החברים של ג'ורג'

איבד את שאריות הלגיטימיות

המנהיג של ה”מדינה הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון” יוצא, בקולו-שלו, נגד השתתפות בתהליך הדמוקרטי

ראש הממשלה, בנימין “לשלשת עופות” נתניהו, נואש למדי. לפני שבוע תיארתי כאן את הנסיון של הבטאון של נתניהו, ישראל היום, להפחיד את הבוחר היהודי מפני האפשרות שפלסטינים ישראלים יממשו את זכותם להצביע. בדרך כלל, נתניהו משאיר את הסוג הזה של ההפחדה לתומכיו: כך נשען ב-1996 על קמפיין חשאי של בעל הון זר, יוסף יצחק גוטניק, שהציף את המדינה בימים שלפני הבחירות בסיסמא “נתניהו טוב ליהודים.” גוטניק, לגמרי לא במקרה, הוא חסיד של חב”ד, כנראה התנועה הגזענית ביותר בישראל, שמסתירה את שנאת האדם שלה תחת הסיסמה “אני אוהב כל יהודי.”

בחירות 2015 מפחידות את נתניהו יותר, אולי משום שהפעם הוא יודע שיש גבול ליכולת של היועץ המשפחתי לממשלה להגן עליו; ועל כן הוא לא מסתפק עוד בהתקפה מפי עושי דברו, אלא מצטרף אליה בעצמו. בראיון לבטאון בסוף השבוע, אמר נתניהו את הדברים הבאים:

“יש קואליציה המונעת מגורמים סמויים וגלויים, שמטרתה להפיל את הליכוד מהשלטון ולשים במקומו ממשלת שמאל. זו לא קואליציית 'רק לא ביבי' שאנו מכירים, אני מדבר על כוחות אחרים, גדולים מאוד שכוללים כסף בעשרות מיליוני שקלים שמובא מחו"ל, יחד עם יועצים וגורמים אחרים כדי לעשות שני דברים: להביא להתייצבות בקלפי של מצביעי שמאל בהיקפים גדולים הרבה יותר ממה שקיים כעת, ולהביא להתייצבות מסיבית של הצבעת ערביי ישראל בקלפי. מדובר בעמותות שממומנות היטב שיכולות להביא לכך שמספר המנדטים הערביים יגיע לכדי 16 מנדטים וכך יכריע את הבחירות. האסטרטגיה ברורה: להביא גם להצבעת מצביעים מהשמאל וגם להביא להצבעה חסרת תקדים של הציבור הערבי. כך הם מאמינים שיוכלו לשבור את השלטון של הליכוד ולהעלות את מפלגת השמאל. זה המאמץ העיקרי, הסמוי, המשמעותי והמשפיע ביותר, שכבר נתן את אותותיו בסקרים והוא מהווה סכנה ממשית שכתוצאה מזה אני והליכוד לא נוביל את הממשלה הבאה.”

נניח עכשיו לאירוניה הבלתי מודעת שבאמירת הדברים האלה לבטאון שכל-כולו שוחד בחירות, “כסף בעשרות מיליוני שקלים שמובא מחו”ל.” נניח גם לתפיסה הקונספירטיבית על כוחות אפלים שקושרים נגד נתניהו במחשכים. תיאוריות הקונספירציה אכלו את הימין היהודי מזמן. צריך להתמקד בנקודה אחת: האיש שעומד בראש מדינה שמתארת את עצמה כ”מדינה הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון” מתאר את הנסיון להוציא את מתנגדיו לקלפיות כקונספירציה – ומסמן קבוצה אתנית שלמה, הפלסטינים הישראלים, ככזו שאם היא תממש את זכותה הדמוקרטית, יקרה אסון.

האזרחים הפלסטינים הישראלים מהווים כ-20% מכלל אזרחי המדינה. על פניו, מגיעים להם 24 מנדטים – אבל נתניהו רואה 16 מנדטים, כלומר שני שליש מהיצוג האמיתי שלהם, כסכנה של ממש.

נתניהו מתווה כאן את גבולות המדינה היהודית והדמוקרטית: יהודית, אבל לא יותר מדי דמוקרטית. מדינה “דמוקרטית” שנשענת לשם קיומה על כך שהמיעוט שבה לא ינצל את זכות ההצבעה שלו. אם הוא מגיע לקלפיות, הוא הופך לאיום.

זה מאפשר לנו להבין על מה דיבר נתניהו כל השנים הללו, כשדרש שוב ושוב הכרה בישראל כ”מדינת לאום יהודית”: מדינה שמעניקה זכויות דה יורה ללא-יהודים שבה, תוך שהיא מבהירה שוב ושוב שהן תשארנה על הנייר בלבד. יכולה להיות לכם זכות הצבעה – אבל לא נביא אותה בחשבון, לא נכניס אתכם לקואליציה, נשאיר את הישובים שלכם עניים במכוון וללא תשתיות במכוון, נמנע ממכם במכוון תכניות מתאר, נעביר חוקי “משילות” שהמטרה שלהם היא למחוק את היצוג הפורמלי גם כך שלכם – ואם תעזו להתגבר לרגע על היאוש המובנה ולהגיע בהמוניכם לקלפיות למרות הכל, ראש הממשלה שאמור לייצג גם אתכם ידבר עליכם כעל סכנה. (כהערת אגב, יש לציין שהחשש של נתניהו מהגעת מתנגדיו לקלפיות גם הוא כנראה העתקה ממפלגת האם בארה”ב, שם רואים הרפובליקנים בהצבעת אמת סכנה של ממש ועושים כמיטב יכולתם לשלול את זכות ההצבעה של יריביהם.)

נתניהו הוא גם ראש הממשלה (ושר החינוך, ושר הבריאות, ושר האוצר, ושר…) של אזרחיה הפלסטיניים של ישראל. כשהוא מתאר את התייצבותם בקלפיות כסכנה, כשהוא קושר בינה ובין איזו קנוניה עלומה, הוא שולל את הלגיטימיות של האזרחות שלהם – ובכך שולל את הלגיטימיות של עצמו כמנהיג כלל-ישראלי.

ב-17 במארס, שולחים את נתניהו לחפש ג’וב אצל שלדון, כי מה שנשאר מהדו-קיום השברירי בישראל לא יחזיק עוד כמה שנים של מחרחר השנאה הסדרתי הזה, שפעם אחר פעם חותר תחת התשתית הדמוקרטית של ישראל לצרכיו הפוליטיים. ב-17 במארס, כביטויו הנהדר של יגאל סרנה, אנחנו משתמשים בפתק החלפה.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

32 תגובות על ”איבד את שאריות הלגיטימיות“

  1. עמית הגיב:

    אתה מסלף את דבריו של נתניהו. הוא לא אמר שהגעה לקלפיות של הציבור הערבי זה אסון או איום למדינה. אלא רק שזה "מהווה סכנה ממשית שכתוצאה מזה אני והליכוד לא נוביל את הממשלה הבאה.”". חשש לגיטימי לחלוטין לשטוח בעיתון שפונה לתומכיו ומנסה להמריץ אותם.

  2. גורו יאיא הגיב:

    בגדול אני מסכים עם כל מה שכתבת. למעט עניין אחד: נתניהו אינו שר הבריאות, המשפטים או האוצר כרגע. ראש הממשלה מוסמך להחליף את השרים ל60 יום. כעת אין לו אפילו סמכות למנות שרים. אז מי שר הבריאות אתה וודאי שואל את עצמך כעת?
    אני אסתפק בלהמליץ לך לוותר על הטבק בימים הקרובים.

  3. יורם הגיב:

    הראיון הזה מלא עוד הברקות, כגון הורדת מחירי הטיסות כדי להקל על אלה שלא גומרים את החודש; השוואת העימות עם אובמה עם “להרגיז את הפריץ“; דאע“ש שולי! דאע“ש מרכזי!; “נחזיר את מענקי המקום שלפיד ביטל“. נהניתי גם מ“ֿמפעילים קמפיין מאוד מתוזמן שכל מטרתו להפיל את השלטון. מסע הכפשה בלתי־פוסק שמטרתו היא העלאת השמאל.“ שומו שמיים! פוליטיקה?! מנסים לנצח בבחירות?! אללי!

  4. אמיתי סנדי הגיב:

    ואז אתה הולך ותומך במפלגה שמגדירה את סירוב הערבים לשתף פעולה עם מי שתומכים אוטומאטית בכל טבח ערבים כבגידה ב"גוש השמאל". קטע.

    • ygurvitz הגיב:

      לא הבנתי, אתה מצפה ממרצ להיות שמאלית יותר מדב חנין? כי זה מה שהוא כתב:

      "חד"ש תמכה בחתימה על הסכם עודפים כדי להחליש את הימין וכדי למנוע אבדן קולות במרכז ובשמאל. בלחץ הזמנים שהיה לא הצלחנו הפעם להעביר את ההחלטה הזו ברשימה המשותפת. לנו ברור לחלוטין: דרך של בדלנות והסתגרות מובילה למבוי סתום. זו אינה דרכנו ואנחנו לא נלך בה."

      https://www.facebook.com/dovhanin/posts/975733572460608

    • נתן הגיב:

      אי הסכם העודפים עלול להביא לאובדן של מנדט לשמאל , בוא תסביר לי איך בדיוק זה משרת את הציבור הערבי בארץ.

      • אינגסוק הגיב:

        פרשית הסכם העודפים בעיקר נראית כמו ספין של מרצ.

        • נתן הגיב:

          למה ספין?

          • אינגסוק הגיב:

            במרצ תמיד חותמים הסכם עודפים עם העבודה, בפעם היחידה שלא חתמו (בבחירות האחרונות) הם סירבו להצעת חד"ש לחתום הסכם עודפים (כדי שבל"ד תוכל לחתום עם רע"ם-תע"ל, מה שכנראה היה נותן להם מנדט על חשבון הבית היהודי ד"א) והעדיפו לחתום עם התנועה של לבני. יתרה מזאת טיבי הציע להם הסכם עודפים במתווה דומה (משותפת+מרצ כדי שמחנ"צ יוכל לחתום עם לפיד והם סירבו)

            https://www.facebook.com/Ihanuka/posts/774484869286220

            זה פתאום בדקה התשעים הם שינו את דעתם? אני לא קונה את זה, אני חושב שהם חזו את ההתנגדות של בל"ד והבינו שהזמן הקצר לא יאפשר לגורמים האחרים ברשימה לשכנע אותם.

            התוצאה של כל זה שזה החזיר את קולות השמאל היהודי שהיו תמיד על התפר בין מרצ לחד"ש ושקלו להצביע למשותפת, זה אולי גם תרם ללגיטימציה של הצבעה להם ברחוב הערבי (שהם נראו שבונים עליה).

            העובדה שמרצ מעוררת עיסוק בנושא הדי לא חשוב הזה ותוקפת את המשותפת בעיני מחזקת את התאוריה הזאת.

            • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

              אפשר לתהות על הרציונליות של המהלך הזה אם ההנחה היא שמספר המחרימים-בפוטנציה גבוה מהשאריות שיקבלו ממרצ. אני לא חושב שמספר המחרימים-בפוטנציה גבוה במיוחד (יתכן והוא אפילו מתקזז עם שיעור הזיופים הגבוה יחסית), והמחרימים האידיאולוגים ממילא לא לוקחים בחשבון הסכמי עודפים טכנים. אני מעריך שהכוונה היא ממילא לפרק את הקונגלומרט הזה אחרי הבחירות, ולכן בל"ד לא רוצים לאבד את הקרדיט התוך-מגזרי של מי שמנופף הכי חזק בדגל הלאומי. לכן הם מוכנים לאבד מנדט למחנה כולו (שיש סיכוי שממילא ילך לח"כ לא משלהם) בשביל להרוויח קרדיט לעצמם. סוג של סאבוטז'.

            • נתן הגיב:

              בשורה התחתונה – הסירוב של הרשימה המשותפת השאיר את "יש עתיד" ו"הרשימה המשותפה" ללא הסכם עודפים מה שאומר שעשרות אלפי קולות של קולות שיוכלו להוריד את ביבי מהשלטון יזרקו לפח.
              טמטום בהתגלמותו במיוחד שמדובר במאבק צמוד.

              • מני זהבי הגיב:

                כן, עשרות אלפי קולות זה מה שצריך כדי להוריד את ביבי מהשלטון. השנה היא 1996 ועזה היא כפר קנא, או משהו…
                בפועל, לאדם שיש לו כנראה הסיכוי הגדול ביותר להוריד את ביבי מהשלטון קוראים משה כחלון. לא הייתי בונה עליו יותר מדי, אבל זה מה יש.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    רק משהו על דו קיום: המפלגה שדיכאה את ערביי ישראל במשך שנים היתה מפא"י,בגין היה זה שקרא לבטל את הממשל הצבאי. הראש ממשלה היחידי שהיה מאמץ מאורגן מצד ערבי ישראל להחרים הצבעה לטובתו היה פרס. מהומות אוקטובר פרצו בדמדומי שלטון ברק (בממשלה שעד חודש לפני כן כללה את מרצ).

    • ראובן שביט הגיב:

      אנונימי,
      יש בעיה קטנטונת בתזה שכתבת: בגין כבר עשרים ושלוש שנים מתחת לאדמה. הראה"מ כעת הוא הלשלשת.

    • בטטה הגיב:

      תוסיף את רבין בקדנציה הראשונה שלו וטבח יום האדמה שהתרחש במשמרת שלו

  6. רוני הגיב:

    אבל הוא צודק!! באמת מוזרמים מיליונים כדי לעודד הצבעת ערבים ושמאל, וזה באמת מסכן את השלטון שלו.
    הוא לא אמר קונספירציה או אסון וכל זה, אלו מילים שלך

    • ראובן שביט הגיב:

      רוני מה עם הזרמת המיליונים בצורת הבטאון התומך אישית בלשלשת ועוד:למען האגו-טריפ הפרטי של הלשלשת וזוגתו, איך אמרה הזוגה? מצידה שתישרף המדינה. אז הם מקיימים לא במסת נירון קיסר אלא במנות קצובות.

  7. יורם הגיב:

    לדעתי, ההתווכחות על פרוש “סכון ממשי“ אינה כל כך רלוונטית. מתוך כל הצליל של הראיון, נדמה לי שאין מבחינתו של נתניהו הבדל בין ׳סכנה לישראל׳ ו׳סכנה לשלטון נתניהו׳. נכון, יוסי הציג את פרושו כעובדה, אבל במקרה הזה הוא לדעתי צודק.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      הרלוונטיות עצומה. להגיד שאחוז הצבעה גבוה בציבור הערבי יאיים על המשך שלטון הליכוד זה לגיטימי לחלוטין (וגם מדויק). לעומת זאת להגיד שאחוז הצבעה גבוה בציבור הערבי יאיים על המדינה זה לא-דמוקרטי לחלוטין (וגם לא מדויק, המפעל הציוני ישרוד מצויין גם עם 16 מנדטים לרשימה המשותפת).

      לטעון שנתניהו מאמין בלב ליבו בשני למרות שהוא אמר רק את הראשון זה סבבה. זה למען האמת עושה חסד עם נתניהו כי זה בעצם אומר שהוא צינזר את עצמו כדי לשמור על ממלכתיות. מה שלא לגיטימי זה לייחס לו את האמירה השנייה כאשר הוא אמר רק את הראשונה, שזה מה שגורביץ עושה במאמר.

      • עמית הגיב:

        אני כתבתי את התגובה הקודמת

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          נראה לי שההיקש הוא כזה: נתניהו חושב שהשלטון שלו מציל את ישראל, לכן סכנה לשלטון שלו הופכת בדבריו לסכנה למדינה.
          זה לא דבר שערורייתי לומר. זה למעשה אפילו די סטנדרטי. אולי קצת מוגזם ואלרמיסטי אבל לא משהו חריג בנוף. בוודאי שלא אנטי-דמוקרטי. מה שכן, זה הופך לשערורייתי בשיח של השמאל הפוסט מודרני, שמפרש כל יצוג של ערכים כהפגנת כוח פאשיסטית (להבדיל מיצוג של זהות, שזה חגיגה לדמוקרטיה).

      • An Cat Dubh הגיב:

        אז הוא מודה שהמפלגה שלו הרעה ל־16% מאזרחי המדינה?

  8. יובל הלפרין הגיב:

    אני רק רוצה לציין שהכוח האלקטורלי הכולל של הציבור הערבי-פלסטיני בישראל הוא לא 20% אלא 15%, בגלל האחוז הגבוה של ילדים באוכלוסייה זו.

  9. יובל הלפרין הגיב:

    ולהסכם עודפים יש כל מיני השלכות. הוא היה עלול להוריד את אחוז ההצבעה במגזר הערבי.

  10. יובל הלפרין הגיב:

    הרשימה המשותפת הייתה יכולה להרוויח מנדט אחג מהסכם עוגפים עם מרצ, אך להפסיג שניים-שלושה מנדטים ממצביעים ערבים שמתנדנדים בין רשימה משותפת ללא להצביע. כך שההפסד היה גדול מהרווח ונכון גם שמי שנמצא בסביב של מתלבטי מאצ משותפת לא יכול להיות מודע לסחף השלילי שזה היה עלול ליצור.

    • עמית הגיב:

      אתה מייחס למצביעים הערבים עמדות הרבה יותר לאומניות מבאמת. הרשימה הערבית ממש לא הייתה מפסידה 2-3 מנדטים מהסכם עודפים עם מר"צ, שאף אחד בכלל היה שומע עליו לו הם היו פשוט מסכימים לו בשקט.

    • מני זהבי הגיב:

      אני חייב לומר שהפנקסנות הזאת די מרגיזה אותי. לא הכל בפוליטיקה זה חישוב רווח אלקטורלי. אי-שם יש — או לפחות, אמורה להיות — גם אידיאולוגיה. מר"צ היא מפלגה ציונית. הרשימה המשותפת היא אנטי-ציונית מספיק כדי לסרב להסכם עודפים עם מר"צ בשל כך. אינני שותף לעמדה הזאת, אבל זוהי עמדה לגיטימית.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      שניים שלושה מנדטים? באמת? אתה מייחס לרבע מהמצביעים הערבים כזו טהרנות שהם יעדיפו להשאר בלי שום יצוג פוליטי מאשר להסתכן בזה שהקול שלהם ילך על להכניס ח"כ ערבי במפלגת שמאל ציוני (עיסווי)? עם כל הכבוד ל"בני הכפר", קמפיין החרם לא באמת יכול לסחוף 80 אלף איש מעכשיו לעוד חודש וחצי.
      ואיך יוצא שהחד"שניקים והאיסלמים לא ערים למתמטיקה הזאת ונטו לתמוך בהסכם? כנראה שהם לא מכירים את הרחוב הערבי כמו יובל הלפרין.

  11. רויטל הגיב:

    מדינת ישראל תמיד דיברה דמוגרפיה ולא דמוקרטיה. לשלשת עופות פשוט טיפש מאחרים. הוא בשום אופן לא היחיד. אפילו את זה הוא לא המציא בכוחות עצמו. פרופסור ארנון סופר מרצה בכיתה שלו בגיאוגרפיה באוניברסיטת חיפה על ה"סכנה הדמוגרפית" שמהווים הערבים, כשהכיתה שלו חציה ערבית. אפילו שלום עכשיו, כשהוא קורא לסיום הכיבוש אינו מדבר על מוראות הכיבוש אלא על הסכנה שבהמשך חיים עם הפלסטינים. זאת תמיד היתה האווירה במדינת ישראל. היא מעולם לא היתה דמוקרטית. רק עכשיו, מפני שראשיה טפשים כל כך, הכל יוצא החוצה. ואולי טוב שכך. אולי הגיע הזמן

  12. עידן הגיב:

    תיקון טעות בפוסט: ביבי כבר לא שר הבריאות, האוצר, המשפטים וכו', והוא לא היה בתפקידים האלה כשפורסם הפוסט. כהונתו פקעה זה מכבר.

טראקבקים/פינגבקים

  1. זה לא מצחיק | החברים של ג'ורג'
  2. שניים במחיר אחד: פנטזיונר ומפיץ שנאה | החברים של ג'ורג'