×‘×—×™×©×•×‘×™× ×”×§×‘×•×¢×™× ×¢×œ הגוש ×”×—×•×¡× ×©× ×™×¦×‘ ×œ×™×ž×™× ×• של ×‘× ×™×ž×™×Ÿ × ×ª× ×™×”×•, × ×›×œ×œ×™× ×”×œ×™×›×•×“, ישר×ל ×‘×™×ª× ×•, ש"ס, יהדות התורה ושתי המפלגות היודו-× ×ציות. החישוב ×”×•× ×וטומטי כמעט; ×”×¤×¨×©× ×™× ×œ× ×¢×¦×¨×• לחשוב עליו.
×ין פירוש הדבר ×©×”×•× ×œ× × ×›×•×Ÿ; ×בל ר×וי לציין ×ת עובדת ×”×ª×¤×•×’×’×•×ª× ×©×œ מיתוסי×. ×‘×©× ×•×ª ×”×©×ž×•× ×™× ×•×”×ª×©×¢×™× ×¨×•×•×— – בעיקר בקרב ×× ×©×™ מפלגת העבודה – המיתוס בדבר ×ž×ª×™× ×•×ª× ×©×œ החרדי×. התפיסה היתה שיש ×ª×”×•× ×ª×¨×‘×•×ª×™×ª בין השמ×ל ובין החרדי×, שזו ×ª×”×•× ×”×™×¡×˜×•×¨×™×ª במהותה, ×בל ×©× ×™×ª×Ÿ לגשר על ×ª×”×•× ×–×• ב×מצעות שפה משותפת ×‘×ª×—×•× ×”×‘×˜×—×•× ×™ והחזון העתידי על ישר×ל.
התעתוע ×”×–×” – שהחרדי×, הן ×”×¡×¤×¨×“×™× ×•×”×Ÿ ×”××©×›× ×–×™×, × ×™×¦×œ×• בכשרון רב – × ×©×¢×Ÿ על ×©× ×™ פסקי הלכה, ×חד של ×לעזר ×ž× ×—× ×ž×Ÿ ש"ך ו×חד של עובדיה יוסף. ×©× ×™×”× ×”×•×‘× ×• ×©×œ× ×›×”×œ×›×”: פסק ההלכה של יוסף התבסס על ×ª×¤×™×¡×ª× ×©×œ מומחי בטחון, ×•×‘×©× ×•×ª ×”××œ×¤×™×™× ×”×•× × ×¡×•×’ ×ž×ž× ×• רשמית, ×‘×¦×™×™× ×• – לחלוטין בצדק, ×ž×‘×—×™× ×ª×• – ×©×“×¢×ª× ×©×œ ×”×ž×•×ž×—×™× ×”×©×ª× ×ª×”. ×–×” של ש"ך התבסס על התפיסה התלמודית ש"×ין להתגרות בגויי×" ועל כן יש לסגת מן השטחי×. ×בל 40 ×©× ×•×ª ×”×ª× ×—×œ×•×ª הפכו ×ת מצב ×”×—×™×¨×•× ×œ×ž×¦×‘ של קבע, ×•×”×”×ª× ×—×œ×•×™×•×ª ×œ× × ×¨×ות עוד כהתגרות; העובדה ×©×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×”×¢×“×™×¤×• לתקוף ×ת ×זרחי ישר×ל ×•×œ× ×ת ×”×ž×ª× ×—×œ×™× ×™×¦×¨×• ×ת ×”×¨×•×©× ×©×”×¡×›× ×” לישר×ל ולישר××œ×™× ×©×•×•×” ×ž×©× ×™ צדי הקו הירוק. פסק ההלכה של ש"ך התפוגג ×¢× ×ž×•×ª×•; שוב ×”×•× ××™× × ×• מוזכר; והעובדה שמצוקת הדיור בקרב ×”×—×¨×“×™× ×ž×•×¦×ת פתרון זול במיוחד מעבר לקו הירוק, הופכת ×ת ×”×”×ª× ×—×œ×•×™×•×ª ל××™× ×˜×¨×¡ כלכלי חרדי.
×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×ª×” ×ª×”×•× ×ידי×ולוגיות בין ×”×—×¨×“×™× ×•×‘×™×Ÿ כתומי הכיפה בתפיסת הזר; כל חובשי הכיפות מ××•×—×“×™× ×‘×ª×¤×™×¡×ª הל×-×™×”×•×“×™× ×›×œ×-×ד×. זו תפיסה הלכתית, ××™× ×”×¨× ×˜×™×ª ליהדות, ×©×‘× ×•×™×” לתוך הליטורגיה שלה ברמות שה×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª הקתולית ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×’×™×¢×” ×ליהן: מ"ברוך ×©×œ× ×¢×©× ×™ גוי" מדי בוקר, עבור ב"×¢×œ×™× ×• לשבח" שלש ×¤×¢×ž×™× ×‘×™×•×, ו"המבדיל בין קודש לחול, בין ×ור לחושך, בין ישר×ל לעמי×" בתפילת ההבדלה המפרידה בין השבת ובין שבוע החול. התהו×, ×× ×”×™×ª×”, היתה בש×לת קבלתה של ×”×¦×™×•× ×•×ª ×›×ידי×ולוגיה ובש×לת מעמדה של ×ž×“×™× ×ª ישר×ל.
הש×לות הללו ×œ× ×§×™×™×ž×•×ª עוד. ×ž×“×™× ×ª ישר×ל קיימת, ×•×”×—×¨×“×™× ×™×•× ×§×™× ×ž×¢×˜×™× ×™×” כבר דורות. ×”×¨×‘× ×™× ×”×ž××•×‘× ×™× ×©×œ יהדות התורה עדיין ×ž×•×¨×™× ×œ×©×œ×™×—×™×”× ×©×œ× ×œ×§×‘×œ תפקידי ×©×¨×™× ××œ× ×¨×§ תפקידי ×¡×’× ×™ שרי×, ×בל זו ש×לה של זמן עד שהשריד ×”×חרון ×”×–×” יתפוגג ×’× ×”×•×. לש"ס ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×ª×” בעיה ×¢× ×”×¦×™×•× ×•×ª, ×ו לשמש כשרי×. ×”×¦×™×•× ×•×ª הפסיקה, מזה זמן × ×™×›×¨, להיות בעלת משמעות כלשהי.
הציבור החרדי, על כל ×’×•×•× ×™×• – ×œ×”×•×¦×™× ×—×¨×™×’×™× ×§×˜× ×™× ×•×—×¡×¨×™ משמעות כמו × ×˜×•×¨×™ ×§×¨×ª× â€“ ל××•×ž× ×™ ב×ופן × ×™×›×¨ מהממוצע בציבור, ×ו על כל ×¤× ×™× ×ž×”×ž×ž×•×¦×¢ בציבור ×”×—×™×œ×•× ×™. ×ולי ×–×” עוד פיצוי ×©×œ×•×§×—×™× ×‘×—×•×¨×™ הישיבה על עצמ×, כחיפוי על כך ש××™× × ×ž×©×¨×ª×™× ×‘×¦×‘×: כמו ×”×˜×™×•×œ×™× ×”××™×“×™×•×˜×™×™× ×©×”× ×¢×•×¨×›×™× ×›×“×™ להוכיח ×ת גבריות×, ×לה ×©×ž×¡×ª×™×™×ž×™× ×œ×¢×™×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª בחילוץ מ××™×–×” מצוק, ×’× ×©× ×ת ×”×–×¨×™× ×”×ž×•×’×‘×¨×ª מיועדת להוכיח ×ת ×©×™×™×›×•×ª× ×œ×¢×“×¨ הל×ומי. ×”× ×ž×¢×¦×‘×™× ×ת דמות הרחוב החרדי ×œ× ×¤×—×•×ª, ו×פשר לומר הרבה יותר, מ×שר ×”×™×©×™×©×™× ×©×¢×“×™×™×Ÿ ×–×•×›×¨×™× ×ת גורה קלוו×רה ו×ת ×”×¡×™×™× ×”×¤×•×œ× ×™.
והפע×, בלי ×œ×©×™× ×œ×‘, ×œ× ×”×ª×¢×›×‘×• ×”×¤×¨×©× ×™× ×פילו לרגע על ×”×פשרות שיהדות התורה ×ו ש"ס ×™×¢× ×™×§×• ×œ×œ×‘× ×™ ×ת ר×שות הממשלה. ×–×ž× ×Ÿ של שתי ×לה ×›"לשון מ××–× ×™×™×" חלף; תרגיל מסריח מהסוג שיכול ×”×™×” שמעון פרס עדיין ×œ× ×¡×•×ª ב-1990, הקמת ממשלת שמ×ל תמורת ××ª× ×Ÿ לחרדי×, ×œ× ×™×›×•×œ עוד לקרות היו×. ומן הר×וי לציין ×©×’× ×¤×¨×¡ × ×›×©×œ; שש"ס בגדה שוב ושוב בממשלת רבין, ושל×חר שהבטיחה "להיות כוח × ×מן של 17 ×—"×›×™× ×‘×ž×ž×©×œ×ª ברק", בגדה בו ×‘×”×–×“×ž× ×•×ª הר××©×•× ×”. ×”× ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×• לשון מ××–× ×™×™×; ×”× ×¨×§ העמידו ×¤× ×™ ×›×לה. טוב שהמיתוס ×”×–×” מת מיתת × ×©×™×§×”. טוב ש×יש ××™× ×• מעמיד עוד ×¤× ×™×, ×›×ילו ×ין ×”×—×¨×“×™× ×—×œ×§ ××™× ×˜×’×¨×œ×™ מן הימין.
ובקרוב × ×•×›×œ ללוות לקבורה מיתוס ×חר: ×–×” של דר' עובדיה ומר יוסף, הפיצול ×‘× ×¤×©×• של ×ž× ×”×™×’ ש"ס בין ×’×ון הלכתי ×•×ª×ž×™× ×¤×•×œ×™×˜×™. בשבוע שעבר, הגדיר יוסף ×ת ההצבעה עבור מפלגתו של ליברמן ×›"הצבעה עבור השטן", ×•×ž× ×¢ בכך מחובשי כיפה ×¨×‘×™× â€“ ×בי, בין הש×ר, ×•×”×•× ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×” מחסידיו – מלהצביע עבורו. בכך הצליח יוסף להציל למפלגתו ×ž× ×“×˜, ×ולי מעט יותר. ובעוד חודש, ××œ× ×× ×™×§×¨×” משהו חריג מ×ד, ×”×•× ×™×•×¨×” לשלוחיו לשבת סביב ×ותו שולחן ×¢× ×”×©×˜×Ÿ. יש ×œ×”× ×™×— שש"ס ×œ× ×ª×“×‘×¨ יותר מדי על ×”×ופן שבה העמיד ×ž× ×”×™×’×” ×ת יוקרתו ההלכתית לצורך פוליטי בוטה כל כך. ×–×” ×œ× ×ומר ש×× ×—× ×• ×¦×¨×™×›×™× ×œ×©×›×•×— ×–×ת. ×ל יוסף יש ×œ×”×ª× ×”×’ כפי שהו×: ×ž× ×”×™×’ פוליטי בוטה, שלוח רסן ופרוע ×פילו ×‘×§× ×” המידה ×”× ×ž×•×š למדי של ישר×ל. לג××•× ×•×ª×• ההלכתית ×™×”×™×” די והותר זמן להתייחס ל×חר שיירד מהבמה.
(יוסי גורביץ)