×˜×¢× ×” שחוזרת שוב ושוב בבלוג ×”×–×” ×”×™× ×©×”×™×”×“×•×ª ××™× × ×” ×¢×; ×”×™× ×›×ª דתית, שהיצי××” ×•×”×›× ×™×¡×” ×ליה כרוכות בטקס דתי, של גיור. ל××—×¨×•× ×”, ×× ×™ שמח להודיע, קיבל ×’× ×‘×™×ª המשפט העליון ×ת דעתי.
בתחילת ×וגוסט ×”×חרון (×× ×™ רוצה להודות לעופר מ×תר Kibush.co.il על ×”×”×¤× ×™×”), דחה בית המשפט העליון פה ×חת ×ת עתירתה של ×”× ×™×” זבידובסקי, ×זרחית ישר×לית ויהודיה לשעבר, לשוב ולהכיר בה כיהודיה ועל כן ×œ×”×¢× ×™×§ לה ×›× ×“×¨×© ×זרחות ישר×לית. ×ת הפסיקה ×פשר ×œ×§×¨×•× ×›×ן (זהירות, PDF).
המקרה ×œ× ×¤×•×©×˜: זבידובסקי גדלה כיהודיה ובסוף ×©× ×•×ª ×”×©×‘×¢×™× ×”×ª× ×¦×¨×” (×”×™× × ×™×¡×ª×” להכחיש ×–×ת, ×œ×œ× ×”×•×¢×™×œ) כדי ×œ×”× ×©× ×œ×זרח ×’×¨×ž× ×™. ×”×™× ×¢×‘×¨×” עמו לחו"ל, ויתרה על ×זרחותה הישר×לית לצרכי מס, ול×חר ×›-20 ×©× ×”, שבהן היתה מוכרת כחברה ×‘×›× ×¡×™×•×ª ×‘×’×¨×ž× ×™×”, חזרה לישר×ל ×ž×©×•× ×©× ×™×©×•××™×” כשלו. ×”×™× ×‘×™×§×©×” לקבל מעמד של יהודיה, הבי××” לצורך כך הסכמה של ×©× ×™ בתי דין ×¨×‘× ×™×™× (×”×חד ישר×לי, ×”×©× ×™ בריטי, ×©×‘×¤× ×™×• ×’× ×˜×‘×œ×”) – וסורבה על ידי משרד ×”×¤× ×™×. משרד ×”×¤× ×™× ×§×‘×¢ שמ×חר ×•×”×™× ×”×ž×™×¨×” ×ת דתה, ×”×™× ×יבדה ×ת זכותה לקבל ×זרחות. מי שולט במשרד ×”×¤× ×™×, ×× ×—× ×• יודעי×; ועכשיו ×× ×—× ×• ×’× ×¨×•××™× ×©×”×¢×ž×“×” שלו מחמירה מ×לה של בתי הדין ×”×¨×‘× ×™×™×.
שלושת ×”×©×•×¤×˜×™× ×”×ª×—×‘×˜×• ×רוכות בסוגיה ×”× ×“×™×¨×” יחסית – מה מעמדו לצורך חוק השבות של יהודי ×©×”×ª× ×¦×¨ ועכשיו הודיע ×©×”×•× ×—×•×–×¨ בו מהמרת דתו; לרוב ×”×ž×•×ž×¨×™× ×”×™×” מספיק שכל להש×ר ×ž×•×ž×¨×™× â€“ ובסופו של דבר הגיעו ×œ×ž×¡×§× ×” שעל זבידובסקי להצהיר ×‘×¤× ×™ משרד ×”×¤× ×™× ×©×©×•×‘ ××™× × ×” בת דת ×חרת. חלק ×ž×”× (×¨×•×‘×™× ×©×˜×™×™×Ÿ, חובש הכיפה בהרכב) החמירו ברמת הדרישות מזבידובסקי, ××—×¨×™× ×”×§×œ×•, ×בל ×›×•×œ× ×”×’×™×¢×• ל×ותה ×”×ž×¡×§× ×”: המרת דתו של ××“× ×ž×•×¦×™××” ×ותו מגדר יהודי, וכדי שיוכר שוב כיהודי עליו להוכיח ×ת × ××ž× ×•×ª×• לדת היהודית. ×¨×•×‘×™× ×©×˜×™×™×Ÿ, שיחסו לזבידובסקי עוין במיוחד, ×ž×‘×™× ×©×œ×œ מוב×ות הלכתיות ש×ומרות ×©×ž×•×ž×¨×™× ×œ×ª×™×בון ×—×©×•×“×™× ×‘×ž×™×•×—×“, מבהיר שיש ×ž×¢×©×™× ×©×¢×œ×™×”× ×”×›×œ×œ "ישר×ל שחט×, ישר×ל הו×" ×œ× ×—×œ, ורומז בגסות ש×ין לזבידוסקי חלק ×‘×¢×•×œ× ×”×‘×, דבר ש×× ×™ חושד ×©×œ× ×ž×˜×¨×™×“ ×ותה במיוחד.
××– מה קרה פה? קרה ערבוב בין דת ול×ו×, ×–×” מה שקרה. ×ילו היהדות היתה ל×ו×, ל××£ ×חד ×œ× ×”×™×” צריך להיות ×כפת ל×יזו ××ž×•× ×” תפלה סוגדת זבידובסקי, ×ו ×× ××™× ×” סוגדת לכזו כלל. מ×חר והיהדות ×”×™× ×“×ª, העסק ×”×™×” צריך להגמר ברמת בית הדין ×”×¨×‘× ×™ – ×•×©× ×™ בתי דין ×¨×‘× ×™×™×, ×חד מחמיר יותר (×–×” ×”×œ×•× ×“×•× ×™) קיבלו ×ת זבידובסקי חזרה לחיק היהדות.
××– למה בית המשפט פוסק ×©×”×™× ×¦×¨×™×›×” להוכיח ×ת יהדותה? למה ×”×•×¤×›×™× ×”×©×•×¤×˜×™× ×œ××™× ×§×•×•×™×–×™×˜×•×¨×™×, ×•×œ× ×ž×¡×ª×¤×§×™× ×‘×ž×œ××›×” שעשו ×”×¨×‘× ×™×? ×›×™ ×”×¦×™×•× ×•×ª, משבלבלה בין דת ול×ו×, הפכה ×ת המרת הדת למקבילה של בגידה בל×ו×. × ×˜×™×©×ª הדת היתה המבחן העליון של חוסר × ××ž× ×•×ª ליהדות. ×™×”×•×“×™× ×ž×•×ž×¨×™× "× ×©×¤×˜×• מול ההיסטוריה של ×”×ומה" ×•× ×ž×¦×ו ×שמי×, בעוד ×©×‘×¡×ª× ×‘×™×ª דין ×”× ×”×™×• יוצ××™×, לכל היותר, בכמה מלקות.
הפסיקה ××™× × ×” חדשה, למעשה: מקורה בבג"צ רופ×ייזן מתחילת ×©× ×•×ª השישי×, שבו × ×™×¡×” ×”××— ×“× ×™×ל – יהודי שהמיר ×ת דתו ×œ× ×¦×¨×•×ª במהלך השו××” והפך ×œ× ×–×™×¨ – לקבל מעמד של יהודי ולכן ×זרח. ×ין ספק שבבית דין ×¨×‘× ×™ ×”×•× ×”×™×” מקבל ×ת שלו (ובבית דין בעל סמכות ×›× ×¨××” ×’× × ×¡×§×œ, ×בל ×–×” סיפור ×חר). ×בל כשהופיע ×‘×¤× ×™ בית משפט ×¦×™×•× ×™ לעיל×, ×”×•× ×”×™×” בוגד, ×•× ×™×“×•×Ÿ ×›×›×–×”.
הצורך הדוחק של ×©×•×¤×˜×™× ×œ×“×•×Ÿ בפרטי ××ž×•× ×ª×” ×ו כפירתה של זבידובסקי, הצורך לשלוף ×¤×•×¡×§×™× ×ž×”×ž××” ×”-14 כדי לדון בש×לה ×©×‘×ž×“×™× ×” × ×•×¨×ž×œ×™×ª היתה פשוטה לגמרי – מה לעשות ב×זרח שוויתר על ×זרחותו לצרכי מס ועכשיו רוצה ×ותה חזרה – מעיד על ×”×ופן שבו הסתבכו ×”×“×‘×¨×™× ×¢×“ ×ין ×§×¥. חסכו מ××™×ª× ×• ×ת המר××” ×”× ×œ×¢×’ של שופט ×—×™×œ×•× ×™ המהגג בהלכות תשובה ומצטט ×ת ×יגרת השמד של הרמב"×. יש ×œ×”× ×™×— ×œ×¨×‘× ×™× ×œ×§×‘×•×¢ מיהו יהודי – ×”× ×”×’×“×™×¨×• ×ת ×”× ×•×©× 2,000 ×©× ×”, ×ין סיבה טובה להתערב עכשיו בעבודה ×©×œ×”× â€“ ×•×”× ×™×—×• ×œ×ž×“×™× ×” להגדיר מיהו ×זרח. ×ין צורך להפוך ×ת בית המשפט ל××™× ×§×•×•×™×–×™×¦×™×” שעוסקת ×‘×“×™× ×™ × ×©×ž×•×ª.
(יוסי גורביץ)