×‘×—×™×©×•×‘×™× ×”×§×‘×•×¢×™× ×¢×œ הגוש ×”×—×•×¡× ×©× ×™×¦×‘ ×œ×™×ž×™× ×• של ×‘× ×™×ž×™×Ÿ × ×ª× ×™×”×•, × ×›×œ×œ×™× ×”×œ×™×›×•×“, ישר×ל ×‘×™×ª× ×•, ש"ס, יהדות התורה ושתי המפלגות היודו-× ×ציות. החישוב ×”×•× ×וטומטי כמעט; ×”×¤×¨×©× ×™× ×œ× ×¢×¦×¨×• לחשוב עליו.
×ין פירוש הדבר ×©×”×•× ×œ× × ×›×•×Ÿ; ×בל ר×וי לציין ×ת עובדת ×”×ª×¤×•×’×’×•×ª× ×©×œ מיתוסי×. ×‘×©× ×•×ª ×”×©×ž×•× ×™× ×•×”×ª×©×¢×™× ×¨×•×•×— – בעיקר בקרב ×× ×©×™ מפלגת העבודה – המיתוס בדבר ×ž×ª×™× ×•×ª× ×©×œ החרדי×. התפיסה היתה שיש ×ª×”×•× ×ª×¨×‘×•×ª×™×ª בין השמ×ל ובין החרדי×, שזו ×ª×”×•× ×”×™×¡×˜×•×¨×™×ª במהותה, ×בל ×©× ×™×ª×Ÿ לגשר על ×ª×”×•× ×–×• ב×מצעות שפה משותפת ×‘×ª×—×•× ×”×‘×˜×—×•× ×™ והחזון העתידי על ישר×ל.
התעתוע ×”×–×” – שהחרדי×, הן ×”×¡×¤×¨×“×™× ×•×”×Ÿ ×”××©×›× ×–×™×, × ×™×¦×œ×• בכשרון רב – × ×©×¢×Ÿ על ×©× ×™ פסקי הלכה, ×חד של ×לעזר ×ž× ×—× ×ž×Ÿ ש"ך ו×חד של עובדיה יוסף. ×©× ×™×”× ×”×•×‘× ×• ×©×œ× ×›×”×œ×›×”: פסק ההלכה של יוסף התבסס על ×ª×¤×™×¡×ª× ×©×œ מומחי בטחון, ×•×‘×©× ×•×ª ×”××œ×¤×™×™× ×”×•× × ×¡×•×’ ×ž×ž× ×• רשמית, ×‘×¦×™×™× ×• – לחלוטין בצדק, ×ž×‘×—×™× ×ª×• – ×©×“×¢×ª× ×©×œ ×”×ž×•×ž×—×™× ×”×©×ª× ×ª×”. ×–×” של ש"ך התבסס על התפיסה התלמודית ש"×ין להתגרות בגויי×" ועל כן יש לסגת מן השטחי×. ×בל 40 ×©× ×•×ª ×”×ª× ×—×œ×•×ª הפכו ×ת מצב ×”×—×™×¨×•× ×œ×ž×¦×‘ של קבע, ×•×”×”×ª× ×—×œ×•×™×•×ª ×œ× × ×¨×ות עוד כהתגרות; העובדה ×©×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×”×¢×“×™×¤×• לתקוף ×ת ×זרחי ישר×ל ×•×œ× ×ת ×”×ž×ª× ×—×œ×™× ×™×¦×¨×• ×ת ×”×¨×•×©× ×©×”×¡×›× ×” לישר×ל ולישר××œ×™× ×©×•×•×” ×ž×©× ×™ צדי הקו הירוק. פסק ההלכה של ש"ך התפוגג ×¢× ×ž×•×ª×•; שוב ×”×•× ××™× × ×• מוזכר; והעובדה שמצוקת הדיור בקרב ×”×—×¨×“×™× ×ž×•×¦×ת פתרון זול במיוחד מעבר לקו הירוק, הופכת ×ת ×”×”×ª× ×—×œ×•×™×•×ª ל××™× ×˜×¨×¡ כלכלי חרדי.
×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×ª×” ×ª×”×•× ×ידי×ולוגיות בין ×”×—×¨×“×™× ×•×‘×™×Ÿ כתומי הכיפה בתפיסת הזר; כל חובשי הכיפות מ××•×—×“×™× ×‘×ª×¤×™×¡×ª הל×-×™×”×•×“×™× ×›×œ×-×ד×. זו תפיסה הלכתית, ××™× ×”×¨× ×˜×™×ª ליהדות, ×©×‘× ×•×™×” לתוך הליטורגיה שלה ברמות שה×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª הקתולית ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×’×™×¢×” ×ליהן: מ"ברוך ×©×œ× ×¢×©× ×™ גוי" מדי בוקר, עבור ב"×¢×œ×™× ×• לשבח" שלש ×¤×¢×ž×™× ×‘×™×•×, ו"המבדיל בין קודש לחול, בין ×ור לחושך, בין ישר×ל לעמי×" בתפילת ההבדלה המפרידה בין השבת ובין שבוע החול. התהו×, ×× ×”×™×ª×”, היתה בש×לת קבלתה של ×”×¦×™×•× ×•×ª ×›×ידי×ולוגיה ובש×לת מעמדה של ×ž×“×™× ×ª ישר×ל.
הש×לות הללו ×œ× ×§×™×™×ž×•×ª עוד. ×ž×“×™× ×ª ישר×ל קיימת, ×•×”×—×¨×“×™× ×™×•× ×§×™× ×ž×¢×˜×™× ×™×” כבר דורות. ×”×¨×‘× ×™× ×”×ž××•×‘× ×™× ×©×œ יהדות התורה עדיין ×ž×•×¨×™× ×œ×©×œ×™×—×™×”× ×©×œ× ×œ×§×‘×œ תפקידי ×©×¨×™× ××œ× ×¨×§ תפקידי ×¡×’× ×™ שרי×, ×בל זו ש×לה של זמן עד שהשריד ×”×חרון ×”×–×” יתפוגג ×’× ×”×•×. לש"ס ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×ª×” בעיה ×¢× ×”×¦×™×•× ×•×ª, ×ו לשמש כשרי×. ×”×¦×™×•× ×•×ª הפסיקה, מזה זמן × ×™×›×¨, להיות בעלת משמעות כלשהי.
הציבור החרדי, על כל ×’×•×•× ×™×• – ×œ×”×•×¦×™× ×—×¨×™×’×™× ×§×˜× ×™× ×•×—×¡×¨×™ משמעות כמו × ×˜×•×¨×™ ×§×¨×ª× â€“ ל××•×ž× ×™ ב×ופן × ×™×›×¨ מהממוצע בציבור, ×ו על כל ×¤× ×™× ×ž×”×ž×ž×•×¦×¢ בציבור ×”×—×™×œ×•× ×™. ×ולי ×–×” עוד פיצוי ×©×œ×•×§×—×™× ×‘×—×•×¨×™ הישיבה על עצמ×, כחיפוי על כך ש××™× × ×ž×©×¨×ª×™× ×‘×¦×‘×: כמו ×”×˜×™×•×œ×™× ×”××™×“×™×•×˜×™×™× ×©×”× ×¢×•×¨×›×™× ×›×“×™ להוכיח ×ת גבריות×, ×לה ×©×ž×¡×ª×™×™×ž×™× ×œ×¢×™×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª בחילוץ מ××™×–×” מצוק, ×’× ×©× ×ת ×”×–×¨×™× ×”×ž×•×’×‘×¨×ª מיועדת להוכיח ×ת ×©×™×™×›×•×ª× ×œ×¢×“×¨ הל×ומי. ×”× ×ž×¢×¦×‘×™× ×ת דמות הרחוב החרדי ×œ× ×¤×—×•×ª, ו×פשר לומר הרבה יותר, מ×שר ×”×™×©×™×©×™× ×©×¢×“×™×™×Ÿ ×–×•×›×¨×™× ×ת גורה קלוו×רה ו×ת ×”×¡×™×™× ×”×¤×•×œ× ×™.
והפע×, בלי ×œ×©×™× ×œ×‘, ×œ× ×”×ª×¢×›×‘×• ×”×¤×¨×©× ×™× ×פילו לרגע על ×”×פשרות שיהדות התורה ×ו ש"ס ×™×¢× ×™×§×• ×œ×œ×‘× ×™ ×ת ר×שות הממשלה. ×–×ž× ×Ÿ של שתי ×לה ×›"לשון מ××–× ×™×™×" חלף; תרגיל מסריח מהסוג שיכול ×”×™×” שמעון פרס עדיין ×œ× ×¡×•×ª ב-1990, הקמת ממשלת שמ×ל תמורת ××ª× ×Ÿ לחרדי×, ×œ× ×™×›×•×œ עוד לקרות היו×. ומן הר×וי לציין ×©×’× ×¤×¨×¡ × ×›×©×œ; שש"ס בגדה שוב ושוב בממשלת רבין, ושל×חר שהבטיחה "להיות כוח × ×מן של 17 ×—"×›×™× ×‘×ž×ž×©×œ×ª ברק", בגדה בו ×‘×”×–×“×ž× ×•×ª הר××©×•× ×”. ×”× ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×• לשון מ××–× ×™×™×; ×”× ×¨×§ העמידו ×¤× ×™ ×›×לה. טוב שהמיתוס ×”×–×” מת מיתת × ×©×™×§×”. טוב ש×יש ××™× ×• מעמיד עוד ×¤× ×™×, ×›×ילו ×ין ×”×—×¨×“×™× ×—×œ×§ ××™× ×˜×’×¨×œ×™ מן הימין.
ובקרוב × ×•×›×œ ללוות לקבורה מיתוס ×חר: ×–×” של דר' עובדיה ומר יוסף, הפיצול ×‘× ×¤×©×• של ×ž× ×”×™×’ ש"ס בין ×’×ון הלכתי ×•×ª×ž×™× ×¤×•×œ×™×˜×™. בשבוע שעבר, הגדיר יוסף ×ת ההצבעה עבור מפלגתו של ליברמן ×›"הצבעה עבור השטן", ×•×ž× ×¢ בכך מחובשי כיפה ×¨×‘×™× â€“ ×בי, בין הש×ר, ×•×”×•× ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×” מחסידיו – מלהצביע עבורו. בכך הצליח יוסף להציל למפלגתו ×ž× ×“×˜, ×ולי מעט יותר. ובעוד חודש, ××œ× ×× ×™×§×¨×” משהו חריג מ×ד, ×”×•× ×™×•×¨×” לשלוחיו לשבת סביב ×ותו שולחן ×¢× ×”×©×˜×Ÿ. יש ×œ×”× ×™×— שש"ס ×œ× ×ª×“×‘×¨ יותר מדי על ×”×ופן שבה העמיד ×ž× ×”×™×’×” ×ת יוקרתו ההלכתית לצורך פוליטי בוטה כל כך. ×–×” ×œ× ×ומר ש×× ×—× ×• ×¦×¨×™×›×™× ×œ×©×›×•×— ×–×ת. ×ל יוסף יש ×œ×”×ª× ×”×’ כפי שהו×: ×ž× ×”×™×’ פוליטי בוטה, שלוח רסן ופרוע ×פילו ×‘×§× ×” המידה ×”× ×ž×•×š למדי של ישר×ל. לג××•× ×•×ª×• ההלכתית ×™×”×™×” די והותר זמן להתייחס ל×חר שיירד מהבמה.
(יוסי גורביץ)
× ×¨××” שזו הדרך של "כבודו" ×œ×”×˜×¢×™× "ר×שון!!11!".
התגובה שלך by ×לעד-וו — 13 בפברואר 2009 @ 20:18
×œ× ×œ× ×¤×©×•×˜ ××£ ×חד ××£ ×¤×¢× ×œ× ×œ×™×ž×“ ×ותי ×œ×‘× ×•×ª טיעון
וללמד ×ת עצמי ×œ× ×”×¦×œ×—×ª×™
××– × ×©×ר לי רק להתלה×
התגובה שלך by שי "כבודו" — 13 בפברואר 2009 @ 20:23
×’× ×× ×™ חשבתי על "×”×”×™×ž× ×”" של המפלגות החרדיות. ×בל ×”×× ×›×©×“×¨×¢×™ עמד בר×ש ש"ס ×–×” ×œ× ×”×©×¤×™×¢ בכל ×–×ת על כך ×©×”× ×”×™×• קצת יותר ×™×•× ×™×™×?
×¢× ×™×™×Ÿ ×חר. כבר הערתי על כך בעבר. ×תה כותב: "כל חובשי הכיפות מ××•×—×“×™× ×‘×ª×¤×™×¡×ª הל×-×™×”×•×“×™× ×›×œ×-×ד×. זו תפיסה הלכתית, ××™× ×”×¨× ×˜×™×ª ליהדות".
×’× ×× ×–×ת תפיסה הלכתית ××™× ×”×¨× ×˜×™×ª, הקביעה לגבי "כל חובשי הכיפות" ×”×™× ×’× ×œ× ×ž×“×•×™×§×ª ×•×’× ×ž×§×•×ž×ž×ª. יש ×× ×©×™× ×—×•×‘×©×™ כיפות בעלי גישה ביקורתית מ×ד לתפיסה ×”×–×ת כמו ×’× ×œ×’×‘×™ תפיסות הלכתיות ×חרות. ××– ×”× ×—×™×™× ×œ×¤×¢×ž×™× ×‘×¡×ª×™×¨×•×ª ×¤× ×™×ž×™×•×ª? × ×›×•×Ÿ.
התגובה שלך by × ×¢×ž×” — 13 בפברואר 2009 @ 21:03
זו בהחלט ×œ× ×ª×¤×™×¡×” הלכתית ××™× ×”×¨× ×˜×™×ª – ×–×ת לדעת ×× ×©×™× ×©×”×‘×™× ×• ×œ× ×¤×—×•×ª מגורביץ בהלכה. (למשל – ולדימיר סולוביוב, ×¢×ž× ×•×ל ×œ×•×•×™× ×¡ ×ו ×—×™×™× ×›×”×Ÿ). יותר × ×›×•×Ÿ לומר, ×©×›×©× ×©×”×“×‘×¨×™× ×”×לה ×§×™×™×ž×™× ×‘×™×”×“×•×ª – כן ×§×™×™×ž×™× ×“×‘×¨×™× ×ž× ×•×’×“×™× ×œ×”× ×œ×—×œ×•×˜×™×Ÿ, זו הלכה וזו הלכה.
התגובה שלך by דודי — 13 בפברואר 2009 @ 21:25
×כן גורביץ מפספס פה ×ת הדבר ×”×›×™ יפה בדת ככלי ×ולטימטיבי של השלטון. הדת בהיותה ×›×” "מורכבת" מ×פשרת ×œ×ž×¦×•× ×¦×™×“×•×§ לכל צורך, תרצה ×©×œ×•× ×”× ×™×ž×¦×ו הלכות שלו×, תרצה מלחמה ×”× ×™×ž×¦×ו הצדקות למלחמה. תרצה × ×™×©×•××™× ××–×¨×—×™×™× ×‘×©×‘×ª×•×ª בבתי ×›× ×¡×ª ×¢× ×§×™×™×˜×¨×™× ×’ חזיר בחלב ×ימו, ×—×–×§×” ×¢×œ×™×”× ×©×™×ž×¦×ו ×סמכת×ות ×‘×›×ª×‘×™× ×œ×—×™×•× ×™×•×ª של ××•×ª× × ×™×©×•××™× (עדיף ×ž×—×™×™× ×‘×—×˜×, ל×?!)
התגובה שלך by ×’'ו — 14 בפברואר 2009 @ 1:22
זו ×˜×¢× ×” ×—×™×œ×•× ×™×ª ×ž×ª× ×©×ת טיפוסית: ×”×™× ×ž× ×™×—×” ×©×”×—×¨×“×™× ×œ× ×ž×ª×™×™×—×¡×™× ×‘×¨×¦×™× ×•×ª למערכת ×”××ž×•× ×•×ª שלה×, ו×× ×™ ×פילו ×œ× ×ž×“×‘×¨ על ×–×” ש×ין לה ×©×•× ×‘×¡×™×¡.
התגובה שלך by ygurvitz — 14 בפברואר 2009 @ 10:17
ב×מת?
×—×™×™× ×›×”×Ÿ ×•×œ×•×•×™× ×¡ ×œ× ×”×™×• מורי הלכה (×ת סולוביוב ××™× × ×™ מכיר). ×—×™×™× ×›×”×Ÿ ×”×™×” יהודי ×—×™×œ×•× ×™ על פי הכרתו ווד××™ ×œ× ×”×ª×™×™×ž×¨ לפסוק הלכות; ×œ×•×•×™× ×¡ ×”×™×” פוסט-×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜ ×©× ×™×¡×” ×œ×ž×¦×•× ×¤× ×™× ×›×לה בהלכה. לומר ×©×”×©×¤×¢×ª× ×¢×œ ההלכה היהודית ×”×™× ×פסית ×™×”×™×” ×œ×”×¢×¦×™× ×ת חשיבותה.
×גב, ×תה מכיר הלכות ש×ומרות שצריך לברך כל בוקר "ברוך ×©×¢×©× ×™ גוי"? ×× ×œ×, ×”×˜×¢× ×” שלך ×œ× ×›×œ כך עומדת.
התגובה שלך by ygurvitz — 14 בפברואר 2009 @ 10:16
× ×¢×ž×”, ×כן יש ×× ×©×™× ×›×לה. ×בל המספר ×©×œ×”× ×”×•× ×›×” שולי, ×›×” ×œ× ×—×©×•×‘ סטטיסטית, עד שלהתייחס ××œ×™×”× ×¤×™×¨×•×©×• לעוות ×ת ×ª×ž×•× ×ª המצי×ות. זו תהיה ×ª×ž×•× ×” מעוותת של "מצד ×חד ומצד ×©× ×™", כביכול יש שוויון משקל. ×ין.
התגובה שלך by ygurvitz — 14 בפברואר 2009 @ 10:14
×’× ×‘×ª×¤×•×¦×•×ª? ×ו רק בישר×ל?
התגובה שלך by ב×ותו ×¢× ×™×Ÿ — 14 בפברואר 2009 @ 10:54
×œ× ×§×•× ×”, יוסי. ×˜×¢× ×ª ×˜×¢× ×ª "כל" ש××™× × ×” × ×›×•× ×”, ולמעשה ×ין לך ×ž×¡×¤×¨×™× ×œ×”×•×›×™×— ×חרת. ×‘×™× ×ª×™×™×, ×ת ×”×קדמיה לשפה הערבית בישר×ל ×”×§×™×, ר"ל, רב.
התגובה שלך by × ×ž×¨×•×“ ×בישר — 14 בפברואר 2009 @ 10:55
למה ×ין לי מספרי×?
ש"ס – 11 ×ž× ×“×˜×™×, יהדות התורה – חמישה ×ž× ×“×˜×™×, ×”×יחוד הל×ומי – ×בעה, הבית היהודי – שלושה. סה"×› 23 ×ž× ×“×˜×™×, ועוד ××™×–×” שלושה-×רבעה ×©×¤×–×•×¨×™× ×‘×œ×™×›×•×“ ו×צל ליברמן. ×–×” השווי של ×”××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™× ×”×™×•×.
וכמה ×©×•×•×™× ×”×™×”×•×“×™×-×”×ž×ª×•× ×™×? כמו ב-1988, ×פילו ×œ× ×ž× ×“×˜ ×חד. הקהילה הרפורמית בישר×ל ×ž×•× ×” כמה ××œ×¤×™× ×‘×•×“×“×™×, ××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™× × ××•×¨×™× ×ולי עוד כמה ××œ×¤×™× – מתוך יותר ממיליון ×יש ×©×ž×’×“×™×¨×™× ×ת ×¢×¦×ž× ×›×“×ª×™×™×. ×–×” ×–× ×™×— מכדי שיתייחסו ×ליו.
התגובה שלך by ygurvitz — 14 בפברואר 2009 @ 12:28
לפי ההגיון שלך ×¢×¨×‘×™× ×”× 1/12 מה×וכלוסיה ×›×™ ×”× ×¦×™×’×™× ×©×œ×”× ×§×™×‘×œ×• רק 10 ×ž× ×“×˜×™×.
ממה ש×× ×™ יודע ××•×ª× ×“×ª×™×™× ×¤×©×•×˜ ×œ× ×ž×¦×‘×™×¢×™× ×›×™ ×ין ××£ מפלגה שיכולה לייצג ×ות×. תחושת ×”××™ × ×•×—×•×ª ש×× ×—× ×• ×ž×¨×’×™×©×™× ×›×©×× ×—× ×• × ××œ×¦×™× ×œ×‘×—×•×¨ בין מרצ, חד"ש ותי"מ גדולה פי כמה ×צל ××•×ª× ×“×ª×™×™×.
× ×›×•×Ÿ שרוב ×”×“×ª×™×™× ×œ××•×ž× ×™×, ×בל ממש ×œ× ×›×•×œ×.
התגובה שלך by ×לכס ×–. — 14 בפברואר 2009 @ 14:31
ועל מימד ×œ× ×©×ž×¢×ª×?
התגובה שלך by ×מיר — 15 בפברואר 2009 @ 15:42
× ×•, זו הסטטיסטיקה שלך? מה ×¢× ×—×•×‘×©×™ כיפה ×©×ž×¦×‘×™×¢×™× ×מת, ×ו ×פילו – ×”' ×™×¨×—× – מרצ? ×תה ×ž×©×•×›× ×¢ ש×ין ×›×לו? ××£ חובש כיפה ×œ× ×©× "קדימה" בקלפי? ו×× ×”×•× ×©× ×§×“×™×ž×”, מה ×–×” ×ומר על דעותיו לגבי גויי×? ו×× ×™×”×•×“×™ חובש כיפה סבור ×©×”×¢×¨×‘×™× ×•×©×ר ל×-×™×”×•×“×™× ×”× ×‘× ×™ ××“× ×›×ž×•×”×• בדיוק, ומצביע לבית היהודי ×›×™ ×”×•× ×¨×•×¦×” יותר ×—×™× ×•×š יהודי לילדיו, למשל, ×”×•× ×”×¨×™ חומק לך מתחת לרד×ר של הפס×ודו-סטטיסטיקה הזו. ומה ×¢× ×ž×¦×‘×™×¢×™ ש"ס – ויש ×¨×‘×™× ×›×לה – ש××™× × ×—×•×‘×©×™ כיפה?
××– ×× ×™ יכול ×œ×”×‘×™× ×œ×“×™×•×Ÿ ×ת לייבוביץ' ורביצקי, בורג ומלכי×ור; ×× ×™ יכול לתהות ×”×× ×”×˜×¢× ×” שה×× ×©×™× ×”×לה ×œ× ×ž×™×™×¦×’×™×/ייצגו ××£ ×חד ×ו ×פילו רק מתי מעט ×”×™× ×œ× ×ž×’×•×—×›×ª (בחצרו של לייבוביץ' תמיד הסתובבו עשרות ×× ×©×™×, ×”×§×•×¨×¡×™× ×©×œ רביצקי תמיד היו מל××™× ×¢×“ ×פס מקו×); ×בל כל ×–×” מיותר: ×˜×¢× ×ª ×˜×¢× ×” כולית. ×’× ×× ×× ×™ מקבל ×©×”×˜×¢× ×” הכולית שלך הייתה ×˜×¢× ×” ×¨×•×‘× ×™×ª שמסתמכת על כמות סטטיסטית בטלה ×‘×©×™×©×™× ×©×œ חובשי כיפות ×”×¡×‘×•×¨×™× ×חרת, ×ין לך ב×מת × ×ª×•× ×™× ×¡×˜×˜×™×¡×˜×™×™× ×œ×’×‘×•×ª ×ת ×–×”. ×‘×ž×™×œ×™× ×חרות, ×˜×¢× ×ª ×›×ן ×˜×¢× ×” מרחיקת לכת – "כל חובשי הכיפות מ××•×—×“×™× ×‘×ª×¤×™×¡×ª הל×-×™×”×•×“×™× ×›×œ×-×ד×" – ש×ין לה ×©×•× ×‘×™×¡×•×¡.
×–×ת ועוד, ×× ×›×‘×¨ הזכרת ×ת הקהילה הרפורמית, הרי בקרב ×”×ž×’×“×™×¨×™× ×¢×¦×ž× ×™×”×•×“×™×, יש רוב מוחת ×œ×¨×¤×•×¨×ž×™× ×•×œ×§×•× ×¡×¨×‘×˜×™×‘×™× ×¢×œ ×¤× ×™ ×”××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™× ×‘×™×”×“×•×ª העול×; ×”×˜×¢× ×” שלך ×œ× ×”×™×™×ª×” ×קסקלוסיבית לישר×ל. ×–×ת מבלי להזכיר ×ת העובדה שהסטטיסטיקה ש×× ×™ מכיר מדברת על כמה עשרות ××œ×¤×™× ×‘×™×©×¨×ל, ×œ× ×›×ž×” ××œ×¤×™× – על ××£ שזה כבר מתחיל להיות × ×•×§×“× ×™ ו×וף טופיק.
יוסי, בזה ש×תה מפקיר ×ת "היהדות ×”×מיתית" בידי ××•×ª× ×—×•×‘×©×™ כיפה ששכחו מוסר יהודי מהו, ×תה מזיק למטרותיך שלך.
התגובה שלך by × ×ž×¨×•×“ ×בישר — 14 בפברואר 2009 @ 15:49
×œ× ×˜×¢× ×ª×™ ש×ין ×›×לו. ×˜×¢× ×ª×™ ×©×”× ×œ× ×—×©×•×‘×™× ×¡×˜×˜×™×¡×˜×™×ª ×•×©×œ× ×‘×›×œ ×¤×¢× ×©×× ×™ רוצה לדבר על חובשי הכיפה כל××•×ž× ×™× ×× ×™ צריך להוסיף "×בל ×œ× ×›×•×œ×". כן, יש חריגי×, ×× ×—× ×• ×ž×›×™×¨×™× ××•×ª× ×•×ת השפעת×, וזה ×œ× ×¦×¨×™×š לסרבל ×ת הדיבור ×©×œ× ×•.
×תה ב×מת חושב ש×ין לה ×©×•× ×‘×™×¡×•×¡? ××¥×” ×œ× ×ž×›×™×¨ ×ת ×”×ž×—×§×¨×™× ×©×ž×¨××™×, כבר ×©× ×™ ×¢×©×•×¨×™× ×™×•×ª×¨, שככל ש××“× ×”×•× ×“×ª×™ יותר ×”×•× ×’× ×©×•× × ×–×¨×™× ×™×•×ª×¨? ×תה רוצה ×©× ×¦× ×œ×¨×—×•×‘ ישר×לי, × ×¢×¦×•×¨ ×קר×ית חובשי כיפה ×•× ×‘×—×Ÿ ×ת התשובות ×©× ×§×‘×œ? יש לך ספק בתשובה הזו? ×× ×œ×, ××– למה כל המשחק ×”×–×”?
×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ שלייבוביץ' ×ו רביצקי ××™ ×¤×¢× ×™×™×¦×’×• מישהו חוץ מה×. מלכי×ור ייצג קבוצה ×§×˜× ×” וחסרת משמעות סטטיסטית. בורג הסתיר ×ת דעותיו ×”×מיתיות מהציבור במשך זמן רב, ו×ילו ×”×™×” עומד עליהן בזמן שכיהן במשרה ציבורית – ×œ× ×”×™×” × ×‘×—×¨ שוב. העובדה שמישהו ×”×•× ×ž×¨×¦×” ×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×œ× ×ומרת שהמ××–×™× ×™× ×”× ×—×¡×™×“×™×•. הקשבתי ×¤×¢× ×ו ×¤×¢×ž×™×™× ×œ×¨×‘×™×¦×§×™. ×–×” ×œ× ×”×¤×š ×ותו לדמות מופת ×‘×¢×™× ×™.
זהו, ש×× ×™ די ×ž×©×•×›× ×¢ ×©×”× ×ž×—×–×™×§×™× ×‘×ž×•×¡×¨ היהודי ×”×מיתי. ×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ ש×פשר לטעון ×‘×¨×¦×™× ×•×ª ש×פשר לפתח מערכת מוסר ×ž× ×•×ª×§×ª מהיסטוריה יהודית של 2000 ×©× ×™× ×‘×¢×¨×š, ו××– לטעון ×©×”×™× ×”×“×‘×¨ ×”×מיתי.
התגובה שלך by ygurvitz — 14 בפברואר 2009 @ 19:07
יוסי, יש הבדל תהומי בין להוסיף "×בל ×œ× ×›×•×œ×" ובין ×œ× ×œ×˜×¢×•×Ÿ "כן כול×". ×”×™×” ×œ× ×• ×›×ן ×ת "× ×ª×™×‘×•×ª שלו×", ×ת יהודה עמיטל וכיו"ב. העובדה ×”×™× ×©×œ×™×‘×¨×ž×Ÿ, ×©×”×•× ×¨×—×•×§ מלהיות דתי, קיבל יותר ×ž× ×“×˜×™× ×ž×©"ס והבית היהודי ×’× ×™×—×“. ×§×¡× ×•×¤×•×‘×™×” ×”×™× ×¢× ×™×™×Ÿ ישר×לי, ×‘×™×ž×™× ×לה, ×œ× ×“×ª×™.
××”, ו×× ×™ ב×מת חושב ×©×”×˜×¢× ×” שלייבוביץ' ×œ× ×™×™×¦×’ ××£ ×חד ×”×™× ×œ× ×¨×¦×™× ×™×ª.
ו"חביב ××“× ×שר × ×‘×¨× ×‘×¦×œ×" ×•×¢×¨×›×™× ×©×œ תיקון ×¢×•×œ× ××™× × ×ž××•×—×¨×™× ×ž"××ª× ×§×¨×•×™×™×Ÿ ×ד×" וגו'. כל ×חד בוחר למה להקשיב ("עשה לך רב"), ו×× ×™ חולק עליך לחלוטין בקביעה שהמוסר של כל ×ž×™× ×™ דב לי××•×¨×™× ×”×•× ×”×ž×•×¡×¨ היהודי ×”×מיתי.
התגובה שלך by × ×ž×¨×•×“ ×בישר — 15 בפברואר 2009 @ 0:11
"×× ×™ ב×מת חושב ×©×”×˜×¢× ×” שלייבוביץ' ×œ× ×™×™×¦×’ ××£ ×חד ×”×™× ×œ× ×¨×¦×™× ×™×ª"
בהתחשב בכך שצעריציו/תלמידיו של לייבוביץ' ×œ× ×”×™×• ×ž×¡×•×’×œ×™× ×œ×רגן ×ž× ×™×™×Ÿ, הייתי ×ומר ×©×”×•× ×‘×מת ×œ× ×ž×™×™×¦×’ ×›"×› הרבה ×× ×©×™×.
התגובה שלך by ×לכס ×–. — 15 בפברואר 2009 @ 2:53
"יוסי, בזה ש×תה מפקיר ×ת "היהדות ×”×מיתית" בידי ××•×ª× ×—×•×‘×©×™ כיפה ששכחו מוסר יהודי מהו, ×תה מזיק למטרותיך שלך."
×מן!
ויוסי: ×‘×›×•×•× ×” ×œ× ×”×ª×™×™×—×¡×ª×œ× ×•×©× ×”×¨×¤×•×¨×ž×™×? דעותיך דומות ×‘×¢×™× ×™ ×œ×§× ×ות של ×“×•×§×™× ×¡, ש×× ×™ כל ×¤×¢× ×—×•×˜×£ ×ת ×”×’'× × ×” ×ž×”×ª×•×›× ×™×ª שלו. צריך להבין ש-guns don't kill people, people kill people. ובדומה, הבעיה ×”×™× ×œ× ×‘×¢×™×” ××™× ×”×¨× ×˜×™×ª בדת. לדת יש ×¦×“×“×™× ×˜×•×‘×™×, ×•×¦×“×“×™× ×חרי×, ×¨×‘×™× ×™×•×ª×¨, גרועי×. בסך הכל ×”×™× ×ž×ž×œ×ת תפקיד מייצב חברתית, ×בל פתוחה ×œ× ×™×¦×•×œ ולעידוד לצרות ×ופקי×. כד××™ ×œ×—× ×š ולדחוף ×œ×”×•×ž× ×™×–×, בלי קשר לדת, והמעבר לדת פרוגרסיבית ×ו ×œ×—×™×œ×•× ×™×•×ª ×™×‘×•× ×ž×¢×¦×ž×•.
×גב, קל ×œ×—× ×š ×œ×”×•×ž× ×™×–× ×ž×ª×•×š הדת, ×›×™ ×”×”×•×ž× ×™×–× ×›×‘×¨ ×©× ("×›×•×œ× ×• × ×•×¦×¨× ×• ×¢"×™ ×לוהי×" ודחייה של תרבויות בעייתיות כגון הערצת ×”×¤×¨×¡×•× ×•×”×ž×ž×•×Ÿ), כלומר ×œ× ×”×™×™×ª×™ ×ž×ª×¤×œ× ×× ×§×œ יותר ×œ×”×‘×™× ×× ×©×™× ×œ×¢×¨×›×™× ×‘×•×ž× ×™×¡×˜×™× ×× ×”× ×›×‘×¨ דתיי×, מ×שר ×—×©×•×›×™× ×—×™×œ×•× ×™×.
התגובה שלך by ×לעד-וו — 15 בפברואר 2009 @ 18:03
×”×¨×¤×•×¨×ž×™× ×”× ×—×œ×§ ×›×” קטן מ×וכלוסיית ישר×ל, ש×ין כל כך ×˜×¢× ×œ×”×ª×™×™×—×¡ ××œ×™×”× ×›×’×•×¨× ×œ×©×™× ×•×™.
×× ×™ חושב, ו×× ×™ יודע ×©× ×ž×¨×•×“ חולק עלי, שהמוסר היהודי ×”×•× ×ª×•×¢×‘×” ×©×•× ×ת ×ד×. ×›×›×–×”, די ברור לי שחובשי הכיפות ×ž×—×–×™×§×™× ×‘×•. ×× ×™ ×œ× ×¨×•××” כל כך ×˜×¢× ×œ× ×”×œ ×ת המלחמה הזו. כן, ×פשר לומר "חביב ××“× ×©× ×‘×¨× ×‘×¦×œ×" ועוד ××™×–×” 10-12 ×מרות ×”×•×ž× ×™×¡×˜×™×•×ª – ו××– יקברו ×ותך תחת הר של ×מירות ×× ×˜×™-×”×•×ž× ×™×¡×˜×™×•×ª. ×× ×™ ×œ× ×¨×•××” ×˜×¢× ×œ× ×”×œ ×ת המ×בק ×”×–×” במגרש ×©×œ×”× – ×”× ×ž× ×¦×—×™× ×©× ×œ×œ× ×¢×•×¨×¨×™×Ÿ.
כל כך קל, שבכל ×¤×¢× ×©×–×” ×שכרה קרה ×›×•×œ× ×”×¦×‘×™×¢×• על ×–×” בפלי××”: וו×לה, ×יש דת ×©×œ× ×ומר ש×× ×—× ×• ×¦×¨×™×›×™× ×œ×כול ×חד ×ת ×”×©× ×™! ו×לה, ×גב, היו × ×•×¦×¨×™× ×‘×¨×•×‘× ×”×ž×›×¨×™×¢. ×©× ×–×” ×כן קל יותר. ×•×’× ×©×, ×”× ×”×™×• ×‘×¨×•×‘× ×‘×›×ª×•×ª ×§×˜× ×•×ª – ×ž× ×•× ×™×˜×™×, ×§×•×•×™×™×§×¨×™× ×•××—×¨×™× – שיש להן בעיות קשות ×חרות ×¢× ×”×ž×•×“×¨× ×”.
במה ×“×•×§×™× ×¡ ×§× ××™? ×ת מי ×”×•×¦×™× ×ž×”×§×”×™×œ×”? ×ת דמו של מי התיר?
התגובה שלך by ygurvitz — 15 בפברואר 2009 @ 20:18
×”× ×” חמש תגובות שמוטב להן, מוטב לכותביה×, ומוטב ×œ×ž×“×™×•× ×”×–×” ×× ×™×ž×—×§×•.
שש, ×× ×›×•×œ×œ×™× ×ת זו.
התגובה שלך by ×ילן בכר ××‘× ×˜×•×¨ — 13 בפברואר 2009 @ 21:03
× ×•, × ×¤×ª×— ×ת ×–×”?
יש ×›×–×” דבר התבט×ות חסרת-ערך ×ו מזיקה, ×בל ×–×” מ×ד × ×“×™×¨. ברוב המקרי×, להתבט×ויות, ×פילו ×›×לה חסרות-ערך, טרוליות, מקוממות, ×ו מה ×©×œ× ×™×”×™×”, יש זכות קיו×. ×–×” חלק מהיופי ב××™× ×˜×¨× ×˜, שהטקסט ×œ× ×וכל ×œ× ×©×•×ª×”, ומטבע ×”×“×‘×¨×™× ×™×© ×ž×§×•× ×œ×™×•×ª×¨ רמות של דיון (×× ×œ×”×©×ª×ž×© במילה ×”×–×ת במשמעות רחבה). יש חיסרון בגבולות, ×•×œ× ×¦×¨×™×š ×œ×¦× ×–×¨ ב×ובססיביות. זו לפחות דעתי.
התגובה שלך by ×לעד-וו — 13 בפברואר 2009 @ 22:40
×ין ×ž×§×•× ×œ×ª×’×•×‘×” שקור×ת להרג ×œ×œ× ×”×‘×—× ×” בקבוצת ×× ×©×™× ×חרת. תגובה כזו ×’× ×ž× ×•×’×“×ª לחוק הישר×לי.
התגובה שלך by ygurvitz — 14 בפברואר 2009 @ 10:18
"תגובה כזו ×’× ×ž× ×•×’×“×ª לחוק הישר×לי."
×¢× ×–×” ××™ ×פשר להתווכח, ×× ×›×™ ×–×” × ×¨××” לי ככיסתוח (מתי ×‘×¤×¢× ×”××—×¨×•× ×” העמידו לדין על ×›×–×” דבר?)
×גב, ×œ× ×¦×¨×™×š להש×יר כל hate speech, ו×ולי טוב שמחקת. ×בל ×œ× ×‘×”×›×¨×— צריך למחוק תמיד. לדעתי, ×’× ×–×” מייצג, ×’× ×–×” ×ª×•×¨× ×œ×“×™×•×Ÿ במידה מסויימת.
התגובה שלך by ×לעד-וו — 14 בפברואר 2009 @ 12:56
יש עוד סיבות לציית לחוק מלבד כסת"ח.
התגובה שלך by ygurvitz — 14 בפברואר 2009 @ 12:59
"×¢× ×–×” ××™ ×פשר להתווכח, ×× ×›×™ ×–×” × ×¨××” לי ככיסתוח (מתי ×‘×¤×¢× ×”××—×¨×•× ×” העמידו לדין על ×›×–×” דבר?)" – ב×מת ×מרת ×ת ×–×”? כלומר, על החוק צריך לשמור ×מ"× ×”×•× × ××›×£ כר×וי?
התגובה שלך by × ×ž×¨×•×“ ×בישר — 14 בפברואר 2009 @ 15:50
×מ"×?
התגובה שלך by ygurvitz — 14 בפברואר 2009 @ 19:13
×× ×•×¨×§ ××.
התגובה שלך by × ×ž×¨×•×“ ×בישר — 15 בפברואר 2009 @ 0:06
× ×ž×¨×•×“, ××£ ×¤×¢× ×œ× × ×¡×¢×ª במהירות גבוהה מהחוק? ×ו חצית ב×ור ×דו×? ×ו דוגמ×ות ×חרות?
×גב, ×œ× ××ª×¤×œ× ×•×œ× ×פקפק ×× ×ª×מר של×. ×יש ×¢×§×¨×•× ×•×ª. ×בל ×œ× ×•, ×‘× ×™ תמותה (ו×× ×™ כותב ×–×ת בלי ×¦×™× ×™×•×ª) יש גישה קצת ×חרת, ש×ומר שכל עוד ×œ× ×”×–×§×ª יותר מדי, ××– הדעת סובלת.
רוצה ל×מר, מה שחשוב במקרה ×”×–×”, לדעתי, ×”×•× ×œ× ×”×—×•×§. החוק × ×’×“ הסתה ×œ× ×‘×מת מיועד לתגובה הטיפשית של שי. ×’× ×ותי יעצרו על בדיחות?
התגובה שלך by ×לעד-וו — 15 בפברואר 2009 @ 17:56
×‘×•× ×ª×¡×‘×™×¨ לי מה הקשר בין ההצהרה הזו שלך לבין ההצהרה הר××©×•× ×”, ×›×™ בן תמותה שכמותי, ×œ× ×”×¦×œ×—×ª×™ לעקוב.
התגובה שלך by × ×ž×¨×•×“ ×בישר — 15 בפברואר 2009 @ 21:07
דרך ×גב,
התגובה שמחקת עדיין שמורה ×צל ×”××— הגוגל. (לפחות ×‘×§×•×¨× ×”×¨×¡×¡ שלי)
התגובה שלך by ×רן — 15 בפברואר 2009 @ 4:24
×”××— הגוגל, ×¢×™× ×• פקוחה.
התגובה שלך by ygurvitz — 15 בפברואר 2009 @ 20:19
העין פתוחה, ×”×וזן שומעת ×”×¤× ×§×¡ פתוח, והיד רושמת לדר×ון עול×.
התגובה שלך by ×רן — 15 בפברואר 2009 @ 22:55
×× ×™ ×œ× ×ž× ×¡×” להתכרות בך
×× ×™ רק ×ž× ×¡×” להבין ×ת דרך המחשבה שלך
×× ×”×™×™×ª×™ ×ž× ×¡×— ×ת התגובה בצורה ×©×œ× ×¢×•×‘×¨×ª על ×©×•× ×—×•×§
כמו למשל
"×× ×™ מ×מין שבמידה ×•×”×—×¨×“×™× ×œ× ×™×ž×¦×ו דרך לחיות ××™×ª× ×• ×‘×©×œ×•× ×•×‘×”×¨×ž×•× ×™×” ×™×‘×•× ×™×•× ×©×§×‘×•×¦×” של ×¢×©×‘×™× ×©×•×˜×™× ×ª×ª×—×™×œ מהפכה שבה יפגעו המון חרדי×
×–×” ×œ× ×©×× ×™ רוצה שזה יקרה פשוט ההיסטוריה מלמדת ××•×ª× ×• ש×× ×—× ×• ×ž×ª×§×“×ž×™× ×œ×›×™×•×•×Ÿ ×”×–×”"
תגובה ×›×–×ת היתה מתקבלת בבלוג שלך?
התגובה שלך by שי "כבודו" — 15 בפברואר 2009 @ 21:10
להתגרות*
התגובה שלך by שי "כבודו" — 15 בפברואר 2009 @ 21:10
וד××™.
התגובה שלך by ygurvitz — 15 בפברואר 2009 @ 21:11
×”×‘× ×ª×™ ×ותך
×œ×”×‘× ×‘×ž×™×“×” ×•×™×‘×•× ×œ×™ הצורך להגיב
×× ×™ ××ª× ×¡×— בצורה "ר×ויה" יותר
התגובה שלך by שי "כבודו" — 15 בפברואר 2009 @ 21:27
"×× ×™ ××ª× ×¡×— בצורה "ר×ויה" יותר"
המרכ×ות מיותרות לדעתי. זו ×כן צורה ר×ויה יותר.
התגובה שלך by ×סף רזון — 18 בפברואר 2009 @ 10:46
×חרי הכל, יוסי ×”×•× ×–×” שכתב ×œ×¤× ×™ ×©× ×™× ×ת המשפט "המהפכה הצרפתית הפרידה בין דת ×œ×ž×“×™× ×”, ובין ×”×›×ž×¨×™× ×œ×¨××©×™× ×©×œ×”×".
התגובה שלך by ×סף רזון — 18 בפברואר 2009 @ 10:45
יש הבדל בין תי×ור של מ×ורע שהתרחש בעבר (×פילו ×¢× ×”×‘×¢×ª יחס חיובי כלפיו, מה ש××™× × ×™ בטוח שהיה בדבריו של יוסי) ובין קרי××” למעשה דומה בעתיד.
ו×גב, סיפור ×”×™×—×¡×™× ×‘×™×Ÿ הדת ×œ×ž×“×™× ×” בצרפת מסוף המ××” ×”-18 עד לתחילת המ××” ×”-20 ×”×•× ×‘×¢×™× ×™×™ דוגמה ל×יך *ל×* צריך לפתור ×ת הסוגיה ×”×–×ת. ×× ×ž×™×©×”×• ×”×™×” מציע לי להפריד בין הדת ×œ×ž×“×™× ×” בישר×ל תמורת מחיר חברתי דומה לזה ששילמה על כך צרפת, הייתי ×ומר "ל×, תודה".
התגובה שלך by ×ž× ×™ זהבי — 18 בפברואר 2009 @ 17:10