החברים של ג'ורג'

איך עובדת מכונת הרעש של הימין

הימין היה רוצה שתאמינו שסעודיה עומדת להשיג נשק גרעיני. הבעיה: אין לזה שבב ראיה

בתחילת השבוע, פרסם NRG – היום זה האתר של מקור ראשון, אחד מכלי התעמולה של שלדון אדלסון – ידיעה מרעישה: “בתגובה לטהראן: סעודיה החלה בגיבוש תכנית גרעין צבאית.”

saudi

הקורא שהיה מסתפק רק בכותרת – ומדובר בחלק ניכר מהקוראים – עשוי היה לחשוב מהאמירה הפסקנית שאחת ה-talking points של נתניהו מתממשת. ההסכם הצפוי בין ארה”ב ואיראן כל כך מפחיד את הסעודים, שהם החלו להשיג נשק גרעיני משלהם.

זו, כזכור, עמדת הנסיגה של תומכי ההתקפה על איראן, או על כל פנים תומכי השארת איראן ככותרת בלתי פוסקת. הם נאלצים להודות שהסיכוי שאיראן, אם תשיג נשק גרעיני, אכן תשתמש בו – שימוש ראשון בנשק כזה מאז מלחמת העולם השניה – אפסי; אבל, הם אומרים לנו, אם איראן תשיג נשק גרעיני, יתחיל מירוץ חימוש במזרח התיכון.

לטענה הזו אתייחס בהמשך, אבל רגע, האם לידיעה על כך שסעודיה מתחילה לגבש תכנית גרעין צבאית יש בכלל בסיס? אם תכנסו לכתבה עצמה, ולא תסתפקו בקריאת הכותרת, התמונה המתגבשת הרבה פחות חד משמעית. למעשה, תגלו שאף מילה בכותרת הזו איננה אמת. הידיעה של נרג (שחתומה ע”י “סוכנויות הידיעות”) מתורגמת, ומתורגמת גרוע, מהידיעה הזו של פוקס ניוז. אתר חדשות שאיך לומר, לא ידוע בדבקותו במציאות דווקא – אבל הכותרת שלו דווקא מוכתרת בסימן שאלה.

מה העובדות שעליהן מתבססת הטענה שלסעודיה יש עכשיו תוכנית גרעין צבאית? ובכן, בשבוע שעבר ביקר בריאד ראש ממשלת פקיסטן, נוואז שריף. הוא ביקר שם יום לפני ביקורו של ג’ון קרי, שלושה ימים אחרי ביקורו של הרודן המצרי א-סיסי, ויומיים אחרי ביקורו של נשיא טורקיה ארדואן. כן, ו…?

ובכן, אומרים לנו בפוקס ניוז, האנליסט סיימון הנדרסון מה-Washington Institute For Near East Policy (העילגים שעובדים עבור אדלסון תרגמו את זה כ”מכון מחקר וושינגטוני”) קישר בין הביקור הזה של שריף בריאד ובין ביקור שערך שם לפני כחודש הרמטכ”ל הפקיסטני. הביקור של האחרון הגיע כיממה לאחר שהפקיסטנים ערכו ניסוי מוצלח בטיל שיוט, שעשוי לשאת ראשי נפץ גרעיניים.

אוקיי, אז ראש ממשלת פקיסטן והרמטכ”ל שלה ביקרו בריאד בהפרש של חודש זה מזה. איפה פה התכנית הגרעינית? או. כאן רואים למה פוקס ניוז שמו סימן שאלה בכותרת שלהם והאידיוטים המועילים של אדלסון לא. את ביקורו של שריף, אומר הנדרסון לפוקס, “יש לראות כמעט בוודאות בהקשר של הרצון של ערב הסעודית לשיתוף פעולה גרעיני כדי להתמודד עם מעמדה העולה של איראן.” הנדרסון, מציינים בפוקס, כתב בעבר שערב הסעודית מספקת מימון לפקיסטן “בתמורה, כך ההנחה הכללית, שבמידת הצורך איסלמבד תעביר [לערב הסעודית – יצ”ג] טכנולוגיה או אף ראשי נפץ.” ההדגשות שלי.

אז מה שהיה אצל אדלסון “סעודיה החלה בגיבוש תכנית גרעין צבאית” הוא במקור אצל פוקס ל”סעודיה מגבשת תכנית גרעין לגיבוי כדי להתמודד עם איראן?”, וכשבוחנים את הידיעה בפועל אז יש בה ביקור של בכירים פקיסטנים בסעודיה, ואמירה של אנליסט שהביקור הוא “כמעט בוודאות” בקשר לתכנית גרעין ושיש “הנחה כללית” שערב הסעודית תקבל נשק פקיסטני.

וזהו.

כשאנליסט משתמש בביטויים “כמעט בוודאות” ו”הנחה כללית,” הוא אומר שהוא יעשה הכל כדי שלא תתפסו אותו בטעות או בשקר. כאן המקום לציין שהמכון של הנדרסון נחשב בקרב לא מעט אנשים למכון של ניאו-שמרנים ואף ככלי של הלובי היהודי; אלה טענות שמוכחשות, כמובן, על ידי המכון, אבל כשאתה בוחן את חבר המנהלים שלו, אתה מוצא שם טיפוסים כמו הגזען הציוני המוצהר מרטי פרץ, האדריכל הניאו-שמרני של המלחמה בעיראק ריצ’רד פרל (מי לעזאזל נתן לאיש הזה איזושהי השפעה על מדיניות במזרח התיכון אחרי עיראק?), וג’ו ליברמן.

האם יש ברית צבאית בין פקיסטן וסעודיה, שבה התחייבה הראשונה לספק לאחרונה נשק גרעיני? אולי. השמועות על ברית כזו מתרוצצות כבר יותר מעשור, ואף אחד – כולל האנליסט הנדרסון – לא הציג אי פעם ראיות לקיומה. מותר לחשוד שמדובר בתעמולה שנוחה לשני הצדדים.

כי בעוד שסעודיה מייללת על הסכנה של הפצצה השיעית, נוח לה מאד להסתייע בפצצה הסונית – פצצה שנמצאת בידיים הרבה פחות יציבות מהידיים האיראניות, פצצה שאזרחי ישראל צריכים להיות הרבה יותר מוטרדים ממנה מאשר פצצה איראנית עתידית. הן משום שזו פצצה שכבר קיימת בפועל ולא בתיאוריה, הן משום שפקיסטן היא אחת המדינות הפחות יציבות בעולם, והן משום שבמימון סעודי, פקיסטן היא יצואנית מובילה של טרור סוני.

כלומר, אם התרחיש שממנו מפחידים אותנו הוא תרחיש של זליגה גרעינית (אחרי שכל אדם רציני ירד מהעץ של שימוש איראני בפצצה), הסכנה הבאמת מפחידה היא זליגה מפקיסטן. שכל כך לא יודעת לשמור על הפצצות שלה, שבארה”ב פיתחו תכניות להשתלט עליהן בכוח במקרה חירום.

אבל על זה לא רוצים שנדבר יותר מדי, כי אם היינו מנסים לגלות מה עוד קונה כסף סעודי בפקיסטן, היינו מגלים שהוא מממן די הרבה טרור; היינו נזכרים שהטאליבן הוקמו בפועל על ידי השירותים החשאיים הפקיסטניים; היינו נזכרים בכך שפקיסטן סיפקה מילוט ללוחמי אל קאעדה שהיו תחת מצור במהלך הפלישה לאפגניסטן ב-2001; מישהו היה אפילו עשוי להזכר שבמשך כעשור, בן לאדן הסתתר במתקן פקיסטני, שבן לאדן עצמו הוא סעודי ושחלק ניכר מהמבצעים של ה-11 בספטמבר היו סעודים. או, במילים אחרות, ש”בעלת הברית” הסעודית שלנו היא בעצם אחד המרכזים הבולטים של הטרור הסוני, ושכסף סעודי מסייע לעליית סלפיסטים בפקיסטן. זה היה עשוי להזכיר לקורא המופתע שאם יש עלינו איום איסלמי, הוא לא מגיע מאיראן דווקא.

אופס.

אם יש מימון סעודי לפצצה הפקיסטנית, ולגמרי יכול להיות שיש (אם כי איש לא הציג ראיות, כאמור) הוא לא החל – למרות התעמולה האדלסונית – בעקבות גישושי העסקה בין ארה”ב ואיראן. הוא החל מזמן. הסעודים לא חוששים מפצצה גרעינית איראנית; כמו ישראל, הם חוששים מעלייתה של איראן ככוח הגמוני מתחרה. הם חוששים ממה שתעשה לגיטימציה של משטר שיעי למדינות שבהן יש רוב שיעי. כשהחל האביב הערבי בבחריין, והרוב השיעי שם דרש את זכויותיו, סעודיה שלחה את כוחותיה לסייע בדיכוי המתקוממים.

הסיפור הוא לא גרעין. הוא אף פעם לא היה על גרעין. אחרי הכל, על פי פרסומים זרים, יש כבר מעצמה במזרח התיכון שיש לה נשק גרעיני: ישראל. ועל פי סקר שנערך לפני מספר שנים, רוב גדול של התושבים במדינות הערביות חושש מהתקפה ישראלית הרבה, הרבה יותר משהוא חושש מהתקפה איראנית. למעשה, 55% מהנשאלים אמרו שקיומו של הנשק הישראלי מצדיק תכנית גרעין ערבית. שימו לב: הישראלי, לא האיראני. כלומר, אם יש חשש למירוץ נשק גרעיני במזרח התיכון, הוא מתחיל מהפצצה הישראלית.

אבל מישהו רוצה להבחר לראשות הממשלה למרות כשלונותיו המובהקים, למישהו הזה יש קריקטורה אנטישמית שמממנת אותו, לקריקטורה יש שליטה בכמה כלי תקשורת; ואז אנחנו מקבלים מצב ש”אתר חדשות” ישראלי מדווח על תכנית גרעינית סעודית, כשכל מה שיש לו לדווח עליו הוא ביקור של ראש ממשלת פקיסטן בריאד. וכמובן, הוא מפרסם את הידיעה הזו שבוע לפני הבחירות וכמה ימים אחרי שהבובה של הקריקטורה נושאת נאום בארה”ב. תראו, הוא אומר לנו, הנה, המציאות היא כפי שהקריקטורה והבובה מציירים אותה.

רק, בבקשה, אל תקראו מעבר לכותרת המשנה. מה שיש שם לא באמת תומך בטענות שלנו.

ב-17 במארס שולחים את אשליין ההפחדות הביתה, לחפש ג’וב כליצן קזינו.

ועוד דבר אחד: אתר “ערוץ 7,” אחד הערוצים של המתנחלים, פרסם מאמר שקורא להשמיד בנשק גרעיני את העם האיראני, ובאותה הזדמנות גם את העם הגרמני. הסיבה: עמלק. את הגרמנים יש להשמיד, על פי ערוץ 7, כנקמה על השואה; זאת למרות שהגרמנים של היום, ברובם המוחלט, לא נולדו אז. כלומר, הערוץ של האחים היהודים אימץ את תפיסת השמדת העם של הנאצים. כאן המקום להזכיר שאחד המועמדים של הבית היהודי לכנסת, אביחי בוארון, מפנטז על מחנות השמדה. המחשבה שהנציגים של הפסיכים האלה יושבים בקבינט הבטחוני צריכה להדאיג אותנו הרבה, הרבה יותר מאיראן.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

17 תגובות על ”איך עובדת מכונת הרעש של הימין“

  1. שמשון הגיב:

    בקטנה: מכון המחקר הזה באמת נמצא בעיר וושינגטון (http://en.wikipedia.org/wiki/Washington_Institute_for_Near_East_Policy)

  2. יורם הגיב:

    על נושא דומה (?): בשבוע שעבר התפרסמו בכמה אתרי חדשות ידיעות שהאייתולה חמינאי הוא על ערש דווי בשל סרטן שהתפשט בגופו. הידיעות האלה כולן הופיעו במקורות ישראליים (וואלה, ג׳רוזלם פוסט, Times of Israel, i24), והסתמכו על “מקורות בעיתונות הערבית“, אם כי אחרי זה התחילו להסתמך על “לה פיגרו“ במקום. לא מצאתי שום גיבוי לזה באל–ג׳זירה, אל–ערביה, גרדיאן או ניו יורק טיימס. מאז, חמינאי הופיע בציבור, וכנראה מצבו סביר. עיתוי הידיעה הזאת, ימים אחרי נאום נתניהו בארה“ב, ומיקומה בין מדליפי הימין הישראלי, אומרות דרשני. עם זאת, אני לא יכול לתאר למי תועיל הפצת שמועה כזאת.

    • גיל ב' הגיב:

      תסתכל על רשימת המועמדים להחליף אותו. כמעט כולם מתוארים כשמרנים קיצוניים.

  3. עמית הגיב:

    1. הסכנה שאיראן תשתמש בנשק גרעיני אם תשיג אותו רחוקה מאפסית. ומספיק להזכיר את דבריו של הנשיא האיראני לשעבר רפסנג'אני, ממנהיגי הפלג ה"מתון"(!) באיראן, שהוזכר בשבוע האחרון כמחליף אפשרי לח'אמנאי (שמצבו הבריאותי אכן גרוע^^):

    If one day … Of course, that is very important. If one day, the Islamic world is also equipped with weapons like those that Israel possesses now, then the imperialists' strategy will reach a standstill because the use of even one nuclear bomb inside Israel will destroy everything. However, it will only harm the Islamic world. It is not irrational to contemplate such an eventuality"

    http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iran/2001/011214-text.html

    הרתעה הדדית? הצחקת את האיראנים! פצצה אטומית אחת תשמיד את ישראל, בעוד שפצצה אטומית על העולם המוסלמי רק תפצע אותו. זה סוג החשבון הפסיכי שעובר בראש של מי שהיה נשיא לשעבר (לא איזה דוס פסיכופט שאף אחד לא שמע עליו בערוץ 7). כזכור, איראן זו המדינה שבנתה את השער שדרכו המהדי אמור לחזור. שבמצעדים הצבאיים שלה מציגה טילים בליסטיים שכתוב עליהם שישראל צריכה להמחק מהמפה ועורכת מיצגים של טילים בליסטיים מנפצים את המגן דויד. שהמנהיג העליון שלה מגדיר את ישראל כגידול סרטני (וידוע מה עושים לגידולים כאלה).

    אז לא, אין זה סביר שאיראן מתכננת להגיע לפצצה במידי רק כדי שתוכל להשליך אותה על ישראל. הסכנה הגדולה יותר, בהיבט הזה, היא שמתי שהוא לאחר השגת היכולת הגרעינית, המשטר האיראני יעמוד בפני אבדון, דווקא בנסיבות פנים-איראניות (ובוודאי אם בנסיבות צבאיות-חיצוניות), ובמצב שהחבל סביב צווארו יחליט אולי להישמע לחדית' שמייוחס למוחמד: לא יבוא יום הדין עד שהמוסלמים יילחמו ביהודים ויהרגו אותם.

    2. אבל אתה צודק. האיום שאיראן תשתמש בנשק גרעיני הוא אפילו לא האיום היחיד שנשקף מאיראן גרעינית. האיום השני בחומרתו הוא מה שאתה מגדיר כ"עלייתה של איראן ככוח הגמוני מתחרה". כאילו מדובר בכוח מתחרה סביר ושקול, ולא בכוח שבין היתר, לדוגמה, מחמש את חיזבאללה בעשרות אלפי טילים, שכל ייעודם לטבוח בכמה שיותר אזרחים ישראלים שאפשר. איראן גרעינית תעניק מטריה גרעינית לכלל הארגונים הפסיכים שנתמכים על ידה, והמשמעות של זה היא הפיכת המזרח התיכון למקום שאף אחד מאיתנו לא רוצה לגור בו.

    3. אתה טוען שהמשטרים הערביים לא יפתחו יכולת גרעינית בתגובה ליכולת גרעינית איראנית, אלא אם כבר בתגובה לזו הישראלית. חתיכת טענה, בהתחשב בזה שישראל מחזיקה ביכולת כזאת כבר עשרות שנים, וסעודיה ומצרים לא נעו בכלל לכיוון בעשורים האחרונים. מה שיותר מגוחך, זה שאתה מנמק את זה בסקר שמראה שהתושבים במדינות הערביות "חוששים מהתקפה ישראלית הרבה, הרבה יותר משהוא חושש מהתקפה איראנית". כן, כי כולם יודעים שהמשטרים באזור עושים את הבחירות הצבאיות האסטרטגיות שלהם על פי רוב של 55 אחוז בסקרי דעת קהל.

    העובדה שמדינות ערב חוששות מגרעין איראני וייתכן וישקלו לפתח יכולת גרעין משלהם בתגובה, עלתה בפרסומים רציניים בהרבה מהכתבה המקרית האחרונה ב-NRG. אבל כהרגלך, אתה עושה pick and choose בהתייחסות שלך לטיעונים נגדיים.

  4. שלהבת לא פראייר הגיב:

    הטיעון החשוב ביותר נגד ההפחדות בנושא הגרעין השיעי/סוני שאו-טו-טו משמיד אותנו נזכר בפוסט של יוסי גורביץ לקראת סופו: לישראל יש נשק גרעיני. "לפי פרסומים זרים", במחסנים בחירבת זכריה שמורות 400 פצצות. המאבק של ישראל נגד פרוייקט הגרעין האיראני, הפקיסטני, או כול גורם אחר בסביבה הןא בעצם מאבק על הבלעדיות במזרח התיכון על פוטנציאל השמדה גלובלי. כי רק לנו, הישראלים הנאצלים (והנורמלים) מותר להחזיק נשק להשמדה המונית (ועוד לא אמרנו כלום על המכון הביולוגי בנס ציונה ש"לפי פירסומים זרים" מייצר נשק ביולוגי להשמדה המונית), ולא לערבים או לאיראנים המשוגעים ו/או בלתי רציונליים. כאשר ראש הממשלה שלנו הוא שרה נתניהו המטורללת, ושר החוץ הוא משליך השיכורים ממולדובה חסר המעצורים – הייתי מודאג מאוד אילו הייתי איראני, פקיסטני, או סעודי. והם באמת מודאגים. בצדק.

  5. סמולן הגיב:

    בן אליהו לא קורא להשמיד בנשק גרעיני את העם האיראני. הוא קורא להעמיד מולם אולטימטום, ולהשמיד את טהראן ואיספהאן אם האיראנים לא יעמדו בו.

    • נתן הגיב:

      מה ההבדל?

      • סמולן הגיב:

        ובכן, נניח שאתה מלך קדום של בני ישראל, ופוגש עמלקים. נניח גם שהמצב הצבאי והפוליטי הוא כזה שאתה יכול להשמיד אותם, ושמסתבר שהם עוסקים בשיטתיות בפיתוח של יכולת להרוג את כל בני ישראל. זה בערך איך שהבן אליהו רואה את העניינים.

        עכשיו, אם במקום להשמיד אותם אתה מציב לעמלקים אולטימטום לפיו הם צריכים להפסיק לנסות לפתח יכולות השמדה המונית, ואם יעשו כן הרי שהם יחיו איתך בשלום וסבבה לנצח, נדמה לי שאתה עובר על ציווי מפורש. בית שאול חוסל על פחות.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    קצת אחרי נקודת השליש המאמר הזה הופך מהכתישה הרגילה של עיתונות הימין לכתישה רבתי של הצד הסוני. זה כשלעצמו לא מפתיע, הרי השמאל בדרך כלל עובד באמצעות אימוץ הפרדיגמה של המיינסטרים הציוני תוך החלפת הערכים שלה, איפה שכתוב "מתקדם" לכתוב "חשוך" ואיפה שכתוב "יציב" לכתוב "טרור". הדבר הבאמת משעשע הפעם הוא שזה נעשה תוך שימוש בחלק גדול מהססמאות האלרמיסטיות שבהן בדרך כלל נעשה שימוש נגד איראן, כולל ה-meme-ים של ה"זליגה הגרעינית" וה"תמיכה בטרור" (הדינמיקה הממיטית הזאת כמובן לא אקסקלוסיבית לשמאל, המגיב "עמית" למעלה משכפל כמעט מלה במלה את "אופציית שמשון" הישראלית אבל מדביק עליה את השם איראן).
    אגב, זו כתבה על העסקה בין סעודיה לפקיסטן של ה-BBC, דהיינו לא של FOX. "איראן" מופיעה בה 14 פעמים, "ישראל" 6.
    http://www.bbc.com/news/world-middle-east-24823846

    • ygurvitz הגיב:

      הידיעה שלך היא מלפני שנה וחצי, כך שהיא מוכיחה את הנקודה שלי – סעודיה לא התחילה עכשיו בתכנית צבאית והתכנית הזו, אם היא אכן קיימת, לא מושפעת מהשיחות הנוכחיות עם איראן.

      "אם היא אכן קיימת" – כי המקורות פה הם, בין השאר, מקורות ישראליים, ביניהם העלוב לשעבר ידלין, ראש אמ"ן.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        גם השיחות לא התחילו עכשיו, וגם נתניהו לא התחיל עכשיו, וגם איראן לא התחילה עכשיו (יש לה יכולות גרעיניות מזה בערך שבע שנים).

  7. נתן הגיב:

    יוסי כרגיל , עבודה חשובה ויפה. כל הכבוד על ההתמדה.

  8. זליגה גרעינית הגיב:

    וגם, למי שלא ראה http://www.ted.com/talks/irwin_redlener_warns_of_nuclear_terrorism?language=en
    הרצאת טד קלילה שמסבירה עד כמה מופרך כל החשש מזה שאיראן תשיג פצצה גרעינית ותשדר עלינו. יש את כל הסיבות שבעולם לחשוב שכבר יש להם אחת, והיא די בקלות הייתה יכולה למצוא את עצמה בכל עיר בישראל.
    בצורה מבדרת, הראה לי אותה ימני שאמר שבע.בות השיחה הזו הוא איבד אמון סופית בביבי ושתכלס, חבל שבכלל השקיעו את כל המיליארדים בהתכוננות להתקפה הפיקטיבית על מתקני הגרעין בממשלה האחרונה. רק בשביל זה היה שווה לראות אותה 🙂

  9. מעין הגיב:

    בעקבות העיסוק הנרחב בבלוג ב"עיתונות מטעם", אני חייבת לציין שאתר Ynet נראה בשבועות האחרונים כמו הנגטיב של "ישראל היום" ולפחות באותה מידת קיצוניות.