×ת ×”×§×•×¨×‘× ×•Ö¼×ª היהודית – ו×ת ×”×©× ××” כלפי ×”× ×¦×¨×•×ª ×•×”× ×•×¦×¨×™×. מי שקצרה ידו ×œ× ×§×•×, ×ž×¤× ×˜×– על × ×§×ž×” – עד ×©×”×¤× ×˜×–×™×” מ×כלת ×ותו.
* * * * *
יהודי ××©×›× ×– פיתחו הסטוריה לקרימוסה, הסטוריה של דמעות, ששבה ×•×©×™× × ×” שעל כל ×–×” ×™×‘×•× ×™×•× × ×§× ×•×©×™×œ×. ×”×¦×™×•× ×•×ª, שכמעט ×œ×œ× ×™×•×¦× ×ž×Ÿ הכלל היתה מפעל ××©×›× ×–×™, ×ימצה ×ת ההיסטוריה לקרימוסה: ×”×™× ×”×™×ª×” הוכחה ×œ×˜×¢× ×ª×” ×©×œ×™×”×•×“×™× ×ין עתיד ב×ירופה ×•×©×¢×œ×™×”× ×œ×©×•×‘ ×œ×‘×™×ª× ×”×ž×™×ª×•×œ×•×’×™ (מיתולוגי, ×ž×©×•× ×©×ž××– חורבן הבית הר×שון, ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×™×©×‘×• רוב ×”×™×”×•×“×™× ×‘×™×”×•×“×”). מהי ×”×¦×™×•× ×•×ª, ×× ×œ× ×”×ª×¤×™×¡×” ש"×רכה ×œ× ×• הישועה", ו×שר על כן יש ×œ×©×™× ×§×¥ ×œ×”×ž×ª× ×”? ×”×¦×™×•× ×™× ×”×‘×™×ו ××™×ª× ×ת ת×וות ×”× ×§×ž×” בגויי×, וכבר ×חד ×”×¢× ×”×¢×™×¨ על ×”×‘×¨×™×•× ×•×ª והגסות שבה × ×”×’×• ×”×§×•×œ×•× ×™×¡×˜×™× ×”×¦×™×•× ×™× ×”×¨××©×•× ×™× ×›×œ×¤×™ ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™×. הקורבן ×”× ×¦×—×™ ×ž×¦× ×œ×¢×¦×ž×• קורבן ×חר, עליו יוכל לפרוק ×ת תסכוליו. ×”×•× ×™×›×•×œ לתרץ ×ת מעשיו כלפי ×× ×©×™× ×©×œ× ×—×˜×ו כלפיו בהסטוריה שלמה של דמעות – "×ין ×§×¥ לימי הרעה" – ושעל כל ×¤× ×™× ×ž×¢×©×™×• ××™× × ×’×¨×•×¢×™× ×›×¤×©×¢×™× ×©×‘×•×¦×¢×• ×›× ×’×“ ×בותיו. ×”×¦×™×•× ×•×ª סילקה ×ת ×”×ž×¢×¦×•×¨×™× ×©×¢×ž×“×• ×‘×¤× ×™ ×”×™×”×•×“×™× ×§×•×“× ×œ×”: ×”× ×“×—×• ×ת ×™×•× ×”×’×ולה החמוץ ×ž×“× ×¢×“ בו×ו של המשיח, ×בל ×”×™× ×”×¤×¨×” ×ת "שלוש השבועות", והצלחותיה – במיוחד חומר ×”× ×¤×¥ התי×ולוגי שבשיבה ×ל ירושלי×, ×ל ×©×›× ×•×—×‘×¨×•×Ÿ – ×©×›× ×¢×• יסוד ×ž×”×¤×›× ×™ בחברה הישר×לית ש×× ×—× ×• על סף ×§×¥ הימי×, ש×פשר להפיל ×ת הגדר של "חשש ×יבה."
ועכשיו, ל×× ×©×™× ×©×’×•×¨×¨×™× ×ל ×”×לף השלישי תפיסת ×¢×•×œ× ×©×¢×•×¦×‘×” ×œ×¤× ×™ ×לף ×©× ×™× ×•×©×¢×™×§×¨×” ×©× ××” ל×חר; שעדיין מ××ž×™× ×™× ×‘×¨×•×‘× ×©×”×–×ב מחכה מחוץ לגבולותיה של ישר×ל, שה×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª ××™× × ×” תוצ×תה של היסטוריה שחלפה ××œ× ×©×”×™× ×—×•×§ טבע, "הלכה שעשיו ×©×•× × ×œ×™×¢×§×‘", התפיסה שכל ×œ× ×™×”×•×“×™ עשוי להתגלות כעמלק; ×× ×©×™× ×©×‘×—×œ×§× ×”×’×“×•×œ יקרעו קריעה על ילד שיבחר לחלוק ×ת גורלו ×¢× ×‘×Ÿ ×¢× ×חר; ×× ×©×™× ×©×—×œ×§ גדול ×ž×”× ×ž×מין ×©×”×•× ×¢×•×“ ×™×—× ×•×š מזבח, בזמן שצווחות "הצר ×”×ž× ×‘×—" ×”× ×˜×‘×— מהדהדות ברקע, שמ×מין ש×ין למי ש××™× ×• יהודי ×©×•× ×–×›×•×ª לחיות ב"×רץ ישר×ל", ×× ×™×© לו זכות לחיות בכלל; ×× ×©×™× ×©×™×•× ×”×“×™×Ÿ המגו×ל בד×, שבו יושמדו כל ×©×•× ××™×”× ×•×™×‘×•× ×”×§×¥ למסע ×”× ×§×ž×” ×©×œ×”× ×‘×”×™×¡×˜×•×¨×™×”, עדיין מהדהד בה×; שעדיין מ××ž×™× ×™× ×©×¨×•×‘ ×”×¢×•×œ× ×¨×•×¦×” בהשמדת×, שכל מילת ביקורת × ×ª×¤×¡×ª ××¦×œ× ×›×”×ž×©×š למסעות הצלב ×× ×œ× ×”×©×•××” – ל×× ×©×™× ×”×לה יש × ×©×§ ×’×¨×¢×™× ×™. כלומר, ×ת ×”×מצעי ×œ×”×ª× ×§× × ×§×ž×” מושלמת ב"×ומה הרשעה."
×× ×•×›×שר יתרחש ×©×™× ×•×™ משטר בישר×ל, ושרידי המשטר הדמוקרטי יוחלפו ×‘×ž×“×™× ×” יהודית ×’××”, ×ž×“×™× ×•×ª ×”×¢×•×œ× ×¦×¨×™×›×•×ª ×œ×”×‘×™× ×‘×—×©×‘×•×Ÿ ×’× ×ת הפסיכוזה ×”×ž×§× × ×ª הזו שביהדות. לעומת ×”×× ×©×™× ×©×¢×ª×™×“×™× ×œ×”×—×–×™×§ בהדק ×”×’×¨×¢×™× ×™ הישר×לי כשישר×ל רוזן ו××œ×™×§×™× ×œ×‘× ×•×Ÿ ישבו ×‘×¡× ×”×“×¨×™×Ÿ, ×”×¢×•×œ× ×¢×•×“ עשוי להתגעגע לשפיות היחסית של ×§×™× ×™×•× ×’ ×יל. הו×, על כל פשעיו הרבי×, ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×מין ש××œ×•×”×™× ×¨×•×¦×” ×©×”×•× ×™×©×—×˜ ×ת ילדיו כדי ×œ×”×‘×™× ×ת ×§×¥ ההיסטוריה.
(יוסי גורביץ)