בערב ×—×’ השבועות, ×œ×¤× ×™ כשבוע, × ×¤×˜×¨ פרופסור ×–×ב רובין. ×”×•× ×ž×ª בחטף, מהתקף לב. ×ילו ×”×™×™× ×• ×—×™×™× ×‘×ž×“×™× ×” ×ž×ª×•×§× ×ª, ×”×™×™× ×• ×–×•×›×™× ×œ×›×ž×” מ×מרי-פרידה, מה ×©× ×§×¨× ×‘×× ×’×œ×™×ª obituaries. ×בל, כידוע, ×–×” ×œ× ×”×ž×¦×‘. ××– ×”× ×” ×”×בן ×”×§×˜× ×” שלי על המצבה.
* * * *
במבט ל×חור, חלק × ×™×›×¨ ×ž×”×œ×™×ž×•×“×™× ×‘××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” × ×¨××” כמו בזבוז זמן. הספריה היתה מועילה יותר ×ž×¨×‘×™× ×ž×”×ž×¨×¦×™×, שהש×ירו ×¨×•×©× ×—×™×•×•×¨ בלבד. ×בל כמה ×ž×”×©×™×¢×•×¨×™× ×”×™×• חוויות דתיות של ממש: דר' (××–) גדי ×לגזי מתפייט, בשיעור הר×שון ×‘×ž×‘×•× ×™×ž×™ ×”×‘×™× ×™×™× ×¢×œ ×ורח ×”×—×™×™×; פרופ' × ×˜×¢ ×–×’×’×™ קור×ת, ×‘×™×•×•× ×™×ª, ×ת המקהלה ×”××—×¨×•× ×” של "×דיפוס המלך", מתרגמת ישירות ומעבירה היטב ×ת הפלצות וה×ימה, והדמעות על לחייה ועל לחיי חלק × ×™×›×¨ מהקהל; ×–×ב רובין ו×× ×™ ×™×•×¨×™× ×–×” לעבר ×–×” ×—×œ×§×™× ×ž"ליקורגוס" של פלוט×רכוס.
ההשכלה שלי ×”×™× ×‘×¨×•×‘×” ×וטודידקטית. ×פשר לומר ×‘×¨×¦×™× ×•×ª ×©×œ×”×•×¦×™× ×’×™×וגרפיה – שחלקה הגדול כבר ×œ× ×¨×œ×•×•× ×˜×™, ×חרי 1989 – ו×תיקה ×¢×™×ª×•× ×ית (סיפור ×רוך) ×œ× ×œ×™×ž×“×” ×ותי ישיבת × ×—×œ×™× ×“×‘×¨. ×ת ×”×× ×’×œ×™×ª רכשתי בסופו של דבר בעצמי. ×בל קר×תי. קר×תי המון.
ב-1987, בשבועות, התחלתי ×œ×§×¨×•× ×ת הביוגרפיות של פלוט×רכוס. הר××©×•× ×” שבהן היתה של המחוקק ×”×¡×¤×¨×˜× ×™ המיתולוגי ליקורגוס. ×”×™× ×”×™×ª×” כתובה ב×ופן מפעי×, והיתה ×‘×¢×¦× ×‘×™×•×’×¨×¤×™×” מהללת של ספרטה עצמה. בלעתי ×ותה, כולה, ו×ת ש×ר הביוגרפיות. ×חר כך תוקדידס והרודוטוס (בסדר ×–×”, למרבה הצער), ×חר כך ×“×‘×¨×™× ×¨×‘×™× ×חרי×. כשהגעתי ל"תרגיל יוון" של רובין כבר הייתי עמוס בכל ×לה.
הכיתה, למרבה הצער, היתה עמוסה בעשרות ×ª×œ×ž×™×“×™× ×©×™×•×•×Ÿ ומשטרה ×œ× ×¢× ×™×™× ×• ××•×ª× ×›×œ×œ. ×–×” ×”×™×” תרגיל חובה שהיה צריך לסמן עליו V ולעבור הל××”, למה שב×מת רצית ללמוד. התוצ××” היתה שחלק × ×™×›×¨ ×ž×”×©×™×¢×•×¨×™× ×”×™×• די××œ×•×’×™× ×‘×™× ×™ ובין רובין. ספרטה המיתולוגית עמדה בלב חלק מה×.
×× ×™ עקשן, ×בל הייתי ×וסף של מידע בלתי מעובד. ×”×•× ×”×™×” ×’× ×¢×§×©×Ÿ, ×’× ×ž×œ×•×ž×“, ×•×’× ×—×›×. ×”×•× ×”×¨××” לי שמדובר בתעמולה ×¡×¤×¨×˜× ×™×ª. ×”×•× ×œ×™×ž×“ ×ותי שמקור כתוב יכול להיות שקרי, תעמולתי, מכזב. ×”×•× ×œ×™×ž×“ ×ותי ×יך ×œ×§×¨×•× ×‘×™×Ÿ השורות, ×œ× ×¤× ×£ ×ת ההערצה העיוורת ולהתמקד במה ×©× ×›×ª×‘ על ההלוטי×: על דיכויו של ×¢× ××™×›×¨×™× ×‘×™×“×™ ×וכלוסיה כובשת, זרה, חמושה; כובש זר ששליטיו הקפידו להכריז מדי ×©× ×” מלחמה טקסית על הכבושי×, כדי להפוך ×ת ×¨×¦×™×—×ª× ×œ×”×¨×™×’×” × ×§×™×™×” מט×בו; על חברה לוחמת ש××™× × ×” מייצרת דבר פרט לטר×ומות ×ž×›×•×•× ×•×ª, ש××•× ×¡×ª ×ת ילדיה כטקס ×—× ×™×›×”, שיצרה לעצמה ×©× ×©×œ ×œ×•×—×ž×™× ×—×¡×¨×™ ×ž×¢×¦×•×¨×™× â€“ ×בל שהובסה ×¤×¢× ×חר ×¤×¢× ×‘×©×“×” הקרב על ידי חברות חופשיות יותר; על חברה ×›×” × ×§×™×” לכ×ורה וכה מושחתת בפועל, ×©×¤×¢× ×חר ×¤×¢× ×”×•×’×œ×• מלכיה ופקידיה, ×ו הוצ×ו להורג, ×ž×©× ×—×©×¤×” שחיתות×.
בעצ×, ×”×•× ×œ×™×ž×“ ×ותי לקרו×. ×œ×§×¨×•× ×‘×™×§×•×¨×ª×™×ª. ×–×” היתה ביקורת ×˜×§×¡×˜×™× ×˜×”×•×¨×” – ×”×•× ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×’×œ×© לפוליטיקה – ×בל ××™ ×פשר ×™×”×™×” לטעון ×©×”×™× ×œ× ×”×™×ª×” ×—×ª×¨× ×™×ª. שהרי ×”×רס ×”×¡×¤×¨×˜× ×™ יפעפע, דרך ×פלטון, וסופו שישמש כבסיס לשורה של ×ידי××œ×™× ×§×•×œ×§×˜×™×‘×™×¡×˜×™×™×, הן פ×שיסטיי×, הן ×§×•×ž×•× ×™×¡×˜×™×™×, והן פולקיסטיי×.
* * * * *
למלומדות שלו ×œ× ×”×™×” שיעור. דומה ×©×œ× ×”×™×ª×” שפה עתיקה ×©×œ× ×”×›×™×¨. ×”×•× ×“×™×‘×¨ וכתב כעשר מהן, בכללן ×תיופית עתיקה. ×”×•× ×”×™×” מומחה בעל ×©× ×œ×”×™×¡×˜×•×¨×™×” של פרס הסס×× ×™×ª. העברית שלו היתה עשירה להדהי×, ×ž×¢×˜×™× ×”×ž× ×¢×“×™× ×©×”×™×• ×–×¨×™× ×œ×”. ×”×•× ×“×™×‘×¨ תמיד ב×יטיות, כובד ר×ש ×ž×¡×•×™× ×ž×ª×¢×¨×‘×‘ ברוח הלצה ×©×ž×¢×•×œ× ×œ× × ×¢×œ×ž×” לגמרי.
×”×•× ×”×™×” ×ž×œ× ×©×ž×—×ª ×—×™×™×. ××£ שדיבר במרירות, כבר בתחילת ×©× ×•×ª התשעי×, על סדר ×”×™×•× ×”×›×œ×›×œ×™ ×”×¢×§×•× ×©×œ ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×”, על דחיקת ×¨×’×œ×™×”× ×©×œ המרצי×, על דלדול הספריות – די ×”×™×” להעביר ×ותו מן ההווה ×ל העבר, ×ל ×יזו סוגיה ×‘×™×–× ×˜×™×ª ×ו רומ×ית, ומיד ×”×•× ×”×™×” מחייך חיוך רחב, פורח, ומתדיין ×יתך.
×× ×™ זוכר כיצד, ×‘×¡×ž×™× ×¨ שעסק בש×לה המורכבת של ×”×ª× ×¦×¨×•×ª×” של ×”×ימפריה, ×”×•× ×ª×™×¨×’× ×œ× ×• – ×ž×™×•×•× ×™×ª, בלי הערות – השבעה ×©× ×ž×¦××” בשרידי ×‘×™×–× ×˜×™×•×Ÿ, ככל ×”× ×¨××” מן המ××” הרביעית לספירה. כדי ×œ×”×“×’×™× ×ת ×”×¡×™× ×§×¨×˜×™×–× ×©×‘×”: מחבר ההשבעה × ×§×˜ ×‘×©×ž×•×ª×™×”× ×©×œ עשרות ×“×ž×•× ×™× ×•×לי×, ×‘×™× ×™×”× ×™×©×•×¢ ו××“×•× ×™ צב×ות. ש×לתי ×ותו מה, בעצ×, רצה המשביע; ×”×•× × ×¨×›×Ÿ על הטקסט, וכעבור ×©× ×™×•×ª פרץ בצחוק ×דיר, ×©× ×ž×©×š זמן רב. כשהת×ושש, ×”×•× ×ª×¨×’×: המשביע – שכחתי ×× ×”×™×” מן ×”×›×—×•×œ×™× ×ו מן ×”×™×¨×•×§×™× – ×§×¨× ×œ×›×œ הישויות הללו לסייע לסיעתו בקרקס, ולשבור ×ת ×¨×’×œ×™×”× ×©×œ סוסי הסיעה היריבה. ×¡×•×¡×™× â€“ ×•×¨×•×›×‘×™×”× â€“ שהפכו ל×בק ×œ×¤× ×™ יותר מ×לף ×©× ×™× ×©×‘×• לפתע מן ×”× ×©×™×”.
×”×•× ×”×ª×“×™×™×Ÿ ×¢× ×”×¡×˜×•×“× ×˜×™× ×›×©×•×•×™×: ×œ× ×¨×§ בכיתה, ××œ× ×’× ×‘×ž×¡×“×¨×•× ×•×ª ושעות ×רוכות ×’× ×‘×—×“×¨×•. ×”×•× ×ª×ž×™×“ הקשיב ×‘× ×™×ž×•×¡ ×•×‘×¢× ×™×™×Ÿ, ×’× ×›×©×’×™×œ×™×ª לחרדתך דקות ספורות ל×חר מכן ש×מרת שטות מוחלטת. ×›×©×”×“×‘×¨×™× ×©×¢×œ×™×”× ×”×¨×¦×” היו ×ž×•×¨×›×‘×™× â€“ ×•×”× ×”×™×• ×›×לה ×œ×¢×™×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª – ×”×•× ×©×‘ והסביר ×‘×¡×‘×œ× ×•×ª, עד ×©×”× ×”×•×‘× ×•.
* * * * *
פרופ' רובין ×”×™×” ×יש של דור ×חר. ×”×•× ×¡×™×¨×‘ להשתמש במחשב, והתלוצץ ×©×”×•× ×ž×¢×“×™×£ × ×•×¦×” ודיו. על הש×לה "מדוע יש ללמוד היסטוריה", ×”×•× ×מר ×§×•×“× ×›×œ שחשוב ×©× ×“×¢ ×©×œ× × ×•×›×œ ×œ×”×ª×§×™×™× ×ž×ž× ×”; ×× ×–×” מה ×©×—×©×‘× ×•, ×מר, כד××™ ×©× ×œ×š לעשות משהו ×חר. היסטוריה ×œ×•×ž×“×™× ×ž×©×•× ×©×”×™× ×”×¤×™×’×•×ž×™× ×©×œ התרבות, חוליה מקשרת ×ל העבר, שמ×פשרת ×§×™×•× ×ª×¨×‘×•×ª×™ ש××™× × ×• ×ž×¦×˜×ž×¦× ×œ×’×‘×•×œ×•×ª הלהיט ×”×חרון ×ו השטות ×”××—×¨×•× ×” של ערוץ 2.
× ×™×§×•×œ×• מקיוו×לי תי×ר ×ת סוף יומו כך: "×•×¢× ×‘×•× ×”×¢×¨×‘, ×× ×™ שב לביתי והולך לספרייתי. ש×, על ספה, ×× ×™ מתפשט עירו×, מסיר מעלי ×ת בגדי העבודה ×”×—×ž×•×¦×™× ×ž×–×¢×” ×•×ž×œ×•×›×œ×›×™× ×ž×‘×•×¥, ועוטה עלי ×ת גלימות ×”×רמון והחצר; ובלבוש רשמי יותר ×–×” ×× ×™ × ×›× ×¡ לחצרות ×”×§×“×ž×•× ×™× ×•×ž×ª×§×‘×œ בברכה על ידיה×. ×•×©× ×× ×™ ×˜×•×¢× ×ת המזון, ×שר ×ך ×”×•× ×©×œ×™, ×שר עבורו × ×•×œ×“×ª×™. ×•×©× ×× ×™ מעז לדבר ×¢×ž× ×•×œ×©×ול ××•×ª× ×œ×˜×¢× ×ž×¢×©×™×”×, וה×, ב×× ×•×©×™×•×ª×, ×¢×•× ×™× ×œ×™. ובמשך ×רבע שעות ×× ×™ שוכח ×ת העול×, כל רוגז × ×¢×œ× ×ž×ž× ×™, שוב ××™× ×™ חרד ×ž×¤× ×™ ×”×¢×•× ×™, ××™× × ×™ רועד עוד ×ž×¤× ×™ המוות; ×× ×™ חולף, ×כן, ×ל עולמ×". ×–×ב רובין התהלך בהיכלות ×”×לה ×©× ×™× ×רוכות, וש×ל ×ת ×”×§×“×ž×•× ×™× ×©×לות קשות, ××™×¨×•× ×™×•×ª ×•×œ×¢×™×ª×™× ×—×¦×•×¤×•×ª. עמדה לו הזכות לפתוח ×ת דלתות ההיכל ×’× ×‘×¤× ×™ דורות של תלמידי×. ×©×œ×•× ×œ×¢×¤×¨×•.
(יוסי גורביץ)