החברים של ג'ורג'

הדיסוננס הקוגניטיבי של בן דרור ימיני

ארכיבישוף תעשיית השקרים תמך בהפיכת צה"ל לכנופיה, ועכשיו מתלונן על המחיר

בן דרור ימיני לא מרוצה ממעצרה המתארך של עאהד תמימי. אין לו בעיה, כמובן, עם המעצר עצמו. יש לו, כרגיל, בעיה עם הנראות שלו. בטורו האחרון (במוסף לשבת של ידיעות, אתמול) הוא קובל על כך ש”בעשרת הימים האחרונים [תמימי] הופכת לקדושה מעונה […] הנזק שהיא גורמת לישראל כשהיא עצורה חמור עשרות מונים מהנזק שהיא גורמת מחוץ לכלא […] המעצר הממושך הזה פוגע בישראל. הוא נראה כמו נקמנות. הוא בלתי מידתי. הוא משרת את שונאי ישראל. הוא מחזק את העלילה שישראל מתעללת בילדים.” ההדגשות שלי.

נפרק את הדברים של ימיני לנקודות:

א. ישראל עצרה קטינה באופן בלתי מידתי (ימיני סבור שדי במעצר של מספר שעות).

ב. המעצר הבלתי מידתי של קטינה לא מטריד את ימיני.

ג. הוא מודאג מהנזק התדמיתי שהמעצר גורם, והופך את היוצרות: היעצרות על ידי הכיבוש הישראלי “גורמת לו נזק.”

ד. מול העובדה שישראל מתעללת בילדים, מודאג בן דרור מהחשש שהעובדות יתפרשו כפי שהן.

כלומר, מעצרה הבלתי מידתי (כלשונו של ימיני עצמו) של קטינה מדאיג אותו משמעותית פחות מהפגיעה שעצם חשיפת המעצר הזה גורמת לישראל. עאהד תמימי יכולה, מבחינתו, להרקב בצינוק; הנזק שנגרם לה, אדם בשר ודם, חשוב לו פחות מהנזק שנגרם לישות מטפיזית, תדמיתה של ישראל.

ימיני לא מבין איך זה קורה. האם בצבא לא מבינים את הנזק שגורם המעצר הזה לישראל? ובכן, בן דרור, אתה יכול להאשים במידה ניכרת את עצמך. אתה היית בן האנשים שדחפו את צה”ל לשם.

לזכותו של ימיני יש לציין שפעם הוא ידע את ששכח מאז. לפני כשנתיים וחצי, אחרי התעללות מצולמת של חמושי צה”ל בעצורים בג’ילזון, כתב ימיני שאין טעם להוציא מיליוני שקלים על hasbara (כך במקור) אם אנשי צה”ל לא מבינים שהם בחזית מאמצי היח”צ של ישראל. ימיני יודע שהבעיה העיקרית של ה-hasbara היא צה”ל.

השאלה, אם כן, היא מדוע צה”ל לא מקשיב לאנשים כמו ימיני ונמנע משטויות מזיקות כמו מעצרה הנקמני והלא מידתי של תמימי. התשובה פשוטה למדי: צה”ל הוא לא צבא, הוא כנופיה. תמימי דרכה על הכבוד שלו ויש רק דרך אחת שבה כנופיה מטפלת בפגיעה כזו: מוכיחה שאם אתה משתין על צה”ל, כלשון האמרה הצבאית הישנה, הוא נרטב; אם צה”ל משתין עליך, אתה טובע.

צה”ל הגיב בפרשת תמימי לא בשיקול דעת, אלא בתגובה הקבועה שלו: על פי רצון דעת הקהל. זה התחיל מזמן, בפרשת “דוד הנחלאווי” שבה נסיונו של צה”ל לאכוף משמעת על חייל (דוד אדמוב) שהביך אותו מול מצלמות הוביל למעין מרד. אחר כך הגיעה פרשת הרצח בביתוניא: הצבא הסתבך באינספור שקרים, וכשבסופו של דבר נמצא הרוצח – בן דרי – סגר הצבא איתו עסקת טיעון על “הריגה ברשלנות.” התקשורת היהודית התעלמה לחלוטין מפרשת דרי: מביך מדי לצבא ומביך מדי לאספסוף היהודי.

אחר כך הגיעה פרשת אזריה. הרצח כאן בוצע מול המצלמות ואי אפשר היה לחמוק ממנו. אבל הלחץ הציבורי היה עצום. הפרקליטות הצבאית נבהלה תוך יומיים, והמירה את סעיף הרצח בהריגה. משפט אזריה נמשך שנה. ולאורכה, בן דרור ימיני ניצב בצד האספסוף. אחרי פסק הדין של אזריה, כתב ימיני שבפרשה הזו מתנגשים שני ערכים: “קודים מוסריים גבוהים” וסולידריות. הרמטכ”ל, לדעתו, “זנח את הסולידריות.” הוא הביא כתמיכה לעמדתו מספר מקרי רצח שבוצעו על ידי חמושים בריטים, שזכו לעונש קל. לדעתו, הרמטכ”ל צריך היה “להקשיב לחיילים בשטח” ול”תמיכה הציבורית הרחבה” שלה זוכים חמושים פושעים. ימיני חזר על עמדתו, שוב תוך ציטוט מקרים ממדינות אחרות, חודשיים לאחר מכן.

הטענה שחייל שביצע פשע מלחמה ראוי ל”סולידריות” מצד הפיקוד הבכיר, ושה”סולידריות” הזו צריכה לגבור על “ערכי מוסר גבוהים” משמעה שהצבא צריך לפעול כמו כנופיה. הדרישה ל”התחשב בדעת הקהל” משמעה ויתור של הצבא על יכולתו ליישם את חוקי המלחמה הנוקשים. השילוב בין ה”סולדיריות” ובין “התמיכה הציבורית” הוא דרישה של הצבא לעמידה מאחורי החמושים שלו בכל מחיר, לא משנה מה הם עשו. ימיני ציטט בפרשת אזריה באהדה שופטים צבאיים בעולם שהתחמקו מהרשעת פושעי מלחמה בעבירות של הרג או רצח.

על פניו, צריך להפנות לימיני את השאלה שהוא עצמו מפנה כעת לצה”ל: מדוע, דווקא כאיש hasbara, לא דרשת את הענישה החמורה ביותר שבאפשר לאזריה? אחרי הכל, האם יש פגיעה אנושה יותר בתדמיתו של צבא מאשר רצח בדם קר של חסר ישע מול מצלמות? אם ה-hasbara עמדה בראש מעייניו של ימיני, הוא צריך היה לעמוד בראש התובעים עונש כבד לאזריה. בעונש כזה היתה תועלת נוספת: אפשרות לטעון בפני בתי דין בינלאומיים שצה”ל מסוגל לשפוט את פושעי המלחמה שלו בעצמו. עונש כבד לאזריה, בקצרה, היה נצחון הסברתי והגנה משפטית על חמושי צה”ל מפני העמדה לדין בחו”ל. אז למה נקט ימיני את העמדה ההפוכה?

כי, בסופו של דבר, ימיני משרת את העסקה האפלה בין צה”ל ובין חמושיו: אתם תבצעו פשעי מלחמה ואנחנו נסתכל הצידה. שני הצדדים יודעים שהעסקה הכרחית. צה”ל זקוק, לצרכי ניהול הכיבוש, לחיילים שיבצעו הפרות זכויות אדם שיטתיות. הפקודות הלא כתובות שלו מדברות שוב ושוב על “לבנת שיבוש”: נוהל שמטרתו הטלת אימה על האוכלוסיה. הנוהל הזה מוכר לכולם ובלתי חוקי למשעי. הצבא צריך שחמושיו יטילו אימה על האוכלוסיה. אז מה הוא עושה? נותן להם להשתולל – אלא אם הם נתפסים.

ימיני נמצא בבעיה: מצד אחד הוא מכיר בכך שהתעללות מצד חמושים – אם היא מצולמת – היא נזק עצום לישראל; מצד שני, הוא יודע שאם צה”ל יעניש את החמושים בחומרה, החמושים האחרים יחושו – בצדק – שבגדו בהם, ויתחילו לשחק אותה ראש קטן.

בסופו של דבר, ימיני לא רוצה hasbara חכמה: הוא רוצה כיבוש חכם. הוא תמך באזריה, כי התנערות ממנו היתה מובילה למשבר בקרב החפ”שים (החמושים הפשוטים). מצד שני, הוא לא מבין מה התועלת במעצר המתעלל בתמימי.

אבל מבחינת החפ”ש, ותומכיו בציבור הישראלי, אין הבדל. כשאתה חבר כנופיה, כבוד הכנופיה הוא הכבוד שלך, ועל פגיעה בכבוד מגיבים בעוצמה, בדיוק כמו על פגיעה פיזית. מכאן ההתעללות בתמימי. ימיני הוא חבר בכנופיה החזקה ביותר במזרח התיכון, הוא פשוט לא מסוגל להכיר בכך. מכאן הדיסוננס הקוגניטיבי שלו. בעלי החמלה יאמרו ששרידי מצפונו של ימיני מציקים לו, אבל העובדה שמעצר בת 16 לא מטריד אותו אלא במובן ההסברתי, מטילה לרוע המזל צל כבד על הטענה הזו.

שמים, בקשו עליו רחמים.

הערה מנהלתית: מאז הפוסט האחרון התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

37 תגובות על ”הדיסוננס הקוגניטיבי של בן דרור ימיני“

  1. שחר כ. הגיב:

    As always, should any of the I.D.F soldiers be caught, the Chief of Staff will disavow any knowledge of your actions. This tape will self-destruct in five seconds. Good luck, soldiers.

  2. Three Parentheses הגיב:

    לדעתי סדר הפעולות הולך ככה:

    *השואה מתרחשת*.
    מכאן הלקח הוא –

    1) הגויים יחיו איתנו בשלום אם נהיה טובים
    [אנחנו רעים]

    2) הגויים לא יכולים להטריד אותנו כשאנחנו רעים כשהם לא רואים מה אנחנו מעוללים

    [הם רואים]

    3) הגויים יטרידו אותנו אבל לא יעשו בעיות אם נשכנע אותם או נשחד אותם

    [הגויים לא טיפשים ולא תמיד פראיירים]

    4) הגויים יעשו בעיות אבל לא אכפת לנו כי אנחנו חזקים

    [איראן מתעצמת, חיזבאללה יכול לפגוע בתשתיות, ה"ציבור" ה"ישראלי" מקטר, הקומפלקס הבטחוני חרד]

    5) הגויים מטרידים את מנוחתנו ויש סכנה ממשית באופק, כנראה נפסיד בקרוב, אבל הבה נחגוג ונשמח בינתיים

    [בלאגן רבתי]

    6) https://en.wikipedia.org/wiki/Samson_Option

    • אישרגיל הגיב:

      מפתיע אותי שאתה מודה שהשואה התרחשה, בדרך כלל האנטישמים מכחישים אותה.

      • Z420 הגיב:

        מפתיע אותי שטיפוסים דוגמתך קשטו את ילדיהם עם טלאים צהובים וטענו שהשואה מתרחשת עוד פעם והם ממש מסכנים כמו היהודים במחנות ההשמדה של הנאצים.

        • אישרגיל הגיב:

          מי הם טיפוסים כמוני?

          כמו כן, בחייך, התגובה שלו נראית כמו גבב אנטישמי שיצא מאיזה דיון ב4צ'אן.

      • Three Parentheses הגיב:

        אני רואה שאתה עדיין איפשהו בין שלב 2 ל-3.
        לא כדא שתתעדכן? כל הדרג הפוליטי שלך כבר התעלה על זה מזמן.

        • אישרגיל הגיב:

          טעות בידך. בניגוד אלייך אני לא מאמין שאנחנו "הרעים".

          • Three Parentheses הגיב:

            תרגיל סמנטי נאה, להפוך "רעים" ל"הרעים", ולהפוך אגב כך דיון מוסרי למלחמת טובים ברעים (כנראה כדי למצוא חן בעיני הנוצרים האמריקאים שמסבסדים את המפעל הציוני-ליכודאי).

            הציונות כידוע כוללת את השחתת השפה, שמובילה להשחתת המחשבה, כדברי אורוול.

            • אישרגיל הגיב:

              לא "הרעים" וגם לא "רעים", אם ברצונך לדקדק.

              • Z420 הגיב:

                אין שום רוע בללא לתת אזרחות וזכויות אנוש בסיסיות לכמעט מחצית האוכלוסיה על בסיס גזעני? אין שום רוע בלהצביע לחבור כהניסטים גזעניים נוסח הקו קלאס קלאן שמייצגים את רוב הציבור היהודי בישראל כבר שנים? שום דבר רע בלהגן על חלאות כמו אזריה? או להתנכל למהגרים מאפריקה ולכלוא אותם כמו חיות? להפציץ בתי ספר ובתי חולים ולטבוח באלפים של חפים מפשע לצורך שיווק מערכות נשק? שום דבר רע בזה שיש לך את מחנה הפליטים הגדול בעולם בשליטתך? שהנשיא שלך אנס, שהמנהיג שלך אומר שהטלר לא התכוון להרוג יהודים, זה רק הערבים הסיתו אותו? אם זה לא רוע, אז מה כן?
                נראה לי שאתה יכול לתפס כמה שלבים בכיף.

                • אישרגיל הגיב:

                  יש לך הנחה מוזרה שאם אני לא נמצא בצד השמאלני-רדיקלי של המפה אזי אני מסכים עם כל מדיניות ישראלית שהיא או כל דבר שפוליטיקאי ישראלי אי פעם עשה או אמר.

                  מבזק חדשות : אני לא.

                  אתה כנראה כל כך ריחקת את עצמך מישראל (ואני מניח שאתה חי בארה"ב, ואין לי מושג אם נולדת וגדלת פה או לא) שאתה תופס את כל ההווי הישראלי כמקשה אחת.

                  עצם העובדה שאתה חושב שרוב היהודים בישראל הם "כהניסטים" כבר מראה שאתה אוחז בהשקפת עולם מעוותת.
                  יש עוד כמה וכמה דברים לא נכונים שכתבת אבל אין צורך להכנס לפרטים.

                  • Z420 הגיב:

                    אין צורך להכנס לפרטים כי כל מה שאמרתי נכון ואתה לא יכול להכחיש זאת בצורה רצינית. כמה קל להגיד שאנחנו לא רעים. אין שכל, אין דאגות. אלקיים לפחות היה מנומק, גם אם בצורה הזויה.
                    ממשלה וכנסת של ליברמנים שקדים, בנטים, גבאיים ולפידים, שלכולם אמירות גזעניות בנוסח טראמפ, לא מייצגות בכלל את הרוב המוחלט של הציבור היהודי. לבד מהאיחוד הערבי אין מפלגה אחת שלא תומכת באפרטהייד, וזה כולל חלקים נרחבים ממרצ – אלה הנציגים של הציבור הישראלי, מדוע אתה מנסה לשכנע מישהו שנבחרי הציבור שונים מהציבור אותו הם מייצגים ואשר בהם בחר?

                    • אישרגיל הגיב:

                      אני לא מנסה להשתוות לבחור ושמו אלקיים, אני מייצג את הדעות שלי.

                      בכל מקרה, הרבה דברים שאמרת לא נכונים, ואם אתה מכריח אותי להכנס לפרטים :

                      1) נשיא אנס. לא רלוונטי לדיון. הוא בכלא, נכון? הוכחה דווקא שישראל מדינה מתוקנת.

                      2) ביבי אמר שהיטלר לא רצה להרוג יהודים. לא נכון. ביבי אמר שהיטלר תהה מה לעשות עם היהודים והמופתי ייעץ לו לשרוף אותם. מנקודת מבט היסטורית הפתרון הסופי כנראה נהגה בועידת ואנזה ואכן למופתי לא ממש היה קשר לעניין, למרות שהוא אכן היה תומך נאצי נלהב. כך שההערה של ביבי אכן הייתה לא במקום וכפי שקראתי אצל גורביץ פעם, התבססה רק על עדות אחת כלשהי.

                      3) חצי מהאוכלוסיה ללא זכויות – עוד עיוות של העובדות. הפלסטינים הם לא אזרחי ישראל, הם אזרחי הרשות או תחת חסות החמאס בעזה. ונראה שגם אש"ף וגם חמאס לא מעוניינים לשבת עם ישראל לשולחן המשא ומתן כדיי להביא לסיום של המצב הזה.

                      4) מחנה הפליטים הגדול בעולם (עזה) .. שוב, אחראיות על החמאס שממשיך לחתור בכדיי להנציח את המצב הנוכחי, להתחמש, לשגר רקטות, לחפור מנהרות ולהלחם בישראל.

                      5) אלאור אזריה. באופן אישי אני חושב שמקומו בכלא. מדוע אנשים רבים הגנו עליו? כנראה כי הם ראו את המעשה שלו כחלק מלוחמה נגד מחבלים. אין פה גורם של רוע.

                      6) הפצצה של בתי חולים ובתי ספר בכדיי לנסות מערכות נשק, זו כבר חשיבה קונספירטיבית. לי זכור באופן אישי מצוק איתן וידאו של בית חולים שממנו נורות רקטות ויום לאחר מכן הופצץ בית החולים הזה.

                      7) היחס לפליטים אפריקאים. אולי פה יש לנו מעט הסכמה. אני לא מרוצה מקיומו של מתקן "חולות".

                      דרך אגב לא ברור איך אפילו מרצ "תומכת אפרטהייד" אם הם קוראים מעל כל במה לשתי מדינות. האם גם פתרון שתי מדינות הוא אפרטהייד?

                    • Z420 הגיב:

                      סידור האינפורמציה בתגובה שלך (מהדברים הסמליים לדברים היותר כבדים) והסלקציה שלה מעידים על כך שיש לך מה להסתיר והטענה שלך כאילו הישראלים הם הטובים לא זוכה להגנה טובה:
                      1. איך זה לא רלוונטי אם הנשיא מייצג את הערכים של המדינה? האם זה לא אומר על בני המקום משהו אם נבחריהם בחרו כזה אדם לייצג את הערכים שלהם? חסרים זוכי פרס נובל? זה שהוא עכשיו בכלא, לא מסביר מה הוא עשה בבית הנשיא לפני-כן ולא מסיר את הכתם.
                      2. גם לפי מה שאתה אומר, מסתבר שביבי שיקר בקשר להמלך העניינים ועיוות את ההסטוריה. להאשים את הערבים ברעיון למשהו שהנאצים בצעו נשמע כמו הכחשת שואה והסתה הכי מתועבת נגד הפלסטינים שחיים שם אתך.
                      3. לפלסטינים אין מדינה בגדה ועזה. אין להם שום שליטה על הבטחון שלהם או הכלכלה שלהם. הרשות הם קבלני בטחון עם כמה סמכויות מוניציפליות, לא יותר. ישראל עדיין שולטת על כל האזור שליטה מלאה ומסרבת לתת למחצית מהתושבים זכויות אדם בסיסיות.
                      4. ראה 3, החמ״ס אינו מייצג מדינה, לא היו שם בחירות כבר שנים. זו מיליציה שהשתלטה על שטח אחרי שישראל הפקירה את תושבי המקום והפכה אותו למחנה הפליטים הגדול בעולם.
                      5. ״הם ראו את המעשה כחלק מלוחמה נגד מחבלים״ – וזה לא אומר דבר על עמוד השדרה המוסרי של תושבי המקום אם רובם מצדיקים רצח פחדני בדם קר כלוחמה לגיטימית?
                      6. מעניין שלא זכור לך שנרצחו עשרות אלפים של חפים מפשע, חלק גדול מהם ילדים. אני מניח שגם זה חלק מלוחמה נגד מחבלים וזה כשר בד״צ.
                      7. אז להכחשת שואה (שלא הצלחת להכחיש), לאפליה של חצי מבני המקום על רקע גזעני וטבח של עשרות אלפים מהם, כולל ילדים, אתה מסכים, להגן על רוצחים בדם קר נראה לך כמו דבר הגיוני שיהיה בקונסנזוס. אבל לחולות אתה לא מסכים. באלאנס לא משהו.
                      8. מרצ היא מפלגה ציונית, מה שעושה אותה עדיין ימין אפרטהייד. היא חושבת ומנסה לדוג בוחרים דרך מונחים דמוגרפיים גזעניים ולא על בסיס זכויות אזרח.

                    • אישרגיל הגיב:

                      1) שטויות. הנשיא נבחר בידי הכנסת ואף אחד בכנסת לא ידע על מעלליו של משה קצב כאשר הוא נבחר. ברגע שזה התגלה הוא נשלח לכלא, לכן הטיעון שלך לא רלוונטי. האם היית אומר שהאמריקנים בחרו בביל קלינטון בגלל שהוא בגד עם מוניקה לוינסקי ?

                      2) ביבי לא בדה את הדברים מליבו, ישנה עדות שהמופתי כן אמר את זה, היא כנראה פשוט לא נכונה. אני לא יודע אם ביבי מאמין שזה נכון או לא. ייתכן והוא ביצע חוסר יושר אינטלקטואלי, כמו שהרבה פוליטיקאים עושים.

                      3+4) מדינה או לא, הם אינם אזרחי ישראל, אלא אזרחי הרשות או תחת חסות חמאס בהתאמה. את האחריות לכך יש להטיל על החמאס שמעדיף סכסוך מזוין על פני חיים לצד ישראל או על פני הרשות שמסרבת לחתום על הסכם שלום פעם אחר פעם תחת תירוצים שונים.

                      5) ואולי זה קשור לשנים של פיגועים כנגד אזרחי ישראל?

                      6) זכור לי הרג של אזרחים, כן. זה קורה במלחמות, במיוחד נגד ארגוני טרור שפועלים מתוך אוכלוסיה אזרחית – זה קרה הרבה במלחמה נגד דאע"ש. ואנחנו יודעים שצה"ל עושה מאמצים לצמצם פגיעות בחפים מפשע, אבל אין מלחמה כירורגית.

                      7) נומק מעלה.

                      8) אין שום קשר בין ציונות לבין אפרטהייד שקורא להפרדה בין הגזעים.

                    • Z420 הגיב:

                      1. קלינטון אינה טלית שכולה תכלת אך הוא אינו אנס סדרתי כמו קצב. זו השוואה שאינה במקום. אתה בטוח שאף אחד מ120 חברי הכנסת, שרבים עבדו איתו עד אז במשך שנים, לא הכיר את קצב, גם אם לא לפרטים, אפילו לא באופן כללי? בטח יש לך מידע שאין לי, גם אם עשו זאת כולם בתום לב זה עדיין לא מוריד מהמשמעות הסימבולית – הם בחרו באנס סדרתי להיות נשיא כשיכלו לבחור בזוכה פרס נובל כלשהו. וזה אומר הרבה עליהם ועל אלה שבחרו אותם.

                      2. סתם חוסר יושר אינטלקטואלי? להכחיש שואה ולהסית בצורה הכי גזענית וטעונה נגד בני גזע שונה שרבים מהם נתינים שלך, זה לא סתם חוסר יושר אינטלקטואלי, זה יודו-נאציזם טהור.

                      3-4 דוגמה מס׳ 1 לחוסר יושר אינטלקטואלי: זה לא משנה אם זה מדינה או לא? אם זו לא מדינה הרי האחריות היא של ישראל בלבד. כולם יודעים שהרשות והחמס אינם מייצגים מדינה. אין מדינת פלסטין באו״ם. ישראל בונה התנחלויות בכל אזור ״המדינה הפלסטינית״, היא נכנסת ויוצאת משם כרצונה, וכאמור, בפעם האלף: היא האחראית למצבם הכלכלי והבטחוני הרעוע של המקומים הלא יהודים, הרשות הם סדרני בטחון עם קצת סמכות מוניציפלית ותו לא. הרשות והחמס שם משום שישראל מעוניינת שיהיו שם, בלי מדינה ובלי זכויות שוות לכל תושבי המקום. אבל אתה הרי תמשיך להתעלם מהעובדה הזו ולטעון שהחמס והרשות מייצגים "מדינה״, וגם אם לא, הם אחראים למשהו, כשהם ממש לא. מה שמראה על חוסר יושר אינטלקטואלי.

                      5. גם בלונדון היו פיגועים ולהם יש ראש עיר מוסלמי. כמעט ואף אחד לא חושב שם שלינץ׳ בבני גזע אחר הוא משהו לגיטימי. אבל במדינת האפרטהייד גם מתון כמו לפיד יגיד שאפשר ורצוי להרוג ערבי אם הוא או היא מרימים בטעות מסרק.
                      6. זה שהגויים רעים לא אומר שגם לך מותר להיות רע. הרי טענת שאנחנו טובים אם אני זוכר נכון? לאחר שצה״ל טבח בעשרות אלפי מתושבי המקום לטעון שהוא מנסה לשמור על חיי אדם והוא כירורגי זו עוד דוגמה מצוינת לחוסר יושר אינטלקטואלי. ההשוואה בין החמס לדעאש גם היא לא מצביעה על סטנדרטים מוסריים גבוהים.

                      7. לא ראיתי שום נימוק, אלא רק נסיונות מגושמים לזרוק באוויר אובייקטים מסנוורים.

                      8. הציונות רוצה מדינה יהודית מה שאומר הפרדה בין הגזעים או יחסים פריווילגיים בין אדון לעבד במקרה ונשארו לא יהודים במקום. אולי זה לא בדיוק כמו האפרטהייד, אבל העקרון דומה: הפרדה על בסיס גזעני.

                    • אישרגיל הגיב:

                      1) הטיעון שלך בנושא משה קצב הוא מאוד חלש. אתה טוען שחברי הכנסת ידעו על מעלליו ובחרו בו בכל זאת? שנינו יודעים שזה לא נכון.

                      2) שנינו יודעים שביבי גם לא הכחיש את השואה. הוא הדגיש לאחר מכן שהוא לא הסיר את האחריות מהיטלר. ההערה שלו הייתה לא במקום וכנראה גם לא בעלת יושר אינטלקטואלי, אבל היא אינה הכחשת שואה.

                      3+4) מה שאתה אומר בעצם שישראל מחויבת לספח את הגדה והרצועה ולהעניק אזרחות לתושבים שם. ועל בסיס מה? בעזה יש ממשלה, ברמאללה יש ממשלה, הם חולשים על האזרחים שלהם. יש נסיונות להגיע להסדר מסוים באמצעות משא ומתן אבל הפלסטינים לא ממהרים להגיע אליו.

                      5) ואתה משווה סכסוך של 120 שנה לכמה פיגועים שהיו בלונדון?

                      6) הפואנטה היא שהרוגים אזרחיים במסגרת לוחמה בשטח בנוי הוא דבר שמתרחש בכל מלחמה. ראינו הרבה תקיפות כירורגיות בידי צה"ל במהלך השנים, כמו למשל התקיפות האחרונות נגד מוצבי חמאס כל פעם שנורות רקטות. אני לא רואה הבדל גדול בין חמאס לדאעש, אולי תוכל לפתוח את עיניי.

                      7) לא מובן לי מדוע אתה חושב שכל הדעות שלי אמורות להסתנכרן לפי איזשהו רף מוסרי דמיוני כלשהו.

                      8) זו לא הפרדה. פשוט מדינה לעם היהודי, כמו שאר העמים. זה לא אומר שאין מיעוטים במדינה הזו, ועובדה שיש.

                    • Z420 הגיב:

                      1. כמו שהוליווד ידעה ושתקה בקשר להארווי וויינשטיין, סביר מאוד להניח שכך גם הסביבה הקרובה של קצב בכנסת. הטיעון החלש הוא להגיד באופן גורף שאף אחד לא ידע באיזה אדם מדובר. אם בעבר הציעו לאלברט איינשטיין להיות נשיא, הרי שחבורת המושחתים הנבערים שמנהלת יש הציונות כיום החליטה לתת לאדם כזה נחות לייצג את ערכי המדינה. יש לזה משמעות, גם אם רק סמלית.
                      2. להשוות את היטלר לערבים, ואז להוציא את היטלר טוב יותר, כשכל זה מבוסס על שקרים, זה הרבה יותר מחוסר יושר אינטלקטואלי. חוץ מזה טענת שישראל טובה, אז איך זה ששולט בה כבר עשורים כזה גזען ושקרן חסר יושר אנטלקטואלי, גם לפי מה שאתה אומר? להקטין מאחרויותם של הנאצים לשואה ולהטיל אותה על הערבים, זה משהו שמכחישי שואה יחתמו עליו בשמחה.
                      3. למה שאתה קורה ממשלה אין סמכויות והם חולשים על התושבים שלהם בצורה מאוד מוגבלת, ללא יכולת להפסיק את הדיכוי הישראלי. אתה ממשיך להתעלם מהעובדה הזו. מי ששולט בשטח זה ישראל ולכן על ישראל להעניק זכויות שוות לכולם, במסגרת מדינה אחת או שתיים. ישראל כשלה ולא עשתה זאת ולכן היא אינה דמוקרטיה אלא תאוקרטיית אפרטהייד.
                      5. לבריטים יש היסטוריה של טרור וסכסוכים לא פחות מלישראל ואפילו יותר אז למה לא להשוות? הבריטים אינם גזענים כמו הישראלים, משום שגם ישראלים שקוראים לעצמם שמאלנים מזדעזעים מהמחשבה שלת״א או ירושלים יהיה ראש עיר ערבי.
                      6. שוב פעם, ססמאות שלא קשורות למציאות. רוב מוחלט של ההרוגים בצוק איתן היו חפים מפשע, מתוכם רובם ילדים, ולא מחבלים. עשרות אלפים. אוי ואבוי לך אם כזה כירורג יעשה לך ניתוח. לא נראה לי שתוכל אחרי זה להגיע לכאן ולהתפלמס.
                      7. על זה היה הדיון. הרי טענת שהישראלים הם הטובים ולכן נכנסת כאן לזירת המוסר, או נלכדת שם יותר נכון לומר.
                      8. יש מיעוטים אבל זו גם עובדה שהם כולם מופלים בצורה זו או אחרת, חמורה (ערביי ישראל) וחמורה הרבה יותר (ערביי השטחים ומזרח ירושלים) יותר, כשזה תלוי בהיכן הם מתגוררים בשטח ישראל ואם יש להם אזרחות. אבל הם מופלים בכל המקרים בצורה בוטה, וחופש התנועה נמנע מרובם כמו בקנטונים של אפרטהייד. גם על הנייר הרעיון של מדינה יהודית דמוקרטית הוא מפוקפק. האוטופיה ההרצליאנית (שגם לה סממנים קולניאליסטים) רחוקה מאתנוקרטיית האפרטהייד של ביבי, מנהיג הציונות בעשורים האחרונים. שוב פעם, אם זה היה מתנהל כמו שהרצל חזה אולי היית יכול לטעון שאין הפרדה. כשישראל משקיעה מיליונים בכבישים עוקפי ערבים קצת מגוחך לטעון שאין הפרדה. כשישראל מקשה על אנשים מדתות שונות להתאהב ולהתחתן זה שקר לטעון שמדובר במקום טוב.

                    • אישרגיל הגיב:

                      1. "כמו שהוליווד ידעה ושתקה בקשר להארווי וויינשטיין … " אין לך שום בסיס להניח את זה.. כשל לוגי. הלאה.

                      2. " להשוות את היטלר לערבים" .. עוד כשל לוגי. הוא לא השווה את היטלר לערבים, הוא אמר שהיטלר קיבל את רעיון ההשמדה מהמופתי. כאמור, יש עדות לכך, היא כנראה פשוט לא נכונה. דרך אגב לנאצים הייתה פעולה כושלת בארץ ישראל בשיתוף גורמים ערבים, גגל "מבצע אטלס". כמו כן אתה "צבא ההצלה" הערבי במלחמת העצמאות היה תומך של הנאצים. אז אולי כן כדאי לפעמים לדבר על התמיכה של הערבים בנאצים.

                      3+4) אין על ישראל שום חובה לספח ולהעניק אזרחות לתושבי הגדה ועזה. יש משא ומתן, שהפלסטינים בעקביות מתחמקים ממנו, בניסיון לכונן להם מדינה בשטחים הללו. נראה האמנם שהם לא באמת מעוניינים בכך.

                      5) גם הערבים יזדעזעו מהמחשבה שיהיה ראש עיר יהודי לעיר ערבית כלשהו. במזרח התיכון רווי הסכסוכים אין נורמות תרבותיות כמו באירופה. סתם דוגמא – בלבנון ע"פ חוק חובה שיהיה ראש ממשלה סוני, נשיא נוצרי וראש פרלמנט שיעי – זו גזענות?

                      6) אחוז האזרחים ההרוגים מאוד תלוי על המקור שעל פיו אתה מסתמך. וכאמור – ישנם וידאויים רבים של רקטות שנורות מחצרות בתים ועדויות של כתבים זרים שראו או שמעו כיצד חמאס יורה רקטות ממש מתוך העיר. חמאס הוא זה שגורר את ישראל ללוחמה בתוך אוכלוסיה אזרחית.

                      7) למען ההגינות לא אמרתי שהישראלים הם "טובים" אמרתי שהם לא "רעים". יש דברים שישראל עושה שאני יותר מסכים איתם ויש דברים שהיא עושה שאני פחות מסכים איתם.

                      8) אתה סותר את עצמך, נשאל על העמדה של מרצ ומסביר על ביבי.

                    • Z420 הגיב:

                      1. שום הלאה ואני לא מניח דבר. הוליווד ידעה, גגל, למשל, את מכתב ההתנצלות של טרנטינו בעניין.

                      2. יש הרבה עדויות לא נכונות של מכחישי שואה. השאלה למה ראש הממשלה של המדינה היהודית ובנו משתמשים בהם ויונקים מהמקורות הללו. זה אומר עליהם הרבה וגם עליך שמנסה להקטין מחומרת העניין.אין פה שום כשל לוגי, אתה נטפל לסמנטיקה. ביבי הקטין באחריות של היטלר לשואה על מנת להסית נגד הפלסטינים. מי שמקטין את אחריותם של הנאצים וטוען שגורם אחר אחראי לרעיון ההשמדה הוא מכחיש שואה, במיוחד כשהוא מתבסס על מקורות של מכחישי שואה. שיתופי פעולה עם הנאצים היו בכל העולם, כולל בארה״ב או בתנועה הציונית.

                      3-4 אין מו״מ משום שביבי מדבר עם הפלסטינים רק על סידורי ביטחון ולפלסטינים אין מדינה או סמכות על העם שלהם בכזה מצב. נכון שישראל לא חייבת לעשות כלום, אבל אם היא רוצה להציג עצמה בתור הדמוקרטיה היחידה במזרח התכון מדיניות האפרטהייד לא כל כך עובדת.

                      5. בקיצור הסטנדרטים שלך הם של דיקטטורה במזרח התיכון ולא של דמוקרטיה מפותחת, ולכן מותר להיות גזעני ומותר להפלות ולרצוח מיעוטים. האמת שמנקודה זו אני מתחיל להתעייף כי אין מה להתווכח עם מישהו עם סטנדרטים כל כך נמוכים.

                      6. זה ברור מכל הדיווחים שרוב מוחלט של עשרות אלפי ההרוגים הם חפים מפשע, לא מעורבים. על מי אתה מנסה לעבוד בדיוק? חמס לא גורר את ישראל לשום מקום. ישראל מעצמה כלכלית וצבאית וזה לא סביר שתגרר אחרי מיליציה חסרת אמצעים כלשהם. ישראל יצרה את החמס על מנת להחליש את הרשות ולמנוע הקמת מדינה פלסטינית.

                      7. הנושא לא היה מרצ, אלא התמיכה של כל המפלגות הציוניות באפרטהייד, כולל מרצ עם שני המדנטים שלה. נטפלת אליה כי כמו כל שקרן את נטפל לטפל על מנת לחמוק מן העיקר, מהאמת

                    • אישרגיל הגיב:

                      1. כן, אבל מה הקשר בין הוליווד למקרה של משה קצב? המקרה הזה לא משליך על המקרה הזה. הרי ברור שאם מעשיו של קצב היו מתגלים בנקודה מוקדמת יותר הוא לא היה נבחר לנשיא המדינה.

                      2. דבר ראשון אני חושב שההערה של ביבי הייתה לגמרי לא במקום והיה עדיף שלא הייתה נאמרת. דבר שני אני עוסק רבות בלוחמה בהכחשת שואה, המכחישים טוענים בעיקר שלא נהרגו 6 מיליון, שלא היו תאי גזים ושלא הייתה הוראה להשמיד את היהודים. ביבי לא אמר אף אחד מן הדברים הללו.

                      3+4. לפי איך שהדברים נראים הפלסטינים כלל לא ממהרים להשיג מדינה, הם מעדיפים להתחמק ממשא ומתן ושהעולם יפתור את הסכסוך עבורם ע"י כך שהוא ילחץ על ישראל. אני חושב שטראמפ נהג נכון בהצהרת ירושלים שלו – הוא הראה לפלסטינים שככל שהם יתמהמהו כך הם ישיגו פחות במסגרת משא ומתן.

                      5. אני מסתכל על הסביבה שבה אני חי, אני מודע לעובדה שאנו חיים בסביבה קשה ואנחנו מצויים בתוך סכסוך ארוך שנים. כמובן שזה לא אומר שאנחנו לא צריכים להיאבק בגילויי גזענות בתוך החברה הישראלית.

                      6. אני לא אומר שלא נהרגו בלתי מעורבים. נהרגו. והרבה. אבל תראה לי מלחמה בשטח בנוי בכזה סדר-גודל שבה נהרגו פחות בלתי-מעורבים. אתה רוצה שישראל תעמוד בסטנדרט כלשהו, תראה שהסטנדרט הזה בכלל אפשרי ע"י הבאה של דוגמא אחרת מתוך המציאות.

                      7. אתה אומר ציונות = אפרטהייד, אבל אז כשאתה מתבקש להסביר איך היא אפרטהייד אתה אומר שביבי מנהל מדינת אפרטהייד –
                      מפה הסתירה, שכן ממשלת ביבי היא לא המייצגת של הציונות.
                      הציונות היא רעיון של מדינה לעם היהודי בארץ ישראל (בדיוק כמו שפלסטין היא מדינה ערבית), אין פה שום קשר לאפרטהייד, שהיה מערכת הפרדה-גזעית בין לבנים לשחורים בדרום אפריקה.

                    • Z420 הגיב:

                      1. בשני המקרים, ובכל מקרה כזה, הסביבה הקרובה של אדם יודעת מה טבעו של זה ועל מעלליו.

                      2. אתה מגדיר מה זה הכחשת שואה בצורה מאוד צרה, שכבכיל, לא כוללת את הניאו נאצי מכחיש השואה, נתניהו. הנה הגדרה יותר מקיפה של ויקיפדיה:

                      ״הכחשת השואה היא הטענה כי השואה לא אירעה, או כי לא הייתה בממדים המיוחסים לה על ידי ההיסטוריונים מהזרם המרכזי, או כי לא הייתה מ-כ-ו-ו-נ-ת ומאורגנת על ידי הממשלה הנאצית בגרמניה או כי לא הייתה מכוונת דווקא כלפי יהודים".

                      ״כי לא היתה מכוונת …על ידי הממשלה הנאצית בגרמניה״. זה סממן של הכחשת שואה ברור. ומכיוון שאתה מכחיש הכחשת שואה ניתן לכנות אותך גם מכחיש שואה.

                      4-3. נראה לך שהפלסטנאים נהנים מהדיכוי והכיבוש ולא רוצים זכויות שוות? נראה לך שהם רוצים לעמוד במחסומים כל היום ולא להיות מסוגלים לבקר בני משפחה באיזור אחר בארץ כמו שאתה מסוגל? העבד רוצה להיות עבד, זה מה שאתה אומר? ביבי לא מוכן לדבר עם ההנהגה שלהם על שום דבר מהותי שיפסיק את הדיכוי, כאמור בפעם המיליון. על הדברים של טראמפ יש להניח כי ישראל תשלם בעוד אינתיפידה. טראמפ אינו מעוניין בדבר מלבד חרחור מלחמות ושנאה שיסיתו את תשומת הלב מפעולו כבוגד עם הרוסים.

                      5. ״מצויים בסכסוך ארוך שנים״ =אין לך את הכוונה להעניק זכויות שוות לשכניך עוד שנים רבות על מנת להפסיק את הסכסוך או את האפרטהייד שהוא מקור הסכסוך.
                      כל קיומה של החברה הישראלית במתכונתה הנוכחית היא ״גילוי של גזענות״. עד שלא יפסק האפרטהייד וינתנו זכויות אנוש לכל בני המקום זה די מגוחך להכריז על מאבק בגילויי גזענות כשעצם קיומך הוא גילוי גזענות.

                      6. זו לא הייתה מלחמה, זה היה טבח מאורגן. היחס בין מספר ההרוגים בכל צד מדגים זאת כמו גם העובדה הפשוטה שישראל לא הכירה בטבח הזה כמלחמה. כשמישהו נלחמם בדעאש המטרה היא לשחרר את תושבי המקום מדעאש. מאוד נוח לישראלים שהחמס שם ושלמפלסטינים אין מדינה מאוחדת. לצה״ל לא הייתה שום כוונה לשחרר את תושבי עזה מהחמס או לחסל את החמס. ןלכן אי אפשר להשוות בין מקרים אחרים לישראל. הדוגמה של עזה, מחנה הפליטים הגדול בעולם, היא ייחודית למדינת האפרטהייד.

                      7. אין פה שום סתירה. לציונות יש גם ממד היסטורי ומעשי ולא רק תאורטי. בשלב זה של ההיסטוריה ביבי הוא מנהיג הציונות משום שהוא מנהיג המדינה היהודית, משאת נפשה של התנועה הציונית בכל הדורות. את דברי הבלע הניאו-נאצים שלו על השייח והיטלר נשא בקונגרס הציוני ה37 בירושלים. כמו כן, לא אמרתי שהציונות ההרצליאנית שווה לניאו נאציזם, אלא רק שיש לה מאפיינים אירופאים של קוליאניליזם.

                    • Kobi Marom הגיב:

                      5. אל תצחיק אותי, הסכסוך היה כאן הרבה לפני כל דבר שאתה יכול לכנות "אפרטהייד". זה שתחזור על השטות הזאת לא יהפוך את זה לנכון.
                      6."כשמישהו נלחם בדעאש המטרה היא לשחרר את תושבי המקום מדעאש." הרשה לי להגיב ב"פחחחחח". זה קשקוש ואני חושב שאתה יודע את זה. דאע"ש לא היה מעניין את האמריקאים והאירופאים יותר מאשר סכסוך ממוצע באפריקה אלמלא היה מדובר בארגון טרור ששם אותם כמטרה.

                    • Z420 הגיב:

                      מיימון
                      5. מה שהתכוונתי לומר, שחוסר הרצון שלך כמעצמה כלכלית וצבאית להעניק זכויות שוות לכל תושבי המרחב, לחיות ללא אפרטהייד וללא תאולוגיה יודו-נאצ-יונית שמכסה עליה – חוסר הרצון הזה הוא הסיבה לזה שהסכסוך נמשך כרגע. השייח ואירועי תרפ״ט הם היסטוריה רחוקה. ישראל היא מעצמה עכשיו ובוחרת עכשיו בחירה חופשית לגמרי בדרך האפרטהייד.
                      6. לכל הגורמים הלוחמים בדאעש יש אינטרסים שונים, זה נכון. אבל הסיבה הרישמית להמצאותם שם היא הלחימה בדעאש והשמדתו. ובסופו של דבר הם העלימו את המדינה האסלמית. צה״ל השאיר את החמס על כנו.

                    • Kobi Marom הגיב:

                      5. בולשיט. זה לא עניין של זכויות אזרח היום יותר משהוא היה לפני 90 שנה. אפילו כששואלים את הפלסטינים הם אומרים בפה מלא שהחזון האוטופי שלך הוא לא מטרתם.
                      6. הסיבות ללחימה בדאע"ש של כל הגורמים השונים שנלחמים בו הן חיסול של איום עליהם ו/או על אינטרסים שלהם באזור. התושבים לא באמת מעניינים אותם כל כך, ולראיה העובדה שלאמריקאים למשל, לא כל כך מזיז שהכוחות העיראקים שתחת חסותם מבצעים בעצמם כמה מעשי זוועה לא קטנים. צה"ל השאיר את חמאס על כנו כי מה לעשות, ישראל אינה מעצמה כמו ארה"ב או רוסיה שיכולה לעשות כמעט את כל מה שהיא רוצה.

                    • אישרגיל הגיב:

                      1. אין לך בסיס עובדתי להגיד את זה. לטעון "כל חברי הכנסת ידעו" זו הנחה אישית שלך.

                      2. האם ביבי הכחיש שהייתה תוכנית השמדה? לא. הוא אמר רק שהמופתי הביא להיטלר את הרעיון. האם אני אמרתי שזה נכון? לא. אמרתי שזה כנראה לא נכון. אז אני מכחיש שואה כי אני מסרב להגיד שביבי הכחיש את השואה?

                      3+4. אני מדבר על ההנהגה הפלסטינית, הן אש"ף והן חמאס, כאשר כל אחד מן הארגונים הללו בוחר בדרכו להמשיך את הלוחמה נגד ישראל במקום להכיר בעצם קיומה ולשבת איתה למשא ומתן בניסיון להגיע לפתרון וסיום הסכסוך.

                      5. להגיד "כל קיומך הוא גילוי גזענות" זה עוד יותר גרוע מגזענות.

                      6. זו הייתה מלחמה בארגון טרור שפועל מתוך אוכלוסיה אזרחית .. המטרה הייתה להגן על אזרחי ישראל ולעצור את ירי הרקטות.

                      7. במימד ההיסטורי היא עשתה דבר מופלא וייסדה מדינה לעם היהודי שהיה רדוף בגולה במשך 2000 שנה – ואין בינה לבין אפרטהייד שום דבר.

                    • Z420 הגיב:

                      עייפתי מלהתווכח עם מישהו שחי במציאות אלטרנטיבית.

                    • אישרגיל הגיב:

                      דווקא מבין שנינו אני זה שמציג דעה יותר פרגמטית ויותר קרובה למציאות .. אתה מתעקש שהישראלים הם גזענים ומרושעים, אתה מסרב לראות את הסכסוך שיש בו שני צדדים, ומנגד רק רוצה להסתכל על הנרטיב של "הישראלי המרושע והפלסטיני הקורבן" – זאת כמובן לקראת המטרה הסופית של פירוק מדינת ישראל (ומה אחר כך?).

                    • Z420 הגיב:

                      המטרה הסופית היא הפסקת האפרטהייד ומתן זכויות שוות לכולם ללא הבדל דת, גזע ומין. אני אל מתעקש על כלום, המעשים והדברים של רוב מוחלט של הישראלים מדברים בעד עצמם: מי יתנני במדבר מלון אורחים ואעזבה את עמי ואלכה מאתם, כי כלם מנאפים עצרת בוגדים.
                      אני לא רוצה להסתכל על זה כך אבל אלה פני הדברים ובניגוד אליך אני מנסה להצמד לאמת. לא אקרא לטבח מלחמה, או לסדרני בטחון מנהיגים, ולא אנסה להכחיש הכחשת שואה בוטה שכזו. אין פה שני צדדים שווי כוחות. יש צד של מעצמה, וצד של מיעוט נרדף. אפרטהייד אינו דבר פרגמטי בסופו של דבר תקבל עוד אינתיפידה ותהפוך לעוד יותר מצורע בעולם.
                      ומה הוא הפתרון שלך מר אישימין? אזרחים סוג ב׳ לנצח כי הם עלולים להפוך לרוב? טרנספר? שתי מדינות? מדינה אחת? מה אתם רוצים חוץ מלהיות חזירים גזענים ונצלנים?

                    • אישרגיל הגיב:

                      הפתרון : הקמת מדינה פלסטינית על חלקים מן הגדה המערבית – יש לאפשר לפלסטינים מדינה ברת-קיימא אך בא בעת לא להפקיר את ביטחון אזרחי ישראל ולא לאפשר למדינה הזו להפוך לעוד לבנון או עזה. הדבר הזה ככל הנראה יצריך נוכחות ישראלית בבקעת הירדן – דבר שהפלסטינים מסרבים לו בתוקף ועל זה המשא ומתן נפל ב2013. בקשר להתנחלויות – יש לספח את הגושים. בקשר להתנחלויות המבודדות – לא יודע. או שישארו בתחומי המדינה הפלסטינית או שיפונו. המדינה הפלסטינית, שאמורה לכלול את עזה, צריכה להיות מפורזת, בלי נשק, בלי רקטות. הפלסטינים צריכים לוותר על זכות השיבה ולהכריז שזה סוף הסכסוך.

                    • Z420 הגיב:

                      לדעתי יותר פשוט לתת אזרחות וזכויות שוות לכולם ולהפסיק להשלות את כולם ולשקר שפתרון שתי המדינות הגיוני או אפשרי באיזושהי צורה.מה שאתה מדבר עליו אינו מדינה, ושנינו יודעים זאת. מכיוון שאינך מוכן ואינך יכול לתת להם מדינה, עליך לתת לכולם זכויות מלאות ואזרחות.

                    • אישרגיל הגיב:

                      מדינה-אחת שכזו תכלול כ12-13 מיליון בני אדם, מחציתם יהודים, מחציתם ערבים. האם כל אלו ידעו להסתדר ולחיות במדינה אחת? האם המדינה הזו מהר מאוד לא תדרדר למלחמת אזרחים? ומה יעלה בגורלו של צה"ל? יפורק? יוסב לצבא מקצועי של המדינה החדשה? אבל האין הוא צבא יהודי בסופו של דבר? ומה עושים עם זכות השיבה ומנגד חוק השבות? האם שניהם עדיין עומדים על הפרק? זה נראה כמו פתח להרבה צרות.

                    • Z420 הגיב:

                      הייתם צריכים לחשוב על כל זה לפני שבניתם התנחלויות בשטחים של ״המדינה הפלסטינית״. בניית התנחלויות בשטחים היא מעשה חזק מכל דיבור. לא רציתם ואתם לא רוצים שתי מדינות, אתם רק מתחזים ומשקרים כדי לקבל כסף והכרה מהגויים. אף אחד לא אוהב גזענים שקרנים. וממילא ביבי, בנט ויתר הכהניסטים הסירו כבר את המסכה, הישרבלוף נגמר. 67 הייתה מזמן, זמנך עבר.

                    • אישרגיל הגיב:

                      רוב ההתנחלויות נבנו הרבה לפני שהיה דיבור על המדינה הפלסטינית. להזכירך ירדן ויתרה על התביעות שלה לגדה המערבית רק ב1988.
                      משמע, עד 1988 ירדן עדיין ראתה את הגדה המערבית כחלק משטחה ורק כמה חודשים לאחר מכן עראפת הכריז על עצמאות מהנאום שלו באלג'יר.

                      אבל בלי קשר לזה, אתה מראה שהחתירה שלך ל"פתרון" לא מבוססת על רצון אמיתי לראות את הסכסוך נפתר אלא אך ורק על רצון לנקום בישראלים. אתה לא עונה לשאלה האם פתרון המדינה-האחת הוא באמת ישים, אתה לא עונה לשאלה האם מדינה שכזו לא תגלוש מהר מאוד למלחמת אזרחים, אתה לא מספק פרטים כיצד מדינה כזו תראה וכיצד היא תנוהל, כל מה שאתה רוצה לראות זה את ישראל נעלמת ונמחקת ושהישראלים ישלמו את המחיר.

                    • אסףר הגיב:

                      ". "כמו שהוליווד ידעה ושתקה בקשר להארווי וויינשטיין … " אין לך שום בסיס להניח את זה.. כשל לוגי. הלאה."

                      בליכוד הסתובבו שמועות על קצב (כמו שקורה בהרבה חברות וקבוצות). קראתי לפני כמה שנים סיפור של עיתונאית שסיפרה איך לפני הרבה שנים היא ראיינה את אריאל שרון ואמרה לו שמשם היא הולכת ללשכה של (אז ח"כ או שר) קצב לראיין אותו אחד-על-אחד ופתאום שרון התחיל לנסות להניא אותה מללכת לשם…

                      —-

  3. Lo Meshane הגיב:

    לא קשור לפוסט.. אבל כשרוצים לרשום את המייל כדי לקבל עדכונים על פוסטים זה מפנה לעמוד "לא מצאנו את מה שאתה מחפש".

  4. JOE F הגיב:

    התימני הקטן הבין מאיזה צד מרוחה החמאה. בין היתר נוסע בעולם לעבוד עבור אותה HASBARA