החברים של ג'ורג'

שינת התבונה והתעוררות המפלצות

המנעותה של המשטרה מאספקת מידע אמיתי ורשמי בזמן אמת על פרשת רצח מוחמד אבו חדיר מדרדרת את ישראל לעבר מלחמת אזרחים

להלן העובדות כפי שהן מוכרות עד כה: בבוקר רביעי שעבר, קצת יותר מיממה לאחר שראש הממשלה נתניהו דיווח על מציאת גופות הנערים החטופים תוך האמירה ש”נקמת דם ילד קטן עוד לא ברא השטן,” חטפו מספר יהודים את מוחמד אבו חדיר, נער בן 16 משועפט. הם רכבו במהירות מהמקום, הגיעו לחורשה סמוכה, שפכו דלק על גופו, אילצו אותו לשתות דלק, ואחר כך הציתו אותו. המשטרה, שקיבלה דיווח מיידי על החטיפה, איכנה את מכשיר הסלולר של אבו חדיר ומצאה את הגופה תוך שעה וחצי.

עם זאת, היא נמנעה מדיווח רשמי על כך במשך זמן ארוך. בזמן הזה, התחילו אנשים – יש סיבות טובות להניח שאלו היו שוטרים – להזין את התקשורת בדיסאינפורמציה. אחת השמועות היתה טענה על כך שאבו חדיר היה הומוסקסואל שנרצח על ידי קרובי משפחה. אחרת היתה שהוא נרצח כתוצאה מריב חמולות. שתיהן נופחו במהירות על ידי התקשורת היהודית – בלט בשקריו משה נוסבאום מערוץ 2, שכדי לטהר את הציבור היהודי שיקר על זהותו של ילד נוסף שכמעט נחטף, וניסה לשכנע את הצופים שהוא בן למשפחת אבו חדיר; הוא לא – ועודדו על ידי שתיקה משטרתית רשמית.

אמרתי “תקשורת יהודית,” והתכוונתי לכל מילה. מותו של אבו חדיר הוביל למהומות קשות בגדה, וגם בתוך ישראל. הציבור הפלסטיני קיבל את המידע הרבה יותר מהר, וככל הנראה בצורה הרבה יותר מדויקת, מהציבור היהודי. כתוצאה מהתפרצות של מהומות לאומיות, נאלצה התקשורת הישראלית לבחור צד: האם היא תקשורת ישראלית, כלומר של כל אזרחי המדינה, או יהודית, כלומר משרתת את האוכלוסיה האתנית השלטת. כמו כמעט בלי יוצא מן הכלל במצבים כאלה, התקשורת – כמו הציבור שהיא מתחנפת לו – ויתרה על ישראליותה והפכה בכל פרט לשמה הרשמי ליהודית.

אבל היא לא היתה מועמדת בדילמה כזו, אלמלא המשטרה ובתי המשפט. המשטרה מטפטפת כבר כמה ימים שהיא יודעת שמדובר ברוצחים יהודים, שהסיבה לרצח היא לאומנית, אבל נמנעה מהודעה רשמית כלשהי. היום אמר בכיר ישראלי לסוכנות הידיעות AP – כלומר, לא לכלי תקשורת ישראלי, אף שצוטט בהרחבה – שהמשטרה עצרה שישה יהודים, ביניהם קטינים, בחשד לרצח. הם כבר קיבלו סיוע משפטי מטעם עמותת חננו, המייצגת הקבועה של מחבלים יהודים, וזה אומר דרשני.

כמובן, העובדה שמישהו נעצר – ודאי אם הוא נעצר על ידי משטרת ישראל – אין פירושו של דבר שהוא אשם במשהו. הוא רק חשוד. אבל המשטרה מסרבת לומר אפילו את זה לציבור. במדינה נורמלית, שבה המשטרה לא מנסה לכסות על התחת של ראש הממשלה, המשטרה היתה עושה ההיפך. היא היתה עורכת מסיבת עיתונאים יומית ומדווחת על מה שיש, והיא היתה מוציאה את הסרטונים של מצלמות האבטחה לציבור. אחרי הכל, הציבור עשוי לזהות שם מידע שיוביל לפענוח התיק, לא?

אבל משטרת ישראל תמיד שירתה את הממשלה, לא את הציבור. והפעם נתיב הדם הוביל ישירות אל המסית הלאומי, בנימין נתניהו. הוא ציטט את ביאליק שקרית: ביאליק החל את הציטוט שלו ב”ארור האומר נקום.” נתניהו השמיט את הרישא הזו, לא במקרה. הוא קרץ לציבור היהודי תאב הנקמה.

ואז, כמו שקרה לנתניהו לא אחת בעבר, השד ששחרר היה חזק ממנו. בפעם האחרונה שנתניהו רקד ככה על דם, בפעם האחרונה שהוא הפיץ שנאה בווליום כזה, נרצח כאן ראש ממשלה. זה לא היה משהו שנתניהו רצה. זה כמעט היה אסון פוליטי מבחינתו. אבל ככה זה: הפירומן לא שולט באש, ואף על פי כן הוא נמשך אליה. אולי בשל כך. ומה היה לנתניהו לומר על הרצח של אבו חדיר? הוא קרא לאזרחים “לא לקחת החוק לידיים.” כי הזנתו בכפיה של נער צנום בדלק, ואחר כך הצתתו, הם הצורה המקובלת שבה פועל החוק בישראל. מה, לא?

אז המשטרה לא יכלה לדבר על החקירה, כי זה היה גורם לכולנו להריח את אדי הדלק שעל ידיו של ראש הממשלה, ולכן היא שתקה. כדי לשתוק, היא הלכה לבית משפט והוציאה צו איסור פרסום. אם פעם היה לנו רב סרן שמועתי, אז היום הוא בגלימה ועניבה, שופט זוטר שחותם על צווי איסור פרסום – וגורם הרבה יותר נזק. עד שלשום, יומיים ויותר אחרי הרצח, התקשורת הישראלית נמנעה אפילו מלדווח על הדרך בה נרצח אבו חדיר. התוצאה היתה השתוללות של גל שמועות. אחת הבולטת שבהן היתה שהמשטרה מטייחת את החקירה ומפיצה שמועות – והיא הפיצה שמועות, ואף אחד לא יתפלא אם היא טייחה את החקירה, זו משטרת ישראל אחרי הכל – משום שהרוצחים היו שוטרים.

אני מסרב להאמין לשמועה הזו עד שיגיעו הוכחות מוצקות, כי המשמעות שלה היא שהכל נגמר ושאנחנו במצב של מדינה דרום אמריקאית בשנות השמונים, עם משטרה שיש בה חוליות רצח של קטינים. אבל המשטרה והטמבל שחתם על צו איסור הפרסום כלאחר יד הם אלה שמזינים את השמועות.

וכדי לכסות על התחת של המסית הלאומי, יש שתיקה. ואתמול כבר יצאו כנופיות יהודיות לרחובות, ויש מחאות אלימות בשורה של ישובים פלסטיניים – בגדה ובישראל. הרצח של אבו חדיר, שנזכיר שהוא תושב ישראלי, מחזיק תעודה כחולה, פורר במהירות שנים של הבניית זהות ישראלית. אנחנו מוחזרים במהירות שיא אחורה, מתפוררים במהירות ליהודים וערבים. ואם לא תהיה לנו זהות על, אם לא תהיה אזרחות, אם תהיה רק אתניות, אז נהיה יוגוסלביה. וכן, הזהות הישראלית היא במידה ניכרת פיקציה. אבל היא פיקציה הכרחית, היא הפיקציה שבאמצעותה אנחנו עוברים מהשלב השבטי המדמם לשלב שבו גם יהודים וגם קורבנותיהם יכולים לחיות באזרחות שווה, כדי שגם אם העבר היה נורא, עבר של טיהור אתני, לעתיד יהיה צל כלשהו של סיכוי.

וכן, רוב היהודים בישראל היו רוצים להאמין שלא יהודים הציתו את הדלק, כי הזוועה גדולה מדי. אבל בקרב היהודים השמחים, אלה שתמיד תומכים בפגיעה בלא יהודים – במילים אחרות, בקן הצרעות של ישיבת “עוד יוסף חי” – כבר מצאו סיבה מספקת לרצח. אבו חדיר, הם אומרים, הניף שלוש אצבעות לתמיכה בחטיפת הנערים. תמונות כאלו נפוצו בתקשורת היהודית – כן, שוב, יהודית – במהלך 18 הימים שבהן הוליכה אותנו ממשלת נתניהו שולל שמדובר בחטיפה ולא ברצח; בחלק ניכר מהמקרים, המדובר היה בתמונות ישנות, של פלסטינים שתומכים במועמד הפלסטיני ב-Arab Idol, שמספרו היה שלוש.

אבל שימו לב: ככה נראים סכסוכים אתניים. הם אכזריים במידה יוצאת דופן. ולכן אנחנו צריכים לפרק אותם, לא לקפוץ אליהם ראש. ואסור לנו לדרדר את היחסים בין יהודים ופלסטינים בישראל רק כדי להגן על המסית הלאומי שלנו מנתזי הדלק שהצית.

הימים האחרונים היו איומים. מותר לקוות, עם זאת, שהם לא רעמי תחילתה של מלחמת אזרחים, אלא שמדובר במשבר שעדיין אפשר לגשר עליו. אבל כדי שזה יקרה, המשטרה צריכה לומר את האמת, את כל האמת; וראש הממשלה צריך להודיע על התפטרותו, משום שהוביל לשפיכת דמם של אזרחים ישראלים.

וזה כמובן לא יקרה. אל תתפלאו, אם כן, כשיגיע הפיצוץ הבא.

ועוד דבר אחד: על פי הדיווחים, המשטרה מונעת מהעצורים בפרשת רצח אבו חדיר גישה לעורך דין. צריך לומר שוב שהגישה לעורך דין היא זכות יסוד, ושהמניעה שלה מיועדת אך ורק לשבירתו של הנחקר ולהוצאת הודאה. הגיע הזמן לשים לכך קץ. אם יש לכם ראיות, הציגו אותן. אל תפברקו הודאות – על אחת כמה וכמה במקרה רגיש כל כך. יש לציין שעל פי דיווחים פלסטיניים, זה בדיוק מה שניסתה המשטרה לעשות מוקדם יותר: היא עצרה כמה מבני המשפחה וניסתה לאלץ אותם להודות ברצח אבו חדיר.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

60 תגובות על ”שינת התבונה והתעוררות המפלצות“

  1. א.ה. הגיב:

    ולגבי במקרה, הודיעה המשטרה דווקא היום על פיענוח רצח שלי דדון ("הערכה: הרקע לאומני") ותתדרך בנושא *במקביל* לתדרוך על רצח הנער מוחמד אבו חדיר.

    לא יכולתי להמציא מעשה משטרתי ציני יותר גם אם הייתי מנסה. מדהים.

  2. אמיר הגיב:

    משום מה אין אפשרות לעשות לייק לפוסט. אולי גם לפוסט הקודם. לאלו שלפניו אפשר

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    שמועה נוספת (אולי מבוססת מעט יותר) היא שהמשטרה אפשרה להראות למשפחה את גופת הילד רק בתנאי שהמשפחה תחתום על מסמך שאומר שהכל היה בגלל ריב חמולות. שערורייתי כשלעצמו.

    • אסףר הגיב:

      למיטב ידיעתי הכתב שהיה בקשר עם המשפחה טרח לפרסם בפייסבוק שלו שזה בולשיט ולהפסיק להפיץ את זה.

    • דן הגיב:

      מעניין.
      חלק ניכר מהמאמר עוסק בשמועות זדוניות, מגמתיות ולא מבוססות בעליל.
      והנה בא "משתמש אנונימי" (אתה) מן הסתם מהשמאל העיקבי, ההזוי והצבוע – ומשחרר שמועה זדונית מגמתית ושקרית.
      הפוסל במומו פוסל.

  4. גיא הגיב:

    כל סוף השבוע אני עוקב באובססיביות אחרי החדשות כדי לראות אם יש התפתחויות (ובעיקר מה הסיכוי שיקראו לי למילואים).

    פתאום בשעה שלוש בערך הודיעו שב-16:00 תהיה מסיבת עיתונאים, ב-16:00 דיווחו שנהג מונית מעיבלין הודה ברצח שלי דדון ז"ל, וזהו

    בקשר לאבו-חדיר ז"ל – תגובות, מידע, משהו – כלום.
    בקשר למצב בדרום, הפגזות וכיו"ב – כלום.
    ועוד מהצד כבר מתחילים לפמפם את רונאל פישר 3> אלון חסן 3> משטרת ישראל, כאילו זה הדבר הכי חשוב החדש ולציבור אין עניין לדעת מה נאמר בנוגע לדברים הקודמים. והשתיקה הזאת היא ב"הארץ", לא תגיד טמקא…
    בקיצור, התקשורת היא אפילו לא מקור זמין לדיסאינפורמציה, היא פשוט לא מקור מועיל לכלום. אנחנו נשלטים ואנחנו מוזנים בכפיה בזבל. הלכתי לאיבוד.

    • ליברטריאן הגיב:

      "התקשורת היא אפילו לא מקור זמין לדיסאינפורמציה, היא פשוט לא מקור מועיל לכלום."

      זה נכון. התקשורת מיותרת לחלוטין בכל מה שנוגע לחדשות שוטפות.

  5. חנן הגיב:

    נדמה לי שאפילו הפלסטינים לא טענו שהכריחו אותו לשתות דלק. איפה קראת את זה?
    (לפי מה שהבנתי מצאו חומר שחור שרוף במערכת הנשימה שלו, מה שאומר שהוא עוד נשם בתוך האש (אבל לא בהכרח היה בהכרה).

    בנוגע לפרסום "ההתפתחות בחקירה" בענין שלי דדון – מה שמדהים זה שלפי המשטרע – "המניע אינו ברור אבל הרקע כנראה לאומני". לא ברור לי איך זה מסתדר.

    • אסףר הגיב:

      הסיפור על שתיית הדלק הגיע ממקור אחר וכנראה לא ממוסמך.
      אפשר להבין כפי שאמרת, שהמצאות חומר שרוף אומרת שהוא עוד נשם – כלומר הוא הוצת (איכשהו) בעודו בחיים.

      זוועה.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    השליטה שלך בנושא הרצח מעלה תהיות על איפה היית באותו היום.
    אתה קבעת כי היו אלו יהודים שרצחו אותו כלמעשה הם רק חשודים (בפוסטים קודמים כשהאשימו ערבי חשוד ברצח יצאת בקול רעם על כך שהוא רק חשוד, אז איפה ואיפה בבקשה)
    אני הייתי נותן לך פרסים רבים על כתיבה מרשימה בזאנר המדע בדיוני אולי.(כי גם אם אתה צודק, ובכן, גם ז'ול ורן חזה את המציאות בספרי המדע בדיוני שלו)

    • עדו הגיב:

      אהה! זה היה גורביץ שהצית את הנער נכון? כי באמת מנין לו כל כך הרבה פרטים? טוב זה לא מפתיע, הוא למד בישיבת נחלים בזמנו.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        למה אתה קופץ כל פעם שמישהו עושה לגורביץ קצת ברוחריזמו? חנופה עיוורת זה מעליב.

    • מאיה הגיב:

      אחד מששת היהודים שנעצרו הודה במעשה ואף קישר את האחרים אליו.

  7. ליברטריאן הגיב:

    אהבתי שלקח לך רק 100 מלים להגיע מ-עובדות ל-"יש סיבות טובות להניח שאלו היו שוטרים".

    • עדו הגיב:

      דילגת על "אני מסרב להאמין לשמועה הזו עד שיגיעו הוכחות מוצקות"

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    מעניין שציינת את כנופיות היהודים עם מחאות אלימות של הערבים.
    איפה כנופיות היהודים הללו?
    לגבי ה"מחאות" תגיע לטמרה ונראה אם תצא משם בחיים עם ה"מחאה" הערבית

    • א הגיב:

      במרכז ירושלים, ממש לא קשה למצוא. אם לא הלך, קנה עיתון בערבית ולך בסביבה, הם כבר יגיעו אלייך.

    • נתן הגיב:

      "איפה כנופיות היהודים האלה?"

      בירושליים.

      ביום חמישי אחותי שהיא סטודנטית ב"בצלאל" עלתה לרכבת הקלה כאשר איתה עלו מספר ביריונים שהחלו לחפש ערבים, כאשר איתרו מישהו כזה דרשו ממנו תעודת זהות והחלו להכות אותו, לאחר התערבות המאבטחים שסילקו את המתפרעים ,אחותי הגישה לו מיים בתגובה החלו חלק מהנוסעות לצעוק "זונה שמאלנית" היכו אותו מכות רצח ניסו לגנוב לה את התיק ורק בעור שינייה הצליחה להימלט בתחנה הקרובה.
      כן כן – גם אני מתקשה להאמין למה שאני כותב , אבל זאת המציאות.

  9. עדו הגיב:

    להןדיע – לתקן

  10. עדו הגיב:

    זה כל כך מרגיז שאני רק אשים את זה כאן ולא אוסיף עוד כלום.
    http://news.walla.co.il/?w=%2F10%2F2761899

    • דן הגיב:

      יפה שאתה מסתמך על התקשורת הישראלית אחרי ששניים מחבריך כאן טענו שהיא "אפילו לא מקור זמין לדיסאינפורמציה, היא פשוט לא מקור מועיל לכלום", ו-"מיותרת לחלוטין בכל מה שנוגע לחדשות שוטפות".

      השמאל העקבי כנראה לא כל-כך עקבי…

  11. יהושע ארנבים הגיב:

    אני לא מאמין לשמועה שהרוצחים היו שוטרים – אבל עובדתית, שוטרים וחיילים היו מעורבים ישירות בפוגרומים נגד פלסטינים. ראו כאן דוגמא מייצגת:
    http://www.youtube.com/watch?v=ZXHYsRx2aBQ

  12. מני זהבי הגיב:

    אתה רוצה מהתקשורת יותר מדי. היא אינה יכולה להפר צא"פ (כי היא כפופה לחוק הישראלי), אבל היא צריכה לדווח משהו על הפרשה. אז אם כל מה שיש לה הוא זבל שמסתובב בפייסבוק (השמועות על נטייתו המינית של מוחמד אבו-חדייר או על ריב חמולות), זה מה שהיא מדווחת. אפילו לגבי משה נוסבאום, לא בטוח שהוא שיקר ביודעין; ייתכן והוא םשוט הוטעה ע"י מקורותיו במשטרה.
    גם בתי המשפט מאשרים צווי איסור פרסום לגבי חקירות של פשעים "טריים" באופן די גורף, וברוב המוחלט של המקרים, כנראה שיש בזה טעם. בתור חוקר משטרה שמפענח פרשת רצח (או שוד, או סחר בנשים, או השד יודע מה), הדבר האחרון שאתה צריך הוא להקת עיתונאים שלא רק תסתובב לך בין הרגליים אלא גם תפיץ לכל עבר מידע שרצוי מאוד לשמור עליו מהחשודים ומהסייענים שלהם.
    אלא שמשטרת ישראל למדה, למרבה הצער, שמה שחשוב אינו התוצאה אליה מגיעים (איתור החשודים ברצח, במקרה הזה) אלא הרושם שיוצרים תוך כדי. היא אינה הגוף היחיד שהסיק את המסקנה הפוסט-מודרנית הזאת, אבל במקרה שלה, להסקת המסקנה יש תוצאות מעשיות חמורות. בפרשת אבו-חדייר מצטרפת לזה גם הגזענות העמוקה שפשתה במשטרה, אבל אינני חושב שהיא הגורם העיקרי כאן.
    גם לגבי נתניהו, ניתן לומר לזכותו שבימים האחרונים הוא מנסה לרסן את השד שיצא מהבקבוק. בהתחשב בתקדימים (למשל, אולמרט בזמן מלחמת לבנון השנייה), זה אינו צעד טריוויאלי. נתניהו נושא אומנם במידה מסוימת של אחריות על כך שהשד הזה יצא מהבקבוק מלכתחילה, אבל קשה לומר שזו אחריותו הבלעדית. כל פוליטיקאי בישראל שיש לו סיכוי להיבחר לראש הממשלה היה כנראה נוהג באותו אופן. חלקם (ליברמן, בנט) ממשיכים לרקוד על הדם והאלימות גם עכשיו. לפחות נתניהו מבין את הצורך בריסון.
    אומנם רצוי שנתניהו יעזוב את תפקידו. אבל לא עכשיו, לא לפני שהאלימות היהודית והפלסטינית תחזור לרמה שלפני חטיפת הנערים בגוש עציון.

  13. יובל הגיב:

    לא מן הנמנע שחלק מחבורת הזבל לה פמיליה הם שוטרים במשטרת ירושלים.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      האם איצטדיון טדי יהרס ובמקומו תוקם שכונה ערבית?‏
      לפי מה שהמתנחלים מספרים,‏ זו אמורה להיות הרתעה אפקטיבית.

  14. אריק1 הגיב:

    הטענה שבגלל שנתניהו דיבר על נקמה אנשים יצאו לרצוח את הנער הערבי היא אחת המגוחכות ששמעתי

    • מני זהבי הגיב:

      לא בגלל שנתניהו דיבר על נקמה.
      בגלל שכל האווירה הציבורית בישראל, מאז האינתיפאדה השנייה לפחות, רוויה בעידוד של רגשות נקם ושל אלימות כלפי חפים מפשע שאתרע מזלם להשתייך לקהילה אתה יש לישראל סכסוך אלים.
      אפשר להבין מהיכן הרגשות האלה באים, אבל מנהיגות אחראית צריכה לרסן אותם, לא לרכב על-גביהם לשלטון. אומנם נתניהו אינו היחיד שאחראי לכך שהאווירה הציבורית בישראל נראית איך שהיא נראית, אבל בקבוצת האחראים שמור לו (ולרוב חברי הממשלה הנוכחית) מקום מרכזי.

      • דן הגיב:

        גם ההנהגה הערבית , ח"כים ואנשי דת – לא ממש מוסיפים שלווה ורוגע.
        זה לא רק נתניהו. יש בקרב הערבים גרעין מסית ומסוכן בדיוק כמו אצל היהודים.

  15. aaa הגיב:

    יוסי, לא שכחת שחברת כנסת הביעה תמיכה בחטיפת שלושת הנערים היהודים? המטאפורה על אדי דלק ושל מישהו שכבכיול מצית אותם ממש לא מתאימה להקשר של הסכסוך הערבי-ישראלי.

    • חנן הגיב:

      אפשר ציטוט לזה שהיא הביעה תמיכה בחטיפה?

      • aaa הגיב:

        אם אתה רוצה ציטוט, אתה מוזמן לחפש. אם אתה רומז לזה שחברת הכנסת הנ"ל מדברת משני צדי הפה ומקפידה להתנסח כך שתומכיה ישמעו דבר אחד ובג"צ ישמע דבר אחר לגמרי, הרי בשביל לגלות את זה אני לא צריך לנבור בציטוטים שלה.

        • חנן הגיב:

          הנה, מצאתי: "אני לא יכולה להתייחס לפעולה הזאת כפעולה טרוריסטית, גם אם אני לא מסכימה איתה – ואני לא מסכימה איתה". (בראיון לרזי ברקאי בגל"צ)
          יצאת שקרן, מסית וטיפש.

          • שחר כ. הגיב:

            ומה בציטוט הזה מוכיח שהוא יצא שקרן מסית וטיפש?

            • חנן הגיב:

              זה אמור להיות מאוד פשוט, גם לימניים קשי הבנה – בניגוד לטענה השקרית שהעלה פה aaa – היא לא תומכת בחטיפה.
              ביקשתי ציטוט שמראה להיפך, שזועבי תומכת בחטיפה, כפי שהסית פה השקרן – והוא לא מצא.

              והוא אכן טיפש מאחר וזו טענה פשוטה להוכיח. כך או אך.

              • פרענסיס הגיב:

                אם זו לא ״פעולה טרוריסטית״, אז מה שנשאר מהלך לגיטימי של עם כבוש במלחמתו בכובש, אולי זועבי ״לא מסכימה״ עם המהלך, אבל היא לא מגנה אותו ולא מגנה את מבצעיו.

                אני לא יודע אם זה מגיע עד תמיכה אבל זה בהחלט הרבה פחות ממה שעשה נתניהו, בנט, ליברמן וכל ימני אחר בעקבות רצח הנער הערבי.

                חבל שאתה מגן על התועבה הזאת, זה מוציא את הביקורת הארסית על נתניהו והימין, איך נאמר זאת, קצת צבועה.

                • חנן הגיב:

                  אל תהיה חמור קופץ בראש, כמו שאמרה המורה שלי בכיתה ג' בערך.
                  ראשית, הדיון בנקודה הזאת היה מוגבל לשאלה אם היא תמכה בחטיפה או לא (והיא לא).
                  שנית, האמירה הזאת שלה באה לפני שנודע שהחטופים נרצחו. כך שלהשוות את זה למה שנתניהו אמר זה לא ממש רלוונטי.
                  שלישית, אל תסיק שאני מסכים איתה.

              • דן הגיב:

                הדבר החמור ביותר שהיא אמרה נגד החטיפה זה שהיא לא מסכימה איתה,
                זה נשמע כמו ביקורת על תוכנית המע"מ 0 של יאיר לפיד.
                אל תיתמם, במקרים כאלה מי שלא מגנה באופן מוחלט – משדר שהאקט הוא במסגרת המותר.
                כל ערבי צעיר ששמע על המקרה ולאחר מכן שמע את ח"כ זועבי מתייחסת אליו יכול לומר לעצמו שהמעשה לא נורא, מקסימום חברת-הכנסת "לא תסכים איתו", ביג דיל.

  16. שימי הגיב:

    תגובה 4 מהכתבה בוואלה:
    "מצטער להסיט את הדיון למשהו שולי שמתרחש מתחת לאפינו כבר 5ימים (למעשה הרבה יותר) אבל אני חייב. אין לי ברירה אחרת.
    מדי ערב נאספים מאות (כן מאות, אם לא יותר) פורעי חוק במרכז העיר ירושלים. התאספות שתכליתה לפגוע בערבים באשר הם ערבים. מה שהתחיל לכאורה כאקט ספונטני ביום שלישי בערב. קיבל תוקף של פשע מאורגן. הכולל חמ"ל ברחבת המשביר חלוקת ציוד, הנחיות, חלוקה לכנופיות ואזורי ציד. כל זאת בגלוי ובאין מפריע. חבורות, חבורות הם שוצפים את הרחובות במסע הציד שלהם. כהניסטים, נוער גבעות, לה-פמילייה, שבאבניקים חרדים כולם מתערבבים לגל עכור ומסוכן. נכנסים למסעדות ובתי קפה במטרה "לשלוף את הערבי" ולעשות בו שפטים. חלקם פונים לכיוון כביש מספר 1, לחפש שם טרף. כל זאת בחסות ארגון "להבה" המשוקץ.
    כך היה השבוע בסניף מקדולנדס בעיר, בפיצה ברמות, בחניון כיכר החתולות, בהלני המלכה ועוד ועוד. אין דין, אין דיין או שוטר. ההנהגה מתעלמת ואף מעודדת, החופש הגדול מקבל גוון של פוגרום גדול ואנחנו יושבים בבית ואולי מצקצקים בלשון. יש יד מכוונת ואין יד שעוצרת.
    מה אני רוצה מכם?
    שלא תאמינו לי (גם אני לא רוצה להאמין), שתגידו שאני שקרן, מגזימן והיסטרי ורמאי. ושתבואו לראות בעצמכם, פשוט בואו לראות –אין לכם שום ברירה אחרת כבני אדם וכבני תרבות, אלא לבוא ולראות.
    תבואו, בשעה 22:00 לכיכר החתולות .ותסתובבו בין החתולות, לכיכר ציון, מדרחוב, תעלו לחבצלת, לפאב התקליט וכיכר המשביר. טיול לילי במחוזותינו. לא תאמינו מה שתראו.
    עכשיו לכסת"ח שלי.
    אין באמור הזמנה לבצע פעולה כל שהיא, אין אני ערב לביטחונכם האישי ואיני אחראי למראות בהם תתקלו ולפעולתו של פלוני נגדכם. או לכל נזק כזה או אחר שיגרם לכם.
    אבל בגלל שאני שקרן ומגזימן ורמאי…אז אין לכם באמת ממה לדאוג. חוץ מזה אולי בגלל שחזר המונדיאל אז הכל רגע.
    יש דבר אחד שבגללו אתם כבר יכולים לכעוס עלי, גזלתי מכם את זכות ההכחשה, לא תוכלו להגיד שלא ידעתם."

  17. הרצח של מוחמד אבו-חדיר לא הופך מתועב יותר כשמנסים לקשט אותו בתיאורים הפורנוגרפיים על כך שהכריחו אותו לשתות דלק והציתו אותו בעודו בחיים. על פי הפרסומים אין ראיות לכך שהוא שתה דלק – רק שהוא נשם עשן. וגם אנשים חסרי-הכרה נושמים. עובדה היא שבנתיחה לאחר המוות צויין שיש עקבות לחבטה עזה שקיבל בראשו. האומנם פחות קל להסית עם התיאור של נער שנחטף, הוכה, שפכו עליו דלק והציתו אותו והוא נשרף למוות כשאולי הוא אפילו לא יודע את זה. ברור שלא. אבל אם אפשר ללכת על פורנוגרפיה, אז למה לא? כולנו יודעים שזה מוכר היטב.

  18. עומר הגיב:

    הישראליות היא פיקציה. אבל גם הערביות היא פיקציה, וגם היהודיות, וגם הפלסטינאיות. אז אני מסכים, יותר חשוב לבחור בפיקציה שתביא הכי הרבה שפיות לחיים, ולא בזאת שיש לה את השורשים הכי איתנים.

    • aaa הגיב:

      להבדל בין הישראליות והיהודיות אין שום קשר לנושא הנידון. בתקשורת העברית עובדים דוברי עברית וקהל צרכניה גם כן דוברי עברית. מסיבה זו היא פונה בעיקר לקהל יהודי, אבל לזה אין שום קשר להסתרת מידע או למסירת מידע מטעה.

  19. ליאור הגיב:

    יוסי, ההסבר שלך ל"סיבה המוצדקת" שנמצאה לרצח (שלוש האצבעות המונפות) מיותר לגמרי. *אין שום סיבה מוצדקת לרצח*, ומציאת הטעויות שב"סיבה" כזו רק גורמת ללגיטימציה לכך.

  20. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    הרב לבנון קרא להוציא להורג את רוצחי הנער.
    איך אמורים להתייחס לכך כהסתה או כהפיכתו לסמולני? או שמא נתייחס לכך שהרב הנ"ל לא עושה איפה ואיפה (עיין ערך גורביץ) ומתייחס לכולם שווה בשווה ע"פ השקפת עולמו.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      גם הוציאו דין רודף על הרוצחים.

    • מני זהבי הגיב:

      הרב לבנון הוא אולי איש חכם, אבל הקריאה שלו היא של חכם-בלילה.
      בישראל אין עונש מוות ולא יהיה עונש מוות. הן מסיבות מוסריות, הן מפני ששום ממשלה ישראלית לא תרצה שישראל תיראה קבל עולם כמדינה מטורללת (זה מה שהנהגת עונש מוות תעשה), והן משום שלפחות בכל הנוגע לפעילי טרור, בפועל יש לצה"ל אפשרות לחסל אותם ללא משפט (ענת קם ניסתה למחות נגד זה; אנחנו יודעים מה קרה לה). יתר על כן, גם אילו הציע מישהו להכניס את עונש המוות לספר החוקים הישראלי, הוא אינו יכול לחול על רוצחי אבו-חדייר משום שלא היה קבוע בחוק בזמן שהללו ביצעו את הפשע.
      אבל חשוב מכל: את אבו-חדייר אי-אפשר להשיב לחיים. אם החשודים שנתפסו הם אכן רוצחיו (מה שנראה כעת כאפשרות סבירה למדי), כתב האישום נגדם יוגש ע"י הפרקליטות וגזר דינם ייקבע במערכת המשפט. השפעתו של הרב לבנון על מערכת המשפט היא אפסית. לעומת זאת, השפעתו של הרב לבנון (ושל כל רב אחר בישראל) על הלכי הרוח בציבור היהודי שהובילו לרצח משמעותית הרבה יותר. לכן, מוטב שהרב לבנון יעסוק לא באיזה עונש לתת לרוצחי אבו-חדייר אלא באיך למנוע את הרצח הבא.

      • מודי תולששש הגיב:

        בארצות הברית יש עונש מוות והיא לא נראית יותר מטורללת בגלל זה.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          המדינות שמנהיגות עונש מוות בארה"ב בהחלט נראות מטורללות. לא רק נראות.

        • מני זהבי הגיב:

          ארה"ב נתקעה עם עונש מוות (כמו עם חלק משמעותי מהחוקים שלה) מסוף המאה ה-18, ולא ביטלה אותו.
          זה מצב בעייתי לכשעצמו, אבל הנהגת עונש מוות במאה ה-21 במדינה שבה הוא לא קיים בפועל (ישראל) תהיה צעד בעייתי הרבה יותר.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      יש משהו אחד שרבנים בכירים בישראל יודעים לעשות טוב, וזה לקרוא למוות של אנשים. מושא הברכה לפעמים משתנה אבל הפרוצודורה הברברית נשארת. פטישים, מסמרים, וכו'.

    • אמת מארץ הגיב:

      כסת"ח. אבל ממש

      • מני זהבי הגיב:

        למה כסת"ח? לפי מה שפורסם, החלאות אינם מתנחלים אלא נוער שוליים חרדי מירושלים ומבית-שמש. לא בדיוק הקהל הטבעי של הרב לבנון. זה אינו מסיר ממנו את חלקו באחריות על האווירה הכללית שהובילה לרצח, אבל הוא אינו הדמות הראשונה שצריך לבוא אליה בטענות בעניין הזה.
        זה לא כסת"ח, זה סתם הלך מחשבה מאובן שבו ננעלים על שימוש בכוח כפתרון לכל בעיה. היו אמורים לעבור את השלב הזה אי-שם בשלבי טרום-גן-ילדים, אבל לך תדע מה קרה לאנשים.

        • מאיה הגיב:

          ישבקריאתו

          יש בקריאתו (הוולגרית והילדותית) של הרב לבנון משום 'מניעת הרצח הבא' כי היא מבטאת הסתייגות ברורה מהרצח.
          אם רעיונות דומים, לאור האווירה הגזענית והמוסתת השוררת כאן, מסתובבים בראשם של קיצונים ימניים ודתיים, אולי ביטויים קיצוניים המגנים את הרצח מפי רבנים, יסייעו במניעת הפיכת אותם רעיונות למציאות.

          • מני זהבי הגיב:

            במידה מסוימת כן, אבל גם זה סוג של חוכמה בדיעבד. יש מספיק גינויים לרצח, כולל מצדם של רבנים. טוב שהרב לבנון גינה את הרצח, אבל:
            א) אין שום יתרון (ויש נזק) בעצם האזכור של עונש המוות.
            ב) החיים לא נגמרים היום. גם סיבוב ההסלמה הנוכחי ייגמר מתישהו, תהיה תקופה מסוימת של שקט, ואחריה יבוא פיגוע טרור נוסף. (כן, ברור לגמרי שזה יקרה. השאלה היא מתי.) השאלה היא איך ינהגו הרב לבנון ורבנים אחרים אז. ייתכן והם ילמדו את הלקח ויימנעו מקריאות לנקמה. אבל אני די בספק שזה יקרה.

  21. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    הגיע הזמן לפוסט חדש