החברים של ג'ורג'

הקלאנסמן שוב מוציאים לנו שם רע

התקשורת מ ז ו ע ז ע ת מבנצי גופשטיין והכנופיה שלו. אבל גופשטיין הוא רק הסימפטום, ובמחלה – תפיסת חילול הדם היהודית – לא מעיזים לגעת

ארגון להב”ה (למניעת התבוללות בארץ הקודש) והדרקון הלבן הקטן שלו, בנצי גופשטיין, הודיעו שהם מתכוונים להרוס את חתונתם של מוחמד מנסור ובח”ל, מורל מלכה. כפי שאפשר להבין משמה, מלכה היא יהודיה, וגופשטיין וחבר מרעיו ממש לא אוהבים את זה. אז הם מתכוונים להפגין מול החתונה. החתן כבר נאלץ לשכור מאבטחים. נחזור לנקודה הזו.

התקשורת הישראלית הביעה זעזוע ושאט נפש, ולי קצת נמאס מהזעזוע המפוברק הזה; הוא מריח באופן חשוד כמו התחסדות. כי הבה נציג את העובדות.

קודם כל, מנסור ומלכה לא באמת יערכו חתונה. הם יערכו מסיבת חתונה; את החתונה עצמה הם לא יכולים לערוך בישראל, כי החוק הישראלי לא מאפשר לבני שני מילטים שונים להתחתן אלה באלה. אני יכול לחשוב רק על שתי מדינות במאה השנים האחרונות, שבהן יהודים ולא-יהודים לא יכלו להתחתן: המשטר הציוני וגרמניה הנאצית. אני, כמובן, לא הראשון שהעלה את הנקודה הזו: חנה ארנדט כתבה אותה 50 שנה קודם ב”אייכמן בירושלים.”

האיסור הזה לא חדש. הוא קיים מרגע הקמתה של מדינת ישראל. המדינה הצעירה ביטלה הרבה מאד חוקים בריטיים, אבל את שיטת המילטים היא העדיפה להשאיר על כנה, בדיוק כדי למנוע את מה שכונה פעם “נישואי תערובת” והיום “התבוללות.” כל ממשלות ישראל, בלי יוצא מן הכלל, לא תיקנו את המצב הזה. למעשה, הן רק הצרו בעקביות את צעדיהם של האזרחים שרוצים להתחתן בחתונה אזרחית. אם בעבר אפשר היה להנשא בקונסוליות הזרות, מאז שנות השמונים הדבר לא אפשרי. אם כדי להנשא באיטליה יש צורך במסמך “נולה אוסטה” (Nulla Osta), שמעיד על כך שלמדינה אין התנגדות לנישואי בני הזוג, הרי שמדינת ישראל מסרבת להנפיק אותו.

עמדתה החוזרת והנשנית של ממשלת ישראל היא התנגדות ל”התבוללות,” ואף שעמדה זו מופנית בעיקר כלפי יהודי העולם – עתודת בשר התותחים של ישראל, בראייתה של הממשלה – ולעתים היא גורמת בקרבם לכעס ומרמור, הרי שהסיבה לכך היא היעדרה בפועל של התופעה בישראל. ואכן, בארץ עם האדונים היהודי, מדוע ירצה בן לעם האדונים לוותר על מעמדו הנישא?

אבל החשש מפני התבוללות, הספק המעיק המקנן ביהדות האורתודוקסית לאחר שרוב בניה ברחו ממנה לאורך ההיסטוריה, קיים גם במדינה היהודית. שוב ושוב, עולה הדיון בשאלת ה”התבוללות”, אף שבשנות השמונים שיעור היהודים שהתחתנו עם לא-יהודים עמד על 0.04% מכלל הנישאים. עצם קיומם של האנשים שבוחרים, למרות כל שטיפת המוח הרשמית והלא רשמית, להוציא את עצמם מקרב היהדות האורתודוקסית, מעורר את כל חוסר הבטחון.

כנסת ישראל ערכה דיונים בשאלת ה”התבוללות” לפני כשלוש שנים, ואורח הכבוד בדיון היה… בנצי גופשטיין. אבל אל דאגה: הוא לא היה שם לבד. גם נציג של משרד החינוך, ד”ר צבי צמרת, נכח בדיון, והוא הבהיר ש”בבתי הספר עושים מאמץ כדי להגביר את הזהות היהודית בשיעורי מחנך, [ו]על ידי חינוך לחיי משפחה.”

אז לא הבנתי מה רוצים מבנצי גופשטיין. הוא בסך הכל מייצג את עמדת הממשלה והכנסת. אולי באופן קיצוני טיפה, כן, אבל זו עמדתה. ובעצם, דווקא הבנתי.Jews also have human rights

ישראל היא מדינה דרומית בימים שלפני תנועת זכויות האזרח, איזו אלבמה מצחינה של שנות החמישים. השחורים/פלסטינים “יודעים את מקומם”, רוב האוכלוסיה הלבנה/יהודית מרוצה מהמצב, שמעוגן היטב בחוקים. הליברלים המעטים פוכרים ידיים ואומרים שזה ממש לא בסדר, זו אפילו חרפה, ונטפל במצב או טו טו – רק תנו לנו שניה לטפל בדברים דחופים יותר, כמו המלחמה הקרה, או דאע”ש. איך שאנחנו גומרים עם זה, חמש-עשר-שלושים שנה, נבוא לטפל בנושא. מבטיחים. הכל מסודר, לא? הכל מתנהל על פי חוק, ואין הגזמות.

ואז מגיעים כמה קלאנסמן לא מחונכים, שלקחו ברצינות את מה שהממסד לימד אותם, ותולים איזה מישהו, או סתם מצטלמים עם הגלימות האיומות שלהם – וטראח, כל העולם צוחק עלינו ואומר תראו איזה מפגרים. ואנחנו הרי בכלל לא כאלה. כמעט שלא צריך לעשות פה לינצ’… אה, סליחה, כמעט שלא קורים פה לינצ’ים, והתקשורת צדה סנסציות, ואנחנו מדינת חוק, והדמוקרטיה היחידה במזרח הדלתא, והמצב פה מסובך. אתם לא מבינים? מסובך. יש לכם מושג איך היו מתנהגים אליהם במדינה אפריקאית?

בנצי גופשטיין הוא הקלאנסמן שלנו. הוא לא הבעיה, אם כי הוא סימפטום דוחה למדי של הבעיה. הבעיה היא לא הקלאן. הבעיה היא הממסד שמוליד את הקלאן, שמחנך את הקלאן, ושאחר כך מקפיד לוודא שאנשי הקלאן לא משלמים מחיר.

מחיר? כן. זוכרים את המאבטחים ששכר מנסור? אז במדינה נורמלית, הוא לא היה צריך לשכור כאלה, כי אנשים כמו גופשטיין היו מזמן בכלא. יש לישראל חוק נגד גזענות. סעיף 144א’ וב’ לחוק העונשין קובעים ש:

“"גזענות" – רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות, או גרימת מדנים כלפי ציבור או חלקים של האוכלוסיה, והכל בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני

144ב’: (א) המפרסם מתוך מטרה להסית לגזענות, דינו – מאסר חמש שנים; לענין סעיף זה, אין נפקא מינה אם הפרסום הביא לגזענות או לא ואם היה בו אמת או לא.”

שימו לב: ישראל מגדירה את היהדות כ”מוצא לאומי-אתני.” כשגופשטיין קורא לפגוע בזוג בשל העובדה שאחד מבני הזוג הוא יהודי, והוא מחלל את הגזע, הוא עובר במובהק על החוק. ואף על פי כן הוא לא מועמד לדין, וזאת למרות שזו רחוקה מלהיות העבירה הראשונה שלו.

למה? כי הוא קלאנסמן. כי הוא מבטא “את רחשי העם,” אותם רחשים שהמשטר מקפיד ללבות. על כן העמדה לדין של אנשים כמו גופשטיין תהיה גול עצמי: או שהוא יורשע, ואז החוק והשופטים ייראו מגוחכים ומנותקים מהציבור; או שהוא יזוכה, וזה ייראה ממש רע בתקשורת. במיוחד בתקשורת העולמית.

אז מקווים שהדהירה של הקלאנסמן תגמר בלי יותר מדי נפגעים, לא פועלים נגדם, ונותנים להם בכך עוד לגיטימציה.

ברוכים הבאים לתיאוקרטיה היהודית היחידה במזרח התיכון.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

56 תגובות על ”הקלאנסמן שוב מוציאים לנו שם רע“

  1. ובציוץ אחד מעל הקישור לפוסט שלך בטוויטר התנוסס לו הקישור הזה: http://t.co/kvDHRoRx0l. לא עשבים שוטים.

  2. נתן. הגיב:

    גם משה רבנו התחתן עם לא יהודיה.

  3. סנקה הגיב:

    אוי איזה בומא אתה.

    אם הוא יורשע זה יהיה עלה תאנה בשביל החבר'ה שלו מול בהמ"ש
    ואם הוא יורשע יהיה ריקושט הרבה יותר אלים. לא מבין אותך, הרי שנינו חושבים שהם טרוריסטים, מה זה ירשיעו אותו, מה זה יעצרו אותו? איפה אתה חי?

    המשטר בתחת שלך. תפסיק לכנות את ההנהגה בכינויים עם אסוציאציות של דיכוי. מותר לך לחטוא בקוצר רואי ולפרכס את עצמך ביכולות נבואיות אבל תתנהג יפה ותדע את המקום שלך.

  4. עדו הגיב:

    מילטים – התכוונת לכתוב 'מיעוטים' ?

  5. טל הגיב:

    "מורל מלכה. כפי שאפשר להבין משמה, מלכה היא יהודיה"
    כמו שאפשר להבין מהשם "יוסי גורביץ"?
    היא לא יכולה להיות אתאיסטית או נוצרייה למשל עם שם זה?

    "אם כדי להנשא באיטליה יש צורך במסמך “נולה אוסטה” (Nulla Osta), שמעיד על כך שלמדינה אין התנגדות לנישואי בני הזוג, הרי שמדינת ישראל מסרבת להנפיק אותו"
    ממה שהבנתי המסמך הזה נדרש בכל אירופה (חוץ ממספר מועט של מדינות כמו קפריסין, צ'כיה סלובניה) לא רק באיטליה.
    שאלה: האם סירובה של ישראל לספק לאזרחיה נולה אוסטה היא לא הפרה של אמנות של האיחוד האירופי/האו"ם שישראל חתומה עליהם?
    הרי מדינת ישראל נאלצת בעל כורחה להכיר בנישואי קפריסין רק בגלל אמנות של האיחוד האירופי, לא?
    והאם המדינה לא מוכנה לספק את הנולה אוסטה גם כששני בני הזוג הם לא יהודים ורוצים להינשא באיטליה?

    • עדו הגיב:

      אכן, הפילפול לגבי שמה של מורל מלכה והאפשרות שהיא אתאיסטית (שמוגדרת כיהודיה בתעודת הזהות שלה) הוא בדיוק מה שהיה חסר פה. יישר כוח.

      • טל הגיב:

        "שמוגדרת כיהודיה בתעודת הזהות שלה" נכון, אבל העמדה של יוסי גורביץ היא שהיהדות היא דת ודת בלבד ומשום כך הוא עצמו (כבר) לא יהודי.
        כשאדם עם עמדה כזו כותב "כפי שאפשר להבין משמה, מלכה היא יהודיה" אז כן זה גרם לי להרים גבה.

        • ygurvitz הגיב:

          מה שאני חושב זה דבר אחד, עמדת ממשלת ישראל ובתי המשפט שלה זה סיפור אחר לגמרי.

          • מני זהבי הגיב:

            טמקא כותב שמורל מלכה התאסלמה, לכן מבחינה משפטית לא צריכה להיות כאן בעיה.
            זה שרבים בחברה היהודית בישראל לכל הפחות ירימו גבה נוכח הזיווג הזה, ובריונים מסוגו של גופשטיין ינצלו את המקרה כדי לפרסם את עצמם, זה כבר עניין אחר.

  6. אמיר הגיב:

    יוסי פעם כתבת נראה לי שבאייל הקורא שהמורה להיסטוריה שלך מנחלים אמר לכם שלאחר חקיקת חוקי נירנברג נציגי "אגודת ישראל" בגרמניה שלחו מכתב ברכה להיטלר על כך שהוא אוסר על נישואי יהודים וגרמנים

    אתה זוכר את המקור לכך? יש לזה תיעוד שאתה מכיר? סתם מעניין אותי העניין והשוות כאן בין חוקי הנישואים כאן לגרמניה הנאצית[לא השוואה שהייתי חותם עליה אבל עזוב את זה]אז נזכרתי בזה

  7. aaa הגיב:

    אפשר היה להשוות את ישראל לאלבמה של שנות החמישים אם אלבמה של המאה ה- 19 היתה בשליטת אימפריה אפריקאית שהפלתה את הלבנים לרעה, ואילו במאה ה- 20, לאחר עזיבת האימפריה הנ"ל, השחורים היו פותחים במלחמה נגד הלבנים בסיוע קנדה ומקסיקו שנמשכה במשך עשרות שנים.

    במילים אחרות: אתה עושה טריוויאליזציה לתקופת העבדות בארה"ב ובו-זמנית מסלף את תולדות הסכסוך.

    • עדו הגיב:

      אבל זהו שלא מדובר בתולדות 'הסכסוך'. אם בנצי גופשטיין היה טוען שאסור להתחתן עם ערבי כי הוא אויב אבל מותר להתחתן למשל עם גשש בדואי שמשרת בצבא או עם שוודי בלונדיני הטענה שלך הייתה נכונה.
      האמת? לא ראיתי את נציגי להב"ה יוצאים בזעם כזה כנגד ישראלים שפוגשים סקנדינביות על חוף הים למרות שאם ישראלי כזה יעזוב עם הגויה לארצות הניכר הוא אכן יאבד לעם היהודי והלכתית הצאצאים שלו יהיו גוים. היית מצפה שזה ידאיג אותם לפחות באותה מידה. מעניין…

      • אלכס ז. הגיב:

        להב"ה לא נגד כש*גברים* יהודים עושים את זה, הם מודאגים רק מנשים יהודיות.

        בסופו של דבר מדובר במשמרת צניעות לציבור החילוני היודו-נאצי.

      • עמית הגיב:

        זכרון קצר יש לשניכם. רק לפני כמה שבועות להב"ה גינו את הבן של נתניהו שיוצא עם סקנדינבית.

  8. הומניסטים יעלו באש את המזה"ת, בנישואי תערובת הגיב:

    עקב נשואי תערובת יתערבבו בצבור החלוני אנשים רבים שאינם יהודים לפי ההלכה, ולא יהיה שום הכר בינם לבין החלוניים בני היהודיות, ואף יתוספו עליהם צאצאי התערובת, ואז כל אחד ואחד מבניו של הצבור העברי הלא-אורתודוקסי יעבור מהסטטוס הנוכחי של "בחזקת יהודי לפי ההלכה" לסטטוס של "ספק נכרי לפי ההלכה". השנוי במעמדם של הלא-אורתודוקסים הרה אסון: היהודים שומרי המסורת, בגלל התגברות פחדם מנשואי תערובת של בניהם עם עברים-ספק-נכרים, ינקטו אמצעים להתבדלות (כבר עכשיו רבנים קוראים ליסד מרשם אוכלוסין פרטי), אמצעים שיהיו חמורים הרבה יותר משהם נוקטים היום כדי להתרחק מהצבור הלא-אורתודוקסי. התבדלות ממושכת מובילה לנכור הדדי. נכור ממושך מוביל לעוינות, עד להפרדה חברתית מוחלטת. מדובר במעגל שוטה. מרטין לותר קינג הזהיר: "אנשים בדרך כלל שונאים אחד את השני … מפני שהם מופרדים". הפרדה חברתית מוחלטת ללא הפרדה גיאוגרפית וללא הפרדה של מוסדות השלטון כרוכה בהרבה נקודות חכוך-פצוץ בין פצלי האוכלוסייה העוינים זה לזה. (גגלו:" מודל מתמטי, שמנבא את הסיכוי לאלימות על רקע אתני ודתי לפי פריסה מרחבית של האוכלוסייה ")
    לכן צריך להקדים לשאול: האם חרות מ"רודנות פקידי ההלכה", שתחילתה ערבוב עם אנשים מחוץ לעם וסופה פלוג פנימי, לא תתגלגל במשך הזמן למלחמת אזרחים בין שני העמים העבריים העוינים שהיא תיצור? (מצבנו נפיץ גם כיום: על הערכת קהילת המודיעין של ארה"ב על אפשרות של "עימות פנימי" בין "שמרנים ומתנחלים" לבין "ליברלים" בישראל שיתרחש עוד לפני שנת 2030 ר' ידיעה מאת אמיר אורן ב"הארץ" 11.12.12 ), האם מלחמת אזרחים בפועל או אפילו רק מיתון כלכלי מתמשך ללא סוף שיתחיל כבר בשלב שבו יתעורר חששם של המשקיעים מפני אפשרות להדרדרות למלחמה כזאת, לא יחלישו את מדינת ישראל עד כדי פתוי הערבים להנחית עליה מכת חסול וכך יביאו ל"ברירת שמשון"? האם "הקהיליה הבינלאומית" לא תקדם את פני הרעה הצפויה בכך שתעקר את כוח המגן הלא-קונוונציונלי של מדינת ישראל המפוצלת שאין לסמוך עוד על יציבותה הפוליטית?
    האם עוד ימצאו ערבים שירצו בשלום או בפשרה עם מדינת ישראל אחרי שיווכחו שהיא כבר נכנסה למסלול של החלשות מתמדת?

    • נטליה הגיב:

      זאת פארודיה?

      אם כן, על מה?

      אם לא – אז מפני שהאורתודוכסים הם nuts עם תעודות, לפחות לפי התיאוריה שלך, צריך לעשות מה שהם אומרים? נו באמת.

    • עדו הגיב:

      האמת היא שכן. אנחנו במסלול התנגשות עם היהדות האורתודוקסית בדיוק כפי שאנחנו במסלול התנגשות עם האיסלאם. בשני המקרים מדובר בקנאים דתיים מטורפים עם חוקים פרימיטיביים ואנשים נורמליים, שפויים ומודרניים מוציאים אותם מהכלים כי הם מראים את הגיחוך שבאמונה שלהם.

      • מני זהבי הגיב:

        קל להזדעזע מ"חוקים פרימיטיביים".
        העניין הוא שהתעקשות עיוורת גם על העקרונות הנעלים ביותר (בעיני המתבונן, כמובן) עשויה גם להוביל לתוצאות קטסטרופליות.
        בארה"ב, באמצע המאה ה-19, ההתעקשות על חיסול העבדות, מצד אחד, ועל זכות הקניין הפרטי, מצד שני, הובילה למרחץ הדמים הגדול ביותר בהיסטוריה האמריקאית (ואחד הגדולים בהיסטורית העולמית עד אז). אחת מהתוצאות של מרחץ הדמים הזה הייתה אומנם שחרור העבדים, אבל החיים של הרוב המוחלט מהם נשארו דפוקים למדי (כולל כל מיני מצבים של שיעבוד בפועל) במשך כמה דורות לאחר מכן.
        לעומת זאת, באימפריה הבריטית העבדות בוטלה ב-1834, באופן מדורג, תוך פיצוי חלקי של בעלי העבדים, ובלי שום מלחמה כתוצאה מכך.

        • Alon Levy הגיב:

          קראת יותר מדי מניפסטים של אפולוגיסטים דרומיים, נראה לי. בארה"ב, לינקולן הציע קנייה של העבדים מהבעלים ושחרורם, כמו באימפריה הבריטית, כאחד מהפתרונות, לפני שהוא היה מועמד לנשיאות. הדרום הכריז על עצמאות ופתח במלחמה מיד עם בחירתו לנשיאות, עוד לפני שהוא נהיה נשיא (דאז היו ארבעה חודשים בין הבחירות וחילופי השלטון).

          באימפריה הבריטית, המצב היה שונה לחלוטין. קודם כל, לא היה שום דבר שמקביל לדרום: ההחלטה היתה בידי הפרלמנט, שנבחר אך ורק על ידי מצביעים בתוך הממלכה המאוחדת, בה לא היתה עבדות. אז לבעלי העבדים בקריביים לא היה את הכוח שלדרומיים בארה"ב היה. ועם זאת, הפרלמנט גרר את רגליו עד שהיו כמה מרידות עבדים עסיסיות, כולל אחת אחרי שהוא הכריז על כוונתו לבטל את העבדות, של עבדים שבטעות הבינו מזה שהעבדות כבר בוטלה.

    • אחת הגיב:

      אנשים ממש לא שונאים זה את זה כי הם מופרדים. הבוסנים והסרבים גרו בסמיכות וגם ההוטו והטוטסי הכירו היטב זה את זה, שלא לדבר על היזדים המסכנים שנרצחו רק השבוע בידי שכנים סונים. דווקא בגלל קרבה והיכרות אנשים מוכנים לרצוח אחד את השני.

    • יובל הלפרין הגיב:

      גם בארצות הברית הייתה מלחמת אזרחים בין גזענים יותר לגזענים פחות. גזענות וכפייה דתית הם פסולות ואם מאבק בהן מביא לפילוג בעם – טוב שכך.

  9. Zak הגיב:

    אבל נראה כאילו החוק הישראלי כן מתיר לשני בני מילטים שונים להתחתן? משרד הפנים בהחלט רושם אותם כנשואים במרשם האוכלוסין. הנקודה היא שהם צריכים לרשום קודם את הנישואים שלהם בחו"ל ורק אז הם נרשמים בארץ. זה בהחלט הבדל מהטענה של "החוק הישראלי לא מאפשר לבני שני מילטים שונים להתחתן אלה באלה"

    • An Cat Dubh הגיב:

      הוא עושה את זה בחוסר חשק, ולפני שנה בערך נסו להעביר חוק נגד נישואין כאלה.

    • AP הגיב:

      החוק הישראלי (ס'1 לחוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין)) מציין במפורש "של יהודים בישראל". מה שקורה בחו"ל הוא מחוץ לסמכות החוק.

  10. חנן הגיב:

    פוסט טוב.
    מזעזע במיוחד הקישור לגיא לרר ("תודה, בנצי"). החלאה הזה נתן במה אוהדת לפשיסטים של הצל באייטם על רדיפת ה"בוגדים" שלהם.

  11. טלדו הגיב:

    והקטע הכי מוזר שכולם משום מה לא מכירים בו – אביה של הכלה אמר כי היא התאסלמה.
    היא כבר לא יהודייה.

  12. אביב הגיב:

    הייתה כתבה שפורסמה שציינה כי מורל התאסלמה והזוג הכיר וחי כבר חמש שנים ביפו.

  13. מני זהבי הגיב:

    מעניין אם גופשטיין והבריונים שלו היו עושים משהו דומה במקרה של נישואין בין יהודיה ישראלית ובין בחיר לבה שחי בחברה היהודית בישראל אבל נחשב ללא-יהודי לפי ההלכה (יש כנראה כמה עשרות אלפים של כאלה בגילאי הנישואין בישראל).
    אם לא, וסביר להניח שלא, אזי מדובר בשונאי ערבים הרבה יותר משמדובר בקנאי ההלכה או במתנגדים לנישואי תערובת.

  14. זיו הגיב:

    מה כל כך מעניין בזה? מה ההבדל בין גזען מילטריסטי לגזען משיחי? זו נבלה וזו טריפה. אני גם לא מבין מה ההבדל בין גופמן לחברי הממשלה או הכנסת. זו חבורת נבלים שלא הייתה מביישת חוברת קומיקס של מארוול. זה לא שהם יותר מעודנים או פחות קיצוניים. ממש קשה לי לבחין בניואנסים.

  15. אורן הגיב:

    אם קשה לך לחשוב דוגמאות טובות יותר להשוואה לישראל מגרמניה הנאצית אולי כדאי שתפתח גוגל במקום לחשוב. תגלה מדינה בגבול הצפוני שלנו שגם בה אין אפשרות לנישואין בין-דתיים. באופן מפתיע גם היא ברוך רב-תרבותי תוצר קולוניאליסטי.
    או שהשוואה לגיטימית רק למדינות נוצריות שלרוב לא היה להן שום דבר להפסיד בחקיקה שכזו אך כיום רוויות איסלמופוביה ואחוז הנישואין הבין-דתיים בהן – כמו אחוז ה-א-דתיים בהצהרה – שואף לאפס.
    http://www.jadaliyya.com/pages/index/3007/the-making-of-a-secular-democracy_law-marriage-and

  16. אורן הגיב:

    אגב, אם אתה מצפה שהמדינה תעמיד לדין את גופשטיין על אשמת גזענות בגין בן הזוג היהודי, כדאי לך להצטרף לספסל הנאשמים על "השפלה, ביזוי, גילוי איבה" ליהדות האורתודוכסית. חמש השנים אחרונות בבלוג תדברנה בעדך על הדוכן.

  17. אריק1 הגיב:

    ההשוואה כאן מטופשת.
    אפשר להתנגד בעצמך לנישואי תערובת ועדיין לחשוב שזה לא מוצדק לפגוע במי שבכל זאת מחליטים לעשות אותם.
    באותה מידה שגורביץ' מתנגד (מן הסתם) לנישואים לפי ההלכה ועדיין זה לא אומר שהוא ודומיו בהכרח תומכים או נותנים לגיטימציה לעריכת הפגנות והפרעות לטקסי נישואים(לא רק בגלל שיש יותר מדי)