החברים של ג'ורג'

עבד כי ימלוך

פעם, מזמן, מאיר שטרית נחשב להבטחה הגדולה של הפוליטיקה הישראלית, דוגמא להצלחתם של מזרחיים בפוליטיקה. הוא נחשב לאדם שפוי, ובעל עמדות מתונות למחצה (למשל, בהצבעה על הסכמי אוסלו, הוא נמנע בעוד כל שאר סיעת הליכוד הצביעה נגד).

זה היה מזמן, בימים האחרונים עוסק שטרית בהטלת אימה על בלוגרים. אפשר לפתח כאן דיון על חולשתה של התקשורת החדשה – עיתון בעל גב לא היה ממהר להתקפל – אבל לא זה הנושא. גם לא החוק הביומטרי וטענותיו של שטרית בנושא (בהן טיפל היטב רחביה ברמן), אף שיש לי עמדה. הנושא הוא בריונות, בריונות ונהנתנות.

לשטרית יש עבר מפואר בבריונות, פיזית ומילולית. ב-2003 הוא התפאר, במהלך ראיון ב"הארץ", בתקיפתם של חסרי ישע: תלמידים שהיו נתונים למרותו כמורה. ב-2005, הוא הציע להחזיר ענישה גופנית בבתי הספר. זכורה לרע גם התגוללותו – כששימש כ"שר נוסף במשרד האוצר" – על פקידי הביטוח הלאומי שחשפו את טיעונים השקריים בדיון בכנסת. הוא התפרץ אז על סמנכ"לית המחקר והתכנון של הבט"ל, וצווח "את יודעת בכלל איך נראה מחשב?"

מטרתו של שטרית היתה "לחסוך כספים" על ידי סיפוח הביטוח הלאומי למשרד האוצר. שיטה נכונה יותר לחסכון כספים היתה יכולה להתחיל בביטול התפקיד המיותר לחלוטין של "שר נוסף", בזבוז מובהק של כספי ציבור שכל מטרתו היתה לעסות את האגו הפגוע של שטרית, לשעבר שר אוצר, ששרון לא הצליח למצוא לו תיק ראוי.

במהלך אותו דיון, הפריח שטרית שוב את האגדה על "מלכות סעד", ודרש שכל קשיש יתייצב פיזית כדי לקבל את הקצבה, כדי להוכיח שהוא חי. נזכיר שאין מדובר בסעד או בחסד: מדובר בכספים שהעובדים הפרישו כל ימיהם. אלה כספים שלהם – וניתן גם לשאול אם הם מגיעים את כל מה שמגיע להם – ולא של המדינה. הם מיועדים לרווחתם. זה איננו פרס והם אינם חייבים להוכיח שום דבר לאף אחד. גסות רוחו של שטרית הגיעה לשיאים חדשים באותו דיון: לשאלת ח"כ שאול יהלום, האם הוא ידרוש גם מקשישים נכים וחולים להתייצב פיזית לקבלת הקצבה, התיז שטרית ש"אז מה? הם ירוצו גם מהקבר".

פה אנחנו מגיעים לנהנתנות. כמו מורו ורבו, בנימין נתניהו, שייבב בשעתו שהפנסיה החודשית שלו היא רק אלף דולרים – שקר מוחלט – ואי אפשר לחיות מסכום כזה, תוך שהוא שוכח את המלחמה שניהל כדי למנוע את העלאת שכר המינימום לאלף דולר – כך שטרית התגולל בחוצפה על פקידים וקשי יום, בה בשעה שכלבו של השר התפרסם משום שהסתובב בחוצות עם סוודר של מעצב בגדים יוקרתי. כמו רבים אחרים במצבו, הנסיקה המהירה של שטרית גרמה לו לאמץ את הערכים של המעמד אליו שאף להשתייך – זה של האלפיון העליון – ולהגיע בכך לתיעוב ושנאה של אלו שמזלם לא שיחק להם כמוהו.

שטרית דחה בזעם את הטענה שהיה לו קשר כלשהו לאישור המכרז עם חברת OTI וטען שאיננו מכיר אותה כלל. אפשר להאמין לו ללא חשש: בשנות השמונים שימש שטרית כגזבר הסוכנות היהודית – הוא מתמחה בתפקידים מיותרים – ובמהלך התפקיד, השתמש בכרטיס האשראי של הסוכנות לרכישות פרטיות. הוא זוכה, לאחר שבית המשפט קיבל את הסברו, על פיו לא הצליח לעשות את ההבחנה שיודע כל שכיר לעשות: בין חשבון המעסיק ובין חשבונו הפרטי. אז אם בדבר כל כך פשוט הוא התבלבל ונכשל, איך אפשר לצפות שהוא ידע על מכרז ענק במשרד שלו?

שטרית סומך על זכרונו הקצר של הציבור. אבל חלק מאיתנו זוכרים דברים. מאגרים ביומטריים זוכרים עוד יותר. אולי על כן רצוי לו, למאיר שטרית, שהם לא יוקמו.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

30 תגובות על ”עבד כי ימלוך“

  1. עידוק הגיב:

    אמיתי סנדי העלה לפליקרו קומיקס, כנראה מ"סטיות של פינגווינים", על סיפור הכלב.

    http://www.flickr.com/photos/amitai/3764926637/

  2. ג'ו הגיב:

    טעות במשפט:

    וניתן גם לשאול אם הם מגיעים את כל מה שמגיע להם

  3. וואללה, הזכרת לי ששיטרית לא נולד אתמול, אבל גם אני לא.
    הנה סטריפ שפורסם בזמן ת"א בסביבות 1998-99

  4. אסף הגיב:

    מה אתם רוצים משטרית? הבן אדם יושב באופוזיציה, לעזאזל. כשהחוק יעלה להצבעה מחר הוא יעבור בקולות הקואליציה. זאת הצעת חוק ממשלתית, שהממשלה יכולה למשוך מתי שתרצה.

    מה כל המהומה הזאת עושה? מטילה את כל הרפש (ויש הרבה דיסאינפורמציה והיסטריה מיותרת ברפש הזה, אגב) באדם אחד, ובכך מסירה כל אחריות מעל מי שבאמת יכולים להחליט האם החוק הזה עובר (הממשלה וחברי הכנסת כולם).

    לו אני ביבי היום, אני מעביר את החוק הזה ומחכך ידי בהנאה. מי שבעד יתן לי את הקרדיט. מי שנגד ממילא מאשים את שטרית.

    כל ההתנהלות הזאת פשוט מגוחכת. אפשר לחשוב שבמליאה מחר יצביעו 120 מאיר שטריתים.

  5. אלירם הגיב:

    אסף, אתה שוכח דבר אחד. הבעיה העיקרית עם שטרית היא שהוא כורך בחוק הזה את תעודות הזהות עם המאגר הביומטרי. על זה מצביעים.

    דחיה של החוק פירושה דחיה נוספת בהפקת תעודות הזהות המשופרות.

    הוא יוצר מלכוד בסגנון חוק ההסדרים. חברי הכנסת יטענו שתעודות חכמות זה דבר חשוב ויצביעו בעד. עכשיו לך תתווכח איתם.

    • אסף הגיב:

      אתה משתמש בזמן לא נכון. שטרית לא "כורך". שטרית "כרך". החוק יצא מהועדה, ועולה לקריאה שניה ושלישית בכנסת.

      מי שיכול לעצור אותו (או לבטלו אם יעבור) היא הקואליציה/הממשלה. אבל תמשיכו לדבר על שטרית. אני בטוח שהשמצת שטרית (חבר כנסת מהאופוזיציה) היא היא מה שתשכנע את הקואליציה לעצור את החוק.

  6. טל גלילי הגיב:

    משובח יוסי, כל הכבוד.

  7. אריה שבתאי הגיב:

    אצל מאיר שטרית זה דפוס החוזר במקרים רבים:
    מקרה שידורי הלווין:
    שטרית הצליח לעכב את שידורי הטלוויזיה בלווין לאורך זמן רב עד שמנהלי חברת הלווין עלו על כך שמאיר שטרית קיבל טובות הנאה מחברות הכבלים (רכב ונהג) ובפגישה חשאית איתו איימו לחשוף את העניין, האיום עבד ומאיר שטרית הפסיק את פעילותו ושידורי הלווין אושרו.
    מקרה חברת דרך ארץ
    מאיר שטרית כיו"ר הקואליציה (בליכוד) קידם את הכביש ואף הטיל משמעת קואליציונית נגד החוק שעוזי לנדאו קידם להקפאת הכביש ובחינת כדאיותו. יותר מאוחר כשר אוצר חתם על חוזה נדיב מאוד לחברה שזכתה במכרז. מה שמאיר שטרית טרח להסתיר הוא שאישתו שמשה כיחצנית של חברת דרץ ארץ (זכיינית כביש 6) וכך קבלה משפחת שטרית סכומים נאים מאוד בעבור עבודתו הנמרצת של מר שטרית לקידום הכביש.
    ויש עוד

    • אבנר לנגוט הגיב:

      מאיפה אתה לוקח את האישומים האלה? אני לא טוען שהם לא נכונים אני רק רוצה לדעת אם יש להם מספיק בסיס כדי להפיץ אותם הלאה

      • הסיפור על חוצה ישראל , דרך ארץ ואשתו של מאיר שטרית נכון מאוד. בזמנו אפילו היתה הפגנה של מגמה ירוקה "אשתו של מאיר שטרית עובדת בכביש". הוא השתמש בכוח שלו כמצליף סיעתי כדי לחסום את ההצעה של עוזי לנדאו ואשתו אכן עבדה כאשת יח"ץ של חברת דרך ארץ.

  8. אלירם הגיב:

    לא נראה לי שהאישומים האלו נכונים.
    אני גם בטוח שהחברה שייבאה את האפודים הזוהרים שכולנו הוכרחנו לרכוש, הרוויחה ביושר. יש חוקים הגיוניים.

    אגב, שימו לב לצילום ביומטרי עבור רשיון הנהיגה שהנהיג שטרית בהיותו שר התחבורה (מרץ 2006).
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3233962,00.html

  9. פודי קיפודי הגיב:

    אף חברה לא הרוויחה מהאפוד הזוהר למרות שמי שיזמה את החוק זו חברת 3M ישראל.
    עוד לפני שהחוק (המבורך וחוסך החיים הזה) עבר, כבר הגיעו מכולות מסין עם אפודים שאינם מיוצרים ע"י 3M ישראל בפרט ולרוב גם לא על ידי 3M העולמית.

    כך שבסה"כ הרווחנו חוק חשוב (חסכון של 14 הרוגים בשנה בממוצע כמה שאני זוכר…)
    ואף חברה מסחרית ספציפית לא הרוויחה מזה…
    לנו האזרחים זה עלה 20 שקל בערך – ובליסינג ורכבים חדשים מקבלים את זה גם ככה (וזה יעבור גם למשומשים כמו הג'ק והגלגל ספר)

  10. א.ה. הגיב:

    מדהים אותי שהבלוגוספירה רועשת וגועשת על המאגר הביומטרי, אבל הפרטת הקרקעות עוברת כאן יחסית בשקט.

    המשמעות על חיינו לא פחות קטנה, ובלתי הפיכה. כדאי לקרוא ולהבין:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3753394,00.html

    • אלעד-וו הגיב:

      אתה לא מבין את משמעות הביטוי "בלתי הפיכה". המאגר הביומטרי בלתי-הפיך: ברגע שהוא דולף, אי אפשר חצוד את כל מי שיש לו אותו, ואי אפשר להחליף טביעות אצבעות. זהו, פוף, גמרנו. לעומת זאת, מסירת קרקעות המדינה אינה בלתי הפיכה: קרקעות אפשר להלאים.

      לא שאני תומך בחוק הקרקעות. רק שהמאגר הביומטרי מסוכן כי הוא *באמת* בלתי הפיך.

      • א.ה. הגיב:

        אם כבר לוגיקה:

        אנחנו לא יודעים אם המאגר ידלוף. גם אם ידלוף עוד לא ברור מה הנזק שזה יגרום אם בכלל (ועזוב אותי מנבואות הגוג ומגוג, אני מדבר בפועל, לא בהיסטריה בלוגוספרית). מאגרים דומים (טביעות אצבע, תמונות, הכל) קיימים בצה"ל, לדוגמא, מזה שנים ארוכות, ובהרבה פחות אבטחה. השמיים עוד לא קרסו. ואם יוחלט לבטל את המאגר, אגב, בתוך 20 שנה יהיה לך כאן דור שלגביו זה לא רלוונטי (הפוך בריבוע, לפחות לדורות העתידיים).

        הנזק מהפרטת הקרקעות ברור יותר, לדעתי. והוא באמת בלתי הפיך, בריאל פוליטיקס. אני לא רואה מצב בו ממשלה בישראל תלאים בחזרה אזורים נרחבים מבעלי ההון (שלא לדבר על הלאמה בחזרה מאלו שירכשו דירות/נכסים מבעלי ההון שיבנו אותן), ובניגוד למאגר לחכות דור לא יעזור. לא תצמח כאן קרקע חדשה.

        • א.ה. הגיב:

          רוצה לומר (בקצר יותר): העובדה שהדיון מתמקד בנושא הדליפה הדמיונית, שנזקה אינו ברור, ומעט מופרך בהתחשב בקיומם של מאגרים גדולים ודומים בישראל ממש, גורם לכך שקשה לקחת אותו ברצינות.

          רוצים להיות רציניים? אדרבה. בואו נדבר על האם ראוי לו למאגר כזה שיהיה קיים בכלל ברשותה של המדינה. זה הדיון האמיתי.

          אם הטיעון היחיד נגד הוא טיעון הדליפה – נו, אני מבין למה לא נראה שבינתיים זה מזיז ליותר מדי אנשים.

          • אלעד-וו הגיב:

            מסכים איתך. העובדה שלמדינה יהיה מאגר כזה מפחידה לא פחות מהדליפה הצפויה. הטיעון על הדליפה יותר טוב בגלל שאנשים לא מפחדים מהממשלה, לרוע המזל. (בזה יש מה ללמוד מהאמריקאים, לפחות מהאמריקאים שלפני-9/11).

  11. עיזרו לנו הגיב:

    חיתמו בעצומה נגד החוק הדיקטטורי של שטרית
    http://www.atzuma.co.il/petition/mahadeva/1/

    ולהוא שכתב לא ידוע אם המאגר ידלוף כל ילד בן 12 יודע שהשאלה היא לא אם המאגר ידלוף אלא מתי ידלוף.וכן, אני מדבר בפועל בהתבסס על מה שהולך כבר היום באינטרנט.

    • א.ה. הגיב:

      וואלה? אולי תבקש מאותו ילד בן 12 את טביעת האצבע שלי? הרי מאגר כזה קיים כבר הרבה מאד זמן (בצה"ל), ובפחות אבטחה מכפי שמתכננים למאגר הביומטרי. איך יכול להיות שהוא לא דלף?!

  12. אבנר לנגוט הגיב:

    טיפ טיפונת קנה מידה אנשים-

    בישראל קיים היום מאגר מידע רפואי, הידוע בשם "פרומיתאוס" המקשר את כל בתי החולים בארץ ומכיל את התיק הרפואי של כל אדם שקיבל טיפול בבית חולים במדינת ישראל. מטרת המאגר היא פשוטה- לוודא שכל רופא יכיר את כל ההיסטוריה הרפואית של כל חולה בו הוא מטפל, במיוחד כאשר החולה אינו במצב למסור מידע.

    אז תסלחו אם בהשוואה לקיומו של מאגר שמכיל את שמותיהם של כל חולי האידס והעגבת בישראל, קיומו של מאגר שיכיל טביעות האצבעות ותמונות הוא איך נגיד, שולי.

    • עדו הגיב:

      בוא נאמר שאתה 'עושה צרות' לממשלה, פעיל מוכר במאבק בעד/נגד פינוי מאחזים או נישואים אזרחיים או נושא אחר שהממשלה רוצה שתשתוק לגביו.
      עכשיו נניח שיש תיגרה בבית זונות. מגיעה המשטרה לזירת הפשע , אוספת את כל הראיות ומגלה שהיית שם יומיים קודם.
      מה הבעיה להזמין אותך לחקירת משטרה 'שגרתית' ולהבהיר לך שהמדינה יודעת איפה היית? לא צריך לאיים. ברור לך שאם תמשיך לעשות צרות למדינה פתאום ידעו כולם איפה אתה מבלה.
      ורק כדי להרגיע את כולם : אני באופן אישי לא הולך לזונות.

      • אני לא! הגיב:

        מה אתה רוצה ממני, גם אני לא.

      • איתמר קרביאן הגיב:

        זה מדהים כמה לא רלוונטית התגובה שלך.

        אני אענה הפעם, ובקצרה: למדינה כבר יש את טביעות האצבעות שלי.

        ד"א, איפה ההיסטריה המלאכותית סביב צילומי שיניים? גם את זה יש למדינה. לך תדע במה נגסתי בסתר.

      • אבנר לנגוט הגיב:

        רק כדי להבהיר את התגובה של איתמר (שהיא מדויקת להפליא)- אם עשית צרות בהפגנה כל שהיא זה אומר שנעצרתה, זה אומר שלמשטרה יש כבר את טביעות האצבעות שלך והיא לא צריכה את המאגר הזה.

        בסוף היום או שאתה סומך על מערכת האיזונים והבלמים הקיימת במדינה או שאתה לא. אם אתה כן אז אין לך חשש שהמדינה (בניגוד נגיד לגורמים עבריינים) תישתמש במערכת הזאת להפללת אנשים. אם אתה לא, אז למדינה יש כבר את כל הכלים שהיא צריכה בשביל להפליל אותך גם בלי המאגר.

        נ.ב בנוגע לנושא של זיוף טביעות אצבעות- משהו שמע מומחה זיהוי פלילי כלשהו מעיד לחיוב או לשלילה על הרעיון?

        • א.ה. הגיב:

          הדבר העיקרי בקשר לטביעות אצבע הוא זה –

          אם אני רוצה להפליל אותך באמצעות טביעת האצבע שלך, יש לי דרך הרבה, הרבה יותר פשוטה וזמינה כבר עכשיו לשים עליה את ידי:
          כל מה שאני צריך הוא לאסוף את טביעת האצבע שלך מכוס שהשתמשת בה במסעדה, מכפתור במעלית שנכנסת אליה, וכו'. אווילי לחשוב שמישהו יפרוץ למאגר ביומטרי מאובטח, באמצעים לא ידועים, תוך השקעת מאמצים כבירים לפיענוחו גם אם ישים עליו את ידיו, בשביל להשיג משהו שכל חוקר פרטי משיג בחצי יום עבודה לכל היותר.

          מה ששוב מחזיר אותנו לשאלת הבסיס – מה שמשנה כאן הוא האם יש ראוי או לא שמאגר כזה יהיה ברשות המדינה.

          • אבנר לנגוט הגיב:

            למה אתה מתכוון כשאתה אומר "ראוי"? ראוי לפי מי? לפי איזה תאוריה של דמוקרטיה או ממשל?

            • א.ה. הגיב:

              מה זאת אומר ראוי לפי מי? לפי דעתך ודעתי, מן הסתם.

              לא ברמה התיאורטית/פילוסופית, אלא ברמה המעשית. האם אני חושב שצריך לאפשר למשטרה, לדוגמא, לבדוק טביעות אצבע מזירות פשע מול מאגר שמכיל את טביעות האצבע של כל תושבי המדינה, וכו'.

              אין לי תשובה חדה לכאן או לכאן. אני חושב שיש טיעונים חזקים בעד ונגד.

          • אלעד-וו הגיב:

            "אווילי לחשוב שמישהו יפרוץ למאגר ביומטרי מאובטח, באמצעים לא ידועים, תוך השקעת מאמצים כבירים לפיענוחו גם אם ישים עליו את ידיו […]"

            כל הנקודה היא שהמאגר צריך לדלוף רק פעם אחת כדי שכולם יוכלו להוריד אותו מאימיול.

  13. זה אמנם לא קשור לנושא, ואני משתדל שלא לעשות דברים כאלו, אבל תראו מה אלי ישי ויעקב כץ אומרים על גירוש הפליטים מדרפור:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3754911,00.html

    זה די מבעית.