החברים של ג'ורג'

היאיר לפיד של הימין

יועז הנדל בונה את עצמו כיאיר לפיד של הימין לקראת הבחירות הבאות. בתחום אחד הוא כבר מצליח: חוסר הדיוק בעובדות

בשולי הפוליטיקה הישראלית מרחף בשנים האחרונות יצור משונה, יועז הנדל שמו. כרגע הוא מחזיק בתפקיד יו”ר המכון לאסטרטגיה ציונית, הגוף שהביא לנו בין השאר את “אם תרצו” ושמטרתו היא להפוך את ישראל ליהודית יותר. הנדל גם מפעיל את הארגון שמתיימר להיות ארגון זכויות אדם, “זכויות אדם כחול לבן”, וכותב בידיעות אחרונות. קודם לג’וב הנוכחי שלו, הנדל עבד בלשכת ראש הממשלה, כראש “מערך ההסברה הלאומי,” ולזכותו ייאמר שהתפטר מהתפקיד אחרי פחות משנתיים, לאחר שהיה בין חושפי פרשת נתן אשל.

מי שעוקב אחרי כתיבתו המעייפת ישים לב שהוא מקפיד להציג את פני איש הימין המתון אך המיוסר. אתם מכירים את הטיפוס: 70% בן דרור ימיני, 30% ישראל הראל. בניגוד לימיני, להנדל יש יושרה מסוימת ולכן הוא לא טורח להעמיד פני איש מרכז. הנדל מקפיד מדי פעם לגנות את ההתפרעויות של קיצוני המתנחלים, אבל רק אותם.

קשה שלא לחשוד, ואני לא הראשון שמעלה את החשד, שהכתיבה העמומה והמחניפה של הנדל מיועדת לאפשר לו להתחרות על תפקיד פוליטי, ולא עוד הרבה זמן. נראה שהוא מחכה לרגע שבו היאיר לפיד הנוכחי ימצה את עצמו סופית, וקהל המרכז הרדיקלי – קרי האנשים בישראל שמאמינים בתמים שהם במרכז כי הם מוכנים למדינה פלסטינית ערטילאית, רצוי פלוס מינוס עם בוא המשיח, תוך שמירת גושי ההתנחלויות, אבל בפועל מקדמים עמדות של ימין קיצוני – ירצה לעצמו מועמד חדש וטרי. כשזה יקרה, הנדל יהיה שם. בניגוד ללפיד, הנדל שירת ביחידה קרבית והוא לא יתן לך לשכוח את זה. אפילו ספר הילדים שהוא כתב נקרא “כשאבא יצא למילואים.” יאיר, מאחוריך!

הדוגמא הקלאסית לחשיבה ההנדלית הוא ארגון זכויות האדם שהוא בנה. המטרה שלו היא להוכיח שזכויות אדם הן לא רק עניין של השמאל. כלומר, נסיון ניכוס קלאסי. מה עושה “זכויות אדם כחול לבן”? ובכן, בהנחה שהוא בכלל פועל – בשטח הוא לא מורגש – הוא אמור להיות סוג של מחסום Watch מדולל: לעקוב אחרי הפרות זכויות אדם של חיילים, ואז לדווח עליהן… לצבא. זה האחרון לא יעשה כלום, אבל בארגון של הנדל לא מאמינים בדיווח לתקשורת, או בכתיבת דו”חות. את הכביסה המלוכלכת של צה”ל, מאמינים שם, צריך לכבס רק בתוך צה”ל. בפועל, אם כן, ארגון זכויות האדם של הנדל מתפקד – אם הוא אכן מתפקד – כסוג של מש”ק משמעת. וזה קצה המחויבות שלו לזכויות אדם: שלא כמו ארגוני זכויות אדם של ממש, שמבינים שעצם המצב של כיבוש מוביל בהכרח לשלילת זכויות אדם מסיבית ומתמשכת, הנדל לא מתעסק עם הסיבות למצב. הוא יתעסק, אם בכלל, כשאיזה חפ”ש יחרוג מהפקודות. המערכת שדחקה את החפ”ש הזה לחרוג מהפקודות, המצב עצמו – זה לא במנדט של “ארגון זכויות אדם ימני.” כאן, בסופו של דבר, הפרדוקס. שבמאמרים שלו, שולל הנדל פעם אחר פעם את הרעיון של מדינה פלסטינית עצמאית; הוא חושב במונחים של כיבוש נאור יותר. אבל סיום שלו – עד כאן.

שלא במפתיע, הנדל – לשעבר ראש “מערך ההסברה הלאומי” – הוא מאמין גדול ב-hasbara. האספסוף היהודי אוהב את זה. יש כאן 19 מנדטים בהתהוות. במדינה שבה נפתלי בנט הוא כוכב עולה, ואביגדור ליברמן הוא שר חוץ, הנדל הוא לא הדבר הגרוע ביותר בסביבה.

לפחות עד שמסתבר לך שהוא לקח את הקטע של חיקוי של יאיר לפיד גם לתחום הדיוק בעובדות.

הטקסט המקורי של הנדל

ביום שישי האחרון, כתב הנדל מאמר בידיעות, כהרגלו. הוא עסק בהכנסת הבטון לרצועת עזה, דיבר על ארגון גישה, וכתב ש”שוחחתי בשבוע שעבר עם מנכ”ל הארגון איתן דיאמונד לאחר שהתגלה שחלק ניכר מהכמות הועברה לבניית מנהרות התקפיות.” הבוקר הוא פרסם סטטוס דומה מאד בעמוד הפייסבוק שלו, רק ששם המשפט הרלוונטי נראה כך: “שוחחתי בשבוע שעבר עם מנכ”ל הארגון איתן דיאמונד לאחר שהתגלה שכחצי מהכמות שהועברה לבניית מנהרות התקפיות.” ההדגשות שלי. אחר כך, הנדל נבהל מעצמו ותיקן את הסטטוס שלו כך שיתאים ל”ידיעות”: עכשיו הכמות היא שוב “חלק ניכר.”

הסטטוס של הנדל, לפני ואחרי. באדיבות איתמר שאלתייאל

יש שתי בעיות בסיפור הזה. נתחיל מהגדולה. אין שום ראיה לכך שחומרי בניה שהועברו לרצועה שימשו את החמאס לבניית מנהרות. זו טענה של מערכת ה-hasbara, אפילו טענה ותיקה שלה (עסקתי בה כאן), אבל היא מעולם לא גובתה בשום סוג של ראיה.

נזכיר שוב: ישראל מאפשרת הכנסה של בטון וחומרי בניה לרצועת עזה רק עבור ארגוני המגזר השלישי, שבעזה הם פעילים מאד עקב העובדה שישראל הרגה את היצור והמסחר שם והפכה את רוב האוכלוסיה לנתמכת סעד. על העברת חומרי הבניה הזו יש פיקוח מדוקדק. הארגונים צריכים להבהיר לשם מה הם צריכים אותם, והם צריכים להוכיח שהם הוציאו את הכמויות המדויקות לצרכים שלשמם הופנו.

בשל כלכלת המנהרות, שאכן ספגה מהלומה בחצי השנה האחרונה, עד לאחרונה לחמאס לא היתה כל בעיה לייבא בטון או צרכי בניה אחרים עבור עצמו. ישראל ניסתה (ראו קישור קודם) לטעון שחומרי הבניה שהיא מאפשרת להכניס לרצועה משמשים לבניית מנהרות, אבל, כאמור, לא סיפקה כל ראיות לכך – ובפעם האחרונה שהיא ניסתה את התרגיל הזה, היא שכחה לציין שהמנהרה נחשפה אחרי תקופה ארוכה שבה לא הוכנסו כלל חומרי בניה לרצועה.

אז, כשיועז הנדל כתב ש”התגלה שחלק ניכר מהכמות הועברה לבניית מנהרות,” הוא שיקר או פינטז. הוא נדרש, בעמוד שלו, לספק הוכחות לטענה שלו, והתחמק מכך בעקשנות לפידית. כשזוכרים שהשקר הזה הוא בעצם שקר hasbara ותיק, העובדה שהנדל מפמפם אותו לקוראים שלו לא צריכה להפתיע יותר מדי.

זו הבעיה הגדולה. הקטנה היא השקרנות הקטנונית. הנדל ידע שהוא לא יכול להעביר “מחצית מהכמות” דרך עורך ב”ידיעות,” כי זה עשוי היה לדרוש הוכחות לכך, ואין. אז הוא כתב “חלק ניכר,” וזה, אם אתה עורך עסוק שמוחו ממילא נשטף בתעמולת hasbara, עשוי לעבור בלי יותר מדי בעיות.

אבל כשלהנדל אין עורך – הבעיה הקלאסית של יאיר לפיד – הוא מתפתה לנפח קצת את השקר. וכיוון שאין מי שבולם אותו, ה”חלק ניכר” הופך ל”מחצית מהכמות.” זה הרי קל כל כך. ואז הנדל מגלה את מה שגילה לפיד: שהרשת מלאה באנשים שאינם עורכים מותשים ולחוצים, שיש להם זמן לקרוא בקפידה ולגלות את השקרים והפרכות. ואז הנדל, שכמו לפיד לא רגיל שמתקנים אותו, עושה לפיד ועורך את הסטטוס שלו – כשהוא שוכח שפייסבוק שומרת את ההיסטוריה של העריכות ומציגה אותן לכל דורש, ומוציאה אותך טמבל באותה הזדמנות.

אז כן, בניגוד ללפיד – שיודע על השכלה משמועות ושניזון מספרי ציטוטים – להנדל דווקא יש יופי של השכלה אקדמית, ועל כן הוא לא יעשה את השטות המטומטמת של הכרזה על אסטרונום פולני כעל פילוסוף יווני קלאסי; אבל הנטיה להונאה, לתחמנות קטנה, להעדפת המסר על פני האמת, ניכרת אצלו כבר עכשיו. ואם למדנו משהו מלפיד, זה שבאלה צריך לטפל כשהם קטנים.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

54 תגובות על ”היאיר לפיד של הימין“

  1. איתמר הגיב:

    תיקון הגהה קל: "שזכויות אדם הן לא רק עניין של הימין" צ"ל השמאל.

  2. מעש הגיב:

    מעניין אם גם עוד עשרים שנה הוא יקפיד להזכיר בכל טור שלו את אותה חצי שנה מהוללת שבה עבד לצד נתניהו.

  3. כלכלן הגיב:

    מה זה משנה איזה מלט הולך בדיוק לאן? הרי חמאס שולט ברצועה ובכל מאגרי המלט. אפשר לחשוב שאפילו אם הוא ממש צריך, הוא לא מאחסן טילים באותם בתי ספר, שלשיפוצם הוכנס מלט באופן רשמי. לא צריך לעשות בדיקות כימיות כדי לראות איזה מלט הלך לאן. גם אם יש הברחות, הכנסת מלט מאפשרת לחמאס להשתמש ביותר מלט מאותן הברחות למנהרות שלו, במקום לשפץ מבני ציבור. אתה כותב על החמאס כאילו שהוא סוג של חייזר שנחת ברצועה, ואין שום סיבה לצפות ממנו שיבנה בתי ספר. אבל חמאס הוא הגוף ששולט שם, והוא נושא באחריות לבניית מבני ציבור ותחזוקתם. במלט שהוא מבריח מסיני הוא צריך לבנות בתי ספר, לא מנהרות התקפיות לתוך ישראל.

    • יוני הגיב:

      אתה יוצא בביקורת על העדפת המסר על האמת. אבל הבלוג שלך עצמך רווי באי-דיוקים, והצגה מאוד מוטה של עובדות. לדוגמה – "התרגיל" של המנהרות, שאליו אתה מקשר ומציג אותו כבלוף של ישראל, כאשר אין ראיה אמיתית למה שאתה אומר.

      הפוסל במומו פוסל.

    • עדו הגיב:

      הממ.. לא ממש. אם הכנסנו טונה מלט לרצועה ויש הוכחות מוצקות שאותה טונה שימשה לבניית בית ספר אז המלט הזה לא שימש לבניית מנהרות טרור. הטיעון שאתה מעלה קצת יותר מורכב ואני בהחלט לא מבטל אותו אבל זה לא מה שכתב הנדל.

    • קומט הגיב:

      את המיסים שלי, ממשלת ישראל צריכה להשקיע בחינוך, רווחה ובריאות, לא בבנייה בשטחים, במימון הכיבוש ובתמיכה בטייקונים. ועדיין…

  4. גלעד ב. הגיב:

    אם חמאס לא מקבל בטון, וארגוני המגזר השלישי שכן מקבלים בטון לא מעבירים אותו לחמאס, אז איך נבנתה המנהרה הראשונה ששימשה להברחת הבטון עבור שאר המנהרות?

  5. Gaudi הגיב:

    I think what Yossi is saying is that the cement that built the tunnels was smuggled in through tunnels on the Egyptian side.

  6. ליברטריאן הגיב:

    ובלי קשר להוכחות, אני לא מבין מה מרעיש בזה שהמלט משמש את החמאס.

    זה כמו להגיד שהחמאה שותה מים ומשתמש בחמשל שישראל מספקת. אז מה נעשה? נרעיב ונחשיך את עזה?

    גם המכוניות שנמכרות בישראל משמשות לביצועי פשע, ואפילו כמכוניות תופת. הרימונים של צה"ל מגיעים לארגוני פשיעה. התחתונים של דלתא מכסות את הביצים הגדולות של המתנחלים, ובזכות התשתית של בזק חנן "דינם של החוטפים ודינה של המסיתה מעודדת החטיפות זועבי צריך להיות זהה" זועבי מעניקה ראיונות לעיתונים.

    deal with it.

    • שחר כ. הגיב:

      סוף סוף תגובה נורמלית. מה רציתם? לשם מה הוויכוח הזה? ישראל משתמשת ברבע מהתקציב העצום שלה לקניית נשק להילחם בחמאס.

      • נועם א"ס הגיב:

        זה הרפלקס המותנה של ציונים: אוהבים לנהל. יש להם את הסטטיסטיקות שלהם, את "התרחישים" שלהם, את ההיי-טק שלהם. טובחים אלפיים אישה ואיש נצורים, וחיש קל אצים-רצים להם למדידות החביבות עליהם – כמה מלט הלך לפה, כמה מהתקציב הלך לשם. דבר אחד לא ימדדו לעולם: את הדם על הידיים שלהם. רק ברברים מתעסקים בזה. אנחנו אנשים תרבותיים.

        • סער הגיב:

          הנה, אם דיברנו על שקר לא מבוסס. "טובחים 200 איש ואישה נצורים".

          למרבה המזל, היום הגישה למידע טובה יחסית וניתן לראות בקלות שכל מדינה מערבית שנלחמת בשטח בנוי (בתנאים קלים יותר מאשר מול חמאס) הורגת בעיקר אזרחים והרבה הרבה יותר מכמות החיילים שהרגו לה.

          מי שרוצה את המספרים לפי וויקיפדיה:
          http://en.wikipedia.org/wiki/First_Battle_of_Fallujah
          http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Basra_(2003)

          עד כאן מספרים לא נוחים.
          פתחתי מטריה, קדימה נועם, תתלהם.

          • נועם א"ס הגיב:

            מה אתה רוצה ממני? אני אחראי לקולוניאליזם האמריקאי הרצחני במזרח התיכון? במקרה גרתי כמה חודשים בארה"ב כשהוכרזה ההחלטה המתועבת לכבוש את עירק ע"י הקאובוי המתועב ולובי הנפט שלו, שגם דמם של היזידים ויתר המיעוטים האומללים בעירק של היום על ידם, ולקחתי חלק בהפגנות ההמוניות שם נגד היציאה למלחמה הפסיכופטית הזאת. אין שום דבר יותר טוב בצבא הטרור האמריקאי מצבא הטרור הציוני, כמו כל צבא אחר. ולפני שתקפוץ: כן, דאע"ש יותר גרועים. זה הבדל סיגנוני, לא מהותי: אלו ואלו משווקים רצח המוני כדרך חיים, אלו ואלו תאבי כוח ועוד כוח, אלו ואלו משרתים את ההון הגלובאלי והאינטרסים שלו (הראשונים את הנפט האמריקאי, האחרונים את הנפט הסעודי), אלו ואלו בטוחים שדווקא להם מותר ושהצדק איתם. סגור את המטרייה שלך, השמש זורחת:
            http://electronicintifada.net/blogs/sarah-irving/south-african-jewish-students-hounded-after-expressing-solidarity-gaza

            • סער הגיב:

              בניגוד אליך אני לא קופץ. דאע"ש הם לא קנה המידה שלי, אולי שלך.
              המין האנושי משרת מנגנוני כח כאלה ואחרים מאז ומעולם, מהפרעונים הרבנים, מביסמרק ועד שמש העמים.

              הכי טוב שהצלחנו להגיע זה לשים רסנים על מנגנון השליטה. אני מנחש שאתה מאלו שמציעים פתרון שהוא מנגנון שליטה נוסף.

            • סער הגיב:

              אגב, אמור מעתה גם הקולוניאליזם הבריטי הרצחני במזרח התיכון.
              הקישור השני הוא לקרב של הצבא הבריטי (בצרה 2003) 11 חיילים בריטים הרוגים מול מאות של הרוגים עיראקים, רובם אזרחים.

    • נתן הגיב:

      אתה מכיר עוד מדינה שמסיעת למאמץ המלחמתי של מדינה שנלחמת בה?

      זה אידיוטי כמעט העובדה שאנחנו מספקים להם חשמל
      שאיתו הם מפעילים מחרטות
      שאיתן הם בונים רקטות
      שאותן יורים על תחנת הכוח באשקלון שמייצרת חשמל
      שעובר לעזה
      שמפעיל מחרטות
      חד-גדיא
      חד גדיא

      • שחר כ. הגיב:

        למאמץ המלחמתי של איזה מדינה מסייעת ישראל? מדינת עזה?

        • נתן הגיב:

          כן. ישראל מסייעת למאמץ המלחמתי של מדינת עזה כאשר היא מספקת לה חשמל ומלט.

      • דוד שולמן הגיב:

        זה ממש אידיוטי. ומה לא אידיוטי? לזרוק על עזה אחת מ-400 הפצצות הגרעיניות שישראל מחזיקה במחסן "לפי מקורות זרים"? להכניס את תושבי לתאי גזים? (מחנות ריכוז כבר בנינו).
        אתה כל כך טיפש ובור נתן, כך שאין טעם להסביר לך שישראל לא עושה טובה בכך שהיטא מספקת חשמל לאוכלוסיה שנמצאת תחת כיבושה (כן הכיבוש עדיין נמשך, גם אם הקלגסים שומרים מבחוץ).

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          הסיבה שיש מצור היא שאחרי עשרה ימים מיום שעזבנו הם התחילו לשלוח פצמרים לכיווננו. לא קלגסים ולא נעליים.

        • נתן הגיב:

          נכון שולמן, אתה צודק.
          מחנות ריכוז ותאי גזים.
          בדיוק. ארוחת ערב בשמונה .כיבוי אורות ב10.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        IBM מכרו מחשבים לנאצים, כנראה שארה"ב סייעה למאמץ המלחמתי של היטלר.

        • נתן הגיב:

          כן. זאת בדיוק אותה דגמה.

          • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

            בוודאי שזאת לא אותה דוגמא. במקרה הראשון מדובר על ישראל והפלסטינים ובמקרה השני על IBM והנאצים. Are you daft?

            • נתן. הגיב:

              יפה. הבנת לבד. IBM זה לא ארה"ב.

              אני רק מקווה שאתה לא רומז שכמו שהוגשו תביעות נגד IBM על שיתוף פעולה עם האויב , לא יוגשו תביעות בעתיד נגד ממשלת ישראל על אשמה דומה.

              • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                בוודאי שלא, כי ממשלת ישראל לא מעבירה כלום לפלסטינים כמו שממשלת ארה"ב לא העבירה כלום לנאצים. חוזר ושואל, are you daft?

    • יוני הגיב:

      אחלה.
      לא נראה לי שהמעשה מפתיע אף אחד, אבל במקרה הזה יש בידי ישראל את היכולת להתגונן ולהקשות על בניית המנההרות ע"י מניעת הספקת המלט. וזה בדיוק ה-deal with it שעושים.

  7. מודי תולששש הגיב:

    "אם למדנו משהו מלפיד, זה שבאלה צריך לטפל כשהם קטנים."

    יש לך סיבה לחשוב שזה יעזור אם יטפלו בהם כשהם קטנים? אולי דווקא להפך: הם ילמדו להזהר.

  8. יונתן בוקסמן הגיב:

    זו הוכחה מספקת לכך ששקי מלט שניתנו לאונר"א שימשו לבניית מנהרות לתוך ישראל? http://images1.ynet.co.il/PicServer4/2014/07/23/5478307/Untitled-2.jpg22222.jpg

    אם זה לא, אז מה כן?

    • שחר כ. הגיב:

      ומאיפה משיגים המתנחלים את המלט שלהם לבניית מאחזים בלתי חוקיים?

    • חנן הגיב:

      סליחה, יונתן, מה בדיוק אתה רוצה להראות כאן – שהחמאס בונה מנהרות מקמח?

    • ygurvitz הגיב:

      זה נראה כמו שק של חיטה, לא של מלט. זה מה שכתוב עליו.

      יתר על כן, לא ברור:

      א. מה מקור התמונה.
      ב. אם היא הגיעה מצה"ל, האם היא אמינה או מפוברקת.

      • מני זהבי הגיב:

        שק של קמח חיטה: בצילום אפשר להבחין בחלק מהאותיות המרכיבות את המילה flour.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          המסקנה ברורה: חמאס מעביר מלט למנהרות בשקים של חיטה!

          • עמית הגיב:

            באתי לברר מה עומד מאחורי התמונה וראו במה נתקלתי במקרה:

            https://www.facebook.com/btselemheb/posts/10152182157305586?comment_id=31662500&offset=0&total_comments=22

            דוברת בצלם בינואר: "נכון, חלק מחומרי הבניין שימשו לבניית המנהרות, שחלקן שימשו להעברת חומרי נפץ וחלקן נבנו מתחת לגבול עם ישראל. אבל חלק גדול מהמנהרות שימשו להעברת סחורות ממצרים לעזה וישראל היתה מודעת היטב לקיומן ולא פעלה באופן גורף כדי לחסלן. וחוץ מזה, גם אם חומרי הבניין אכן שימשו לצרכים אלה, אי אפשר להותיר מיליון ושבע-מאות אלף בני אדם בלי שום אפשרות לבנות את בתיהם "

            דוברת בצלם מכירה בכך שחומרי הבניה שהגיעו מישראל שומשו לבניית המנהרות, כולל מנהרות התקיפה לשטח ישראל. מעניין אם כל האהבלים שהתקטננו על האמירה של יועז הנדל, שהיא חזרה על טענה רשמית של צה"ל, יאכלו עכשיו את הכובע. או סתם ימצאו תירוצים.

            • שחר כ. הגיב:

              אף אחד לא מתווכח שהחמאס משתמש בחלק מהמלט לבניית מנהרות. לשם מה כל הסחות הדעת המטמטמות הללו?
              ובשעה שהחמאס בונה מנהרה רוכש צה"ל בכספינו מטוסים שעלות כל אחד מהם אלף מנהרות. המטוסים הללו משמשים את ישראל להפציץ את עזה כדי להרוס את מנהרות החמאס ובדרך אגב גם כמה מאות ילדים ונשים, ולקינוח משפחות שלמות. הכספים האלה חסרים בחינוך שלנו, ברווחה שלנו, בבריאות שלנו וגם בשפיות שלנו, אם לשפוט את "מצב האומה" במהלך המלחמה האחרונה.
              דבר אחד ויחיד ברור כאן: החמאס לא יפסיק להילחם כל עוד צה"ל נלחם בו וכל עוד ישראל כובשת את עמו.
              אנחנו צריכים לדבר רק על דרכים להשגת פיוס.
              אולם נראה שאותך, עמית, לא מעניין דבר חוץ מלהוכיח את ה"אהבלים שהתקטננו על האמירה של יועז הנדל". מי זה בכלל יועז ולמה אכפת לנו ממנו? מודע אתה נוקט בטכניקות פרסומאיות ותקשורתיות על מנת למסמס את הדיון האמיתי? אנחנו זקוקים לפעולה אמיתית בדרך לסיום הסכסוך בינינו לבין הפלסטינים, יהיה בראשם מי שיהיה. כולם יודעים מה צריך לעשות, וכולם מאוננים על יועזים ומנהרות ונהלי גלאדיטורים כדי לא להתעסק עם השאלה האמיתית היחידה המונחת לפתחנו.
              למה? כי ישראל הציונית לא מעוניינת בפיוס אמיתי עם השוכנים המקוריים של א"י, אלא לדחוק כמה שיותר מהם החוצה, אל מעבר לגבולותיה המתרחבים ללא הפסק של המדינה הציונית יהודית.

              • סמולן הגיב:

                הפוסט הזה עוסק ביועז הנדל, לא ?

              • נתן. הגיב:

                נכון.

                ודעאש טובחים את העם היזדי בגלל שהיזדים כובשים את עמם.

                מותר לרצות שלום , לא חייבים להיות טיפשים.

              • עמית הגיב:

                אם היית כותב את התגובה הזו כתגובה למאמר של גורביץ היה אפשר להאמין לך.

                אבל עכשיו זה נראה כאילו אתה בסדר גמור עם התקטננויות והסחות דעת עד שמפריכים לך אותם. ואז אתה עובר לתקוף "אבל מה אתם מתעסקים בכאלה התטננויות??"

            • שחר כ. הגיב:

              קצת מאוחר, יש כבר פוסט חדש, אבל בכל זאת:
              הפוסט לא ממש על יועז אלא על מ"י היקרה שלנו, על התנהלותה ועל מעשיה. זהו חלק מרצף עצום של פוסטים המתעד את התדרדרותה של ישראל על פי יוסי, וככזה – בהחלט יש לו מקום.
              למתעמתים עם יוסי יש שיטה: למסמס את הדיון האמיתי (מעשיה של ישראל) בדיון על זוטות.
              אם יועז לא אמר את מה שיוסי אמר שאמר, אמר זאת מישהו אחר, או יאמר זאת מחר. (זה גם שיר). כל הויכוח המטמטם, אם תסלחו לי, על מי מכניס מלט לעזה הוא ערמה של כלום, בלבול מלים, הסחת דעת. החמאס ילחמו בנו עם או בלי המלט, ואם יצטרכו יבנו טילים ממסטיקים, כמו שגם היהודים עשו כשלא הייתה להם ברירה. יש כנראה מגיבים שפשוט נהנים להתווכח כך, סתם, להעביר הזמן בשעשוע אינטלקטואלי או דמוי כזה. אבל משום מה נראה לי, שלעמית יש אג'נדה מאחורי תחבולות המלל הללו. וספציפית לתגובה שלך, עמית, אין לי עניין בדבריו של יועז, לא לאששם ולא להפריכם. זה פשוט לא מעניין אותי. אני מתוסכל מההתעסקות בזוטות.